Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 56:sta
  1. #1
    Ehkp osasyyn ikviin "Auto tuli Stop-merkin takaa eteen"-tyyppisiin onnettomuuksiin on ollut tuo tiedelehdisskin kirjoiteltu suoraan kohti lhestyvn kapean ajoneuvon nkymttmyys, "motion camouflage" jossa kapea lhestyv kohde on voinut jd kokonaan nkemtt, mikli autoilija on katsonut erityisesti vasemmalle hyvin lyhyen aikaa ennen ptst ylitt risteys.

    Stop-merkin rauhallinen noudattaminen auttaa huomattavasti muiden lhestyvien ajoneuvojen havaitsemista. Mikli risteykseen pyshtyy vain hyvin lyhyesti, ja vaivihkaa vilkaisee sivulleen, ei moottoripyr ehdi vlttmtt nhd lainkaan.

    Syy thn ilmin on ihmisen nn rakenteessa ja moottoripyrn kapeudessa, joka huonontaa stereonn avulla havaittavaa kohteen lhestymist, koska kohde ei nyt leventyvn eik liikkuvan taustaansa nhden samalla tavoin kuin lhestyv auto.

    Muunmuassa linnut kyttvt tt tosiasiaa hyvkseen saalistaessaan. Suoraan kohdetta lhestyv piste ei nyt liikkuvan lainkaan eik edes kasvavan ennen kuin aivan lhell, jolloin on jo myhist reagoida mitenkn.

    Liikenteess tm voi johtaa siihen, ett nkhavaintoa moottoripyrst ei synny lainkaan. !!

    Ja nyt ei ole kyse auton A-pilarin taakse piiloon jmisest, joka on toinen erittin hyv syy pyshty Stop-merkin kohdalla.

    Kun esim. T-risteyksess kaksi ajoneuvoa lhestyy risteyst suurinpiirtein samalla nopeudella, j auton kuljettajan havaitsematta kaikki ne kohteet jotka liikkeen kanssa synkronissa pysyvt A-pilarien takana piilossa.

    Vaaditaan auton kuljettajan liikkumista tuulilasia kohti ennen risteyksen lpiajoa, ett kaikki kohteet huomataan sek pyshtymist, ett erityisesti vasemmalta lhestyv moottoripyr huomataan.

    Vasemmalta lhestyv MP net ajaa varsinkin kauempaa ja pitk suoraa tullessa lhestulkoon kohti risteyksess olevaa autoa ja sen kuljettajan on rimmisen vaikeaa arvioida kohteen etisyytt ja nopeutta tahi havaita sit ollenkaan. MP voi jd ns. liikkumattomaksi pisteeksi osaksi maisemaa. Ajovalo ei aina lis havaittavuutta riittvsti, varsinkaan kirkkaana ja aurinkoisena kespivn.

    Siksi, varotaan MP:ll ajaessa risteyksiss aina varsinkin oikealta tulevia autoja, oli sitten risteyksess kolmioita tai Stop-merkkej tai ei, sill reagointiaika oikealta tulevaan esteeseen on aina lyhyempi kuin vasemmalta lhestyvn.

    Oikealta tulevan motoristin autoilija huomaa helpommin, mikli ei vaan ole siell A-pilarin takana piilossa. Oikealta tullessa MP-nytt auton kuljettajasta nopeammin isommalta ja autoilijakin osaa automaattisemmin vist, kun huomaa lhestyvn ajoneuvon ja sen nopeuden paremmin.

    Hiukan auttaa, kun jtt itselleen MP:n sarvissa enemmn selviytymistilaa ja ajaa keskemmll tiet. se auttaa molempiin asioihin, havaittavuuteen sek reagointiaikaan ja tilaan. On helpompi valita mit itse tekee eli koettaako pyshty vai vist.

    Mys pitkien valojen vilkuttelu saattaa auttaa havaitsemista, mutta siin vaarana piilee, ett stop merkin takana odottava autoilija ksitt merkin kohteliaaksi "mene vain"-merkiksi ja lhtee risteyksest liikkeelle juuri eteesi.

    Jos se paha tilanne ylltt kaikesta huolimatta, niin
    hartialukko iskee helpoiten, jos seuraa eteentulevaa kohdetta/estett silmilln, eli kannattaa mieluummin katsoa esteen taakse, jos vain mahdollista ja vist sielt jos mahdollista tai mikli takaa mahtuu vaikka ojaan, on sekin parempi kuin pin auton kylke tai vastaantulijan keulaa.

    Per on muutenkin henkilautoissa usein kevyempi kuin keula, joten siihen osuminen voi olla lievemmin vammauttavaa, sek lisksi ainakin porrasperisen auton pern yli lentminen ei vlttmtt aiheuta samanlaista jatkotrmyst tuulilasiin ja A-pilariin kuin keulan puolella.

    killisiss tilanteissa yleens paras tapa pienent vammautumisriski on jarruttaa tehokkaasti ja sit kannattaa harjoitella etukteen kuten vistkin.



    Moottoripyrily nuorentaa ja parantaa suorituskyky. Tm on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  2. #2
    Kiitos! Loistavaa, todellista, liikenneturvallisuuden parantamiseen thtv mietint. Ainoa asia, joka pisti silmn oli, ett muistaakseni tilastollisesti tuo vasemmalta tuleva auto on keskimrin vaarallisempi, kuin oikealta tuleva.
    Syyksi on mietitty todellakin noita nkyvyytt peittvi pilareita tai muuta nkemestett autokuskin oikealla puolella (matkustaja?).
    Hartialukko on mielenkiintoinen! Olin itse tiiviisti harjoitellut tehokasta jarrutusta mp:ll. Kun sitten vastaantuleva auto aikoinaan knsi nopeasti ja kkiarvaamatta eteeni, oli kaikki todennkisesti mennyt pieleen. Kvin myhemmin katsomassa pyrni keskusvarastolla ja huomasin jarrukahvan muotoutuneen uuteen muotoon kteni puristuksessa. Ei siis mitn malttia, vaan kaikki voimat peliin.
    Muuten en tapahtumasta muista mitn, joten tieto siit, mitk olivat vaihtoehdot vistmisen suhteen, ovat poissa.



  3. #3
    Hyv teksti, ei ole ite ennen tullut asiaa ajateltua noin. Harmi vaan kun saatais joka ikinen tajuamaan ja pohtimaan liikenneasioita nin syvllisesti.

    Ite koitan niin prtkll kuin autollakin stop-merkin kohdalla noudattaa kytnt etten vilkuile vasemmalle tai oikealle ennen kuin olen menopelin merkin kohdalle pysyttnyt. Eli ei mitn ennakointia vaan pyshdyn ensin ja sitten alkaa p kntyilemn. Prtkll oikealle kntyess toi vlill j mutta sillon otan ajolinjan aluksi knnksen jlkeen ihan oikeaan reunaan, jos ji joku havaitsematta niin sit siit voi viel mahtua ohi.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  4. #4
    No, tottahan tuo kirjoitus on mutta ei tuossa mitn uutta ole. Samaa ne opettajat autokoulussa toitotti.
  5. #5
    Jos ei jarrutusmatka riit ja eik ole paikkaa mihin vist, esim vastaantulevan liikenteen ja liikenteenjakajien takia, kannattaa yritt yli. Eli tht auton matalaan kohtaan, tapeista ponnistus satulalle ja siit ponnistus edelleen ylspin. Voi olla nopeassa tilanteessa pirun vaikeaa, ellei mahdotonta, mutta jos tmn vistsuunnan, normaaleiden sivusuuntaisten liikkeiden lisksi, saisi iskostettua selkrankaan, niin ei siit haittaakaan olisi. Ja rakkaasta pyrst luopuminen voi olla vaikeaa ja sen yritt viimeiseen asti pelastaa pyrkimll eptoivoiseen jarruttamiseen kera hartialukon, mutta jos trmys on vistmtn, niin kaikki keinot on sallittuja.

    Ers tuttu, vuosia sitten, taajamanopeudessa, testasi tmn onnistuneesti ja vakavasti loukkaantumatta.



    buell xb12s -> ktm superduke
  6. #6
    Motoristia ei huomata koska moottoripyr ei tietoisesti etsit. Sama koskee muuten mys hirvi, tosin niist muistutellaan liikennemerkeill kun taas prtkist ei.

    Thn on fysiologinen ja psygologinen syy; Ihminen havaitsee parhaiten sen mit katseellaan etsii, ja muut asiat voivat jd kokonaan huomaamatta vaikka ne olisivat kirkkaana aivan keskell nkkentt. Toisinsanoen autot huomataan, prtki ei. Hyv esimerkki selektiivisest havainnoinnista: http://www.youtube.com/watch?v=bioyh7Gnskg

    Itse hersin thn kun auto oli pamauttanut jonon perss olevan moottoripyrn plle. Autoilijalta kysyttiin, ett miksi nin kvi? Vastaus oli, ett autoilija ei huomannut jonon perss olevaa yli tuhat kuutioista moottoripyr vaan jarrutti jonoon viimeisen auton mukaan.

    Thn on ratkaisuna muistuttaa autoilijoita moottoripyrien olemassaolosta tietoiskuilla, lehdiss ja muilla (positiivisilla) tavoilla.
    Story tells 95% of all Harleys ever made are still on the road. Remaining 5% made it home. More about this: http://luupilotti.blogspot.com/
  7. #7
    Helposti tulee alitajuisesti seurattua itselle vaarallisimpia kohteita...eli autolla ajaessa rekkoja. Varsinkin autoilijoiden enemmistll, jolla ei prtktaustaa...Tai vaikka onkin, niin aina ei ajatus ole tysin liikenteen seuraamisessa. Valitettavasti *
    Veturi
  8. #8
    Tuo pyrst poistuminen saattaa todella pelastaa! Kauan sitten kaveri oli ostanut muotia olevan 4-1 putken tuutti-Hondaansa ja laittoi sen illalla kiinni ja kokeili sit illan tunteina n 3 km suoralla ( v. muistaakseni 1974) Kntyi sitten yksi pappa eteen pihatieltn Datsun 120 Y autollaan. Kaverilla paljon kokemusta crossista ja osasipa 180 nopeudessa (muistinsa mukaan ja laskelmien mukaan, koska siihen ehti kiihdytt siihen vauhtiin siin kohtaa. Ja sen muuten kuuli kotiini vajaan kilometrin phn) vetist jalkansa satulalle. Pyr kuori Datsunin kyljen kuin sardiinipurkin avattaessa. Siihen aikaan ei juuri tuollaisessa kytss ollut kypr muusta varustuksesta puhumattakaan. Pyr nousi silminnkijn mukaan taivaisiin, josta mtkhti pellolle n. 100 m:n phn trmyspaikasta. Kaveri oli pyrinyt ojaa pitkin trmmtt mihinkn. Illalla sairaalasta kotiin kun eivt pitneet pikkusormen murtumista kovin vakavana vammana.
    Minulla on viel jossakin pari kuvaa pyrst sielt pellolta, eik todellakaan ole kaupunkitarina. Tapahtui Kellokoskella.
  9. #9
    Lainaa (wheel @ Kes. 28 2011,10:16) kirjoitti
    Jos ei jarrutusmatka riit ja eik ole paikkaa mihin vist, esim vastaantulevan liikenteen ja liikenteenjakajien takia, kannattaa yritt yli. Eli tht auton matalaan kohtaan, tapeista ponnistus satulalle ja siit ponnistus edelleen ylspin.
    Voi olla tysjarrutuksessa polvien puristaessa tankkia vhn konstikas toteutettava. Harvalla lienee luontoa tai malttia lopettaa jarruttaminen ja hypt. Tosi ptev henkil voisi viel ilmasta ksin pin potkia puusilmn peilit paskaksi...
  10. #10
    Tm on varmasti yksi syy nillle " se ilmestyi tyhjst- tuli varmaan reilua ylinopeutta" selityksille - Ei katottu kunnolla, ei havaittu kohdetta ja se ylltti.

    Toinen mik liittyy thn on ihmisen stereonn vajavaisuus. Etisyyden arviointi muutamaa kymment metri kauemmas on liki mahdotonta ellei ole referenssi.
    Laskuvarjohyppjt tiet tn hyvin, muutaman kymmenen-sadan metrin korkeuden jlkeen ei en silmll ne korkeutta.
    Referenssin liikenteess voi olla esim tie -miten se kapenee horisontiin, shkpylvt, kadun vlit yms, mutta tllaiset kytt tarkasti on hidasta- siis ei tapahdu lyhyell vilkaisulla. Ja mit kauemmas mennn sit hitaampaa ja eptarkempaa se on.

    Ja nopeuden arviointi viel kertaluokkaa vaikeampaa varsinkin kauempaa -nopealla vilkaisulla ei pysty arvioimaan lhestyvn ajoneuvon nopeutta edes summittaisesti oikein - silt etisyydelt milt pts pit tehd.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJykt
  11. #11
    Lainaa (hra1150 @ Kes. 28 2011,11:14) kirjoitti
    Lainaa (wheel @ Kes. 28 2011,10:16) kirjoitti
    Jos ei jarrutusmatka riit ja eik ole paikkaa mihin vist, esim vastaantulevan liikenteen ja liikenteenjakajien takia, kannattaa yritt yli. Eli tht auton matalaan kohtaan, tapeista ponnistus satulalle ja siit ponnistus edelleen ylspin.
    Voi olla tysjarrutuksessa polvien puristaessa tankkia vhn konstikas toteutettava. Harvalla lienee luontoa tai malttia lopettaa jarruttaminen ja hypt. Tosi ptev henkil voisi viel *ilmasta ksin pin potkia puusilmn peilit paskaksi...
    Ha ha.
    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee nt deth.
  12. #12
    Lainaa (specka @ Kes. 28 2011,11:27) kirjoitti
    Tm on varmasti yksi syy nillle " se ilmestyi tyhjst- tuli varmaan reilua ylinopeutta" selityksille - Ei katottu kunnolla, ei havaittu kohdetta ja se ylltti.
    Nin oli omallakin kohdallani! Ammattikuljettaja, joka kntyi eteeni, nki takanani tulevan auton, muttei minua. Sitten se siis tarkoitti, ett olin tullut niin lujaa. Viel kun joku tuttava jostain kaukaa oli kuullut kiihdytysnen, oli asia hnen mielestn selv. Sattui vaan niin ikvsti, ett perssni tullut auto ja silminnkij todistivat muuta ja ammattimiehelle tuli tappio. Onneksi oli tysjrkisikin paikalla!
  13. #13
    Lainaa (Santtu @ Kes. 28 2011,10:26) kirjoitti
    Motoristia ei huomata koska moottoripyr ei tietoisesti etsit. Sama koskee muuten mys hirvi, tosin niist muistutellaan liikennemerkeill kun taas prtkist ei.

    Thn on fysiologinen ja psygologinen syy; Ihminen havaitsee parhaiten sen mit katseellaan etsii, ja muut asiat voivat jd kokonaan huomaamatta vaikka ne olisivat kirkkaana aivan keskell nkkentt. Toisinsanoen autot huomataan, prtki ei. Hyv esimerkki selektiivisest havainnoinnista: http://www.youtube.com/watch?v=bioyh7Gnskg

    Itse hersin thn kun auto oli pamauttanut jonon perss olevan moottoripyrn plle. Autoilijalta kysyttiin, ett miksi nin kvi? Vastaus oli, ett autoilija ei huomannut jonon perss olevaa yli tuhat kuutioista moottoripyr vaan jarrutti jonoon viimeisen auton mukaan.

    Thn on ratkaisuna muistuttaa autoilijoita moottoripyrien olemassaolosta tietoiskuilla, lehdiss ja muilla (positiivisilla) tavoilla.
    Tm.
  14. #14
    Arvioiko ihmiset oikeasti nopeutta ja etisyytt katsomalla sit lhestyv ajoneuvoa? Sehn on tosi vaikeaa. Itse yritn verrata ajoneuvon keulan paikkaa suhteessa tien sivun kiintopisteisiin, eli katson sen ajoneuvon ja taustan leikkausviivojen muutosta.

    Eli esimeriksi katsomalla arviolta ett montako lyhtypylvn vli on kohteeseen ja kauanko lhestyvlt meni yhteen pylviden vliin. Sekunti on 120 km/h, kaksi sekuntia 60 km/h. Yks-kaks ja paljonko meni vlej?

    En min ainakaan osaa luotettavasti arvioida vastaantulijan nopeutta ja etisyytt sit vastaantulijaa pelkstn katsomalla. Eihn se niin paljoa kasva ett siit osaisi arvioida.

    Eik tuo arviointi ole muulla tavoin tosi vaikeaa? Miten te muut arvioitte?
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  15. #15
    tuskin ne mitn etisyytt arvioi, jotka ei ne sit kohdetta.

    omasta mielest autoilijan virhe huomata tulija ei ole mikn ihme. olen itsekkin monesti tehnyt virheen, mutta jos motoristina odottaa, ett ne ei ne, niin asiaan voi varautua.

    1. jos lhestyy risteyst, jota lhestyy auto, kannattaa laskea sen varaan, ett hn ei ne sinua. muuta nopeutta yls tai alas, jotta ette kohtaa risteyksess. tai valmistaudu pyshtymn.

    2.ajaessa jotain mutkatiet, voi hyvin ymmrt, ett mutkan takana olevista risteyksist tulevat autot eivt voi tiet mit mutkan takana on, jos pyr tulee reilulla nopeudella, niin autoilijan katselu ei auta mitn. katseen jlkeen auto lhtee liikkeelle, pyr lhestyy kymmeni metrej sekunnissa. thn ei auta kuin hidastaa omaa vauhtia. varsinkin sokkomutkiin. lakihan taitaa sanoa, ett ajoneuvo pit pysty pysyttmn tien nkyvll osuudella.(melko haasteellinen vaade, mutta laissa se on).

    3. tuohon nkymttmyyteen, jos net auton tulevan sivusta, heiluta pyr. mutkittele. se nkyy, koska hahmo liikkuu taustaa vasten ja pyrn hahmo kallistelee. tt kytn lhinn esim valtatiell jos vastaantuleva auto on kntymss vasemmalle eteeni. voi kytt mys sivusta tuleviin.

    4. jos ajat auton perss ja oikealta lhestyy auto, niin mene oikeaan reunaan, jotta tulet pois edell ajavan auton takaa, jos katseesi menee yli edell ajavan katosta kohti sivusta tulevaa autoa, hn ei ne sinua, koska vain kyprsi on nkyviss.(hyvin vriks kypr voi nky auton yli).



    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!
  16. #16
    Tuo on oikein mielenkiintoinen teoria ja liikkuu vhn samoilla linjoilla kuin omatkin pohdiskeluni.

    Aivotutkijat ovat jo pitkn todistelleet, ettemme me suinkaan "ne" (ja ymmrr) kaikkea sellaisena kuin silmiin tulee vaan aivot tulkitsevat kuvia ennen niiden "nkemist".

    Tst voisi johtua tuo Italowesternin mainitsema toiminta, ett nennisesti paikallaan oleva objekti ei kiinnosta, joten sit ei tarvitse "nhd".

    Samaan asiaan voisi liitty mys putkink. Kovassa vaudissa uusia nkhavaintoja tulee niin nopeasti (siis kaikki samat kuvat, mutta nopeammin), ett aivot eivt ehdi niit kaikkia prosessoimaan vaan keskittyvt vain suoraan edess oleviin - ja siten trkempiin - kohteisiin.

    Risteystilanteen nkymttmyydess voisi olla kyse samantapaisesta asiasta.

    Autoilija on ajellut rauhallisempaa tiet ja aivot ovat turtuneet kevyempn kuormaan. Risteykseen tulo aiheuttaa pienen paniikin aivoissa ja ne etsivt mahdollisimman nopeasti vaarallisia kohteita ympristst ja kiireen takia keskittyvt tunnistamaan ensin autoja.

    Kvelijt, potkupyrijt ja motoristit jvt kokonaan tunnistamatta ensimmsell skakannauksella. Jos aikaa on ja kuski on yhtn kokenut, hn suorittaa uuden skannauksen etsikseen muita kohteita.

    Jos aikaa ei ole tai kuski ei ymmrr, huonompi juttu meille muille...


    Tthn ei ole ymmrtkseni todistettu, mutta siit huolimatta siit voisi johtaa pari ohjetta, jotka kuulostavat ihan fiksuilta ainakin minusta (ylltys!):

    - aja riittvn hitaasti risteykseen, ett ehdit "nhd" koko tilanteen. Pyshdy tarvittaessa, ei se ole paha synti.

    - opettele erikseen skannaamaan motoristit ja kevyen liikenteen vylt. Tm ei mene automaattisesti myskn motoristeilta, mutta meille se on ehk helpompi opetella.

    - kaikki, mm jaket:in listaamat, huomionhertyskonstit edistvt asiaa ja auttavat meit erottumaan taustasta

    T:Hessu

    T:Hessu
  17. #17
    Lainaa (C1-200 @ Kes. 29 2011,08:34) kirjoitti
    Samaan asiaan voisi liitty mys putkink. Kovassa vaudissa uusia nkhavaintoja tulee niin nopeasti (siis kaikki samat kuvat, mutta nopeammin), ett aivot eivt ehdi niit kaikkia prosessoimaan vaan keskittyvt vain suoraan edess oleviin - ja siten trkempiin - kohteisiin.
    Melkein. Ihmissilm ksittelee n. 25 kuvaa sekunnissa, fyysiset syyt voin kaivaa neuropsykologian luentomuistiinpanosta jos jostakin lytyvt. Suuremmalla nopeudella ehditn liikkua pidempi matka siin ajassa kun silmn muutaman asteen levyiselle tervnkalueelle muodostuu kuva. Putkink johtuu tllin siit, ettei ole aikaa katsoa lainkaan sivulle, ett ehditn tunnistaa edes suoraan edess havaittavat kohteet. Hitaammassa nopeudessa ihminen "skannaa" normaalisti jatkuvasti hieman sivusuunnassakin. Putkinkefektin saa aikaan ihan paikallaankin keskittymll kaukaiseen kohteeseen.

    Toinen asia on sitten liike. Kytnnss liikkeen havaitseminen vie noin 1/5 sekuntia ja alle 1/15 sekunnissa ei liikett havaita lainkaan. Nopean liikkeen havaitseminen on vaikeampaa kuin hitaan.

    Eli stop-merkill pitisi katsoa molempiin suuntiin 0.2 sekuntia ett olisi mahdollista havaita lhestyv ajoneuvo. (Sekkarin kanssa voi kokeilla miten kauan menee 10 vilkaisun tekemiseen - ja tuossa on mukana pn kntymiseen menev aika.) Satasen vauhdissa tuossa ajassa ajoneuvo etenee reilut viisi metri joten puusta tai a-pilarista syntyv katve peitt helposti moottoripyrn vaikka auto pystytnkin havaitsemaan. Sitten kun ollaan totuttu siihen, ett vilkaisu riitt on soppa valmis.
  18. #18
    Juu - suurin vastuu on sill joka on se sivutielt tuleva. Niiden pitis kytt hetki.

    Paljon auttaa mys se ett sisist ett liikkeell on moottoripyri- siloin ne on helpompi havaitakin.

    Muistan lukeneeeni jostain britti tukimuksesta jossa oli tutkittu risteys kyttytymist - oliko 0.6 vai 0.9 sekuntia mit keskimrin kytettiin risteyksess aikaa siihen katsomiseen ja ptkseen ett menenk vai en.

    jos tuossa ajassa katsoo tuleeko ristev liikennett kummastakaan suunnasta, jalankulkijat jne - ei siin paljon j aikaa zuumailla nopeuksia ja varmistaa et on nhnyt kaiken mit pit.

    Ehk pitis knt "target fixation" takaperin - siis se ett jos katot panikkitilanteessa tolppaa jota yritt vist niin osut siihen. mut jos katsot tyhj rakoa niin et trm esteisiin-> ei pitisikn katsoa onko tulossa autoja tai pyri tms vaan pitsi katsoa ett onko tarpeeksi tyhj tiet johon mahdun, silloin kaikki tiell liikkuvat oliskin poikkeuksia jotka aivot huomaisi?
    Eik olis vli mit on tulossa.

    Tuo toimii ainakin offari laskettelussa -jos vistt puita niin ei meinaa mahtua sinne vleihin mut kun saat aivot kntymn niin ett et arsinaisesti vlit puista vaan etsit vaaleaa reitti niin homma sujuu- vaalea on avointa lunta ja/tai vhemmn varjoa=harvempaa puustoa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJykt
  19. #19
    Motorg ry, hallituksen jsen shyhander:n avatar
    Pyllpitj
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Espoo
    MotOrg ry jsen
    N on mielenkiintoisia nm ihmisen nkemiseen liittyvt jutut. Sekin ett nkkentn sivussa olevia asioita ei pysty ymmrtmn vaikka ne pystyy nkemn. Kun tuijottaa suoraan eteen, niin sivulla voi nhd jotain, mutta jos ei etukteen tied mits siell on, niin ei voi sanoa mik se on. Nkkentn sivuosa on nopea ja sen tarkoitus on reagoida vain jos jokin liikahtaa. Vanhanaikaista telkkaria kun katsoo, niin se ei (periaatteessa) vlky kun sit katsoo suoraan, mutta jos telkku on nkkentn sivussa, niin kuva alkaa vlkkymn, koska silmn nopeampi osa nkee useamman kuvan kuin mit virkistystaajuus kerkiaa ruudulle piirtmn.

    Aivoilla on sitten viel ikv tapa korjata virheit kuvassa. Esimerkiksi silmn ikrappeumassa nkkenttn tulee "reiki" mitk on sokeita. Aivot tytt nuo kolot siten ett ne ei "haittaa", vaikka henkilst tuleekin huomaamattaan huonompi metsstj, lukeminen hidastuu ja liikenteess on raskaampaa olla tarkkana. Mullakin on esimerkiksi oikean silmn keskell tarkkaa nk pieni sokea kohta (vaikkei ikrappeumaa olekaan), kahdella silmll ei haittaa mitn ja jos luen oikealla silmll, niin suunnilleen ison A-kirjaimen "etujalka" katoaa. Silmn sivuosassa voi olla henkilill paljonkin "reiki" verkkokalvolla, eik henkil tied niist mitn. Liikkeet sivusta j vaan huomaamatta helpommin. Tm korostuu juuri vaikka risteyksess. Jos katso T-risteyksess suoraan eteenpin, niin vasemmalta ja oikealta emme ne silloin stereokuvaa, vaan nkkentn sivuosa nkee a) vain liikett ja b) "monona" jolloin aivotkaan ei voi "laskea" kohteen liikkuvan. Hankala homma. Katseen siirtminen tien horisonttiin on trke.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  20. #20
    Muutaman kerran on sikyttnyt, kun vasemmalta tielle tuleva auto ajaa kaistojen keskelle ruuhkaisena aikana odottelemaan. Siis sellaisessa risteyksess, jossa on keskell viheraluetta ja tilaa seisottaa autoa.

    Minun mielest moottoripyrily voisi mainostaa loppukevst televisiossa liikenneturvan puolesta. Lisksi mainontaa voisi olla teidenkin varsilla.
    ?
  21. #21
    Tuo 25 fps on silmn erotuskykyn kyll puppua. Tuo 24 tai 25 on se mr kuvia sekunnissa jotka riitt aikaansaamaan illuusion liikkeest mutta jos aletaan enemmn kuvia sekunnissa, kuten esim 60 fps, niin kuva liikkuu huomattavasti sulavemmin ja 90 fps sitten herkkua silmlle vasta onkin. Esitystekniikassa mennn pieleen kun yritetn vaan nostaa HD-resoa kun samalla pitisi nostaa mys virkitystaajuutta. Eron huomaa.

    Ksittkseni silmss on jokaisella nuoresta saakka sokea piste josta aivot eivt saa mitn informaatiota ja aivot paikkaavat thn kohtaan sitten sislt ymprivn taustan tai siin aikaisemmin olleen sislln perusteella. Ei siis ole mikn vanhojen ihmisten ongelma ja selittnee osan onnettomuuksista.
  22. #22
    Ihmisell aivot toimivat mys aika pitklti kohteentunnistuksen perusteella, ja mit laidemmaksi mennn reisnss niin sit heikompaa on tunnistus. Kun ajat risteykseen ja vasemmalla on epmriset kaksi valoa ja laatikko ymprill, niin aivot hoksaavat heti reisnnkin kautta ett "liikkuva auto vasemmalla, hox", koska kaikki ovat tottuneet varomaan muita autoja liikenteess. Mopo ei tyt yht selke mallia, ja sen takia ei vlttmtt tule heti mielikuvaa ett "joku liikennevline tulossa vasemmalta". Jos olisi nelinmallinen etukate ja molemmissa kahvoissa roikkuisi valkoinen lamppu, tulisi lie huomiotakin paremmin.

    Olette varmaan huomannut ett ilman valoja ajavaa autoa pit monesti katsoa kahdesti risteyksess, kun normaalimalli on ett ajovalot ovat aina pll liikenteess. Se on kanssa opittu malli, ett valoton auto on yleens parkissa.



    Kahvilasta kahvilaan..
  23. #23
    Lainaa (opmdevil @ Kes. 29 2011,09:54) kirjoitti
    Tuo 25 fps on silmn erotuskykyn kyll puppua. Tuo 24 tai 25 on se mr kuvia sekunnissa jotka riitt aikaansaamaan illuusion liikkeest mutta jos aletaan enemmn kuvia sekunnissa, kuten esim 60 fps, niin kuva liikkuu huomattavasti sulavemmin ja 90 fps sitten herkkua silmlle vasta onkin.
    Luehan uudelleen ennen kuin alat puhumaan ihan mit sattuu.

    25fps on aivan eri asia kuin silmn kyky ksitell asiaa. Vrintn kuva nytll vaatii yli 60 hertsin virkistystaajuuden ja sulava liike viel enemmn, mutta silm ei kykene lheskn tuollaiseen. Ja ksitellyn asian kannalta nytll vaaditulla virkistystaajuudella ei ole mitn merkityst.
  24. #24
    Ers neurologituttu selitti joskus silmn toiminnasta sellaisen asian ett aina kun liikautat silmisi uuteen kohteeseen vliss on pieni katkos jolloin silm ei ne,vaan aivot lisvt siihen sen puutuvan ptkn jolloin muodostuu ikkuin jatkuva kuva,jota se ei todellisuudessa kuitenkaan ole.Eli mit lyhyemmss ajassa siirrt katsetta uuteen kohteeseen sit enemmn mukana on aivojen tuottamaa "tytehuttua". Kun ihmissilmn tervn nn alue on vain kuusi astetta ei ole ihme ett joskus sen ulkopuolelta lytyy jotain mit ei huomata. Se tytehuttu oli yllttvn suuri,useita kymmeni minuutteja vuorokaudessa noin laskennallisesti.
  25. #25
    Lainaa (specka @ Kes. 29 2011,09:35) kirjoitti
    Juu - suurin vastuu on sill joka on se sivutielt tuleva. Niiden pitis kytt hetki.
    Parhaiten kytetty aikaa on se viisi sekuntia siin risteyksess muun liikenteen havainnoimiseen.

    Onhan se nyt ihan mummoankkailua, mutta on nyt sstnyt ainakin itseni useammaltakin tprlt tilanteelta.

    Ei se ole hpe pyshty siihen kolmion kohdalle, vaikkei se stoppi olekaan. Suurempi hpe se on tulla kolmion takaa jonkun eteen kuin ei nhnyt.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  26. #26
    Tt motion gamouflage -ilmit viel tehostaa se, ett liikkuvaa kohdetta on vaikeampi havaita jos itse on liikkeess. Myskin siksi stop-merkille olisi hyv oikeasti pyshty ja sitten vasta katsoa, eik niin, ett katsoo sivuille risteyst lhestyttess ja vaan muodon vuoksi pysytt merkille ja saman tien pikku vilkaisulla jatkaa matkaa.
  27. #27
    Lainaa (Santtu @ Kes. 28 2011,10:26) kirjoitti
    Motoristia ei huomata koska moottoripyr ei tietoisesti etsit. Sama koskee muuten mys hirvi, tosin niist muistutellaan liikennemerkeill kun taas prtkist ei.

    Thn on fysiologinen ja psygologinen syy; Ihminen havaitsee parhaiten sen mit katseellaan etsii, ja muut asiat voivat jd kokonaan huomaamatta vaikka ne olisivat kirkkaana aivan keskell nkkentt. *

    Thn on ratkaisuna muistuttaa autoilijoita moottoripyrien olemassaolosta tietoiskuilla, lehdiss ja muilla (positiivisilla) tavoilla.
    Juuri noin. Ja lisyksen, ett elv olio etsii tietoisesti ainakin niit, joista on itselle vaaraa. Rekka etsii vuoria, auto etsii vuoria ja rekkoja, moottoripyr etsii vuoria, rekkoja ja autoja. Polkupyr etsii vuoria, rekkoja, autoja ja moottoripyri ja jalankulkija etsii ihan kaikkea paitsi itsen pienempi jalankulkijoita.

    Positiivisen asennekasvatuksen lisksi olisi hyv, ett kaikki ajaisivat mopo- ja moottoripyrkortin. Saisivat tuntumaa siihen, kuinka turvatonta meno paikoitellen on. Aloitettua itse moottoripyrilyn tn kevn olen (itsestnselvsti) huomannut, ett moottoripyrt nkyvt nyt paremmin autoni sisn, kun ymmrrn niit etsi.
  28. #28
    Joo, oleellista tss kaikessa on se, ettei kenellekn jisi sellaista harhaksityst, ett autolijat ajaa tahallaan meidn motoristien plle.

    Paras henkivakuutus on siis sellainen asenne ja tapa ajaa, jolla selvi hengiss.

    Liikenteen turvallisuuden oleellisin yksittinen tekij on ennalta arvattavuus.

    Kun sitten itse huomioi, ett vlill on "nkymtn" muulle liikenteelle, niin hyvin menee.
    Moottoripyrily nuorentaa ja parantaa suorituskyky. Tm on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  29. #29
    No joo. Jtn itse yleens ja nykyn tmn alueen ketjut vastaamati, mutta thn vastaan nin.

    Min pidn liikenteess turvavlin ja ennakoin piste.

    Tm on mielestni ratkaisu onnettomuuksien vlttmiseen, mink olen onnistuneesti tehnyt jo 14 - vuotta, niin kahdella, kuin neljllkin renkaalla.

    Suistunut olen tielt, autolla ja prrll, mutta ne on omaa hlmytt, vailla muun liikenteen osallisuutta.

    Muunkin liikenteen olemassa paikalla, niin pidn vain vli ja ennakoin. Vittuako tss muuta selitt?

    Ajan kumminkin aina ylinopeutta ja asun helsingiss, miss liikun ja viikottain tulee tilanteita, miss joku ei ne mua, tai "ryskii kylkeen", mutta olen ennakoinut ne ja pidn vli senverta, ett nen mit tapahtuu, ajaessani ylinopeutta.

    Splittaan myskin jatkuvasti jne.

    Olen ptynyt filosofioinnissani siihen lopputulokseen, ett toiset osaa ajaa tuolla liikenteess ja toiset eivt. Min osaan ajaa, todisteena 14 - vuoden onnettomuuksiin joutumattomuuteni + jatkuva "kaahaukseni" ja toiset sitten kolhii itsen ja ajoneuvojaan.

    Pidtte tai ette, mutta nin se asia vain on IMO!
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  30.  
  31. #30
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pyllpitj
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jsen
    Tst liikehiveest nkyi olevan juttua YLEn sivuilla. Jutussa mainittu video on katsomisen arvoinen.

    1000
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen