Sivu: 3 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 474:sta
  1. #61
    Lainaa (vetomies @ Syys. 08 2011,19:38) kirjoitti
    Lainaa (pepper @ Syys. 08 2011,19:34) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Syys. 08 2011,19:31) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Syys. 08 2011,19:26) kirjoitti
    6min kohdalla taitaa rengas olla hetken lukossa -suntuubi-, mutta en kyllä itse lähtisi yrittämään pidempiä siivuja vaikka kirjoitusten perusteella se kuluu motoristin perusjippoihin
    Kokeile vaikka talvella mopolla. Sillä voi ajaa, vaikka eturenkaan tilalla olisi suksi. Homma helpottuu, kun kitkataso pienenee ja kun ohjausgeometria muuttuu loivemmaksi.
    Ei pysty ton suksen kans tekeen endoo *
    Et ole sitten ikinä laskenut mäkeä sellaisella jäisellä tiellä, josta osa on suolattu?
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  2. #62
    Lainaa (vetomies @ Syys. 08 2011,19:31) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Syys. 08 2011,19:26) kirjoitti
    6min kohdalla taitaa rengas olla hetken lukossa -suntuubi-, mutta en kyllä itse lähtisi yrittämään pidempiä siivuja vaikka kirjoitusten perusteella se kuluu motoristin perusjippoihin
    Kokeile vaikka talvella mopolla. Sillä voi ajaa, vaikka eturenkaan tilalla olisi suksi. Homma helpottuu, kun kitkataso pienenee ja kun ohjausgeometria muuttuu loivemmaksi.
    Kun tuppaa fillarillakin olemaan aika nopeasti päällään kun eturenkaan lyö lukkoon varsinkin jos ei ole ns. veto päällä
    Toisekseen suksella on vähän paremmat liukuominaisuudet ja muoto tuohon hommaan kuin renkaalla.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  3. #63
    Olen jarruttanut etusen lukkoon muistaakseni viisi-kuusi kertaa.

    Kahdella näistä on käyty konttaamassa.

    Nykyisessä pyörässäni on ABS-jarrut
    Nykyinen: MT-01 (taas )
    Ex: Street Triple, F800R, MT-01, HD 1200R (kahdesti o.O), DL650, R1100S, CB500
  4. #64
    Lainaa (trj @ Syys. 08 2011,17:11) kirjoitti
    Paras tapa selvittää asia on minun mielestä tällainen:

    Pitkä suora, tasainen 100 km/h vauhtia, etujarru lukkoon viivojen välillä joka on 30 m., ja katsotaan lopputulos.
    Eli ne kenen mielestä se ei kaadu, niin ovat varmaankin valmiita koittamaan tätä harmitonta jarrutestiä?
    miksei ennemmin 200km/h ja 60 metriä...

    eikös tässä alunperin ollut väittelyn aiheena se, voiko eturengas KÄYDÄ lukossa ilman että pyörä kaatuu, ja matkasta sinänsä ei ollut puhetta, kuten ei myöskään vauhdista?

    Minua ainakin hieman jänskättäisi kokeilla edes lyhyttä etupään lukittamista 100 vauhdissa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #65


    Ei kaadu ei... *

    niin ja ps. delvac (tissit mainittu)



    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  6. #66
    Lainaa (villho @ Syys. 08 2011,08:49) kirjoitti
    Itsellä ensimmäinen mopo alla (abs-jarrullinen VFR 800) ja aika ahkerasti olen jarrutteluja treenannut tässä parin kuukauden aikana 50-100 km/h vauhdeista. Mukava treenata, kun tietää, että se eturengas ei luista alta, vaikka kahvaa puristaisi liikaa.
    Tässä muuten on eräs absien parhaita puolia. On hyvin helppoa ja turvallista harjoitella varsin voimakkaitakin jarrutuksia erilaisilla alustoilla ja erilaisilla mp:n kuormausasteilla.

    Paikka tietysti täytyy osata valita hyvin, ja varmistua, ettei lähistöllä ole muita tienkäyttäjiä. Takasektori tietysti se kaikkein tärkein..

    Mikään ei toki estä harjoittelemasta absittomalla pyörällä samoin, ja toki niin pitäisikin tehdä. Siinä on vaan nolot tilanteet paljon lähempänä sitten, jos ei niitä rajoja tulekaan arvioitua oikein. Meinaa yleensä sitä, että silloin ei uskalleta jarruttaa kuitenkaan kovin tehokkaasti.

    Itse ajoin n. 15 vuotta absittomilla pyörillä ja nyt kolmas absillinen, ja käytännössä tulee tosiaan harjoiteltua jarruttamista paljon enemmän kuin ennen (ja siis nimenomaan "lukkoon" asti, tai ainakin haeskella sitä rajaa, missä abs puuttuu peliin).

    Edelleenkään se ei ole mikään yksinään autuaaksi tekevä varuste, mutta onpa kuitenkin katuajoon aika pirun näppärä pieni lisähenkivakuutus.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #67
    Eiköhän siirrytä seuraavaksi ihmettelemään sitä, mitä tapahtuu jos takarengas luistaa hetkellisesti kiihdytyksen aikana. Varmaan henki lähtee kaikissa olosuhteissa, koska olen nähnyt highsiderin radalla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  8. #68
    "eikös tässä alunperin ollut väittelyn aiheena se, voiko eturengas KÄYDÄ lukossa ilman että pyörä kaatuu, ja matkasta sinänsä ei ollut puhetta, kuten ei myöskään vauhdista?"

    Oli ja eihän tuossa mitään, pystyssähän sen saa suoralla pysymään(ainakin jonkin matkaa)
    Rupesi vaan oleen aika villiä tarinaa kun kallistettuna lyödään etunen lukkoon ja vielä endon kera, ilman kaatumista...
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  9. #69
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (pecha @ Syys. 08 2011,20:17) kirjoitti
    Lainaa (trj @ Syys. 08 2011,17:11) kirjoitti
    Paras tapa selvittää asia on minun mielestä tällainen:

    Pitkä suora, tasainen 100 km/h vauhtia, etujarru lukkoon viivojen välillä joka on 30 m., ja katsotaan lopputulos.
    Eli ne kenen mielestä se ei kaadu, niin ovat varmaankin valmiita koittamaan tätä harmitonta jarrutestiä?
    miksei ennemmin 200km/h ja 60 metriä... *

    eikös tässä alunperin ollut väittelyn aiheena se, voiko eturengas KÄYDÄ lukossa ilman että pyörä kaatuu, ja matkasta sinänsä ei ollut puhetta, kuten ei myöskään vauhdista?

    Minua ainakin hieman jänskättäisi kokeilla edes lyhyttä etupään lukittamista 100 vauhdissa.
    Olen kokeillut, vahingossa, omissa jarrutreeneissä pari kesää sitten.

    Meinas tulla huonot housuun. Treenit eivät kuitenkaan tuottaneet tulosta, kun kahdesti olen sittemmin mennyt turvalleen eturenkaan lopetettua pyörimisen.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10. #70
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Motoristorante @ Syys. 08 2011,14:27) kirjoitti
    Notietty, jokainen pyörämalli ei sovellu vauhdikkaaseen mutkitteluun. Niiden rakenne ei yksinkertaisesti s a l l i tulla neulansilmämutkiin sisään takanakki sivuluisussa/ylhäällä eikä ulos etunakki koholla. Puhumattakaan etupyörän lukkojarrutuksista...

    Mutta takaisin aiheeseen. Olisko niin että käytössä olevan pyörätyypin/-mallin vaihduttua joutuu homman (maksimaalisen jarrutustekniikan opettelu) aloittamaan joka kerta läheltä "nollatasoa"? Näin ainakin meikäläisen kohdalla...
    Jännä juttu, että tälläiset mutka-ajamisen luonnonlahjakkuudet loistavat aina poissaolollaan noilta ratapäiviltä ja kisoista. Voitaisiin vaikka ensi kesänä ottaa jollekin Ahveniston ratapäivälle näytöt vaikka hevosenkenkään, että kuinka taitat mutkaan sisään takarengas ilmassa ja mikäli kuski on tuon jälkeen ajokuntoinen, kuinka eturengas lukitaan kesken mutkan kaatumatta. Tietenkin haastetta voidaan lisätä sillä, että molemmat suoritetaan samalla kertaa.

    Suomeksi sanottuna: Jos serpenttiiniteillä on tarvetta lukita eturengasta mutkassa tai jarruttaa mutkaan niin lujaa, että takarengas on ilmassa, on jo ihan ajamisen perusasioissa jotain totaalisesti pielessä ja mutkat ajetaan todennäköisesti taluttaen paniikkijarrutuksen jälkeen.

