Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Minä jouduin alkuviikosta akuuttiin[1] vatsaleikkaukseen, ja kotiuduin eilen. Muuten olo on ok mutta liikkuvuus ei ole niitä parhaimpia 15cm arpi mahassa. Ei siinä mitään, kuukausi saikkua, 12pv alkoholikieltoa lääkityksen takia. Nämä kyllä kestän, mutta lääkäri kielsi myös moottoripyöräilemästä kuukauteen. Argh. Itsestäänselvää etten lähtisi baanalle ennen kuin tikit on poissa, mutta kokonainen kuukausi? Miten nopeasti te muut vastaavanlaisessa tilanteessa olette päässeet takaisin baanalle, ja aristiko/sattuiko arpia ensimetreillä? Ja odotitteko koko lekurin[2] määrämän ajan vai menittekö ajamaan kun tuntui siltä?

    /MarcusB

    [1] Piti jopa jättää pyörä yöksi porvoon terkkarin parkkipaikalle, josta hyvä kaveri sitten haki sen omaan talliinsa suojaan. Kiitos hänelle.
    [2] En hetkeäkään epäile lääkärin ammattitaitoa vaan sitä miten itse kestän keskellä parasta ajokautta.
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  2. #2
    Poistettu
    Leikkauksesta en osaa sanoa, mutta urheiluvammoista, revähtymisistä, noidannuoli jne urheilulääkärit kehottaa liikkumaan niin paljon kuin kestää kipua. Arvauskeskuslääkäri sanoo samoista että makaa paikallaan kuukausi.
  3. #3
    ^ Jep. Nivusen lepuuttaminen oli ainakin ihan ajanhukkaa. Kipeytyi heti uudestaan kun sitä taas rasitti. Joskus se "lähtee millä on tullutkin" pitää paikkansa. Luistelu kivusta välittämättä auttoi, vaikka rappuset olikin jonkin aikaa melko hankalia.

    Moottoripyöräilystä leikkauksen jälkeen en mene sanomaan mitään. Jopas oli turha viesti
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  4. #4
    En missään nimessä suosittele yrittelemään ennen aikojaan. En ole lääkäri, mutta on joskus tullut puukosta. Ammattiväki sanokoot jos olen väärässä, mutta minä noudattaisin ihan lampaana niitä neuvoja ihan gramman tarkkuudella.

    Lue moottoripyörälehtiä, surffaa netissä ja suunnittele syksylle Kaikkien Aikojen Moottoripyöräretkeä.
  5. #5
    Jos haava on kiinni, ei moottoripyöräily ole sen vaarallisempaa kuin mopolla tai moottorikelkalla ajo. Itse lähtisin baanalle heti, kun pystyy tekemään vatsalihasliikkeen, todennäköisesti noin viikko leikkauksesta kun tikit on poistettu. En tietenkään suosittele sitä muille.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  6. #6
    Itse varmaan noudattaisin lekurin ohjetta aika tarkasti. Ainahan siltä voi pyytää uuden arvion jos olo on huippu jo parin viikon päästä.

    Muistelen vaan kerran kun vasen keuhko räätälöitiin niin vaikka tikit oli poistettu jne niin ei ne sisuskalut olleet vielä "ajokunnossa", sanan missään merkityksessä..
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

    Suzuki GSX-R 750 -93
  7. #7
    Jos mahollista niin kannattaa kysyä syytä miksei saisi moottoripyöräillä, voihan olla ettei lääkäri tajua pyöräilystä tuon taivaallista ja kuvittelee että se on aina verrattavissa motocrossiin. Kiellettiinko kaikenlainen muu urheilu? Jos suositeltiin jopa jotain kuntoilua niin en usko että sitten prätkäilykään pahaa tekee. Ehkä tuossa on takana se että jos menet pyörällä kaatumaan tuon kuukauden sisällä niin tuo haava ei sitä välttämättä kestä. Kannattaa ainakin tikkien poistossa kysellä mikä kiellon takana on.

    Mutta toki ohjeita kannattaa noudattaa jos vaan kykenee, en siis ole mitään lääketiedettä koskaan lukenu joten kaikki edellä on vaan mutua, eikä ole kokemusta vastaavista leikkauksista omalla kohdalla.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  8. #8
    Muutama vuosi sitten umpisuolen leikkaus, josta pienempi arpi ja 3 vko saikkua. Silloin ei vielä pyörää ollut, mutta aika hankalaa olisi ollut ennen loman loppumista mopon selkään nousta, ja tuskin töyssyihin ajokaan hymyä huulille olisi saanut.
    Suosittelisin huilaaman sen kuukauden.

    Oikeasti se kunnollinen paraneminen kestää kuukausia, ettei enää tule tilanteita jolloin haava muistuttaa olemassaolostaan.

    ^Vetomiehellä ei ilmeisesti ole mahaa avattu ?
    En se minä ollu, ja sitäpaitsi se oli vahinko
  9. #9
    Kipu on aika hyvä mittari tuossa asiassa.
    Päällimmäisten tikkien poiston jälkeen en vielä lähtisi. Tikkejä voi olla useampikin kerros ja ne sisemmät kerrokset ottaa vähän enemmän aikaa parantuakseen. Rauhallisen ajelun haava kestää kyllä hyvinkin pian mutta äkkinäisemmät liikkeet voi tehdä vahinkoa. Ja niitä tuppaa kaksipyöräisellä liikkuessa tulemaan välillä...
    I ride the Lightning (XB9S -03)
  10. #10
    Tommosta tarinaa puukkohaavan paranemisesta: >>KLIKS<< Kai se lekuri haluaa että haava paranee senverta ettei aukea uudestaan. Nyt on muutenkin mätäkuuilmasto, kuumuus lisää hikoilua joka taitaa sitten lisätä tulehdusriskiä. Olisin enenpi huolissani tulehduksista kuin mopolla ajamisesta. Tommonen kun alkaa jostain syystä mätänee niin sitten kestää parantelu.
    KTM
  11. #11
    Itsellä ei ole kuin ranteen murtumisen kokemus (mp-kolari), jonka kipasuksen jälkeen aloin kyllä heti ajamaan toisella pyörällä. Olisikohan siinä vierähtänyt viikko tai kaksi, kun toisen pyörän sain hommattua. Ainoa vaikeus oli, että ranne oli kipsattu aika jyrkkään kulmaan alaspäin, jotta ranne pysyisi paikallaan. Etujarrua käyttääkseen piti oikea kyynärpää kääntää aika alas, jotta sormet osui jarrukahvalle. Olihan siinä sen verran puukotettu, että ranteessa oli naula, mutta ei siitä erikseen varoiteltu. Hiemanhan se kirpaisi aluksi, mutta siihen tottui.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  12. #12
    Lainaa (vetomies @ Heinä. 22 2011,10:18) kirjoitti
    Jos haava on kiinni, ei moottoripyöräily ole sen vaarallisempaa kuin mopolla tai moottorikelkalla ajo. Itse lähtisin baanalle heti, kun pystyy tekemään vatsalihasliikkeen, todennäköisesti noin viikko leikkauksesta kun tikit on poistettu. En tietenkään suosittele sitä muille.
    Ihan omiin kokemuksiin umpisuolen poistosta verraten täytyy sanoa että jos pystyy viikon päästä vatsan auki leikkuusta tekemään vatsoja niin pitää olla lääkitys kohdallaan. *

    Paha mennä edes arvailemaan kun ei tiedä mitä pötsistä on leikelty ja kuinka syvältä ja pitkälti on viillelty. Kysy joltain keisarinleikkauksen kokeneelta miten äkkiä rupesivat riehumaan punttisalilla. Mopoilussa on tosiaan se ikävä puoli että vaikka suht normaalisti pystyy jo liikkumaan niin ne äkkiliikkeet ja kovat töyssyt voi tehdä varsin namia.
    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  13. #13
    Lainaa (compinho @ Heinä. 22 2011,15:04) kirjoitti
    Kysy joltain keisarinleikkauksen kokeneelta miten äkkiä rupesivat riehumaan punttisalilla.
    Mä vastasin tähän jo.
    Mutta joo, kyllä siinä pari viikkoa tuli otettua aika rauhallisesti. Punttisalille ei ollut asiaa varmaan siihen kuukauteen.
    I ride the Lightning (XB9S -03)
  14. #14
    Haavojen ja sisuskalujen paraneminen on niin yksilöllistä että tuo 1 kk on väkisinkin varman päälle heitetty arvio. Suurempaa riskiä mopoilusta ei pitäisi olla kunhan on järki mukana, tikkien poiston jälkeen voit käyttää halutessasi haavan päällä tukiteippiä. Kokeile varovasti esim hyppimistä siinä vaiheessa kun vointi alkaa olla hyvä ja jos se ei tunnu pahalta niin mopoilun pitäisi sujua ihan hyvin. Itse pelasin sulkapalloa 2 viikkoa umpilisäkkeenpoiston (josta tosin sinun tapauksessasi ei taida olla kysymys) jälkeen, kipiää otti mutta komplikaatioita ei tullut.
    BMW K1300S -13
    Ducati Multistrada 1200S -15
    BMW R1200GS -13
    BMW K1300S -09
    BMW R1200GS -07
    BMW R850R -04
    Yamaha RD 125 -85
    Tunturi Start -??
  15. #15
    Lainaa (Silver Bride @ Heinä. 22 2011,15:09) kirjoitti
    Lainaa (compinho @ Heinä. 22 2011,15:04) kirjoitti
    Kysy joltain keisarinleikkauksen kokeneelta miten äkkiä rupesivat riehumaan punttisalilla.
    Mä vastasin tähän jo.
    Mutta joo, kyllä siinä pari viikkoa tuli otettua aika rauhallisesti. Punttisalille ei ollut asiaa varmaan siihen kuukauteen.
    Joskus ollut maha auki umpparileikkauksen verran ja ei sen jälkeen montaa viikkoa jaksanut sängyssä venailla.
    Muutenkin olen sitä mieltä, että potilas itse on vaivojensa paras asiantuntija ainakin, jos arvauskeskukseen vertaa. Jos siis ei tunnu pahalta, niin kovaa ajoa. Jos taas tuntuu pahalta, niin pysyy kotona, oli leikkauksia takana tai ei.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #16
    Eiköhän se ole paras noudattaa sitä lääkärin ohjetta. Ja sittenkin katsoa vielä senkin jälkeen tilannetta. Omasta terveydestäsihän tässä on kysymys.
    Haavan kanssa on oltava varovainen, jopa järvivedellä peseytyminen on kys.alaista (uiminen).
    On itsellä omakohtaista kokemusta, tosin operaationi oli varmaankin isompi ja herkemmällä alueella.
    Ei elämä lopu odottamiseen , mutta voi loppua turhaan hosumiseen...........



    Tulevaisuus edessä-tukka takana................
  17. #17
    Omalla kohdallani tehtiin vatsan seudeulle kohtuu iso avoin leikkaus kesäkuun alussa (arpi navasta about häpyluun kohdalle). Sairaslomaa sain heti alkuun 2 kk, eli sikäli ei ole suoraan vertailukelpoista.

    Suosittelisin hakemaan vertailukohtaa autoilusta, jos autoilu sujuu täysin kivuitta, niin sen jälkeen voisi ehkä miettiä moottoripyöräilyä. Ainakin itsellä autoon/-sta nouseminen ja mukulakiveyksellä / nimismiehen kiharalla ajaminen oli pari viikkoa kotiutumisesta (=3 viikkoa leikkauksesta) kivuliasta kipulääkityksestä huolimatta. Ajoin autolla kuitenkin päivittäin heti kotiuduttuani.

    Itse en ole ajanut vielä moottoripyörällä leikkauksen jälkeen. Suurin syy tähän on se, että olin ennen leikkausta koko kevään todella heikossa kunnossa, joten en ollut ottanut pyörää talvisäilytyksestä liikenteeseen. Toisekseen oma ajeluni on pääasiassa rata-ajoa nopeassa ryhmässä, jonne en todellakaan mene ennenkuin vatsa pysyy kasassa. Joku karvainen R1-kuski ajaisi kuitenkin pahki vaikka itse ottaisi kuinka rauhallisesti. Ja onhan vielä toistaiseksi päällä 2 kg:n nostorajoitus. Katuajoa voisin muuten pikkuhiljaa alkaa kokeilla.

    Noin yleisesti ottaen kannattaa liikkua (rauhallisesti) niin paljon kuin mahdollista, se auttaa toipumiseen todella paljon.
  18. #18
    Omia leikkausarpia tutkiskellen ajattelisin, että riippuu leikkauksesta eli mitä vatsalihaksia on katkaistu, pystyt, poikittaiset vai molemmat. Jostain operaatiosta oon toipunut viikosta ja toisesta vielä kahden kuukauden päästä hakenut tukea kävelyllekin.
  19. #19
    Umpisuolen leikkauksen jälkeen kolme päivää sairaalasta pääsyn jälkeen lähdin UKK-puistoon vaellukselle rinkka selässä viikoksi. Vähän otti kipeää hetkittäin, mutta päivien myötä kipu hellitti ja matka taittui, eikä mitään revennyt.

    Lääkäri muuten kielsi lähtemästä, mutta jäärä kun olen niin....
    Pan European 1300
  20. #20
    Toukokuun lopulla leikattiin toinen olka, 1,5kk oli ehdoton kielto, ei saanut kunnolla edes katsoa mopoa päin, mut toisaalta kaikki vaan hymyilytti, sen verran hauskoja kolmiolääkkeitä tuli muutama purkki. 14.pv sain ortopediltä luvan tehdä kaikkea mitä pystyn tekemään, imurointi eikä tiskaus onnistu laisinkaan mutta mopoilemaan pääsee jo, sen verran käsi kipeytyy että kylmällä lonkerollo (sisäisesti) pitää puuduttaa paikkoja ajon jälkeen..
  21. #21
    Se on niin siitä kiinni kuinka haava paranee. Sitten kun pystyy kivutta ajamaan autoa niin uskaltaisin jo mopon selkään. Eihän se tietty mahdottomia kestä se haava vielä silloin mutta teet niinkuin susta tuntuu.

    Itelle tehty neljä sektiota ja pari viikkoa leikkauksesta oon ottanut rauhallisemmin ja sitten varovasti aloitellut "normaalin" elämän johon tosin ei silloin vielä prätkäily kuulunut.

    Sairaanhoitajana neuvoisin sua noudattamaan lääkärin ohjetta mutta motoristina suosittelisin kuuntelemaan omaa kehoa
    Kawasaki GPZS
  22. #22
    Vasen jalka leikattu niinkuin vasen olkapää,oikea jalka ja polvi semmoisessa "leikkausjonossa" et seuraavaksi kun paukahtaa niin suoraan puukon alle

    Olkapää oikeastaan oikein hemmetin hyvässä kunnossa,mitä nytt välillä pikkasen ääntelee ja krunksahtaa mutta toimii hyvin.
    Jalka ei kyllä samassa kunnossa enää kun oli ennen nää tapahtumat mitkä johti leikkaukseen,toimii sekin hyvin mutta pikkasen tarvii olla varuillaan mutta sekin onnistuu niin kauan kuin muistaa ettei ole 100 %ttinen.
    Nää puukkoa odottelevat osat kun välillä ihan urakallakin ilmoittelevat itsestään muistuttaa kummasti ja pitää miehen virkeenä
  23. #23
    Joo oma vointi se paras mittari, itellä tuli kyllä yllätyksenä kun kävin leikkauksessa jossa piti vaan tähystämällä leikata että kun heräsin siitä nukutuksesta ja maha oli kokonaan halki että kuinka hankala se on toimia ja toipua tuollaisesta operaatiosta, kyllä siinä pari kuukautta hyvinkin meni että oli ihan kunnossa, vatsalihakset kun oli poissa pelistä niin hankala se oli vielä kuukaudenkin päästä esim hallita vetävää koiraa kun voimat ei riittänyt.. tosin mulla nyt ei oo vatsalihaksia ollut nimeksikään joten voinee tietty johtua siitäkin...

    Niin ja tuo leikkaus oli onneksi talviaikaan, ettei tästäkkän nyt mitään jeesiä ollut..

    Tsemppiä paranemisen venailuun, toivottavasti selviät näistä helteistä ilman tulehduksia niin pääset nopeemmin taas puikkoihin!
  24. #24

    R.I.P.
    Liittyi Aug 2005
    Vantaa
    masu jos on kokonaan avattu kuten ilmeisesti on niin suosittelisin noudattamaan annettuja ohjeita. Haavat paranevat helposti sen 4-6 vkoa ja jos lähtee ennenaikaisesti urheilee nii on riski et saa revittyy sisäisiä tai ulkoisia arpia auki jolloin tulehdusriski etenkin näin kesähelteillä kasvaa... Eipä prätkällä ajaminen oo yhtään vaarallista jos pysyy koko ajan hyvässä ajoasennossa eikä tuu yhtään äkkinäisiä liikkeitä eikä mitää ylläreitä mutta kuten hyvin tiedämme ei näitä aina pysty ennakoimaan.. Kuukausi on loppujen lopuksi aika lyhyt aika jos vertaa siihen et haavat vahingossa aukeis ja sit vasta odotellaan paranemista + kärsitään seurauksista jälkeenpäin. Aika usein nää "mä lähin seuraavana päivänä vaeltamaan/benjihyppäämään/radalle ajamaan/maratonille tyypit kärsii seurauksista vasta myöhemmin.
    Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
    Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
    Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
  25. #25
    Kiitos kaikille kommenteista ja kokemuksista. Taidan minä sen kuukauden kestää, ja jos uutisia seurailee niin kai niitä tärkeämpiäkim asioita olla kuin moottoripyöräily. Valitettavasti vaan ei tehokkaampaa tapaa päästä kaikesta arjen ahdistuksesta pakoon (no, voihan sitä mennä kalaan ja toivoa että sitä 8 kilon haukea ei osu kohdille juuri nyt).

    /MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  26.  
  27. #26
    Aikalailla erilainen tapaus mutta aikanaan kun mulla lähti polvilumpio sijoiltaan ja sitten lääkärisetä kävi sisällä leikkelemässä pois revenneitä rustoja yms. niin vuoden verran oli mopoilu niin kivuliasta ettei pitkiä matkoja tehnyt mieli ajaa.
    Lyhyitä matkoja toisaalta ajoin jo hyvinkin pian. Opin että kolmosvaihteella pärjää lähes missä vaan kun vähän ennakoi
    Pegaso IE