Sivu: 1 / 24:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 700:sta
  1. #1
    Ajattelin avata ketjun pelkästään Dunlopin ratarenkaita (touringfoorumi on toisaalla) varten, koskapa tietoa (ja mutua) kyllä tuntuu löytyvän, mutta se on hajonneena ympäri eri ketjuja ja aiheita - eli ei kovin käyttäjäystävällisessä muodossa. Samanlaisen ketjun voi avata eri merkeille, jos siltä tuntuu, mutta tähän toivoisin vain kommentteja Dunloppeihin liittyen. Syynä omaan tiedonjanooni on se, että olen aikaisemmin ajanut vain Pirelleillä ja Metzelereillä ja ei viitsisi kantapään kautta ihan kaikkea kokeilla. Ehkäpä tästä hyötyy joku muukin.

    Kysymykseni ketjun avaukseksi koskee seuraavia N-tec slicksejä, nämä lienevät ihan peruskysymykset:

    125/80x17 KR106
    195/65x17 KR108

    Ensin lämmityksestä - minulle on kerrottu, että syytä lämmittää 100 asteeseen, pitääkö paikkansa?

    Jos pitää, mikä on suositeltava paine tuohon lämpöön pitkään ja hartaasti 100 asteeseen lämmitetylle kumille? Minulle on kerrottu, että ovat tarkkoja paineesta ja oikeat paineet tuossa lämpötilassa ovat taakse 1,35 ja eteen 2,35, onko lähelläkään oikeaa?

    Toki keli, vauhti etc. vaikuttaa ja sen pystyn sitten jatkossa huomioimaan itse, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle ja mielummin suunnilleen oikeilta kymmenyksiltä.

    Minulle on edelleen kerrottu, että reagoi pielessä oleviin paineisiin kuoriutumalla pinnasta, onko muita oireita? Mitään, joka antaisi viitteitä on paineita liikaa vai liian vähän...?

    Seoksista, jos joku viitsisi, olisi kiva saada suomennettu = selväkielinen luettelo, mikä seos suunnilleen millekin kelille/tarkoitukseen. Dunlopin numerot ja medium/soft tai soft/medium koodistot eivät avaudu selkeään SC morsetukseen tottuneelle *

    Tässä pari seosta, joista olisi kiva kuulla enemmän ensialkuun, eli vähän suositusta millä kelillä kannattaisi käyttää:

    etunen 6704
    takanen 7813

    Jotain muuta erityistä, jota Dunlop-noviisin olisi syytä huomioida?

    Pyörä on arvatenkin tonninen, tässä tapauksessa gikseri, mutta sillä tuskin suurta väliä.

    Viimeisenä kommenttina vielä totean, että erityisesti arvostettaisiin niiden kommentteja, joilla omakohtaista kokemusta em. rinkuloista.

    Kiitos etukäteen vastaamaan vaivautuneille.
  2. #2
    Tässäpä 2010 seokset pehmeimmästä kovimpaan:

    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6827) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6695) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6813) medium/soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6712) medium/soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard

    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614 oder 6614) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7827) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704 oder 6704) soft/medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7813) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680 oder 6680) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7770) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6838) medium/hard
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Tämmöisen taulukon sain V-M Rantaselta, koskee 09 paiston renkaita, mutta siinä näyttää olevan muutosta 10 paiston renkaisiin. Vastaava pitäisi löytyä netistä googlaamalla? Taulukko pdf-muodossa, joten voin sen sulle välittää kokonaisuudessaan s-postiin, jos siitä on jotain apua..

    Lisäksi sain valmistajan lämmitysohjeen, joka oli tiivistettynä seuraava: lämmitä renkaat 80C ja paineet pitää olla silloin 2,3 ja 1,3.

    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614 ) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6178) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6136) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6653) medium/soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6167) medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard


    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6614) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704) soft/medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6704) soft/medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6409) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6680) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6483) medium/hard
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard

    Toi sun etunen löytyy taulukosta, mutta takanen on vissiin vaihtanut tyyppimerkintää täksi vuodeksi.

    Kallion vanhoilla käytetyillä viimekautisilla renkailla olen ajellut koko kauden. Etuset juurikin tuota 6704 seosta. Ne on valmiiksi nopeiksi opetettu, joten ei ole ollut liiemmin ongelmia. Eivät kuulemma ole kovinkaan tarkkoja paineesta. Repeämään takasenkin saa, kun tarpeeksi raiskaa..


    - T -


    äh, Juho ehti faktoineen ensin! Takanen vastaa näköjään tuota 7712 seosta.



    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  4. #4
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Kysytään tässä noihin jatkokysymyksenä, että missä seoksessa menee suurinpiirtein järkevyyden raja näin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille? Tarkoituksena olisi, että olisi uutta kumia ainakin loppukauden YCC-kisoihin ja muuten ajeltaisiin vanhoilla kisakuskien pohjilla. Medium/hardit on tällä hetkellä alla ja noi tuntuu kestävän isältä pojalle, mikä ei ole ollenkaan huono juttu.

    Lähinnä siis se, että en mene ostamaan niitä 15 kierrosta kestäviä aika-ajorenkaita itselleni ratapäiväkäyttöön. Onko edes järkevää ajatella ostavansa uusia kumeja kisoja varten vai olisiko vaan fiskumpaa opetella saamaan lisää vauhtia noilla kisakuskien pintahöylätyillä kumeksilla?

    Mistä noita Dunlopin slicksejä edes uutena saa? Ilmeisesti liikutaan n. 400e/setti hintaluokassa?

    Mulle on opetettu ettei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä ihmisiä....
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  5. #5
    Sm-kauden päätösviikonloppuna Kemorassa on paikalla Dunlopin edustaja. Eli, jos paikanpäälle eksyy niin kannattaa etsiä käsiinsä Strömbergin Hara, joka tätänykyä Dunlopin kilparenkaita myy. (Blackseven). Haralta ja Dunlopin edustajalta melko varmasti saa oikeaa tietoa. Ulkoisesti henkilöt tunnistanee siitä, että vaatetus viittaa Dunloppiin. Kannattaa nykäistä hihasta.
    -Ei kysyvä tieltä eksy...Paitsi täällä!-

    http://janipatronen.blogspot.com/
  6. #6
    Lainaa (Juutana @ Elo. 21 2010,00:11) kirjoitti
    Kysytään tässä noihin jatkokysymyksenä, että missä seoksessa menee suurinpiirtein järkevyyden raja näin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille? Tarkoituksena olisi, että olisi uutta kumia ainakin loppukauden YCC-kisoihin ja muuten ajeltaisiin vanhoilla kisakuskien pohjilla. Medium/hardit on tällä hetkellä alla ja noi tuntuu kestävän isältä pojalle, mikä ei ole ollenkaan huono juttu.

    Lähinnä siis se, että en mene ostamaan niitä 15 kierrosta kestäviä aika-ajorenkaita itselleni ratapäiväkäyttöön. Onko edes järkevää ajatella ostavansa uusia kumeja kisoja varten vai olisiko vaan fiskumpaa opetella saamaan lisää vauhtia noilla kisakuskien pintahöylätyillä kumeksilla?

    Mistä noita Dunlopin slicksejä edes uutena saa? Ilmeisesti liikutaan n. 400e/setti hintaluokassa?

    Mulle on opetettu ettei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä ihmisiä....
    Eiköhän se niin ole, että jos pito ei tunnu riittävän, niin uutta alle. Jotkut, kuten minä, saavat uusista renkaista myös lisäluottoa ajoon, joten sekin kannattanee muistaa.

    Kisassa uudet ovat ok, koska siinä usein ajetaan normaalia pidempää settiä, kuski väsyy ja kaasukontrolli heikkenee. Pidosta ei silloin ole haittaa. Jos uusilla renkailla haluaa aikaa parantaa, niin niillä pitäisi treenatakin. Se lisääntynyt pito täytyy oppia hyödyntämään.

    Eturenkaassa pidon vähentyminen on kavalaa. Kun pito heikkenee, niin pyörä alkaa pikku hiljaa valumaan leveäksi, ja vauhti hidastuu. Eroa ei juuri ajossa huomaa, toisin kun takasen lipsumisen.
    - JAM Racing Team -
  7. #7
    Ja koska kaimani nimesi tämän sopivasti, niin jatkokysymys..

    Pyörä on mallia 600, eli käsittääkseni 195 on liian leveä vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niissä menee samat jutut?

    Kuviokumit kiinnostaa itseäni, koska mopo on katuajossakin.
  8. #8
    Lainaa (Juutana @ Elo. 21 2010,00:11) kirjoitti
    Kysytään tässä noihin jatkokysymyksenä, että missä seoksessa menee suurinpiirtein järkevyyden raja näin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille?
    Itse renkaansa maksava wannabe-rossi vastaa
    Melko yleispätevä rengas treeniin ja jokkis-kisaan on ollut itselläni tuo 7712, Kemoralla ehkä 6680 (6838 nykyään). Kemorallakin ehdottomasti mukavampaa on ajo tuolla 7712-seoksella mutta kuluu kohtuu nopeasti. 6680 taas tarjoaa perää sivulle avauksessa aika paljon herkemmin mutta hallitusti joten se ei haittaa. Aika-ajossa menty tuolla pehmeällä mutta vielä toistaiseksi aika-ajoajat on olleet hitaampia kuin kisassa joten ei se pehmeä rengas nopeammaksi ole tehnyt. Mutta kuten yllä todettiin, sitäkin pitää treenata, pidon ulosmittausta (alkaa tänään alastarolla ).

    Edessä tullut käytettyä mediumia ja kovaa, vähän eri seoksia. Varsinkin Kemoralla medium menee nopeasti huonoksi mun osaamattomalla jarrutyylillä joten kovempi on ollut parempi ennen kuin oppii ajamaan. Pidossa ei suurta eroa ole wannabeee vauhdeissa ollut, kerran on etunen irronnut kurvissa mutta paniikkireaktio polvella nosti mopon pystyyn. Luultavasti johtui kuitenkin ajovirheestä eikä pehmeäkään rengas olisi sitä paikannut.

    Niin ja vastaus kysymykseen on, että järkevyyden raja menee siinä että ajaa joka viikko kerran tai kaksi tuhat kilometriä autolla että saa ajaa ympyrää mopolla. Vahvempi seos kadulta, apteekista tai alkosta saattaisi estää tämän hulluuden
  9. #9
    Lainaa (Lauri_S @ Elo. 21 2010,12:02) kirjoitti
    Ja koska kaimani nimesi tämän sopivasti, niin jatkokysymys..

    Pyörä on mallia 600, eli käsittääkseni 195 on liian leveä vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niissä menee samat jutut?

    Kuviokumit kiinnostaa itseäni, koska mopo on katuajossakin.
    Tuolt löytyis tommone:
    http://www.dunlopracing.com/fitment.pdf
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #10
    Lainaa (LL1 @ Elo. 20 2010,22:05) kirjoitti
    Ajattelin avata ketjun pelkästään Dunlopin ratarenkaita (touringfoorumi on toisaalla) varten, koskapa tietoa (ja mutua) kyllä tuntuu löytyvän, mutta se on hajonneena ympäri eri ketjuja ja aiheita - eli ei kovin käyttäjäystävällisessä muodossa. Samanlaisen ketjun voi avata eri merkeille, jos siltä tuntuu, mutta tähän toivoisin vain kommentteja Dunloppeihin liittyen.
    Voisiko joku mode ystävällisesti tehdä tästä aiheesta stickyn ja muista mahdollisista vastaavista. Kiitos
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Mulla on seoksina edessä pelkästään toi 6704. Kestää ajaa kierroksia pirusti, joten voisi mun ajossa olla pehmeämpikin.. Muutaman kerran luistanut alta, mutta epäilen sen kyllä johtuvan onnettomista ajotaidoista ja/tai pyörän jousituksen heikkoudesta. Ei meinaan toi 90-luvun R1:n vakiohko keula ole näillä taidoilla niitä parhaita ajaa..

    Takana ollut 7614, 7704 ja 7712. Noita tuo 7614 ja 7704 on mun makuuni aika pehmeitä, mutta mm. botnialla toimi molemmat hienosti. Toi 7712 on aika hyvä kompromissi kestävyyden ja pidon suhteen. Kemoran kisassa meni aika riekaleiksi sekin, kun antoi sille kunnolla sikaa.

    Mutta tosiaan V Kallion jäljiltä kaikki renkaat olivat todella siistissä kunnossa. Edes softit ei ole repeilleet. Kuluvat kuulemma nätisti jos alusta on säädöissä. Eli me muut ei vaan osata!


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  12. #12
    Kyllä se Dunlop vaan luistaa helpommin kuin esim Pirelli. Pyörä elää hemmetisti enemmän. Dunlop on myös raskaampi, mikä hidastaa huippunopeutta. Toisaalta pito irtoaa ennakoitavammin, se kääntyy paljon paremmin, ja takasen avauspito on parempi.

    Olen tutkinut tuota dataa jonkin verran samalta kuskilta. Paremman kääntyvyyden ansiosta (voi taittaa myöhemmin) Dunlopin mutkanopeus on 2-3km/h kovempi kuin Pirellillä, ja vaikka kaasun saa Dunlopilla levälleen paljon nopeammin, niin suoranopeus on parhaimmillaankin sama. Optimirenkaassa olisi Pirellin seospito ja keveys, ja Dunlopin kääntyvyys. Toisaalta, huonompi maksimipito voi olla juurikin trade off kovemmasta rungosta ja paremmasta kääntyvyydestä. *

    Ymmärrän, miksi SM-kärkikuskit ajavat Dunlopilla, mutta en välttämättä sitä, miksi jokkiskuskit. Pyörä elää ja lipsuu niin paljon, että jos pyörän lukutaito on heikko, niin Pirelli helpompana renkaana on todennäköisesti nopeampi.

    Edit: Dunlop on mielestäni tarkka lämpötilasta ja ajotyylistä. Se repeää, jos lämpötila on väärä tai sitä rasittaa väärin.
    Kovat avaukset huonon mutkanopeuden jälkeen vetävät sen helposti ruvelle.



    - JAM Racing Team -
  13. #13
    Oma valinta osuu Dunlopiin juuri ennustettavuuden takia. Johtuisiko sitten jäykemmästä rungosta vai mistä mutta Dunlopin uskaltaa peruslahjaton jokkiskuskikin päästää avauksessa elämään ihan rauhassa. Oma kokemus Pirellistä on se, että pyörä nyökkii ja notkuu huomattavasti enemmän samalla ajotyylillä. Voihan toki olla, että Dunlop estää juuri siitä syystä kehittymästä parhaaksi mahdolliseksi kuljettajaksi kun sillä on niin helppo ajaa väärin (mutkat taluttamalla ja kova avaus)? Mun mielestä Dunlop auttaa juuri siksi että se saakin rauhassa lipsua ja luistaa, sen suurempaa ohjelmanumeroa siitä tulematta. Pirellillä luisto johtaa ainakin itselläni automaattisesti vauhdin merkittävään tiputtamiseen.
    Treeneissä tulee käytettyä joskus Pirelliä hinnan takia mutta kierrosaika on poikkeuksetta heikompi vaikka pyörän säätäisikin erilaiselle rengasprofiilille sopivaksi. Toki se on tottumiskysymyskin, kai, eikä absoluuttinen renkaan paremmuudesta tai huonommuudesta kertova mittari.

    ja ei, en myy dunloppia
  14. #14
    Lainaa (jiipeexx @ Elo. 21 2010,09:01) kirjoitti
    Sm-kauden päätösviikonloppuna Kemorassa on paikalla Dunlopin edustaja. Eli, jos paikanpäälle eksyy niin kannattaa etsiä käsiinsä Strömbergin Hara, joka tätänykyä Dunlopin kilparenkaita myy. (Blackseven). Haralta ja Dunlopin edustajalta melko varmasti saa oikeaa tietoa. Ulkoisesti henkilöt tunnistanee siitä, että vaatetus viittaa Dunloppiin. Kannattaa nykäistä hihasta.
    Kuulemani mukaan Dunlopin edustaja, joka Haran kanssa paikalle tulee, on yksi MotoGP -varikolla vaikuttavista rengas-insseistä, mitä ilmeisimminkin Moto2 -luokan puolelta. Olettaisin että tietoa on tarjolla, joten kannattaa pysähtyä juttelemaan herrojen kanssa.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  15. #15
    Itse asiassa se on päin vastoin. Dunlopilla mutkat menevät vahingossa kovempaa. Pirellillä otetaan enemmän vauhtia pois jarruttamalla mutkaan, käännetään ja avataan.
    - JAM Racing Team -
  16. #16
    Laitetaanpa tämä aihe stickyksi yleisön toiveesta.

    //Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  17. #17
    Lainaa (Lauri_S @ Elo. 21 2010,12:02) kirjoitti
    Ja koska kaimani nimesi tämän sopivasti, niin jatkokysymys..

    Pyörä on mallia 600, eli käsittääkseni 195 on liian leveä vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niissä menee samat jutut?

    Kuviokumit kiinnostaa itseäni, koska mopo on katuajossakin.
    Juu 600 sopii tuo 190/55. Ite olen tykännyt enemmän tosta 190 renkaasta muutenkin, parempi ajaa mutkat ja musta ainakin tuntui että piti linjan paremmin. Kääntyvyys myös parani, johtunee siitä että isompi rengas takana nostaa perää hiukan.. Jos haluut Lauri testailla sellasta ni multa jää kisojen jälkeen noita!
    Superstock 600 #77
    www.777rrmotorsport.com
  18. #18
    Lainaa (äsmin @ Elo. 22 2010,21:08) kirjoitti
    Jos haluut Lauri testailla sellasta ni multa jää kisojen jälkeen noita!
    Voisin jopa testaillakin..
  19. #19
    Moi

    DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

    R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

    Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  20. #20
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Jos aavistuksen pystyy tinkimään renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer käsittääkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla näyttäisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275€/setti.
    Superbike #7
  21. #21
    Poistettu
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Moi

    DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

    R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

    Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Parhaimmillaan etunen kestää liki kesän mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lämmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lämpöön.

    Huonoimmillaan pilasin 20:ssä kierroksessa Kemoralla roskiskuntoon 1.11 kyytiä.

    Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siitä sanoa kun ei oo tarvinnu vielä alkaa ruuvaamaan.
  22. #22
    Lainaa (998sFE @ Tammi. 10 2011,21:07) kirjoitti
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Moi

    DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

    R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

    Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Parhaimmillaan etunen kestää liki kesän mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lämmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lämpöön.

    Huonoimmillaan pilasin 20:ssä kierroksessa Kemoralla roskiskuntoon 1.11 kyytiä.

    Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siitä sanoa kun ei oo tarvinnu vielä alkaa ruuvaamaan.
    Kerrotko hiukan tarkemmin millä Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 väliin? Aidosti kiinnostaa, jos tässä vaikka oppisi jotain uutta ja saisi säästöä aikaiseksi.

    Teemu
    .
  23. #23
    Lainaa (Teemu Tanila @ Tammi. 10 2011,21:39) kirjoitti
    Lainaa (998sFE @ Tammi. 10 2011,21:07) kirjoitti
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Moi

    DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

    R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

    Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Parhaimmillaan etunen kestää liki kesän mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lämmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lämpöön.

    Huonoimmillaan pilasin 20:ssä kierroksessa Kemoralla roskiskuntoon 1.11 kyytiä.

    Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siitä sanoa kun ei oo tarvinnu vielä alkaa ruuvaamaan.
    Kerrotko hiukan tarkemmin millä Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 väliin? Aidosti kiinnostaa, jos tässä vaikka oppisi jotain uutta ja saisi säästöä aikaiseksi.

    Teemu
    Joo, itse harkitsen myös tätä D211-kumia tulevalle kaudelle. Nämä kommentit hyvästä kestävyydestä oikeilla säädöillä kuulostavat hyvältä. Mitä se tarkoittaa käytännössä?

    //Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  24. #24
    Poistettu
    Lainaa (Teemu Tanila @ Tammi. 10 2011,21:39) kirjoitti
    Lainaa (998sFE @ Tammi. 10 2011,21:07) kirjoitti
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Moi

    DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

    R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

    Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Parhaimmillaan etunen kestää liki kesän mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lämmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lämpöön.

    Huonoimmillaan pilasin 20:ssä kierroksessa Kemoralla roskiskuntoon 1.11 kyytiä.

    Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siitä sanoa kun ei oo tarvinnu vielä alkaa ruuvaamaan.
    Kerrotko hiukan tarkemmin millä Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 väliin? Aidosti kiinnostaa, jos tässä vaikka oppisi jotain uutta ja saisi säästöä aikaiseksi.

    Teemu
    Muistaakseni seos oli 7714. Joka tapauksessa renkaalla ajoin 5ratapäivää, n 2tkm katua, jonka aikana se meni puhkikin. Paikkasin polkupyörapaikalla sisäpuolelta ja jatkoin ajoa. Säästä noi on tarkkoja, oikea seos oikealle kelille.Lisättäköön että kumi oli käytettynä Jasminilta ostettu. Toinen disclaimeri, omat vapaat kierrokset saan tohon aikahaarukkaan, kierrokset joilla joutuu ohittelemaan on sitten 1-5s hitaampia.

    Paineet kuumana pyrin pitämään 1,35bar oman mittarin mukaan ja mittaan lähes joka ajosetin jälkeen. Seoksesta riippumatta.

    Mopo on laiska 2-mukinen, sekin on hellempi kumille kuin joku 50hp tehokkaampi nykytonnari.

    Uskon noihin heat cycleihin ja niiden vaikutukseen kumin toimivuudessa KUN ajelee esim Alastarossa alle 1.20. Muuten en. Pari oon ajanu uutena ja pitoa on paljon enemmän kuin pystyn käyttään. Loppukaudesta otin jokkiskuskeilta niiden hylkäämiä renkaita ja ajelin niillä huomaamatta eroa omassa vauhdissa.

    Omassa Ducatissa toi kumi toimii kuin sormi pepussa, en välitä edes kokeilla mitään muuta. Yhtään ei luista ja on tosi helppo ajaa. Vähän ehkä raskaan tuntuinen, mutta veikkaan että kaikki matalapainekumit on sitä. Pitoa on siihen saakka kun kuvio on kadonnut, kankaille en oo ajanu.
  25. #25
    Pyörä on R6R -06. Alusta muuten vakio mutta edessä 9,5 Öhlinssin jouset.

    Parhaat kierrokset: Alastaro noin 1.30, Kemora ja Botniaring noin 1.18.

    Suosituksia seoksista eteen ja taakse ilman lämpötilan ollessa +15, +20, +25. Radan lämpötila tietenkin on merkitsevämpi mutta tuosta nyt kai saa jotain suuntaa. Vai onko noilla vauhdeilla seoksella niin väliä.

    Rengas olisi siis DOT N-Tec D211GP.

    Ja tuo lämppäriasia kiinnostaa myös vielä. Sopiiko IRC evo L kokoisena 190/55 Dunloppiin.

    jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  26. #26
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 10 2011,20:22) kirjoitti
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Jos aavistuksen pystyy tinkimään renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer käsittääkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla näyttäisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275€/setti.
    Huomasin myös tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa. Missä ominaisuuksissa joutuu tinkimään? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  27. #27
    Poistettu
    Anteeksi, se seos oli 7712 aiempaan mailiin viitaten. Sitä ja 7704 takasta oon käyttäny eniten. Kemora tykkää mulla vain kovasta, tosin silloin oli aika kuuma. 7714 räjähti heti, tosin painekin karkasi vaikka lämppärit vetää pinnasta liki 90 asteeseen.

    Alastarossa tuo 7704 on yleiskumini, mutta juurikaan eroa en huomaa 7712. Niin ja mä oon ajanut vain hyvillä keleillä, alle 20 ei tainnu olla ainoallakaan ratapäivällä. Jurvaa ei pysty muistamaan, se oli niin aikaisin keväällä. Myös 6680 on ollut ihan ok seos kuumalla.

    Seuraava on oman pienen kokemuksen oma peukkusääntö. Mua ei saa kivittää jos tää ei teillä toimi.

    Eteen aina kelistä riippumatta pehmeä seos, paine suoraan ajosta 2,05 (ajan AINA myös sen vikan kiekan täysiä, muuten tässä mittauksessa ei oo mieltä).

    Alastaro ja Jurva +20 tai yli, taakse med tai med-soft. Alle 20 ja laittasin soft tai soft-med. Noissa säätöä valinta sen mukaan onko paljon yli tai ali.

    Kemoraan AINA pykälän-kaks kovempi seos. Luulen että bitumin määrän takia kumi kuumenee pinnasta enemmän ja siksi näin.

    Ajotyylini on että pyrin kaasulle heti apeksilta, mutta avaan hitaasti enemmän sitä mukaan kun saan mopoa pystyyn. Tyypillisesti keväällä kumi kuluu enempi kun avaan rohkeuden puutteesta johtuen myöhemmin ja rajummin. Eli vaikka kesällä menee kovempaa, kumi kestää paremmin.

    Jakez. Tolla vauhdilla valitsisin itse seokset noin. R6R on tuttu mopo, mutta ei Dunlopeilla. Paree jos kysyt joltain joka omaa kokemusta. Pehmeellä ajotyylillä tolla vauhdilla ajat helvetisti noilla renkailla. Luulen että esim Jasmin ajo joka renkaalla yli 100 kierrosta ja pirun paljo kovempaa. Ja se alusta oli tuunattu vakio.
  28. #28
    Lainaa (998sFE @ Tammi. 12 2011,17:03) kirjoitti
    Anteeksi, se seos oli 7712 aiempaan mailiin viitaten. Sitä ja 7704 takasta oon käyttäny eniten. Kemora tykkää mulla vain kovasta, tosin silloin oli aika kuuma. 7714 räjähti heti, tosin painekin karkasi vaikka lämppärit vetää pinnasta liki 90 asteeseen.

    Alastarossa tuo 7704 on yleiskumini, mutta juurikaan eroa en huomaa 7712. Niin ja mä oon ajanut vain hyvillä keleillä, alle 20 ei tainnu olla ainoallakaan ratapäivällä. Jurvaa ei pysty muistamaan, se oli niin aikaisin keväällä. Myös 6680 on ollut ihan ok seos kuumalla.

    Seuraava on oman pienen kokemuksen oma peukkusääntö. Mua ei saa kivittää jos tää ei teillä toimi.

    Eteen aina kelistä riippumatta pehmeä seos, paine suoraan ajosta 2,05 (ajan AINA myös sen vikan kiekan täysiä, muuten tässä mittauksessa ei oo mieltä).

    Alastaro ja Jurva +20 tai yli, taakse med tai med-soft. Alle 20 ja laittasin soft tai soft-med. Noissa säätöä valinta sen mukaan onko paljon yli tai ali.

    Kemoraan AINA pykälän-kaks kovempi seos. Luulen että bitumin määrän takia kumi kuumenee pinnasta enemmän ja siksi näin.

    Ajotyylini on että pyrin kaasulle heti apeksilta, mutta avaan hitaasti enemmän sitä mukaan kun saan mopoa pystyyn. Tyypillisesti keväällä kumi kuluu enempi kun avaan rohkeuden puutteesta johtuen myöhemmin ja rajummin. Eli vaikka kesällä menee kovempaa, kumi kestää paremmin.

    Jakez. Tolla vauhdilla valitsisin itse seokset noin. R6R on tuttu mopo, mutta ei Dunlopeilla. Paree jos kysyt joltain joka omaa kokemusta. Pehmeellä ajotyylillä tolla vauhdilla ajat helvetisti noilla renkailla. Luulen että esim Jasmin ajo joka renkaalla yli 100 kierrosta ja pirun paljo kovempaa. Ja se alusta oli tuunattu vakio.
    Kiitos asiapitoisesta vastauksesta. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle kun alan rengastilausta miettimään. Toivottavasti mahdollisimman moni Dunlopeilla ajanut jakaa kokemuksiaan.

    edit: Ei kivitetä ;)



    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  29. #29
    Ehtoot

    Ensin tuo lämppärien sopivuus. Olin myymässä jo pois xl-kokoisia IRC-lämmpäreitä, kunnes myyjän edustaja mainitsi niiden olevan oikeat myös 190/55 renkaalle kusiaisessa.

    Dunloppeja voisin kehua pitkäänkin, sillä olen ajellut niillä aivan järkyttäviä kierrosmääriä (siis per nakki). Edessä 04 seos kestää juuri niin pitkään, kunnes siihen kyllästyn. Tosin en nuukana miehenä jarruttele ja löysään aina kaasun hyvissä ajoin ennen kurvia.

    12-loppuisilla takasilla taas on mennyt hyvin pitkään jopa Kemoralla, jos kolmosmutkassa keskittyy enemmin sisäänmenovauhtiin kuin avaukseen. Muilla radoilla myös 04 tai jopa 14 kestää hyvin, jos rata on edes kohtuullisen kuuma tai sitten vauhti riittää edes osapuilleen pitämään renkaan kunnon lämpötilassa. Lämppärit on säädetty 98 asteeseen ja minulle tuo tila on vakain hetki mitata lämminpaineet. Kylmänä takana 1,1, kuumana noin 1,45. Edessä kylmä 2,1, kuuma noijn 2,2-2,3.

    Jäähdyttelen aina viimeisen kierroksen, joten on turha mittalla lämpöjä radalta palatessa. Ajotapa on sangen verkkainen ja pehmeä, en jarruta, en avaa, enkä aja edes pienillä vaihteilla. Pyöränä näissä kokemuksissa 08 Blade. Nyt kusiaisella lienee syytä opetella vaihteiden ja kierrosten käyttöä.

    Ajat tuossa aiemmin kirjoitelleiden herrasmiesten välimaastossa, pohjanmaalla 14 tasolla ja savossa 34. Alastaro käytännössä kellottamatta, jotain 28 kai ? Paras takanen kesti 420 kierrosta mukana iso nippu omia nopeimpia, osa tietty possujunaa, ratana Motopark ja Kemora. Pirelli kesti 30 kierrosta, Metz 40-50 ja Conti 10 kpl. xx80 ja xx12 ovat ollet ainoat takakumit, joilla on ollut varaa ajaa uutena.

    Masin lumikola taasen kestää todennäköisesti kahden talven lumet, vaikka olen urakoinut muutaman huvilan katotkin. vielä ei paista pohjasta lävitse ja hyvin liukuu.

    Kesää odotellen

    Hanski



    possujono pilaa elämän
  30.  
  31. #30
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Bobo @ Tammi. 12 2011,16:37) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 10 2011,20:22) kirjoitti
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

    jake
    Jos aavistuksen pystyy tinkimään renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer käsittääkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla näyttäisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275€/setti.
    Huomasin myös tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa. *Missä ominaisuuksissa joutuu tinkimään? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?
    Valitettavasti oma osaaminen pyörän päällä ja kokemus tuosta(kin) renkaasta on hyvin rajallista, mutta uskaltaisin väittää, että kyllä tuolla GP-Racerilla ainakin jokkiksen kärkipään vauhteja osaava kuski ajelee siinä missä muillakin renkailla. Soft-seos takasena ainakin itselläni lähti repeytymään aika helposti (ei lämppäreitä) vaikka oli n. 20 astetta lämmintä. Vauhti Alastarossa 1:33 kieppeillä. Meinasin tilata pari settiä Medium seoksella tuolta Rodamotosta. Jos ei toimi niin myydään ne sitten eteenpäin.



    Superbike #7
Sivu: 1 / 24:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen