Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    En tehoputkista paljon tiedä ja olen niitä viime aikoina talven kuluksi ihmetellyt, esimerkiksi tätä LeoVince Evolution kakkosta,

    http://www.wunderlich.de/shopart/812...olution-II.htm

    Voiko todella putki, joka on alkuperäistä 12 kiloa kevyempi, jonka luvataan lisäävän sekä tehoa että vääntöä ja joka lisäksi maksaa vain 300 euroa, tosiaan olla laillinen maantiekäyttöön? Tai kääntäen: myisikö Wunderlichin kaltainen kunnianarvoisa liike sitä, jollei se olisi laillinen? Kertokaa! Tämä on minulle tosiaan aivan uusi ihmemaa.
  2. #2
    Onhan ne laillisia kun killeri paikoilaan. E merkattuja ovat. Tuumin että käytänkö omani leimalla..voi olla että käytän varmuudeksi.
    KTM - Your personal entertainer

  3. #3
    keine EG-ABE für R 850 GS,eli kyseiseen mopoon ei oo katulaillinen.
    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04
  4. #4
    Lainaa grandi67 kirjoitti Katso viesti
    keine EG-ABE für R 850 GS,eli kyseiseen mopoon ei oo katulaillinen.
    Siihen mopoon ei, mutta näihin nähtävästi on:

    BMW R 850 R bis Bj. 08/2002
    BMW R 1100 GS
    BMW R 1100 R

    Mitäs se leimalla käyttäminen tarkoittaa... katsastuskonttorissa vilauttamista?
  5. #5
    Lainaa ETL kirjoitti Katso viesti
    Siihen mopoon ei, mutta näihin nähtävästi on:

    BMW R 850 R bis Bj. 08/2002
    BMW R 1100 GS
    BMW R 1100 R

    Mitäs se leimalla käyttäminen tarkoittaa... katsastuskonttorissa vilauttamista?
    Sitäpä se,mutta aivan turhaa hommaa siel on näyttämässä käydä.Voihan sen putken toki käydä laitattamassa rekisteriotteeseen.
    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04
  6. #6
    taitaa alkuperäinen bemarin pönttö painaa paljon jos pelkällä vaimentimen vaihdolla ja pätkällä putkea saa 12kg pois
    eihän toi ole kokoputkisto ilmeisesti vai onko
    tl1000s >zx12r 03
  7. #7
    Lainaa tl72 kirjoitti Katso viesti
    taitaa alkuperäinen bemarin pönttö painaa paljon jos pelkällä vaimentimen vaihdolla ja pätkällä putkea saa 12kg pois
    eihän toi ole kokoputkisto ilmeisesti vai onko
    Ihmettelin myös tuota peräti 12 kilon painonpudotusta. Täytyy jatkaa tutkimuksia.
  8. #8
    Miksi virkavalta olisi yhtäkkiä niin kovasti kiinnostunut meidän äänenvaimentajistamme? Miksi?
    Jos ääni on vähänkään siisti eli ei ihan hirveä melupönttö ja jos muutoin ajokäyttäytyminen on edes jollain tavalla siistiä ja lain mukaista niin miksi poliisit näkisivät vaivaa ja pysäyttelisivät meitä etsiäkseen jotain hemmetin E-kirjainta?

    Tää ei oo todellista...
    t. Vanha mutta hidas ja kankea.
  9. #9
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Miksi virkavalta olisi yhtäkkiä niin kovasti kiinnostunut meidän äänenvaimentajistamme? Miksi?
    Jos ääni on vähänkään siisti eli ei ihan hirveä melupönttö ja jos muutoin ajokäyttäytyminen on edes jollain tavalla siistiä ja lain mukaista niin miksi poliisit näkisivät vaivaa ja pysäyttelisivät meitä etsiäkseen jotain hemmetin E-kirjainta?

    Tää ei oo todellista...
    Kyllä se on todellista. Viime kesänä ajelin Suomessa mutkan ja aivan täysin rajotusten mukaan Kemi-Tornio seudulla ja varsin muutenkin rauhallisesti, ei jaksanu enään leikkiä kun Umeåsta asti tuli ajettua. Poliisi seurasi perässä noin 10km matkan ja sen jälkeen pysäytti.

    Huonolla Englannilla yritti aloittaa, mutta lupasin puhua Suomea. Mainitti, että taitaa olla tuo Akra kisakäyttöön tarkotettu, kun pitää niin komiaa ääntä, mutta ei alkanu sakottelemaan, kun Ruottiin olin takasin menossa ja kesäloma vasta alussa. Ystävällinen sinällään ja helpottunu selvästi, kun sai Suomeksi höpötellä.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  10. #10
    En tiedä tarkastaako skooparit koskaan asiaa tien päällä (epäilen) mutta noin lainsäädännön puolesta 2007 ja sitä uudemmissa pyörissä pitäisi olla myös tarvikerännissä katti jos pyörässsä sellainen alunperin on. Esim Aprilian kotisivulla mainitaan RSV4:n sliparista että se on E-hyväksytty killerillä ja katillisella väliputkella, suoralla väliputkella "race use only". Äänistä voi sitten olla mitä mieltä hyvänsä, kova tai ei. Ainakin mun pyörä (Rsv4Factory) on jo vakiona tyyppihyväksytty tasolla 109db/6100rpm, että periaatteessa tarvikeränni poliisin toleranssilla (+5 db tyyppikilven lukemasta) saisi soida 114 db voimalla, jes!
  11. #11
    Lainaa ETL kirjoitti Katso viesti
    Voiko todella putki, joka on alkuperäistä 12 kiloa kevyempi, jonka luvataan lisäävän sekä tehoa että vääntöä ja joka lisäksi maksaa vain 300 euroa, tosiaan olla laillinen maantiekäyttöön?
    Vahvasti epäilen, että kaikki nuo lupaukset eivät täyty. Jonkun kilon se voi kyllä karsia, ja äänet saattaa vähän muuttua, jonkun mielestä parantua, mutta teho ja vääntö ilman muita muutoksia tuskin muuttuvat (siis yhtään enempää kuin ns. mittaustoleranssien sisään osuvan määrän).
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  12. #12
    Lainaa pecha kirjoitti Katso viesti
    Vahvasti epäilen, että kaikki nuo lupaukset eivät täyty. Jonkun kilon se voi kyllä karsia, ja äänet saattaa vähän muuttua, jonkun mielestä parantua, mutta teho ja vääntö ilman muita muutoksia tuskin muuttuvat (siis yhtään enempää kuin ns. mittaustoleranssien sisään osuvan määrän).
    Minkähän takia ihmisen pitäisi olla koko ajan "kuskaamassa Aitokiuasta mökille" mopollaan ajellessaan .
    Sellaiselta touhulta tuo vääjäämättä näyttää helvetillisiä kromi/rosteritynnyreitä mopojen
    kylkiin ruuvattuina ihmetellessä .

    Kyllä ihan asiallisen, siedettävät ja hyväksytyissä rajoissa liikkuvan äänimaailman saa
    toteutettua pienin kustannuksin ja luokkaa 10kg painonpudotusbonareilla..... Jopa jollain... itse asian,
    hyväksyttävän äänitason, suhteen varsin epärelevantin E-leiman kanssakin.

    Haluatko ostaa vokaalin ? Juu... eiolehalpa... eijole.... maksa monta sata euro .

    Ihan yhtä kaksinaismoraalista, kallista ja kuluttajan kintuille lorisevaa touhua on erilaisten
    vehkeiden "tuunaaminen" päästönormeihin valmistajan taholta.
    Asiassa ei sinällään ole mitään vikaa.... vaan varsin (liian) usein keinoissa joilla lopputulokseen päädytään.

    "Normi" on ongelma, jolla on tarkkaan määritellyt puitteet. "Asiaa / kokonaisuutta" ei välttämättä
    ole järkevää/taloudellista ratkaista kokonaisuus huomioiden, vaan ainoastaan "vaadittavin osin".

    Tästä on erinomaisena esimerkkeinä.... ja tulee tulevaisuudessakin olemaan....
    "vanhaa rautaa jota on päivitetty kiristyviin normeihin" erilaisin "vippaskonstein".

    Voihan tuon "tehoputken" nähdä myös ekotekona .
    Ajoneuvon massan pienentäminen alentaa lähtökohtaisesti polttoaineenkulutusta normaaliajossa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #13
    Lainaa ETL kirjoitti Katso viesti
    Ihmettelin myös tuota peräti 12 kilon painonpudotusta. Täytyy jatkaa tutkimuksia.
    Tiedä tuosta 12 kilon painonpudutuksesta, mutta painavahan tuo boxerin alkuperäinen putki on, eteenkin katalysaattorimallissa. LeoVinceä käytettäessä jää tuo alkuperäisen putken jäätävän kokoinen/painoinen katalysaattoripönttö pois. Tehon lisääntymiseen en osaa muuten kantaa ottaa, mutta luulisi tuon katalysaattorin poistumisen kautta muutaman lisähepan saavan. Jokin aika sitten pohdin omaan R850R:ään tuota LeoVinceä, mutta ainakin toistaiseksi mennään vielä alkuperäisellä. Ebaysta tuota putkea taitaa saada n. 250 euroon suomeen toimitettuna. http://search.eim.ebay.eu/?en=50&es=...c=77&eb=Search
    Jos päädyt LeoVincen asentamaan, niin olisi hienoa kuulla kokemuksiasi siitä.
    Viimeksi muokannut: TiPL; 14.02.2012 klo 14:17. Syy: Lisätty linkki
    BMW R850R -02
    web: www.oilhead.org
    mail: info@oilhead.org
  14. #14
    jos jotakuta ihmetyttää, että miksi niitä ääniä kytätään, niin eipä se loppupelissä ole vaatinut kuin muutaman hyvin aikaisin / erittäin myöhään liikkeellä olevan euroopanomistajan, joiden mielestä koko kulmakunnan on aivan ehdottoman tarpeellista päästä tästä laajennetusta äänikokemuksesta osallisiksi myös pikkutunneilla. Varsinkin jos ärrän kulmalla sattuu näkymään jotain pissaliisoja, silloin pitää herättää kokonainen kaupunginosa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  15. #15
    Muutaman lehden vertailutestin lukeneena on mieleeni jäännyt ajatelma:
    äänet muuttuu muttei teho ainakaan parane.
    Eiköhän pärrän valmistaja ole pyrkinyt saamaan parhaan tehon ulos omalla ratkaisullaan,
    tarvikevalmistajat sitten myyvät putkistojaan paremmalla ulkonäöllä ja miehekkäämmällä äänellä.

    Onko kellään näyttää että putkistoa vaihdettaessa olisi teho noussut?
    (tietty katulaillisiila äänillä)
  16. #16
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    Muutaman lehden vertailutestin lukeneena on mieleeni jäännyt ajatelma:
    äänet muuttuu muttei teho ainakaan parane.
    Eiköhän pärrän valmistaja ole pyrkinyt saamaan parhaan tehon ulos omalla ratkaisullaan,
    tarvikevalmistajat sitten myyvät putkistojaan paremmalla ulkonäöllä ja miehekkäämmällä äänellä.

    Onko kellään näyttää että putkistoa vaihdettaessa olisi teho noussut?
    (tietty katulaillisiila äänillä)
    Juu samaa mieltä, eiköhän noilla putkilla haeta juuri sitä äänimaailmaa sekä ulkonäköä. Näin ainakin itse ajattelin putkia vaihtaessa Fjr:ään, Hienot on putket ja äänet ihan jotain muuta, kuin pyörän omilla putkilla. Kai se myös on niin ,että kun ei muuta keksi, niin alkaa tuunailee mopoa.
    rengas
  17. #17
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    Onko kellään näyttää että putkistoa vaihdettaessa olisi teho noussut?
    (tietty katulaillisiila äänillä)
    jos tuo suluissa oleva lause otetaan pois niin on.

    xx:ään laitettiin akran sliparit, ensin penkitettiin vakiona pyörä, sitten akroilla ilman killeriä ja tulos oli 3hv enemmän. sitten laitettiin lisäksi pcIII ja säätö, teho nousi jotain kolme heppaa edelleen.

    katulailliset sliparit eli e-hyväksyntä löytyy, mutta kun killeri otetaan pois niin eikös se tee siitä saman tien laittoman? niin olen ymmärtänyt. ainaki desibelit nousee heti. luultavasti isommaksi kuin mitä saa olla.

    säätö ja penkitys tehtiin ilman killeriä kuten kaikkien penkitys taidetaan tehdä, jos killerin kans säätää ja killerin ottaa pois niin tuolloinhan seos menee taas hieman laihemmalle..

    varalta käytin muutoskatsastuksessa ko vehkeen, tutkittiin leimat ja tuv-todistus. hieman ääniä kuunteli inssi (vaikka ei ollu killerit kiinni tuolloin), todistuksesta ottivat kopiot mulle ja alkuperäinen lähetettiin kuulemma helsinkiin arkistoon, mikä kuulostaa kyllä hieman kummalta.

    äänet tottakai paremmat ilman killereitä, killerien kans ihan verrattavissa alkuperäisiin pönttöihin.
    Viimeksi muokannut: XX-xenon; 14.02.2012 klo 15:33.
    '07 XX, '09 GSA ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    3 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  18. #18
    Nykypyörissä alkaa olla sen verran hyvät pakoputkistot että pelkällä putken vaihdolla ei juuri huipputehoa saa lisää. Lähinnä hyöty on keskikierroksilla, jos pyörä samalla säädetään kunnolla. Nykypyörissä on usein keskikierroksilla tehokäyrässä kuoppia (=säädetty laihalle), suunnilleen niillä kierroksilla joilla mitataan sekä ääniä että päästöjä.
    "Vanhaan hyvään" aikaan, kun Katanoilla ja vastaavilla ajeltiin, jollain Kerkkerillä ja suutinsarjalla sai helposti 10 hepoa lisätehoa, ei enää nykyään.
    Kyykkypyörä sentään häviää nurkista rivakasti, joku suoraputki Harrikka pitää hillitöntä mekkalaa eikä se häviä mihkään, ilmankos naapurustolla käämit palaa
  19. #19
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    jos tuo suluissa oleva lause otetaan pois niin on.

    xx:ään laitettiin akran sliparit, ensin penkitettiin vakiona pyörä, sitten akroilla ilman killeriä ja tulos oli 3hv enemmän.
    Yksi oleellinen tieto olisi tehon nousu prosentteina. lienee jotain 150 kaakkiin 2% lisää?
    Ja toinen tieto, mikä on penkityslaitteen mittaustarkkuus?
    Viimeksi muokannut: panman; 14.02.2012 klo 16:21.
  20. #20
    Lainaa ETL kirjoitti Katso viesti
    Voiko todella putki, joka on alkuperäistä 12 kiloa kevyempi, jonka luvataan lisäävän sekä tehoa että vääntöä ja joka lisäksi maksaa vain 300 euroa, tosiaan olla laillinen maantiekäyttöön? Tai kääntäen: myisikö Wunderlichin kaltainen kunnianarvoisa liike sitä, jollei se olisi laillinen? Kertokaa! Tämä on minulle tosiaan aivan uusi ihmemaa.
    Siellähän lukee "Mit EG-ABE (für Fahrzeuge ohne serienmässigen Katalysator)* *keine EG-ABE für R 850 GS"

    Eli on E-hyväksytty niihin malleihin joissa ei ole kattia. Eikä ole hyväksytty R 850 GS malliin.
    Uskoisin tuon 12kg pudotuksen pätevän vain sellaiseen malliin jossa katalysaattori poistuu samalla, ilman kattia alkuperäinen putki tuskin painaa väh. 15kg...
    Tuono Factory R, Ducati 748 ja YZF600R Thundercat
  21. #21
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    Muutaman lehden vertailutestin lukeneena on mieleeni jäännyt ajatelma:
    äänet muuttuu muttei teho ainakaan parane.
    Eiköhän pärrän valmistaja ole pyrkinyt saamaan parhaan tehon ulos omalla ratkaisullaan,
    tarvikevalmistajat sitten myyvät putkistojaan paremmalla ulkonäöllä ja miehekkäämmällä äänellä.

    Onko kellään näyttää että putkistoa vaihdettaessa olisi teho noussut?
    (tietty katulaillisiila äänillä)
    Tehonnousu riippu paljon pyörästä (tehdasvirit 600cm > yli 110hv ja 1000cm > yli 150hv) ei tehot juuri nouse.
    Pappapyörät esim bandit 1250 tehot nousee vähän reilummin, alkuperäisestä putkesta kun on tehty "tukkoinen" ihan tarkoituksella.
    Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
  22. #22
    Lainaa panman kirjoitti Katso viesti
    Yksi oleellinen tieto olisi tehon nousu prosentteina. lienee jotain 150 kaakkiin 2% lisää?
    Ja toinen tieto, mikä on penkityslaitteen mittaustarkkuus?
    jos sen 152 kaakkia vakiona ja siitä 6 heppaa tekee noin, 3,94%. jos nyt oikein muistan kuinka tuo lasketaan..
    vakioon 3 heppaa tekee samalla kaavalla sen vajaa 2%.

    penkin mittatarkkuus onkin sitten toinen juttu. milläs sitä tässä nyt täsmentää.. tt:llä kävi kempeleessä, joku meinas että ei turhia anna anteeksi se laitos, mene ja tiedä sitte.

    mut nousi kuiten tehot jonkin verran jopa vakiolla moottorilla. ilmansuodatin vaihdettiin uuteen juuri ennen penkittämistä. suodatin on vakiomallia, en halunnut mitään viriviri-suodatinta.

    käytännön merkitystä uusilla tehoilla ei juurikaan ole, myönnetään. mut pitihän sitä kerrankin piruuttaa kokeilla.
    voi olla että seuraava pyörä pysyy vakiona. ainaki moottorin ja putken puolesta, antaa toisen murista ja toinen on sitten siivompi suustaan..
    Viimeksi muokannut: XX-xenon; 14.02.2012 klo 21:00.
    '07 XX, '09 GSA ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    3 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  23. #23
    Sitä vielä mietin, että miten tehoputki tai mikä tahansa tarvikeputki mahtaa suhtautua BMW:n laukkusarjaan? Eli jos putken ilmoitetaan sopivan pyörämalliin, voiko kohtuudella luottaa siihen, että se sopii myös pyörän alkuperäisiin laukkuihin? Ei tee mieli suorittaa kalliita kokeiluja.
  24. #24
    Villi veikkaus netistä löytyneiden kuvien perusteella olisi että putken ja laukun väliin jää hieman enemmän tilaa... ?
  25.  
  26. #25
    useinhan nuo tarvikepöntöt on tosiaan pienempi kooltaan ku orkkikset..

    ja jos jotain muutoksia pyörään joutuu tekemään, niin pitäishän valmistajan siitä ilmoittaa. yleensä ainaki keskiseisontatuen mahdollinen poistaminen ilmoitetaan kyllä kun valmistajan sivuja käy tutkimassa.
    '07 XX, '09 GSA ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    3 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)