Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Eli ostin -03 mallia olevan Rytkösen. Nyt sitten samantien ongelmaksi tullut että sammuu lämpimänä. Humpailee todella pahasti 200-1700rpm ja lopulta ei pysy käynnissä. Starttaa ja sama homma. Käyttää virtoja poissa ja tulille, vika häviää. Ei siis tee kokoaikaa tuota, mutta ihan liian usein. Samaten huomasin että pienillä kierroksilla ajaessa nykii hieman. Mistähän alkaisi vikaa etsimään. Uusi alan harrastaja, joten kokemuksia ei vielä ole.



  2. #2
    Onkohan -03 R1:ssä on myös TPS eli throttle position sensor? Jos on, niin on mahdollista että sensori on pielessä. Säätö tapahtuu niin, että ensin paikallistetaan sensori, joka on kaasuläppäakselin jommassa kummassa päässä. Sitten laitetaan virta päälle ja irroitetaan TPS liitin hetkeksi ja laitetaan takaisin. Tämän jälkeen kierroslukumittarin neula näyttää TPS:n asennon. Sitä TPS:n runkoa säädetään niin, että neula näyttää 5000 rpm. Sitten ruuvit kiinni ja tarkistetaan että säätö onnistui. Pielessä oleva sensori antaa ruiskulle väärän tiedon kaasuläppien asennosta ja tämä johtaa juuri mm. tyhjäkäynnin soutamiseen.
    FJR -17
  3. #3
    Tuo vois kuulostaa juurikin TPS-anturilta. Kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa.
    Yamaha RD 125 LC -83 --> Yamaha FZ6-S -06 --> Yamaha YZF-R1 -07 -->
    Yamaha XT 660 X -04
  4. #4
    Onko starttivaikeuksia? Joskus huono akku voi aiheuttaa tuota huonoa käyntiä, juuri yhteen R6R:ään akun vaihdoin tuon huonon tyhjäkäynnin takia. Sekä käynnistyvyys että tyhjäkäynti parani.
  5. #5
    starttaa ihan normaalisti, siinä ei ongelmia ole. Huomenna pääsen tutkailemaan asiaa tarkemmin. Täytynee tämä tps-anturi vaan löytää sieltä. Tankkia irti ja paikantamaan? Ja noilla Tinden ohjeilla suoraan siis onnistuu säätäminen?
  6. #6
    Säädöstä en tiedä, sillä itselläni se ainakin jouduttiin suoraan vaihtamaan edelliseen pyörääni. -06 FZ6:n oli kyseessä.
    Meni vielä Yahahan piikkiin, koska takaisinkutsu kampanja oli vielä käynnissä.
    Oireet vaan olivat samanlaiset kuin sulla.
    Yamaha RD 125 LC -83 --> Yamaha FZ6-S -06 --> Yamaha YZF-R1 -07 -->
    Yamaha XT 660 X -04
  7. #7
    Myyjällä oli kuitti huhtikuulta huollosta,kun oli samanlaista vikaa ollut..Korjaantunut kuulemma "jotain ruuvia säätämällä" ( ? ) ..3tkm sen jälkeen ajettu ja nyt ilmeisesti sama homma uudestaan..Soittelin huoltoaikaa Yamaha Centteriin Kpioon, mutta menisi juhannuksen jälkeen. Hieman tuo ajaminen kuitenkin polttelee tuoreella omistajalla ..jos ei tuo säätö toimi niin täytynee aikaa varata ja murjottaa pari viikkoa..
  8. #8
    -Virrat päälle, anturi irti, anturi kiinni, kierroslukumittarin viisari ei värähdäkkään- Onko anturi siis rikki? ..trippimittarin paikalle tulee lukema "15" ,vikakoodi?
  9. #9
    Ainakin uudemmassa R1:ssä tuo vikakoodi TPS-anturille on juurikin 15. Ennen uuden ko. komponentin hankintaa kannattanee aluksi irrottaa tuo "Throttle position assy" ja koittaa aluksi "herkistellä" sitä sekä puhdistaa tuon anturin liittimen kontaktipinnat, sitten takaisin paikalleen ja säätö aiemmin mainitulla tavalla.



    *******************
    zx10r
    *******************
  10. #10
    Voi olla että herkistelyt eivät auta...
    Sammuuko se muuten kesken moottorijarrutuksen?
    (ollennainen tieto koskien TPS-anturia)
    Yamaha RD 125 LC -83 --> Yamaha FZ6-S -06 --> Yamaha YZF-R1 -07 -->
    Yamaha XT 660 X -04
  11. #11
    Eikö tuota TPS:ää kannattaisi ensin mitata ja varmistua sen kunnosta/viallisuudesta.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  12. #12
    Ei ole sammunut moottorijarrutuksilla, tosin kovin rankasti en ole ottanu pykälää alaspäin. TPS:n -ominaisuuksia?

    Yleismittarin saan huomenna lainaan, niin mittaan anturin, ohjeet löytyi netistä. ..mutta mutta, liittimen irroitus ei tosiaan vaikuttanut mitenkään kierroslukumittarin neulaan. Virrat riittää siis että on vain päällä, kun käyttää liitintä irti ja laittaa takaisin?
  13. #13
    Jep. Ton anturin vika tekee kyllä yleisimmin tota moottorijarrutuksella sammumista.. Vika voi olla jossain muuallakin, ylläri..
    Yamaha RD 125 LC -83 --> Yamaha FZ6-S -06 --> Yamaha YZF-R1 -07 -->
    Yamaha XT 660 X -04
  14. #14
    cheers mate..eipähän tuo taas mikään yllätys olisi..noo,huomenna paljon viisaampia kun pääsee mittaamaan anturia ..Sitten varmaan tilaamaan huoltoaikaa Jyväskylästä, onko mp-liikkeissä kuinka eroja täälläpäin?



  15. #15
    Täältä löytyneiden ohjeiden mukaan mitattiin anturi:

    ..ja mitatut arvot olivat:

    -sinisen ja mustan väliltä: 5,12K ohm.

    -keltainen ja musta; nolla kaasulla: 0,81K ohm - täysi kaasu 4,08K ohm

    ..eli voisin päätellä että anturi on ainakin ehjä?
  16. #16
    Minä mistään mitään tiedä, mutta laturin ja akun välillä on oltava jonkinnäköinen jännitteentasaaja/solenoidi. Yleismittarilla siis tutkimaan koneen käydessä akun jännitettä ja laturin puskemaa jännitettä?
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  17. #17
    Exupin säätö pielessä? Servo sökö?
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  18. #18
    Saattopa olla vaan tukossa tämä katiska. ..kierrätin konetta paikallaan pari kertaa punarajalle ja pölläytti semmoiset *diisseli* -savut että phuh. ..olisko exuppi juminut tms. aikaisemmin, jos edellinen omistaja vaikkapa körryytellyt kokajan pienillä kierroksilla. ..vika siis korjaantui -itsestään- 2tkm aikana, nyt ajettu 500km ja pelaa täydellisesti. ..I rest this case...hopefully...
  19. #19
    Pahus.
    ..vika mihinkään kadonnut. Kpion Yamaha Centterillä kävin ohimennessä ja vikakoodit anto vinkkiä et TPS olisi viallinen. Vikakoodit nollattiin ja ajoin pari päivää ja uudestaan kävin Y-Centterillä, ei mitään vikakoodia, vaikka samalla tavalla sammuilee tyhjäkäynnillä ja röpöttää alle 4000rpm. Ei tätä siis tee kokoaikaa edelleenkään. Nyt kuitenkin aika varattu ensiviikolle niin alkavat selvittää vikaa. Jospa tämä korjaantuisi.
  20. #20
    Lainaa wisse kirjoitti Katso viesti
    Pahus.
    ..vika mihinkään kadonnut. Kpion Yamaha Centterillä kävin ohimennessä ja vikakoodit anto vinkkiä et TPS olisi viallinen. Vikakoodit nollattiin ja ajoin pari päivää ja uudestaan kävin Y-Centterillä, ei mitään vikakoodia, vaikka samalla tavalla sammuilee tyhjäkäynnillä ja röpöttää alle 4000rpm. Ei tätä siis tee kokoaikaa edelleenkään. Nyt kuitenkin aika varattu ensiviikolle niin alkavat selvittää vikaa. Jospa tämä korjaantuisi.
    Vähän samanlaista sammuiluvikaa oli itsellä ex-R1 05:ssani. Vikadiagnoosit kuitenkin puhtaita....
    No vaihdeltiin "Yamaha-merkkihuollossakin" sitten TPS-anturia, jalan anturia, ruiskun relettä, uudet iridium-tulpat ym. ym. Eipä auttanut, sammuilut vain jatkivat epämääräisin ja etenkin moottorin oleessa "lämpöisenä".
    Itse sitten sattumalta hokasin, että voiskos sitten vika olla jossakin sytyspuolella. Yksi puolatulpanhattu näytti ns. vaaleanruskealta/tummalta päästään ja siellähän se vika sitten oli (melkoisella todennäköisyydellä kiitos entisen omistajan suorittamat painepesuripesut). Uusin siis puolatulpanhattutsydeemit kaikki 4 kpl ja sen jälkeen toimi kuin unelma.

    Vinkkinä jos vain tuossa 03 ärrässä on samanmoisia yhdistettyjä puolatulpanhattusysteemejä: Tarkista tai jos mahdollista kokeile toimivaa puolatulpanhattua /sylinteri kerrallaan ja sen jälkeen testailua, testailua........
    Hieman uutena poskettoman hintaisia em. puolatulpanhatut, n. 150/kpl Suomesta jos hankkii.
    *******************
    zx10r
    *******************
  21.  
  22. #21
    Nyt 500km ajettu ja ei ole sammunut, kerran ihan pientä seilailua vähän alle 1k rpm (menkööt jo ominaisuuden piikkin). Elikkä, edellisen omistajan aikaan luki huoltolapussa "rikastinruuvi löysällä-> kiritty kiinni" , nyt Yamaha centterillä sanoivat ettei saa olla kokonaan kiinni, kun siellä on jousikin välissä. Eli ilmeisesti ryyppy päällä menty kokoajan.
    ..en viitsi edellisen omistajan huoltopaikkaa mainita, mutta kolmessa eri liikkessä käynyt näyttämässä tätä vikaa ja ainut missä tosissaan otettu on Kuopion Yamaha Center, eli iso plussa sinne suuntaan! ..nyt sormet ristiin ja kovaa ajoa.