Sivu: 3 / 68:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123451353 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 2023:sta
  1. #61
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (Bobo @ Heinä. 16 2011,13:47) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Heinä. 01 2011,20:23) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 01 2011,20:10) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Heinä. 01 2011,17:10) kirjoitti
    Vajaan kahden viikon päästä minulla on busanistien ratapäivä Kemorassa. Laitoin bussiin molempiin päihin viime kesänä Pirellin Angelit, kun luulin, etten sillä enää radalle mene.

    Kerron sitten tuon päivän jälkeen kokemukset renkaista, jos olen siihen enää kykeneväinen...
    Sulla on ollu alla ratarengastettu(?) ratakusiainen(?),
    ja sit alle tourinkirengastettu tourinkibusa.
    Aijaij, aika yhtälö... Ajelehan varovasti...
    Tell me about it *

    Mut joo, sen verran erilainen ajettava tuo tourinkirenkailla varustettu bussi on verrattuna kusiaiseen johon olen jo tottunut, että todellakin ajelen varovasti ja järki päässä.
    Nyt en ymmärrä enää mistään mitään. Jos nyt olen koskaan ymmärtänytkään. Ajelin tolla bussilla noilla renkailla sellaisia helppoja 1,29 aikoja. Eli lähes samoja kuin tolla ratalelulla kisarenkailla lämppäreistä!?

    Herää kysymys, että mitä v...a teen väärin ton kusiaisen kanssa, pitäisihän sillä nyt paljon kovempaa päästä kuin tourinkibussilla?

    Vai onko noi ajat nyt sit vaan sellaisia mulle, että ihan sama mikä pyörä on alla, kovempaa en uskalla enkä osaa ajaa *
    Sen kummemmin sun ajoa bussilla näkemättä veikkaan, että olet ajanut mutkat hiljempaa kuin kuussatasella, mutta suorilla oot painanut teholla aikoja alaspäin. Osokokoisten kuskien on vaikeaa päästä katteen taakse tuulensuojaan tonnareilla ja kusiaisilla, mutta veikkaan, että busan suojiin mahdut jo hyvinkin. Jos sulla ois ollut racechrono kiinni, niin olisi ollut ihan mielenkiintoista vertailla mutka ja suoranopeuksien eroja busan ja kuussatkun välillä.

    Todennäköisesti orgin ratapäivillä suhun olis jollain keskiryhmän nopeammalla kaverilla mennyt hermot kun mutkissa hidastelee ja suorilla painaa niin saatanasti karkuun ettei edes jarrussa pääse ohi...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  2. #62
    Lainaa (Juutana @ Heinä. 16 2011,14:09) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Heinä. 16 2011,13:47) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Heinä. 01 2011,20:23) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 01 2011,20:10) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Heinä. 01 2011,17:10) kirjoitti
    Vajaan kahden viikon päästä minulla on busanistien ratapäivä Kemorassa. Laitoin bussiin molempiin päihin viime kesänä Pirellin Angelit, kun luulin, etten sillä enää radalle mene.

    Kerron sitten tuon päivän jälkeen kokemukset renkaista, jos olen siihen enää kykeneväinen...
    Sulla on ollu alla ratarengastettu(?) ratakusiainen(?),
    ja sit alle tourinkirengastettu tourinkibusa.
    Aijaij, aika yhtälö... Ajelehan varovasti...
    Tell me about it *

    Mut joo, sen verran erilainen ajettava tuo tourinkirenkailla varustettu bussi on verrattuna kusiaiseen johon olen jo tottunut, että todellakin ajelen varovasti ja järki päässä.
    Nyt en ymmärrä enää mistään mitään. Jos nyt olen koskaan ymmärtänytkään. Ajelin tolla bussilla noilla renkailla sellaisia helppoja 1,29 aikoja. Eli lähes samoja kuin tolla ratalelulla kisarenkailla lämppäreistä!?

    Herää kysymys, että mitä v...a teen väärin ton kusiaisen kanssa, pitäisihän sillä nyt paljon kovempaa päästä kuin tourinkibussilla?

    Vai onko noi ajat nyt sit vaan sellaisia mulle, että ihan sama mikä pyörä on alla, kovempaa en uskalla enkä osaa ajaa *
    Sen kummemmin sun ajoa bussilla näkemättä veikkaan, että olet ajanut mutkat hiljempaa kuin kuussatasella, mutta suorilla oot painanut teholla aikoja alaspäin. Osokokoisten kuskien on vaikeaa päästä katteen taakse tuulensuojaan tonnareilla ja kusiaisilla, mutta veikkaan, että busan suojiin mahdut jo hyvinkin. Jos sulla ois ollut racechrono kiinni, niin olisi ollut ihan mielenkiintoista vertailla mutka ja suoranopeuksien eroja busan ja kuussatkun välillä.

    Todennäköisesti orgin ratapäivillä suhun olis jollain keskiryhmän nopeammalla kaverilla mennyt hermot kun mutkissa hidastelee ja suorilla painaa niin saatanasti karkuun ettei edes jarrussa pääse ohi...
    Yllättävän vähän eroja suorien huipuissa. Enkä usko että avauksissakaan bussilla kovin paljon jammua jätin, kun ajoin bussilla pelkästään kolmosta käyttäen koko ajan. Tuplaoikeessa ja karusellin oikeessa selvimmät erot mutkanopeuksissa.

    Tässä n. 1,29 aikoja molemmilla mopoilla:

    Varikkosuora: B 143 * Y 142
    1. mutka: B 105 * Y 108
    Katsomosuora: B 201 *Y 194
    2. mutka: B 132 * Y 133
    3. mutka: B 87 * Y 94
    4. mutka: B 89 * Y 95
    5. mutka: B 127 * Y 130
    Paluusuora: B 152 * Y 152
    6. mutka: B 71 * Y 72
    7. mutka: B 62 * Y 70
    8. mutka: B 64 * Y 66
    kahvilan mutkaan tuova suora: B 130 * Y 130
    9. mutka: B 58 * Y 62

    En oikein tiedä onx tää hyvä vai huono, että noin tasaisesti menee molemmilla *

    edit: noi mutkanopeudet ei tietenkään kerro sitä, kuinka nopeesti mutkat ajettiin läpi. Nopeudet kun on ne mutkan alimmat.



    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  3. #63
    olisko vaan tullu kehitystä ja varmuutta ajamiseen ja mukavuusalue on tuo mitä aikoja ajat

    Edit. Olisiko aikasi voinut olla parempi jos olisitkin ajanut sillä jammulla, mitä itse luulet



  4. #64
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Bobo: Veikkaan, että selitys kierrosajoille on jompikumpi seuraavista tai niiden yhdistelmä:

    1) Perusvauhti on kasvanut treenaamisen myötä, joten ajat huomaamattasi kovempaa.

    2) Ratamopolla tod. näk. jonkun verran puristat kun ajat "eniten kovaa". (Syyllistyn itsekin tähän) Bussilla ajellessa sen sijaan ajat "varman päälle" rennosti kurvaillen, jolloin menetkin huomaamattasi lujempaa.

    Et olisi ensimmäinen, joka ajaa ennätyksensä ns. körötellen tai jäähdyttelykierroksella. Kierrosaikojen tiputtamiseen rentous on on kaiken a ja o. Kokeilepa seuraavalla kerralla ajaa ratamopolla tuolla tavalla varman päälle, saatat yllättyä parin setin jälkeen kierrosajoista.



    Superbike #7
  5. #65
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 16 2011,17:28) kirjoitti
    Bobo: Veikkaan, että selitys kierrosajoille on jompikumpi seuraavista tai niiden yhdistelmä:

    1) Perusvauhti on kasvanut treenaamisen myötä, joten ajat huomaamattasi kovempaa.

    2) Ratamopolla tod. näk. jonkun verran puristat kun ajat "eniten kovaa". (Syyllistyn itsekin tähän) Bussilla ajellessa sen sijaan ajat "varman päälle" rennosti kurvaillen, jolloin menetkin huomaamattasi lujempaa.

    Et olisi ensimmäinen, joka ajaa ennätyksensä ns. körötellen tai jäähdyttelykierroksella. Kierrosaikojen tiputtamiseen rentous on on kaiken a ja o. Kokeilepa seuraavalla kerralla ajaa ratamopolla tuolla tavalla varman päälle, saatat yllättyä parin setin jälkeen kierrosajoista.
    Tuossahan se on, osuit varmasti ytimeen

    Busalla lähdin ajamaan ajatuksella, että ajellaan niin rennosti ja nautiskellen kuin mahdollista, pidetään pyörä pystyssä kunnon roikkumisella ettei katteet enää naarmuunnu ja unohdetaan kierrosajat täysin. Periaatteella, että eihän tällaisella touringrengastetulla junalla voi kuitenkaan kovaa ajaa. Eka setti tuntui tosi iisiltä, olis voinu vaikka koko päivän tällaista vauhtia körötellä. Mielenkiinnon vuoksi oli chrono kytkettynä ja oli melkoinen yllätys, kun paras aika oli 1,31

    Jammulla yritän varmaan just puristaa silleen eniten kovaa ja ukko on ihan loppu setin jälkeen. Ens kerralla siis vedetään samalla rennolla asenteella jmmulla ja voi olla, että tulee uusia yllätyksiä.

    Thanks man
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  6. #66
    Keskiryhmän jarru kävi Muoviluodin iltamalla Alastarolla ottamassa yhdeltä setiltä ajat. Eli videosta kattomalla noin sekunnin tarkkuudella oli setin ajat -> lämmittelykierros 2:00, jonka perään neljä kierrosta kaikki 1:48. Viimeinen kierros hitaampi ja radalta poistuminen.

    Noin noiden eteen jouduin ajamaan suorat kohtuu vauhdilla ja jo jarruttamaan ekaan, palmasiin ja lemminkäiseen. Jossain määrin jo epämiellyttävän kovaa tuli ajettua. Toisaalta siinä epämiellyttävyydessä oli jotain kivaakin fiilistä mukana.
    Testi
  7. #67
    Itselläni oli kans jonkinmoinen kynnys noiden suoranopeuksien kanssa. Ei tehnyt mieli ajaa kovaa suoralla, kun joutui jarruttamaan hulluna ennen mutkaa. Kammojarru lisäksi hidasti jo muutenkin alhaisia kaarrenopeuksia.

    Kun pääsi ton ongelman yli niin nyt oikein odotan alastaron nopeiden mutkien jälkeisiä suoria, kun pääsee avaamaan oikein kunnolla. Eikä ne jarrutkaan niin pahalta enää tunnu, vaikka vauhtia on enemmänkin. Voi johtua parantuneesta jarrutekniikasta, joka taas johtuu rennommasta ajo-asennosta. Kaikkea se harjoittelu tuottaakin *

    Tähän mennessä tänä kesänä kierrosajat alastarolla parantuneet 1.37 --> 1.29 Josko sitä ensi kerralla uskaltautuisi siihen nopeaan ryhmään.

    Vielä on ainakin 6 päivää varattu tällä ajokaudelle, toivottavasti saan jokusen kymmenyksen vielä nipistettyä. *



    Yamaha r1-09
  8. #68
    No mie oon kuullu vit**iluu mm. suoranopeuksista viime syksystä lähtien... mutta nyt kun miut pakko siirrettiin keskinopeeseen(sori tyypit jotka ajatte siel...) ni tuntuu enemmän siltä että haluun himmata suorilla, ettei jengin tarttee paniikissa jarruissa tai mutkassa tulla ohi vaan pääsee sujuvasti suorilla ja jatkamaan omaa ajoa. tiijä sit miten kannattas tehä? mie ooon niin kohtelias
  9. #69
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Mun mielestä sun kannattaisi ajaa kovempaa
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  10. #70
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 19 2011,22:22) kirjoitti
    No mie oon kuullu vit**iluu mm. suoranopeuksista viime syksystä lähtien... mutta nyt kun miut pakko siirrettiin keskinopeeseen(sori tyypit jotka ajatte siel...) ni tuntuu enemmän siltä että haluun himmata suorilla, ettei jengin tarttee paniikissa jarruissa tai mutkassa tulla ohi vaan pääsee sujuvasti suorilla ja jatkamaan omaa ajoa. tiijä sit miten kannattas tehä? mie ooon niin kohtelias *
    Oma mielipiteeni on, että kannattaa keskittyä eniten omaan ajoon. Eikä oikeastaan ole väliä ajaako suorat kovaa vai hiljaa, kunhan pystyisi ajamaan samalla tavalla tai ainakin yrittää ajaa siten, että ohittajan olisi "helppoa" ennakoita ohitettavan aikeet. Muutaman kerran on käynyt itsellä, että kesken ohituksen ohitettava onkin vaihtanut ajolinjaa aivan täysin.

    Mielestäni helpoin ohitettava on sellainen, joka ei mieti takana tulevia mahdollisia nopeampia kuljettajia.
    Yamaha r1-09
  11. #71
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 19 2011,22:22) kirjoitti
    mie ooon niin kohtelias *
    Tuossa ei ole mitään hyvää. Olemalla kohtelias aiheuttaa vain vaaratilanteita sekä itselleen, että varsinkin muille.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #72
    Heis,

    Alastarossa ajat keikkuu siellä 1.35 ja 1.40 välillä, muualla ei ole hetkeen tullut käytyä. Kaluston takia voisi olla aika tylsää radoilla, joilla on pidempiä suoria.

    Jarrutuksia pitäisi varmaankin jättää myöhemmäksi, linjoja voisi hieman kiristää ja mutkanopeuksia nostaa. Nykyisellä rengastuksella ei enää juurikaan aiemmin uskalla avata kun perä lipsuu. Kaipa tuotakin voisi jotenkin ajotekniikalla paikata, mutta pitäisi olla joku velho opastamassa.

    Alustasta tai muista säädöistä en tiedä hölkäsen pöläystä. Aina olen ajanut sellaisella kuin sattuu olemaan. Nyt on vaimennukset ja esijännitykset ohjekirjassa mainituissa "sport/full load" -asetuksissa, eikä mopo mielestäni käyttäydy mitenkään huonosti.

    Ensikesänä jos vihdoinkin budjetti sallisi sellaiselle rata-ajokurssille osallistumisen niin voisin ehkä haaveilla lähestyväni 1.30 -rajaa, mutta veikkaan että siinä riittää haastetta joksikin aikaa.
    juhvelström
  13. #73
    Poistettu
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 04 2011,10:44) kirjoitti
    Lainaa (josse100 @ Heinä. 04 2011,09:16) kirjoitti
    Käsitinkö oikein, että tiedonkeruu laite ja kaikki anturit myydään erikseen? Jos http://www.racedac.com/ myy niitä tiedonkerääjiä, niin mistä olet ne anturit hankkinut?
    Noi nykyiset anturit/signaalit olivat/ovat mopossa/mopoissa vakiona. Eli ei ole tarvinnut ostaa mitään antureita. Pelkästään tuo RaceDAC ja sille kolvannut johdot mopon vakio antureihin/johtoihin.

    Eli netistä etsii oman moponsa huoltomanuaalin, ja katsoo mitä kaikkia antureita/signaaleja on omassa mopossa vakiona tarjolla. Ja sitten katsoo siitä huoltomanuaalin sähkökaaviosta missä piuhoissa/minkä värisissä piuhoissa ne kulkee ja kolvaa johdot niihin jne.

    Esim tossa omassa mopossa noi kaikki johdot/signaalit löyty tosta satulan alta eculle tulevista/lähtevistä johdoista. Ja veikkaisin että aivan sama setti löytyy kaikista ruiskumopoista.
    Jos satut nyt keskiviikkona olemaan/käymään alastaron varikolla, niin voin näyttää ton nykysen setin tosta mun moposta.
    Kas, oon missannu tälläsen ketjun. Millä sä jarrupainetta olet seurannut, vai onko se vain valokatkaisijasta revittyä dataa, ollaanko kahvalla?

    Kiinnostais kyllä oikeinkin kovasti lähteä tutkimaan omaa ajoa. Vähän arka kolvaamaan mitään ainakaan Bemmin johtoisin, mutta kaasunasennontunnistinta lukuunottamatta mua kiinnostas nähdä:

    - jousitus etu
    - jousitus taka
    - jarrupaine (vain eteen)

    Äkkiä netistä googlattuna 2000PSI jarrupaineanturi ~200€ + Alustaan lineaariset potentiometrit 150mm iskulla yht 300€. RaceDACin kanssa 650€ kuolema?

    Ootkos tulossa ens ti 26.7. Alastaroon, voitas jutella asiasta?
  14. #74
    Voisin suositella käyttämään esim opto-erotinta mopon piuhojen ja RaceDAC:n välissä. Kolmannen osapuolen vehkeillä saa helposti sotkettua mopon oman sähkösysteemin. Omassa esimerkiksi Tacho-signaalin varastaminen sotki mittaristolle menevän tiedon. Sopivia pieniä pintaliitosoptoja saa esim farnellilta n. eurolla kappale.
  15. #75
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 20 2011,02:33) kirjoitti
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 19 2011,22:22) kirjoitti
    mie ooon niin kohtelias *
    Tuossa ei ole mitään hyvää. Olemalla kohtelias aiheuttaa vain vaaratilanteita sekä itselleen, että varsinkin muille.
    Ja kappas scuuballa luetun ymmärtämisessä vaikeuksia jos e aja suoria täysii ni tuskin niille varsinkaan muille aiheutuu siitä vaaratilanteita.
  16. #76
    Poistettu
    Tein RaceDACille oman thriidin, laitetaas sen follarit sinne.
  17. #77
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 21 2011,11:14) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 20 2011,02:33) kirjoitti
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 19 2011,22:22) kirjoitti
    mie ooon niin kohtelias *
    Tuossa ei ole mitään hyvää. Olemalla kohtelias aiheuttaa vain vaaratilanteita sekä itselleen, että varsinkin muille.
    Ja kappas scuuballa luetun ymmärtämisessä vaikeuksia * jos e aja suoria täysii ni tuskin niille varsinkaan muille aiheutuu siitä vaaratilanteita.
    Vastaanotosta päätellen viesti meni perille.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  18. #78
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 21 2011,11:14) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 20 2011,02:33) kirjoitti
    Lainaa (kattinen @ Heinä. 19 2011,22:22) kirjoitti
    mie ooon niin kohtelias *
    Tuossa ei ole mitään hyvää. Olemalla kohtelias aiheuttaa vain vaaratilanteita sekä itselleen, että varsinkin muille.
    Ja kappas scuuballa luetun ymmärtämisessä vaikeuksia * jos e aja suoria täysii ni tuskin niille varsinkaan muille aiheutuu siitä vaaratilanteita.
    No tuskin aiheutuu, jos jättää suoralla ne ihan huiput ottamatta. Liika hidastelu saattaa sekin kyllä yllättää takana tulevan. Se kuitenkin riittää hyvin, ettei ihan kaikkea purista suoralla koneesta.

    Sillon niitä vaaratilanteita syntyy jos alkaa väistelemään, mutta siitä ei tässä tosiaan tainnut olla kyse. joku esim. yritti antaa joskus tietä Alastaron ekassa vasurissa jäämällä avauksen jälkeen ulkoreunaan himmailemaan. Ihan kohtelias ajatus, mutta kun sitä kautta olin jo lähdössä ohi niin meni vähän turhan jännäks..
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  19. #79
    Mitä kierrosaikoja pitää ajaa Ahvenistolla että voi siirtyä hitaasta ryhmästä sinne keiskinopeaan, luin tossa että nopean/keskinopean raja on siinä 1.33,Ahvenistollahan ajaa nopeat ja keskinopeat samassa ryhmässä, niin mikä on keskinopean/hitaan raja ajat? ite ajelen Ahvenistolla tänä kesänä tollaisia 1,40-1,42 aikoja, pitääkö miten paljon vielä puristaa aikoja alle ton 1,40 että voi hyvällä omallatunnolla siirtyä keskinopeaan ryhmään ilman että muut kettuuntuu, en haluais olla keskiryhmän hitain. tällä hetkellä näyttää että olen hitaan ryhmän nopeimpia,kun ei juuri kukaan ohittele.
    vaikka en mä valita, ihan hauskaa on ajella hitaassa ryhmässä.
    Honda VF500 -88 -> Kawasaki GPX 750R -89 -> Kawasaki ZZR 600 -92 -> Honda VFR 750F -93 -> Suzuki GSX-R750 -09 -> Yamaha R1 -12
  20. #80
    Lainaa (lazaro @ Heinä. 21 2011,13:46) kirjoitti
    Mitä kierrosaikoja pitää ajaa Ahvenistolla että voi siirtyä hitaasta ryhmästä sinne keiskinopeaan, luin tossa että nopean/keskinopean raja on siinä 1.33,Ahvenistollahan ajaa nopeat ja keskinopeat samassa ryhmässä, niin mikä on keskinopean/hitaan raja ajat? ite ajelen Ahvenistolla tänä kesänä tollaisia 1,40-1,42 aikoja, pitääkö miten paljon vielä puristaa aikoja alle ton 1,40 että voi hyvällä omallatunnolla siirtyä keskinopeaan ryhmään ilman että muut kettuuntuu, en haluais olla keskiryhmän hitain. tällä hetkellä näyttää että olen hitaan ryhmän nopeimpia,kun ei juuri kukaan ohittele.
    vaikka en mä valita, ihan hauskaa on ajella hitaassa ryhmässä.
    Sekaan vaan. Ajat ovat ihan haarukassa.

    Tuolla ei kannata muutenkaan yrittää mitään huimia aikoja koska peltikaide on aina vieressä eikä se anna anteeksi mitään.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  21. #81
    Lainaa (lazaro @ Heinä. 21 2011,13:46) kirjoitti
    Mitä kierrosaikoja pitää ajaa Ahvenistolla että voi siirtyä hitaasta ryhmästä sinne keiskinopeaan, luin tossa että nopean/keskinopean raja on siinä 1.33,Ahvenistollahan ajaa nopeat ja keskinopeat samassa ryhmässä, niin mikä on keskinopean/hitaan raja ajat? ite ajelen Ahvenistolla tänä kesänä tollaisia 1,40-1,42 aikoja, pitääkö miten paljon vielä puristaa aikoja alle ton 1,40 että voi hyvällä omallatunnolla siirtyä keskinopeaan ryhmään ilman että muut kettuuntuu, en haluais olla keskiryhmän hitain. tällä hetkellä näyttää että olen hitaan ryhmän nopeimpia,kun ei juuri kukaan ohittele.
    vaikka en mä valita, ihan hauskaa on ajella hitaassa ryhmässä.
    Mitä vikaa on olla keskiryhmän hitain kuski? Itsekin sitä koittaneena tuli opittua ihan hyvin kun tuli nopeampaa esimerkkiä ohi näyttämään mutkaan jarrumerkkiä / ajolinjaa. Ei niistä kaikista tietysti voi ottaa oppia mutta perässä on helppo katsoa miten siitä parantaisi.

    Tähän tietysti disclaimer, että kunhan se nopeusero ei ole liian iso. Mutta jos hitaassa joutuu ohittelemaan joka kierros, niin tuskinpa se on.

    Itse keskinopeassa jos jokin ketuttaa niin lähinnä se, että mennään liian pienellä marginaalilla ohi (joko suoralla 5 sentin päästä vaikka ois koko rata tilaa) tai sitten tullaan jarrussa ohi, jarrutetaan kaikki vauhti pois ja taitetaan mutkaan ihmelinjaa - sitten joutuu siinä ohitettuna tekeen kammojarruja ja ihmetteleen että mihinkähän tuohon sopisi.

    Itse otan suorat rauhassa ainakin jos en tiedä että takana rata on tyhjä, jotta pääsee kätsysti ohi. Sitten suoran päässä taas koitan jättää jarrua mahdollisimman myöhään ja päästä taittamaan suoraan jarrulta mutkaan. Taitavat kuskit menee ohi siististi missä tahtoo, mutta itsellä ei riitä taidot idioottivarmaan ohittamiseen mutkassa.

    Ja itse kyssäriin, mun mielestäni 1.40 on ainakin .orgissa selkeää keski/nopean ryhmän tasoa. Tosin näissä vauhdeissa se kierrosaika ei vielä kerro kaikkea ajotyylistä, mutta ei se nyt hitaan vauhtia ole.
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  22. #82
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (lazaro @ Heinä. 21 2011,13:46) kirjoitti
    Mitä kierrosaikoja pitää ajaa Ahvenistolla että voi siirtyä hitaasta ryhmästä sinne keiskinopeaan
    Hyvänä nyrkkisääntönä radalla kuin radalle toimii tämä: Jos joudut ohittamaan selkeästi enemmän kuin tulet ohitetuksi, kannattaa ruveta harkitsemaan ryhmän vaihtoa. Jos et joudu ohitetuksi ollenkaan tai vain todella harvoin, olet selkeästi väärässä ryhmässä. Siirry silloin nopeampaan. Jos on edelleen epävarma asiasta, voi tulla nykäisemään liivillistä hihasta, että tulee katsomaan ajoa ja kertomaan onko ryhmän vaihto ajankohtaista.

    Edit. Väärässä ryhmässä ajaminen vain haittaa oman ajon luonnollista kehittymistä, koska nopeuserot sotkevat ajamisen rytmiä ja jatkuva ohittaminen/ohitetuksi tuleminen vie keskittymistä tärkeämmiltä osa-alueilta.



    Superbike #7
  23. #83
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Tässä nyt muutamalla ratapäivällä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monilla keskiryhmän kuskeilla tunnu olevan mitään käsitystä siitä, mitä ympärillä tapahtuu. VAIKKA takaatuleva ohituksesta vastaa, olisi syytä vähän haistella, mitä on tapahtumassa. Esimerkiksi rinnalle tulevan pyörän kuulee aivan varmasti. Jos havaitset, että toinen on tuuppaamassa rinnalle, se on todennäköisesti sinua nopeampi. Kannattaa laskea ohi, niin säästytään turhilta riskeiltä.

    Niinjoo, ja sit vielä sellainen, että kun ohitatte jonkun, pitäkää se sama linja, jolla ohititte. Älkää siis poukatko vaikkapa jarrussa juuri ohitetun eteen.



    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  24. #84
    Lainaa (PoS @ Elo. 14 2011,11:58) kirjoitti
    Esimerkiksi rinnalle tulevan pyörän kuulee aivan varmasti.
    No tähän ei kannata ohittajan luottaa eikä pidä "aivan varmasti" paikkaansa. Tätä edellisellä Alastaron tuplapäivällä ohittava pyörä ilmestyi näkökenttään (ja kuulin) vasta kun olin jo pyörä kallellaan menossa nopeaan vasempaan. Kaveri tuuppasi suoraan eteen ja tietty hidasti taittaessa vieläpä samalle ajolinjalle. Tuli vähän ohjelmaa eikä jäänyt montaa senttiä rakoa kaverin takarenkaan ja oman eturenkaan välissä. Sain onneksi kallistettua lisää ja samalla jarrutettua juuri riittävästi. Jos ei olisi pystynyt kallistamaan enempää ja hidastamaan tai olisi jarruttanut yhtään kovempaa olisi tullut törmäys tai kaato itselle, siinä sitten etsimään silminnäkijöitä ja vääntöä syyllisyydestä. Eli malttia ja harkintaa niihin ohituksiin.
  25. #85
    Lainaa (Brocol @ Elo. 14 2011,13:05) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 14 2011,11:58) kirjoitti
    Esimerkiksi rinnalle tulevan pyörän kuulee aivan varmasti.
    No tähän ei kannata ohittajan luottaa eikä pidä "aivan varmasti" paikkaansa. Tätä edellisellä Alastaron tuplapäivällä ohittava pyörä ilmestyi näkökenttään (ja kuulin) vasta kun olin jo pyörä kallellaan menossa nopeaan vasempaan. Kaveri tuuppasi suoraan eteen ja tietty hidasti taittaessa vieläpä samalle ajolinjalle. Tuli vähän ohjelmaa eikä jäänyt montaa senttiä rakoa kaverin takarenkaan ja oman eturenkaan välissä. Sain onneksi kallistettua lisää ja samalla jarrutettua juuri riittävästi. Jos ei olisi pystynyt kallistamaan enempää ja hidastamaan tai olisi jarruttanut yhtään kovempaa olisi tullut törmäys tai kaato itselle, siinä sitten etsimään silminnäkijöitä ja vääntöä syyllisyydestä. Eli malttia ja harkintaa niihin ohituksiin.
    Esim. Alastaron nopeat mutkat on aika huonoja keskiryhmän ohituspaikkoja, jos koittaa ohittaa ennen mutkaa. Mutkan jälkeen on sitten ihan eri juttu. Eli jos ei saa kolmosmutkan tai Palmasin avauksesta mentyä siististi ohi, kannattaa jättää ohituspaikan haku sen nopean ulostuloon.

    Lisäksi oon PoS:n kanssa samaa mieltä tosta ajolinjasta. Se ohitettava voi avittaa sitä ottamalla sen mutkan vähän rauhallisemmin että ohittaja pääsee lähtemään siististi "epätavallista" ajolinjaa pitkin. Kommentoisin tosin sen verran, että varminta ois ajaa puoli - yks pyöränmittaa eteen ja sivulle, jolloin sen pyörän havaitsee varmasti.

    Mä en ole kauheasti havainnut ongelmia keskiryhmässä, tosin olin nyt viikonloppuna poissa flunssan vuoksi (ollut sit aikaa kirjoitella foorumeille, prkl). Isoin "ongelma" on ne kuskit, jotka avaavat suoralla urun auki ja taluttavat mutkat - ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin ohittaa jarruissa tai "välisuorilla" - tosin esim. Alastaron 1. ja 2. mutkien välissä pystyy ohittamaan tosi turvallisesti jos vaan kykenee ajamaan ykkösmutkan huomattavasti ohitettavaa nopeammin.
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  26. #86
    Jos kokeneemmat kuskit viitsisivät kommentoida tuota mun ajoasentoa, niin olisin kiitollinen.

    Itse arvelisin parannettavia kohteita olevan:

    1. ulkopolvi tiiviimmin tankkiin ja painaminen pyörää alas polvella (olen ymärtänyt, että ulkopolvella voi hoitaa myös pyörän kallistamista, ja toimihan se, muutaman kerran sitä teinkin)

    2. yläkroppaa reilummin sisälle-eteen.

    3. sisäpuolen jalka liian edessä? Usein rataan koski ensimmäisenä jalan etuosan ulkosyrjä. Vai onko tapit liian alhaalla (vakiotapit, street triple)?

    4. Pitäiskö sisäpuolen polvea kääntää enemmän auki/alas?

    Kemora1

    Kemora2
    Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
  27. #87
    Lainaa (Rubbo @ Elo. 30 2011,11:11) kirjoitti
    Jos kokeneemmat kuskit viitsisivät kommentoida tuota mun ajoasentoa, niin olisin kiitollinen.

    Itse arvelisin parannettavia kohteita olevan:

    1. ulkopolvi tiiviimmin tankkiin ja painaminen pyörää alas polvella (olen ymärtänyt, että ulkopolvella voi hoitaa myös pyörän kallistamista, ja toimihan se, muutaman kerran sitä teinkin)

    2. yläkroppaa reilummin sisälle-eteen.

    3. sisäpuolen jalka liian edessä? Usein rataan koski ensimmäisenä jalan etuosan ulkosyrjä. Vai onko tapit liian alhaalla (vakiotapit, street triple)?

    4. Pitäiskö sisäpuolen polvea kääntää enemmän auki/alas?

    Kemora1

    Kemora2
    1. Toi ulkopolvella pyörän kallistaminen on vähän placebo-juttu. Se mitä siinä käytänössä käy, on se että polven vastavoimana on sisäkäsi joka työntää ohjaustankoa, ja sen takia mopo kallistuu.

    Mielummin ulkopolvikin auki ja nivusella tankista tuki, ts sammakkoasento.
    Toki kuskin ja mopon fysiikka huomioiden.

    2. Koko kroppa näyttäis olevan iha ok linjassa mopon suhteen.

    3. Koko kroppa enemmän sisämutkaan, niin alkaa oleen polvi joka ekana osuu.
    Nyt on ongelmana se ett jos pidät sen ulkopolven kiinni tankissa, niin se estää sun kropan liikkumisen enemmän sisämutkaan.

    4. Ei, ks ed.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #88
    Poistettu
    Lainaa (scuuba @ Elo. 31 2011,14:16) kirjoitti
    1. Toi ulkopolvella pyörän kallistaminen on vähän placebo-juttu. Se mitä siinä käytänössä käy, on se että polven vastavoimana on sisäkäsi joka työntää ohjaustankoa, ja sen takia mopo kallistuu.
    Juurikin noin. Jos ei usko, niin asiaa on helppo demonstroida:

    1. Mene istumaan autoosi, sulje ovi, laita turvavyö kiinni
    2. tartu ohjauspyörästä
    3. Laita vaihde vapaalle (auton on syytä olla tasamaalla)
    4. Yritä työntää autoasi eteenpäin ohjauspyörästä
    5. Voit myös yrittää vetää auta taaksepäin ohjauspyörästä.

    Huumoripläjäyksen jälkeen, ratapyörää pystyy jonkin verran ohjaamaan jalkatapeista painamalla. Nopeissa puolenvaihdoissa harrastan itse, kuten Motoparkin bussipysäkki ja Alastaron viimeinen mutka ennen lähtösuoraa.

    Tätäkin on helppo kokeilla yllä olevalla autoesimerkillä, menemällä seisomaan katolle oikea jalka katon oikeaan reunaan, vasen vasempaan. Sitten koitat siirtää painoa voimakkaasti puolelta toiselle, keinuuko?
  29. #89
    Lainaa (998sFE @ Elo. 31 2011,14:29) kirjoitti
    Huumoripläjäyksen jälkeen, ratapyörää pystyy jonkin verran ohjaamaan jalkatapeista painamalla.
    No sähän voit vaikka demonstroida itsellesi kuinka tehokasta se on:
    Irrota kädet tangosta ja ohjaile mopoos jalkatapeista painamalla.
    Sit kädet takas tankoon ja jalat pois jalkatapeilta, ja ohjailet mopoos tangosta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  30.  
  31. #90
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Rubbo @ Elo. 30 2011,11:11) kirjoitti
    3. sisäpuolen jalka liian edessä? Usein rataan koski ensimmäisenä jalan etuosan ulkosyrjä. Vai onko tapit liian alhaalla (vakiotapit, street triple)?
    Päkiän sisäsyrjä pyörään kiinni niin loppuu varpaiden raapiminen. Nyt varpaat ovat huomattavasti jalkatapin päätä ulompana. Itselläni on sama ongelma oikean jalan kanssa, jalka tuppaa vaeltamaan tapilla ulospäin ja kengän kulutuspala laahaa herkästi radan pintaa, jos ei muista korjata jalan asentoa ennen mutkaa.
    Superbike #7
Sivu: 3 / 68:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123451353 ... ViimeinenViimeinen