Auto ja moottoripyörä kuuluvat eri ajoneuvolajeihin, joten bonukset eivät siirry niiden välillä.
IFissä antavat uudelle asiakkaalle kait 30% bonuksen. Jos vakuutuskauden aikana ei tapahdu vahinkoja ja mopo on vakuutuksessa yli 90 vuorokautta (näin oli ainakin kaksi vuotta sitten), seuraavalla kaudella bonukset kohoavat 10%.
IFillä on vuodenaikahinnoiteltu eli ympärivuotinen vakuutus ja seisonta-ajallinen vakuutus. Seisonta-ajallinen vakuutus vaikuttaa kalliilta (tosi paljon kalliimmalta), mutta jos mopo on liikenteessä vain esimerkiksi 4 kuukautta, se tulee paljon halvemmaksi kuin ympärivuotinen vakuutus. Kuuluvat puhelimessa aina ilmoittavan seisonta-ajallisesta vakuutuksesta 12 kuukauden hinnan.
Ja sitten jos tyytyy ajelemaan pienitehoisella pyörällä - meikäläiselläkin vain 77 heppaa, niin vakuutus on yleensä edullisempi. Pois lukien kevarit, jossa vakuutukseni on vuodessa 200€ kalliimpi kuin bandiitissa. Ja mitä olen katsonut vanhojakin enduroita, niin kallista on vakuutus meikäläisen makuun. Jotta täytyy odotella vielä vähän bonusten kertymistä tai pikemminkin äkillistä rikastumista.
![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
If:ltä paras kasko + liikenne 2250€/v, mutta otin seisonta-ajallisena, niin arvioin että sellanen 950-1150€ kustantaa mulle, jos ajan sen 5-6kk. Ihan tyytyväinen tähän tarjoukseen ottaen huomioon, että ikää 22v ja tämän vuoden malli.
n00b
Millaiseen pyörään tuo hinta? Meneekö IFillä nuo vakuutusmaksuprosentit tasaisesti, koska muilla ne on porrastettu ajokaudelle enemmän, joten hinta saattaa olla lähes sama jos pyörä liikenteessä 6kk tai ympäri vuoden.
Itse kanssa otin loppujen lopuksi IFistä vakuutuksen. Omaan 2018 pyörään hintaa tuli parhaalla kaskolla ympärivuotisena n 1600e ja 6kk hinta olisi muistaakseni ollut muutaman kympin alle.
Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
Ympärivuotista ei Iffillä saa katkaistua, vaan maksu on koko vuoden maksu, kun taas siitä seisonta-ajallisesta maksat vain niistä päivistä kun ajat, eli lyhyetkin tauot kannattaa poistaa liikenteestä.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Ympärivuotisesta ei saa palautusta Iffillä...seisonta-ajallinen muuttuu aina paljon halvemmaksi jos mp ei ole jatkuvasti ajossa.
Honda CB750 -80 nakkikioskimopo/ikuinen projekti, ympärivuotinen liikennevakuutus 105€ Ifiltä![]()
KTM EXC-F 250 Six Days -15
Tuossahan se pointti kahden eri vakuutustyypin osalta on, joko a) ajat silloin kun huvittaa, vaikka talvella yhdellä maksulla, taikka b) arvio maksu ajokaudelle about sama, mutta lyhytkin liikenteestä poisto vaikuttaa alentavasti maksuihin, maksat vain niistä päivistä/viikoista kun mp on ajossa.
En tiedä ketään, kenen mp ei seisoisi touko-lokakuun aikoina tallissa ajamattomana useita päiviä.
Sitä valitsee joko huolettoman mutta kalliimman ympärivuotisen, taikka edullisemman seisonta-ajallisen väliltä.
If tällä hetkellä ainoa joka moiset vaihtoehdot tarjoaa.
Siirsin mopojen vakuutukset Ifistä OP:hen. Siellä saa myös ympärivuotisesta vakuutuksesta hinnasta hyvitystä jos liikennekäytöstäpoisto kestää vähintään 30 vrk yhtäjaksoisesti. Tässä säästää hieman kun näillä korkeuksilla ajokaudesta josta maksua peritään huhtikuu ja lokakuu harvoin ovat aikaa jolloin tulee itse mopoiltua.yöLiitäjä kirjoitti
Lainaukseen liittyen; kevarin vakuutus osakaskolla parisataa euroa per vuosi. V-Strom 650 -05 niinikään ympärivuotinen vakuutus täyskaskolla vajaa 350€/vuosi josta saa em. liikennekäytöstäpoistolla hieman pois jos viitsii värkätä.
Bonuksia vain 74%, siksi maininta "vain" kun niitä Ifissä oli 80%.
Ifillä liikennevakuutuksen minimimaksu on 25 euroa ja liikennekäytöstäpoisto maksaa 5 euroa. Tarkoittaa sitä ettei kannata ajatella vaikkapa niin että otanpa pyörän aina viikonlopuksi käyttöön kun joutaa ajamaan ja taas viikoksi pois liikennekäytöstä.Kaj kirjoitti
Joo, nämä ovat kovin tapauskohtaisia juttuja eikä minkäänlaista yleispätevää ohjetta siitä kuinka toimia ole olemassa.
Esimerkiksi minulle ei seisonta-ajallisesta vakuutuksesta olisi muuta kuin säätämisen ilo. Kun ympärivuotinen liikennevakuutus (IF) maksaa tuohon R1100 ässään 89,00/vuosi ja F650 84,50€/vuosi niin eipä siinä montaa euroa säätämällä tienaa. Osakasko on tuohon liikennevakuutusten päälle suunnilleen viisikymppiä. Saattaisi jopa käydä niin että seisonta-ajallinen tulisi minulle kalliimmaksi kun jokainen liikennekäytöstä poisto maksaa sen 5 euroa.
Minulle ympärivuotinen vakuutus - voi lähteä ajoon silloin kuin siltä tuntuu - on siinäkin mielessä sopiva että alle 9kk ajokausia en muista viimeisen kymmenen vuoden aikana olleen. Vuoden 2014 ajokausi oli 12kk.
Jos vakuutus on kovin kallis, kuten joissain pyörissä vaikuttaa olevan, niin tilanne muuttuu tietenkin toiseksi. Jokainen hankkii sellaisen vakuutuksen jonka hyväksi katsoo.
Viimeksi muokannut: Patukka; 08.04.2019 klo 15:55.
Uskon, että tuon saa kyllä vielä halutessaan vaihdettua. Sittenhän kyllä seisonta-ajallinen vakuutus IFissä kannattaa, jos pyörä ei ole ajokaudella lähes päivittäin käytössä - jos ajaa vaikka vaan viikonloppuisin. Jos päristelee päivittäin niin eroa ei käytännössä ole ja ei tarvitse edestakaisin säätää vakuutuksen ja liikennekäytön kanssa.
Itse tykkään IFillä myös siitä, että vakuutusmaksun saa tasaisesti e-laskulla jaettavaksi maksuun kuukausittain.
Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
Kirjoitin aamupäivällä:
Miten IF suhtautuu ympärivuotisen liikennevakuutuksen irtisanomiseen liikennekäytöstä poiston yhteydessä?
saako palautusta.
Siihen Kaj vastasi:
Ympärivuotisesta ei saa palautusta Iffillä...seisonta-ajallinen muuttuu aina paljon halvemmaksi jos mp ei ole jatkuvasti ajossa.
Tulkitsit vastaukseni väärin, en suoranaisesti sinulle vastannut...jos olisin niin olisin lainannut kysymystäsi...
![]()
Hienoa, eli peritään kerran yhtä ajoneuvoa kohden eikä sitten enää koskaan samasta ajoneuvosta ? Enpä ole moista tullut ajatelleeksi.
Jatketaan aiheesta
Kaj kirjoitti
Mikä on sitten "jatkuvasti ajossa" ja entäpä jos ajaa vain viikonloppuisin:pejuko kirjoitti
jaIf 1.1.2019 päivitetyissä liikennevakuutusehdoissa kirjoitti
If kaskovakuutuksesta kirjoitti
Tämä ei valitettavasti toteudu jos ottaa seisonta-ajallisen vakuutuksen. Ymmärrettävää kyllä.pejuko kirjoitti
Kannattaa muistaa, että jokainen liikennekäytöstä poisto maksaa Trafilla sen 5€ ja ilman sitä ei rätkää saa "seisontavakuutukseen".
Joten miksi pelleillä jonkun seisontavakuutuksen kanssa, kun kerta rätkä on poistettu liikennekäytöstä, niin irtisanoo samalla liikennevakuutuksen.
Sitten kahden viikon päästä, kun aurinko paistaa, niin ostaa siihen sillä hetkellä halvimman vakuutuksen, ilmoittaa Trafille käyttöön oton ja eikun hanaa.
Nykyisin saa "säilytyskaskon" ilman, että rätkässä on liikennevakuutusta, jos sellaista tarvitsee.
Se taitaa olla halvimmillaan 40€/V tai ainakin sinne päin.
Jos on useampi kuin yksi moottoripyörä, niin voihan olla, että antavat 10% ylimääräisen bonuksen. niin mulle kävi. Sanoi, että johtuu siitä, kun on useampi mopo vakuutuksessa. Omien kokemusteni mukaan vakuutukset ovat ennen olleet neuvoteltavissa. Jos jostain saa tarjouksen ja sitten soittelee omaan vakuutusfirmaan, niin hyvinkin saattavat laskea hintaa.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
IFin sivuilla kyllä puhutaan, että seisonta-ajallisen voi katkaista vaikka lomamatkan ajaksi. Lisäksi siellä sanotaan, että hyvitys huomioidaan seuraavassa laskussa, joten siinä mielessä kyseessä ei ole maksun palauttaminen.
Itsellä tosiaan ympärivuotinen IFistä, joten tuo ei akuuttia minulle, mutta kun vakuutusta otin maaliskuussa niin myös seisonta-ajallinen käytiin lävitse ja kyllä tuo päiväkohtaisuus siinä mainittiin myös.
Kiistämättä kyllä ehdoissa ja sivujen esimerkiksi lomamatkamuotoilussa on selkeä ristiriita. Aika harva on 30 päivää putkeen reissussa. Kannattanee varmaan tankata tarkat tiedot kirjallisena IFiltä, mikäli tuota harkitsee.
Näin autoilla IF:issä, niillä vakuutusmaksupalautus - tai hyvitys, kuinka asian haluaa ilmaista - toimii päiväkohtaisesti. Tästä on omakohtaista kokemusta. Mutta kannattaa lukea ne ajoneuvokohtaiset vakuutusehdot tarkasti ja myös yrittää ymärtää lukemansa.
Moottoripyörien kohdalla tilanne on nähtävästi toinen. Vakuuttajan kannalta ymmärrettävää asettaa 30vrk:n raja vakuutusmaksuhyvitykselle, selvästi pyritään estämään se että pyörät pidettäisiin vakuutuksessa vain parina - kolmena päivänä viikossa. Kokeilemallahan tuo selviää, jos ei hyvitystä tule alle 30vrk:n liikennekäytöstä poistosta niin se on sitten niin.
Toisaalta asiaan saa helpomminkin selvyyden kuin pohtimalla sitä keskustelupalstoilla. Soittamalla vakuutusyhtiöön selviää heti mikä on kupletin juoni.
Käytyyn puhelinkeskusteluumme liittyen;
Ehtokohdasta 8.8 Vakuutusmaksun palauttaminen, löytyy virheellisesti kirjoitettu lause, että yhtäjaksoisen liikennekäytöstä poiston tulee kestää vähintään 30 päivää, jotta vakuutusmaksua palautetaan.
Tämä muuttui vuonna 2016. Maksunpalautus kultakin päivältä on 1/360 vakuutuksen vuosimaksusta.
Seisonta ajallisessa moottoripyörän liikennevakuutuksessa liikenteestä poiston ei tule kestää 30 vrk, jotta maksusta saa palautusta.
Kiitos, kun nostit asian esille, jotta voimme korjata asian ehdoissamme.
Mukavaa päivää!
Ystävällisin terveisin
Pinja Rosenberg
Asiakasneuvoja, Asiakaspalvelu Turku
Työpuh. +358 (0) 10 19 19 19, pinja.rosenberg@if.fi
If, Kalevantie 3/PL 2032, 20025 IF. Puh. 010 19 15 15 – if.fi
Voin omalta osaltani viime syksyltä vahvistaa tuon edellämainitun tiedon, että IF:in seisonta-ajallisessa vakuutuksessa todellakin vakuutusmaksuhyvitystä tuli myös lyhyemmältä seisonta-ajanjaksolta kuin 30 päivältä.