    Jarrutustekniikka muuten pysyy ihan samana pyörästä riippumatta lukuunottamatta pieniä pyöräkohtaisen ajoasennon mukanaan tuomia muutoksia.
    Superbike #7
  11. #71
    Lainaa (pepper @ Syys. 08 2011,20:41) kirjoitti
    "eikös tässä alunperin ollut väittelyn aiheena se, voiko eturengas KÄYDÄ lukossa ilman että pyörä kaatuu, ja matkasta sinänsä ei ollut puhetta, kuten ei myöskään vauhdista?"
    Periaatteessa kaikki etupyörä lukossa ajaminen kiinnostaa ja kohottaa yleissivistystä kuulla siitä.

    Se mikä ehkä on kaikkein kiinnostavinta on just se jos on hätäjarrutustilanne, et ole ihan varma saatko pysäytettyä ennen estettä jos et purista kahvasta lisää, mutta epäilet et sit kyl saattaa mennä lukkoon. Puristatko vai et? Kuinka todennäköisesti kaadut jos menee lukkoon?

    No voi se kaatuminenkin olla parempi kuin törmääminen, mutta sitten todennäköisesti käy niin, että kaatuu ja törmää. Ja silloin törmää kovemmin kuin jos olis vaan törmännyt.
    Husqvarna Svartpilen 401 -22
    Ex. Honda Monkey 125
    Ex. BMW S1000RR -15
    Ex. Suzuki UK110 Address
    Ex. KTM 790 Duke
    Ex. R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  12. #72
    Lainaa (exhaust @ Syys. 08 2011,21:05) kirjoitti
    Se mikä ehkä on kaikkein kiinnostavinta on just se jos on hätäjarrutustilanne, et ole ihan varma saatko pysäytettyä ennen estettä jos et purista kahvasta lisää, mutta epäilet et sit kyl saattaa mennä lukkoon. Puristatko vai et? Kuinka todennäköisesti kaadut jos menee lukkoon?
    jaa meinaatko että ehdit siinä tilanteessa tippaakaan miettiä moisia?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  13. #73
    Poistettu
    Lainaa (Nitrous @ Syys. 08 2011,20:57) kirjoitti
    Lainaa (Motoristorante @ Syys. 08 2011,14:27) kirjoitti
    Notietty, jokainen pyörämalli ei sovellu vauhdikkaaseen mutkitteluun. Niiden rakenne ei yksinkertaisesti s a l l i tulla neulansilmämutkiin sisään takanakki sivuluisussa/ylhäällä eikä ulos etunakki koholla. Puhumattakaan etupyörän lukkojarrutuksista...

    Mutta takaisin aiheeseen. Olisko niin että käytössä olevan pyörätyypin/-mallin vaihduttua joutuu homman (maksimaalisen jarrutustekniikan opettelu) aloittamaan joka kerta läheltä "nollatasoa"? Näin ainakin meikäläisen kohdalla...
    Jännä juttu, että tälläiset mutka-ajamisen luonnonlahjakkuudet loistavat aina poissaolollaan noilta ratapäiviltä ja kisoista. Voitaisiin vaikka ensi kesänä ottaa jollekin Ahveniston ratapäivälle näytöt vaikka hevosenkenkään, että kuinka taitat mutkaan sisään takarengas ilmassa ja mikäli kuski on tuon jälkeen ajokuntoinen, kuinka eturengas lukitaan kesken mutkan kaatumatta. Tietenkin haastetta voidaan lisätä sillä, että molemmat suoritetaan samalla kertaa.

    Suomeksi sanottuna: Jos serpenttiiniteillä on tarvetta lukita eturengasta mutkassa tai jarruttaa mutkaan niin lujaa, että takarengas on ilmassa, on jo ihan ajamisen perusasioissa jotain totaalisesti pielessä ja mutkat ajetaan todennäköisesti taluttaen paniikkijarrutuksen jälkeen.

    Jarrutustekniikka muuten pysyy ihan samana pyörästä riippumatta lukuunottamatta pieniä pyöräkohtaisen ajoasennon mukanaan tuomia muutoksia.
    Pahasti epäilen minäkin että tuossa on käyty liian korkealla passolla ja happivaje saanut aikaan hallusinaatiot. Mutta voin sponssata ratamaksun tämän ihmeen nähdäkseni ja mielelläni olen väärässä tässäkin.
  14. #74
    Lainaa kirjoitti
    jaa meinaatko että ehdit siinä tilanteessa tippaakaan miettiä moisia?
    Niin no "miettiminen" on varmaan väärä sana. Mutta jostainhan se ratkaisu tulee. Tietenkin todella ääritilanteessa mennään refleksipohjalla ja silloin se on siitä aikaisemmasta harjoittelusta kiinni.

    Mutta olen myös kuullut sanottavan, että "aika hidastuu" noissa tilanteissa. Jonka voisin kuvitella tuntuvan siltä, että todella on "aikaa" miettiä sitä siirtoa (reaaliajassa vaikka puoli sekuntia). Vai hidastuuko se aika vasta silloin kun peli on menetetty?

    Voin kyllä nyt sitten olla ihan metsässä näiden mun höpertelyjen kanssa. Todella mielenkiintoista olis kyllä kuulla kokemuksista tältäkin kantilta, mutta taitaa olla toisen topicin arvoinen aihe.



    Husqvarna Svartpilen 401 -22
    Ex. Honda Monkey 125
    Ex. BMW S1000RR -15
    Ex. Suzuki UK110 Address
    Ex. KTM 790 Duke
    Ex. R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  15. #75
    Jos lukossa olevaan eturenkaaseen saisi sivuttaispitoa (kuten suksessa), voisi sitä varmaan pitää lukittuna pitempäänkin. Hyrrämomentti on vain osa pystyssä pysymistä, onhan noihin enskoihin telasettejä takapyörän tilalle ja suksi eteen. Pystyssä menee komeasti ja kallistelemalla edetään, tela on niin kapea ettei siihen voi nojata.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  16. #76
    "Voin kyllä nyt sitten olla ihan metsässä näiden mun höpertelyjen kanssa. Todella mielenkiintoista olis kyllä kuulla kokemuksista tältäkin kantilta, mutta taitaa olla toisen topicin arvoinen aihe."



    Omakohtainen kokemus: Vauhtia 80km/h ja yht'äkkiä huomaan että katutöiden vuoksi tiessä n. 40cm leveä ja n.20cm syvä sorarailo poikki tien 15m päässä edessä. JARRUA!! ..ja seuraavaksi konttasin ojanpohjalta ja mietin että missä hlevetissä mun prätkä on.

    Että senverran kerkee miettimään tosipaikassa mun aivoilla.

    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  17. #77
    Lainaa (Kotarikuski @ Syys. 08 2011,22:11) kirjoitti
    Jos lukossa olevaan eturenkaaseen saisi sivuttaispitoa (kuten suksessa), voisi sitä varmaan pitää lukittuna pitempäänkin. Hyrrämomentti on vain osa pystyssä pysymistä, onhan noihin enskoihin telasettejä takapyörän tilalle ja suksi eteen. Pystyssä menee komeasti ja kallistelemalla edetään, tela on niin kapea ettei siihen voi nojata.
    Mikä antaa syyn olettaa, että suksessa olisi sivuttaispitoa enemmän kuin renkaassa?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #78
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (exhaust @ Syys. 08 2011,21:25) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    jaa meinaatko että ehdit siinä tilanteessa tippaakaan miettiä moisia?
    Niin no "miettiminen" on varmaan väärä sana. Mutta jostainhan se ratkaisu tulee. Tietenkin todella ääritilanteessa mennään refleksipohjalla ja silloin se on siitä aikaisemmasta harjoittelusta kiinni.

    Mutta olen myös kuullut sanottavan, että "aika hidastuu" noissa tilanteissa. Jonka voisin kuvitella tuntuvan siltä, että todella on "aikaa" miettiä sitä siirtoa (reaaliajassa vaikka puoli sekuntia). Vai hidastuuko se aika vasta silloin kun peli on menetetty?

    Voin kyllä nyt sitten olla ihan metsässä näiden mun höpertelyjen kanssa. Todella mielenkiintoista olis kyllä kuulla kokemuksista tältäkin kantilta, mutta taitaa olla toisen topicin arvoinen aihe.
    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että välillä ehtii ja välillä ei.

    Hiekkaisella asfaltilla olen 2010 keväällä vetäissyt etusen lukkoon kun auto tuli kolmion takaa ja pysynyt tuurilla pystyssä kun hiekka loppui. Ainoa mitä ehti funtsimaan, oli "Vittu saatana nyt mennään..." Toisaalta eräässä tapauksessa ehti skannaamaan lähimaastosta loputkin porot kun vedin hätäjarrutuksessa perä ilmassa. Siinä vaiheessa tosin vasta pysähdyttyäni muistin, että kaveri tuli 5m perässä samaa reilua satasta kuin itsekin. Onneksi se oli pysähtynyt abseilla varustetulla VFR:llä vähintäänkin samaa vauhtia kuin itse bladella.

    Suurimmaksi osaksi ratkaisut tulee täysin vaistoilla jos ne on tullakseen. Jonkin verran voi omaa työkalupakkia treenata käsittelemään ajaessa tulevia ongelmia, mutta kun prosessori ylikuormittuu, niin ei sieltä määräänsä enempää käskyjä ulos tule. Sen verran voin kokemuksesta sanoa, että radalla koetut "happipaikat" ovat turruttaneet, eikä lähellekään samanlaista paniikkireaktiota itselläni synny ratin/tangon takana kun aiemmin. Tosin niitä "happipaikkoja" onkin sitten tänä kesänä ollut ihan tarpeeksi ja mopoa on sen takia pariin otteeseen saanut pistää uusiksi ihan riittävästi...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  19. #79
    Lainaa (exhaust @ Syys. 08 2011,21:25) kirjoitti
    Mutta olen myös kuullut sanottavan, että "aika hidastuu" noissa tilanteissa. Jonka voisin kuvitella tuntuvan siltä, että todella on "aikaa" miettiä sitä siirtoa (reaaliajassa vaikka puoli sekuntia). Vai hidastuuko se aika vasta silloin kun peli on menetetty?
    kuulostaa vähän höpöjutuilta.

    Ainakin omat pahimmat läheltäpiti-tilanteet on tulleet ja myös menneet melkeinpä ennen kuin itse ehti edes älytä, että on tilanne päällä. Eli siinä sitten tekee jotain tai ei tee mitään, mutta kyllä herttaisen vähän on jäänyt aikaa mietiskellä niitä optioita! Toki ei varmaan ole kahta tällaista täysin samanlaista tilannetta edes olemassa. Mutta näin ainakin omalta kohdaltani voin sanoa asian olleen.

    Viime vuosien pahin "close call" itselläni oli ehkäpä sellainen, kun aikamoisen isokokoinen sika juoksi kuorma-auton (jota olin ohittamassa) keulan editse suoraan eteeni. Sillä kertaa taisi pelastaa se, että elikolle itselleenkin oli varmaan valkenemassa, että tässähän saattaa henki mennä, jollei laita sorkkaa toisen eteen, joten piti riittävästi vauhtia, jotta ehti hiuksenhienosti myös minun edestäni pois. Mutta kovaa siinä tuli myös jarrutettua, sen muistan. Eikä tosiaan mikään ihan oppikirjan mukainen jarrutus, koska koko homma tuli niin puun takaa, ja meni tosiaan ohikin ihan silmänräpäyksessä. Tilanne oli myös sikäli ilkeä, että väistämissuuntia oli hyvin heikosti (päin kuorma-autoa, taikka sitten sinne suuntaan minne sikakin juoksi).
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #80
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Mun veikkaus "ajan hidastumiseen" on se, että jälkeenpäin sitä miettii, että tulipas siinä ehdittyä kaikenlaista tehdä. Omalla kohdalla on ainakin käynyt näin.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  21. #81
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (PoS @ Syys. 08 2011,22:44) kirjoitti
    Mun veikkaus "ajan hidastumiseen" on se, että jälkeenpäin sitä miettii, että tulipas siinä ehdittyä kaikenlaista tehdä. Omalla kohdalla on ainakin käynyt näin.
    Auton ratissa tuosta on pari kokemusta.

    Ensimmäisessä vetäisin auton lunariin tolppaan 2002 jolloin ehdin jarruttaa n. 2m ja sitten menikin sierra lunariin. Helposti ehti rekisteröimään erilaisia hidastuvuuksia korin antaessa periksi ja havainnoimaan autossa romun lentoa takaata eteen.

    Toisella kertaa n. kuukausi sitten meinasin ottaa kopin heittelehtivästä rekan peräkärrystä joka oli poikittain kaistallani. Hyvin siinä ehti funtsimaan, että minne väistetään, vai olisiko "pehmein kohta" eturenkaiden takana. Hiekat lensi tuulilasille kun kärry sujahti vasemmalle ojaan.

    Kummassakaan tapauksessa tän kesän ratakaadoista ei tullut mitään vastaavaa kokemusta. Lähinnä pääsi seuraamaan "katto-lattia-katto-lattia"-showta ensimmäisessä ja toisessa havaitsin, että Alastaron kahvilan mutkan asfaltin kivikoostumus on huomattavasti suurirakeisempaa kuin Kemoran kakkosmutkassa...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  22. #82
    Lainaa (Juutana @ Syys. 08 2011,22:38) kirjoitti
    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että välillä ehtii ja välillä ei.
    Uskon kans tuohon, että välillä ehtii ja välillä ei.

    Joskus se tilanne tuleee räps, jarrut lukkoon (tai kuinka pitkälle uskalsi) ja se oli siinä. Mutta joskus tilanne kehittyy ja on joitakin sekunteja ehkä aikaa reagoida.

    Moottoripyörällä ei ole vielä tullut näitä meikäläiselle. Ennenpitkää tietenkin valitettavasti tulee niinkuin kaikille.

    Autolla on ainakin kolme extreme-keissiä tullut koettua.

    1. Juuri kortin saaneena hiekkatiellä vähän liikaa urheilullisuutta, vauhtia ehkä 60. Auto heittelehtimään mutkasladituksen jälkeen ja muutaman heiton jälkeen tökkäys ojaan nokka edellä vaivoin katon kautta ympäri. Tuntui pitkältä ajalta ja olis voinut tehdä vaikka mitä jos olis osannut.

    2. Etuvetoautolla talvella suoralla tiellä sohjossa auto 80 nopeudessa 360 astetta ympäri. Aika äkkiä kävi. En olis ehtinyt tehdä mitään enkä tehnyt. Onneks ei tullut ketään vastaan.

    3. Peräänajo. Auto edessä punaisissa valoissa, minä liian kovaa jäistä alamäkeä. Siinä sitä odotettiin ja "laskettiin sekunteja" koska tömähtää. Ei ollut mitään minne minne väistää.

    Vois kuvitella, että pyörällä ne tilanteet on paljon useammin sellaisia, että tapahtuipa äkkiä, kun menee tasapaino tai muuta.

    Palautui nuo autotilanteet nyt vasta mieleen, kun alkoi muistella mitä sitä on sattunut ja miltä se on tuntunut.

    edit: puuttunut quote lisätty



    Husqvarna Svartpilen 401 -22
    Ex. Honda Monkey 125
    Ex. BMW S1000RR -15
    Ex. Suzuki UK110 Address
    Ex. KTM 790 Duke
    Ex. R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  23. #83
    Lainaa (Juutana @ Syys. 08 2011,22:58) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Syys. 08 2011,22:44) kirjoitti
    Mun veikkaus "ajan hidastumiseen" on se, että jälkeenpäin sitä miettii, että tulipas siinä ehdittyä kaikenlaista tehdä. Omalla kohdalla on ainakin käynyt näin.
    Auton ratissa tuosta on pari kokemusta.

    Ensimmäisessä vetäisin auton lunariin tolppaan 2002 jolloin ehdin jarruttaa n. 2m ja sitten menikin sierra lunariin. Helposti ehti rekisteröimään erilaisia hidastuvuuksia korin antaessa periksi ja havainnoimaan autossa romun lentoa takaata eteen.

    Toisella kertaa n. kuukausi sitten meinasin ottaa kopin heittelehtivästä rekan peräkärrystä joka oli poikittain kaistallani. Hyvin siinä ehti funtsimaan, että minne väistetään, vai olisiko "pehmein kohta" eturenkaiden takana. Hiekat lensi tuulilasille kun kärry sujahti vasemmalle ojaan.

    Kummassakaan tapauksessa tän kesän ratakaadoista ei tullut mitään vastaavaa kokemusta. Lähinnä pääsi seuraamaan "katto-lattia-katto-lattia"-showta ensimmäisessä ja toisessa havaitsin, että Alastaron kahvilan mutkan asfaltin kivikoostumus on huomattavasti suurirakeisempaa kuin Kemoran kakkosmutkassa...
    Voipi olla noin kuten PoS mainitsee.

