Sivu: 1 / 14:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 401:sta
    Ajattelin avata ketjun pelkstn Dunlopin ratarenkaita (touringfoorumi on toisaalla) varten, koskapa tietoa (ja mutua) kyll tuntuu lytyvn, mutta se on hajonneena ympri eri ketjuja ja aiheita - eli ei kovin kyttjystvllisess muodossa. Samanlaisen ketjun voi avata eri merkeille, jos silt tuntuu, mutta thn toivoisin vain kommentteja Dunloppeihin liittyen. Syyn omaan tiedonjanooni on se, ett olen aikaisemmin ajanut vain Pirelleill ja Metzelereill ja ei viitsisi kantapn kautta ihan kaikkea kokeilla. Ehkp tst hytyy joku muukin.

Kysymykseni ketjun avaukseksi koskee seuraavia N-tec slicksej, nm lienevt ihan peruskysymykset:

125/80x17 KR106
    195/65x17 KR108

Ensin lmmityksest - minulle on kerrottu, ett syyt lmmitt 100 asteeseen, pitk paikkansa?

Jos pit, mik on suositeltava paine tuohon lmpn pitkn ja hartaasti 100 asteeseen lmmitetylle kumille? Minulle on kerrottu, ett ovat tarkkoja paineesta ja oikeat paineet tuossa lmptilassa ovat taakse 1,35 ja eteen 2,35, onko lhellkn oikeaa?

Toki keli, vauhti etc. vaikuttaa ja sen pystyn sitten jatkossa huomioimaan itse, mutta jostain on lhdettv liikkeelle ja mielummin suunnilleen oikeilta kymmenyksilt.

Minulle on edelleen kerrottu, ett reagoi pieless oleviin paineisiin kuoriutumalla pinnasta, onko muita oireita? Mitn, joka antaisi viitteit on paineita liikaa vai liian vhn...?

Seoksista, jos joku viitsisi, olisi kiva saada suomennettu = selvkielinen luettelo, mik seos suunnilleen millekin kelille/tarkoitukseen. Dunlopin numerot ja medium/soft tai soft/medium koodistot eivt avaudu selken SC morsetukseen tottuneelle *

Tss pari seosta, joista olisi kiva kuulla enemmn ensialkuun, eli vhn suositusta mill kelill kannattaisi kytt:

etunen 6704
    takanen 7813

Jotain muuta erityist, jota Dunlop-noviisin olisi syyt huomioida?

Pyr on arvatenkin tonninen, tss tapauksessa gikseri, mutta sill tuskin suurta vli.

Viimeisen kommenttina viel totean, ett erityisesti arvostettaisiin niiden kommentteja, joilla omakohtaista kokemusta em. rinkuloista.

Kiitos etukteen vastaamaan vaivautuneille.
    Tssp 2010 seokset pehmeimmst kovimpaan:

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6827) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6695) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6813) medium/soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6712) medium/soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614 oder 6614) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7827) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704 oder 6704) soft/medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7813) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680 oder 6680) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7770) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6838) medium/hard
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard
    ratapiviin liittyvt kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Tmmisen taulukon sain V-M Rantaselta, koskee 09 paiston renkaita, mutta siin nytt olevan muutosta 10 paiston renkaisiin. Vastaava pitisi lyty netist googlaamalla? Taulukko pdf-muodossa, joten voin sen sulle vlitt kokonaisuudessaan s-postiin, jos siit on jotain apua..

Lisksi sain valmistajan lmmitysohjeen, joka oli tiivistettyn seuraava: lmmit renkaat 80C ja paineet pit olla silloin 2,3 ja 1,3.

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614 ) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6178) soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6136) soft/medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6653) medium/soft
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6167) medium
    125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6614) soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704) soft/medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6704) soft/medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6409) medium/soft
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6680) medium
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6483) medium/hard
    195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard

Toi sun etunen lytyy taulukosta, mutta takanen on vissiin vaihtanut tyyppimerkint tksi vuodeksi.

Kallion vanhoilla kytetyill viimekautisilla renkailla olen ajellut koko kauden. Etuset juurikin tuota 6704 seosta. Ne on valmiiksi nopeiksi opetettu, joten ei ole ollut liiemmin ongelmia. Eivt kuulemma ole kovinkaan tarkkoja paineesta. Repemn takasenkin saa, kun tarpeeksi raiskaa..

- T -

h, Juho ehti faktoineen ensin! Takanen vastaa nkjn tuota 7712 seosta.

The Lakkivaari

Yamaha R6r ja BSA A7SS caferacer

https://www.facebook.com/pages/Eronenbros/216050551738408

https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen

YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jsen
    Kysytn tss noihin jatkokysymyksen, ett miss seoksessa menee suurinpiirtein jrkevyyden raja nin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille? Tarkoituksena olisi, ett olisi uutta kumia ainakin loppukauden YCC-kisoihin ja muuten ajeltaisiin vanhoilla kisakuskien pohjilla. Medium/hardit on tll hetkell alla ja noi tuntuu kestvn islt pojalle, mik ei ole ollenkaan huono juttu.

Lhinn siis se, ett en mene ostamaan niit 15 kierrosta kestvi aika-ajorenkaita itselleni ratapivkyttn. Onko edes jrkev ajatella ostavansa uusia kumeja kisoja varten vai olisiko vaan fiskumpaa opetella saamaan lis vauhtia noilla kisakuskien pintahyltyill kumeksilla?

Mist noita Dunlopin slicksej edes uutena saa? Ilmeisesti liikutaan n. 400e/setti hintaluokassa?

Mulle on opetettu ettei ole tyhmi kysymyksi. On vain tyhmi ihmisi....
    Moottoripyrt ovat kuin tyttystvi. Moottoripyriin vain panostetaan enemmn aikaa ja rahaa..
    KAIKKI RATAPIVI KOSKEVAT KYSYMYKSET OSOITTEESEEN: ratavastaavat@moottoripyora.org
    Sm-kauden ptsviikonloppuna Kemorassa on paikalla Dunlopin edustaja. Eli, jos paikanplle eksyy niin kannattaa etsi ksiins Strmbergin Hara, joka ttnyky Dunlopin kilparenkaita myy. (Blackseven). Haralta ja Dunlopin edustajalta melko varmasti saa oikeaa tietoa. Ulkoisesti henkilt tunnistanee siit, ett vaatetus viittaa Dunloppiin. Kannattaa nykist hihasta.
    -Ei kysyv tielt eksy...Paitsi tll!-

http://janipatronen.blogspot.com/
    Lainaa (Juutana @ Elo. 21 2010,00:11) kirjoitti
    Kysytn tss noihin jatkokysymyksen, ett miss seoksessa menee suurinpiirtein jrkevyyden raja nin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille? Tarkoituksena olisi, ett olisi uutta kumia ainakin loppukauden YCC-kisoihin ja muuten ajeltaisiin vanhoilla kisakuskien pohjilla. Medium/hardit on tll hetkell alla ja noi tuntuu kestvn islt pojalle, mik ei ole ollenkaan huono juttu.

Lhinn siis se, ett en mene ostamaan niit 15 kierrosta kestvi aika-ajorenkaita itselleni ratapivkyttn. Onko edes jrkev ajatella ostavansa uusia kumeja kisoja varten vai olisiko vaan fiskumpaa opetella saamaan lis vauhtia noilla kisakuskien pintahyltyill kumeksilla?

Mist noita Dunlopin slicksej edes uutena saa? Ilmeisesti liikutaan n. 400e/setti hintaluokassa?

Mulle on opetettu ettei ole tyhmi kysymyksi. On vain tyhmi ihmisi....
    Eikhn se niin ole, ett jos pito ei tunnu riittvn, niin uutta alle. Jotkut, kuten min, saavat uusista renkaista mys lisluottoa ajoon, joten sekin kannattanee muistaa.

Kisassa uudet ovat ok, koska siin usein ajetaan normaalia pidemp setti, kuski vsyy ja kaasukontrolli heikkenee. Pidosta ei silloin ole haittaa. Jos uusilla renkailla haluaa aikaa parantaa, niin niill pitisi treenatakin. Se lisntynyt pito tytyy oppia hydyntmn.

Eturenkaassa pidon vhentyminen on kavalaa. Kun pito heikkenee, niin pyr alkaa pikku hiljaa valumaan leveksi, ja vauhti hidastuu. Eroa ei juuri ajossa huomaa, toisin kun takasen lipsumisen.
    - JAM Racing Team -
    Ja koska kaimani nimesi tmn sopivasti, niin jatkokysymys..

Pyr on mallia 600, eli ksittkseni 195 on liian leve vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niiss menee samat jutut?

Kuviokumit kiinnostaa itseni, koska mopo on katuajossakin.
    Lainaa (Juutana @ Elo. 21 2010,00:11) kirjoitti
    Kysytn tss noihin jatkokysymyksen, ett miss seoksessa menee suurinpiirtein jrkevyyden raja nin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille?
    Itse renkaansa maksava wannabe-rossi vastaa
    Melko yleisptev rengas treeniin ja jokkis-kisaan on ollut itsellni tuo 7712, Kemoralla ehk 6680 (6838 nykyn). Kemorallakin ehdottomasti mukavampaa on ajo tuolla 7712-seoksella mutta kuluu kohtuu nopeasti. 6680 taas tarjoaa per sivulle avauksessa aika paljon herkemmin mutta hallitusti joten se ei haittaa. Aika-ajossa menty tuolla pehmell mutta viel toistaiseksi aika-ajoajat on olleet hitaampia kuin kisassa joten ei se pehme rengas nopeammaksi ole tehnyt. Mutta kuten yll todettiin, sitkin pit treenata, pidon ulosmittausta (alkaa tnn alastarolla ).

Edess tullut kytetty mediumia ja kovaa, vhn eri seoksia. Varsinkin Kemoralla medium menee nopeasti huonoksi mun osaamattomalla jarrutyylill joten kovempi on ollut parempi ennen kuin oppii ajamaan. Pidossa ei suurta eroa ole wannabeee vauhdeissa ollut, kerran on etunen irronnut kurvissa mutta paniikkireaktio polvella nosti mopon pystyyn. Luultavasti johtui kuitenkin ajovirheest eik pehmekn rengas olisi sit paikannut.

Niin ja vastaus kysymykseen on, ett jrkevyyden raja menee siin ett ajaa joka viikko kerran tai kaksi tuhat kilometri autolla ett saa ajaa ympyr mopolla. Vahvempi seos kadulta, apteekista tai alkosta saattaisi est tmn hulluuden
    Lainaa (Lauri_S @ Elo. 21 2010,12:02) kirjoitti

Pyr on mallia 600, eli ksittkseni 195 on liian leve vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niiss menee samat jutut?

Tuolt lytyis tommone:
    http://www.dunlopracing.com/fitment.pdf
    Lainaa (LL1 @ Elo. 20 2010,22:05) kirjoitti
    Ajattelin avata ketjun pelkstn Dunlopin ratarenkaita (touringfoorumi on toisaalla) varten, koskapa tietoa (ja mutua) kyll tuntuu lytyvn, mutta se on hajonneena ympri eri ketjuja ja aiheita - eli ei kovin kyttjystvllisess muodossa. Samanlaisen ketjun voi avata eri merkeille, jos silt tuntuu, mutta thn toivoisin vain kommentteja Dunloppeihin liittyen.
    Voisiko joku mode ystvllisesti tehd tst aiheesta stickyn ja muista mahdollisista vastaavista. Kiitos
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750
    Mulla on seoksina edess pelkstn toi 6704. Kest ajaa kierroksia pirusti, joten voisi mun ajossa olla pehmempikin.. Muutaman kerran luistanut alta, mutta epilen sen kyll johtuvan onnettomista ajotaidoista ja/tai pyrn jousituksen heikkoudesta. Ei meinaan toi 90-luvun R1:n vakiohko keula ole nill taidoilla niit parhaita ajaa..

Takana ollut 7614, 7704 ja 7712. Noita tuo 7614 ja 7704 on mun makuuni aika pehmeit, mutta mm. botnialla toimi molemmat hienosti. Toi 7712 on aika hyv kompromissi kestvyyden ja pidon suhteen. Kemoran kisassa meni aika riekaleiksi sekin, kun antoi sille kunnolla sikaa.

Mutta tosiaan V Kallion jljilt kaikki renkaat olivat todella siistiss kunnossa. Edes softit ei ole repeilleet. Kuluvat kuulemma ntisti jos alusta on sdiss. Eli me muut ei vaan osata!

- T -
    The Lakkivaari

Yamaha R6r ja BSA A7SS caferacer

https://www.facebook.com/pages/Eronenbros/216050551738408

https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen

Kyll se Dunlop vaan luistaa helpommin kuin esim Pirelli. Pyr el hemmetisti enemmn. Dunlop on mys raskaampi, mik hidastaa huippunopeutta. Toisaalta pito irtoaa ennakoitavammin, se kntyy paljon paremmin, ja takasen avauspito on parempi.

Olen tutkinut tuota dataa jonkin verran samalta kuskilta. Paremman kntyvyyden ansiosta (voi taittaa myhemmin) Dunlopin mutkanopeus on 2-3km/h kovempi kuin Pirellill, ja vaikka kaasun saa Dunlopilla levlleen paljon nopeammin, niin suoranopeus on parhaimmillaankin sama. Optimirenkaassa olisi Pirellin seospito ja keveys, ja Dunlopin kntyvyys. Toisaalta, huonompi maksimipito voi olla juurikin trade off kovemmasta rungosta ja paremmasta kntyvyydest. *

Ymmrrn, miksi SM-krkikuskit ajavat Dunlopilla, mutta en vlttmtt sit, miksi jokkiskuskit. Pyr el ja lipsuu niin paljon, ett jos pyrn lukutaito on heikko, niin Pirelli helpompana renkaana on todennkisesti nopeampi.

Edit: Dunlop on mielestni tarkka lmptilasta ja ajotyylist. Se repe, jos lmptila on vr tai sit rasittaa vrin.
    Kovat avaukset huonon mutkanopeuden jlkeen vetvt sen helposti ruvelle.

- JAM Racing Team -
    Oma valinta osuu Dunlopiin juuri ennustettavuuden takia. Johtuisiko sitten jykemmst rungosta vai mist mutta Dunlopin uskaltaa peruslahjaton jokkiskuskikin pst avauksessa elmn ihan rauhassa. Oma kokemus Pirellist on se, ett pyr nykkii ja notkuu huomattavasti enemmn samalla ajotyylill. Voihan toki olla, ett Dunlop est juuri siit syyst kehittymst parhaaksi mahdolliseksi kuljettajaksi kun sill on niin helppo ajaa vrin (mutkat taluttamalla ja kova avaus)? Mun mielest Dunlop auttaa juuri siksi ett se saakin rauhassa lipsua ja luistaa, sen suurempaa ohjelmanumeroa siit tulematta. Pirellill luisto johtaa ainakin itsellni automaattisesti vauhdin merkittvn tiputtamiseen.
    Treeneiss tulee kytetty joskus Pirelli hinnan takia mutta kierrosaika on poikkeuksetta heikompi vaikka pyrn stisikin erilaiselle rengasprofiilille sopivaksi. Toki se on tottumiskysymyskin, kai, eik absoluuttinen renkaan paremmuudesta tai huonommuudesta kertova mittari.

ja ei, en myy dunloppia
    Lainaa (jiipeexx @ Elo. 21 2010,09:01) kirjoitti
    Sm-kauden ptsviikonloppuna Kemorassa on paikalla Dunlopin edustaja. Eli, jos paikanplle eksyy niin kannattaa etsi ksiins Strmbergin Hara, joka ttnyky Dunlopin kilparenkaita myy. (Blackseven). Haralta ja Dunlopin edustajalta melko varmasti saa oikeaa tietoa. Ulkoisesti henkilt tunnistanee siit, ett vaatetus viittaa Dunloppiin. Kannattaa nykist hihasta.
    Kuulemani mukaan Dunlopin edustaja, joka Haran kanssa paikalle tulee, on yksi MotoGP -varikolla vaikuttavista rengas-insseist, mit ilmeisimminkin Moto2 -luokan puolelta. Olettaisin ett tietoa on tarjolla, joten kannattaa pyshty juttelemaan herrojen kanssa.
    "Starvin' Marvin"

Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
    Itse asiassa se on pin vastoin. Dunlopilla mutkat menevt vahingossa kovempaa. Pirellill otetaan enemmn vauhtia pois jarruttamalla mutkaan, knnetn ja avataan.
    - JAM Racing Team -
    Laitetaanpa tm aihe stickyksi yleisn toiveesta.

//Andy
    Lhetthn ratapiviin liittyvt kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Lainaa (Lauri_S @ Elo. 21 2010,12:02) kirjoitti

Juu 600 sopii tuo 190/55. Ite olen tyknnyt enemmn tosta 190 renkaasta muutenkin, parempi ajaa mutkat ja musta ainakin tuntui ett piti linjan paremmin. Kntyvyys mys parani, johtunee siit ett isompi rengas takana nostaa per hiukan.. Jos haluut Lauri testailla sellasta ni multa j kisojen jlkeen noita!
    Superstock 600 #77
    www.777rrmotorsport.com
    Lainaa (smin @ Elo. 22 2010,21:08) kirjoitti
    Jos haluut Lauri testailla sellasta ni multa j kisojen jlkeen noita!
    Voisin jopa testaillakin..
    Moi

DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

R6R:n ymmrtkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittk L kokoinen IRC Evo lmppri tuon kokonaan?

Montako lmmityst rengas kest? Mist olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niit ei kai saa mistn.

jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Lainaa (jakez @ Tammi. 10 2011,19:21) kirjoitti
    Mist olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niit ei kai saa mistn.

jake
    Jos aavistuksen pystyy tinkimn renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer ksittkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla nyttisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275/setti.
    Moi

R6R:n ymmrtkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittk L kokoinen IRC Evo lmppri tuon kokonaan?

Montako lmmityst rengas kest? Mist olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niit ei kai saa mistn.

jake
    Parhaimmillaan etunen kest liki kesn mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lmmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lmpn.

Huonoimmillaan pilasin 20:ss kierroksessa Kemoralla roskiskuntoon 1.11 kyyti.

Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siit sanoa kun ei oo tarvinnu viel alkaa ruuvaamaan.
    Lainaa (998sFE @ Tammi. 10 2011,21:07) kirjoitti
    Moi

jake
    Parhaimmillaan etunen kest liki kesn mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lmmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lmpn.

Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siit sanoa kun ei oo tarvinnu viel alkaa ruuvaamaan.
    Kerrotko hiukan tarkemmin mill Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 vliin? Aidosti kiinnostaa, jos tss vaikka oppisi jotain uutta ja saisi sst aikaiseksi.

Teemu
    Lainaa (Teemu Tanila @ Tammi. 10 2011,21:39) kirjoitti
    Moi

jake

Kerrotko hiukan tarkemmin mill Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 vliin? Aidosti kiinnostaa, jos tss vaikka oppisi jotain uutta ja saisi sst aikaiseksi.

Teemu
    Joo, itse harkitsen mys tt D211-kumia tulevalle kaudelle. Nm kommentit hyvst kestvyydest oikeilla sdill kuulostavat hyvlt. Mit se tarkoittaa kytnnss?

//Andy
    Lhetthn ratapiviin liittyvt kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Lainaa (Teemu Tanila @ Tammi. 10 2011,21:39) kirjoitti
    Moi

jake

Teemu
    Muistaakseni seos oli 7714. Joka tapauksessa renkaalla ajoin 5ratapiv, n 2tkm katua, jonka aikana se meni puhkikin. Paikkasin polkupyrapaikalla sispuolelta ja jatkoin ajoa. Sst noi on tarkkoja, oikea seos oikealle kelille.Listtkn ett kumi oli kytettyn Jasminilta ostettu. Toinen disclaimeri, omat vapaat kierrokset saan tohon aikahaarukkaan, kierrokset joilla joutuu ohittelemaan on sitten 1-5s hitaampia.

Paineet kuumana pyrin pitmn 1,35bar oman mittarin mukaan ja mittaan lhes joka ajosetin jlkeen. Seoksesta riippumatta.

Mopo on laiska 2-mukinen, sekin on hellempi kumille kuin joku 50hp tehokkaampi nykytonnari.

Uskon noihin heat cycleihin ja niiden vaikutukseen kumin toimivuudessa KUN ajelee esim Alastarossa alle 1.20. Muuten en. Pari oon ajanu uutena ja pitoa on paljon enemmn kuin pystyn kyttn. Loppukaudesta otin jokkiskuskeilta niiden hylkmi renkaita ja ajelin niill huomaamatta eroa omassa vauhdissa.

Omassa Ducatissa toi kumi toimii kuin sormi pepussa, en vlit edes kokeilla mitn muuta. Yhtn ei luista ja on tosi helppo ajaa. Vhn ehk raskaan tuntuinen, mutta veikkaan ett kaikki matalapainekumit on sit. Pitoa on siihen saakka kun kuvio on kadonnut, kankaille en oo ajanu.
    Pyr on R6R -06. Alusta muuten vakio mutta edess 9,5 hlinssin jouset.

Parhaat kierrokset: Alastaro noin 1.30, Kemora ja Botniaring noin 1.18.

Suosituksia seoksista eteen ja taakse ilman lmptilan ollessa +15, +20, +25. Radan lmptila tietenkin on merkitsevmpi mutta tuosta nyt kai saa jotain suuntaa. Vai onko noilla vauhdeilla seoksella niin vli.

Rengas olisi siis DOT N-Tec D211GP.

Ja tuo lmppriasia kiinnostaa mys viel. Sopiiko IRC evo L kokoisena 190/55 Dunloppiin.

jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 10 2011,20:22) kirjoitti

jake
    Jos aavistuksen pystyy tinkimn renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer ksittkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla nyttisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275/setti.
    Huomasin mys tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa. Miss ominaisuuksissa joutuu tinkimn? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011

Anteeksi, se seos oli 7712 aiempaan mailiin viitaten. Sit ja 7704 takasta oon kyttny eniten. Kemora tykk mulla vain kovasta, tosin silloin oli aika kuuma. 7714 rjhti heti, tosin painekin karkasi vaikka lmpprit vet pinnasta liki 90 asteeseen.

Alastarossa tuo 7704 on yleiskumini, mutta juurikaan eroa en huomaa 7712. Niin ja m oon ajanut vain hyvill keleill, alle 20 ei tainnu olla ainoallakaan ratapivll. Jurvaa ei pysty muistamaan, se oli niin aikaisin kevll. Mys 6680 on ollut ihan ok seos kuumalla.

Seuraava on oman pienen kokemuksen oma peukkusnt. Mua ei saa kivitt jos t ei teill toimi.

Eteen aina kelist riippumatta pehme seos, paine suoraan ajosta 2,05 (ajan AINA mys sen vikan kiekan tysi, muuten tss mittauksessa ei oo mielt).

Alastaro ja Jurva +20 tai yli, taakse med tai med-soft. Alle 20 ja laittasin soft tai soft-med. Noissa st valinta sen mukaan onko paljon yli tai ali.

Kemoraan AINA pykln-kaks kovempi seos. Luulen ett bitumin mrn takia kumi kuumenee pinnasta enemmn ja siksi nin.

Ajotyylini on ett pyrin kaasulle heti apeksilta, mutta avaan hitaasti enemmn sit mukaan kun saan mopoa pystyyn. Tyypillisesti kevll kumi kuluu enempi kun avaan rohkeuden puutteesta johtuen myhemmin ja rajummin. Eli vaikka kesll menee kovempaa, kumi kest paremmin.

Jakez. Tolla vauhdilla valitsisin itse seokset noin. R6R on tuttu mopo, mutta ei Dunlopeilla. Paree jos kysyt joltain joka omaa kokemusta. Pehmeell ajotyylill tolla vauhdilla ajat helvetisti noilla renkailla. Luulen ett esim Jasmin ajo joka renkaalla yli 100 kierrosta ja pirun paljo kovempaa. Ja se alusta oli tuunattu vakio.
    Lainaa (998sFE @ Tammi. 12 2011,17:03) kirjoitti
    Anteeksi, se seos oli 7712 aiempaan mailiin viitaten. Sit ja 7704 takasta oon kyttny eniten. Kemora tykk mulla vain kovasta, tosin silloin oli aika kuuma. 7714 rjhti heti, tosin painekin karkasi vaikka lmpprit vet pinnasta liki 90 asteeseen.

Alastarossa tuo 7704 on yleiskumini, mutta juurikaan eroa en huomaa 7712. Niin ja m oon ajanut vain hyvill keleill, alle 20 ei tainnu olla ainoallakaan ratapivll. Jurvaa ei pysty muistamaan, se oli niin aikaisin kevll. Mys 6680 on ollut ihan ok seos kuumalla.

Seuraava on oman pienen kokemuksen oma peukkusnt. Mua ei saa kivitt jos t ei teill toimi.

Eteen aina kelist riippumatta pehme seos, paine suoraan ajosta 2,05 (ajan AINA mys sen vikan kiekan tysi, muuten tss mittauksessa ei oo mielt).

Alastaro ja Jurva +20 tai yli, taakse med tai med-soft. Alle 20 ja laittasin soft tai soft-med. Noissa st valinta sen mukaan onko paljon yli tai ali.

Kemoraan AINA pykln-kaks kovempi seos. Luulen ett bitumin mrn takia kumi kuumenee pinnasta enemmn ja siksi nin.

Ajotyylini on ett pyrin kaasulle heti apeksilta, mutta avaan hitaasti enemmn sit mukaan kun saan mopoa pystyyn. Tyypillisesti kevll kumi kuluu enempi kun avaan rohkeuden puutteesta johtuen myhemmin ja rajummin. Eli vaikka kesll menee kovempaa, kumi kest paremmin.

Jakez. Tolla vauhdilla valitsisin itse seokset noin. R6R on tuttu mopo, mutta ei Dunlopeilla. Paree jos kysyt joltain joka omaa kokemusta. Pehmeell ajotyylill tolla vauhdilla ajat helvetisti noilla renkailla. Luulen ett esim Jasmin ajo joka renkaalla yli 100 kierrosta ja pirun paljo kovempaa. Ja se alusta oli tuunattu vakio.
    Kiitos asiapitoisesta vastauksesta. Tst on hyv lhte liikkeelle kun alan rengastilausta miettimn. Toivottavasti mahdollisimman moni Dunlopeilla ajanut jakaa kokemuksiaan.

edit: Ei kivitet ;)

ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Ehtoot

Ensin tuo lmpprien sopivuus. Olin myymss jo pois xl-kokoisia IRC-lmmpreit, kunnes myyjn edustaja mainitsi niiden olevan oikeat mys 190/55 renkaalle kusiaisessa.

Dunloppeja voisin kehua pitknkin, sill olen ajellut niill aivan jrkyttvi kierrosmri (siis per nakki). Edess 04 seos kest juuri niin pitkn, kunnes siihen kyllstyn. Tosin en nuukana miehen jarruttele ja lysn aina kaasun hyviss ajoin ennen kurvia.

12-loppuisilla takasilla taas on mennyt hyvin pitkn jopa Kemoralla, jos kolmosmutkassa keskittyy enemmin sisnmenovauhtiin kuin avaukseen. Muilla radoilla mys 04 tai jopa 14 kest hyvin, jos rata on edes kohtuullisen kuuma tai sitten vauhti riitt edes osapuilleen pitmn renkaan kunnon lmptilassa. Lmpprit on sdetty 98 asteeseen ja minulle tuo tila on vakain hetki mitata lmminpaineet. Kylmn takana 1,1, kuumana noin 1,45. Edess kylm 2,1, kuuma noijn 2,2-2,3.

Jhdyttelen aina viimeisen kierroksen, joten on turha mittalla lmpj radalta palatessa. Ajotapa on sangen verkkainen ja pehme, en jarruta, en avaa, enk aja edes pienill vaihteilla. Pyrn niss kokemuksissa 08 Blade. Nyt kusiaisella lienee syyt opetella vaihteiden ja kierrosten kytt.

Ajat tuossa aiemmin kirjoitelleiden herrasmiesten vlimaastossa, pohjanmaalla 14 tasolla ja savossa 34. Alastaro kytnnss kellottamatta, jotain 28 kai ? Paras takanen kesti 420 kierrosta mukana iso nippu omia nopeimpia, osa tietty possujunaa, ratana Motopark ja Kemora. Pirelli kesti 30 kierrosta, Metz 40-50 ja Conti 10 kpl. xx80 ja xx12 ovat ollet ainoat takakumit, joilla on ollut varaa ajaa uutena.

Masin lumikola taasen kest todennkisesti kahden talven lumet, vaikka olen urakoinut muutaman huvilan katotkin. viel ei paista pohjasta lvitse ja hyvin liukuu.

Kes odotellen

Hanski

possujono pilaa elmn
  30.  
    Lainaa (Bobo @ Tammi. 12 2011,16:37) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 10 2011,20:22) kirjoitti

jake
    Huomasin mys tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa. *Miss ominaisuuksissa joutuu tinkimn? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?
    Valitettavasti oma osaaminen pyrn pll ja kokemus tuosta(kin) renkaasta on hyvin rajallista, mutta uskaltaisin vitt, ett kyll tuolla GP-Racerilla ainakin jokkiksen krkipn vauhteja osaava kuski ajelee siin miss muillakin renkailla. Soft-seos takasena ainakin itsellni lhti repeytymn aika helposti (ei lmppreit) vaikka oli n. 20 astetta lmmint. Vauhti Alastarossa 1:33 kieppeill. Meinasin tilata pari setti Medium seoksella tuolta Rodamotosta. Jos ei toimi niin myydn ne sitten eteenpin.

Sivu: 1 / 14:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen