Sivu: 46 / 68:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36444546474856 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1351:stä 1380:een 2023:sta
  1. #1351

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Ei pahoja vaurioita mopoon eikä mieheen.
    Mä ajoin syksyllä 1.30-1.32 ja hyyyvin harvoin raavin maata.
    Tossa Sweepin puvussa on kyllä palat ihan eri paikoissa, kuin viimevuotisissa nahkahousuissa. Taisin mä jalkatappejakin pudottaa pykälällä alaspäin talven aikana..

    Tulipa muuten samalla luovuttua mopon myymishommista.
    Kaatotarkistukset/korjaukset ja ei ku isommalla järjellä radalle.
    Kahtelin ajan kuluksi videota muutaman kierroksen ajatuksen kanssa, kun täälläkin ois poltetta päästä ajamaan. Eka mielikuva on, että nyt tehdään jotain, johon ei ole talvella totuttu ja kroppa ei ole rentona, katse viipyilee vähän milloin missäkin ja kaasulle tuöee välillä vähän turhan kiire, tai vastaavasti mutkia jarrutellaan pitkäksi.

    Ihan normaalia tauon jälkeen. Koitan ajella keväällä yleensä tarkoituksella vähän hitaampaa ja säilyttää vaan rentouden ja ajatuksen niissä ns. helpoissa parissa perus jutussa alkuun, niin kyllä se sieltä alkaantaas löytymään. Kunnon hese mätöt alle ja baanalle, niin tulee hyvä rento veto fiilis, eikä suotta jaksa jäkittää vastaan.. tai mikä nyt toimii kenellekin.
    ---
  2. #1352
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Tulipahan käytyä...
    Seitsemän kokonaista kierrosta ja kahdeksas päättyi nelosmutkaan.
    Nopeella vilaisulla vois sanoa, että hartialukko ja mies pihalle. Viimeinen muistikuva tuosta kaadosta on kuitenkin ajatus "hirttikö kaasu kiinni, vai miksi tää ei meinaa hidastua. Otan pyörän pystyyn ja jarrutan vauhdin pois".
    Oon joskus ennenkin kokenut sen "hartialukon", kun ei mukamas taivu. Tässä tapahtui kuitenkin jotain muuta ensiksi ja sen seurauksena tuo hartialukko.

    https://youtu.be/m9r-adDuEDk
    Jos vetää hartialukot, niin kannattaa päästää se etujarru, ja pistää takajarru pohjaan, ja sit vaan toivotaan toivotaan, ks: https://youtu.be/Iloa_RxHrMk?t=478
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #1353
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Kahtelin ajan kuluksi videota muutaman kierroksen ajatuksen kanssa, kun täälläkin ois poltetta päästä ajamaan. Eka mielikuva on, että nyt tehdään jotain, johon ei ole talvella totuttu ja kroppa ei ole rentona, katse viipyilee vähän milloin missäkin ja kaasulle tuöee välillä vähän turhan kiire, tai vastaavasti mutkia jarrutellaan pitkäksi.

    Ihan normaalia tauon jälkeen. Koitan ajella keväällä yleensä tarkoituksella vähän hitaampaa ja säilyttää vaan rentouden ja ajatuksen niissä ns. helpoissa parissa perus jutussa alkuun, niin kyllä se sieltä alkaantaas löytymään. Kunnon hese mätöt alle ja baanalle, niin tulee hyvä rento veto fiilis, eikä suotta jaksa jäkittää vastaan.. tai mikä nyt toimii kenellekin.
    Banaani oli selkeesti liian piristävä tohon kevään ensimmäiseen settiin. Ens kerralla jotain tuhdinpaa, niin ei jaksa riehua suunapäänä.
    Mutta joo, näin jälkeen päin ku miettii, niin just tollanen meininki siinä tekemisessä oli.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Jos vetää hartialukot, niin kannattaa päästää se etujarru, ja pistää takajarru pohjaan, ja sit vaan toivotaan toivotaan, ks: https://youtu.be/Iloa_RxHrMk?t=478
    Tyylikkäästi vedetty! Ei lähtenyt vielä tällä kokemuksella takajarru.
    Olisko scuuballa mitään analyysin poikasta tilanteesta?
    cbr600rr -04
  4. #1354
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Noi hartialukot on kyllä yks piru, tiedä miten niitä vois treenata, kuten tässäkin mentiin yhdeksääkymppiä pyörä melkein suorassa ulos. Hyvin olis kääntynyt luullakseni kun olis vaan painanu pyörän kallelleen ennen hiekkaa. Mutta tuossa vaiheessa ei vaan pysty. Mulla tuli kikkamutkassa viimevuonna joku aivopieru ja olin kovaa vauhtia ajamassa 50kmh siinä pihalle, mutta kun vauhtia oli sitten jo niin perkeleen vähän niin kerkeisin aikani kuluksi siinä pohdiskelemaan, että paina se jumakauta nyt alas ja käännä. Hyvin meni. Nopeemmassa vauhdissa en olis kerinny itteeni pakottaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #1355
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Jos vetää hartialukot, niin kannattaa päästää se etujarru, ja pistää takajarru pohjaan, ja sit vaan toivotaan toivotaan, ks: https://youtu.be/Iloa_RxHrMk?t=478
    Jos vielä teoriaa tähän, niin ku tiedethän, niin pehmeällä hiekalla kun eturengas painuu pikkuisen hiekkaan, pienenee keulan etujättö huomattavasti, jolloin pyörää on käytännössä mahdotonta pitää pystyssä/kontrollissa. Takajarru lukossa perä uppoaa ja keula pysyy suhteessa ylempänä hiekan pintaan nähden ja jonkinlainen kontrolli ja etujättö ohjausgeometriassa säilyy. Ekös se noin ollu.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  6. #1356
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Noi hartialukot on kyllä yks piru, tiedä miten niitä vois treenata, kuten tässäkin mentiin yhdeksääkymppiä pyörä melkein suorassa ulos. Hyvin olis kääntynyt luullakseni kun olis vaan painanu pyörän kallelleen ennen hiekkaa. Mutta tuossa vaiheessa ei vaan pysty. Mulla tuli kikkamutkassa viimevuonna joku aivopieru ja olin kovaa vauhtia ajamassa 50kmh siinä pihalle, mutta kun vauhtia oli sitten jo niin perkeleen vähän niin kerkeisin aikani kuluksi siinä pohdiskelemaan, että paina se jumakauta nyt alas ja käännä. Hyvin meni. Nopeemmassa vauhdissa en olis kerinny itteeni pakottaan.
    Ne on kyllä monesti koomisia jälkeenpäin katottuna
    Totakin videota kattoessa tekis mieli läpsii itteeni kypärään ja huutaa että käännä nyt perkele sitä pyörää!
    cbr600rr -04
  7. #1357
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Ne on kyllä monesti koomisia jälkeenpäin katottuna
    Totakin videota kattoessa tekis mieli läpsii itteeni kypärään ja huutaa että käännä nyt perkele sitä pyörää!
    Vian ei tarvitse olla suuri, kun se on korvien välissä. Toisaalta harrastusvalinnan huomioiden asian esille ottaminen on raa'asti myöhässä tai jopa hyödytöntä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #1358
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Banaani oli selkeesti liian piristävä tohon kevään ensimmäiseen settiin. Ens kerralla jotain tuhdinpaa, niin ei jaksa riehua suunapäänä.
    Mutta joo, näin jälkeen päin ku miettii, niin just tollanen meininki siinä tekemisessä oli.



    Tyylikkäästi vedetty! Ei lähtenyt vielä tällä kokemuksella takajarru.
    Olisko scuuballa mitään analyysin poikasta tilanteesta?
    Ihan pelkkä mutuarvaus veikkaus.

    Ylenmääräisen karitsa ensimäisellä kevätlaitumella -touhottamisen seurauksena kaikki sattu natsaamaan kohdalleen, ns swiss cheese -teoreema:
    "The Swiss cheese model of accident causation illustrates that, although many layers of defense lie between hazards and accidents, there are flaws in each layer that, if aligned, can allow the accident to occur."
    https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_cheese_model

    Jah sitten kun on päädytty tilanteeseen josta ei ole enää paluuta normaalilla rutiinomaisella toiminnalla, on kaksi pääsuuntaa; joko käyttää olemassa olevaa normaalista poikkeavaa toimintamallia; tahi paniikki iskee, joka tarkoittaa sitä että primitiivinen toimintamalli iskee päälle, joka taasen tarkoittaa sitä että alitajunta pyrkii tekemään ihan jotain mitä tahansa.

    Jos on jo olemassa oleva toimintamalli, niin siihen nopeasti turvautumalla välttää sen että alitajunta ottaisi vallan. Joten tilanne on vielä seivattavissa.
    Esim tässä tapauksessa olisi ollut ainakin 50-60 tsäännssit seivata, jos jostain aivolokerosta olisi löytynyt itsesuggestioalla aikaan saatu: "Turva-alueen tuijotus (paniikki iskee parin sekunnin kymmenyksen päästä), menossa hiekalle, kun asfaltti loppuu nosta mopo pystyyn ja päästä etujarru (jos et päästä, se on se viimenen juustosiivu = game over), polkase takajarru"-toimintamalli.
    Eli itselleen pitää etukäteen kertoa, mikä tilanne laukaisee tuon toiminnan, ja miten siinä tilanteessa sitten toimitaan.

    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  9. #1359
    Makes sense. Tässä tapauksessa ei tarvita kovin montaa siivua juustoa.

    Katsoinpa ton koko videon itsekkin kunnolla.
    Määhän ajan välillä ykköselläkin rajoitinta vasten. Ei muuten ollu yks, eikä kaks kertaa, kun mietin että mikäköhän vaihde mulla on silmässä.
    Lisähämmennystä näyttää aiheuttavan se, että toi vehje kääntyy aivan törkeen ketterästi mutkiin verrattuna viimevuotiseen.

    Edit. Joku tossa tilanteessa sai mut kuitenkin ekana ajattelemaan että veto on päällä, vaikka nostin kaasun. Dacin käppyrät ei kyllä tue tota ajatusta millään tasolla, kait.
    cbr600rr -04
  10. #1360
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Edit. Joku tossa tilanteessa sai mut kuitenkin ekana ajattelemaan että veto on päällä, vaikka nostin kaasun. Dacin käppyrät ei kyllä tue tota ajatusta millään tasolla, kait.
    Mitä rpm, nopeus ja kiihtyvyyskäppyrät sanoo?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #1361
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Noi hartialukot on kyllä yks piru, tiedä miten niitä vois treenata.
    Ite en pysty ymmärtämään miten joku voi ajaa suoraksi hartialukon takia. Ite alusta lähtien eli 15 vuotta oon ohjannut pyörää tangosta enkä nojaamalla. On mulla ollu kerran niin paha horkka päällä ajaessa kaatosateella motaria että olkapäät ei enää liikkunut.... Mitä sitten?

    JOS tulee tilanne että olkapäät lukittuu niin ei se lukitse hauiksia eikä selkälihaksia eikä ojentajia.
    ELI : Vedä itsesi kyyryyn jolloin kädet on koukussa, tämän jälkeen työnnä toisella kädellä ja vedä toisella. Ihan sama miten jumissa ne olkapäät ja kroppa siinä pyörän päällä on, ni kyllä se pyörä vielä kääntyy. Ei toki mitään rataennätys vauhtia mutta taipuu kuitenkin.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  12. #1362
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Hartialukko on jumi korvien välissä. Suomenkielinen termi target fixationille noin suurin piirtein heitettynä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #1363
    Aivolukko se on.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  14. #1364
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ite en pysty ymmärtämään miten joku voi ajaa suoraksi hartialukon takia. Ite alusta lähtien eli 15 vuotta oon ohjannut pyörää tangosta enkä nojaamalla. On mulla ollu kerran niin paha horkka päällä ajaessa kaatosateella motaria että olkapäät ei enää liikkunut.... Mitä sitten?

    JOS tulee tilanne että olkapäät lukittuu niin ei se lukitse hauiksia eikä selkälihaksia eikä ojentajia.
    ELI : Vedä itsesi kyyryyn jolloin kädet on koukussa, tämän jälkeen työnnä toisella kädellä ja vedä toisella. Ihan sama miten jumissa ne olkapäät ja kroppa siinä pyörän päällä on, ni kyllä se pyörä vielä kääntyy. Ei toki mitään rataennätys vauhtia mutta taipuu kuitenkin.
    Nyt ei taida olla olla kyse mistään noidannuolesta tai suonenvedosta, vaan pelkoreaktiosta tms. jonka ainakin itse sain pois treenamalla rata-ajoa riittävästi. Silloin kun rata-ajoa aloittelin tuli annosteltua etujarrua tahtomatta, kun tunsin olevani väärässä paikassa liian kovalla nopeudella...
  15. #1365
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ite en pysty ymmärtämään miten joku voi ajaa suoraksi hartialukon takia. Ite alusta lähtien eli 15 vuotta oon ohjannut pyörää tangosta enkä nojaamalla. On mulla ollu kerran niin paha horkka päällä ajaessa kaatosateella motaria että olkapäät ei enää liikkunut.... Mitä sitten?

    JOS tulee tilanne että olkapäät lukittuu niin ei se lukitse hauiksia eikä selkälihaksia eikä ojentajia.
    ELI : Vedä itsesi kyyryyn jolloin kädet on koukussa, tämän jälkeen työnnä toisella kädellä ja vedä toisella. Ihan sama miten jumissa ne olkapäät ja kroppa siinä pyörän päällä on, ni kyllä se pyörä vielä kääntyy. Ei toki mitään rataennätys vauhtia mutta taipuu kuitenkin.
    Ootko ikinä säikähtäny kunnollla? Säikähtäessä kroppa vetää hetkeksi jäykäksi ja toimintakyvyn palautuminen normaaliksi on aika yksilöllistä.

    Mun ohje sekä kadulla että radalla tapahtuviin yllättäviin tilanteisiin on menttaaliharjoittelu. Kadulla esim. voi miettiä, että mitäs teen jos tuo auto tuleekin tuolta kolmion takaa eteen tahi tuo muksu ryntää pallon perässä tielle. Radalla sitten esim. mitä teen jos tuntuu, että jarru menee pitkäksi tahi tuntuu, että pyörä ei taitu. Taikka mitä teen jos jarrussa löytyy välivapaa. Yksi tärkeä asia noiden tilanteiden hahmottamisessa on ymmärtää mihin katse pitää siirtää sen säikähdyksen jälkeen. Eli älä tuijota vaaraa vaan etsi katseella se pakoreitti. Aika usein, kun tuntuu, että mutka menee leveäksi, juuttuu katse sinne ulkokanttariin. Kun tuossa tilanteessa siirtää katseen sinne seuraavalle suoralle niin yllättäen se mopo kääntyykin sinne. Myös kolmion takaa tulevan auton väistäminen on helpompaa, kun ei tuijota sitä kovaa vauhtia lähestyvää kylkeä vaan etsii katseella vapaan reitin auton ohi.

    Edit. Kadulla rauhallisissa liikennetilanteissa noita voi funtsia ihan ajaessa. Radalla sitten parempi luoda nuo mallit valmiiksi päähän jo kotona tai varikolla.
    Superbike #7
  16. #1366
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Aivolukko se on.
    Aivolukko selviytymisreaktiot, survival reactions, sanoisi Keith Code, ne saavat tekemään kummallisia ratkaisuja ja niistä kun pääsisi eroon, niin ajaminen olisi kertaluokkaa helpompaa. Ja tuo Nitrousin mainitsema katse, se vanha hokema siitä, että moottoripyörä menee sinne minne katsoo tuntuu vaan pitävän paikkansa.
  17. #1367
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mun ohje sekä kadulla että radalla tapahtuviin yllättäviin tilanteisiin on menttaaliharjoittelu. Kadulla esim. voi miettiä, että mitäs teen jos tuo auto tuleekin tuolta kolmion takaa eteen tahi tuo muksu ryntää pallon perässä tielle.
    Oon tehny tuota siitä lähtien kun ostin ekan prätkän. Pelottaa että useimmat eivät tuota tee. Pitää aistit päällä ajaessa ihan eri lailla.

    Ja kyllä, oon pelästynyt mutta ei se ole koskaan kehoa lyönyt lukkoon.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #1368
    Lainaa ermu kirjoitti Katso viesti
    Itse otin k/vr:n Roopelta valmennusta viime perjantain Alastaron vapaan harjoittelun päivänä. GoPro pyörän perään ja joka setin jälkeen katsottiin Roopen kanssa miltä ajo näyttää ja mitä voisi parantaa seuraavaan settiin. Todella tehokas tapa. Itsellä vasta toinen kesä radalla, mutta minusta tätä valmennusta kannattaa ottaa jo alkuvaiheessa. Kertyy vähemmän huonoja tapoja joista pitää ensin opetella pois.

    Otin tavoitteeksi ennen päivää ajaa rauhallisesti ja keskittyä vain tekemään oikeita asioita ilman yliyritystä. Laitoin Racechronon päälle päivän aluksi mutta en edes katsonut settien välissä aikoja. Päivän päätteksi aikoja tutkiessa huomasin, että vaikka oli kauden ensimmäinen ratapäivä, niin lopussa meni jo samaa kuin viime kesän paras, mutta huomattavasti pienemmllä puristuksella ja yrityksellä (=turvallisemmin).
    Kiitokset palautteesta. Näitä on aina mukava lukea Noin se monesti menee, että joudutaan ensin rikkomaan jotain "väärin opittua" ja uutta opetellessa tuntuu, että vauhti ei ainakaan parane. Mutta kun saadaan hiukan pohjaa paremmaksi, vauhtia tulee ilman puristusta melkein itsestään.

    Homma jatkuu taas jo 31.5. Orgin päivillä ja siellä on vielä oikein hyvin tilaa. Ensi viikolla onkin sitten Botniaringin ratakierroksen esittelyä verkkovalmennuksena Eemelin toimesta ja 6.6. MC Muoviluodin päivillä seuraava K/VR valmennus. Mukaan vaan, usein tuo valmennus maksaa ihan kirjaimellisesti itsensä takaisin, jos onnistutaan yksikin turha kaato ehkäisemään ja samalla voipi sitä vauhtiakin siinä sivussa tulla.
  19. #1369
  20. #1370
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Miki kirjoitti Katso viesti
    Ja missähän kohtaa evoluutio päätti, että täysin kangistuminen on hyvä suojareaktio. 🤣
    Toisaalta jos on vain yksi saalistaja niin ei se koko laumaa jaksa kuitenkaan syödä kerralla.
    Superbike #7
  21. #1371
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Lähtökohtaisesti lähdin hyvällä fiiliksellä kesän ekalle setille ajamaan nätisti. Sitä ajatusta kesti tasan varikon portille, jonka jälkeen myös kaikki talven aikana opeteltu unohtui.
    Tää on vähän sellanen laji, että pitäis malttaa. Kun huomaat, että pakka on täysin sekaisin eikä pyörä ja kuski oikein puhu samaa kieltä. Itse suosittelisin vaihtamaan ajatusmaailmaa hetkeksi. On tärkeää saada kilometrejä alle ja ajotunteja alle. Tämähän onnistuu vain ajamalla. Tämän ensimmäisen setin olisin itse vaan kurvaillut ja taluttanut mutkat ja fiilistellyt avaukset. Kuitenkin järkeviä ajolinjoja käyttäen.

    Sitten ekan setin jälkeen kun pääsee varikolle, niin miettii mitä tapahtu ja mikä olisi ensimmäinen kohta mitä lähteä korjaamaan. Sitten tokalla setillä ois keskittynyt vaan siihen mietittyyn kohtaan (vaikka mutkaan jarruttaminen) ja jättänyt muut osa-alueet myöhemmille ajokerroille ihmeteltäväksi.

    Ja kun on lipat heitetty, niin pyörää ei välttämättä kannata nostaa itse ylös. Adrenaliiniryöpyn takia ei välttämättä huomaa, jos olkapää on sijoiltaan tai joku raaja on poikki.

    Ei muutaku pyörä kuntoon ja taas radalle! Mitä nopeemmin pääset, niin sitä helpompi on jatkaa siitä mihin jäi.
    Olihan muuten hauska, kun kamera kuvas sua kaadon jälkeen. Kunnon viihdettä!
    Braaaaap
  22. #1372
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Tää on vähän sellanen laji, että pitäis malttaa. Kun huomaat, että pakka on täysin sekaisin eikä pyörä ja kuski oikein puhu samaa kieltä. Itse suosittelisin vaihtamaan ajatusmaailmaa hetkeksi. On tärkeää saada kilometrejä alle ja ajotunteja alle. Tämähän onnistuu vain ajamalla. Tämän ensimmäisen setin olisin itse vaan kurvaillut ja taluttanut mutkat ja fiilistellyt avaukset. Kuitenkin järkeviä ajolinjoja käyttäen.

    Sitten ekan setin jälkeen kun pääsee varikolle, niin miettii mitä tapahtu ja mikä olisi ensimmäinen kohta mitä lähteä korjaamaan. Sitten tokalla setillä ois keskittynyt vaan siihen mietittyyn kohtaan (vaikka mutkaan jarruttaminen) ja jättänyt muut osa-alueet myöhemmille ajokerroille ihmeteltäväksi.

    Ja kun on lipat heitetty, niin pyörää ei välttämättä kannata nostaa itse ylös. Adrenaliiniryöpyn takia ei välttämättä huomaa, jos olkapää on sijoiltaan tai joku raaja on poikki.

    Ei muutaku pyörä kuntoon ja taas radalle! Mitä nopeemmin pääset, niin sitä helpompi on jatkaa siitä mihin jäi.
    Olihan muuten hauska, kun kamera kuvas sua kaadon jälkeen. Kunnon viihdettä!
    Jep. Tässä kauden avauksessa tuli toteutettua kaikki ne virheet, mitä usein kuulee sanottavan.

    Olkoon tuo vaikka jonkinsortin opetusvideo ja teksti niille, jotka ovat aloittamassa kauttaan hirveä ratakiima päällä.

    Sen verran ryskäytti tuo kippi, että ilma ei meinannut kulkea alussa. Piti vähän keräillä ja siinä samalla mietin, että ei saatana ku hävettää keskeyttää muiden ajovuoro ekalla setillä.
    Pyörän nostin pystyyn, kun huomasin että tankin korkista vuoti bensaa. En sit tiiä oliko hyvä, vai huono päätös. Olis kait voinut leimahtaa syliin koko roska.
    cbr600rr -04
  23. #1373
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja missähän kohtaa evoluutio päätti, että täysin kangistuminen on hyvä suojareaktio. 藍
    Toisaalta jos on vain yksi saalistaja niin ei se koko laumaa jaksa kuitenkaan syödä kerralla.
    Mennään nyt hiukan sivuraiteille, kun vuohet on hienoja otuksia.
    "Videon vuohet kuuluvat myotonisista oireista kärsivään kesyyn vuohikantaan. Jos tällainen vuohi säikähtää esimerkiksi äkillistä liikettä, se jäykistyy ja kaatuu kyljelleen. Vaikka eläin näyttäisi pyörtyneeltä, se ei menetä tajuntaansa. Kyse ei myöskään ole siitä, että eläin olisi opetettu ”leikkimään kuollutta”, vaan kaatuminen johtuu lihaskouristuksesta. Lihaskouristus kestää yleensä muutamia sekunteja, jonka jälkeen eläin nousee jaloilleen. Taipumus on perinnöllinen eikä siitä ole päästy tai yritetty päästä eroon jalostuksella. Kongenitaalista myotoniaa eli synnynnäistä lihasjäykkyyttä esiintyy myös ihmisillä. Siinä lihakset eivät rentoudu normaalisti tahdonalaisen liikkeen jälkeen. Vaiva johtuu mutaatiosta geeneissä, jotka säätelevät lihassolujen kalvojen kloridikanavien toimintaa."

    https://tieku.fi/elaimet/kaatuileva-...ihasjaykkyytta
    Jokkis #11 | Ural S1000RR
  24. #1374

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Jep. Tässä kauden avauksessa tuli toteutettua kaikki ne virheet, mitä usein kuulee sanottavan.

    Olkoon tuo vaikka jonkinsortin opetusvideo ja teksti niille, jotka ovat aloittamassa kauttaan hirveä ratakiima päällä.

    Sen verran ryskäytti tuo kippi, että ilma ei meinannut kulkea alussa. Piti vähän keräillä ja siinä samalla mietin, että ei saatana ku hävettää keskeyttää muiden ajovuoro ekalla setillä.
    Pyörän nostin pystyyn, kun huomasin että tankin korkista vuoti bensaa. En sit tiiä oliko hyvä, vai huono päätös. Olis kait voinut leimahtaa syliin koko roska.
    Harmi kun en saa oikein ikinä aikaiseksi teipata kameraan pyörään, mutta esimerkiksi 2016 kauden avasin kippaamalla ekalla kierroksella Motoparkin 2. mutkaan... intoa oli sen verran, että taisi kaadosta huolimatta tulla alle 2 minuutin kierros. Kehitykseen tuolla nyt ei ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen, eli aivan samaa tahtia olisin edennyt varmaan ilman tuotakin poikamaista innostusta.
    ---
  25. #1375
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja missähän kohtaa evoluutio päätti, että täysin kangistuminen on hyvä suojareaktio. 藍
    Toisaalta jos on vain yksi saalistaja niin ei se koko laumaa jaksa kuitenkaan syödä kerralla.
    Tuo vuohien reaktio lienee oma juttunsa, mutta evoluutio on ohjannut ihmistä siihen, että uhan kohdatessa stressireaktiolla ohjataan toiminta automaattisiin valintoihin ja verenkierto isoihin lihaksiin. Tarkoitus on saada aikaan tuttu taistele tai pakene -reaktio. Kun ihminen jäätyy, mennään tämän jossain tilanteissa tarkoituksenmukaisen taistele tai pakene -reaktion toiminta-alueen yli ja ainoa järkeväksi koettu strategia on jähmettyminen. Radalla toimiessa taistele- tai pakene -reaktio voi olla ylimitoitettua, koska hienomotoriikka kärsii ja tietoisten valintojen tekeminen vähentyy. Jos on vedetty lähellä 'ylärajaa' tällä alueella, yksittäinen sinällään pieni virhe voi näyttäytyä siinä hetkessä liian suurena ja seurauksen on tuo jähmettyminen. Ellei osaa rauhoittaa hermostoa kesken ajon, kannattaa tulla vaikka vissylle varikolle, jos tuntuu ajon lähtevän hajoavan tai tuntee kropan kiihtyvän turhan paljon.
  26. #1376
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Noi hartialukot on kyllä yks piru, tiedä miten niitä vois treenata, kuten tässäkin mentiin yhdeksääkymppiä pyörä melkein suorassa ulos. Hyvin olis kääntynyt luullakseni kun olis vaan painanu pyörän kallelleen ennen hiekkaa. Mutta tuossa vaiheessa ei vaan pysty. Mulla tuli kikkamutkassa viimevuonna joku aivopieru ja olin kovaa vauhtia ajamassa 50kmh siinä pihalle, mutta kun vauhtia oli sitten jo niin perkeleen vähän niin kerkeisin aikani kuluksi siinä pohdiskelemaan, että paina se jumakauta nyt alas ja käännä. Hyvin meni. Nopeemmassa vauhdissa en olis kerinny itteeni pakottaan.
    Mä näen hartialukon tilanteena jossa (jostain yllättävästä syystä) katse nauliutuu sinne mihin ei pitäisi mennä.
    Kuski (ajatus, hartiat jne.) jähmettyy ja mopohan menee just sinne mihin kuski tuijottaa.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  27. #1377
    Eilisellä iltavuorolla tämä ikuinen keskiryhmäläinen (no joo vähän pääsee alle rajan) sai kanssa hartialukot kikkamutkan jarrussa. Lemminkäisen ulostulossa sai senverran extra ohjelmaa aikaan, että paniikkijarrut sai vetää. Reunaviivalla vasta sai käännettyä pyörän.
    Oli kylläkin jo kauden kolmas setti menossa.
    Viimeksi muokannut: MotoHörhö; 28.05.2020 klo 00:05.
    Blaablaa
  28. #1378
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Youtubest löytyy varmaan usempi video "hartialukost"

    Tässä yksi: Motorcycle Target Fixation
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  29. #1379
    Mitenkäs kun tässä kuten monessa muussakin aihetta käsittelevässä kerrotaan että kaasun löysääminen/jarruttaminen nostaa pyörän pystyyn, rata-ajoon yleisenä ohjeena taas on mennä mutkaan jarrulla jotta kääntyy paremmin?
  30.  
  31. #1380
    Hello!

    Mitäs mieltä mestarit on, ajelooko noviisi tuolla gummilla 400km +yhden ratapäivän?



    Vai onko suotavaa käydä vaihtaa ennen viikonloppua..
    BMW S1000R HP
    Ex Aprilia Shiver Limited Edition
Sivu: 46 / 68:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36444546474856 ... ViimeinenViimeinen