Noniin enpä löytänyt juurikaan keskustelua pyötän katsastuksesta. Eli poliisi vei kilven 91-vuotisesta kikseristä.
Rakennettu faitteriks. Miten mahtaa olla pakoputken laita?
Mulla on simonin käyrästä ja akran pönttö ei mitään merkkejä,tarroja tai leimoja missään mahtaakohan vaikuttaa asiaan? Ja olis mukava jos teiltä löytyy kokemuksia katsastuksesta niin mihin pitäis kinnittää huomiota?
Kiitos jo etukäteen!
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:
* Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
* 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)*
Tuolta löytyy jotain pykälätietoa.
Tattista, vielä kun sais vähän osviittaa siitä kuinka tarkkoja ne inssit on siellä konttorilla![]()
Mulla olivat niin tarkkoja joskus että autossa (skyline) jossa oli 3" rst putkisto kirjoitettiin lappuun. "" meutasomittauslaite: korva"" *
eli riippuu kyllä katsurista... Ei toi muhkeine soundeineen hiljainen ollut ja oikein hävetti kun ajoi sisään konttorin halliin.
Fun,right?