Mites on tuon nykybensan laita käyttää esim.CBR1000F -91, onko kokemuksia huomaako mitään eroa , millaisia *ominaisuuksia* pyörään saattaa tulla....![]()
Honda CBR 1000F
Asia ei nyt suoranaisesti ole juuri pyörääsi koskava, mutta ihan yleisesti ja omasta pyörästäni (Suzuki GSXF750) soitin Suzukin laatupäällikölle ja kyselin asiaa. Hän vastasi, että kyseisissä pyörissä vm. -98 -> eteenpäin voi käyttää e10 bensaa. Samalla kyselin oireista yms. ja hän sanoi, että jos e10 ei ole soveltuvaista pyörälle, niin suurin sen käytöstä koituva murhe on se, että tiivisteet eivät sitä kestä pidemmän päälle vaan hapertuvat pois.
Loppu kaneettina oli vielä, että 90 luvulla ollut muutos bensan laaduissa oli erilaisille bensavehkeille huomattavasti kohtalokkaampi/pahempi, mutta tiedon kulku ei ollut vain näin tehokasta ja sitäkautta haloo oli huomattavasti pienempi. No tiedä tuosta sitten..![]()
Oli melkein tyhjä tankki ja oli pakko tankata tuota kun ei asemalla ei ollut muuta vaihtoehtoa tarjolla.(sepi-61 @ Touko. 28 2011,22:19) kirjoitti
Keuli heti huomattavasti paremmin,tosin tankkasin vaan 10 egellä![]()
Horo Elää !
Höpöhöpö, niin kuin taisi myös olla idea..(HondaCebari @ Touko. 29 2011,01:02) kirjoitti
![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Joo,kyllähän tuo vähän höpöä oli osittain(Kawa600 @ Touko. 29 2011,02:21) kirjoitti
Tuli vain semmoinen fiilis kun ekaa kertaa tankkasi tuota mystistä ainetta niin oli sillai vähän skeptinen että onkohan tää nyt ihan roskaa,ja samantien kun kokeili kääntä ni johan cebari keuli
Viimeksi kun kävin tankilla niin joku mummeli tuli kysymään että uskaltaakohan tätä uutta e10 bensaa laittaa ruohonleikkuriin
Sanoin vaan että uskaltaa jonka jälkeen mummeli vastasi,niin,sehän on vain ruohonleikkuri![]()
Horo Elää !
niin siis...enhän minä E10:iä omaan mopooni laittaisi, eli 98:lla mennään.....mutta en minä ketään tuomitse..
![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Kyllä se niin vaan on että, 3,3l. Grand voyager menee 98e:llä, samoin hornetti menee 98e:llä, ajettava nurmikon leikkuri 98e:llä..
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
...niin... ...ei taida mummon ruohonleikkuri välttämättä käynnistyä loppukesästä...(Pavel Pude @ Touko. 29 2011,05:35) kirjoitti
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Hinnan ero on niin pieni, että tankkaan moottorisahaan, mönkijään, crossiin, pyöriin, muokkuriin, autoon ja trimmeriin vaan 98:a... Opel on ainut johon en sitä laita, koska on diesel![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Jostain syystä nämä keskustelut tuntuvat suuntautuva n ehkä_joskus_saattaisin_käyttää vs. en_koskaan_tule_käyttämään - vänkäämiseksi...
Löytyisikö joku, joka oikeasti jo käyttää E10:ä ja osaisi kertoa muuttuiko koneen käyttäytyminen aikaisempaan verrattuna? Olisi todella hyödyllistä, koska 50c/L hintaero kyllä houkuttaa...
Vai sittenkin 5 c/l...Tahtoo sanoa 10 tkm ajomäärillä ja 7l keskikulutuksella noin 35 €/kaudessa (ilman kulutuksen laskun huomiointia)(tuquoque @ Touko. 29 2011,09:27) kirjoitti
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Mopoa en ole viitsinyt riskeraata tämmöisiin testeihin, mutta kotilolla ainakin E10:lla kulutus nousi ihan hulluna. Siinä meni kyllä moninkertaisesti hukkaan kaikki säästö, mitä halvemmalla litrahinnalla saavutettiin.(tuquoque @ Touko. 29 2011,09:27) kirjoitti
Siispä nykyään vain 98:aa kaikkiin laitteisiin.
Pusa + KTM GS 250 + Yamaha TZR 125
Kannattaisi varmaan ihan ensi alkuun selvittää Brandtin suunnalta se, voiko 95E10:ä edes käyttää kyseisessä pyörässä. Jollei, niin tämähän tekee valinnan tosi helpoksi(sepi-61 @ Touko. 28 2011,22:19) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Yamaha Wild Star vm2000 ja Toyota Corolla vm2004, kulutus ei ole muuttunut miksikään, käy ja kukkuu niinkuin ennenkin, 95E10:ä käytetty siitä lähtien kun markkinoille tuli. Vituttaa nää Esson baarin tietäjät ettei muka voi käyttää, syövyttää tiivisteet ja taitaa ehkäisykin epäonnistua jos tuota käyttää, yhtää oikeata tutkimuksiin perustuvaa faktaa haitoista en ole nähnyt.....(tuquoque @ Touko. 29 2011,09:27) kirjoitti
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Syöpymiset sun muut hapertumiset selvinnee hivenen pidemmällä aikavälillä. Toivottavasti 3 v. kuluttua vielä vituttaa *(Willi Tähti @ Touko. 29 2011,14:32) kirjoitti
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
95E10 on tullut nyt käytettyä koko kevään enkä huomaa mitään eroa 98E5:n verrattuna. Tietysti hiukan halvempi. Kulutus riippuu enemmän kyllä ajotavasta. E10:ä olen ajatellut käyttää koko kesän. Ainiin pyörä on KasaTurhiaMuttereita.
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Opeliin menee e10 bensa kuin tyhjää vaan. Kulutus noin 7 ltr / 100 km (sama kuin 98 okt). Ei muuta eroa kuin hinta??
Kilsoja tulee vuodessa noin 35 000 km. Mopot menee 98 oktaanilla
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Mä tankkasin mun kotiloon (diudi TT quattro BSR:n lastulla ja muilla virihilppeillä) 95E10 ja siinä kulutus nousi n.1.5l satasella. Sen minkä säästin bensan hinnassa menetin kulutuksen myötä, ts. 95E10 piti tankata enemmän - 98 tuli halvemmaksi.(tuquoque @ Touko. 29 2011,09:27) kirjoitti
Ilmeisesti riippuu moottorin kokoonpanosta miten se 95E10:n käyttäminen vaikuttaa. TT:ssä oli ainakin selvä ero. Onko sitten siinä että kartta ajettii just tohon moottoriin sopivaks 98 bensalla? Varmaan sen ois saanut kuluttamaan vähemmän 95E10:lle ajetulla kartalla mutta veikkaan että tehot ois ollu vaakalaudalla sitten.
Täytyy kyllä sanoa että kahden tankillisen jälkeen kun tankkasi taas 98:ia niin moottori tuntui vastaavan ripeämmin kaasuun ja oli muutenkin pirteämmän tuntuinen - oisko sitten alkomaholi liuottanut jotain pskoja bensajärjestelmästä pois, vai oliko se sitten vaan sellainen fiilis, tiedä tuota.
Mutta mihinkään pienkoneeseen, varsinkaan mikä seisoo yhtään kauemmin kuin 2 viikkoa en tuota 95E10 tankkaa - bensaletkut ja -tiivisteet ei välttämättä kestä ja alkoholiin kondensoituu vettä - kakstahtisissa muutenkin huono homma tuo alkoholi. Liuottanee öljyt pois ja kun kakstahtisilla ei muuta voitelua ole niin sitä voi sitten miettiä että moottori jos seisoo kuukaudenkin kylmävarastossa, vaikkapa moottorisaha - että mitä se suljetussa kotelossa ilman öljyjä oleva kampuran laakeri tykkää...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Eka tankki E10:llä takana ja kulutus oli 5.4L/100km.
Viime kesänä 95:lla oli matkassa karvan vajaa 5L. Mutta tuo 5.4L sisälti kaupunkiajoa ja ruuhkaa 50km joten ajetaan vielä pari tankkia puhdasta matkaa ja lasketaan sitten kannattaako vaihtaa 98:iin.
Suorituskyvyssä tai pyörän käyttäytymisessä en huomaa mitään eroa vpower <> 95E5 <> 95E10 <> 98E5
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Itse tulee ajeltua 98:lla kun pyörän manuaali sellaista kehoittaa käyttämään.
Autokin on aina kulkenut 98:lla, sekä ennen "viinalitkua" että sen jälkeen.
Ei minulla tosin ole mitään tätä uutta E10 polttoainetta vastaan, lähinnä vaan nauratta sillä virallisella sivustolla ( e10bensiini.fi ) oleva lausahdus :
"Suomi kasvattaa biopolttoaineiden osuutta liikenteessä osana ilmastonmuutoksen torjuntaa."
Ihan niinkuin tämä olisi se suurin ongelma maassa jossa on euroopan vanhin(?) autokanta *
Noh.. meni jo OT:n puolelle, mutta alkup. kysyjälle vastaukseksi : Jos se on ennen toiminut 95:lla niin varmaan jatkossakin.
Kyllä turbovehkeessä (ja tässä tapauksessa vielä lastutetussa) on selvä ero 95:n ja 98:n kanssa, riippumatta siitä onko alkoholia sen 5% vai 10%. Kyllä moottorinohjaus säätää sytkää reilusti myöhäisemälle E10:n kanssa kun se huomaa että nakuttaa helpommin. Tämän takia itsekin lastutetun turbovehkeen kanssa oon ajanut 98:lla aina.(MustaSurma @ Touko. 29 2011,21:23) kirjoitti
Hondan pärriin on voinut laittaa 1978 jälkeen valmituneihin pyöriin e10 menovettä..(pecha @ Touko. 29 2011,10:37) kirjoitti
Mutta en silti laita sitä tankkiini..
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Muttakun se ei välttämättä toimi kovin pitkään. Kone kuin kone varmaan sillä käy muttakun ne ongelmat ei johdu siitä. Soveltuvuus riippuu minkälaiset letkut ja tiivisteet siellä mopon (moottorin) bensajärjestelmässä on - jollei ne kestä alkoholia niin ne ei kestä alkoholia ja meno loppuu.(Bozze @ Touko. 29 2011,21:45) kirjoitti
Sama juttu jarrunesteissä - jollei järjestelmä kestä silikonipohjaisia niin ne ei niitä kestä, ja jarrut on kohta kaput.
Kannattaa kysyä sieltä valmistajalta että voiko kyseiseen vehkeeseen tankata seosbensaa vai ei.
Gasolino finito, propello stoppo.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Jep, jos hondan insinörtit sanoo että vuoden 1978 jälkeen valmistettuihin hondiin käy niin nehän ne sen varmaan parhaiten itse tietää. Toisin kuin esson baari tai edes orgin foorumi ;)(MustaSurma @ Touko. 29 2011,22:22) kirjoitti
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Näissä tulee aina mietittyä että milloin se Hondan insinööri sanoisi että ei käy?(jyk4 @ Touko. 29 2011,22:33) kirjoitti
Jos vaikkapa joku letku/tiiviste kestää ilman etanolia keskimäärin 20 vuotta. Etanolin kanssa vaikkapa 5-7 vuotta. Onko se, että käy vai ei käy? Sehän on reilusti takuun yli kuitenkin. Ja missä se raja menee? 10v? 12v? Ja vanhassa pyörässä kun se tiiviste on jo 30v vanha, niin jos se nyt etanolilla hajoaa yhdessä kaudessa, niin onko se että käy vai ei käy? Alkuperäinen kestoikä on jo ylitetty. Tiivisteen tilalla voi olla joku muukin osa.
Lisäksi Hondan insinööri olettaa, että vuoden -78 Hondaan ei ole laitettu kuin alkuperäisiä letkuja tai vastaavia osia, jos niitä on uusittu.
Lisäksi sitten sellaiset ongelmat, että kun on 30 vuotta ajeltu ilman etanolia, ja nyt sitten laitetaan litkua ja kuonat lähtee liikkeelle ja tukkii paikat. Onko se että käy vai ei käy? Koska jos olisi koko aika ajettu etanolilla niin ei tätä ongelmaa olisi.
Tällainen kyllä/ei vastaus tuntuu kovin karkealta varsinkin vanhoille pyörille.
Ja sitten vielä se vastuukysymys. Jos jotain hajoaa, niin kuka maksaa? Miten todistat, että vika oli etanolissa. 30v vanha pyörä kun voi muutenkin reistailla. Jos onnistutkin todistamaan, että etanoli ei sopinutkaan sinun -78 Hondaan, niin osallistuuko valmistaja/maahantuoja kustannuksiin? Varsinkin jos vika johtuu vaikkapa siitä, että olet jo huristellut 30v ilman etanolia, ja nyt vasta etanolilitkut tankkiin.
Ja vielä lopuksi, Hondan joissakin manuaalissa ilmeisesti sanotaan, että alle 10% etanolia voi käyttää, mutta jos on käytetty etanolia, niin takuu ei kata moottorivaurioita yms. käyntiongelmia. Onko tässä ristiriita? Sanotaan että kyllä se käy, no problem, mutta mitään ei korvata jos ongelmia tulee?
Ks. esim. Hornet 600 käsikirja sivulta 14 alalaidasta.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Meillä firmalla tankataan nyt tuota uutta E10 litkua n. 1500:n autoon ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Autot keskimäärin ovat vuoden vanhoja. (oliko riittävä otanta esson baarin miehille?) Samaten rouvan autoa olen tankannut ihan mielenkiinnosta (vm '08 FSI passat 4Motion) kolme tankkillista aina toista ja sitten toista. Ei mitään eroa missään kulutuksissa tai muissa.
Saman HD ilmoitti että jos ei tule paljoa ajoa niin suositteli että 98 sillä siinä säilyvyys on parempi mutta voi toki tankata tuota e10:ä.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Jos lehmällä ois siivet se lentäis tai jos tätillä ois munat niin olisko se sitten setä(3JJ @ Touko. 30 2011,11:52) kirjoitti
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Liekkö suomentaja kääntänyt päin helvettiä tekstin suomenkieliseen ohjekirjaan, ei olisi ensimmäinen kerta..(3JJ @ Touko. 30 2011,11:52) kirjoitti
Jos tuo teksti pitäisi paikkaansa niin aika harvassa hondassa olisi nykyään takuita jäljellä kun etanolitonta bensaa ei ole asemilla oikein saatavilla.
En usko (mutuntuntuma) että on käytännön merkitystä tiivisteiden kannalta tankkaako <5% vai <10% etanolia
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Alkoholipitoisella bensiinillä olen ajanut nyt kuusi ajokautta. Seitsemäs aluillaan ja pyörä liki uutta vastaavassa kunnossa. Ajokilometrejä kertynyt vasta n. 64000 koska muitakin pyöriä on ollut liikenteessä aika-ajoin.
Erona edellisiin ajokausiin on se että alkoholipitoisuus polttoaineessa on lisääntynyt edellisvuosiin nähden (95E5 - 95E10).
Pyörä on nykyaikaisella closed-loop tyyppisellä moottorinohjausjärjestelmällä sekä tuplasytyksellä varustettu ja siinä on katalysaattori.
Vasta tänä keväänä tiedustelin maahantuojalta voiko käyttää 95E10:ä. Viiveellä sieltä tuli vastaus että sitä ei tehdas eikä siten maahantuojakaan suosittele.
Kumma että tuota tietoa mahdollisesta "alkoholihaitasta" ei informoitu silloin kun alkoholia oli vain max. 5%? Pieni määräkö ratkaisee että siitä ei ole haittaa? ja 5% lisäys olisikin jo sitten haitallista ja jopa ei suositeltavaa. Tätä matematiikkaa en oikein oivalla koska moottorin ohjausjärjestelmä kykenee kuitenkin mukautumaan polttoainelaadun mukaan.
Mitään tiivisteongelmia en ole havainnut. Eikä muitakaan häiriöitä.
Positiivisia seikkoja kylläkin:
Moottorin käyntiääni on "pehmeämpi" ja joskus vedätettäessä ilmennyt nakutus on kadonnut.
Huipputehon tuotosta ei ole kokemusta koska en ole aiemmin enkä myöhemminkään penkittänyt tätä pyörää. Perstuntumalla ei ole ollut mitään eroa moottoriominaisuuksissa.
Pyörässä on ollut koko ajan kiinni hankittaessa mukana tullut laukkusarja ja pieni pleksi. Sekalaisen ajon kulutus on pyörinyt alle kuuden litran edellisvuosina. Nyt olisi havaittavissa hiukan pienempiä kulutuslukemia. Ajamiset on suoritettu pääasiassa kahden hengen kuormalla.
Nakutuksen väheneminen/katoaminen selittynee sillä että nykyisen 95E10 puristuskestävyys on korkeampi kuin entisen 95:n. Johtuen alkoholin korkeammasta oktaaniluvusta.
Se että kulutus on pysynyt ennallaan, tai jopa vähentynyt, lienee moottorinohjauksen kyvystä sopeuttaa ruiskutusmäärän/ajoituksen kohta hieman hitaammin palavan polttoaineen ominaisuuksia vastaavaksi.
Seurailen tilannetta ja ilmoitan kyllä jos jotain yllättävää ilmenee.
mm