    Itellä ainakin on kirkkaasti mielessä vielä kun talvella -89 tuuppasin Taunuksella™ erään rouvan takakonttiin. 2-3 sekunnin aikana aikana ehti aika monta asiaa tapahtua. Ei pysähdy, mistä väistän, vastaan tulee auto, voi v*ttu ei oo vyöt kiinni! (tuo jäi päällimmäisenä mieleen), vastaantulija meni ohi, päästä jarrut, tuuppaa kakkonen ja kytkin ylös, väistä! Seuraavaksi menikin korvat lukkoon ja lasia ja osia lenteli. Sain kuitenkin sen verran väistettyä keula meni ohi ja kevyessä sladissa repsikan "takaovella" (2-ovinen) otin Vectran peräkulman ja pyörin jalkakäytävälle. Saattaa kuulostaa lossikuskilta, mutta noin se meni
    Muitakin close calleja on ollut mutta ei niistä sen enempää, offtopikkia muutenkin.
    Paljolti tuo on ajasta kiinni mitä ehtii miettimään. Toisen kerran kun sain Mersun kolmion takaa kylkeen, en ehtinyt muuta kuin puristaa ratista.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Albumi
    * Tuubi
  24. #84
    Lainaa (vetomies @ Syys. 08 2011,22:36) kirjoitti
    Lainaa (Kotarikuski @ Syys. 08 2011,22:11) kirjoitti
    Jos lukossa olevaan eturenkaaseen saisi sivuttaispitoa (kuten suksessa), voisi sitä varmaan pitää lukittuna pitempäänkin. Hyrrämomentti on vain osa pystyssä pysymistä, onhan noihin enskoihin telasettejä takapyörän tilalle ja suksi eteen. Pystyssä menee komeasti ja kallistelemalla edetään, tela on niin kapea ettei siihen voi nojata.
    Mikä antaa syyn olettaa, että suksessa olisi sivuttaispitoa enemmän kuin renkaassa?
    Et ole sitten katsonut telasettien tai vaikka moottorikelkan suksen pohjaa?
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  25. #85
    Lainaa (Kotarikuski @ Syys. 09 2011,08:56) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Syys. 08 2011,22:36) kirjoitti
    Lainaa (Kotarikuski @ Syys. 08 2011,22:11) kirjoitti
    Jos lukossa olevaan eturenkaaseen saisi sivuttaispitoa (kuten suksessa), voisi sitä varmaan pitää lukittuna pitempäänkin. Hyrrämomentti on vain osa pystyssä pysymistä, onhan noihin enskoihin telasettejä takapyörän tilalle ja suksi eteen. Pystyssä menee komeasti ja kallistelemalla edetään, tela on niin kapea ettei siihen voi nojata.
    Mikä antaa syyn olettaa, että suksessa olisi sivuttaispitoa enemmän kuin renkaassa?
    Et ole sitten katsonut telasettien tai vaikka moottorikelkan suksen pohjaa?
    Olen. Se ei uppoa asfalttiin yhtään enempää kuin rengaskaan. Sitäpaitsi kaikkihan me tiedämme, että jos rengas tai suksi on lukossa, se ei pysty kehittämään lainkaan sivuttaisvoimaa.
    Samalla tavalla jos kiihdyttää ja takarengas sattuu luistamaan yhtään, heittää pyörä heti volttia ja päiväkotilapset kuolevat. On olemassa anekdoottitodisteita, että joku olisi selvinnyt luistosta hengissä, mutta koska luisto voi olla kohtalokas radalla yli 50 asteen kallistuskulmilla, täytyy sen olla sitä kaikkialla muuallakin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  26. #86
    No niin.

    Kaikenlaiset selitykset auringonpilkuista lähtien päättyen suksitervaan ja moottorikelkkojen osiin on saatu kasaan ja rustattua, mutta ne käytännön näytöt puuttuvat edelleen?

    Saa nähdä tapahtuuko käytännön jarrunäytökset ennen lumien tuloa? Vai mahtaako keretä aika kultaamaan muistot.


    Olisko etujarrutuksesta ainesta tosimies Org:laisten uuteen tervehdykseen? (itse taidan paskana kuskina tyytyä perinteiseen lapaseen)

    Jarrutellaan kun tavataan. Takanakit reippasti ylös ja etuvanaa asfalttiin! *

    Niin, ja joo:
    Voi se käydä lukossa, mutta ei sitä varmaankaan kovin pitkään voi sujuna luistattaa, ainakaan näillä minun taidoilla ja painopiste korkealla olevalla, melko painavalla pyörällä.



    Murjaanien kuningas!
  27. #87
    itse olen jarrutellut monella pyörällä etusta lukkoon ihan huvikseni, kokeillakseni koska lukkiintuu. etuna tästä on se, että lopulta muodostuu refleksi päästää jarrut kun se lukkiutuu.

    hyvillä sportkumeilla vaikeata, perusrenkailla liiankin helppoa.

    pyörän pystyssäpysyminen riippuu paljon tien kallistuksesta. eli jos haluaa kokeilla, niin hae tasainen asfalttikenttä. mielellään uutta asfalttia ja märkä.

    helpoin on tietysti aloittaa soralla.

    lukkiutumisen kokeilu on siitä hyvä, että tietää suunnilleen minkälaisella puristuksella se menee lukkoon. ja mitä sitten tehdä.

    oikeastaan aina kun jarrutan kovemmin, niin odotan koko ajan sitä, että se lipee.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  28. #88
    Asiantuntijat sanovat, että puolessa sekunnissa kaatuu:
    http://motorcycleinvestigation.com/motorcycle-braking/

    Youtuubistakaan ei tunnu kovin helposti löytyvän hyvää materiaalia ennestään.

    Eli kyllä sitä pitäis nyt lähteä kokeilemaan. Valkoinen teipinpala vanteeseen, että näkyy sitten videolla paremmin kuinka kauan se oli lukossa.

    Muistakaa antaa ennakkovaroitus paikalliselle pelastushelikopterille ja yliopistolliselle keskussairaalalle, vaikka kai siitä pitäis ruhjeilla selvitä jos ei jossain betoniporsasviidakossa kokeile *

    Sit jos on vielä märkää niin rengaskin säästyy.
    Husqvarna Svartpilen 401 -22
    Ex. Honda Monkey 125
    Ex. BMW S1000RR -15
    Ex. Suzuki UK110 Address
    Ex. KTM 790 Duke
    Ex. R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  29. #89
    Niin tosiaan riippuu paljolti myös alustasta tuo pystyssä pysyminen. Epätasaisella märällä nurmikolla pyörä ei pysy pystyssä, jos etunen menee lukkoon. Tosin jaloilla sen saa sitten siinäkin pysymään, vaikka lähtee jo etunen alta. Vauhdista tämäkin on tosin kiinni – omat kokemukset kävelyvauhdista. Tuon kokeneena en haluaisi kokea kovemmassa vauhdissa millään alustalla…
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  30.  
  31. #90
    Kerran olen etusen onnistunut lukkoon saamaan, nopeuta ehkä se 5km/h sateella risteykseen tullessa suojatie merkintä oli ihan pirun liukas. kyllä siinä tukijalkaa tarjottiin asvalttiin nopeasti ettei kylelleen menty. varmaan sai takana tullut autoilia naureskella kun tein komeita kuvioita ennen lopullista pysähtymistä (jäin pystyyn kylläkin)

    keväisin tulee ekoilla lenkeillä hiukan kokeiltua tuota hätäjarrutusta että olis ees joku tuntuma moiseen, ainakin omalla pyörällä tuntuu mahdottomalta idealta saada etunen lukkoon tai edes luistamaan kuivalla/puhtaalla asvaltilla, perä nousee ilmaan ennen sitä tilannetta. osa syy varmaan että mun painopiste on aika korkealla pyörän päällä +190cm ja noin 100kg varusteissa.

    Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että riippuu hyvin paljon pyörä tyypistä mitä seurauksia siitä tulee mikäli etunen todella lukkiutuu, mutulla vois heittää että mitä sportimpi pyörä sen lähempänä ollaan kaatumista agressiivisemman ohjaus kulman takia. mutta voi siitä selvitä säikähdyksellä jos planeetat ja taidot on kohdillaan.

    joku tuossa mainitsi että harva palstalainen on ikinä kokeillut 100% hätäjarrutusta pyörällä. uskaltaisin laajentaa tuon koskemaan myös autoja, kokeilkaapa piruuttaa joku kerta tyhjällä tiellä miten se auto pysähtyy kun oikeasti polkee sen jarrun pohjaan (oletan että valtaosalla jo absit sieltä löytyy)
    DT125R-92 -> pitkä tauko -> R1-98 -> R1-09 -> lyhyt tauko -> R1-04 -> R6-02 -> pitkä tauko -> R1-09
Sivu: 3 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen