Sivu: 15 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 513141516 ViimeinenViimeinen
Tulokset 421:stä 450:een 474:sta
  1. #421
    Olikohan mullakin muuten niin että eka jarrutus tais olla liian pienestä vauhdista.. Tokalla tais kans olla vähä reilummin
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  2. #422
    Ei se mihinkään kaadu, jos ei ole tarvetta kääntyillä. Ei kaadu, vaikka laittaisi eturenkaan tilalle suksen.
    Vastaava tilanne on takarenkaan osalta silloin, jos rengas sutii kiihdytyksen aikana. Kaarteessa voi lähteä alta, suoralla ei niin helposti. Ja mitä pidempi swingi, sitä helpompaa tuo on. Jos siis haluaa kokeilla eturenkaan lukkiutumista pidemmilllä matkoilla, niin pitkäkeulainen pyörä on kova sana.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #423
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ei se mihinkään kaadu, jos ei ole tarvetta kääntyillä.
    Paitsi jos maanpinnalla on tarve olla kalteva.
  4. #424
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ei se mihinkään kaadu, jos ei ole tarvetta kääntyillä. Ei kaadu, vaikka laittaisi eturenkaan tilalle suksen.
    Vastaava tilanne on takarenkaan osalta silloin, jos rengas sutii kiihdytyksen aikana. Kaarteessa voi lähteä alta, suoralla ei niin helposti. Ja mitä pidempi swingi, sitä helpompaa tuo on. Jos siis haluaa kokeilla eturenkaan lukkiutumista pidemmilllä matkoilla, niin pitkäkeulainen pyörä on kova sana.
    Päräytä Honda tulille ja mee tekemään mallisuoritus ja pyydä joku kaverisi kuvaamaan.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  5. #425
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Jos siis haluaa kokeilla eturenkaan lukkiutumista pidemmilllä matkoilla, niin pitkäkeulainen pyörä on kova sana.
    Tämä on todistettu...
    High Stuck Are Wit To
  6. #426
    Suksi etusen paikalle ei ole ollenkaan huono esimerkki siitä, mistä perimmältään
    kuitenkin on kyse.

    Kitkan määrä ja sen vaihtelevuus kosketuspinnassa toki muuttaa olennaisesti
    suorituksen vaikeuskerrointa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  7. #427
    Joskus testailin etujarrua kakkosella kaasutellen ja sitten mentiinkin yhtäkkiä melkoinen matka etunen lukossa ja vauhti kiihtyen En kokeillut toiste.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  8. #428
    Tuossa syyskuussa, kun kortin ajoin, niin eräällä käsittelyharjoituskerralla, kun harjoiteltiin 50 km/h äkkijarrutusta vedin etujarrun vahingossa lukkoon ja takapyörä nousi puoli metriä ilmaan. No ei kaatunut pyörä, pysähtyi vaan äkisti. Kysyin opettajalta, että saako kokeessa takapyörä nousta, niin sanoi, että saa kyllä eikä mene hylkyyn sen takia.
    Rovaniemi
    1. Yamaha XV 1100 Virago 1996 (27 tkm)
  9. #429
    Tähän aikaan vuodesta etunen lukossa siellä enimmäkseen mennään, idolini CaptCrashIdaho uudessa videossa demonstroi:
    Husqvarna Svartpilen 401 -22
    Ex. Honda Monkey 125
    Ex. BMW S1000RR -15
    Ex. Suzuki UK110 Address
    Ex. KTM 790 Duke
    Ex. R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  10. #430
    Lainaa SuperSport kirjoitti Katso viesti
    Tuossa syyskuussa, kun kortin ajoin, niin eräällä käsittelyharjoituskerralla, kun harjoiteltiin 50 km/h äkkijarrutusta vedin etujarrun vahingossa lukkoon ja takapyörä nousi puoli metriä ilmaan. No ei kaatunut pyörä, pysähtyi vaan äkisti. Kysyin opettajalta, että saako kokeessa takapyörä nousta, niin sanoi, että saa kyllä eikä mene hylkyyn sen takia.
    Ihan pari juttua. Vedit lukkoon, et kaatunut. Hmm. Ja mikä oli pyörä? Absilla tai ei?
    Ajattelin vaan että menisi lukossa pito pois joka suuntaan(=fysiikan lait) ja taas jos sattuu tulemaan 'sopivan' tehokas jarru niin nousee takanen.
    Ja tehokkaassa jarrutuksessa ei pitäisi (kaksi pyöräisellä) mennä etusen lukkoon.
    Niin ja harjoittelit 'äkkijarrutusta'? Meillä taitaa olla eri nimellä kun ei ole tullut koskaan tehtyä?
    Tosin voi olla eri ops käytössä.

    Ps. Ei näköjään F1 laite myöskään jarruta kaikkein parhaiten etuset lukossa. Katsoin vasta tänään kisan.
    Eikä normi kotilokaan suostu kääntymään etuset lukossa? Ei ainakaan minun laitteet...
    Ei ole tosin minun laitteet ole pysyneet aina pystyssäkään. Ei neli- eikä kaksi pyöräiset

    Ja se kyllä on siis tod. näk. kuskin syytä se. Tai siis aivan varmasti on, sen tunnustan.

    Ps2.Kuinkahan paljon kumit savustaa kun ne luistaa n. 10%? Enempi vai vähempi kuin Kimin'paskassa' lähdössä?

    Muoks. Tuohon sopivaan luiston määrään taitaa vaikuttaa useat asiat? Varmaan tuo 10% on lähellä, noin yleensä, asfaltilla...
    Ja kaikki minun kuljettamat kaatuneet nelipyöräiset ovat karanneet horisonttiin hiekalla/lumella.
    No se oli silloin se Ei puolisoa, ei lapsia. Vain aikaa ja hiukan(enemmän)rahaa harrastaa!
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  11. #431
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti
    Ei näköjään F1 laite myöskään jarruta kaikkein parhaiten etuset lukossa. Katsoin vasta tänään kisan.
    .
    Sellanen n. 10% luistoa niin saadaan paras hidastuvuus/kiihtyvyys. Tarkka arvo sitten vaihtelee renkaan rungon ja kumiseoksen mukaan, mutta noilla huitteilla se on.
    Superbike #7
  12. #432
    Omakohtaisen kokemuksen mukaan kyllä kaatuu, 11-vuotiaana kun "lainasin" (luvatta tietenkin) talvella isoveljen mopoa aina kun sen silmä vältti niin muutaman kerran kokeilleena voin kertoa että nurin meni pidemmissä vedoissa.
    Sen verran meni umpiluuhun ettei ole tullut mieleen tuota moottoripyörällä kokeilla.
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  13. #433
    Lainaa SuperSport kirjoitti Katso viesti
    Tuossa syyskuussa, kun kortin ajoin, niin eräällä käsittelyharjoituskerralla, kun harjoiteltiin 50 km/h äkkijarrutusta vedin etujarrun vahingossa lukkoon ja takapyörä nousi puoli metriä ilmaan. No ei kaatunut pyörä, pysähtyi vaan äkisti. Kysyin opettajalta, että saako kokeessa takapyörä nousta, niin sanoi, että saa kyllä eikä mene hylkyyn sen takia.
    Minulla tuli käsittelykokeen ainoa virhemaininta tuosta, että takarengas oli noussut jarrutuksessa ilmaan. Itse en sitä edes huomannut, joten parista sentistä oli varmaan kyse.
    KTM 990 Adventure
  14. #434
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Banned kirjoitti Katso viesti
    Minulla tuli käsittelykokeen ainoa virhemaininta tuosta, että takarengas oli noussut jarrutuksessa ilmaan. Itse en sitä edes huomannut, joten parista sentistä oli varmaan kyse.
    Tuo muuttui pari vuotta takaperin. Aiemmin pyörää ei saanut käsittelykokeessa pysäyttää tehokkaasti, mutta nykyisin se sentään jo sallitaan.
    Superbike #7
  15. #435
    Onhan tuotakin tullut kokeiltua, kiitos erään pakettiauton ratissa olleen naisen. Kääntyi kaupan pihasta eteen, toki tsellänikin hiukan ehkä vaikeasti ennakoitava lähestymisnopeus. Lopulta ollessani metrin auton takaoven paremmalla puolella ja pakettiauton saavutettua saman nopeuden johon itse olin saanut jarrutettua, tajusin että tuossa olu menty reilusta satasesta reilusti alle sataseen etunen lukossa. Mitään kammoa tuosta ei jäänyt, sen verran aikanaan kikkaillut mopolla hiekalla. Seuraavalal ohikulkukerralla tuli vilkaistua jäljet ja olihan siinä suht reilun mittanen jälki asfaltissa.
    Honda CBR 600 -89
    Kawasaki EN 500
    Suzuki VS 750 Intruder -87
    Suzuki VS 1400 Intruder -97
    Yamaha YZF 1000R -00
    Suzuki VS 750 Intruder -88
    Suzuki 1300 Hayabusa
    Yamaha XTZ 900 Projekti
  16. #436
    Kovin on uinahtanu tää ketju. Mutta totta on, ei kaadu etunen lukossa Bayliss
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  17. #437
    Vähän aihetta sivuten (takanen lukossa). Saa kivoja jälkiä asfalttiin, tämä kuulemma tennarilla.

    Koko tarina: http://www.xjrider.com/viewtopic.php?f=12&t=5435
    Olemattomilla varusteilla sitä ajetaan muuallakin...

    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #438
    Jatkanpas minäkin tätä keskustelua.

    Useiden kertojentarkoituksellisesta kokeilusta ja kokemuksesta olen sitä mieltä, että ei se etusen lukitseminen pyörää kaada, kunhan muutamia seikkoja toteutuu. Kuten pyörä pystyssä, voi jatkaa suoraa linjaa ja ajoalusta suht tasainen jne.

    Mutta viikolla 9 suorittamani ajelun perusteella tiedän nyt myös yhden seikan lisää joka johtaa etusen lukkiinnuttua aika vääjäämättömään kaatumiseen. Riittävästi vauhtia + etunen on ja pysyy lukossa vaikka teet mitä. Ennen pitkää (joitain sekunnin osia) jälkeen pyörä vain vääjäämättä kallistui, ja sitten meni nurin.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  19. #439
  20. #440
    19.21: Kovin on uinahtanu tää ketju. Mutta totta on, ei kaadu etunen lukossa Bayliss
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  21. #441
    Lainaa JukkaE60 kirjoitti Katso viesti
    Kovin on uinahtanu tää ketju. Mutta totta on, ei kaadu etunen lukossa Bayliss
    Tää näyttää jo aika kovien jätkien touhulta. Saas nähdä riittääkö oma kantti tänä kesänä treenata tätä....


    Enemmän minua hirvitti kyllä tuolla ketjun alussa kun jotkut kertoivat ajavansa alppiteiden serpentiinejä etujarrulla kallelllan takapyörä ilmassa.

    Please don't try this!!

    Ainakin ylöspäin mentäessä ainoa oikea taktiikka ajaa nuo tiukat mutkat pelkällä takajarrulla ns halli/tallikäännöksellä. ( useinhan kun suomalaiset lähtee sinne sohlaamaan on mukana reissukapsäkit ja mahdollisesti jopa kyytiläinen). Se on murhaa näissä superhitaissa mutkissa etupyörä linkussa mennä koskemaan siihen etujarruun.

    Nimimerkillä kokemusta on....
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  22. #442
    Olen monta kertaa ajanut etypyora ilmassa niin ettei se pyori ja silti pysynyt pystyssa.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  23. #443
    Lainaa JukkaE60 kirjoitti Katso viesti
    Kovin on uinahtanu tää ketju. Mutta totta on, ei kaadu etunen lukossa Bayliss
    Voipi olla, että ketjun saapi sulkea ja siirtyä
  24. #444
    Lainaa exhaust kirjoitti Katso viesti
    Tämä on ehkä se juttu, miksi kaikki eivät niin hirveän välttämättöminä niitä abseja pidä. Kun ei se pyörä sitten niin helposti kaadukaan.

    Siitten on myös vielä semmoinen vaihtoehto, että voi vähän höllätä siitä jarrusta kun huomaa että se meinaa mennä/meni lukkoon.
    -torstaiaamuna kehä kakkosen ja ykkösen puolivälissä ajeltiin sateen kastelemalla suoralla tiellä n 30 km/h. Jono jarrutti ja minä luulin painaneeni etujarrua rauhallisesti. Sitten huomasin, että etunen liirasi lukossa vasemmalle ja minä ilmassa oikealle. Siinä sitten kontattiin. Olisiko abs auttanut, ainakaan minun reaktioilla pyörää ei pidetty pystyssä.

    No onneksi äijälle ei käynyt oikeastaan mitään -paitsi nyt hiukan pelottaa, mitä voin tehdä ettei toistu. Vauhtia oli vähän, tie oli suora, joten jarrutuksessa etusen olisi pitänyt mennä suoraan, luulin painaneeni jarrua maltillisesti, Silti olin nurin, Osuinko johonkin, en tiedä.
  25. #445
    Lainaa Aarra kirjoitti Katso viesti
    Olisiko abs auttanut...
    Olisi.
    xxx
  26. #446
    Lainaa Aarra kirjoitti Katso viesti
    -torstaiaamuna kehä kakkosen ja ykkösen puolivälissä ajeltiin sateen kastelemalla suoralla tiellä n 30 km/h. Jono jarrutti ja minä luulin painaneeni etujarrua rauhallisesti. Sitten huomasin, että etunen liirasi lukossa vasemmalle ja minä ilmassa oikealle. Siinä sitten kontattiin. Olisiko abs auttanut, ainakaan minun reaktioilla pyörää ei pidetty pystyssä.

    No onneksi äijälle ei käynyt oikeastaan mitään -paitsi nyt hiukan pelottaa, mitä voin tehdä ettei toistu. Vauhtia oli vähän, tie oli suora, joten jarrutuksessa etusen olisi pitänyt mennä suoraan, luulin painaneeni jarrua maltillisesti, Silti olin nurin, Osuinko johonkin, en tiedä.
    Kyllä sen mopon saa absillakin kaatumaan; näin kävi mulle kun mopo oli ollu alla vasta 3 päivää ja kavereiden kanssa harjoiteltiin mm. jarrutuksia yhdellä parkkiksella. Olin harjotellu autokoulutunneilla vastaavalla tavalla (en tosin omalla mopolla) ennen oman mopoa kaatoa jarrutuksia n. 50-60 nopeudesta sekä etu-, taka- ja molemmilla jarruilla. En muista mitä meni oikein pieleen vikalla kerralla; mopo oli jo pysähtynyt, stonga saattoi olla hieman vinossa ja sitten se mopo vain lähti kaatumaan. Onneks pääsin alta pois. No, kaadon jälkeen on tullu onneks lisää kokemusta ja luottamusta joten etujarrun kans ei oo ollut suurempia ongelmia. Abseja voin kyllä suositella (vaikkei ne välttämättä kaikelta pelasta).

    Ajelin eilen aamupäivällä itekin kehä kakkosta pitkin ja tietenkin alko sataa siellä pohjoispäässä (tiesin tämän sadepilven tulosta testbedin perusteella). Onneks ei ollu paljoa liikennettä mutta aina se sateella ajaminen jänskättää kun ei oo paljoa kokemusta siitä vielä.

    Onneks sulle (niin kuin ei mullekaan) käyny pahemmin. Mopon saa aina korjattua.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  27. #447
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    En muista mitä meni oikein pieleen vikalla kerralla; mopo oli jo pysähtynyt, stonga saattoi olla hieman vinossa ja sitten se mopo vain lähti kaatumaan.
    ABSit eivät "toimi" hitaissa vauhdeissa. Pysähtyminen olisi aika vaikeata, jos jarru ei koskaan lukittuisi.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  28. #448
    Ainakin kuorma-autoissa abs-jarrut ei toimi alle 15-20km/h, ainakin vanhemmissa henkilöautossa about 10-15km/h, miten moottoripyörässä?.
    Ei ole kokemusta, olen kysynyt tämänkin aikasemmin, mutta tässä voi kysyä uudelleen. Meneekö se lukkoon, jos vaikka aloitat 30+ vauihdeista, niin siinä lopussa, niin kuin autoissa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  29. #449
    Lainaa Aarra kirjoitti Katso viesti
    -torstaiaamuna kehä kakkosen ja ykkösen puolivälissä ajeltiin sateen kastelemalla suoralla tiellä n 30 km/h. Jono jarrutti ja minä luulin painaneeni etujarrua rauhallisesti. Sitten huomasin, että etunen liirasi lukossa vasemmalle ja minä ilmassa oikealle. Siinä sitten kontattiin. Olisiko abs auttanut, ainakaan minun reaktioilla pyörää ei pidetty pystyssä.

    No onneksi äijälle ei käynyt oikeastaan mitään -paitsi nyt hiukan pelottaa, mitä voin tehdä ettei toistu. Vauhtia oli vähän, tie oli suora, joten jarrutuksessa etusen olisi pitänyt mennä suoraan, luulin painaneeni jarrua maltillisesti, Silti olin nurin, Osuinko johonkin, en tiedä.
    Jätetään nyt tuo ydinkysymys rauhaan.... ettei tartte alkaa jauliksen kans jauhaan.

    Hmm.... Puristit rauhallisesti etujarrua sateen kastelemalla suoralla tiellä Kehien välillä ?

    Käsillä oli siis viimeisen päälle "muutama muuttuja" joista olen tuolla aiemmin muissa yhteyksissa
    suorastaan "paasannut".

    Ajoradan pinta.

    Noilla huudeilla aika pitkälle normitilanne.... eli ajourat enemmän tai vähemmän "koverat" ja pidoltaan
    samaa luokkaa kuin kylppärin mosaiikkilattia..... VARSINKIN MÄRKÄNÄ!!!
    Olipa tie kuinka "suora" tahansa" ja ajat kuinka suoraan tahansa..... ajat kourussa..... varsin usein ajattelematta asiaa enempää.
    Jos et aja tarkalleen sen pohjalla, ajat jommalla kummalla reunalla, helvetin lipakalla pinnalla......

    Kuivalla taas nuo muut kohdat järsii kumia rotan lailla, mutta märällä niillä on aivan eri mittakaavassa pitoa.

    Noihin ajourien ulkopuolisiin kohtiin.... jotka siis todellisuudessa ovat paljon "karheammat", kerääntyy
    suuret määrät hienojakoista "likaa".... joka "ihan yllättäen", huuhtoutuu/valuu jo pienelläkin
    sateella/vesimäärällä niille "kynnenpintaisiksi" kuluneille ajourien kiville.... "TAPETTILIISTERIKSI" !!!!!
    Vaikka sade olisi loppunut jo aikoja sitten, urien pohjalla on pitkään sitä "velliä", jota kotiloiden
    renkaat "huljauttelevat" takaisin ylös "rännien reunoille".

    Alkaako asia ja "ongelma" hahmottua? (ihan yleisellä taholla, tämä ei ole Aarra sinulle henk.koht)

    Aivan, ei tarvitse useinkaan tarjota etujarrua "ajatusta tiukemmin", kun hankkii itselleen ohjelmaa!!!

    Se miksi tästä tulee aina uudelleen jauhettua, johtuu siitä, että tuolla näkee jatkuvasti
    mieleenpainuvia suorituksia (onneksi enimmäkseen kuitenkin läheltäpiti-tilanteita), niin mopoilla kuin
    kotiloillakin...... ilman että kuski.... "näköjään näkee mitään", puhumattakaan että vintille syttyisi valo.
    Nuo sileiksi.... kyllä.... sileiksi kiillottuneet rännit mielletään takaraivossa VAARALLISIKSI TAI ONGELMALLISIKSI
    vasta siinä kohtaa kun mopossa jalkatapit raapii reunoja.... tai pimpatussa turbiiniautossa lähtee
    maalit helmoista .

    Aina sattuu ja tapahtuu.
    Jos tekee paljon, sattuu ja tapahtuu paljon.

    Jos ei juuri edes yritä funtsailla avoimin mielin.... miksi tapahtui.... tapahtuu liian usein liian paljon.
    "Saamapuolella" tuo ei tietenkään haittaa.... jos hyvästä on kyse

    Jos nyt kuitenki pysytään mopoilussa ja eitoivotuissa asioissa.....

    Tuntuma, tuntuma ja tuntuma.....
    Kokeilu, kokeilu ja kokeilu.... (varovasti ja vähän kerrallaan)
    Asioiden HUOMIOINTI.... ja ei sekään haittaa välillä tuumailla miten ja miksi.

    Kilometrien myötä ei välttämättä kerry paljoa muuta kuin kilometrejä.....
    ellei ole yhtään ymmärrystä tai halua hoohoilla mitä kaikkea niiden kertyessä tapahtuu ja MIKSI!!!

    Kun tuo ratailu on nyt niin tapetilla ja pop, on tuohon erittäin hyvään ja hienoon asiaan liitettävä
    pari varoituksen sanaa.... jotka liittyvät yllättäen "suoritusalustaan"

    Myrsky on aina myrsky.... mutta ihan eri tavoin ollaan kusessa riippuen siitä, ollaanko
    vesilasissa vai ulapalla .

    .....Saitteko?
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #450
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Jätetään nyt tuo ydinkysymys rauhaan.... ettei tartte alkaa jauliksen kans jauhaan.
    Eikö edes vähän voitas...
    Supermoto
Sivu: 15 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 513141516 ViimeinenViimeinen