Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    motomata
    eilen suzuki saapu kotio upea konepyörä täytyypi myöntää ... t-motomata
  2. #2
    Onnea uudelle pyörälle!
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013
  3. #3
    Upeeta! Minkä ikänen elukka on kyseessä?
    RGV 250
  4. #4
    motomata
    huometa tommie motomatan konepyörä k9-malli
  5. #5
    Lainaa (motomata @ Joulu. 05 2010,04:38) kirjoitti
    huometa tommie *motomatan konepyörä k9-malli *
    Nyt vain loggautumaan gixxer.fi niin saat paljon uusia kavereita
  6. #6
    Dunlop-ketjusta:

    Lainaa Nitrous kirjoitti
    K9 gixu pitää joka tapauksessa vetää niin pitkäksi kuin mahdollista, joten ei pitäisi tulla ongelmaa sen suhteen ettei lämppäri mahtuisi väliin. Oiskohan uudella ketjulla jäänyt 6-8mm säätövaraa vielä pidentää mopoa Motoparkin välityksellä, jolla pyörä on pisin. muiden ratoje väleillä pyörä on 8-16mm lyhyempi. Vakioon verrattuna Motoparkin väleillä akseliväli on vajaa 30mm pidempi.
    Pyöräni sattuu olemaan samaa mallia, joten kysyn onko tuossa pidentämisessä jotain muutakin syytä kuin keulimisen hillitseminen? Monikolenkkinen ketju pyörässäsi on?

    Mitä rattaita olet käyttänyt eri radoilla? Pyöräni mukana tuli kassillinen rattaita. Olen ajanut sillä vasta 3 ratapäivää niillä rattailla, jotka pyörässä oli ostohetkellä.
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  7. #7
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Dunlop-ketjusta:



    Pyöräni sattuu olemaan samaa mallia, joten kysyn onko tuossa pidentämisessä jotain muutakin syytä kuin keulimisen hillitseminen? Monikolenkkinen ketju pyörässäsi on?

    Mitä rattaita olet käyttänyt eri radoilla? Pyöräni mukana tuli kassillinen rattaita. Olen ajanut sillä vasta 3 ratapäivää niillä rattailla, jotka pyörässä oli ostohetkellä.
    Isot pojat kerto mulle, että se toimii parhaiten tolla tapaa ja en lähtenyt muuta kokeilemaan, koska se tosiaan tuntu mukavasti toimivan. Mut ilmeisesti vähentää taipumusta keulimiseen ja avauksissa pito on parempi.

    Tuo ketjun pituus ja välitykset tosiaan unohtu mainita siellä Dunlop-ketjussa. Ketjut on 118 lenkkiset, jopa 120 lenkkisellä saattas riittää säätövara. Ois pitäny kokeilla ennen kuin katkasin kaks lenkkiä pois. Välitykset Motoparkissa muistaakseni 16-44 ja muualla 16-46. Alastarossa vois toimia vielä lyhyempikin välitys, pitänee kokeilla ens kesänä. Ja nuo välit siis 195/65 renkaalla, saa nähdä tartteeko muuttaa tolle 205/60 kumille välityksiä mihinkään vai meneekö samalla. Motoparkissa jos 16-45 riittäs bussipysäkin vikassa taitossa niin ei niin pahasti haittais sieltä tornin mutkasta kolmosella lähteminen.

    Tuolta Nitrous goes Racing topicista muistaakseni löytyy sitten pyörän viime kautinen alustageometria jos se on hakusessa.

    Jos sulla on uusia/vähän ajettuja rattaita joutilaana niin mulla vois olla tarvetta parille kiekolle.
  8. #8
    Lainaa Nitrous kirjoitti
    Ketjut on 118 lenkkiset, jopa 120 lenkkisellä saattas riittää säätövara. Jos sulla on uusia/vähän ajettuja rattaita joutilaana niin mulla vois olla tarvetta parille kiekolle.
    Pyörässäni on 120-lenkkinen 520-ketju. Akseli on välityksillä 16-43 (edellisen omistajan Pärnun radalla käyttämät) kutakuinkin niin takana haarukassa kuin se voi olla. 16-44 välityksillä olisi jo vähän venymisvaraakin.

    Pyörän mukana tuli kahdet vanteet, joista toiset on vanhemman vuosimallin pyörästä. Siksi kassissa olikin niin paljon rattaita, kun niitä on kokoelma kummallekin vanteelle. Alkuperäisvanteen rattaan kiinnitys 6 pultilla (41, 42, 43 (paikoillaan), 44, 45), vanhemman vanteen 5 pultilla (42, 43 (paikoillaan), 44, 45, 46). Takarattaista 41- ja 42-hampaiset rattaat sopinevat käytettäväksi 15-hampaisen eturattaan kanssa, joka kassista myös löytyi.

    Paljon rattaita minun ajomäärilleni on, mutta en tiedä vielä mille tulee käyttöä. Ehkä niitä joskus tarvitsen, kun ymmärrys ja ajotaidot paranevat.

    Lainaa Nitrous kirjoitti
    Välitykset Motoparkissa muistaakseni 16-44 ja muualla 16-46. Motoparkissa jos 16-45 riittäs bussipysäkin vikassa taitossa niin ei niin pahasti haittais sieltä tornin mutkasta kolmosella lähteminen.
    Kokeilen noita välityksiä tulevana kesänä.

    Lainaa Nitrous kirjoitti
    Tuolta Nitrous goes Racing topicista muistaakseni löytyy sitten pyörän viime kautinen alustageometria jos se on hakusessa.
    Täytyypä käydä jossain välissä tutkimassa. Verrattuna edelliseen pyörääni (vakio ZX-10R) kääntyvyys on paljon parempi, vaikka keulan jouset tuntuvat olevan hyvin jäykät löysähköille jarrutuksilleni eli joustovaraa jää paljon käyttämättä. Kääntyvyyteen tietty vaikuttaa geometrian lisäksi myös pyörässä olevat Dunlopin slicksit, joista takanen 195/65. Tämän kokoisia takasia minulla on tulevaksikin kesäksi.
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  9. #9
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Pyörässäni on 120-lenkkinen 520-ketju. Akseli on välityksillä 16-43 (edellisen omistajan Pärnun radalla käyttämät) kutakuinkin niin takana haarukassa kuin se voi olla.

    42-hampaiset rattaat sopinevat käytettäväksi 15-hampaisen eturattaan kanssa, joka kassista myös löytyi.
    Et pysty käyttämään noita rattaita samalla ketjulla.

    Jos ette ole vielä flashannut ECUa ja poistaneet moottorijarrun polttoaineensyötön katkaisua niin suosittelen tekemään sen. 2011 malliin asti saa ilmaisia tiedostoja, joissa on tämä optio.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750
  10. #10
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Et pysty käyttämään noita rattaita samalla ketjulla.

    Jos ette ole vielä flashannut ECUa ja poistaneet moottorijarrun polttoaineensyötön katkaisua niin suosittelen tekemään sen. 2011 malliin asti saa ilmaisia tiedostoja, joissa on tämä optio.
    Mulla on omassa laitteessa Yoshin kittiecu, jossa on valittavissa kolme erilaista kiinteää moottorijarrukarttaa, joista kaksi voi määritellä napin taakse. Noille kahdelle kartalle voi määritellä vaihdekohtaisesti, että kuinka kova (light-medium-heavy) moottorijarru on milläkin vaihteella käytössä. Myös tuo fuel cut on oletuksena pois päältä. Moottorijarrun säätö toimii niin, että ecu avaa moottorijarrussa toisioläppiä ja toisioläppien akselin päässä oleva nokkapyörä painaa ensiöläppien vivustoa ja avaa siten ensiöläppiä. Jos en väärin muista, pystyy ecu avaamaan ensiöläppiä max. 12% moottorijarrun aikana, jolloin Ecu syöttää koneeseen myös soppaa ko. kaasunasennon mukaan.

    Nimim. Ei enää metrisiä liekkejä putken päästä ja karstoittuvaa konetta ensi kesänä.
  11. #11
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Pyörässäni on 120-lenkkinen 520-ketju. Akseli on välityksillä 16-43 (edellisen omistajan Pärnun radalla käyttämät) kutakuinkin niin takana haarukassa kuin se voi olla. 16-44 välityksillä olisi jo vähän venymisvaraakin.

    Pyörän mukana tuli kahdet vanteet, joista toiset on vanhemman vuosimallin pyörästä. Siksi kassissa olikin niin paljon rattaita, kun niitä on kokoelma kummallekin vanteelle. Alkuperäisvanteen rattaan kiinnitys 6 pultilla (41, 42, 43 (paikoillaan), 44, 45), vanhemman vanteen 5 pultilla (42, 43 (paikoillaan), 44, 45, 46). Takarattaista 41- ja 42-hampaiset rattaat sopinevat käytettäväksi 15-hampaisen eturattaan kanssa, joka kassista myös löytyi.

    Paljon rattaita minun ajomäärilleni on, mutta en tiedä vielä mille tulee käyttöä. Ehkä niitä joskus tarvitsen, kun ymmärrys ja ajotaidot paranevat.



    Kokeilen noita välityksiä tulevana kesänä.



    Täytyypä käydä jossain välissä tutkimassa. Verrattuna edelliseen pyörääni (vakio ZX-10R) kääntyvyys on paljon parempi, vaikka keulan jouset tuntuvat olevan hyvin jäykät löysähköille jarrutuksilleni eli joustovaraa jää paljon käyttämättä. Kääntyvyyteen tietty vaikuttaa geometrian lisäksi myös pyörässä olevat Dunlopin slicksit, joista takanen 195/65. Tämän kokoisia takasia minulla on tulevaksikin kesäksi.
    Mulla oli loppukaudesta 16-44 välityksellä säätövaraa käytössä ehkä n. 1mm, kun ketjut oli sen verta venyneet. Joutuukohan tässä piru vielä käymään 120-lenkkisen ketjun kuitenkin. Noh...katotaan miltä toi tuntuu ennen kuin aletaan säätämään. 15-43 on aika lähellä sama välitys kuin 16-46, mutta saattaa loppua ketjusta säätövara kesken. 15-44 on varmaan pienimmät rattaat mitä tuolla ketjulla pystyt käyttämään. Se vastaa aika tarkkaan 16-47 välitystä. Tosin en tiedä saako noin isoa kiekko taakse mistään ja sillä jo akselivälikin lyhenee ehkä turhan paljon.
  12. #12
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mulla on omassa laitteessa Yoshin kittiecu, jossa on valittavissa kolme erilaista kiinteää moottorijarrukarttaa, joista kaksi voi määritellä napin taakse. Noille kahdelle kartalle voi määritellä vaihdekohtaisesti, että kuinka kova (light-medium-heavy) moottorijarru on milläkin vaihteella käytössä. Myös tuo fuel cut on oletuksena pois päältä. Moottorijarrun säätö toimii niin, että ecu avaa moottorijarrussa toisioläppiä ja toisioläppien akselin päässä oleva nokkapyörä painaa ensiöläppien vivustoa ja avaa siten ensiöläppiä. Jos en väärin muista, pystyy ecu avaamaan ensiöläppiä max. 12% moottorijarrun aikana, jolloin Ecu syöttää koneeseen myös soppaa ko. kaasunasennon mukaan.

    Nimim. Ei enää metrisiä liekkejä putken päästä ja karstoittuvaa konetta ensi kesänä.
    Juu, lähinnä Anttilalle tarkoitettu mikäli mopossa ei ole Yoshin ecua ja muille, joilla on vakio ecu.
    Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 21.04.2017 klo 11:28.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750
  13. #13
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mulla on omassa laitteessa Yoshin kittiecu, jossa on valittavissa kolme erilaista kiinteää moottorijarrukarttaa, joista kaksi voi määritellä napin taakse. Noille kahdelle kartalle voi määritellä vaihdekohtaisesti, että kuinka kova (light-medium-heavy) moottorijarru on milläkin vaihteella käytössä. Myös tuo fuel cut on oletuksena pois päältä. Moottorijarrun säätö toimii niin, että ecu avaa moottorijarrussa toisioläppiä ja toisioläppien akselin päässä oleva nokkapyörä painaa ensiöläppien vivustoa ja avaa siten ensiöläppiä. Jos en väärin muista, pystyy ecu avaamaan ensiöläppiä max. 12% moottorijarrun aikana, jolloin Ecu syöttää koneeseen myös soppaa ko. kaasunasennon mukaan.
    Pyörässäni on Yoshin tuplaputket ja tietääkseni kittiecukin. Ylemmät läpät näyttivät olevan kiinteästi auki koko ajan ja joku sähköjohdotuskin oli irrotettuna. En edes vilkaissut miltä ecu näyttää. Pääseekö sinne esim. läppärillä kurkkimaan kuten edellisen pyörän Power Commanderilla vai onko se vain jonkun virityspajan tutkittavissa/säädettävissä?
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  14. #14
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Pyörässäni on Yoshin tuplaputket ja tietääkseni kittiecukin. Ylemmät läpät näyttivät olevan kiinteästi auki koko ajan ja joku sähköjohdotuskin oli irrotettuna. En edes vilkaissut miltä ecu näyttää. Pääseekö sinne esim. läppärillä kurkkimaan kuten edellisen pyörän Power Commanderilla vai onko se vain jonkun virityspajan tutkittavissa/säädettävissä?
    Yoshin Emprolla sinne pääsee. Tosin ohjelman metsästäminen on vähän työlästä. Ecun sarjanumerolla vois yrittää maahantuojalta tai suoraan Japanista. Jos on kittiecu niin olis mielenkiintosta tietää miksi toisioläpät on pois käytöstä. Multa löytyy nyt tuo softa ja piuha eli voidaan varikolla vilkasta sitä sunkin ecua kunhan saan koneen juttelemaan ecun kanssa ja opettelen ensin oman kanssa käyttämään tuota.
  15. #15
    Kittiecusta löytyy tommoset kuvan mukaset "competetion use only".
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  16. #16
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Pyörässäni on 120-lenkkinen 520-ketju. Akseli on välityksillä 16-43 (edellisen omistajan Pärnun radalla käyttämät) kutakuinkin niin takana haarukassa kuin se voi olla. 16-44 välityksillä olisi jo vähän venymisvaraakin.

    Paljon rattaita minun ajomäärilleni on, mutta en tiedä vielä mille tulee käyttöä. Ehkä niitä joskus tarvitsen, kun ymmärrys ja ajotaidot paranevat.



    Kokeilen noita välityksiä tulevana kesänä.
    Kannattaa ainakin aloittaa Motoparkissa 16-46 välityksellä. Voi sattua alun kurvivauhdeilla paremmin vaihteet hehtaarille.

    Kemorassa olen itse ajanut 16-48 rattailla.
  17. #17
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kittiecusta löytyy tommoset kuvan mukaset "competetion use only".
    Helpoin tapa selvittää onko pyörässä Race EMPro ECU on painaa pyörän käydessä töötön nappia, kisa ECUssa tämä katkaisee sytytyksen ("Auto-shifter" toiminto).
  18. #18
    Lainaa HPi kirjoitti Katso viesti
    Helpoin tapa selvittää onko pyörässä Race EMPro ECU on painaa pyörän käydessä töötön nappia, kisa ECUssa tämä katkaisee sytytyksen ("Auto-shifter" toiminto).
    Totta. Eipä taas tullu ajateltua loppuun asti. Toinen millä sen voi testata on hätävilkun numiska. Sen kun kääntää päälle, pitäs syttyä mittaristoon vilkut palamaan ykköskartan merkiksi.
  19. #19
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Yoshin Emprolla sinne pääsee. Tosin ohjelman metsästäminen on vähän työlästä. Ecun sarjanumerolla vois yrittää maahantuojalta tai suoraan Japanista. Jos on kittiecu niin olis mielenkiintosta tietää miksi toisioläpät on pois käytöstä. Multa löytyy nyt tuo softa ja piuha eli voidaan varikolla vilkasta sitä sunkin ecua kunhan saan koneen juttelemaan ecun kanssa ja opettelen ensin oman kanssa käyttämään tuota.
    Pyörästä on riisuttu "turhat sähköt" eli ei ole töötin tai vilkkujen kytkimiä virtalukosta puhumattakaan. Mutta samannäköinen Yoshin ECU sieltä löytyi.

    Edellinen omistaja sanoi, että pyörä oli hänen omistuksensa ajan tuollainen.

    Olisi kiva tietää minkälaisen operation edellyttäisi palauttaa toisioläpätkin käyttöön.
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  20. #20
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Pyörästä on riisuttu "turhat sähköt" eli ei ole töötin tai vilkkujen kytkimiä virtalukosta puhumattakaan. Mutta samannäköinen Yoshin ECU sieltä löytyi.

    Edellinen omistaja sanoi, että pyörä oli hänen omistuksensa ajan tuollainen.

    Olisi kiva tietää minkälaisen operation edellyttäisi palauttaa toisioläpätkin käyttöön.
    Ok, eli siellä on tod. näk. kittiecu, mutta vakiosähköt. Tuokin kombo toimii, mutta kaikkia kittiecun ominaisuuksia ei saa käyttöön. Käytännössä varikkorajotin, setting valinta (kartta 1&2) ja sytkän katkasu töötillä puuttuu. Toki jos tuo katkaisija on poistettu kokonaan, ei pääse käyttämään edes ajomoodeja, eli A,B ja C -karttaa, joilla on oletuksena eri määrä ryntäyksenestoa. A=pois päältä, B=soft, C=heavy. VIrtalukko poistuu aina kittiecun kanssa ja sen tilalle tulee semmonen lyhyt johtosarja.
  21. #21
    Vaihdoin Alastarolle takarattaan 43:sta 45:ksi. Perä alkoi luikertelemaan jarruissa kytkintä nostaessa kakkosvaihteella. Kytkimen luistoa voi kuulemma säätää. Kannattaako siihen ryhtyä vai opetella käyttämään välikaasua?
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  22. #22
    Vaihdoin muutaman viestin Nitrouksen kanssa K9:n Big Piston Fork -keulasta. Muutamia asioita selvisi, mutta vielä jäi epäselvääkin.

    Youtubessa on Big Piston Forkin toimintaa havainnollistava video, josta kuvakaappauksessa näkyy keulaöljyn virtausten suunnat puristuvassa ja ojentuvassa teleskoopissa. Huolto-ohjeen mukaan öljyn pinnan taso tulee olla 75 mm sisäputken yläpään alapuolella. Öljystä suurin osa on sisäputken sisällä, missä mäntä venttiileineen on. Öljyä on myös sisä- ja ulkoputken välisessä tilassa. Sisäputken yläpäässä on 11 cm syvä alumiiniholkki, jonka pohjan läpi menee mäntää liikuttava varsi. Holkin pohjassa on venttiili alaspäin virtaavalle öljylle ja pohjan tuntumassa on myös noin 3 mm reikä, josta öljy pääsee virtaamaan kuppimaiseen holkkiin.

    ShowaBigPistonForkOilFlow.jpg

    Lueskelin jousista Racetechin sivuilta, jossa mainittiin keulaöljyn pinnan tasoksi 115 mm sisäputken yläpäästä mitattuna. Jos pyörällä ajetaan yleisellä tiellä ja varsinkin matkustajan kera, on varmasti parempi käyttää huolto-ohjeen mukaista 75 mm. Selvittäessäni itselleni miten keula oikein toimii, otin keulan osista tarvittavat mitat ja piirsin teleskoopista kuvat. Racetechin suosittama öljynpinnan taso on kokoonpuristetussa teleskoopissa pari milliä sisäputkessa olevien 8-millisten reikien, joiden läpi öljy virtaa sisä- ja ulkoputken välillä, yläpuolella. Kun teleskooppi on ojentuneena, jää öljyn pinnan taso juuri ja juuri sisäputken yläpäässä olevan alumiiniholkin alapuolelle. Racetechin suosituksella siis vaimennusta tekee vain männän liike ja siinä olevat meno- ja paluuvaimennuksen venttiilit.

    GSX-R1000_K9_Keula_puristuneena_ja_lepotilassa_1.png

    Viimeisessä kuvassa näkyy teleskoopin alapää. Kun teleskoopin korkit ovat paikoillaan, näkyy sisäputken liukupintaa 126 mm. Sisäputkea saa "top-out" jousta vasten vetämällä alemmas, jolloin liukupintaa näkyy 135 mm. Kun teleskooppi on täysin kokoonpuristettu, jää liukupintaa näkyviin 20 mm. Kokonaisjousto on siis 115 mm vaikka pyörän speksien mukaan se olisi 125 mm.

    GSX-R1000_K9_Keula_puristuneena_ja_lepotilassa_2.png

    En ole vielä ajanut tuolla matalammalla 115 mm öljyn pinnalla, jolloin vaimennuksesta jää pois sisäputken yläpään holkkiin ja sieltä poispäin oleva virtaus. Täytyy ennen seuraavaa ratapäivää tarkistaa vielä painauma ja palauttaa meno- ja paluuvaimennus oletusasetuksiin, jotta radalla voi hakea uudet säädöt.
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  23. #23
    Kävin perjantaina Alastarossa kokeilemassa öljypinnan laskun vaikutusta. Ainoa havaittavissa oleva vaikutus oli sillä, kun laitoin menovaimennuksen oletusasetukseen - sillä keula alkoi pompottamaan - löysääminen aiempaan teki menosta taas vakaata.

    Keulan kokoonpuristumiseen jarrutuksissa ei öljypinnan laskemisella ollut havaittavissa olevaa vaikutusta. Laskin juuri, että alemmalla pinnalla teleskooppi puristuu kokoon vain noin 2,3% pienemmällä voimalla - olisi kannattanut laskea jo ennen muutosta. Sen sijaan öljyn pinnan nostaminen ohjearvon mukaisesta kasvattaisi kokoonpuristuksen vaativaa voimaa voimakkaasti. Eri kierrosten jarrutuksissa on jo paljon enemmän hajontaa kuin tuo pari prosenttia.

    Tulipahan kokeiltua.
    Suzuki GSX-R1000 K9, kilvetön
    BMW F800GS -08
    Suzuki GSX1100F -92, projekti
  24. #24
    Kuinkahan kauan kestää Suzuki GSX-R 1000 jakoketju? Pyörä on vm 2009 ja ajettu 85 500. Pitää käynnistyksen jälkeen vähän aikaa kovaa naputusta ja ajossa ja tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Mitä tapahtuu jos ketju katkeaa esim. 160 vauhdissa?
  25. #25
    Lainaa Honukka kirjoitti Katso viesti
    Kuinkahan kauan kestää Suzuki GSX-R 1000 jakoketju? Pyörä on vm 2009 ja ajettu 85 500. Pitää käynnistyksen jälkeen vähän aikaa kovaa naputusta ja ajossa ja tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Mitä tapahtuu jos ketju katkeaa esim. 160 vauhdissa?
    Mutulla joudun auttaa, mut olettaisin että hyvää tekis ketju ja kiristin vaihtaa 48 tkm kohdalla? Asia varmaan kävisi ilmi lontoon kielisestä manuaalista, mutta ei sitä tähän hätään ole käden ulottuvilla. Ainakin aikoinaan edellisen ninjani ketju oli melkoisesti virunut 50 tkm kohdalla! Asia helppo tarkistaa, irroita kiristin ja laske monta naksausta on jäljellä kun vedät kiristintä ulos. Tämän jälkeen laske naksauksien määrä alusta alkaen. Näin saat selville, että kuinka lopussa kiristimen ulostulovara on. Mikäli kiristimestä loppuu vara, ketju pääsee löystymään jolloin jossain vaiheessa nokka-akselin päässä olevalta rattaalta pomppaa ajoitus vituiks ja sitten paukkuu.

    Itse ajattelin, että ehkä voisi talvella päästää motin rungosta ja vaihtaa uuden nokkaketjun ja kiristimen. Mistähän hankkisi hyvän, jos ei marmoritiskiltä...?
  26. #26
    Lainaa Jyti kirjoitti Katso viesti
    jolloin jossain vaiheessa nokka-akselin päässä olevalta rattaalta pomppaa ajoitus vituiks ja sitten paukkuu.

    Itse ajattelin, että ehkä voisi talvella päästää motin rungosta ja vaihtaa uuden nokkaketjun ja kiristimen. Mistähän hankkisi hyvän, jos ei marmoritiskiltä...?
    Itellä ei ole tuo tekniikka niin hallussa että osaisin tuon aukaista. Onko siinä vaaraa että jos katkeaa esim. tuossa 160 vauhdissa tapahtuisi jotain muuta vakavaa kuin kone hajoaisi, esim. takapyörä lukkoon tai vastaavaa.
  27. #27
    Lainaa Honukka kirjoitti Katso viesti
    Kuinkahan kauan kestää Suzuki GSX-R 1000 jakoketju? Pyörä on vm 2009 ja ajettu 85 500. Pitää käynnistyksen jälkeen vähän aikaa kovaa naputusta ja ajossa ja tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Mitä tapahtuu jos ketju katkeaa esim. 160 vauhdissa?
    Jos ketju katkee on tuloksena suurella todennäköisyydellä koneen täystuho. Noilla kilsoilla olis hyvä vaihtaa ketju ja mahdollisesti myös kiristin.
  28. #28
    Lainaa Honukka kirjoitti Katso viesti
    Itellä ei ole tuo tekniikka niin hallussa että osaisin tuon aukaista. Onko siinä vaaraa että jos katkeaa esim. tuossa 160 vauhdissa tapahtuisi jotain muuta vakavaa kuin kone hajoaisi, esim. takapyörä lukkoon tai vastaavaa.
    Riippuu vähän tuurista, että lyökö koneen jumiin vai ei. Onhan siellä jonkinlainen luistokytkin, joka vähän jeesaa, mutta mutkassa on kuski suurella todennäkösyydellä katollaan.
  29. #29
    Kuinmonella on jakoketju ikinä katkennut? Ja kertooko kiristimen asento enemmän laahaimien kuluneisuudesta kuin ketjun kuluneisuudesta.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  30.  
  31. #30
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kuinmonella on jakoketju ikinä katkennut? Ja kertooko kiristimen asento enemmän laahaimien kuluneisuudesta kuin ketjun kuluneisuudesta.
    Harvemmin se poikki räpsähtää, mutta kun venyy tarpeeksi, pomppaa rattaalla yli ja taas kolisee.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen