Kesällä 2011 on tarkoitus lähteä pariksi viikoksi akselille slovakia/kroatia baltian kautta. kysymykseni koskeekin navigointia ko maissa. mulla on käytössä pari tomtomia (vanhempi on one) kummassakaan ei ole korttipaikkaa lisämuistille.on vain pohjoismaat.lisäksi pari nokialaista löytyy myöskin,joita toista olen käyttänyt onnistuneesti pohjoismaihin suuntautuneiilla reissuilla.
on myös erillinen gps-palikka paritettuna puhelimeen. (muuten oli satelliitit välillä hakusessa pelkkää puhelimen gps käytettäessä) jopa tukholman tunneleista poistuttaessa signaali löytyi nopeasti.
nyt kysyisinkin onnistuuko ko kombon käyttäminen baltian maissa sekä kroatiassa ja slovakiassa? vai tartteeko hankkia uusin rider?
eli nokian puhelin gps ominaisuuksilla,erillinen gps-palikka.puhelimesta yhteys korvaan napilla. karttaa ei tarvitse katsella. paperikartat ovat kyllä mukana luonnollisestikin,mutta jos joku tarkka paikka tarttee löytää niin navigaattorilla se löytynee helpommin.
at,d,dk,est,fin,kh,lao,lt,lv,no,pl,ru,se,th,vn
----------------------------------------
-Byrokratia kasvaa vastatakseen kasvavan byrokratian tarpeisiin-
-If you can do it yourself, do it-
Moro!
Itse tein viime kesänä 14 euroopan maan rundin (6800 km) ja apuna mulla oli pari paperikarttaa ja nokian 5800 johon olin asennellut google mapsin![]()
Joo tiedän, että melko karvalakkimeiningillä olin liikenteessä mutta esim. prahan HD-kaupassa tuli käytyä näillä avuilla ilman suurempia ongelmia vaikka en ole koskaan prahassa käynytkään.
Toki pari pientä risteyksen ohiajamista sattui yms, mutta eipä tuo haitannut kun ottaa oikean asenteen![]()
Matkat, mutkat ja HD
Itse käytin viime vuonna nokian N86 kännykkää OVI maps ohjelmalla kahdella autoreissuilla eurooppaan. Ekan kerran via baltiaa Serbiaan saakka ja toisella kerralla Serbiasta Itävallan ja Saksan kautta lautalla Suomeen. En kaivannut matkoilla ns. oikeaa navigaattoria. Kännykästä laitoin kaikki internet ominaisuudet pois päältä eli käytin offline karttoja ettei tule ylläri laskuja. Hyvin pelasi kunhan jaksoi odottaa sen pari minuuttia että puhelin löysi gps signaalin.
Suzuki DL650 V-Strom -18
no perhana! tällä mennään sitte! näin mietiskelin itekki. eipä tartte erillistä navia hankkia eikä siitä olla huolissaan sen lähtemisestä toisen mukaan. tällä hetkellä navi kiinni takiaistarralla pleksin sisäpuolella.
elikkä onko näin että jos lataan ovi-palvelusta baltian ja slovakian/kroatian kartat muistikortille niin näillä toimii eikä tartte jatkuvaa datayhteyttä. muistaakseni puheohjaus-asetukset maksavat jonkun verran tilattaessa. ainakin ennen oli...pitäisköhän sitä perehtyä nokian tarjontaan hiukka paremmin..?
at,d,dk,est,fin,kh,lao,lt,lv,no,pl,ru,se,th,vn
----------------------------------------
-Byrokratia kasvaa vastatakseen kasvavan byrokratian tarpeisiin-
-If you can do it yourself, do it-
Jos puhelimessa on ilmainen navigointi niin silloin ei maksa mitään. Kannattaa tarkastaa. Itse latasin tietokoneelta koko euroopan kartaston kännykkään ja mistään ei tarvinnut maksaa. Muistaa vaan huolehtia ettei puhelin ota yhteyttä nettiin ulkomailla. Karttaohjelmassa on asetuksissa offline tila ja vielä kun laittaa pois päältä sen a-gps toiminnon niin ei pitäisi olla huolta.
Suzuki DL650 V-Strom -18
Moi,
on kanssa tullut ajeltua myös itäpuolella pyörällä ja kännykälläkin kyllä pärjää. Isoissa motariristeyksissä toki varaudu siihen että voi ohjeet olla ilman kartan näkemistä (ja välillä näkemälläkin) myöhässä / epätarkat. Siellä kun on niitä motarilta ulostulojakin kaksin tai kolmin kappalein. Ja sitten kun ohi menee niin voi joutua ajamaan pitkiäkin matkoja enne kuin pääsee takaisin. NO sellaista elämä on
Ja ota kännykkääsi piuha mukaan. Jopa sielläkin päin on esim nettikahviloita joissa voit edullisesti käydä päivittämässä karttojasi jos jotain on unohtunut. Ja jos sinulla on wlan niin niitäkin yhteyksiä ainakin isommissa kaupungeissa saa ihan ilmaiseksi käyttöön.
Mukavaa kiireetöntä matkaa. Kateeksi käy.