Sivu: 3 / 28:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 829:sta
  1. #61
    Lainaa (rantaile @ Elo. 16 2010,20:31) kirjoitti
    Mulla pitäis olla hyvät renkaat (Michelin Pilot Power), mutta silti nyt ja välillä kadullaki on tuntunu vähän lipsuvan. Etunenki tuntu lipsahtavan las palmasin jälkeissä nopeassa tai sitten se neliön kokoinen paikkaus vain aiheutti elämistä. Onkohan paineet kohillaan kyseisille renkaille kun edessä oli ajon jälkeen 2.6 ja takana 3.0 vai pitäiskö jousitusta koventaa. Menee kyllä hifistelyks hidas ryhmäläiseksi, mutta paremman luoton sais jos noista lipsumisista pääsis.
    Sairaan kovat paineet.. itellä edessä 2.25 ja takana 2.35.. kadulla kyllä tuommoset paineet
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  2. #62
    Lainaa (rantaile @ Elo. 16 2010,20:31) kirjoitti
    Mulla pitäis olla hyvät renkaat (Michelin Pilot Power), mutta silti nyt ja välillä kadullaki on tuntunu vähän lipsuvan. Etunenki tuntu lipsahtavan las palmasin jälkeissä nopeassa tai sitten se neliön kokoinen paikkaus vain aiheutti elämistä. Onkohan paineet kohillaan kyseisille renkaille kun edessä oli ajon jälkeen 2.6 ja takana 3.0 vai pitäiskö jousitusta koventaa. Menee kyllä hifistelyks hidas ryhmäläiseksi, mutta paremman luoton sais jos noista lipsumisista pääsis.
    Paineet kuulostaa aikas suurilta. Itse ajelin viime kesänä katukumeilla lämminpaineina muistaakseni jotain 2.4 luokkaa molemmissa päissä. Katso miltä se kumi ajon jälkeen näyttää, jos ei kulu sellaiseksi appelsiinipinnan näköiseksi vaan repeilee tai sulaa, niin muuta painetta. Apuja kannattaa kysellä sieltä radaltakin ongelmien ilmaantuessa. Vaikkapa liivillisiltä.

    Itse tuli laskettua painetta 0.1 baria kerrallaan kunnes tuntui toimivan ja rengas kului siististi. Niin ja loppuu se pito noista katurenkaista jossain vaiheessa. Ei tosin hitaan ryhmän vauhdeilla pitäisi olla ongelma.

    Mielestäni vähän kannattaa seurata sitä rengasta myös siellä hitaassa ryhmässä. Ei siitä mitään etua saa jos väärien paineiden takia lipsuu.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  3. #63
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,20:24) kirjoitti
    Rentouteen auttaa kun harrastaa tiputanssia ajaessa ja aavistuksen tiputtaa vauhdista pois.
    Toisaalta toi vauhdin tiputus auttaa vain siinä tapuksessa, jos sen tiputuksen avulla saa korjattua sen virheen mikä aiheuttaa sen jäykistelyn.
    Aloittelijoille tuo yleensä on se ensimmäinen virheiden aiheuttaja. Liika vauhti johtaa pieneen säikähdykseen, jonka takia henkinen rentous katoaa ja vie mukanaan fyysisen rentouden.

    Sinun ja minun kohdalla asia sitten saattaa jossain kohti olla toisin.
    Superbike #7
  4. #64
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 16 2010,21:40) kirjoitti
    Lainaa (rantaile @ Elo. 16 2010,20:31) kirjoitti
    Mulla pitäis olla hyvät renkaat (Michelin Pilot Power), mutta silti nyt ja välillä kadullaki on tuntunu vähän lipsuvan. Etunenki tuntu lipsahtavan las palmasin jälkeissä nopeassa tai sitten se neliön kokoinen paikkaus vain aiheutti elämistä. Onkohan paineet kohillaan kyseisille renkaille kun edessä oli ajon jälkeen 2.6 ja takana 3.0 vai pitäiskö jousitusta koventaa. Menee kyllä hifistelyks hidas ryhmäläiseksi, mutta paremman luoton sais jos noista lipsumisista pääsis.
    Sairaan kovat paineet.. itellä edessä 2.25 ja takana 2.35.. kadulla kyllä tuommoset paineet
    Michelin Power Pure, kylmäpaineet kadulle takanen 2.9 etunen 2.5

    Radalle olen alkanut ottaa vähän painetta pois, niin että lämpimänä takanen ollut jotain 2.7 ja etunen 2.3. Tiedä sitten pitäiskö olla vielä vähän alemmat.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  5. #65
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,21:45) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,20:24) kirjoitti
    Rentouteen auttaa kun harrastaa tiputanssia ajaessa ja aavistuksen tiputtaa vauhdista pois.
    Toisaalta toi vauhdin tiputus auttaa vain siinä tapuksessa, jos sen tiputuksen avulla saa korjattua sen virheen mikä aiheuttaa sen jäykistelyn.
    Aloittelijoille tuo yleensä on se ensimmäinen virheiden aiheuttaja. Liika vauhti johtaa pieneen säikähdykseen, jonka takia henkinen rentous katoaa ja vie mukanaan fyysisen rentouden.
    Mä tarkotin lähinnä sitä, että hitaasti ajaessa se virhe ei aiheuta mitään, mutta vauhdin noustessa se virhe kertautuu, ja lopputuloksena on mutka vituiks.
    Ja siitä kun taas tiputtaa vauhtia takas hitaaks, niin se virhe on siellä edelleen, se vaan ei enää kertaudu ja aiheuta mutkan menemistä vituiks.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #66
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti..
    A twist of a wrist on mielestäni hyvä kirja/DVD rata-ajelun perusteiden oppimiseen. Itse olen katsellut videota ja sisäitänyt? opit. Ongelma on kuitenkin, että avaukset menevät leveäksi eikä Las Palmasissa meinaa rata riittää. Sitten koin jonkun ahaa elämyksen kun onnistuin ajamaan mutkan kädet aivan rentoina. Radan leveys riitti hyvin. Niinhän se Code videossa neuvoi, jotenkin vain unohtui kun pääsi radalle. Tämän jälkeen kiinnitin korostetusti huomiota käsien rentouteen mutkissa ja ajo alkoi sujua paljon paremmin. Ei se, että joku neuvoo, kun saisi sen vielä sisäistettyä
  7. #67
    Lainaa ( mattipoeka @ Elo. 16 2010 @ 21:40) kirjoitti
    Lainaa (rantaile @ Elo. 16 2010,20:31)
    Mulla pitäis olla hyvät renkaat (Michelin Pilot Power), mutta silti nyt ja välillä kadullaki on tuntunu vähän lipsuvan. Etunenki tuntu lipsahtavan las palmasin jälkeissä nopeassa tai sitten se neliön kokoinen paikkaus vain aiheutti elämistä. Onkohan paineet kohillaan kyseisille renkaille kun edessä oli ajon jälkeen 2.6 ja takana 3.0 vai pitäiskö jousitusta koventaa. Menee kyllä hifistelyks hidas ryhmäläiseksi, mutta paremman luoton sais jos noista lipsumisista pääsis.

    Sairaan kovat paineet.. itellä edessä 2.25 ja takana 2.35.. kadulla kyllä tuommoset paineet
    Kovassa paineessahan ne timantitkin hioituu .
    Pitää koettaa puottaa takaa sitä painetta vähän ihan kadullekin. Ihan hyvin se tuntui kestävän ettei siinä mitään moittimista. On kyllä muussakin korjamista kuin noissa rengaspaineissa. Noista kuvista mistä itteni bongasin, niin näytti käet ainakin melko suorana olevan eikä kallistuskulma ollu niin jyrkkä kuin itestä tuntu. Tai sitten kuvat oli vain lämmittelykierroksilta.
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
  8. #68
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,21:56) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,21:45) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,20:24) kirjoitti
    Rentouteen auttaa kun harrastaa tiputanssia ajaessa ja aavistuksen tiputtaa vauhdista pois.
    Toisaalta toi vauhdin tiputus auttaa vain siinä tapuksessa, jos sen tiputuksen avulla saa korjattua sen virheen mikä aiheuttaa sen jäykistelyn.
    Aloittelijoille tuo yleensä on se ensimmäinen virheiden aiheuttaja. Liika vauhti johtaa pieneen säikähdykseen, jonka takia henkinen rentous katoaa ja vie mukanaan fyysisen rentouden.
    Mä tarkotin lähinnä sitä, että hitaasti ajaessa se virhe ei aiheuta mitään, mutta vauhdin noustessa se virhe kertautuu, ja lopputuloksena on mutka vituiks.
    Ja siitä kun taas tiputtaa vauhtia takas hitaaks, niin se virhe on siellä edelleen, se vaan ei enää kertaudu ja aiheuta mutkan menemistä vituiks.
    Tuossa vauhdin tiputtamisessa ei ole ajatuksena, että kaasussa on asennot täyzii ja hiljaa. Kun siitä täyzii asennosta (suorilla) otetaan vaikka 10% pois, pysyy pää aloittelijalla rennompana ja yhtäkkiä vauhtia onkin rentouden kautta enemmän. Kyseessä on siis enempi tuollainen henkinen vauhdin tiputtaminen. Sama ilmiö, joka esiintyy myös muodossa: "Ajetaan koko ajan täysillä ja silti jäähdyttelykierros on nopein." Rentous ennen kaikkea siis.
    Superbike #7
  9. #69
    Lainaa (Vuorela @ Elo. 16 2010,21:45) kirjoitti
    Itse tuli laskettua painetta 0.1 baria kerrallaan kunnes tuntui toimivan ja rengas kului siististi.
    Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. En välttämättä lähtisi hitailla vauhdeilla + kokemattomalla kuskilla suoraan laskemaan paineita kovin alas yhdellä kertaa. Tulee vaan ongelmaa, kun laskee kerralla liikaa ja rengas muljuaa alla eikä vauhti välttämättä riitä lämmittämään rengasta tarpeeksi. (Jos puhutaan ihan koulutusajosta, niin katupaineilla sinne eikä kannata miettiä paineiden alennusta).
    xxx
  10. #70
    Lainaa (Juutana @ Elo. 16 2010,19:44) kirjoitti
    Lainaa (oukkis @ Elo. 16 2010,19:25) kirjoitti
    Ja RaceChrono on muuten hyvä apuväline, mutta .ORGin Alastaron kierrosennätys syntyi keskiryhmässä, kun koitin hakea ohituspaikkaa (mielestäni) itseäni hitaammasta kuskista. Siinä vaiheessa meinas lentää kännykkä ketoon kun sen huomasin...
    Toihan vaan tarkoittaa sitä, että kykyjä ja vauhtia olisi kovempaankin menoon, mutta pää haraa vastaan. Jos keskiryhmässäkin joutuu ohittelemaan, niin kyllä silloin kuuluu siihen ryhmään.
    Joo, ei todellakaan ole vermeistä kiinni, kykyjen kanssa on sitten niin ja näin.

    Mutta tuon olen kyllä tiedostanut, että päässä se vika on (tosin kaverit sen kuulemma on tienneet pidemmän aikaa, toim.huom.). Ei vaan uskalla mennä mutkaan "riittävän kovaa", tai oikeammin: kun mutkaan menee hyvältä tuntuvaa vauhtia niin huomaa että vauhtia on ihan liian vähän. Sitten kun koittaa lisätä mutkaan sisäänmenovauhtia niin tuleekin kammo, siirrytään moottorijarrulle ja ajolinjat menee minne sattuu.

    Olen tosiaan harjoitellut tähän asti siten, että otan mutkaan oikean vauhdin jo pitkälti ennen mutkaa, sillä lailla että saan rauhoitettua ennenkaikkea itseni ennen sinne mutkaan taittamista. Tuota lähes kaikki kouluttajatkin ovat neuvoneet. Siinä on vaan se varjopuoli, että pää ei opi kestämään vauhtia (mitä jotkut tosin ovat myöskin sanoneet) - eli pitäis kai harjoitella niitä muitakin osa-alueita kuin pelkkää mutka-ajoa.

    Mutta on se keskiryhmään siirtyminen kyllä ensi vuoden tavoite, ei siinä mitään.
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  11. #71
    Tänään lipulla seistessä alkoi ihmetyttämään, että miten keskiryhmän vauhdeilla saadaan takarenkaita lukkoon jarrutuksissa (tai noh, lähinnä pomppimaan, niin että kumit vinkuu ja valittaa). Vähän tuntuu, että keskitytään liikaa jarrumerkkien hakemiseen ja jarruvoiman maksimoimiseen, ja menetetään rentoutta pyörän mutkaan viemiseksi. Vähän kuin -töks-, seis, kääntö ja läpät taas auki. Kello tykkää, mutta takana tuleva ei. Tänä kesänä määrättiin ensimmäistä kertaa keskiryhmään ajamaan about kuukausi sitten ja tuli pienenä shokkina, kuinka monia pääsi ohittämään, vaikka radan ajaisi ympäri yhdellä vaihteella ja melkein pelkällä moottorijarrulla (tosin tonninen alla, mutta silti). Orgin koulutusryhmässä tuli opittua semmoinen termi, kuin jarruton ajo. Sillä viisii on itse saanut treenattua luottoa pyörään mutkissa, vaikka sitä uupuukin vielä melkoisesti. Isoin harppaus tuli, kun takana oli jotain viisi ratapäivää ja joku ensikertalainen koulutettava pyyhkäisi ohi ja painu sisälinjalta mutkaan ilman jarruja. Sitä kun pääsin peesaamaan ja samaan rytmiin, niin loppui vähitellen itseltäkin jarrupalojen kuluminen siltä päivältä, vaikka aluksi se tuntui mahdottomalta. Keskiryhmään tuloon asti olen saanut tarkistettua rengaspaineet polttamatta kämmeniä jarrulevyjä vasten. Mikään mutkahirmu en kuitenkaan ole, se tuli todettua, kun pääsin Kemorassa peesaamaan Streethawkia, kun hän kävi aamupäivällä lämmittelemässä keskiryhmässä, aina karusellien jälkeen oli tullut lisää eroa, vaikka hän näytti ajavan lepsusti. Päivän viimeiseen settiin lähdin ajatuksella tulos tai ulos, katupelillä kun on liikkeellä, niin kuitenkin turvamarginaalilla. Ajasta lähti pois 2,5 sekuntia, mutta RaceChrono näytti mutkanopeuksien olleen edelleen samat, eli Streethawk olisi karannut karuselleissa.

    Ai niin, mikä mun pointti oli ... Hitaassa ei kannata liikaa keskittyä jarrukahvan ja kaasun puristamiseen, vaan keskittyä enemmän mutkataitojen hiomiseen. Ja kannattaa peesata nopeampia, vaikka olisi tilaisuus tuikata ohi suoralla

    Nyt tätä viestiä on pohdittu jo sen verran kauan, että en raaski enää poistaa. Sitten kun tulee nopeutta lisää, niin tullee päinvastaisia neuvoja.
    Tomorrow is just your future yesterday.

    K1 Gixxeri
  12. #72
    Lainaa (oukkis @ Elo. 16 2010,22:52) kirjoitti
    Ei vaan uskalla mennä mutkaan "riittävän kovaa"

    Sitten kun koittaa lisätä mutkaan sisäänmenovauhtia niin tuleekin kammo, siirrytään moottorijarrulle ja ajolinjat menee minne sattuu.

    Olen tosiaan harjoitellut tähän asti siten, että otan mutkaan oikean vauhdin jo pitkälti ennen mutkaa.

    Siinä on vaan se varjopuoli, että pää ei opi kestämään vauhtia (mitä jotkut tosin ovat myöskin sanoneet) - eli pitäis kai harjoitella niitä muitakin osa-alueita kuin pelkkää mutka-ajoa.
    Tuota ylikovaa mutkaan menoa kannattaa mielestäni harjoitella. Siinä oppii ainakin sen, miten kauan pitää odotella, ennen kuin saa uudestaan koskea kaasuun. Jos pysyy koko ajan turvallisella aluella, niin ei opi mitään... En kuitenkaan kehoita vetämään 200 lasissa 60 mutkaan, vaan nostaa nopeutta vähän kerrallaan. Ja välillä kokeilee "irroitella", lähtee jonkun nopeamman perään, joka näyttää menevän rennosti. Siinä vauhti nousee huomaamattaan.



    Tomorrow is just your future yesterday.

    K1 Gixxeri
  13. #73
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:53) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,20:20) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:11) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
    Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
    Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
    Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
    Ton kuvan perusteella pää/yläkroppa liian keskellä, sisäkäsi/olkapää liian jäykkänä(?), ja mutkavauhtii liian vähän/mopo liian pystyssä. Eli perus mutkajäykistelyy tjsp kuten itsekkin sanoit. Tarvis päästä livenä kyttäileen jotta sitten taas osais arpoo mahdollisii syitä tohon jäykistelyyn.
    Mahdollisii syitä voi olla esim; jalkoihin tuijotus, hidas tai aikanen taitto, mutkaan valutus, moottorijarru apeksiin, vedon puute mutkassa, ajolinja, ajoasennon muutokset mutkassa, tuen puute, jne.
    (Jaa että mistä-kö Tiedän, no siitä kun olen itse tehnyt ihan samoja virheitä samalla seurauksella...)

    Mut muuten toi kuva näyttää ihan ok, ei mitään suurempaa hasardia. *
    Nähtyään tämän Scuuban Alastarossa 15.8. ottaman kuvan vaimon naamakirjassa

    Pennan Sami kommentoi: "pudota viel jalka rennoksi kohti asfalttia niin helpottuu ajo kummasti".

    Itselle ainakin kolahti tuo "pudota rennoksi". Jotenkin sitä vain jäkittää liikaa tuota jalkaa, tavallaan vääntää sen auki. Rentoutta pitäis sinnekin saada.

    edit. kuva siis vaimosta, ei minusta *



    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  14. #74
    Jaksan kyllä vielä ihmetellä tuota rengasjuttua... Mulla on takana Michelin Pilot Road 2 ja olen kulutellut reilusti niin saappaankärkiä, jalkatappeja kuin polvipalojakin, eikä mitään, siis mitään valittamista rengaspidosta. Ja takanakki kuluu reunoille asti, edessä olevassa Pilot Power 2CTssä ehkä jää kolme milliä neitseelliseksi. Ei ainuttakaan kertaa että olisin tuntenut mitään nuljumisia tai pidonmenetyksiä (paitsi moottorijarrutuksissa). Olenko pysynyt pystyssä pelkällä säkällä?

    Ja pyöränä on KTM 990 SM, paineet olen aina kyllä tiputtanut ennen radalle lähtöä 1,9-2,0 paikkeille.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  15. #75
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Reisi @ Elo. 17 2010,02:10) kirjoitti
    Tuota ylikovaa mutkaan menoa kannattaa mielestäni harjoitella. Siinä oppii ainakin sen, miten kauan pitää odotella, ennen kuin saa uudestaan koskea kaasuun. Jos pysyy koko ajan turvallisella aluella, niin ei opi mitään...
    Jossain vaiheessa joo. Mutta sen perusteella mitä mä olen havainnut, ei vielä hitaassa ryhmässä, eikä välttämättä keskiryhmässäkään.

    Se mikä mun mielestä on koko hommassa oleellisin asia, on oppia lukemaan pyörää ja sen käytöstä. Pyörä kumminkin kertoo aika kivasti koko ajan, missä mennään, jos sitä osaa lukea. Jos siitä ei ole mitään käsitystä kun sinkkiä alkaa kiristämään, niin kertoimet sille, että saa keräillä katteenpalasia hyvinkin nopealla aikavälillä eivät ole kovin korkeat.



    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  16. #76
    Nytkun tää näyttää menevän ajo-asennon viilaamiseen, niin arvon raati varmaan osaa sanoa rakentavaa kritiikkiä myös allekirjoittaneen ajoasennosta näiden kuvien perusteella:

    Kuva 1

    Kuva2

    Br,

    -tuomas-
    <p>1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600f, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  17. #77
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 17 2010,07:49) kirjoitti
    Jaksan kyllä vielä ihmetellä tuota rengasjuttua... Mulla on takana Michelin Pilot Road 2 ja olen kulutellut reilusti niin saappaankärkiä, jalkatappeja kuin polvipalojakin, eikä mitään, siis mitään valittamista rengaspidosta. Ja takanakki kuluu reunoille asti, edessä olevassa Pilot Power 2CTssä ehkä jää kolme milliä neitseelliseksi. Ei ainuttakaan kertaa että olisin tuntenut mitään nuljumisia tai pidonmenetyksiä (paitsi moottorijarrutuksissa). Olenko pysynyt pystyssä pelkällä säkällä?

    Ja pyöränä on KTM 990 SM, paineet olen aina kyllä tiputtanut ennen radalle lähtöä 1,9-2,0 paikkeille.
    Minkälaisia aikoja olet ajellu?
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  18. #78
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 17 2010,07:49) kirjoitti
    Jaksan kyllä vielä ihmetellä tuota rengasjuttua... Mulla on takana Michelin Pilot Road 2 ja olen kulutellut reilusti niin saappaankärkiä, jalkatappeja kuin polvipalojakin, eikä mitään, siis mitään valittamista rengaspidosta.
    Vähän samaa ihmetellyt itsekin. Olikohan se elämäni kolmas kerta radalla ja toinen Alastarolla kun ajoin 1:40 pintaan eikä kertaakaan edes meinannut lipsua. Renkaina oli Mezeler Z6 Interact touring nakit.

    Ajotekniikan tai lähinnä kaasunkäytön on oltava aika päin jos noilla vauhdeilla tai tosta vielä hitaammalla saa renkaat lipsumaan. Vai onko sitten vaan niin hemmetin tehokas mopo alla

    Toinen asia mikä pistää silmään on polvimaassa ajaminen vaikka vauhdin puolesta siihen ei ole mitään tarvetta. Tokihan se on hienoa kun voi esitellä kuluneita polvipaloja, mutta jos sitä yrittämällä yrittää niin ei se ainakaan ajamista helpota. Tuli kyllä harrastettua tuota myös itse
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  19. #79
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 17 2010,08:33) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 17 2010,07:49) kirjoitti
    Jaksan kyllä vielä ihmetellä tuota rengasjuttua... Mulla on takana Michelin Pilot Road 2 ja olen kulutellut reilusti niin saappaankärkiä, jalkatappeja kuin polvipalojakin, eikä mitään, siis mitään valittamista rengaspidosta. Ja takanakki kuluu reunoille asti, edessä olevassa Pilot Power 2CTssä ehkä jää kolme milliä neitseelliseksi. Ei ainuttakaan kertaa että olisin tuntenut mitään nuljumisia tai pidonmenetyksiä (paitsi moottorijarrutuksissa). Olenko pysynyt pystyssä pelkällä säkällä?

    Ja pyöränä on KTM 990 SM, paineet olen aina kyllä tiputtanut ennen radalle lähtöä 1,9-2,0 paikkeille.
    Minkälaisia aikoja olet ajellu?
    Ajoista en osaa sanoa, mutta viimeiset pari kertaa on tuen päivillä ollut pelkkää ohittelua hitaassa ryhmässä, joten seuraavaksi lähden keskiryhmän vauhtia katselemaan.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  20. #80
    Lainaa (-JuhaK- @ Elo. 17 2010,08:42) kirjoitti
    Toinen asia mikä pistää silmään on polvimaassa ajaminen vaikka vauhdin puolesta siihen ei ole mitään tarvetta. Tokihan se on hienoa kun voi esitellä kuluneita polvipaloja, mutta jos sitä yrittämällä yrittää niin ei se ainakaan ajamista helpota. Tuli kyllä harrastettua tuota myös itse
    Joo kyllä mulla kehityskaari on ollut sellainen että saappaankärjen/jalkatapin raapimisen jälkeen on vasta syntynyt halu ja tarve alkaa roikkuilemaan. Nyt sitten kuluu vielä polvipala noiden kahden edellämainitun lisäksi.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  21. #81
    Siksipä mieki ihmettelin noita paineita tai jousisäätöjä kun renkaiden pitäisi olla riittävän hyvät eikä pykälääkään ole vielä hirveästi. Kolmosella tuli oikeastaan koko päivä ajettua eikä juurikaan tullu täyskiihytyksiä tehtyä. Luistot ei ollu mitään pitkiä vaan lähinnä muljahduksia joissa perä tuntui vähän elävän.
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
  22. #82
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    Lainaa (Reisi @ Elo. 17 2010,01:56) kirjoitti
    Tänään lipulla seistessä alkoi ihmetyttämään, että miten keskiryhmän vauhdeilla saadaan takarenkaita lukkoon jarrutuksissa (tai noh, lähinnä pomppimaan, niin että kumit vinkuu ja valittaa). Vähän tuntuu, että keskitytään liikaa jarrumerkkien hakemiseen ja jarruvoiman maksimoimiseen, ja menetetään rentoutta pyörän mutkaan viemiseksi. Vähän kuin -töks-, seis, kääntö ja läpät taas auki. Kello tykkää, mutta takana tuleva ei. Tänä kesänä määrättiin ensimmäistä kertaa keskiryhmään ajamaan about kuukausi sitten ja tuli pienenä shokkina, kuinka monia pääsi ohittämään, vaikka radan ajaisi ympäri yhdellä vaihteella ja melkein pelkällä moottorijarrulla (tosin tonninen alla, mutta silti). Orgin koulutusryhmässä tuli opittua semmoinen termi, kuin jarruton ajo. Sillä viisii on itse saanut treenattua luottoa pyörään mutkissa, vaikka sitä uupuukin vielä melkoisesti. Isoin harppaus tuli, kun takana oli jotain viisi ratapäivää ja joku ensikertalainen koulutettava pyyhkäisi ohi ja painu sisälinjalta mutkaan ilman jarruja. Sitä kun pääsin peesaamaan ja samaan rytmiin, niin loppui vähitellen itseltäkin jarrupalojen kuluminen siltä päivältä, vaikka aluksi se tuntui mahdottomalta. Keskiryhmään tuloon asti olen saanut tarkistettua rengaspaineet polttamatta kämmeniä jarrulevyjä vasten. Mikään mutkahirmu en kuitenkaan ole, se tuli todettua, kun pääsin Kemorassa peesaamaan Streethawkia, kun hän kävi aamupäivällä lämmittelemässä keskiryhmässä, aina karusellien jälkeen oli tullut lisää eroa, vaikka hän näytti ajavan lepsusti. Päivän viimeiseen settiin lähdin ajatuksella tulos tai ulos, katupelillä kun on liikkeellä, niin kuitenkin turvamarginaalilla. Ajasta lähti pois 2,5 sekuntia, mutta RaceChrono näytti mutkanopeuksien olleen edelleen samat, eli Streethawk olisi karannut karuselleissa.

    Ai niin, mikä mun pointti oli ... Hitaassa ei kannata liikaa keskittyä jarrukahvan ja kaasun *puristamiseen, vaan keskittyä enemmän mutkataitojen hiomiseen. Ja kannattaa peesata nopeampia, vaikka olisi tilaisuus tuikata ohi suoralla *

    Nyt tätä viestiä on pohdittu jo sen verran kauan, että en raaski enää poistaa. Sitten kun tulee nopeutta lisää, niin tullee päinvastaisia neuvoja.
    Ilmeisesti puhutaan edelleen sunnuntain päivästä? Ainakin itselläni perä elää takasuoran ja palmasin jarruissa todella paljon. Lähinnä se johtuu siitä, että survon pienempää sisään ja annan luistokytkimen hoitaa tehtävänsä. Perä heiluu puolelta toiselle ja tulee välillä aika komeassakin sladissa, muttei se ole mitenkään vaarallista. Jos Palmasin jarrusta puhutaan, niin oma ajolinjani siinä ei enää ole muutenkaan kovin "pyöreä" sillä olen huomannut että tiukalla linjalla ja hitaammalla mutkanopeudella saa parempia aikoja. Ajoharjoittelun ja mutkapätkäfiilistelyn kanssa sillä ei enää ole mitään tekemistä. Nämä kommentit siis siksi, että menin alle aiempien ennätysteni viimeisessä setissä jonka keskiryhmässä ajoin, joten varmasti on elämistä tapahtunut.

    Mutta joo, hitaassa ryhmässä suosittelen ehdottomasti jarruttonta ajoa, sillä sen avulla saa mutkanopeuksia kehitettyä huomattavasti paremmin paikoilleen. Se, että onko järkevää ehdointahdoin yrittää roikkua nopeampien kuskien perässä jätetään ihan oman arvostelun piiriin. Sillä saa omaa vauhtia ja luottoa omiin kykyihin nostettua, mutta sillä keinolla mennään myös helposti yli omien taitojen jolloin alkaa kaislikossa suhisemaan hyvinkin helposti.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  23. #83
    Lainaa (cbr600äffä @ Elo. 17 2010,08:29) kirjoitti
    Nytkun tää näyttää menevän ajo-asennon viilaamiseen, niin arvon raati varmaan osaa sanoa rakentavaa kritiikkiä myös allekirjoittaneen ajoasennosta näiden kuvien perusteella
    Mahdatkohan hengittää ollenkaan? * Sinne mutkaan pitäs mennä pää edellä, ei perse. Sama juttu kuin puuhun kiipeämisessä. Minä tosin olen todellinen amatööri näissä asioissa, mutta omaan silmään näyttää melkoisen jäykältä. Eli sitä tiputanssia sinne mutkaan ja naama edelllä kurviin.

    Tässä vähän omaa ajoa naurettavaksi . Joku kouluttaja kehui viimevuonna Kemorassa, että sähän ajat kun tönkkö paska, joten oli pakko uskoa että nyt on rentouduttava hiukkasen Mutta korjattavaa on toki vielä huisisti, mutta paljoa enempää ei voi kuskia kaataa mutkaan koska vauhtia on aivan liian vähän ja sit tarvittaisiin ne apupyörät...

    Kuva 1
    Kuva 2
    Kuva 3

    Kiitos muuten henäkuun lopun Alastarolla siitä kahvankäännön kuivaharjoitteludemosta. Olen yrittänyt sisäistää se ranneliikkeen suunnan ja kierron



  24. #84
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 17 2010,08:58) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Elo. 17 2010,08:42) kirjoitti
    Toinen asia mikä pistää silmään on polvimaassa ajaminen vaikka vauhdin puolesta siihen ei ole mitään tarvetta. Tokihan se on hienoa kun voi esitellä kuluneita polvipaloja, mutta jos sitä yrittämällä yrittää niin ei se ainakaan ajamista helpota. Tuli kyllä harrastettua tuota myös itse
    Joo kyllä mulla kehityskaari on ollut sellainen että saappaankärjen/jalkatapin raapimisen jälkeen on vasta syntynyt halu ja tarve alkaa roikkuilemaan. Nyt sitten kuluu vielä polvipala noiden kahden edellämainitun lisäksi.
    Kannattaa pyytää seuraavalla ratakerralla vinkkiä joltain kokeneemmalta ajoasennon parantamiseksi jos noinkin paljon rojut raapii tonttiin ja takarenkaassa vielä useampi milli käyttämätöntä reunaa.



    Superbike #7
  25. #85
    ^Ei ole takarenkaassa yhtään käyttämätöntä pintaa, etusessa on tarkkaan ottaen 1,9753mm.

    Siis tämähän nyt ei ole mikään ongelma, johon haluan ratkaisun, ihmettelen vain pidon riittävyyttä (en halua löytää sitä ratkaisua millä saan pidon loppumaan). Ratailu sujuu ihan itseäni tyydyttävästi kaikin puolin niin vauhdin, ajoasennon, fiiliksen kuin kaiken muunkin suhteen. Lähinnä vaan ihmettelen sitä, että toiset valittaa pidon riittämättömyyttä, mutta mulla ei ole mitään valittamista vaikka takana on ns. tourinkikumi.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  26. #86
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Niinno, mulle väitettiin tuolla mun SpeedFourilla kellotetun Kemoralla jotain 1.18-alkuista joskus, eli ihan ok nopean ryhmän aikaa (vaikea kyllä uskoa, kun nyt kattoo, mitä sitä ajaa ylivertaisella kalustolla... kait sitä vaan vanhemmiten kangistuu ja tulee kaikennäköisiä pelkoja luiden katkeiluista). Alla oli Powerit molemmissa päissä, eikä mitään ihmeempiä lipsumisia.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  27. #87
    Ensimmäisiä kertoja radalla oleva ei välttämättä ehdi heti tehdä tarkkaa ja oikeaa analyysia siitä, mikä siellä takarenkaan tienoilla muljuaa. Esimerkiksi itse ihmettelin miks ihmeessä se takarengas on joka kerta levoton Botniaringin kikkamutkan jälkeisessä vasemmassa. Noh, jossain vaiheessa tajusin että ajan aina siinä asfaltinpaikkauksen saumassa, joten ei ihmekään että tuntuma on epävakaa. Ajolinjan korjaus ja vähän nopeampi vauhti teki mutkasta huomattavasti mukavamman ajaa.

    Toinen esimerkki, kun olen Corsa III liukkaan tuntuiseksi moittinut. No ihmekös tuo, kun rengaspaineet on luultavasti olleet aika korkealla radalla, niitä rengaspaineita kun ei kuulemma tarvitse hitaassa ryhmässä vielä miettiä. Ihan kokeilun vuoksi nyt Alastarolla katsoin, paljonko paineet nousee yhden ajosetin aikana. Eli 3 kierrosta omaa kahden minuutin vauhtia ja sitten possujunan perässä ohituspaikkaa odotellessa paineet nousi 2.7 -->2.9 baria ja koko päivänä laskin rengaspaineita n. 0.6 baria.

    En minä ole kertaakaan nähnyt hitaassa ryhmässä kellään takarenkaan luistoa, mutta se onkin eri asia miltä joku muljuaminen tuntuu kuskista, joka ei vielä tiedä miten tai miksi pyörä käyttäytyy eri tilanteissa radalla. Ja siksipä on hyvä olla omat ketjut eri ryhmissä ajaville kuskeille, kun ne kysymyksiä herättävät jutut on ihan erityyppisiä riippuen siitä ajaako keskiryhmän vauhteja tai hitaan ryhmän vauhteja.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  28. #88
    Lainaa (JGo @ Elo. 17 2010,10:32) kirjoitti
    Ja siksipä on hyvä olla omat ketjut eri ryhmissä ajaville kuskeille, kun ne kysymyksiä herättävät jutut on ihan erityyppisiä riippuen siitä ajaako keskiryhmän vauhteja tai hitaan ryhmän vauhteja.
    +1
    Honda CRF250L pörötin
  29. #89
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JGo @ Elo. 17 2010,10:32) kirjoitti
    Toinen esimerkki, kun olen Corsa III liukkaan tuntuiseksi moittinut. No ihmekös tuo, kun rengaspaineet on luultavasti olleet aika korkealla radalla, niitä rengaspaineita kun ei kuulemma tarvitse hitaassa ryhmässä vielä miettiä. Ihan kokeilun vuoksi nyt Alastarolla katsoin, paljonko paineet nousee yhden ajosetin aikana. Eli 3 kierrosta omaa kahden minuutin vauhtia ja sitten possujunan perässä ohituspaikkaa odotellessa paineet nousi 2.7 -->2.9 baria ja koko päivänä laskin rengaspaineita n. 0.6 baria.
    Siinäpä onkin kuule hankala paikka. Mielelläni kuulisin miten tämä sun mielestä pitää hoitaa, jotta osataan sitten muitakin opastaa paremmin. Kannattaako siihen rengaspaineeseen kiinnittää aloittelevan ratakuskin huomio vai eikö kannata? Siinä kumminkin on niin paljon kaikkea muutakin muistettavaa, tiedettävää ja huomioonotettavaa, ja ainakin itse pidän rengaspaineita melko pienenä tekijänä koko paletissa. Sitä paitsi, kun ajetaan samoilla paineilla kuin kadulla, toimii pyörä totutulla tavalla heti ekasta kurvista lähtien. Jos pystymetsästä otetun kuskin renkaista otetaan puoli baria paineita pois, on varmasti jännää kun mopo muljuaa.

    Sitä paitsi, jos multa on joku joskus kysynyt, että mitä pitäisi paineiden olla noin suurinpiirtein, olen viljellyt sporttikumeille hyväksi peukalosäännöksi havaitsemaani 2,4 baaria lämpimänä. Tästä seuraa aina ja väistämättä jatkokysymys "Mitä sen sit kylmänä pitää olla" johon onkin paljon vaikeampi vastata. Ja sitten taas hämmentää, ja ajaessa mielessä pyörii sinänsä epäolennaiset rengaspaineet.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  30.  
  31. #90
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,22:12) kirjoitti
    Tuossa vauhdin tiputtamisessa ei ole ajatuksena, että kaasussa on asennot täyzii ja hiljaa. Kun siitä täyzii asennosta (suorilla) otetaan vaikka 10% pois, pysyy pää aloittelijalla rennompana ja yhtäkkiä vauhtia onkin rentouden kautta enemmän. Kyseessä on siis enempi tuollainen henkinen vauhdin tiputtaminen. Sama ilmiö, joka esiintyy myös muodossa: "Ajetaan koko ajan täysillä ja silti jäähdyttelykierros on nopein." Rentous ennen kaikkea siis.
    Nii-i, kuten sanoin, kun "nostaa vauhtia" eli sitä henkistä vauhtia sen 10%, niin sen jälkeen homma menee ketuilleen sen takia että ne ajossa olevat virheet kertautuu niihin mutkiin, ja mutkat menee vituiks, ja kierrosaika kasvaa.
    Ja sitten kun "laskee sitä vauhtia" eli henkistä vauhtia sen 10%, niin virheet menee piiloon, eli ei kertaudu mutkiin, ja ajosta tulee kierrosajalla mitattuna nopeampaa, vaikka ne kaikki samat virheet on edelleen piilossa siellä ajamisessa.
    Ja sitten kun tarpeeksi kauan jatkaa sitä "rentoa ajoa" virheineen, niin tuloksena on kierrosajassa mitattuna vauhdin nousu, ja virheiden seurauksena radalta ulosajo tai radalla kaatuminen.

    Tossa yks esimerkki hitaan ryhmän rennosta ajelijasta, joka ajo rennosti mutkaan, ja kaato silti moponsa:
    http://www.mp-foorumi.com/kuvat....72.html
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 3 / 28:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen