Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    En haulla löytänyt, en ehkä osannut sitten käyttää...

    Mutta olettehan lähipiirille (jos jollain ei nyt jostain syystä vielä ole A-korttia) huomauttaneet?

    Ajokorttilaki muuttuu 2013
    Se siniharmaa (vielä) GSR-600 (2007), jossa on levee tanko ja kovat äänet sekä sheivattu perä.
  2. #2
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #3
    No johan nyt, vielä kehtaavat jatkaa tätä rahastuslinjaa

    Eikös se riitä, että mopokortistakin saa nykyään pulittaa melkein 400euroa, näin serkunpoika mainitsi ohimennen
    Six feet under makes all men equal
  4. #4
    Lainaa (JesseR @ Elo. 03 2011,13:47) kirjoitti
    En haulla löytänyt, en ehkä osannut sitten käyttää...

    Mutta olettehan lähipiirille (jos jollain ei nyt jostain syystä vielä ole A-korttia) huomauttaneet?

    Ajokorttilaki muuttuu 2013 *
    onhan moni maininnut /mainittu , no katsoo ketkä sit A:n jaksaa ajaa ens vuonna mut voi olla ruuhkanen vuosi sit tulossa
    <p>filhos da puta&nbsp; </p>
  5. #5
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,13:48) kirjoitti
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Eikös se olisi kannattanut jo tehdä viime uudistuksen myötä?
    Itse ajoin silloin C-kortin.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Tuo jutun viimeinen lause on "priceless".

    "EU:n ajokorttidirektiivi tähtää ajoturvallisuuden parantamiseen ja lisää hallintoa."

    No, onhan se oikeasti hyvä, ettei sitä ajo-oikeuttaa saa suoraan 70-vuotiaaksi, vaikka Alzheimer olisi päätä jo jäytänyt joitakin vuosia.

    Nariseminen on turhaa, varsinkin turha nariseminen, mutta ei vain voinut olla tarttumatta uutisen viimeiseen virkkeeseen.



    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,15:30) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,13:48) kirjoitti
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Eikös se olisi kannattanut jo tehdä viime uudistuksen myötä?
    Itse ajoin silloin C-kortin.
    Jaa, onko noin? En ole ihan varma, mutta eikö se edellinen uudistus koskenut vain ammattiajo-oikeutta?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,16:26) kirjoitti
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,15:30) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,13:48) kirjoitti
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Eikös se olisi kannattanut jo tehdä viime uudistuksen myötä?
    Itse ajoin silloin C-kortin.
    Jaa, onko noin? En ole ihan varma, mutta eikö se edellinen uudistus koskenut vain ammattiajo-oikeutta?
    Siinä uudistuksessa kortin hinta nousi muistaakseni n. 5-10 kertaiseksi entiseen verrattuna.
    Superbike #7
  9. #9
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,16:26) kirjoitti
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,15:30) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,13:48) kirjoitti
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Eikös se olisi kannattanut jo tehdä viime uudistuksen myötä?
    Itse ajoin silloin C-kortin.
    Jaa, onko noin? En ole ihan varma, mutta eikö se edellinen uudistus koskenut vain ammattiajo-oikeutta?
    Tuli niihin opetusmääriinkin jotain muutoksia, nykyään muistaakseni pitää ottaa enemmän tunteja tms.. Tosin, kannattaa se varmasti nytkin enemmin ajaa kuin tuon 2013 jälkeen.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  10. #10
    "Uudistuksen myötä moottoripyöräkortti jakautuu kahteen osaan A1- ja A2-luokitukseen. Vuoden 2013 tammikuun jälkeen A1-kevytmoottoripyöräkorttia ei voi vaihtaa suoraan A-luokan moottoripyöräkortiksi esimerkiksi 18-vuotiaana. Väliin tulee A2-luokka, joka siirtää raskaimpien moottoripyörien ajo-oikeutta kahdella vuodella vähintään 20 ikävuoteen."

    Eikös tuo ole tuollaisenaan jo nykyäänkin. Eli ei muutosta sen osalta.
    "Ison" A:n voi nykyäänkin ajaa vasta 21 vuotiaana.
    Tai sitten ajaa kevarikortin 16 vuotiaana, joka päivittyy "pikku" A:ksi kun täyttää 18 ja kahden vuoden jälkeen "pikku" A päivittyy automaattisesti "isoksi". Tällä tavalla sitten pääsee parikympppisenä valkkaamaan kortin puolesta pyörän vapaasti.
  11. #11
    saiskohan noita luokkia mitenkään lisää, ja kaikenlaisia lisämaksuja niistä toisiin siirtymiseen?
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,17:02) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,16:26) kirjoitti
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,15:30) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,13:48) kirjoitti
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Eikös se olisi kannattanut jo tehdä viime uudistuksen myötä?
    Itse ajoin silloin C-kortin.
    Jaa, onko noin? En ole ihan varma, mutta eikö se edellinen uudistus koskenut vain ammattiajo-oikeutta?
    Tuli niihin opetusmääriinkin jotain muutoksia, nykyään muistaakseni pitää ottaa enemmän tunteja tms.. Tosin, kannattaa se varmasti nytkin enemmin ajaa kuin tuon 2013 jälkeen.
    Nykyään opetusmäärät:

    C1 => 9 oppituntia ja 10 ajokertaa (5h)
    C *=> 12 oppituntia ja 20 ajokertaa (10h)

    Hintaero C1 vs. C taitaa olla jotain 300-400 euroa vähän koulusta riippuen ainakin pks.

    Edit: Noi yllä siis tarttee B:n pohjalle.
    C1E => 8 oppituntia ja 20 ajokertaa (10h), tarttee olla C1 tai C pohjalla



    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  13. #13
    Aivan selväksi ei tuosta jutusta tullut poikaani ja varmaan monia muita koskeva asia. Hänellä oli A1 ja huhtikuussa 2011 sai väli-A:n ja B:n. Huhtikuussa 2013 väli-A:n pitäisi päivittyä A:ksi, mutta onko sitten voimassa tällä hetkellä olevan lainsäädännön mukaan ?
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  14. #14
    Hmh, onko kenelläkään hajuakaan siitä millainen tuo uusintaprosessi tulee olemaan? Eli menetkö vaan hakemaan uuden kortin poliisilta (45v jälkeen lääkärintodistuksen kanssa), vai meneekö esim. prätkällä teoriat ja käsittely/ajokokeet täysin uusiksi joka kerta?
  15. #15
    Pelkkä rahastus vituttaa, mut jos ne oikeesti vaatii hyvää terveyttä ja jonkinlaista ajotaitoa, niin hyvähän se on saada osa ihmisistä pois kaduilta ..
  16. #16
    Eihän tuo nyt mitään muuta.....nytkin kortti "uusitaan" 5v välein.

    Selkokielellä käydään lääkärintarkastuksessa.
    Se riittää, lekurilta lähtee automatix paperit paikalliselle poliisilaitokselle jossa korttiasiasi käsitellään.
    Siis vain silloin jos saat pitää ajooikeuden ja terveydentila sitä edellyttää.
    Raskaan kaluston kuljettajilla ollut jo jonkin aikaa tämä systeemi kun tulee 45 täyteen.

    Samoilla kujeilla mennään..
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  17. #17
    Lainaa (compinho @ Elo. 03 2011,21:22) kirjoitti
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,17:02) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,16:26) kirjoitti
    Lainaa (Nasu @ Elo. 03 2011,15:30) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 03 2011,13:48) kirjoitti
    Hyvä muistutus. Pitääkin käydä ajamassa C
    Eikös se olisi kannattanut jo tehdä viime uudistuksen myötä?
    Itse ajoin silloin C-kortin.
    Jaa, onko noin? En ole ihan varma, mutta eikö se edellinen uudistus koskenut vain ammattiajo-oikeutta?
    Tuli niihin opetusmääriinkin jotain muutoksia, nykyään muistaakseni pitää ottaa enemmän tunteja tms.. Tosin, kannattaa se varmasti nytkin enemmin ajaa kuin tuon 2013 jälkeen.
    Nykyään opetusmäärät:

    C1 => 9 oppituntia ja 10 ajokertaa (5h)
    C *=> 12 oppituntia ja 20 ajokertaa (10h)

    Hintaero C1 vs. C taitaa olla jotain 300-400 euroa vähän koulusta riippuen ainakin pks.

    Edit: Noi yllä siis tarttee B:n pohjalle.
    C1E => 8 oppituntia ja 20 ajokertaa (10h), tarttee olla C1 tai C pohjalla
    Niin, kyllä ne sitten ovat nousseet. Itse en kyllä kymmentä tuntia ollut kuorma-auton ratissa kun C-korttiin päivitin B:stä.
    Muitaakseni 4-5 tunnin mittaista ajotuntia ja inssi.

    Teoriat taitavat olla vielä samaa luokkaa.
    Kolme iltaa siinä meni, jotakuinkin 4 X 45min / ilta.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  18.  
  19. #18
    Finlex

    (en ole varma nyt tosta linkittämisestä mutta Finlexin viidakkoon sillä pitäisi päästä..)

    Moottoripyörien kuljettajat

    Moottoripyörän kuljettajan ikävaatimukseksi A1-luokassa ehdotetaan 16 vuotta, A2-luokassa 18 vuotta ja A-luokassa 24 vuotta suoritettaessa rajoittamaton A-luokan ajokortti suoraan kuljettajantutkinnon kautta. A-luokan ajokortti voitaisiin kuitenkin antaa A2-luokan ajokortin omaavalle henkilölle lisäkoulutuksen perusteella kahden vuoden kuluttua A2-luokan ajokortin saamisesta. Uusi A2-luokka vastaisi nykyistä kahdeksi vuodeksi rajoitettua A-luokan ajo-oikeutta.

    Ajokorttien vähimmäisikävaatimuksiin ei ehdoteta muutoksia, koska luokkakohtaisia koulutus- ja koevaatimuksia pidetään riittävinä liikenneturvallisuuden kannalta. Moottoripyörän ajokorttiluokkaa korotettaessa uudet ajokokemusta edellyttävät vaatimukset lisäisivät vaatimustasoa nykyisestä. Luokasta toiseen siirryttäessä olisi kaikissa tapauksissa suoritettava joko kuljettajantutkinto tai vaatimuksena olisi ajokokemus ja lisäkoulutus. Direktiivi antaa jäsenvaltiolle mahdollisuuden kokemustietä käytettäessä valita lisäsuoritukseksi kokeen tai koulutuksen. Koulutusvaihtoehto vastaisi meillä moottoripyöräajokortin suorittamisessa noudatettua käytäntöä ja sen katsotaan antavan kuljettajalle paremmat valmiudet ajoneuvon kuljettamiseen.

    Siirtymäsäännöksiä:

    Ennen edellä 102 §:n 1 momentissa mainittua voimaantulopäivää voimassa olleiden säännösten mukaisen A-luokan ajo-oikeuden tehorajoitus on voimassa kaksi vuotta ajo-oikeuden alkamisesta. Jos ajo-oikeuden haltija hakee ajokortin kaksoiskappaletta, hänelle annetaan A2-luokan ajokortti, joka oikeuttaa kuljettamaan moottoripyörää, jonka teho on enintään 25 kW. Kahden vuoden määräajan päätyttyä ajokortti vaihdetaan hakemuksesta tässä laissa tarkoitettuun A-luokan ajokorttiin ilman 24 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitettua koulutusta.


    Olen itse ollut siinä käsityksessä, että nämä uudet lait koskee vain niitä jotka kortin ajavat silloin 19.3.2011 jälkeen. Lisäksi jossain kohti puhuttiin siitä, ettei ylempään moottoripyöräluokkaan tarvita uuden lain myötä uutta tutkintoa jos hänellä on ollut alemman luokan kortti väh. 2 vuoden ajan. Vaan mistäpä näistä lain koukeroista tietää...



    Suzuki GSX-R 600 -08 2012 -->