Sivu: 1 / 28:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 829:sta
  1. #1
    Olisko oma ketju .orgin hitaan ryhmän kuskeille mitään? Mielellään lukisin muidenkin aloittelijoiden/samaa vauhtia ajavien mietteitä ratailuun liittyen ilman että ketju täyttyy ratakettujen opetuksista ja siitä tavanomaisesta. Tottakai kommentoida saa rataketutkin, mutta..

    Tänä kesänä on tullut koluttua 12 ratapäivää ja viimeinen, 13. on Ahvenistolla tässä kuussa. Viime kesänä ajoin radalla ekan kerran ja silloin tuli mentyä ihan hulluna ja silmät soikeena joka mutkassa. Aika lailla oli niitä oho-tilanteita, kun takanen lipsui avauksessa yms. Tästä viisastuneena lähdin tähän ajokauteen sillä teemalla, että ajan niin hiljaa, että voin olla koko ajan rentona, eli mutkat ei tule silmille ja voisin vaikka lauleskella radalla lipuessa. Lopputulos näyttää olevan kuitenkin se, että mulla on ihan hemmetin tylsää. Tylsää siksi, että tuo jarruton ajo ja kruisailu on jäänyt päälle, mutta silti en vain saa annettua sitä hanaa enemmän, kun sittenhän sitä taas mentäis silmät soikeena.

    Jonkin verran menoa tietty rajoittaa tuo kilvellinen uudehko CBR600RR, koska en sitä hajoittaa haluaisi. Ihan loistava pyörä kuitenkin radalle, mutta vaatii kuskilta kanttia ajaa lujaa, että se olisi vakaa. Hondalla hankalimmat hetket tuntuu olevan silloin kun vauhti hiljenee liikaa, silloin se pyörä huomaa jokaisen epätasaisuuden radalta ja on yliohjautuva ja kaasu on ihan hemmetin tarkka, helposti nykäsee. Renkaina mulla on nyt loppukesän ollut tuossa Michelin Power Pure 2CT, josta ei valittamista löydy. Edelliset Corsa 3:t luisti aina silloin tällöin, takanen siis.

    Saas nyt kattoo onko tää mun hommaa. Yksi ainoa ratapäivä on tänä kesänä ollut sellainen, että sain vauhtia niinkin paljon että mulla oli taas hauskaa, mutta tänäänkin päivä päättyi täydelliseen pitkästymiseen. Ehkä mä oon vaan liian kärsimätön odottamaan, että oppisin.

    Mitäs muut hitaan ryhmät kuskit mietiskelee kesän ratapäivistään?
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  2. #2
    Hyvä ehdotus :P Itse olin tänään toista kertaa elämässäni radalla (alastarolla) ja paljon on näemmä vielä opeteltavaa..
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  3. #3
    Tänään oli mulla eka ratapäivä Alastarolla ja ihan koulutusryhmästä alotin eli alkupuoli meni cruisaillessa. Aika vähän tuli jarrua käytettyä itelläki ja lähinnä yhellä vaihteella ajelin. Semmonen tuntuma jäi, että kun alko nostaan nopeutta ja jarruttaan mutkiin tulossa, niin rytmi hajos ja mutkiin sisääntulo kärsi. No eiköhän se tästä.
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
  4. #4
    Lainaa (ozilla @ Elo. 15 2010,23:32) kirjoitti
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 15 2010,21:57) kirjoitti
    Hyvä ehdotus :P Itse olin tänään toista kertaa elämässäni radalla (alastarolla) ja paljon on näemmä vielä opeteltavaa..
    Ainakin highsiderit jäi vielä opeteltavien listalle, vaikka piti olla 90% varmuus...
    Kyllä se melkosesti nuilla renkailla lipsu, kaveri kyl veti kaadon siel miun puolesta.

    Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  5. #5
    JGO lähes samat viilikset täällä kaasu nykii, haluaa rentoa ajoa/mietin mahottomasti ajoasentoa yms. jolloin myös ei kerkii kaasuu käyttää * ja silti se asento ei parane ku kuvia kattoo, vai onko kuvaajassa vika???
    kai mie vaan oo niin vanha, että oppiminen vähän hidasta *
    Mut ei luovuteta, kivaahan se silti on?
  6. #6
    Lainaa (kattinen @ Elo. 16 2010,00:25) kirjoitti
    JGO lähes samat viilikset täällä kaasu nykii, haluaa rentoa ajoa/mietin mahottomasti ajoasentoa yms. jolloin myös ei kerkii kaasuu käyttää * ja silti se asento ei parane ku kuvia kattoo, vai onko kuvaajassa vika???
    kai mie vaan oo niin vanha, että oppiminen vähän hidasta *
    Mut ei luovuteta, kivaahan se silti on?
    Kokeilkaa ajaa pykälää isommalla vaihteella, rauhottuu ajaminen paljon.
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  7. #7
    Oletko JGo oikeassa ryhmässä?
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
  8. #8
    Nyt on kokonaista kolme ratapäivää takana. Ensimmäiset kaksi vietin koulutusryhmässä ja nyt eilen hitaassa alastarolla omatoimisesti saatuja oppeja soveltaen.

    Itselle tuntuu sopivimmalta mennä kevyesti käskien, eli aktiivisesti ajaen. Tällöin pysyy ajatus paremmin itse ajossa ja pyöräkin taittuu mutkiin levollisemmin kuin liian varovaisesti ajaen. Jarrutukset otin tarkoituksella liiankin varman päälle, jotta en kuollettaisi kaikkea suoralta saatua vauhtia ennen mutkaa ;)

    Yhtään oho tilannetta en saanut aikaiseksi, varmaan osittain sen ansiota että vaihdoin renkaat kevyesti kisamaisempiin (metz z6 -> sportec m3).

    Ajoasento on kuvista katsoen vieläkin selkeästi liian pysty ja siihen pitää seuraavalla kerralla panostaa enemmän. Nyt menin eilisen setin tarkoituksella ilman sen suurempia analysointeja ajosta nauttien.

    Kattinen lienee punamustan gikserin kuski? Sinulta opin parempaa linjaa kahteen hitaimpaan mutkaan.



  9. #9
    Mattipoeka, Las Palmasia ja neulansilmää ennen katsomosuoraa lukuunottamatta Alastarolla olen ajanut nyt nelonen päällä ja nuo kaksi kolmosella. Meno on silloin tasaista kaasun suhteen, mutta tylsää, koska avauksissa jää muista jälkeen. Ei kuussatanen kiihdy mihinkään matalilla kierroksilla. Eli tylsyyden estämiseksi pitäisi kai mennä pienemmällä ja olla välittämättä noista pikku nykimisistä.

    Kattinen, emmää vielä ole luovuttamassa, kattoo nyt ensi kesän jälkeen lähteekö tää tästä mihinkään.

    Rottis, hidas ryhmä on mulle aikojen puolesta ihan oikea paikka tällä hetkellä. Sit jos saan joskus kanttia olla hitaan ryhmän nopeimpia niin sitten keskiryhmään. Nyt sitä kanttia hanan antamiseen ei ole ollut ja siks mä ikävystyn tuolla radalla.

    Korve, punamustalla kikserillä tais ajella Jane. Mullakin on kova tavoite ottaa siltä oppia mutkissa, mutta kun se ajaa nyt noin 4 sek kovempia kierrosaikoja, niin ei pysy perässä..



    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  10. #10
    Tässäpä vasta ristiriitaisia tunteita herättävä laji Viimekesänä meni, n. 4 ratapäivää kauhunsekaisin tuntein. Kortti vasta toista kesää ja koko ajaminen pelottaa niin hitosti muutenkin mutta tahtotila on kova Tänä kesänä on tullut muistaakseni 6 päivää. Itselläni ei ole ratailevia tuttuja joten kysyy kyllä pidemmän päälle korkeaa motivaatiota tällaiselta tädiltä käydä päivillä yksikseen. Peräkärryäkin piti opetella ajamaan Nyt vaan alkaa valitettavasti se hetki häämöttää että motivaatio alkaa hiipua. Syynä ehkäpä sama kuin aloittajalla. n. 2 min kirreosaikoja tahkoaa Alastarolla vaikka silmät kiinni samalla lauleskellen ja sitä kuuluisaa tiputanssia vedellen, ajoasento ja linjat on ihan ok, mutta se vauhti... vauhtia olisi tällä kokoonpanolla varaa kasvattaa reilusti, mutta kun ei vaan osaa vääntää sitä hemmetin kahvaa, ei sitten millään... Ehkä olen varmaan myöskin jo liian vanha, oppimiskäyrä melkoisen loiva, ja kun lähtötaso oli jossain paljon nollan alapuolella niin alkaa pikkuhiljaa hymy hyytyä Mutta ehkäpä taas ensikeväänä löytyy uutta intoa.
  11. #11
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Voi vittu ku ois tehnyt mieli olla mukana. Oli näköjään hyvä meno.

    Itsellä täällä sama tilanne kuin monella muulla. Kortti toista kesää, ja ratapäiviä (osa pyrähdyksiä) alla viisi tai kuusi. Yhdet pannut jarrulla vedetty -> jee. Aikaa ei ole vielä kertaakaan otettu, eikä oteta ennen kuin roikkuminen on hallinnassa (vaatii nahkaa, hankitaan talvella), jarruttaminen on reilassa (uskallus takaisin, ja keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy). No kuitenkin... Tuntuu, että kehitys on hidasta, jos kokonaan omin päin asiaan vihkiytyy. Vielä ei ole motivaatioon vaikuttanut, mutta kiva olisi vinkkejä saada. Ei tässä enää olla mitään ihan nuorukaisia, joten olen huomannut omaavani itsesuojeluvaiston, joka ilmeisesti hidastaa radalla.

    Tarkoitus on mennä kuikkimaan ensi la/su MP-tuen ratapäiville, josko olis lippuja myynnissä paikan päällä, ja joku ystävällinen sielu vinkkejä jakamassa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,09:46) kirjoitti
    keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
    Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
    Superbike #7
  13. #13
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,10:05) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,09:46) kirjoitti
    keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
    Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
    Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

    Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

    Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  14. #14

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:16) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,10:05) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,09:46) kirjoitti
    keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
    Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
    Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

    Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

    Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla *
    Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  15. #15
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:19) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:16) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,10:05) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,09:46) kirjoitti
    keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
    Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
    Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

    Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

    Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla *
    Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
    Joo, jos radalle menen viikonloppuna, niin meinaan esijännitystä hieman ruuvailla, ja sitten tuumailla...
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  16. #16
    Lainaa (korve @ Elo. 16 2010,08:58) kirjoitti
    Kattinen lienee punamustan gikserin kuski? Sinulta opin parempaa linjaa kahteen hitaimpaan mutkaan.
    Oranssi-musta sussu ja en ollu eilen Alastaroilee
  17. #17
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (KatjaN @ Elo. 16 2010,09:25) kirjoitti
    Tässäpä vasta ristiriitaisia tunteita herättävä laji Viimekesänä meni, n. 4 ratapäivää kauhunsekaisin tuntein. Kortti vasta toista kesää ja koko ajaminen pelottaa niin hitosti muutenkin mutta tahtotila on kova *Tänä kesänä on tullut muistaakseni 6 päivää. Itselläni ei ole ratailevia tuttuja joten kysyy kyllä pidemmän päälle korkeaa motivaatiota tällaiselta tädiltä käydä päivillä yksikseen. Peräkärryäkin piti opetella ajamaan Nyt vaan alkaa valitettavasti se hetki häämöttää että motivaatio alkaa hiipua. Syynä ehkäpä sama kuin aloittajalla. n. 2 min kirreosaikoja tahkoaa Alastarolla vaikka silmät kiinni samalla lauleskellen ja sitä kuuluisaa tiputanssia vedellen, ajoasento ja linjat on ihan ok, mutta se vauhti... vauhtia olisi tällä kokoonpanolla varaa kasvattaa reilusti, mutta kun ei vaan osaa vääntää sitä hemmetin kahvaa, ei sitten millään... Ehkä olen varmaan myöskin jo liian vanha, oppimiskäyrä melkoisen loiva, ja kun lähtötaso oli jossain paljon nollan alapuolella niin alkaa pikkuhiljaa hymy hyytyä * Mutta ehkäpä taas ensikeväänä löytyy uutta intoa.
    Pöh!

    Miten niin ei ole ratailevia tuttuja? Viime Alastaron keikallakin niitä tuli varmaan 15 kun kerran samassa mökissäkin oltiin. Tuu rohkeasti juttelemaan jos osut samoille päiville, niin kyllä niitä tuttuja aika nopeasti tuolla kehkeytyy.

    swrt555 vois ottaa sutkin ehkä "henkilökohtaiseen valmennukseen" kuten me yritettiiin psyykata Kattista ja pertiä parempiin vauhteihin Pohjanmaan rundilla.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  18. #18

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:23) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:19) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:16) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,10:05) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,09:46) kirjoitti
    keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
    Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
    Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

    Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

    Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla *
    Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
    Joo, jos radalle menen viikonloppuna, niin meinaan esijännitystä hieman ruuvailla, ja sitten tuumailla...
    Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  19. #19
    Tässä jotain mietteitä omalta kohdalta. Olen ajanut radalla nyt parisen kesää, ratapäiviä yhteensä ehkä kymmenen ahvenistolla ja muutama alastarolla.

    Ensimmäiset kierrokset oli aivan tuskaa, ajolinjat kateissa ja vauhtia väärissä paikoissa. Ensimmäisenä kesänä ei juuri mitään kehitystä tullut ja kierrosajat olivat 1:50 nurkilla ahvenistolla vielä tänä keväänä. Mutta sitten joku loksahti kohilleen ajamisessa ja nyt kierrosajat vakio 600f cebarilla ovat 1:38 nurkilla. Olen yrittänyt miettiä että mistä kehitys johtuu, ja pakko sen on myöntää että harjoituksella kehittyy.

    Oma treeniohjelma on ollut seuraava:Radalla kysellyt mahdollisimman paljon nopeammilta kavereilta ajolinjoista ja tekniikasta, joitakin jopa pyytänyt ajamaan pari kiekkaa edellä näyttämässä linjaa tai sitten ajaa muutaman kierroksen perässä ja varikolla kertoo mikä meni vikaan. Ja sitten vaan paljon treeniä ajatuksen kanssa. Tässä tietysti menettää kasvonsa että ei ole luonnonlahjakkuus.

    br,

    -tuomas-
    <p>1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600f, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  20. #20
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:43) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:23) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:19) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:16) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,10:05) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,09:46) kirjoitti
    keulan pompottaminen jarrulla pois, jahka syy löytyy
    Onko keula milloin huollettu? Jos ajettu paljonkin yli 10tkm edellisen keulahuollon jälkeen, viet sen keulan kipin kapin huoltoon. Lupaan, että hämmästyt kuinka hyvä siitä tulee.
    Öljyt keulaan on vaihdettu ~5 tkm sitten. Stefat oli kunnossa. Öljyiksi tuli 10w. Kyseessä ei siis ollut "putket pöydälle ja putsaus" huolto.

    Mulla on asiasta Yamahan puolella menossa otsikko. Ohjauslaakerin klappi pitää tarkastaa, vaikka en sitä epäile. Kyse on enemmän pompottamisesta, ei täristyksestä. Toisaalta, ajoin tutun Kattia (20 tkm ajettu), ja samaa se teki, kun oli kovemmin jarrulla. Onkohan ominaisuus orkkiskeulalla?

    Oma piheys tässä esteenä. Vehje ajettu 55 tkm, niin ei mitään ylimääräistä puunausta viitsi teettää, paitsi jos saa halvalla *
    Eihän keula pohjaa jarruissa? Noissa Cat:ssa on aika lötkö keula vakiona.
    Joo, jos radalle menen viikonloppuna, niin meinaan esijännitystä hieman ruuvailla, ja sitten tuumailla...
    Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
    Ja esijännitys on väärä keino lähteä paikkailemaan, catissa tosiaan tod näk niin löysä keula että esijännityksestäkään mitään apua rata-ajon suhteen, koska catin perus ajoasento on "pysty" jolloin perus keula on pakko olla perus käyttäjälle sopiva, eli löysä ja mukava.
    Oikea lääke on jäykemmät jouset (siten että painaumat on kohdillaan). Ja jos vieläkin keula pohjaa, niin lisää öljyä putkiin.

    Melkeimpä suosittelisin; jos ajattelit jatkaa rata-ajoa akiivisemmin, niin vaihda johonkin ihan perus ärräpärrään. Pääset helpommalla.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  21. #21
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:43) kirjoitti
    Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
    Mittailusta en tiedä. Jos se pompotus lähtee säädöillä (eli keula hieman pohjaa), niin mitä siinä mittailemaan, mutta ei tiedä jos innostuu siihenkin. Olihan täällä oma osasto alustan säädöille, ja olenkin sitä joskus pikkutunneilla lukenut läpi. Tuntui olevan hyvät neuvot.

    Tattista kuitenkin...

    Olen laiska. Mielummin vain ajan, kun sille aikaa löytyy.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  22. #22
    Ja lisäyksenä että erittäin nöyrin mielin olen ollut liikenteessä ja hakenut oppia aina kun mahdollista. Käytynä EAK 1 ja 2 sekä .ORGin koulutusryhmässä on ajettu ainakin 6 päivää. Ajamaan oppii vaan ajamalla, se on selvää mutta kehitys on tuskastuttavan hidasta. Mun piäis löytää joku pääntyhjennys menetelmä. Ja radalla on kyllä paljon tuttuja naamoja ja mukavaa porukkaa mutta reissaaminen yksin rajoittaa esim Kemoraan lähtöä kun matka ja mökkiseura puuttuu. Joutuu aina huhuilemaan vapaata punkkaa ja tunkemaan toisten nurkkiin :/
  23. #23
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:57) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:43) kirjoitti
    Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
    Mittailusta en tiedä. Jos se pompotus lähtee säädöillä (eli keula hieman pohjaa), niin mitä siinä mittailemaan, mutta ei tiedä jos innostuu siihenkin. Olihan täällä oma osasto alustan säädöille, ja olenkin sitä joskus pikkutunneilla lukenut läpi. Tuntui olevan hyvät neuvot.

    Tattista kuitenkin...

    Olen laiska. Mielummin vain ajan, kun sille aikaa löytyy.
    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se ajon nautittavuus kasvaa huomattavasti kun alustaan voi luottaa. Ylimääräiset jupellukset, luikertelut tai linjanmuutokset keskellä mutkaa ei todellakaan tee sitä rata-ajoa nautittavammaksi vaikka sellaisella alustalla kelvollisia aikoja ajelisikin. Se esijännityksen säätöön käytetty 5-10 minuuttia on erittäinkin sen arvoista.

    Tässä voin sanoa, että kokemus puhuu. Itseäni ei löysä alusta juurikaan haitannut kun olin siihen jo niin tottunut. Kuitenkin kun pääsin kokeilemaan kunnon alustaa, niin ei pää enää kestänyt ajaa löysällä "lullalla" vaan tiedossa oli pyörän/alustan vaihto.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  24. #24
    Kouluttaja
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2003
    Tanpere
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Juutana @ Elo. 16 2010,11:16) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:57) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:43) kirjoitti
    Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
    Mittailusta en tiedä. Jos se pompotus lähtee säädöillä (eli keula hieman pohjaa), niin mitä siinä mittailemaan, mutta ei tiedä jos innostuu siihenkin. Olihan täällä oma osasto alustan säädöille, ja olenkin sitä joskus pikkutunneilla lukenut läpi. Tuntui olevan hyvät neuvot.

    Tattista kuitenkin...

    Olen laiska. Mielummin vain ajan, kun sille aikaa löytyy.
    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se ajon nautittavuus kasvaa huomattavasti kun alustaan voi luottaa. Ylimääräiset jupellukset, luikertelut tai linjanmuutokset keskellä mutkaa ei todellakaan tee sitä rata-ajoa nautittavammaksi vaikka sellaisella alustalla kelvollisia aikoja ajelisikin. Se esijännityksen säätöön käytetty 5-10 minuuttia on erittäinkin sen arvoista.

    Tässä voin sanoa, että kokemus puhuu. Itseäni ei löysä alusta juurikaan haitannut kun olin siihen jo niin tottunut. Kuitenkin kun pääsin kokeilemaan kunnon alustaa, niin ei pää enää kestänyt ajaa löysällä "lullalla" vaan tiedossa oli pyörän/alustan vaihto.
    Vai laiska Mikähän mä oon, kun etutstefat on vuotanu nyt kaks kesää, eikä oo kerinny vaihtamaan. Hyppii se keula melko lailla. Ens talvena pitää kans laittaa koko alusta kuntoon, vois huollattaa takapampunkin. Alkaa sen verran oleen kilometrejä takana, ettei sekää enää iha niin pelaa, kun pitäis.
  25. #25
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (vahvajussi @ Elo. 16 2010,11:23) kirjoitti
    [Vai laiska Mikähän mä oon, kun etutstefat on vuotanu nyt kaks kesää, eikä oo kerinny vaihtamaan. Hyppii se keula melko lailla. Ens talvena pitää kans laittaa koko alusta kuntoon, vois huollattaa takapampunkin. Alkaa sen verran oleen kilometrejä takana, ettei sekää enää iha niin pelaa, kun pitäis.
    Voitit. Kyllä tuota mittailua rajoittaa sekin, että pitäis ekalla kerralla olla mukana joku, joka siitä jotain kunnolla älyää. On aina helpompi peesata, kun painaa etulinjassa...

    No sen verran olen saanut aikaan, että ulkomaan reissun aikana, kun pärrä oli tutulla lainassa, vaihdatutin keulan öljyt vastapalveluksena.

    Viime kesältä muistelen, että kun esijännitys oli tapissaan, rupesi takarengaskin jarrulla nousemaan ilmaan. Kokeilu päättyi lievään eturenkaan lukotukseen, wobblaukseen, ja sykkeen nousuun, mutta en kyllä millään muista mitään pompotusta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  26. #26
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (vahvajussi @ Elo. 16 2010,11:23) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Elo. 16 2010,11:16) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,10:57) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 16 2010,10:43) kirjoitti
    Mittaile ja säädä painumat kohdalleen jo ennen ratapäivää.
    Mittailusta en tiedä. Jos se pompotus lähtee säädöillä (eli keula hieman pohjaa), niin mitä siinä mittailemaan, mutta ei tiedä jos innostuu siihenkin. Olihan täällä oma osasto alustan säädöille, ja olenkin sitä joskus pikkutunneilla lukenut läpi. Tuntui olevan hyvät neuvot.

    Tattista kuitenkin...

    Olen laiska. Mielummin vain ajan, kun sille aikaa löytyy.
    Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se ajon nautittavuus kasvaa huomattavasti kun alustaan voi luottaa. Ylimääräiset jupellukset, luikertelut tai linjanmuutokset keskellä mutkaa ei todellakaan tee sitä rata-ajoa nautittavammaksi vaikka sellaisella alustalla kelvollisia aikoja ajelisikin. Se esijännityksen säätöön käytetty 5-10 minuuttia on erittäinkin sen arvoista.

    Tässä voin sanoa, että kokemus puhuu. Itseäni ei löysä alusta juurikaan haitannut kun olin siihen jo niin tottunut. Kuitenkin kun pääsin kokeilemaan kunnon alustaa, niin ei pää enää kestänyt ajaa löysällä "lullalla" vaan tiedossa oli pyörän/alustan vaihto.
    Vai laiska Mikähän mä oon, kun etutstefat on vuotanu nyt kaks kesää, eikä oo kerinny vaihtamaan. Hyppii se keula melko lailla. Ens talvena pitää kans laittaa koko alusta kuntoon, vois huollattaa takapampunkin. Alkaa sen verran oleen kilometrejä takana, ettei sekää enää iha niin pelaa, kun pitäis.
    Meikäläinen on sitten tällä mittapuulla ahkera. Eilen alkoi keula vuotamaan, tänään nappaan putket irti ja huomiselle on huoltoaika varattuna.
    Superbike #7
  27. #27
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,11:52) kirjoitti
    Meikäläinen on sitten tällä mittapuulla ahkera. Eilen alkoi keula vuotamaan, tänään nappaan putket irti ja huomiselle on huoltoaika varattuna.
    Kun on valtiolla töissä, riittää energiaa harrastaa vielä iltaisinkin...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  28. #28
    Viisi ratapäivää on nyt kaiken kaikkiaan takana, joista kolme cebarilla ja kaksi tänä kesänä. Eilen ajoin ekaa kertaa keskiryhmässä, kun aikaisempina kertoina hidas ryhmä on tuntunut liian hitaalta. Ja tukkonahan minä siellä keskiryhmässä olin.

    Linjat kyllä on ihan ok. Mutta se mutkiin jarruttaminen ja mutkista avaaminen tökkii. Mutkat kyllä menee ainakin omasta mielestä ihan hyvin. (Tuntui jopa että olin paria tyyppiä nopeampi mutkissa). Mutta sitten suoralla aina jään kun ei vaan uskalla avata ja vaihtaa ihan liian aikaisin. Toisaalta loppua kohden alkoi tämäkin pikkuisen paremmin sujumaan. Jotenkin vaan pitäisi saada itelle päähän tolkutettua se että mä voin ihan hyvin ajaa paljon kovempaa. Mopossa kyllä potentiaalia riittää (ja kuulemma minussakin ).

    Kertaakaan ei kyllä ole tuntunut siltä että olis tylsää. Kokoajan tulee kuitenkin mietittyä sitä seuraavaa mutkaa, mikä vaihde on päällä, missä kohtaa pitää jarruttaa jne...

    Vaan eipä sitä vauhtia tule lisää muuta kuin ajamalla enemmän. Joten ei muuta kuin lisää ratapäiviä.
    200cc+250cc
  29. #29
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    No nythän mä tiedänkin... ja älkää daamit ottako itseenne. Oma tutorial kurssi: Pari nopeaa daamia nahka-asuissa edelle linjaa näyttämään, niin on perkele pakko pysyä näköetäisyydellä vauhdista huolimatta, ja vaikka mentäis kohti helvetin portteja.

    Sovinismi pelastaa päivän...
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 15 2010,23:51) kirjoitti
    Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
    Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

    No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

    Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

    Jukka
Sivu: 1 / 28:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen