Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 139:sta
  1. #1
    sivulla 5 kooste ja kuvat tapahtuneesta aina tapahtumahetkestä lopputulokseen


    Ah, hyvästi ajokausi, ja R.I.P pikkurilli
    Kaikessa rauhassa peseskelin öljyllä ketjuja. Kuten aina. Prätkä huoltojalalla ja vaihde pällä. Kätevää. Ei tarvinnut itse pyöritellä ketjuja eteenpäin. No kas, *kuinas ollakaan, pieni lanka rätistä tarttui ketjuun, joutui rattaaseen ja repäs mun kätösen samalla. Onneksi ketju oli varsin löysä, ja melkein vähällä päästiin. Pikkurilli irtosi, muut sormet peukaloa lukuunottamatta murskaantui. No, ambulanssilla töölöön ja leikkaussaliin. neljän tunnin operaatio ja vajaan viikon sairaalajakso nyt takana. Tikkejä vajaa 50 ja metallia kädessä enemmän kun laki sallii

    Onni onnettomuudessa; löysän ketjun ansiosta menetin vain pikkurillin. ja onhan mulla toimiva vasen käsi. Että vasuriksi opetellen

    Ja tarinan opetusta ei varmaan tarvii kellekään sanoa *
    Viimeksi muokannut: Yokozuna; 08.12.2012 klo 22:47.
  2. #2
    Pics or it didn't happen!
    Litranen sisävessa
  3. #3
    No just.. :/
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  4. #4
    Joku täällä kumminkin kohta vääntää tämänkin kardaanikeskusteluun...

    Onneksi ei mennyt koko käsi
  5. #5
    Netissä näin aikoinaan kuvia kuinka pahaa jälkeä tuo voi teettää (en tähän hätään löytänyt linkkiä laitettavaksi). Kuvat oli jenkkilästä kun yhdelle motoristille oli käynyt samoin, tosin hän menetti muistaakseni kaikki sormet paitsi peukalon. Päätin etten yritä samaa.

    Ketjun aloittajalle toipumisia!
    Suzuki GSX 1400 -05
    Husaberg FE390 -10
  6. #6
    No hyvä ettei käynyt pahemmin, vaikka eihän tuokaan kyllä ollenkaan kivalta kuulostanut!

    Silläkin uhalla, että joku varmasti pitää tätä besserwisseröintinä, enkä tarkoita myöskään käännellä veistä haavassasi... mutta keskijalalle tai varikkopukille nostetun pyörän ketjua *EI*KOSKAAN* pidä pyörittää moottorin voimalla, jos on aikeissa rasvata tai putsata ketjua. Vaan pyörittää takarengasta ihan käsivoimin.

    Raskaampaa, kyllä, mutta jos konevoiman kanssa sattumoisin käy juuri kuten threadin aloittajalle, niin lopputulos voi olla vielä paljonkin murheellisempi.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #7
    Itsekin tullut tuota harrastettua sekä ketjujen puhdistuksessa että rasvauksessa, mutta ei ole tullut mieleenkään että noin huonosti voisi käydä. Tästä lähtien pyörittelen kyllä rengasta käsin aina.
  8. #8
    Ei kyllä ole laiskuudella rajaa jos sormienmenetyksen uhalla pitää vaihde päällä öljytä.. Se onkin niiiiiiin raskas pyöritellä se rengas käsin.

    Toisaalta omathan on nakit

    Tarvis varmaan tehdaiden laittaa joku varoitustarra siihen takahaarukkaan ja ketjurasvapurkkeihin.



    Mutta onhan toi ikävä tapaus kaikenkaikkiaan. Paranemisia
    1300cc Suzuki
  9. #9
    Se onkin muuten aika hämäävä homma. Helposti sitä ajattelee niin, että kun peli käy siinä vaan tyhjäkäyntiä, hyvin uskaltaa laittaa käden siihen lähelle ja esim. rasvaa ketjulle. Mutta jos se händy syystä tai toisesta takertuu ketjuun, niin koneessapa on yllättävän paljon voimaa pitää toisioveto pyörimässä pelkällä tyhjäkäynnillä, ja jälki voi olla karmeaa.

    Jotkut varmasti ottavat tuon riskin silti. Mutta ainakin sen olemassaolo on hyvä tiedostaa. Esim. käyttöohjekirjoissa saisi lukea tuosta paljon nykyistä selkeämmät varoitukset, siellä kuitenkin varoitellaan 100 kertaa turhemmistakin jutuista moneen kertaan.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  10. #10
    voi jumaleissön! Juttu on järkyttävä ja vielä kauheemmaks jotenkin realisoituu kun on ollu sun kanssa joskus tekemisissä. Mulle tuli melkeen paha olo tästä mielikuvasta

    Itelle olis ollu mieleen samanlainen toimenpide tehdä (mulla vaan ei ole pukkia), mutta mulle ei olis tullu mieleen että langanpätkä olis voinu ton tapahtumaketjun alottaa.

    Nimimerkillä eilen ketjuja sivutuella rasvaillut joka ihmetteli myös langanpätkän näköistä juttua rattaassa.

    Toivottavasti saat käden edes jotenkin kuntoon!
    Kohti ääretöntä - ja sen yli!
  11. #11
    kaveri joskus laittoi samalla tyylillä pv suzukiin ketjuja paikalleen...,käsi lipes kytkimeltä ja sormet poikki. peukku säästyi
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  12. #12
    Tästä kuvamateriaalia. Onneksi katsoin ennen kuin pistin keskiseisontatuen kiinni ja aloin putsata ketjuja.
  13. #13
    Paranemisia!

    Olikohan jossain viime vuoden Fast Bikessa kuva kun neiti-ihminen oli käynyt laittattamassa kynnet viimeisen päälle pinkki/musta -kuviollisiksi ja sen jälkeen päättänyt rasvata ketjut keskituella ja kone käynnissä. Muistaakseni pari nakkia oli irti eikä lopuissakaan ollut hurraamista. Manikyyri meni siitä kädestä kyllä aivan hukkaan. Fast Biken tyypit kertoivat että saavat useita samanlaisia kuvia kuukausittain.
    Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
  14. #14
    Osaltaan juuri tuon takia crossi/enskapyörissä on ketjuohjari/suoja, joka pitää sormet ja varpaat poissa ketjun ja takarattaan välistä. Vauhdissa kaatuessa takaratas leikkaa vaikka jalkaterän poikki. Mikään ei kai estä asentamasta samanlaista katupyöräänkin.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  15. #15
    paskasti kävi ja syyttäähän tästä vaan itseään saa mutta asenteella mennään. Minut itseni tuntien... tuskin opin tästä mitään. varovaisuus ei koskaan ole ikävä kyllä ollut se paras ominaisuuteni. tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, näin se menee. Laiskuuttani minä en tapojani ole valinnut vaan kaikki on silkkaa ajattelemattomuutta. Laiskaa musta ei saa tekemälläkään, ja saikulla sekin kostautuu...

    Kuka idiootti näin ketjuja oikeasti käsittelee: Minä

    Kiesus perkele
  16. #16
    Lainaa (pecha @ Huhti. 28 2011,11:38) kirjoitti
    Se onkin muuten aika hämäävä homma. Helposti sitä ajattelee niin, että kun peli käy siinä vaan tyhjäkäyntiä, hyvin uskaltaa laittaa käden siihen lähelle ja esim. rasvaa ketjulle. Mutta jos se händy syystä tai toisesta takertuu ketjuun, niin koneessapa on yllättävän paljon voimaa pitää toisioveto pyörimässä pelkällä tyhjäkäynnillä, ja jälki voi olla karmeaa.
    Saattaapa joku myös unohtaa ketjut rasvattuaan moottori käyden vaihteen päälle ja työntää pyörän pois keskiseisontatuelta puristamatta kytkintä. Pyörä lähtee etenemään melko liukkaasti ilman ohjastajaa Eli sormien leikkaaminen ei ole suinkaan ainoa riski noissa hommissa.
    ex Kawasaki Z1000SX -14
    ex Yamaha FZ6SA -06
    A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
  17. #17
    Lainaa (Jarsu @ Huhti. 28 2011,13:08) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Huhti. 28 2011,11:38) kirjoitti
    Se onkin muuten aika hämäävä homma. Helposti sitä ajattelee niin, että kun peli käy siinä vaan tyhjäkäyntiä, hyvin uskaltaa laittaa käden siihen lähelle ja esim. rasvaa ketjulle. Mutta jos se händy syystä tai toisesta takertuu ketjuun, niin koneessapa on yllättävän paljon voimaa pitää toisioveto pyörimässä pelkällä tyhjäkäynnillä, ja jälki voi olla karmeaa.
    Saattaapa joku myös unohtaa ketjut rasvattuaan moottori käyden vaihteen päälle ja työntää pyörän pois keskiseisontatuelta puristamatta kytkintä. Pyörä lähtee etenemään melko liukkaasti ilman ohjastajaa Eli sormien leikkaaminen ei ole suinkaan ainoa riski noissa hommissa.
    nojoo, onnistuuhan se turaaminen vaikka tuolleenkin...

    Itse tötöilin kerran keskituen kanssa, ei tosin ollut kone käynnissä, mutta pyörä oli parkkiruudussa, missä oli aika reippaasti kallistusta oikealle (pyörän päältä katsottuna), 250kg laite ja meikäläinen tietysti vasemmalla puolen seisoen, en satulassa ja hop, keskituelta alas. Loput varmaan sitten arvaakin, ei sitä sieltä väärältä puolelta pitele pystyssä! Ja sokerina pohjalla, olin myös osannut parkkeerata kamppeen riittävän likelle naapurin autoa, jolloin osumia saaneita ajoneuvoja olikin sitten kaksin kappalein..... *



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  18. #18
    Jossain kesäduunissa varoittelivat isohkosta (n. 3m korkea) pylväsporasta. Siinä oli joku vanha duunari poraillut jotain isohkoa reikää hitaalla kierrosnopeudella ja ajatellut pyhkäistä hanskalla terässä pyörineen lastunpätkän pois. Lastu tarttui hanskaan joka kiristyi käteen kiinni ja kaveri oli pyörähdellyt muutaman kierroksen terän mukana, kunnes kone oli saatu pysäytettyä. Säilyi hengissä, mutta kädessä oli taitoksia suhteellisen tiheästi.

    Elämä imee, ikinä ei voi voittaa ja muita latteuksia tähän perään.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  19. #19
    Ei hitto, tooosi huonoa tuuria
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  20. #20
    Lainaa (Sjuggen @ Huhti. 28 2011,13:58) kirjoitti
    Jossain kesäduunissa varoittelivat isohkosta (n. 3m korkea) pylväsporasta. Siinä oli joku vanha duunari poraillut jotain isohkoa reikää hitaalla kierrosnopeudella ja ajatellut pyhkäistä hanskalla terässä pyörineen lastunpätkän pois. Lastu tarttui hanskaan joka kiristyi käteen kiinni ja kaveri oli pyörähdellyt muutaman kierroksen terän mukana, kunnes kone oli saatu pysäytettyä. Säilyi hengissä, mutta kädessä oli taitoksia suhteellisen tiheästi.

    Elämä imee, ikinä ei voi voittaa ja muita latteuksia tähän perään.
    Yksi syy miksi lastuavassa työstössä ei pitäisi pitää hanskoja tai liian pitkiä hihoja.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  21. #21
    Itse olen myös laiska. Mutta hommahan toimii myös vaihde vapaalla. Märkä kytkin niin kyllä se hissukseen pyörii ilman vaihdettakin, mutta voimaa ei ole nimeksikään.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  22. #22
    Lainaa (Akiva @ Huhti. 28 2011,15:01) kirjoitti
    Lainaa (Sjuggen @ Huhti. 28 2011,13:58) kirjoitti
    Jossain kesäduunissa varoittelivat isohkosta (n. 3m korkea) pylväsporasta. Siinä oli joku vanha duunari poraillut jotain isohkoa reikää hitaalla kierrosnopeudella ja ajatellut pyhkäistä hanskalla terässä pyörineen lastunpätkän pois. Lastu tarttui hanskaan joka kiristyi käteen kiinni ja kaveri oli pyörähdellyt muutaman kierroksen terän mukana, kunnes kone oli saatu pysäytettyä. Säilyi hengissä, mutta kädessä oli taitoksia suhteellisen tiheästi.

    Elämä imee, ikinä ei voi voittaa ja muita latteuksia tähän perään.
    Yksi syy miksi lastuavassa työstössä ei pitäisi pitää hanskoja tai liian pitkiä hihoja.
    Tai pitkää tukkaa. Kotipaikkakunnan eräässä koulussa, opiskelija sai pikaskalpeerauksen, kun moppitukka tarttui istukkaan.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  23. #23
    Viime keväänä oli ihan sama stoori täällä. Ilmeisesti perinteinen varokaa heikkoa jäätä juttu, joku kokeilee vuosittain kuitenkin. Kyllä tulee kylmät väreet pelkästä ajatuksestakin. Kiitos muistutuksesta, en pese ketjuja tänäkään vuonna.
    CBR 1000F -89
  24. #24
    Lainaa (chainese @ Huhti. 28 2011,15:29) kirjoitti
    Kiitos muistutuksesta, en pese ketjuja tänäkään vuonna.
    voihan sitä ketjujen kanssa touhuta, kunhan ei pyöritä niitä moottorin avulla.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #25
    Lainaa (Akiva @ Huhti. 28 2011,15:01) kirjoitti
    Lainaa (Sjuggen @ Huhti. 28 2011,13:58) kirjoitti
    Jossain kesäduunissa varoittelivat isohkosta (n. 3m korkea) pylväsporasta. Siinä oli joku vanha duunari poraillut jotain isohkoa reikää hitaalla kierrosnopeudella ja ajatellut pyhkäistä hanskalla terässä pyörineen lastunpätkän pois. Lastu tarttui hanskaan joka kiristyi käteen kiinni ja kaveri oli pyörähdellyt muutaman kierroksen terän mukana, kunnes kone oli saatu pysäytettyä. Säilyi hengissä, mutta kädessä oli taitoksia suhteellisen tiheästi.

    Elämä imee, ikinä ei voi voittaa ja muita latteuksia tähän perään.
    Yksi syy miksi lastuavassa työstössä ei pitäisi pitää hanskoja tai liian pitkiä hihoja.
    Itse olen ollut opiskelujen ohella 5 vuotta enemmän tai vähemmän manuaalisorvilla töissä ja kyllä siinä on pakko hanskoja pitää tai on kädet joka päivän päätteeksi aivan verillä tai palovammoilla. Jossain koulussa pikku sorvilla voi vähän näperellä jotain pientä kivaa nippeli nappelia ilman hanskoja mutta kun oikeasti täytyy jotain saada tehtyä lentelee sitä lastua kumminkin pitkin poikin ja kappaleet+lastut ovat välillä helvetin kuumia. plus kappaleissa on väkisin jossain kohtaa työtä helvetin teräviä reunoja+kaikkea muuta kivaa...

    Sen sijaan täytyy ymmärtää varoa kaikkia pyöriviä osia vaikka kuinka kauan olisi ollut koneella töissä tai vaikka kuinka pieni vekotin olisi. Ihminen on kumminkin niin heikko ja hidas ettei tarvitse kummoiseen koneeseen tarttua kun on ainakin se käsi aika tohjona. Itsellä on ainakin säilynyt sellainen terve pelko siihen koneeseen kun tietää, että jos lähtee sinne mukaan pyörimään niin oma kroppa on se mikä antaa periksi ei sorvi.

    Itse en koske mielellään edes ilman hanskaa pyörivään kappaleeseen, jos sitä on pakko jostain syystä tökkiä niin sitten jollain puukalikalla. Varsinkaan lastuja en mielellään poista edes pysähtyneestä kappaleesta/porasta käsin, edes hanskat kädessä kun voivat olla niin helvetin teräviä että on hanska ja käsi luuta myöten auki kun vähän koitaa vetää.

    Pakko kyllä myöntää että olen itse rasvannut kone käynnissä ketjuja spräypurkilla, ei ehkä kovin fiksua puuhaa tuokaan mutta putsaamista en ole kyllä onneksi edes harkinnut. Ymmärrän kyllä että saattaa vaikuttaa aika turvalliselta puuhalta jossain tilanteessa varsinkaan jos ei ole ollut koneiden kanssa paljoa tekemisissä.

    Toinen vaara mikä noissa ketjuissa on jossakin malleissa on suht läheltä jalkatappia kulkevat ketjut ja mahdolliset kengän nauhat. Itsellä on ollut yksi pyörä mitä en ajanut ollenkaan nauhallisilla kengillä kun meni niin kuumottavan läheltä jalkaa ketjut. Ei se ainakaan kivalta meinaan tunnu kun alkaa 40kw motti kiristämään kengännauhoja
  26. #26
    Huh, on varmasti tehny aika nannaa!
    Eiku paranemisia...

    Muut prätkäni on ollu sivujalallisia, yks pärrä on ollut keskiseisontatuellinen ja siinä pyöritin aina takagummea käsin ja rasvaa samalla.
    Muissa kikottimissa erillisellä tuella oon aina jotain rassaillu pyörästä. Tällä hetkellä puuttuu se erillinen tukikin...

    Itse olen vaan kokeillut vaihde silmässä, kone käyden -rasvausta.
    (juurikin siksi, että voisin todeta, että onko se niin helpompaa ja sitä, että miten joku on voinut saada sormet moisessa operaatiossa lähtemään, kokeiltuani huomasin, että sen verran nopsaan se ketju kuitenkin vilistää, että pienikin virheliike ja naps!)

    ...mutta niikuin sanottua minusta ketjut vilisti liian nopesti ja rasvaus oli semmoista sätöstämistä, käsin oli paljon parempi
  27. #27
    Lainaa (Gylde @ Huhti. 28 2011,11:19) kirjoitti
    Netissä näin aikoinaan kuvia kuinka pahaa jälkeä tuo voi teettää (en tähän hätään löytänyt linkkiä laitettavaksi). Kuvat oli jenkkilästä kun yhdelle motoristille oli käynyt samoin, tosin hän menetti muistaakseni kaikki sormet paitsi peukalon. Päätin etten yritä samaa.

    Ketjun aloittajalle toipumisia!
    Joo tämä linkki on nähty enkä ole enää ikinä niin tehnyt. Ei ole koskaan niin kiire/laiska ettei käsin saisi sitä pyörää pyöritetyksi.
  28. #28
    niin, kuka on kiireinen, kuka laiska ja... no, mä oon... Kaisa mä kuvittelen aina välillä tekeväni jotain tosi kätevää ja siitä sitten koituukin harmia

    no, faktaa on että ei tää leikin asia ole. Kunhan mä muistaisin sen itsekin jatkossa... kyllähän mua ihmiset varotteli, mutta kun joku aikaisemmin viittasi ohjekirjoihin... hei come on, kuka oikeasti lukee ketjujen rasvauksesta ohjeet? eikä tämä nyt mun ihan eka kesä oman prätkän kanssa ole...



  29. #29
    Lainaa (Teppe @ Huhti. 28 2011,16:52) kirjoitti
    Lainaa (Gylde @ Huhti. 28 2011,11:19) kirjoitti
    Netissä näin aikoinaan kuvia kuinka pahaa jälkeä tuo voi teettää (en tähän hätään löytänyt linkkiä laitettavaksi). Kuvat oli jenkkilästä kun yhdelle motoristille oli käynyt samoin, tosin hän menetti muistaakseni kaikki sormet paitsi peukalon. Päätin etten yritä samaa.

    Ketjun aloittajalle toipumisia!
    Joo tämä linkki on nähty enkä ole enää ikinä niin tehnyt. Ei ole koskaan niin kiire/laiska ettei käsin saisi sitä pyörää pyöritetyksi.
    Niin, pistin ko. linkin tuonne ylemmäs ketjussa.
  30.  
  31. #30
    Tuttavani murskasi myös oikean kätensä kun tippui teräspalkki käden päälle, oli kolmisen kuukautta sairaalassa helsingissä, menetti kaksi sormea kun menivät kuolioon. Tulee työkuntoiseksi näillä näkymin syksyllä, Joulukuussa teloi käden. Onneksi menetit vain pikkurillin, sitä varmaan loppujen lopuksi tarvitsee vähiten sormista. Ei muuta kuin tsemppiä ja toivottavasti tulee käsi nopsaan kuntoon että pääsisit jopa vielä tällä kaudella ajelemaan.
    CBR 600F -93
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen