Sivu: 1 / 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 151:sta
  1. #1
    Tänään meinasi tulla noutaja. Vm. 2009 merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti huolletun Sprintin takapäässä vanteen puoleinen neulalaakeri hirtti kiinni reilun satasen vauhdissa. Takapyörä jysähti lukkoon josta seurauksena "mielenkiintoinen" ja yllättävä 100 metrin jarrutus ilman ABS:iä, joka ei ihme kyllä päättynyt leimikkoon, vastaantulijan keulaan eikä kaatumiseen. Pyörä käytetty ennakkoon 20 tkm "merkkihuollossa" 18 tkm kohdalla huhtikuussa 2011, jonka jälkeen ajettu reilu 3 tkm. Huolto-ohjelman mukaan tähän huoltoon kuuluu pyöränlaakereiden tarkastus ja voitelu (mitä tämä nyt sitten tarkoittaa, kun laakereita on kolme ja aika työlään purkutyön takana, epäilen ettei tehty mitään). Pyörän takuu meni umpeen toukokuun lopulla 2011. Huollon jälkeen takapyörän pyörinnässä tuntui "nahkeutta", jota ei osannut yhdistää "vastahuollettuun" perään. Ketjun voitelun aikana kuului pieni hiova ääni, joka kuulosti jarrun kantamiselta. Vaan eipä ollut. Myyjäliike ei tunnu haluavan ottaa tapauksesta vastuuta. Edessä on koko perän uusinta, akseli, laakerit jne, helposti puolentoistatonnin keikka osineen ja töineen. Eikai vähän reilu 20 tonnia ajettuun sisällä säilytettyyn pyörään pitäisi tällaista vikaa vielä tulla? Mikähän mahtaa on myyjäliikkeen vastuu jos lähdetään kuluttaja-asiamiehen kautta katsomaan? Ja varoitus: kaikki takapyörän pyörinnässä tuntuvat vähätkin muutokset pitää ottaa vakavasti. Jos huolto ja pyörän laatu on tällaista tasoa, ei niitä kyllä voi suositella kenellekään. Nirri menee ilman omaa syytä. *
  2. #2
    Ei voi muuta kuin todeta että HUI SAATANA!!! *

    Kärsiikö kysyä mikä huoltoliike jossa teetit 20tkm huollon?
    Mulla samanikäinen ST jonka huollatin viime syksynä ja ilmeisesti peräkin käytettiin auki.
    Huolto kesti muistaakseni 5 tai 6 tuntia kun odottelin tämän ajan.

    Mistä pyöräsi on ostettu koska minä sain 2+2v takuuta.

    Laita myös viestiä suoraan tehtaalle, luulen että tulevat vastaan asiassa. *



  3. #3
    Virhevastuu ja tuotteen oletettu kestoikä.

    Kirjallinen reklamaatio myyjälle ja vaatimus kirjallisesta vastineesta eräpäivällä.
    Kaikki dokumentit talteen ja nyt, kun asia on vielä muistissa, niin ajatuksia viivoineen paperille, koska vuoden päästä muisti on kuitenkin tehnyt tepposet ja asia saattaa olla vielä silloin vasta vireillä.
    Jos homma ei etene, niin kuluttajariitalautakunta auttaa.
    Pysy tiukkana mutta asiallisena. Varaudu siihen, että omien oikeuksien vaatimiseen menee kohtuuttomasti aikaa ja vaivaa.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  4. #4
    Oho.. Hyvä että selvisit.

    Tuo on tunnettu ominaisuus Triumphin SSA perässä että tuo 20tkm voitelu on oikeasti tarpeen, Tehtaalla ei oo rasvattu ikuiseksi ja se KUULUU siihen 20tkm huoltoon.TI väki tekee sen mielummin mielummin 10-15tkm välein.

    Tää kannattaa varmaan kysäistä kuluttaja-asiamieheltä ennen kuin purkaa tuota, jotta sen voi näyttää 3lle osapuolelle et mitä jälkiä on tekemisestä ja mitä ei.


    Tuo ei sinällään *yllätä - lukuisia tarinoita oon kuullu, nähny ja itsekin kokenu merkkihuolloista.

    Mulla ilmeisesti jätti tuon tekemättä Oulun edellinen merkkiliike- ainakin akselin mutteri oli alkuperäisen näkönen, onneksi ei ollut kovin kuivunut, joten voi olla että se voitelu oli tehty kuitenkin tai sit oli vaan hyvin tehtaalla voideltu yksilö. (voitelin ite varulta vähän myöhemmin)

    edit-tarkennus perän tyyppiin.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  5. #5
    Eiköpä liene niin, että kun merkkihuolto leimaa huoltokirjaan tehneensä määräikaishuollon huolto-ohjelman mukaan, tyhmemmänkin mopon omistajan on pystyttävä luottamaan siihen että kaikki tarvittavat hommat on asianmukaisesti tehty ja pyörällä uskaltaa ajaa normikäytössä ainakin seuraavaan huoltokertaan? Vastuu hommasta on työn tekijällä. Nyt kun paskaraita on kuivunu kalsariin, tämä ihmisten hengellä leikkiminen vituttaa sen verran että homma kyllä katsotaan loppuun saakka. Jos merkkihuolto haluaa tarkastaa mahdollisesti tekemänsä vian itse, mistä tietää ettei taas säästetä ja kuseteta, tai väitetä että mitään materiaali / rakenteellista / huollon ryssimää vikaa ole? Nyt on rojut irti ja osat omassa hallussa, ja niistä näkee ettei ole rikkoontuneet irrottaessa. Raha ei tässä nyt niin merkkaa, joltakin menee vielä henki jos tämmöinen homma jatkuu.
  6. #6
    Sen ymmärtäisin jos takapää olisi ollut auki huollossa ja rasvattu ja todettu kaikki oleva ok. ja sen jälkeen hajoaa niin *silloin vastuu rikkoutumisesta ei ainakaan ole huoltopaikan.
    Huoltopaikoissa on nykyään tyylinä se että kun oli se auto tai mp, jos kulkupeli on suht tuore niin oletetaan ettei sille tarvitse tehdä sitä tai tätä huoltoa kun noita kilometrejä on niin vähän.

    Kyseisen pyörän takasvingi taitaa olla samaa mallia kuin omani vfr 750, jonka huoltohistoriasta ei mitään tietoa, jotenkin tuntuu että parikymmentä vuotta vanhan pyöräni materiaalit on laadukkaampia kuin nykyiset.
    Honda vfr 750f -92
  7. #7
    Noin ajattelisin sen kuuluvan olla minäkin että kun valtuutetussa merkkiliikkeessä koneen huollattaa huolto-ohjelman mukaisessa huollossa niin siinä tehtäisiin kaikki ilmoitetut huotokohteet listan ja ohjeiden mukaan.

    Mut paljon tuntuu menevän sillä että jos jokin kohta on liian työläs/hidas tehä ohjeaikoihin/ ei viimeksikään tarvinnu tehää mitään/ on otetu liikaa pelejä huoltojonoon niin skipataan luottaen ettei se kuitenkaan hajoa tai ettei asiakas pysty osoittamaan ettei oo tehty ohjelman mukaista huoltoa.


    Voi olla et on materiaalit laadukkaampia ollu silloin, mut Trumpassa on laakerista tehty huollettava- siis suunniteltu et se putsataan ja voidellaan säännöllisesti. Ei oo pelkästään materiaaleista kiinni. Sikäli kun on sattunu silmiin, niin liki kaikki ongelmat noissa on huollon puutetta, siis kuivatlaakerit
    Lisänä ehkä sit liian kireät ketjut, jotka useimmiten taitaa tuhota vetoakselin laakerin ensin.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  8. #8
    Lainaa (specka @ Heinä. 19 2011,21:34) kirjoitti
    Tuo on tunnettu ominaisuus Triumphin SSA perässä että tuo 20tkm voitelu on oikeasti tarpeen, Tehtaalla ei oo rasvattu ikuiseksi ja se KUULUU siihen 20tkm huoltoon...
    Myyjäliikkeen ilmoittaa kylmästi, että perän avaaminen / huolto ei kuulu 20 tkm huoltoon, vaan huollossa tarkastetaan ainoastaan että takapyörä pyörii normaalisti, eikä ylimääräisiä äaniä kuulu tai väljyyttä ole havaittavissa. Perässä ei ole voideltavia kohteita ja kyseessä on "kertakäyttölaakeri", joka menee kun menee... Mitenkähän tämä nyt oikeasti on ja mistä homman voi tarkastaa? Eikai tuo nyt ihan "normaalia" ole, että pyörä on suunniteltu 20 tkm ajoon? Jos laakeri sitten 100 km ajolla huollon jälkeen postaa ja henki menee, niin se on voivoi... ominaisuus josta pyörän omistaja on vastuussa. Onko niin, että omistajan on purettava ja tarkastettava *perä ennen jokaista ajoonlähtöä ja vaihdettava rojut jos jotain epämäräistä havaitsee? Perin merkillistä, sano...
  9. #9
    Jos huoltoon kuuluu että takapyörää pyöritetään ja kuunnellaan onko kaikki ok. niin tuon homman osaa hoitaa vanha mummokin, eikä maksa mitään.
    Mielestäni jokaisen moottoripyörän omistavan kannattaa tutustua oman pyörän tekniikkaan ja tehdä ne perushuollot itse.
    Huoltojen hinnat ovat ihan yli hintaisia siihen nähden mitä tekevät.
    Tärkein yleensä on öljynvaihto ja mielestäni varsinkin tulppien vaihto on turhaa näissä ruiskupeleissä koska palaminen on optimaalista.
    Monissa autoissa on tulppien vaihtoväli 90tkm, miksi pyörissä täytyisi vaihtaa huomattavati pienemmillä kilometreillä.
    Honda vfr 750f -92
  10. #10
    Lainaa (Moppi_X @ Heinä. 20 2011,22:21) kirjoitti
    Myyjäliikkeen ilmoittaa kylmästi, että perän avaaminen / huolto ei kuulu 20 tkm huoltoon, vaan huollossa tarkastetaan ainoastaan että takapyörä pyörii normaalisti, eikä ylimääräisiä äaniä kuulu tai väljyyttä ole havaittavissa. Perässä ei ole voideltavia kohteita ja kyseessä on "kertakäyttölaakeri", joka menee kun menee... Mitenkähän tämä nyt oikeasti on ja mistä homman voi tarkastaa?
    Hevonpaskaa. Tuossa tehtaan virallinen checklist 1050 Sprintin huoltoon:
    http://www.triumph.co.uk/media/SprintST_05.pdf

    Sanoo selvästi että 20000km ja 40000km "rear wheel bearing lubricate". Ei mitään tsekkausta vaan voitelu ja sillä selvä.
  11. #11
    Omistajan käsikirjassa olevassa huoltosuunnitelamataulukossa lukee suomeksi: takapyörän laakeri-voitele!

    Perässä on kaikenkaikkiaan 4 laakeria. Kun käsikirja on yhteinen Sprintille, Tigerille ja Triplelle, seuraavaksi ne väittää että voitelu tarkoittaa vain normaalilla perällä olevia malleja. Kyllä menee ny vaikeeksi tämä touhu.
  12. #12
    Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
  13. #13
    Jos tuo tehtaan omilta sivuilta tulostettu huoltokohdelista ei vielä vakuuta pullikoivaa liikettä niin en tiedä mikä sitten?

    Aivan takuulla tietävät kyllä tuon listan kohteineen, nyt on kyseessä vain selkeä luikertelu. Listalla on 3 vähän työläämpää kohdetta: ohjauslaakerin voitelu, perämunkin voitelu ja venojen tsekkaus/säätö.

    Jos laakerin voitelu on hoidettu vain korvakuulolta rengasta pyöräyttämällä niin mitenkähän nuo muut kohteet on hoidettu?

    Triumph UK vastaa kyllä hyvin puhelimeen (mutta ei sähköposteihin) ja keskuksesta pyytämällä olen saanut milloin minkäkin teknisen hemmon langan päähän. Kannattaisikohan soittaa tehtaan pään takuu-/jälleenmyyjävastaavalle ja jutustella hieman tuosta saamastasi kohtelusta?
  14. #14
    Lainaa (Talttapää @ Heinä. 20 2011,22:54) kirjoitti
    Lainaa (Moppi_X @ Heinä. 20 2011,22:21) kirjoitti
    Myyjäliikkeen ilmoittaa kylmästi, että perän avaaminen / huolto ei kuulu 20 tkm huoltoon, vaan huollossa tarkastetaan ainoastaan että takapyörä pyörii normaalisti, eikä ylimääräisiä äaniä kuulu tai väljyyttä ole havaittavissa. Perässä ei ole voideltavia kohteita ja kyseessä on "kertakäyttölaakeri", joka menee kun menee... Mitenkähän tämä nyt oikeasti on ja mistä homman voi tarkastaa?
    Hevonpaskaa. Tuossa tehtaan virallinen checklist 1050 Sprintin huoltoon:
    http://www.triumph.co.uk/media/SprintST_05.pdf

    Sanoo selvästi että 20000km ja 40000km "rear wheel bearing lubricate". Ei mitään tsekkausta vaan voitelu ja sillä selvä.
    Juurikin - tuo on sama rakene kuin SSA 955 daytona/SpeedTriple.
    Swingi on muuttunut mut mun mielestä muuten ei juuri.
    Takanapa saattaa olla jopa ihan sama.

    Siellä taitaa olla "kertakäyttölaakerikin" vetopakassa, mutta ne tärkeimmät on voideltavia laakereita - jotka tarttee voitelua. Joka tuossa listassa onkin kirjattuna.


    BikeBandit löytyy microfiche-kuvat joista voi katella millasia paloja siellä on ilman et purkaa. Löytyy myös osanumerot ja taalahinnat, joita ei kannata kattoo kun tulee itku... karkean arvion saa (sai ainakin ennen ) ku vaihtoi kurssin taala=neuro.
    - nyt tosin tuonne ei näytä pääsevän.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  15. #15
    se liike puhuu paskaa. se pitää voidella kaikkien kirjojen mukaan, ja itse pidän jopa 20 tonnia todella pitkänä matkana sille.

    luulen, että kuten normaalisti, lähes kaikki liikkeet jättää kaikki 'takahaarukka' jutut tekemättä, koska ne on aikaa vieviä. triumphissa vain se laakeri joka leikkaa eikä ole mikään haarukan laakeri, joka keinuu hiljaa, vaan pyörii koko ajan koko moottorin voima ja pyörän ja matkustajien lasti päällään.

    kyseessä on aika törkeä laiminlyönti, jos huoltoliike on vielä triumphiin erikoistunut, niin kyseessä on käsittämätön moka, koska jokainen triumphin suuntaan kussutkin tietää, että se laakeri pitää voidella.

    joka tapauksessa ne maksaa sen korjauksen. päälle voisi kyllä jotain sakkoa pistää vielä.

    sitäpaitsi sen neulalaakerin puolen voitelee alle puolessa tunnissa. samalla kun löysää takapyörän mutterin, niin löysää maassa jo toisenkin puolen(vääntää lukituksen ylös ensin). sitten pyörä roikkumaan perästä ja ja rengas pois ja vetopakka irti, takanavan voi tällöin naputella oikealle irti. tällöin pääsee jo voitelemaan neulalaakerin ja näkee sen kunnon. jos takoo ne perinteiset laakerit irti, niin se vie vähän enemmän, mutta ne kestääkin paremmin, ne on isoja ja paremmin suojassa. ja niitä on kaksi vierekkäin. muistaakseni edes ketjun löysääminen ei ole tarpeen? no voi se olla, en muista varmasti.

    JT



    we cannot tolerate zero tolerance!
  16. #16
    Lainaa (Talttapää @ Heinä. 21 2011,11:05) kirjoitti
    Jos laakerin voitelu on hoidettu vain korvakuulolta rengasta pyöräyttämällä niin mitenkähän nuo muut kohteet on hoidettu?
    Jos laakeri on mahdollista "huoltaa" vain takarengasta pyöräyttämällä, on mahdollista, että kustannustehokasta ja helppoa menetelmää on sovellettu muissakin pyöräyksilöissä.
    Taitaa olla pari pommia liikenteessä Oulun seudulla.
    Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä motoristeista.
  17. #17
    muuten vinkkinä, suoraan motariajosta työntäkää sormenne sinne akselin sisään(kannatttaa kuitenkin pysähtyä ennen). jos kuumenee, niin voi olla rasva vähissä. tietysti takajarrukin lämmittää, joten älkää sitä käyttäkö.

    tämähän se perinteinen autonlaakeri tarkistus / peräkärryissä. ajosta suoraan kokeilee peräkärryn laakerikuppeja, että lämpeneekö.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  18. #18
    Soitinpa joutessani pariin muuhunkin merkin huoltoliikkeeseen huvikseni, tulos: niissäkään perää EI avata, EIKÄ laakereita voidella rutiininomaisena huoltotyönä, vaan rengasta pyöritellään ja arviodaan huoltotarve korvakuulolta / tunnustelemalla väljyyttä... WTF? Onko näitä pommeja paljonkin maanteillä? Uudessa GT:ssä on sama perä. Miten nämä huollot saa ruotuun? Pitäiskö tehdä ilmoitus esim. TUKES:iin tai Trafille vaarallisesta tuotteesta? Vai pitääkö tulla pari ruumista ensin?
  19. #19
    Lainaa (Moppi_X @ Heinä. 25 2011,19:02) kirjoitti
    Soitinpa joutessani pariin muuhunkin merkin huoltoliikkeeseen huvikseni, tulos: niissäkään perää EI avata, EIKÄ laakereita voidella rutiininomaisena huoltotyönä, vaan rengasta pyöritellään ja arviodaan huoltotarve korvakuulolta / tunnustelemalla väljyyttä... WTF? Onko näitä pommeja paljonkin maanteillä? Uudessa GT:ssä on sama perä. Miten nämä huollot saa ruotuun? Pitäiskö tehdä ilmoitus esim. TUKES:iin tai Trafille vaarallisesta tuotteesta? Vai pitääkö tulla pari ruumista ensin? *
    Huh huh! Aivan käsittämätöntä touhua, jos merkkiliikkeissä kehdataan laiminlyödä tehtaan antamat ohjeet! Itse tekisin pari kyselyä sähköpostilla, että jää kirjallinen todiste asiasta ja lähettäisin koko revohkan suoraan Trumpan tehtaalle.

    Onneksi oli sinä aamuna aivan jäätävä rankkasade, kun piti pyörä viedä huoltoon ensimmäistä kertaa. Päätin sitten opetella tekemään perusasioita itse. Sitten saa vielä kuunnella kuittailua, kun tekee tehtaan ohjeiden mukaan. Tämä keissi ainakin kannusti siihen entistä enemmän.
    Street Triple 08
  20. #20
    Lainaa (Moppi_X @ Heinä. 25 2011,19:02) kirjoitti
    Soitinpa joutessani pariin muuhunkin merkin huoltoliikkeeseen huvikseni, tulos: niissäkään perää EI avata, EIKÄ laakereita voidella rutiininomaisena huoltotyönä, vaan rengasta pyöritellään ja arviodaan huoltotarve korvakuulolta / tunnustelemalla väljyyttä... WTF? Onko näitä pommeja paljonkin maanteillä? Uudessa GT:ssä on sama perä. Miten nämä huollot saa ruotuun? Pitäiskö tehdä ilmoitus esim. TUKES:iin tai Trafille vaarallisesta tuotteesta? Vai pitääkö tulla pari ruumista ensin? *
    Trafia ei ainakaan kiinnosta turvallisuus yhtään. Aikani valittelin ja todistelin heille että roksun etujarru on vaarallinen paska, mutta koska tehdas väittää ettei ole kuullukkaan asiasta, ei asialle voi tehdä mitään. Sanoivat syyksi että tyyppihyväksynnän myöntänyt viranomainen joutuisi hankalaan välikäteen jos he asiaan puuttuisivat.

    Jotenkin ikävää että hienon pyörän maineen varsinkin suomessa pilaavat totaalisen kyvyttömät ja haluttomat diilerit. Maahantuojaahan ei meillä edes ole.

    Jos Trumpalla haluaa ajaa, suosittelen ostamaan pyörän ulkomailta ja tekemään kaikki rempat itse ulkomailta ostetuilla osilla. Pääsee paljon halvemmalla eikä niin vituta.
  21. #21
    tänään rupesin itse ihmettelemään, että taitaa vähän perä lämmetä, pitää huomenna purkaa perä ja katsoa mitä se on syönyt. laakerithan ei pitäs lämmetä.

    kokeilkaas triumphikuskit ihan vertailun vuoksi minkä verran perä lämpenee, jos ei käytä takajarrua ja ajaa esim 10km satasta. muistaakseni se ei lämpene ollenkaan, mutta nyt oma oli huomattavan kuuma, ei ihan kättä polta, mutta on kuuma.

    oman perän voitelin joku 10t sitten muistaakseni, lähinnä keskityin siihen neulalaakerin voiteluun, koska niihin vasemman puoleisiin ei niin helposti saa rasvaa, mutta ne on kiintovoidellut enemmän, joten uskoin, että ne on lähempänä auton pyörän laakereita, eikä tarvitse voitelua. ja jos ne rupeaa jumittamaan, niin akseli ei hajoa heti, kuten helposti käy neulan puolella, jossa akseli muodostaa laakeripinnan.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  22. #22
    Mulla 2005 rekisteröity RS Sprint, jossa on yksipuolinen takapyörän ripustus. Olen huoltanut pyörän itse ensihuollon jälkeen. 2006 keväällä 18kkm ajettuna, ketjua voidellessa takapyörä ilmassa, huomasin jotain, kuin jarru laahais. Otin jarrusatulan irti ja edelleen oli sama laahaus. Purin takapyörän laakeroinnin. Oikeanpuoleinen neulalaakeri oli ruosteinen ja kuiva. Akselissa oli aavistuksen verran jälkeä. Arvelin että se kelpaa.
    Vein takanavan Moto-Seinäjoelle, missä vaihtoivat pesään uuden neulalaakerin ja stefat. Muutaman kympin osat, mutta kuitenkin takuuseen, ilman mutinoita, vaikka en ollut huollattanutkaan heilä.
    Syy laakerin rikkoutmiseen on se, että ovat säästäneet vaseliinissa alkuperäisessä kokoonpanossa!
    Tämä laakerin hirttäminen on tuttu noilla enkku foorumeilla. Aina ei ole pysytty onnellisesti pystyssä.
    Kuten jaket kertoi, rasvauksen tarkistus on pikku juttu, jonka kannattaa tehdä vaikka itse joka vuosi.
    Jos voitelet ketjua takayörä lennossa ja pyöräytettäessä tuntuu vähänkään erikoista vastusta, tarkista laakeri.
    Joskus ajokuden loputtua myös kaikki takajousituksen linkun laakerit kannattaa purkaa ja *täyttää vaseliinilla, jota on säästetty alkuperäisessä kokoonpanossa. IMO on säästetty väärässä paikassa,
    Muuten kaikki hyvin. Ei edes venttiilinvälyksen säätöä, vain tarkistus. Tulpanvaihto ensikerran viime keväänä.Reilu 53000 km taulussa tänään.
    .



  23. #23
    purin perän, neulalaakeri taitaa olla vähän huono, ainakin oli vähän rasvat keittäneet perään oli valunut nestemäistä ainetta(rasvan osia). otin kuulalaakerit vasemmalta pois, ne tuntui kuitenkin hyviltä. laitoin akselin takaisin, että se on vain neulalaakerissa ja aika kitkaiselta tuntui, pyörii, mutta ei mielestäni niin hyvin kuin pitäisi. akseli näytti siltä miltä ennenkin, kiiltävältä, sileältä ja ei tunnu mitään

    kävin hakemassa sen neulalaakerin. kuulalaakerit pitäs tulla huomenna.

    katselin tuota neulalaakeria ja lueskelin netistä. siinä on semmoinen ero 2005 malliin, että nykyisessä on jotain erikoismuovia se sisäkori joka pitää neulat paikallaan. tämä tekee uudesta vähän kevyemmän, lisäksi se on kuulemma hiljaisempi ja kuumenee vähemmän kuin metallihäkillä oleva. lisäksi neuloja mahtuu enemmän. laskin, että vanhassa on 30 neulaa, ja uudessa 36 neulaa. tehtaan manuaalissa oli maininta, että tämä nostaa kuormitettavuutta rajusti. vanha laakeri kestää dynaamista kuormaa 26000 newtonia, ja uusi 31000newtonia.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  24. #24
    laakerit vaihdettu. parikymmentä kilometriä motaria satasta ja pysähdys ilman takajarrun käyttöä ja haarukka kyllä lämpenee uusillakin laakereilla. semmoiseksi aika lämpöiseksi, akselin sisältä jos kokeilee sormella, niin ei nyt polta, mutta on kuuma.

    varmaan jos laakeri menee/menossa niin polttaa sormea.

    tein pikku asennusvideonkin kännykällä.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  25. #25
    Mitä rasvaa pistit? Lämpenisiköhän jäykemmällä rasvalla karvan enemmän?
  26. #26
    mobil xhp222. kuulalaakereissa tehtaan r.asvat
    we cannot tolerate zero tolerance!
  27. #27
    Oisko sisäänajovaihe tai jotain.
    Et asettusko kun on asettunu kohilleen?

    Mulla akseli lämpenee ehkä arviolta 30-40C lämpöiseksi (ihan arvaus).
    On reilusti lämmin käteen, mut ei niin kuuma ettei kättä vois pitää pitempäänkin.
    Sama rasva, 43tkm ajettu (laakeri siis, ei rasva).

    Pitempään jos ajaa niin koko taka swingi lämpenee, mut se todennäköisesti johtuu siitä et se on ihan koneen takana, lämpimässä ilmavirrassa. Akseli ei juuri tuon enempää lämpene silloinkaan.

    BTW: onko toi uusi laakeri mitoiltaan sama? Siis et meneeko muihinkin SSA periin.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  28. #28
    kyllä se lämpeneminen on ilmeisesti normaalia. tiedä sitten mikä on moottorin osuus. mutta esim runko on viileempi ja sehän on suoraan koneessa kiinni. tietysti sillä ilmavirta on parempi.

    ihan sama laakeri se on. uudempi malli vain. enemmän neuloja, ja joku muovipohjainen pidike neuloille.

    joo semmonen lämmin se on, mutta ei polta kättä. tuli muuten mieleen, että kun itse pidin aiemmin kaatumasuojaa akselin päässä, niin se estää akselin sisällä ilmanvirtauksen. osaltaan nämä tulpat yms joita akselin päissä käytetään estää virtausta akselin sisällä. no ei se sitä vaurioita, mutta lukiessa laakerin rasvojen kestämistä, niin lämpötilan pienikin suuremtuminen vanhentaa rasvaa nopeammin. *vaikka kyllä noi xhp rasvat pitäs kai kestää 140 astetta. ja ei se ehjällä laakerilla kyllä mene 140 asteeseen ikinä, oli sitten akseli tukossa tai ei.



    we cannot tolerate zero tolerance!
  29. #29
    Vertailun vuoksi vfr 750 samanmallinen takahaarukka, siinä takahaarukka lämpenee todella kuumaksi ja samoin runko siitä takahaarukan kiinnityspisteestä.
    Lämpenemisen aiheuttaja on tietysti takimmaiset sylinterit ja pakokäyrät + helteet ja varsinkin taajama-ajo.

    Triumpissa kone ei ilmeisesti lämmitä takapäätä läheskään niin paljon.
    Honda vfr 750f -92
  30.  
  31. #30
    Tuota noin.. noista Triumpheista mitään tiedä mutta vaikuttaa hieman kummalliselta että -09 malliseen ei sais enää alkup. akselia. Jos se olisi todettu niin huonoksi että se on ollut pakko korvata toisen mallisella niin kai tuosta nyt joku recall olisi tehty, ts. vaihdettu kaikki siihen kuuluva tehtaan piikkiin.

    Tuli vain mieleen että eikö tälle vuodelle tullut joku tuunattu malli GT nimellä, ettei vain olisi käynyt niin että ovat lähettäneet väärän mallisen akselin? (tiedä sitten onko uudessa neljä tai viisi "nastaa")

    Henk. koht. lähtisin ainakin selvittämään tuota ennenkuin uuttaa vannetta rupeaa tilailemaan.
Sivu: 1 / 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen