Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 45:een 45:sta
  1. #31
    Jos on semmonen koko pyörän läpi (tapit varsinkin) tuleva värinä/"jurina", tarkista ihan ekaksi ketjut - kireys, mittaa monesta kohti ja kurkkaa eturattaan kunto.
    Tuommosta on tullu joskus kun on ketju ikänsä ehtoolla, vähän erikohista venyneenä. Saattaa myös korostua jos vähän muuttaa ketjun kireyttä.

    Jos laskin oikein, renkaat pyörii 80km/h vauhdilla vajaa 12 r/sek, eikä renkaiden halkaisijoiden ero taida olla tarvittava n 9-10% jotta kerran sekunnissa osus esim pieni epätasapaino (tai jos rengas ei oo vanteella kunnolla, tai on runko vikaa) kohilleen toisiinsa et täristäsivät yhteen.

    toki jos ketussa ei mitään oo nin sit kattosin silti ensin tasapainot, ja samalla siinä pyöritellessä silmämäärin renkaan muodon ja pyöreyden ja istumisen vanteella.

    Ominaisuudeksi en oikein jaksa tuommosta uskoa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  2. #32
    FJR:n kyseessä ollen tuon ketjun voinee sivuuttaa vianetsinnässä.
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  3. #33
    Lainaa Sami@Vespa kirjoitti Katso viesti
    FJR:n kyseessä ollen tuon ketjun voinee sivuuttaa vianetsinnässä.
    Ai ni. - my bad.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  4. #34
    Renkaiden suurkuluttaja Tonnijammu:n avatar
    Liittyi Jan 2008
    Kouvola
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Archimedes kirjoitti Katso viesti
    Kesän lopulla tuli renkaan vaihto ajankohtaiseksi ja tilasin Saksasta uudennut kumit eteen ja taakse ja valmistajana oli Mezler ja tyypiksi valitsit vahvistetut Z8:t. Saatuani renkaat alle alkoi outo sykleittäin toistuva värinä eli n. 80 nopeudessa n. sekunnin välen tuleva värinä ja nopeuden ollessa hiljaisempi aikaviive myös pidempi.
    Kun nopeus on 100 tai enemmän niin värinä on silloin jo aika yhtäjaksoista ja pikkuhiljaa alkoi häiritä.
    Siksipä taitaa ensi ajokaudelle vaihtua renkaat ja merkki, vaikka ovatkin uudet, mutta tuo värinä on häiritsevää pidemmän päälle.
    Onko kellään tullut vastaan vastavaa ja jos on niin oliko syyllinen etu- vai takarengas?
    Jostain löysin blokin ja vaikka onkin pannareilla, jossa oli tuolle rengasmerkille värinä oli ominaista, että eturengas aiheuttasi tuon värinän, mutta mene ja tiedä?

    http://www.panfun.fi/smf/st-1300-ren...-ja-koko/1257/
    Mulla on nyt kanssa Z8 Fjr:ssä alla ja ajanut niillä jo muutaman tonnin. HETI renkaitten asennuksen jälkeen ajoon lähtiessä huomasin mainitsemasi "resonanssivärinän" jo 50-80 km/h välillä, joka tietysti ihmetytti kovasti.

    Värinä oli oikeesti häiritsevää ja mietin jo sitäkin, että onko kardaani, mikä jurnuttaa. Päädyin kuitenkin heti siihen, että värinä aiheutuu juuri alle laitetuista Z8 renkaista.
    Tänä kesänä pyörässä on ollut sitä ennen Z6:sta ja PR2:sta alla ja mikään ei ole aiheuttanut vastaavaa värinää. Kyseinen värinä ei tullut mitenkään erityisesti stongaan vaan tuntui, että "runko" värisi erityisesti tuolla nopeusalueella. Jätin asian sikseen ja ajettuani noin pari tonnia huomasin, että kyseistä "resonanssivärinää" ei enää esiintynyt. Eikä ole sen jälkeenkään ja rengas on muuten toiminut moitteettomasti.
    Mene ja tiedä sitten, mikä noissa renkaissa aiheuttaa kyseisen värinän. Sitä en osaa sanoa, mutta niin samanlainen oireilu oli omassa pyörässä, kuin sinullakin Z8 asentamisen (molemmat) jälkeen.
    BMW K1200R -08
    ex:KTM 990 SupermotoT 2010
    ex:FJR 1300 -02
    ex:FZR 1000 -89
    "Yeah, you're a legend in your own mind."
  5. #35
    Lainaa mattianki kirjoitti Katso viesti
    Siis tuleeko sulla värinöitä sarviin vai ravistaako etupää kumpaa tarkoitat?
    Sarviinkin tulee värinöitä välillä ja tuntuu,että koko runko värisee ja siksi en ole oikein pystynyt paikallistamaan onko etu- vai takapää vai molemmat, joista tuo häiritsevä värinä tulisi.
    Takapäästä (rungon värinä huomioiden) minusta kuitenkin tulisi tuo värinä suurimmalta osin, joten olisiko rengas oikeasti syyllinen vai olisiko takapään takaisin laitossa tapahtunut jotain, joka voisi olla jollain tavalla syyllinen tuohon värinään?
    Tosin tuon asennuksen epäonnistumisen voinee sivuuttaa tuon tonnijammun jutun perusteella, kun samalla rengasmallilla ja tyypillä oli juuri samat ongelmat ja en ole vielä ehtinyt asennuksen jälkeen ajella kuin ehkä n. vähän yli 1000km ja loput ennen tuota parin tonnin mahdollista rajaa tulee sitten vasta seuraavalla ajokaudella ja toivonkin, että värinät olisivat sitten siinä eli rengastyyppi tarvitsee jonkunlaisen sisäänajon?

    Ennen mulla oli alla Z6:set ja silloin kulki kuin juna ei minkäälaisia värinöitä ainakaan renkaiden kohdalta. Ainoa mitä tuli silloin ja tulee vieläkin oli ja on n. 3000r kohdalla tuleva tärinä, mutta sen kai aiheutta kone itsessään, kun se ei esiinny kuin tuolla yhdellä kapealla kierrosalueella ja kuuluu siten jammun ominaisuuksiin?
    Viimeksi muokannut: Archimedes; 25.09.2012 klo 21:48.
  6. #36
    [/QUOTE]Ennen mulla oli alla Z6:set ja silloin kulki kuin juna ei minkäälaisia värinöitä ainakaan renkaiden kohdalta. Ainoa mitä tuli silloin ja tulee vieläkin oli ja on n. 3000r kohdalla tuleva tärinä, mutta sen kai aiheutta kone itsessään, kun se ei esiinny kuin tuolla yhdellä kapealla kierrosalueella ja kuuluu siten jammun ominaisuuksiin?[/QUOTE]

    Minulla Z6 etunen ravisti 160kmh sen verran ettei uskaltanut kovempaa ajaa,takarengaskin oli melkoisen levoton mutta taisi johtua siitä että oli kulunut kulmikkaaksi.

    Nyt alla PR2 ja etusen ravistelut jäi pois.

    3000rpm "jyristää" minullakin -01 malli.
  7. #37
    Nostetaan tätä ketjua välillä vaikka jutut on jo kauan sitten kirjoitettuja.

    Michelin pilot road 3 tuntuu sen verran hyvältä renkaalta, että ajan vielä seuraavankin kesän vastaavilla renkailla. Kilometrit taitaa olla tuolla alla olevalla rengasparilla nyt liki 15 000 ja ajattelin alkukauden vielä noilla körötellä.

    Eturengas tosiaan kuluu jossain määrätyssä vaiheessa ihan ihmeellisille kuvioille, noiden lamellien takia, mutta ajettavissa pyörä silti on.

    Tosta tärinästä sen verran, että silloin kun Italissa poikettiin, niin värinät loppuivat jossain vaiheessa.

    Kaveri mainitsi, että Yamahan tyypillinen vika on kuulemma se, että etusen kun vaihtaa, niin pitää katsoa akselin suoruus....

    Hitsi kun ei tiedä nyt osien nimiä, jotta voisi kuvailla....

    Juu sii ne kaksi osaa joiden läpi etuputket kulkee ovat ilmeisesti eriasennoista tai jotain. Eli jos tuollaista "voplausta" tuntuu etupäässä, niin pitää löystää akseli sekä ne kiinnikkeet etuputkien kiinnikekolmioista. Sitten akseli kireelle ja sen jälkeen etuputket myös kireelle....

    En ole itse tuota temppua kokeillut, mutta pitää joskus kokeilla.

    Ja sori, etten oikein osannut selittää, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä yritin ajaa takaa.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  8. #38
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Pari vuotta olen PR3:lla ajanut ja tykänny olen. Märällä ja sateella olen ollut arka, melkein tasajalkaa mennyt kaarteet. PR3:et päällä, niin luottamus kasvanut ja mutkat märälläkin ihan eri tahtia kun ennnen.

    Pakko kokeilla välillä muita kumeja. Hyllyssä Contin Sport Attack2 jo odottamassa ja tarkoitus olis vetää siivu myös uudella misukalla, eli Pilot Power 3:lla.

    PR3:n etusta, en ole edes loppuun ajanut, vaan vaihtanut suosiolla sarjana uusiin. Muodottomaksihan tuo PR3:n etunen menee kun on leikattu ristiin rastiin kumi auki.

    Hyvähän tuo etukolmio on löysätä ja linjata etupää uuteen uskoon, jos alkaa häiritä menoa.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  9. #39
    Sain mahdollisuden kokeilla erilaisia renkaita FJR:ssä kuluneen neljän viikon aikana.
    Kelit on ollut aika sekavat, eli kaikilla on tullut ajeltua kaikessa muussa paitti lumessa.

    Bridgestone Battlax, T30 EVO.
    Metzeler Roadtec, Z8 Interact.
    Continental Road Attack, 2GT.

    Vakiorenkaana ollut jo jonkin aikaa Michelin Pilot Road, 4GT.

    Toi Bridgestone oli mun pyörässä huono, epävakaa ja pelottava vesikeleissä.
    Aiemmassa pyörässä Metzeler oli aivan karmea, tässä nykypyörässä tuntui toimivan ihan hyvin ja vakaasti ja vesipitokin oli ihan uskottava.
    Continental ei ollut mikään mutkapätkärengas eikä vesikeleille sopiva. Isolla tiellä kuivilla keleillä ihan hyvä rengas.
    Pilot Road oli ehdottomasti paras, ehkä siihen oli tottunut vakiorenkaana ja sateellakin uskalsi ajella rohkeammin. Pilot Road oli myös ehdottomasti paras motareilla kaatosateessa.

    En ainakaan toistaiseksi vaihda merkkiä ja mallia FJR:ssä vakiorenkaana, se olkoon Michelin Pilot Road 4GT.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  10. #40
    aivan sama mielipide gt4 on fjr:n sopivin ....
    kumi jonka kanssa ei tarvi odotella yllätyksiä
  11. #41
    Mulla oli -13 mallin FJR:ssä ensiasennusrenkaana Bridgestonen BT23:t. Kuluivat reilussa 10tonnissa. Aiemmassa pyörässä alla oli Michelin Pilot Roadit, ja nykyisessä nyt toiset Pilot Road 4GT:t. Ja näissä pysyn. Ei yllätyksiä renkaista johtuen ja kestoa on ihan "riittävästi" eli yli 20 tonnia satsilla.
    FJR -04 -> FJR -13
    A-AL-B-BIH-CH-CZ-D-DK-EST-F-FIN-FL-GB-H-HR-I-IRL-L-LT-LV-MC-MK-MNE-N-NL-PL-RKS-RSM-S-SK-SRB-T-UA-VN
  12. #42
    Täältä myös ääni PR 4 GT:lle. Olen kokeillut myös useita muita renkaita FJR:ään, mutta nämä tuntuvat sopivan parhaiten ainakin mun käyttöön. Ei oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa.

    Renkaat olen saanut kestämään noin 10 tkm. Ajan paljon mutkateitä, joten ensimmäiseksi multa antautuu eturenkaat. Renkaan reunat tahtovat kulua ensin loppuun, etenkin oikealta puolelta.
    Yamaha FJR1300A -13, BMW R1200GS -09 ja BMW F650GS -01
  13. #43
    Samoin PR4GT pidän parhaiten toimivana renkaana fjr:ään. Noiden Michelinien lisäksi olen ajanut tällä Metzelerin Z8:lla (nytkin alla) ja ero on kyllä huomattava niin ajettavuudessa kuin kestävyydessä. Erityisesti sateella jostain syystä luotan paljon enemmän Michelinien pitoon. Metukat menee vaihtoon noin 10-12000 km jälkeen ja PR4:lla menee hyvinkin 15000 km ja silloinkin on vielä pintaa jäljellä. No eipä tarvitse enää arvailla mitä seuraavaksi laittaisi ensi keväänä alle...
    HD Pan America 1250S -22
    HD FLTRU -19
    ex-Ducati Monster+ -21
    ex-HD FLHTK -17
    ex-Yamaha FJR1300A -13
    ex-HD FLSTN -11
    ex-Yamaha XJR1300 -11
    ex-Yamaha YZF1000R -00
    ex-Yamaha XV1100 -89
  14. #44
    Olen ajanut PR4 GT:llä n.7000km ja hyvä gummi se on. En kyllä oikein jaksa uskoa noihin 15-20000 km:n kestoihin ainakaan mun ajotyylillä. Ehkä 10000 on realistisempi arvio.
  15.  
  16. #45
    Aivan ratkaiseva ero kilometreihin tulee "Fjalarissakin" siitä, millainen on
    pääasiallinen ajosuorite ja paineet.

    Rennon reipastakin mutkatourinkia "kolmella kilolla" kerää tuplat kilsat
    moneen muuhun "oikeaan tapaan" verrattuna.

    Sellainen kyyti, ettei pinnat vielä "vedä lipakaksi" kovemmilla paineilla mutkateillä....
    eli ihan järki päässä loma/tourinkikurvailua, niin setti kestää sinne 15-20 tkm haarukkaan
    kevyesti.... ja etunen kuluu.... monelle yllätyksenä samaan tahtiin kuin takanenkin.
    Edellyttäen toki, että laskee mutkiin, eritoten alamäissä, jarrulla saattaen sisään.
    Toki ajotyyli ei liioin saa olla "cruisella matkustamista" jolloin ankarasti kriminalisoitua
    mutkiin jarruttamista ei tarvita.
    Itse olen aina ollut sitä mieltä, että suoremmat pätkät mennään liian hiljaa, mukavan dynaamisen
    etenemisen suhteen, jos mutkiin ei juuri tarvitse jarrutella .

    Saahan tuon setin kevyesti höylättyä ihan "höyläämällä" vajaaseen viiteen tonniinkin.....
    vaikka ajelesikin mukamas "ihan oikein ja oikeilla paineilla" .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12