Elikkäs harrastusta olisin aloittelemassa uudelleen.
Edellinen mopotin oli 600 cbr mutta senkin myymisestä on varmaan 6 kesää.
Elikkä pikkasen kokemuksia kaipailisin parista "erilaisesta" pyörästä.
- Vaihtoehto nmr.1 Yamaha r1 vm-98 ajettu noin 70000km. Tällasesta ei ole mitään kokemuksia. Kaivataan.
-Vaihtoehto nmr.2 kawa zx-6r vm-04 ajettu alle 20000km. Ei minkäänlaisia kokemuksia myöskään tästä.
-vaihtoehto nmr.3 Yamaha r6 vm-03 ajettu jotain 40000km. Kaverin pyörä mutta en ole ajanut.
Varmaan joka toinen on jollakin näistä ajellut niin kertokaa vaan mitä pitäs tietää ja Mikä olis oma valintanne.
Ajo tulee olemaan todennäköisesti noin 100-200km lenkkejä paikallisilla maalaisteillä. Yksin ajelen enimmäkseen mutta joskun emäntäkin on mukana. plus muutama reissu ehkä kesässä.
Kitoos.![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Jaa... No enhän ole vielä mitään ostanut... kaikki on mahdollista.
Mutta kyllä nuo kyykyt on ykkös vaihtoehtona. Sopii mun silmään parhaiten.
Enskahan mulla oli joskus piikkinä. Ja kustomeilla oon vähäsen ajellu (virago 535 ja 700)
Kustomi ei kuitenkaan ole vaihtoehto.![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Itse valitsisin kiloisen jo ihan mukavuuden takia. Puhumattakaan siitä miten paljon mukavampi se on ajella 2-päällä. Mutta eihän noista mikään huono vaihtoehto ole. 70 kiloa ajettu rytkönen kannattaa tosin käydä jo läpi suurennuslasilla.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Täällä on melkeinpä sama tilanne. Piikin jälkeen ostin auton ja isompi mopo jäi haaveeksi. Viisi kesää olin ilman (mopoa), mutta ensi kesänä siihen tulee muutos.
Itelle kyykyn ajoasento on ihan muuta kuin mukava. Ehkä osasyynä oli totuttelun puute, koska olen ajanut vain muutaman kerran kavereiden kyykyillä. Pikku lenkkejä jaksaa ajella, mutta pitempiä reissuja en ois uskaltanu ajatellakkaan.
Olen itse tuuminut hankkivani vähän enemmän sport touring tyyppisen pyörän ja Suzukin Gsx 650f on vaikuttanut aika hyvältä ainakin paperilla. Vaihtoehtoina voisi olla Kawasaki Er6f ja Yamahan Xj6 diversion f. Pitää vielä tehdä kattava koeistumiskierros ja vielä koeajokin myöhemmässä vaiheessa, jos se sellaisen vaatii.
Toi eka kaasarirytkönen on klassikko vähän niin kuin eka ysisatanen RR. Jos tuo kampe ei suurta huoltoa tarvitse, niin sen hankkimista puoltais tod. näk. alin hintakin. Ei paljon rahaa aluksi kiinni, ja lisäksi ei enää montaa satasta häviäisi, kun aikanaan laittaisi eteenpäin.
Mut tosissaan kaikki kolme vaihtoehtoa kyykkyrintamalta ihan hyviä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
vaihtoehto nmr. 1. http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r1/1389025
Sitä oltais huomenna menossa kattomaan. Kattomallahan se ei miksikään muutu, mutta onko jotain mitä erityisesti pitäs ottaa huomioon kyseisessä mallissa.
Koeajollehan ei näillä keleillä päästä eli aikastalailla jää pintapuoliseksi. Voiko kakoshampaan kuluneisuuden todeta ajamatta.
Tarkoitus olis tarkistaa huoltokirja/kuittipino ja mopo kiertää hallissa. vinkkejä???
![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Hinta mielestäni korkeahko tuon ikäisella noilla kilsoilla, mutta siistin näköinen. Niin, ja kakkosvaihdetta ei voi todeta avaamatta askia, kun mopo paikallaan. Jos siinä on viriosaa ja kunnossa, niin tinkaamalla eteenpäin.
Vaihtoehtona tuosta halpa italokyykky (tuovat kotiinkin).
http://www.nettimoto.com/aprilia/rsv/1365847
Mut jos sen pitää olla Yamaha, niin aloita vaikka siitä Raahen laitteesta.
Sellainen vinkki, että kannattaa kysellä, onko mopoon normi öljyhuollon ja venasäätöjen lisäksi tehty joskus jotain keulalle ja takaiskarille. Jarrut tietty (levyineen) tarkastetaan ja tuon ikäisissä muoveissa saattaa olla kaikenlaista kiinnikehalkeamaa, mikä voi paljastua vasta ekan purkuoperaation yhteydessä.
Tuo renkaat kunnossa maininta kannattaa kanssa tutkia tarkaan. Tuon hintaisissa mopoissa yks kiekka kunnon kumeja maksaa lähemmäs 10% mopon kauppahinnasta.
Muut saa esittää lisäpointteja. Lähinnä Jaskan ääntä tässä odottelen. Tuntuu olevan R1-expertti.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Jos kyykystä tykkää niin muut ei oo oikein mitään.
Oma valintani noista olisi Kawa. Todella mahtava peli; kokemusta on.
Jos ei polte ole aivan mahoton niin älä hosu; tuolla rahalla mitä RI:tä pyydetään vaihtoehtoja riittää. Jos et voi vastustaa niin osta - parempi pyörä tallissa kun ei ollenkaan ajaytuksella.
Oli 5 v paussia ja viime keväänä aloitin taas; CBF 1000, se vaihtu kuukauden kuluttua Bladeen.
Ajattelin, että kun 55 lasissa voisi jo siirtyä johoinkin rauhallisempaan ja "mukavaampaan" mutta ei. Kyykky on aina kyykky.
Hoidettuna ja huolettuna näillä koneilla ajaa todella pitkään jos nillä on ajettu normaalia kovaa ajoa.
pengis
Mites sit tonninen ärrä suikka,sehän pitäisi aika kestävä olla,oletko niitä katsellut sillä silmällä?![]()
Jos laitetaan hintakatoksi n.5k€ niin ite lisäisin listaan ehdottomasti 10R:n. Uskoisin et 5:llä löytyy ku vähän ettii. Ruisku R1siäkin voi saada (-02 ja uudemmat)vielä näin alkuvuodesta n.5:llä, jopa -04 mallia.
On meinaani kilosetkin -04 vuodesta eteenpäin _hieman_ erillaisia kuin sitä vanhemmat..
Jos budjetti on tiukahko niin netti auki ja ettimään, parhaat menee aina ekaksi, ja kevättä kohti hinnat yleensä hieman nousee.
Käy katsomassa se Raahen laite ja sitten soitat (tai käyt) tuonne ja tarjoa alempi hinta:
http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r1/1435242
Triumph T-bird 900 Sport -03
Tuossa hintaluokassa kannattaa vilkaista http://www.nettimoto.com/yritys/aarbike
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
Ehdokki
10R http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-10r/1419508
R1 http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r1/1357403
Gixxer http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1384712
Ja suoralla kaupalla saa monesti tingattua..
Ite en noita vanhempiin malleihin sekaantuisi, mielestäni täysin ylihinnoiteltuja esim. noihin ehdokkaisiin verrattuna.
Noista gixu (K3-4) vois olla paras vaihtoehto, tehoa löytyy, jopa matkustajalle on suht ok tilat. (kyykyksi)
Toi 10R ja uudempi R1 ovat hieman gixua tehokkaampia, ja ketterämpiä. Mutta R1sen takapenkki lähinnä vitsi, 10R menee jotenkin vielä.
Viimeksi muokannut: Juhis; 15.01.2013 klo 13:32.
No lähetäämpä tarkistaan raahen kone.![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Noista kawa, ei varsinkaan mitään kaasaripeliä.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Näitä kolmipyttysiä nykyään jaetaan näköjään ilmaiseksi:
http://www.nettimoto.com/triumph/moo...=1000&pto=5000
Tässäpä hieman omakohtaista kokemusta "uudelleen" aloittamisesta:
Itse olen ajanut MP:llä vuodesta 1986 ( ja sitäkin ennen "salaa", kun ei ollut korttia), pitäen aina välissä joitain taukoja, kun elämän tilanne on muuttunut ( intti, lapset, talojen rakentaminen, autoharrastukset etc ),
Viimeksi taukoa oli 7 vuotta ja ennen taukoa oli Japsi customeita useita erillaisia, kun olin niihin tykästynyt ja mukavalta ne näytti....Silloin ajaminen oli "kulmilla pyörimistä" ja mittariin tuli 3-5 tkm/vuosi.
Pari-kolme vuotta sitten 40-villityksessä aloittelin harrastuksen " vahingossa", kun pihalle tuli vaihdoosa autoon Kawa ZX-9R, jonka ostin täysin sokkona ja koeajamatta, kun myyjä toi pyörän pihaani kauempaa itäsuomesta... Onneksi on hyvä yksilö..
Nyt harrastus näyttäytyy aivan uudessa valossa customien jälkeen, kun on ajanut "kyykkypyörällä".... mittariin tulee nyt n 10 tkm / vuosi ja ajamisesta nauttii nyt aivan erilailla, kuin vuosia sitten customilla... nyt alla on MP, joka on tehty maantielle ja sillä voi helposti ajaa 500km/päivä...
Suurempi pyörä ( ZX-12R ) tuli hankittua vain siksi, että olen 2metrinen ja yli 100kg.. eli mahdun isompaan Kawaan helpommin....ja sellainen "hyvä yksilö" sattui taas vahingossa eteen...
Ensikesänä suunnitteilla on Balttia - pohjois Eurooppa - Skandinavian kierros ja paljon paljon muuta.... Eli lumien sulamista odotelle![]()
Ei kiinnosta pätkääkään
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tsemppiä ja järkeä mopon ostoon...
Itsllä oli vähän sama tilanne.. -80 luvulla alottelin ja -90 luvun alussa jäi ajelut kun tuli muut "harrasteet" ja vastuut.. Oli aika haikeaa mydä pannari pois...
Aikaa kului tuonne 2007 kun kipinä iski, tai ajatus siitä.. Hommasin 600 diversionin ja ajelin hetken aikaa.. mutta ei ollut minun laite.. vaihtui seuraavana vuonna Viragoon 750... jolla kesä ajeltiin.. mutta ei ollut vieläkään se "mun" juttu... Viragon jälkeen käsiin sattu BMW 1100 RT.. matka mopo... nyt sitten alkoi tuntua homma omalta.. olihan matkamopoon aikanaan lopettanut.. vajaa kolme kesää ja 45 tuh.. ja meno maistuu edelleen.. tosin tuo versio päivitettiin 1200 RT:hen... viime syksynä :-)
Yritän vaan sanoa että mitään järki "syitä" ei mopon hankintaan kannata etsiä.. Kaikkihan on kiinni siitä "omasta" tunteesta... mikä on se oma.. on jokaisen oma juttu...
Käy ajeleen ja kokeileen.. Tutki ja testaa....
/Kid
Huoltohistoriasta ei ollu mitään tietoa.... harmi.![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Joo... Vaan kyllä se mahtaa tonninen olla mikä tälle ukkelille tullee alle.
Joko r1 tai 10r... löytyy vaan soppeli. niin sit.![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Suosittelisin koeajoja erilaisilla pyörillä ennen ostopäätöstä. Harva noista netissä myytävistä on kesään mennessä myytynyt olisi vielä kevät aikaa vertailla eri pyöriä ja etsiskellä koeajo mopot kevättä varten. Ikävähkö totuus on, että jos ostat koeajamatta mopon ja sen ergonomia ei sitten ajossa miellytäkään niin vaihdossa liikkeessä ei vanhasta välttämättä sitä vähääkään saa ja voi hetken kestää ennenkuin saat jo ostetun myytyä eteenpäin...
Kävitkö siis kattomassa tämän? Mitkä renkaat oli alla? Oliko samat kun kuvissa vai oliko vaihdettu? Aattelin vaan kun ilmotuksessa ei paljon mitään ole kerrottu mutta erikseen on kuitenkin mainittu: "Renkaat ja ketjuratas paketti kunnossa." Ihan vaan mielenkiinnosta kun tota tuli eilen kommentoitua.
Samaa mieltä.
Kannattaa suht usein selailla myytäviä. Parhaat yksilöt ei kauaa myytävänä viihdy.
Hyvä yksilö kannattaa hakea (mun mielestä) hieman kotikylää kauempaakin. Tuttu just viime vuonna osti pärrän, ja kattoi vaan "kotikulmiltaan" Yllätys oli aikamonen kun myöhemmin katteli vähän laajemmalla haulla.
Näin alku "keväästä" ei tietty pääse kokeilemaan, mutta monesti myös hinnat on eritasolla kuin lumien sulattua. Siinä voipi helposti tienata itelleen vakuutus, ja bensarahoja..
Vielä tosta ergonomiasta: Mun mielestä pärrät on aihioita, joita sit laitellaan enemmän omanlaisekseen. (jos siltä tuntuu)
Korkeammilla (säädettävillä) cliponeilla tehdään ihmeitä, niinkuin säädettävät jalkatrampitkin jne.
Porukka vaan yleisesti tuunaa enempi sitä tehopuolta..
Viimeksi muokannut: Juhis; 16.01.2013 klo 02:18.
Katsoin tuon Yamahan (ykkösvaihtoehto) ja pakko kommentoida naisnäkökulmasta että enpä itse haluaisi kyytiin. Pikkiriikkinen kova ohut penkki kyytiläiselle, uh huh. Ainoa paikka mistä pitää kiinni on kuski? Käy muuten pirun paljon ristiselän päälle sellainen etunoja.
Meillä on talossa sekä cbr 600F että bandiitti 1250S , ja molempien kyydissä olen ollut.
Ei mitään ongelmaa istua bandiitin pehmeällä leveällä penkillä, kiinni voi pitää kuskista tai takakahvasta ja olo on mainio. Cebarin kyydissä jo kilometrin jälkeen selkä on tulessa jollei istu suorana ja pidä kiinni takakahvasta. Ja kun istuu suorana maantienopeudessa, tuuli rempoo miten sattuu. Edit. Lisätään tähän että cebarissa kuitenkin on ihan yhtenäinen kunnonkokoinen istuin kyytiläisenkin alla, toisin kuin Yamahassa.
Jos enempi meinaat emännän kanssa ajella, kannattaa miettiä tuota kyytiläisen ajoasentoa myös.