Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 54:een 54:sta
  1. #31
    Lainaa (suzukai @ Tammi. 02 2012,22:54) kirjoitti
    Kannattaisi varmaan laittaa väliaikaisesti liikennekäytöstä poistoon, niin säästyisit myös autoverolta.
    Eiköhän tuosta autoverot ole kuitenkin kokonaisuudessaan jo maksettu Vuotuinen ajoneuvovero onkin sitten jo toinen juttu.

    Ajoneuvoveron perusosaankin on muuten olemassa vapautusmahdollisuus. Tuota kutsutaan inva-kortiksi. Ja paikallisesta poliisista sitten riippuu kuinka tiukassa tuo kortti missäkin on, millä perusteilla se myönnetään tahi ei. Vaan kovin hankalaa tuo ei liene jos katselee vaikka tuota romaani-väestöä, kuinka monella heistä ko. kortti tuulilasissa on ja kuitenkin porukka vaikuttaa liikkuvan autoon/autosta aika helposti, ilman apuvälineitä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  2. #32
    .org ja moottoripyörän rekisteröimisen & vakuuttamisen ydinfysiikkaa
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #33
    Lainaa (juhis_ @ Joulu. 10 2011,23:54) kirjoitti
    Lainaa (lippa @ Joulu. 10 2011,23:14) kirjoitti
    Lainaa (juhis_ @ Joulu. 10 2011,22:44) kirjoitti
    Tämä kyssäri varmaan sopii tänne parhaiten.

    Olen siis ostamassa ensimmäistä pyörääni(käytettyä sellaista) ja muutama rekisteröintiin ja vakuutusmaksuihin liittyvää kysymystä on vaivannut mieltäni. Lisätään vielä, että olen sen verran nuori kaveri, että tämä on ensimmäinen ajoneuvo jonka ostan omiin nimiini.

    - Kun olen pyöräni uudelta omistajalta lunastanut niin kiikutan paperit katsastusaseman konttoriin, jotta pyörä siirtyy omiin nimiini. Miten käy pyörän vakuutuksen kanssa? "Jääkö" siihen edellisen omistajan vakuutus voimaan joka vaihtuu omiin nimiini vai pitääkö mun samaan hengenvetoon käydä vakuutusyhtiöltä sellainen hankkimassa? Entä jos jätän vakuutuksen näin talven ajaksi hankkimatta, onko keväällä odotettavissa jotkut sairaat mätkyt vakuutusyhtiöltä?

    Mikäli vanhan omistajan vakuutus siirtyy nimiini, niin alkaako minulle välittömästi tulemaan kuukausittain vakuutusmaksuja(kuinka suuria? kyse 08 R1)

    Ajattelin kuitenkin näin talviaikaan rakennella pyörää tallissa, joten mikä lienee järkevin vaihtoehto tähän? Voinko esim pitää tallissa rekisteröityä pyörää, jossa ei ole lainkaan vakuutuksia? Sitten ajokauden alussa käyn neuvottelemassa pyörälleni hyvän vakuutuksen.

    Olen kuullut myös tästä seisontavakuutuksesta missä pystyn itse määrittämään oman ajokauteni pituuden. Ilmeisesti tällöin talven(seisonnan) vakuutusmaksut ovat huomattavasti pienemmät? Millaisista summista puhutaan?

    Toivottavasti saitte edes jotenkin selvää mistä kyse.

    Auttakaa aloittelevaa motoristia!

    Kannattaa rekisteröidä se heti ja ottaa se liikennevakuutus sellaisesta yhtiöstä jossa on seisontavakuutus käytäntö vielä (esim. Lähivakuutus). Laitat pyörän tietysti seisontaan niin vakuutusmaksua ei tule (ehkä joku pieni pieni korvaus vain). Otat siihen kuitenkin "köyhänmiehen kaskon", jos tallisi palaa niin saat pyörästäsi korvauksen. Keväällä voit sitten kilpailuttaa yhtiöitä aivan vapaasti. Hinnaksi tulee rekisteröinti nyt n. 12€ ja pieni vakuutus palon ynnä muun varalle jotain 50- 60€ ja sitten keväällä jos vaihdat toiseen vak.yhtiöön taas rekisteröinti maksu n.12€. Jos heti valitset oikean vak.yhtiön ja et pelkää pyöräsi palavan niin kustannuksesi on vain n.12€ kun sen rekisteröit kohta kaupanteon jälkeen. Hinta on sama (n. 12€) kun jätät liikennevakuutusta ottaessasi ne paperit sinne vakuutusyhtiöön ja pyydät heitä hoitamaan sen reisteröinnin.

    Yksinkertaisesti: Menet sen luovareitten ynnä muiden papereiden kanssa vakuutusyhtiönkonttoriin (jossa vielä seisontavakuutus käytössä). Otat pakollisen liikennevakuutuksen pyörääsi ja laitat sen samalla seisontaan vuodeksi eteenpäin. Pyydät vakuutusyhtiötä hoitamaan sen rekisteröinnin ja jätät sinne tarvittavat paperit . Hintaa sinulle tulee hommasta n. 12€ eli rekisteröintimaksu.
    Seisonta-aika kannattaa ottaa se vuosi, sen voi puhelin soitolla katkaista milloin haluaa ja ottaa pyörän ajoon. Seisonta-aika jakson pitää olla vähintään YLI 30 vrk:tta muuten menee koko ajalta maksu.
    Kiitos asiallisesta vastauksesta! *
    myös fenniassa on halpa vakuutus seisonta ajalle. ite otin 10R:lle talveksi pelkän palo/varkaus (ei mene liikennettä kun merkattiin seisomaan koko vuodeksi).
    ja keväällä sitten kilpailutan vakuutukset, ja katon rauhassa mihin firmaan laitan.
  4. #34
    Pistetään nyt vielä oma tilanne tähän, jos siitä jotain apua sattuisi olemaan. Ostin itse pyörän viime heinäkuussa ja siihen vakuutuksen IFiltä. Netistä kun otin, en mitään ympärivuotisia vaihtoehtoja nähnytkään ja ajattelinkin käyttää seisontaa, koska iso osa kesästä oli jo takana.
    Allekirjoituksen pyörään liikennevakuutus hiukan yli 60e kuukaudessa, jos en aivan väärin muista. Seisontaan saa laittaa milloin haluaa, enkä ole siinä mitään muitakaan rajoituksia huomannut, mitä nyt joku minimiaika seisonnalle oli (taisi olla n viikkoa). Seisonta-ajalta ilmainen liikennevakuutus, niinkuin on jo aiemminkin ketjussa todettu. Seisonta ei vaikuta mitenkään ajokuukausien hintaan.

    Tarkoitus olisi ensi kaudella käydä vähän kyselemässä, mitä tuollainen ympärivuotinen maksaisi, mutta vähän hölmöltä se kyllä tuntuisi maksaa myös niitä kuukausia, joita ei aja. Nyt kun saa vaikka netissä käydä sen seisontaruksin pistämässä ja poistamassa reaaliajassa sen mukaan, miten on hommaan aikaa.

    Liikennevakuutus tosiaan on pakko ottaa rekisteröityyn ajoneuvoon ja ainakin osakasko varmasti kannattaa ottaa myös säilytyksen ajaksi, kun ei ne paljoa maksa. Itse maksan palo, vahinko ja varkauskaskoa n. 100e vuodessa.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  5. #35
    Juu mullaki zzr ifissä seisonta-ajallinen liikennevakuutus ympärivuojen jos pitäis niin n. 1100 egua, ympärivuotinen ilman seisontaa n.370egua. Viime syksynä kuukauen ajelin , teki 95 egua seisonnallisella vakuutuksella.
    ZZR1100:lla mennään
    9 x ss1000, 1600k, BB2500K ja SS2000K
  6. #36
    Vakuutksiin ja rekisteriin vaan nykyvakuutukset on talvikaudella muutaman kympin luokkaa ja ajokaudella sit tulee maksuun noin 95% vakuutusmaksuista, taitaa olla rekisteristä poisto aika vaikeaa pitää olla jonkin sortin projekti ja myös näyttö siintä.
    Z 750-06
    CBR1000RR- 05
  7. #37
    Tulipa tämmöinen mieleen.

    Jos minä poistan syksyllä pyöräni liikenteestä/rekisteristä vuodeksi.

    Ja puolenvuoden päästä keväällä myynkin vaikka äkillisessä rahan tarpeessa pyöräni.

    Uusi omista ottaa pyörän liikenne käyttöön.

    Joudunko maksamaan vakuutusmaksuja takautuvasti vai en?
  8. #38
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa arestes kirjoitti Katso viesti
    Tulipa tämmöinen mieleen.

    Jos minä poistan syksyllä pyöräni liikenteestä/rekisteristä vuodeksi.

    Ja puolenvuoden päästä keväällä myynkin vaikka äkillisessä rahan tarpeessa pyöräni.

    Uusi omista ottaa pyörän liikenne käyttöön.

    Joudunko maksamaan vakuutusmaksuja takautuvasti vai en?

    Ihan vaan että jos et lukenut ketjua alusta lähtien niin:
    "Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "
  9. #39
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ihan vaan että jos et lukenut ketjua alusta lähtien niin:
    "Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "
    No tuo nyt ei kyllä vastannut kysymykseeni.

    Eli voisiko joku, joka oikeasti jotain asiasta tietää, kertoa miten tällaisessa tapauksessa käy/kävisi.
  10. #40
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Pahoittelen nyt etten vastaa kysymykseen , mutta siis sä et saa sitä pyörää pois rekisteristä, jos se on ajokunnossa ja "omassa tallissa". Jos siis ymmärsin oikein mitä tuolla alussa kirjoitettiin ja että se tieto pitää paikkansa.
  11. #41
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ihan vaan että jos et lukenut ketjua alusta lähtien niin:
    "Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "
    kerroppa miksei?

    totta..tuo on vakuutusyhtiöitten käytäntö, mut ei sitä tarvitse millään perustella jos poistat rakkineen rekisteristä.

    sinänsä aika hoopo juttu..kukapa oikeesti tykkää maksaa vakuutusmaksuja? ja jos ei voi tai ei tarvitse niin silloin pois rekisteristä.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  12. #42
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tuppervaari kirjoitti Katso viesti
    kerroppa miksei?

    totta..tuo on vakuutusyhtiöitten käytäntö, mut ei sitä tarvitse millään perustella jos poistat rakkineen rekisteristä.

    sinänsä aika hoopo juttu..kukapa oikeesti tykkää maksaa vakuutusmaksuja? ja jos ei voi tai ei tarvitse niin silloin pois rekisteristä.
    No en tiedä, sitä pitää kysyä lainlaatijalta.
  13. #43
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Pahoittelen nyt etten vastaa kysymykseen , mutta siis sä et saa sitä pyörää pois rekisteristä, jos se on ajokunnossa ja "omassa tallissa". Jos siis ymmärsin oikein mitä tuolla alussa kirjoitettiin ja että se tieto pitää paikkansa.
    Kiitos huolenpidostasi, mutta tarkoitukseni ei nyt ole kysyä saako pyörän otettua pois liikenteestä vai ei ja pitääkö tälle poistolle olla perusteluita vai ei.


    No jos minulla on TÄLLÄ HETKELLÄ omassa tallissa pyörä joka on poistettu liikenteestä syksyllä 2011. (vaikka moottorivaurion vuoksi)


    Ja keväällä myyn pyörän pois ja uusi omistaja (kunnostaa ja )ottaa sen liikenteeseen, niin joudunko maksamaan vakuutusmaksuja takautuvasti?

    Ihan vain siis tällainen juridinen kanta minulla alkoi kiinnostaa kun tämän viestiketjun läpi lueskelin.

    Eikö kukaan tiedä miten tällaisessa tilanteessa toimitaan???
  14. #44
    ^ oisko mitään jos kysyis suoraan vakuutusyhtiöstä?
    Honda CB350K4

    "Work Less - Ride More"
  15. #45
    Niin ja voikohan tässä olla mitään vakuutusyhtiö kohtaisia eroja.

    Antavatkohan ihan suoranvastauksen tuohon vai eivät.
  16. #46
    Lainaa arestes kirjoitti Katso viesti
    Niin ja voikohan tässä olla mitään vakuutusyhtiö kohtaisia eroja.

    Antavatkohan ihan suoranvastauksen tuohon vai eivät.
    Soita sinne ja kysy, laittele sit tänne mitä vastasivat. Eipähän tarvii arpoa jos asia selviää suoraan.
    Honda CB350K4

    "Work Less - Ride More"
  17. #47
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa arestes kirjoitti Katso viesti
    Niin ja voikohan tässä olla mitään vakuutusyhtiö kohtaisia eroja.

    Antavatkohan ihan suoranvastauksen tuohon vai eivät.
    Trafin sivuja kun katsoo liikennekäytöstä poistamisesta (linkki), niin mun nähdäkseni se henki siinä on että mopo saa kyllä olla aika pirusti paskana esimerkiksi kolarin seurauksena ennen kun sen saa pois rekisteristä.

    Seisontavakuutusta vartenhan ei tarvi rekisteristä ottaa pois, en sitten tiedä onko seisonta ilmaista vai ei ja riippuuko se vakuutusyhtiöstä?
  18. #48
    Soitin ihan summassa tapiola vakuutusyhtiöön.

    Ei osannut ottaa mitään kantaa asiaan, vaan pyysi minua ottamaan yhteyttä trafiin tai katsastusasemalle.

    Sanoi kyllä että ainakaan hänen mielestään edelliselle omistajalle ei voi tulla mitään takautuvia vakuutusmaksuja.

    Pitääpä käydä konttorilla kysäisemässä että mitä tuumaavat.
  19. #49
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Trafin sivuja kun katsoo liikennekäytöstä poistamisesta (linkki), niin mun nähdäkseni se henki siinä on että mopo saa kyllä olla aika pirusti paskana esimerkiksi kolarin seurauksena ennen kun sen saa pois rekisteristä.

    Seisontavakuutusta vartenhan ei tarvi rekisteristä ottaa pois, en sitten tiedä onko seisonta ilmaista vai ei ja riippuuko se vakuutusyhtiöstä?
    Kyllä pieni maksu ainakin Turvassa peritään, kun mun mopo on seisonnassa lokakuun ja huhtikuun. Muuten voin ajella täysillä muina kuukausina. Eiku ajelee tonne lumisateeseen tai sit ei.
    rengas
  20. #50
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Pahoittelen nyt etten vastaa kysymykseen , mutta siis sä et saa sitä pyörää pois rekisteristä, jos se on ajokunnossa ja "omassa tallissa". Jos siis ymmärsin oikein mitä tuolla alussa kirjoitettiin ja että se tieto pitää paikkansa.
    Kyllä sen saa, tai ainakin on saanut.
    Yks mopo on tallissa kilvettömänä (kilvet palautettu konttorille) ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että voisi suunnitella taas kilpien hakua... Saas nähdä mitä nykykäytäntöjen mukaan pitää tehdä että saa kilvet takaisin
    Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
    Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
  21. #51
    Lainaa Rengas kirjoitti Katso viesti
    Kyllä pieni maksu ainakin Turvassa peritään, kun mun mopo on seisonnassa lokakuun ja huhtikuun. Muuten voin ajella täysillä muina kuukausina. Eiku ajelee tonne lumisateeseen tai sit ei.

    Yks mopo on ollut seisonnassa jo yli vuoden ja mielestäni IF:ssä siitä ei veloteta mitään. Täytyykin tarkastaa viel papereista.
    Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
    Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
  22. #52
    Menee terminologiat sekaisin tässä ketjussa. Tässäpä tätä:

    Ajoneuvorekisteristä poisto: Lopullinen poisto on toimenpide joka vaatii romutustodistuksen tai osoituksen tuhoutumisesta, toiseen maahan rekisteröinnin tms vastaavan toimenpiteen. Ajoneuvon identiteettiä ei voi sellaisenaan palauttaa. Pykälissä käytettiin aikaisemmin termiä rekisteristä poisto, nyt se on selvennetty muotoon lopullinen poisto.

    Liikennekäytöstä poisto: Väliaikainen toimenpide joka tehdään konttorilla (tai Trafin www-sivujen kautta). Voi kestää vuodesta ylöspäin määrittelemättömän ajan, tosin kuten täällä on jo todettu käytännössä lyhyempikin jakso on todellisuudessa ok. Kilpiä ei tarvitse palauttaa. Keskeyttää normaalit liikennevakuutukset automaattisesti, samoin autojen osalta katsastusvelvollisuuden ja ajoneuvoveron maksun (toinen terminologiakukkanen: ajoneuvovero maksetaan vain autoista ja kerran vuodessa, autovero maksetaan kaikista ajoneuvoista hankinnan yhtedessä).

    Seisonta: Vakuutusyhtiöiden markkinointitermi jonka sisältö on nykyään v-yhtiön itsensä määriteltävissä. Yleensä tarkoittaa vakuutusmaksun alentamista 'seisonta-ajalle'.

    Sekaanusta aiheuttaa, että viime vuosituhannella toimenpide 'rekisteristä poisto' tai 'kilpien vienti konttorille' vastasi yleensä liikennekäytöstä poistoa toimenpiteenä, eikä lopullisen ja väliaikaisen rekisteristä poiston välillä tehty juuri eroa. Seisontavakuutuskin oli silloin lailla säädetty asia. Sittemmin pätkien vakuuttamista koskevia lakeja on avattu mm. niin, että nämä nykyiset ei-seisovat vakuutukset ovat mahdollisia.

    Voimassaolevat pykälät suurimmaksi osaksi: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070893
    Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home. More about this: http://luupilotti.blogspot.com/
  23. #53
    Lainaa Santtu kirjoitti Katso viesti
    Menee terminologiat sekaisin tässä ketjussa. Tässäpä tätä:

    Liikennekäytöstä poisto: Väliaikainen toimenpide joka tehdään konttorilla (tai Trafin www-sivujen kautta). Voi kestää vuodesta ylöspäin määrittelemättömän ajan, tosin kuten täällä on jo todettu käytännössä lyhyempikin jakso on todellisuudessa ok. Kilpiä ei tarvitse palauttaa. Keskeyttää normaalit liikennevakuutukset automaattisesti, samoin autojen osalta katsastusvelvollisuuden ja ajoneuvoveron maksun (toinen terminologiakukkanen: ajoneuvovero maksetaan vain autoista ja kerran vuodessa, autovero maksetaan kaikista ajoneuvoista hankinnan yhtedessä).


    Voimassaolevat pykälät suurimmaksi osaksi: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070893

    Ymmärsinkö nyt oikein?

    Elikkä prätkän voi ottaa takaisin ajoon, ilman mitään takautuvia maksua, vaikka ei olisi vielä kulunut kokonaista vuotta liikennekäytöstä poistosta.
  24.  
  25. #54
    """ Liikennekäytöstä poisto: Väliaikainen toimenpide joka tehdään konttorilla (tai Trafin www-sivujen kautta). """

    Trafin sivujen sähköisessä palvelussa sanotaan, että sähköinen ilmoitus onnistuu vain autoille.



    """ Kilpiä ei tarvitse palauttaa. """
    Konttori kyllä vaati mun prätkistä kilvet palautettaviksi ja se merkittiin myös rekisteriin.

    Autoista ei ole tarvinnut kilpiä palauttaa.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12