Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Pitäs säätää venttiilit GPZ 500 ja siitähän pittää jäähdytin nesteet ottaa poijes. Tuli vaan mieleen se seikka, että pittääkös neste olla saman väristä, kun mitä sisällä on. Ja saakos ihan motonetistä sitä ainetta vai vai ?
    Eli minkälaista ainetta olette yleensä laittanu sisälle, että pitääkö sillä olla jotain erityis luokituksia ?
    Jee Jee
  2. #2
    Lainaa (samba2 @ Syys. 05 2011,22:31) kirjoitti
    Pitäs säätää venttiilit GPZ 500 ja siitähän pittää jäähdytin nesteet ottaa poijes. Tuli vaan mieleen se seikka, että pittääkös neste olla saman väristä, kun mitä sisällä on. Ja saakos ihan motonetistä sitä ainetta vai vai ?
    Eli minkälaista ainetta olette yleensä laittanu sisälle, että pitääkö sillä olla jotain erityis luokituksia ?
    Kunhan laitat vaan yhtä ja samanväristä pakkasnestettä koneeseen niin se on tärkeintä. Samanvärisiä ei nykyään kuulemma saisi sekoittaa keskenään. Se että onko sillä OIKEASTI merkitystä en tiedä. Ennen ainakin kaikki toimi ihan ok vaikka sinistä ja vihreää sekoittelikin. Nykyään taitaa olla punaistakin pakkasnestettä. Voi tietty olla että nesteiden koostumuksessa on joitain eroa tai sitten tässäkin on vain kyseessä valmistajien omien tuotteiden myynnin varmistaminen * *Mulla tosin ei ole kahdeksaan vuoteen ollut Hornetissa muuta kuin vettä. Hyvin on pelittänyt ilman mitään ongelmia. No mulla ollut syynä se että kun olen turbon takia pelännyt kannentiivisteen palamista ajon aikana niin olen ajatellut että jos kansipahvi palaa ja nestettä alkaa pääsemään sylinteriin niin on paljon vähemmän paha asia jos sinne pääsee pelkkää vettä kuin glykolia. Glykoli kun on todella tuhoisaa moottorin öljykalvolle sylinterien seinämissä ja tietty muissakin osissa jotka vaativat hyvää voitelua. Tämä on tullut karvaasti kerran koettua! *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  3. #3
    Sumekolta saat kawasaki GPZ:taan tarkoitettua merkki- ja mallikohtaista erikoisjäähdytysnestettä.

    Kaikkiin moottoreihin soveltuvia nesteitä saat esimerkiksi motonetistä.

    Punanen longlaiffi ei sekotu minkään kanssa yleensäkkään eikä muistaakseni oranssikaan. Sininen ja vihreä sekottuu keskenään. Motonetissä on niitä ohjekylttejä niitten jäähdytysneste putelien lähellä.

    Jos huuhtelet järjestelmän niin voit laittaa mitä väriä vaan. Vaikka vesivärejä
    1300cc Suzuki
  4. #4
    Lainaa (Roadkill @ Syys. 06 2011,08:13) kirjoitti
    Sumekolta saat kawasaki GPZ:taan tarkoitettua merkki- ja mallikohtaista erikoisjäähdytysnestettä.
    Onko tämä sama kun esim. Husqvarna 2-T bensiini..? Ainoa erikoisuus on hinta.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  5. #5
    Lainaa (jamas @ Syys. 06 2011,08:48) kirjoitti
    Lainaa (Roadkill @ Syys. 06 2011,08:13) kirjoitti
    Sumekolta saat kawasaki GPZ:taan tarkoitettua merkki- ja mallikohtaista erikoisjäähdytysnestettä.
    Onko tämä sama kun esim. Husqvarna 2-T bensiini..? Ainoa erikoisuus on hinta.
    Veikkaan että tulevat samalta tehtaalta nämä tuotteet.
    1300cc Suzuki
  6. #6
    Lainaa (Roadkill @ Syys. 06 2011,09:00) kirjoitti
    Lainaa (jamas @ Syys. 06 2011,08:48) kirjoitti
    Lainaa (Roadkill @ Syys. 06 2011,08:13) kirjoitti
    Sumekolta saat kawasaki GPZ:taan tarkoitettua merkki- ja mallikohtaista erikoisjäähdytysnestettä.
    Onko tämä sama kun esim. Husqvarna 2-T bensiini..? Ainoa erikoisuus on hinta.
    Veikkaan että tulevat samalta tehtaalta nämä tuotteet.
    Glykoli on glykolia oli väri sitten mikä tahansa!! Minua on aina huvittanut erilaiset "merkkikohtaiset" litkut joita jotkut liikkeet ja merkit "pakkomyyvät" asiakkaille jotka eivät ajattele asiaa sen pidemmälle.
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  7. #7
    Lainaa (cool´eri @ Syys. 06 2011,09:40) kirjoitti
    Glykoli on glykolia oli väri sitten mikä tahansa!! Minua on aina huvittanut erilaiset "merkkikohtaiset" litkut joita jotkut liikkeet ja merkit "pakkomyyvät" asiakkaille jotka eivät ajattele asiaa sen pidemmälle.
    Ei todellakaan ole ihan noin, eli löytyy sekä etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia.
    Ja siksi noita ei tulisi sekoittaa keskenään (siis jos puhutaan jäähdytysnesteistä), kun pakkasenkeston mittaaminen menee sen jälkeen hankalaksi.
    Ja oikeasti molemmat ovat värittömiä, ne nesteet värjätään valmistajan toimesta ilmeisesti enemmänkin lisäaineistuksen perusteella, olen nimittäin tavannut molempia punaiseksi värjättynä.
    Väri ei siis ei 100% kerro mistä jäähdytysnesteestä on kyse.
  8. #8
    Lainaa (zepe @ Syys. 06 2011,10:26) kirjoitti
    Lainaa (cool´eri @ Syys. 06 2011,09:40) kirjoitti
    Glykoli on glykolia oli väri sitten mikä tahansa!! Minua on aina huvittanut erilaiset "merkkikohtaiset" litkut joita jotkut liikkeet ja merkit "pakkomyyvät" asiakkaille jotka eivät ajattele asiaa sen pidemmälle.
    Ei todellakaan ole ihan noin, eli löytyy sekä etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia.
    Tämä on totta, mutta niin on myös se, että esim. kawasakin propyleeniglykoli on ihan samaa kamaa kun motonetin propyleeniglykoli.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  9. #9
    Lainaa (jamas @ Syys. 06 2011,10:35) kirjoitti
    Lainaa (zepe @ Syys. 06 2011,10:26) kirjoitti
    Lainaa (cool´eri @ Syys. 06 2011,09:40) kirjoitti
    Glykoli on glykolia oli väri sitten mikä tahansa!! Minua on aina huvittanut erilaiset "merkkikohtaiset" litkut joita jotkut liikkeet ja merkit "pakkomyyvät" asiakkaille jotka eivät ajattele asiaa sen pidemmälle.
    Ei todellakaan ole ihan noin, eli löytyy sekä etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia.
    Tämä on totta, mutta niin on myös se, että esim. kawasakin propyleeniglykoli on ihan samaa kamaa kun motonetin propyleeniglykoli.
    Noiden "lisäaineistus" vaihtelee aivan vastaavasti kuin öljyjenkin.
    Esimerkiksi osa propyleeniglykoleista on esim. silikaattivapaita, mutta ei kaikki.
    Itse ainakin seuraan luokituksia esim. G11, G12, G12+ kun lisään/vaihdan nesteitä.
  10. #10
    Lainaa (zepe @ Syys. 06 2011,10:47) kirjoitti
    Itse ainakin seuraan luokituksia esim. G11, G12, G12+ kun lisään/vaihdan nesteitä.
    Oppia ikä kaikki...NÄMÄ tuli viimeksi vaihdettua/jos tarvetta lisätä..ei hajuakaan luokituksista, mutta on toiminut ainakin toistaiseksi.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  11. #11
    Tuota noin, joskus kevariaikaan koko glykolin pointti oli estää jäätymistä ja joku essonbaarin kavereista mainostikin, että pelkkä vesi jäähdyttää parhaiten. Toki joku osasi kertoa, että glykoli estää korrosiota, mutta että tämä on nykyisin mennyt näin monimutkaiseksi, huh huh??

    Mopoon pitäisi huoltomanuskan mukaan laittaa Triumph HD4X Hybrid OAT myrkkyä ja vettä. Halpaa varmaan tuo tuollainen ja mahtaako huoltoliikekään moista käyttää vaan laittavat kaikkiin mopoihin samaa, häh??

    Onhan se toisaalta niinkin, että mun auton ohjekirjan mukaan auton kusipoikaan ei saa laittaa kuin auton valmistajan stanssaamaa ns. merkin omaa pesunestettä. Arvatkaa olenko noudattanut ohjetta?
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    BMW R1200RT -05
    Yamaha DT 125 X -06
    Gilera SMT 50 -18
  12. #12
    Lainaa (harald73 @ Syys. 06 2011,11:36) kirjoitti
    Mopoon pitäisi huoltomanuskan mukaan laittaa Triumph HD4X Hybrid OAT myrkkyä ja vettä. Halpaa varmaan tuo tuollainen ja mahtaako huoltoliikekään moista käyttää vaan laittavat kaikkiin mopoihin samaa, häh??

    Onhan se toisaalta niinkin, että mun auton ohjekirjan mukaan auton kusipoikaan ei saa laittaa kuin auton valmistajan stanssaamaa ns. merkin omaa pesunestettä. Arvatkaa olenko noudattanut ohjetta?
    Tuossakin saa olla tarkkana, ettei sekottele vääriä nesteitä keskenään sinne pissapoikaan, tai kippo on täynä valkosta mömmöä/ saippuahiutaleita.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #13
    Punainen G-12 yms.. menee sekoitettaessa esim. vihreään, vaseliinin omaiseksi mönjäksi.. Järjestelmän täydellinen pundistaminen on todella v-mäinen homma, jos suuria määriä on sekaisin..
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  14. #14
    Wait what?

    Siis onko ihan oikeasti olemassa merkkikohtaista jäähdytysnestettä! Jos on niin uskomatonta...

    Sen verran näytti ton mun ekan viestin sarkasmi upota että kyllä näin taitaa olla.. Itse kun vaihtelin noita ja kyselin viisaammilta neuvoa niin aivan uskomaton vääntö saatiin tästäkin aikaan.. Siis nesteen väreistä ja valinnasta.

    Ei toi jäähdytysnesteen valinta mitään salatiedettä ole.
    1300cc Suzuki
  15. #15
    Lainaa (Roadkill @ Syys. 06 2011,13:12) kirjoitti
    Wait what?

    Siis onko ihan oikeasti olemassa merkkikohtaista jäähdytysnestettä! * Jos on niin uskomatonta...
    IHAN OIKEASTI tämä on uskomatonta, mutta niitä on.. suzukihan sulla kai oli.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  16. #16
    Lainaa (jamas @ Syys. 06 2011,14:38) kirjoitti
    Lainaa (Roadkill @ Syys. 06 2011,13:12) kirjoitti
    Wait what?

    Siis onko ihan oikeasti olemassa merkkikohtaista jäähdytysnestettä! * Jos on niin uskomatonta...
    IHAN OIKEASTI tämä on uskomatonta, mutta niitä on.. suzukihan sulla kai oli.
    Pakko se on uskoa!

    Oon sitten näköjään laittanu jotain ihan "väärää" Motulia ite viimeks. Vahannukkin jollain autoglymillä vai mikä ny olikaan kun oneidalta olis saanu ihan Suzuki vahaakin!

    Pesuaineet ja ketjurasvakkin meni nyt uusiks
    1300cc Suzuki
  17. #17
    Kyllä pakkasnesteiden vaihdostakin voi tehdä kovin monimutkaista JOS haluaa noudattaa eri valmistajien "oman merkin myynninedistämistä"-sisälläänpitäviä ohjeita. * *Mutta ei siinä mitään. Kukin tulkoon toimillaan onnellisiksi. Eipä valmistajan ohjeita noudattamalla mitään ongelmia aikaan saa mutta lainatakseni erästä mainosöausetta "..se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa..!" * Ja varmaan sitä jokainen haluaa antaa "kullalleen" aina sitä parasta huolenpitoa *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  18. #18
    En ole toistaiseksi vielä nähnyt vanhempaa pyörää (uusin omani on ollut ´04 ja suurin osa 80-90 -lukujen tuotteita) jossa ei olisi ollut tätä perinteistä vihreää/sinistä nestettä. Jos systeemin huuhtelee kunnolla niin suht huoletta voi laittaa mitä vain...suosittelen perustavaraa koska jos tarvitsee joskus lisäillä niin sitä saa mistä vain.
    CBR1100XX ´99
  19. #19
    Itse olen mopoihin järjestelmän täyshuuhtelun jälkeen laittanut punaista G12:sta ja akkuvettä. Tämä ihan vain laiskuuden takia, ei tarvitse sitten enää vuosiin vaihdella noita nesteitä. Autossa vaihtosuositus on mulla viisi vuotta ja pyörässä varmaan vielä pidempi kun talvet jää väliin.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  20. #20
    Vaihtelin taannoin nesteitä ja huomasin sitten pullojen pohjilla erivärisiä ja merkkisiä vanhoja jäähdytysnesteitä. Laitoin limpparipulloon kaikki sekaisin (sinistä, vihreää ja punaista) eikä litkussa tapahtunut mitään näkyviä muutoksia. En tiedä sitten vaatisiko se pidempää aikaa tai kuumuutta jotta "keitos" olisi valmis, mutta mitään liisteriä, paakkuntumista, saostumista tai muutakaan siitä ei tullut.

    Yöunien vuoksi en kuitenkaan tuota cocktailia omaan pyörään laittaisi.
  21. #21
    moottoripyörään voi laittaa samat jäähdytys nesteet ku autoon
  22. #22
    Älkää ny ihmeessä mitään auton jäähdytysjärjestelmään tarkoitettua nestettä, niinhin prätkiinne laittako. Vaan prätkän logolla varustettua kamaa. Prätkän vesipumppu vispaa niin kovilla kierroksilla, että autoon tarkoitettu neste aihettaa kavitaatiota ja motti ylikuumenee ja leikkaa kiinni

    P.S: Ei kukaan tietäs mistä sais Kawasaki merkkistä Bensiiniä
    Elä ja anna muiden roudata.
  23. #23
    Lainaa (harald73 @ Syys. 06 2011,11:36) kirjoitti
    Tuota noin, joskus kevariaikaan koko glykolin pointti oli estää jäätymistä ja joku essonbaarin kavereista mainostikin, että pelkkä vesi jäähdyttää parhaiten.
    Vaikka keskustelu onkin taas mennyt tyypilliselle tasolleen, niin otan osaa: glykolin sekoitus veteen alentaan seoksen ominaislämpökapasiteetin alemmaksi kuin mitä pelkän veden ominaislämpökapasiteetti on. Mitä enemmän glykolia sitä parempi pakkasenkesto ja sitä huonompi lämmönsiirtokyky. Mutta ei hätää, lämmönsiirtopinnat ja kiertopumppu on suunniteltu toimimaan tuolla alemmalla lämmönsiirtokyvyllä. Kohtuus tietysti kaikessa, muistaakseni 40% glykolipitoisuudella hyytyminen alkaa -40C paikkeilla. Kesämopoissakin glykolia käytetään kun mukana tulee korroosiosuoja-aineita, joista taas onkin vaikeampi saada kunnon tietoa. Noiden korrosiosuoja-aineiden toimivuuden / keston takia pelkkää pakkasenkestoa ei pidä tuijottaa kun pitoisuutta arpoo. Manuaalista saattaa löytyä tarkempaatietoa kuin Esson baarista. Tai täältä...

    T. G
    NL-AD-(AU)-BE-(GB)-(BG)-EE-ES-(ZA)-NL-IT-AT-(CN)-CY-LV-LI-LT-LU-MC-NO-PT-PL-FR-SE-DE-(SM)-SK-SI-FI-CH-DK-CZ-HU-(US)-NZ-VA-RU-EE
  24. #24
    Minuutin googletuksella Nesteen sivulta:

    TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
    Tiheyskg/m3 20oC 1131
    Pakkaskestävyys, 33 til-% seos -18 °C
    Pakkaskestävyys, 50 til-% seos -35 °C
    pH, 50 til-% seos 8,4

    Neste Jäähdytinneste sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin ja suosittelemme sen vaihtamista vuosittain. Korroosionsuojausaineet ovat tehokkaita vain siinä tapauksessa, että niitä on riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että järjestelmässä oleva neste sisältää ainakin 33 til-%:a Neste Jäähdytinnestettä. Maksimi pakkaskestävyys saavutetaan 68 til-%:n seoksella jolloin sitä suurempaa seossuhdetta ei suositella.

    Ei nyt ihan vuosittain tule vaihdettua



    Honda XL1000VA 2006
  25. #25
    Voi ziisus mikä viidakko Ei mitään hajua mitä litkua fazussa on edellisen omistajan jäljiltä, taitaa mennä huuhteluksi ihan varmuuden vuoksi.

    Yhdestä autosta sain puuroutettua nesteet aikoinaan, oli aika viileetä kyytiä talvella kun ei puhaltanut lämmintä juurikaan

    -Tomi
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  26. #26
    Lainaa (andestone @ Loka. 14 2011,19:37) kirjoitti
    Älkää ny ihmeessä mitään auton jäähdytysjärjestelmään tarkoitettua nestettä, niinhin prätkiinne laittako. Vaan prätkän logolla varustettua kamaa. Prätkän vesipumppu vispaa niin kovilla kierroksilla, että autoon tarkoitettu neste aihettaa kavitaatiota ja motti ylikuumenee ja leikkaa kiinni

    P.S: Ei kukaan tietäs mistä sais Kawasaki merkkistä Bensiiniä
    Mä voin myydä sulle Kawasaki merkkistä bensiiniä kanisterista jahka haen sen ensin tuosta essolta
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  27. #27
    Kuikahan yksinkertaisen asian täällä pitäisi olla,jotta
    siitä ei saataisi monisivuista avaruustiedettä.
    Mikähän mahtaa olla paras ote kehosta tislatun nesteen
    heittoon?
  28.  
  29. #28
    Lainaa (polip @ Loka. 20 2011,21:33) kirjoitti
    Kuikahan yksinkertaisen asian täällä pitäisi olla,jotta
    siitä ei saataisi monisivuista avaruustiedettä.
    Tervetuloa Interwebbiin! Täällä tehdään yksinkertaisista asioista monimutkaisia. Ja myös monimutkaisista yksinkertaisia
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä