Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 44:sta
  1. #1
    olettekos arvon kanssa motoristit huomanneet että Poliisi moottori pyörien keulille on ilmesynyt LED valot varsinaisten valojen alle jotka huomaa jo kaukaa (ainakin pääkaupunkiseudun Poliisi pyöriin..) *esim. taustapeilistä näkee että kyseessä on Poliisi MP...

    siviili pyörissä jotka ei valtion käytössä ole harvemmin nähnyt moisia.. *liekö laillisia



  2. #2
    Lainaa (sammy76 @ Elo. 10 2011,01:37) kirjoitti
    liekö laillisia
    Kyllä, (jälkiasenteiset) päivävalot ovat myös täysin mp-lailliset ja niitä saa olla 1 tai 2kpl siinä missä esim. ajovalojakin. Esim. allekirjoittaneella on keulilla 1kpl kuten noilla jädekuskeillakin, heti ajovalon alla, etupumppujen välissä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  3. #3
    Palaako päivävalojen kanssa myös ajovalot vai parkit?
    SV 1000N -05
  4. #4
    Ovat laillisia toki jos niistä löytyy E hyväksyntä.
    Maijoissa käytettävät hälytysvalot ovat muuten laittomia näissä uusissa autoissa. Niissä ei ole E hyväksyntää väärän vilkkumistaajuuden takia.
    ~R6R-06~
  5. #5
    vaasassa tuli vastaan kyseinen kapistus kun oltiin emännän kans pyörällä pikku kierroksella. Päivävalo oli heti siinä etuvalon alla ja itse etuvalo ei ollut toiminnassa. Parkkivaloa en ajatellu oliko kytketty mutta eiköhän sen kuulu pakollinen olla kuten ennenkin.. Näytti ihan hyvältä. Ja kuiten laillinen toisin kuin xenonit. Toki pimeässä tehoton joten pidän edelleen xenonit...
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  6. #6
    Lainaa (Jii_Koo @ Elo. 10 2011,08:42) kirjoitti
    Palaako päivävalojen kanssa myös ajovalot vai parkit?
    Ajovalot eivät saa palaa samaan aikaan päivävalojen kanssa, pitkien ns. vilkautus-toimintoa lukuunottamatta. Nykyisten EU-pykälien mukaan parkitkaan eivät saisi palaa päivävalojen kanssa, mutta TraFi on antanut suosituksen että päivävalojen kanssa noudatettaisiin wanhaa huomiovalojen käytäntöä, jolloin siis parkien piti palaa huomiovalojen kanssa. Kumpikin kytkentä on näin ollen siis laillinen, päivävalot parkkien kanssa tai ilman
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  7. #7
    Mihin noita päivävaloja tarvitaan?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  8. #8
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 10 2011,10:06) kirjoitti
    Mihin noita päivävaloja tarvitaan?
    No vastaushan oli tuossa jo yllä, lisäävät aika tehokkaasti näkyvyyttä, pitäisi itsekin ehkä talvella askarella moiset omaan mopetiin.
    No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
    XX
  9. #9
    Lainaa (Harri M. @ Elo. 10 2011,10:13) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 10 2011,10:06) kirjoitti
    Mihin noita päivävaloja tarvitaan?
    lisäävät aika tehokkaasti näkyvyyttä
    Juu, niin lisää heijastinliivikin ja näyttää yhtä typerältä.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  10. #10
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    TRX850 -96
    XT500 -80
  11. #11
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 10 2011,10:06) kirjoitti
    Mihin noita päivävaloja tarvitaan?
    Tuo viti-valkoinen, kirkas LED-nauha tosiaan erottuu melkoisen hyvin ja kyllähän se jonkun desin kymmenyksen tms. voi teoriassa polttoaineen kulutustakin laskea, mutta itseäni kyrsii eniten tuon ajovalopolttimon vaihdot, joten säästelen sitä mieluiten pimeään = ajoihin kun sitä ajovaloa tosiaan tarttee. Niin ja valokatkaisijankin voi nyt huoletta "unohtaa" jatkuvasti parkki-asentoon, siksi LED-päivävalo

    Ja kun hommaa vähän yleistetään, niin esim. toiseen noista perheen peltikopista (Renault Megane II) tuo ajovalopolttimon vaihto on todella operaatio lokasuojan reiästä käs'kopelolla, niin todellakin sitä pyrkii välttämään. Ja jos (about ikuiset) LED:it hoitaa riittävän ajovalaistuksen päivällä niin kyllä kelpaa allekirjoittaneelle
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  12. #12
    Onko jollain vinkkejä mistä vastaavia laitteita sais hommattua. Illat pimenee eikä stormissa ainakaan riitä lähellä valo mennä kinttupolkuja.

    ps. Voisivat hälyytysajoneuvot ryhmittää suuntavilkut toimimaan vaikka kaikkien hälyvalojen kanssa. On hankala nähdä vilkkuuko sielä seassa suuntavilkku.
    Suzuki DL1000 V-Strom
  13. #13
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 10 2011,10:20) kirjoitti
    Lainaa (Harri M. @ Elo. 10 2011,10:13) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 10 2011,10:06) kirjoitti
    Mihin noita päivävaloja tarvitaan?
    lisäävät aika tehokkaasti näkyvyyttä
    Juu, niin lisää heijastinliivikin ja näyttää yhtä typerältä.
    Ajovalotkin lisaavat nakyvyytta ja nayttavat typerilta. Eihan kukaan kotonakaan pida valoja paalla keskella paivaa.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  14. #14
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    KTM 990 Adventure
  15. #15
    Itse ainakin teippaan kaikki valot ja peilit umpeen myös kadulla ajaessa, etten näyttäisi typerältä.
    Saisko näitä jossain pienemmässä formaatissa? 2kpl 3x5cm kolmio voisi olla hyvä tohon valomaskin kylkeen tms.
    990 SM -08
  16. #16
    Lainaa (Banned @ Elo. 10 2011,11:09) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    Itse myös veikkaisin tätä.. Tokkopa sillä on mitään merkitystä polttoaineen kulutukseen, minkälaiset valot siellä nokalla killittää..
    Tällähetkellä ei omaa pyörää
    Aiemmin Kawasaki Z750 '08
  17. #17
    Lainaa (Banned @ Elo. 10 2011,11:09) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    Perimmäinen tarkoitus taisi EU päättäjillä olla polttoainetaloudellisuus...



    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  18. #18
    Lainaa (Kananpoika @ Elo. 10 2011,10:44) kirjoitti
    Onko jollain vinkkejä mistä vastaavia laitteita sais hommattua. Illat pimenee eikä stormissa ainakaan riitä lähellä valo mennä kinttupolkuja.
    Niin siis päiväajovaloja ei kannata ostaa, jos haluaa itse nähdä enemmän. Päiväajovalojen tarkoitus on lisätä pyörän tai auton näkyvyyttä muita kohtaan suuntaamalla useimmiten kirkasta valkoista valoa (käytännössä ledipolttimot) suoraan vastaantulijoita/ristevältä tieltä tulijoita kohti. Tehot ovat kuitenkin sen verran pienet, etteivät valot häikäise.

    Jos haluat itse nähdä enemmän, niin se on sitten joko xenonit, tehokkaammat polttimot (ei, en tarkoita mitään Nightbreaker+90% -polttimoita) tai lisää umpioita pyörään. Itse asensin omaan VFR:ään H7-lähihalogeenien tilalle heijastinumpioihin tarkoitetut H7R-xenonit. Laittomathan nuo ovat, mutta kun säädin valot oikein, niin ei kukaan vastaantulija ole välkytellyt valoja. Toisaalta itsekin näkee noilla varsin hyvin. Jonkin verran noista tulee hajavaloa verrattuna esim. Passatin linssiumpioihin, mutta tämä vain ainoastaan auttanee ettei sivutieltä kukaan puske eteen. 2x xenonsettien hinnaksi sovittimien kanssa tuli n. 120 e.

    Vaihtaisin mielelläni pitkiinkin xenonit, mutta niiden syttymisajan (2-5 sek) vuoksi olisivat hankalat käytännössä.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  19. #19
    Lainaa (-JuhaK- @ Elo. 10 2011,11:17) kirjoitti
    Lainaa (Banned @ Elo. 10 2011,11:09) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    Perimmäinen tarkoitus taisi EU päättäjillä olla polttoainetaloudellisuus...
    EU-säännöksen taustalla on ensisijaisena tarkoituksena parantaa liikenteessä olevan ajoneuvon havaittavuutta sillä useissa maissa valot eivät ole olleet pakollisia muuta kuin pimeän aikana. *Esimerkiksi Kreikassa ajovalojen käyttö päiväsaikaan on aiemmin ollut kiellettyä.

    Suomihan oli päivalojen käytössä edelläkävijöitä ja monesti suomaiaisille naureskeltiin kun eivät muka näe päivälläkään ilman valoja.

    Tämä uusi säännös että takana ei tarvitse olla valoja päiväsaikaan on takapakkia sillä nyt monet urpot ajelevat niillä päivävaloilla vaikka olisi minkälainen sumu tai sade.
  20. #20
    Lainaa (Harri M. @ Elo. 10 2011,10:13) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 10 2011,10:06) kirjoitti
    Mihin noita päivävaloja tarvitaan?
    No vastaushan oli tuossa jo yllä, lisäävät aika tehokkaasti näkyvyyttä, pitäisi itsekin ehkä talvella askarella moiset omaan mopetiin.
    Eri mieltä asiasta (eikä näössäni ole mitään vikaa)
    Honda CBR1100XX
  21. #21
    Lainaa (Geronimo @ Elo. 10 2011,12:01) kirjoitti
    Tämä uusi säännös että takana ei tarvitse olla valoja päiväsaikaan on takapakkia sillä nyt monet urpot ajelevat niillä päivävaloilla vaikka olisi minkälainen sumu tai sade.
    Odotas vain kun nuo DRL:t tulee prätkiinkin vakkareiksi jo valmistajan toimesta ja sitten vetelet parkeitta, perä pimeänä sumussa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  22. #22
    Lainaa (CebariTonni @ Elo. 10 2011,12:24) kirjoitti
    Eri mieltä asiasta (eikä näössäni ole mitään vikaa)
    Täysin eri mieltä kanssasi. Aika moni kanssakulkija on minulle käynyt kertomassa, että pyöräni päiväajovalot näkyvät päiväsaikaan huomattavasti paremmin kuin ajovalot.
    * Toinen juttu on sitten se, että päiväajovaloina myydään niin onnettomia tuikkuja, että ne eivät todellakaan näy mihinkään. Millähän ovat oikein hyväksynnän niille saaneet?

  23. #23
    Lainaa (Kunkku @ Elo. 10 2011,12:59) kirjoitti
    Lainaa (CebariTonni @ Elo. 10 2011,12:24) kirjoitti
    Eri mieltä asiasta (eikä näössäni ole mitään vikaa)
    Täysin eri mieltä kanssasi. Aika moni kanssakulkija on minulle käynyt kertomassa, että pyöräni päiväajovalot näkyvät päiväsaikaan huomattavasti paremmin kuin ajovalot.
    * Toinen juttu on sitten se, että päiväajovaloina myydään niin onnettomia tuikkuja, että ne eivät todellakaan näy mihinkään. Millähän ovat oikein hyväksynnän niille saaneet?

    No täytyy myöntää että nuo jopa saattavat näkyäkkin... vaan ne joita olen pyörissä nähnyt tähän mennessä niin ovat aika surkeita olleet.

    Ja niinkuin aiemmin jossain topicissa mainitsinkin, niin silmät/aivot ei ainakaan minulla helposti miellä valoiksi sellaisia kuten esim monissa autoissa on (suoriin valojonoihin). Aivot kuitenkin mieltää valoksi helposti vasta sellaisen ison valomollukan, sellaisen johon se on tottunut jo vuosia kiinnittämään huomion.

    Varsinkin Mersuissa mitä olen nähnyt (en tiiä onko jälkiasennus juttuja) niin niiden havainnointi on vaikeaa, kun taasen Audeissa ovat jo hieman helpommin havaittavissa.

    Se mikä tällä hetkellä askarruttaa, on noitten päivävalojen näkyvyys silloin kun auto tulee sivutieltä (ei ole tullut seurattua niin tarkkaan). Näyttääkö nuo nykyiset päivävalot kirkailta myös sivulle päin samalla tavalla kuin eteenpäin?

    ps otappa kuva auringon paisteella 50-100m päästä ja 15-20 asteen sivusuunnasta



    Honda CBR1100XX
  24. #24
    Minkähän valmistajan tuikkuja noilla seriffeillä on.

    Mulla on paha tapa rähmiä rukkasella ajovalot pimeiks niin toihan vois olla ratkaisu tai ainakin kokeilun arvoinen.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  25. #25
    Lainaa (-JuhaK- @ Elo. 10 2011,11:17) kirjoitti
    Lainaa (Banned @ Elo. 10 2011,11:09) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    Perimmäinen tarkoitus taisi EU päättäjillä olla polttoainetaloudellisuus...
    Ja moottoripyörissä taitaa merkitys olla nolla (kun laturissa ei ole säätäjää -> käytetään regulaattoria). Regulla työnnetään kaikki yli jäävä sähkö kuitenkin lämmöksi. Eipä taida olla merkitystä muunnetaanko sähköteho lämmöksi polttimoissa vai regulaattorissa. Autoissa tietty vaikuttaa.
  26. #26
    Lainaa (-JuhaK- @ Elo. 10 2011,11:17) kirjoitti
    Lainaa (Banned @ Elo. 10 2011,11:09) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    Perimmäinen tarkoitus taisi EU päättäjillä olla polttoainetaloudellisuus...
    Muistakaahan nyt kuitenkin että vain pohjoismaissa ajellaan ajovalot päällä. Suomelle päivävalot eivät juurikaan tuo mitään muutosta. Muualla euroopassa missä ei ajella ajovaloilla niin tämä auttaa näkymään.
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  27. #27
    Mites tollaset päiväajovalot sää kytketty, kun suitzassa on kokoajan ajovalot päällä?
    Suzuki GSX650F & Yoshimura oval cone & Bi-xenon
  28. #28
    Lainaa (villho @ Elo. 10 2011,11:26) kirjoitti
    Niin siis päiväajovaloja ei kannata ostaa, jos haluaa itse nähdä enemmän. Päiväajovalojen tarkoitus on lisätä pyörän tai auton näkyvyyttä muita kohtaan suuntaamalla useimmiten kirkasta valkoista valoa (käytännössä ledipolttimot) suoraan vastaantulijoita/ristevältä tieltä tulijoita kohti. Tehot ovat kuitenkin sen verran pienet, etteivät valot häikäise.

    Jos haluat itse nähdä enemmän, niin se on sitten joko xenonit, tehokkaammat polttimot (ei, en tarkoita mitään Nightbreaker+90% -polttimoita) tai lisää umpioita pyörään. Vaihtaisin mielelläni pitkiinkin xenonit, mutta niiden syttymisajan (2-5 sek) vuoksi olisivat hankalat käytännössä.
    Päiväajovaloja kai käytetään päivällä. Jos silloin haluaa itse nähdä enemmän, on ihan se ja sama, minkälaiset xenonit itsellä on tai onko mitään. Ei paranna näkökykyä yhtään. Kannattaa ehkä ennemmin käydä vaikka silmälääkärissä.

    Tässä topikissa siis puhutaan valoisaan aikaan ajamisesta, jolloin niitä päivävaloja vain voi käyttää.
  29. #29
    Lainaa (tenhulttio @ Elo. 10 2011,21:47) kirjoitti
    Ja moottoripyörissä taitaa merkitys olla nolla (kun laturissa ei ole säätäjää -> käytetään regulaattoria). Regulla työnnetään kaikki yli jäävä sähkö kuitenkin lämmöksi. Eipä taida olla merkitystä muunnetaanko sähköteho lämmöksi polttimoissa vai regulaattorissa. Autoissa tietty vaikuttaa.
    Eikös tuo regu ole wanhemman VFR:n ihan tyyppivika, regu kuolee helposti liian heikkoon jäähdytykseen Tuohon jos vielä laitat olemattoman tehoiset LED-päivävalot sen 55W halogenin tilalle päiväkäyttöön => regu joutuu puskemaan lämpöä kahta kauheammin = napsahtaa vielä entistäkin herkemmin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  30.  
  31. #30
    Lainaa (tenhulttio @ Elo. 10 2011,21:47) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Elo. 10 2011,11:17) kirjoitti
    Lainaa (Banned @ Elo. 10 2011,11:09) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Elo. 10 2011,10:34) kirjoitti
    Mites se ledinauha lisää näkyvyyttä H4:seen verrattuna ??
    nuo päivävalot on kehitetty energiansäästön nimissä, eli kuluttavaät vähemmän virtaa kuin normivalot ja silloin ajoneuvo kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vielä kun takavalotkaan (eikä parkit) pala samaan aikaan niin taas maailma pelastuu....
    Vai olisiko sittenkin, että ei kuluttaisi turhaan niitä yleistyneitä xenoneita?
    Perimmäinen tarkoitus taisi EU päättäjillä olla polttoainetaloudellisuus...
    Ja moottoripyörissä taitaa merkitys olla nolla (kun laturissa ei ole säätäjää -> käytetään regulaattoria). Regulla työnnetään kaikki yli jäävä sähkö kuitenkin lämmöksi. Eipä taida olla merkitystä muunnetaanko sähköteho lämmöksi polttimoissa vai regulaattorissa. Autoissa tietty vaikuttaa.
    Olen elänyt käsityksessä että mopoissa on jänniteregulaattori joka tasaa jännitteen (esim 20V-15V -> ulos tulee aina 13V), eli regulaattorissä syntyvä hukkateho ei ole periaatteessa riippuvainen siitä paljonko virtaa syöviä laitteita on sen perässä. Olenko hakoteillä?



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen