Sivu: 11 / 29:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011121321 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 301:stä 330:een 866:sta
  1. #301
    Lainaa (Mikuni @ Kesä. 30 2011,12:43) kirjoitti
    Sitten toinen mieltä askarruttanut asia on ollut pyörän kanttausvara, Ahvenistolla pääsi ajamaan kuivalla radalla ja ratailun jälkeen takarengas oli n. 5-10mm kummaltakin puolelta vaille kokonaan käytössä, osuuko pyörästä yleensä joku osa (toivottavasti jalkatappi) asfalttiin ennen kuin kanttausvara loppuu? Vai mitataanko kanttausvaraa polvella? *
    Jos sinulla on väärä ajoasento, eli kroppa pystyssä ja työnnät mopon alle nurin, niin silloin yleensä moposta osuu joku osa tonttiin/mopo lipsahtaa kerralla alta.

    Jos taasen sinulla on kroppa baut oikeessa paikassa eli siel sisämutkan puolella ja baut mopon suuntasesti, niin silloin polvi osuu maahan kauan ennen kuin on mitään vaaraa että mopo lipsahtaa alta.

    Jos mopo on "täysin rataajoon sopimaton", eli esim astinlaudoilla varustettu homosohva, niin se on tietty täysin eri asia.
    Tai kuski on mopon jousiin nähden aivan liian painava ja esijännitykset ja vaimennukset on minimissä jolloin mopo tarjoaa rojua tontiin aika helpolla, niin sekin on tietty sitten taas eri asia.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  2. #302
    Lainaa (wekkuli @ Kesä. 30 2011,15:37) kirjoitti
    Michelin Pilot Road 2 takanakkina on mulla kestänyt reilusti yli 1000km radalla hitaan ryhmän nopeita - keskiryhmän keskivauhteja ilman yhtään lipsumista ja jalkatapit/polvet/varpaat paljon kenttää raapien koko pitoala käyttäen. Huomenna menen vaihtamaan sen ja olisin varsin hyvin tyytyväinen ko. renkaaseen ja ostaisin uuden ilman internettiä. Koska internetti kuitenkin sanoo, ettei se ole hyvä rengas radalle, osta Pilot Power 2cteen taakse... Samanlainen on edessä ollutkin jo.
    tästä kuvasta tuli mieleen sellainen kysymys että kuinka loppuun takakumin voi hidas keskiryhmäläinen ajaa? uusia kumeja en ehdi alle laittamaan vaikka ne jo hyllyssä odottelevat, kele.

    E: kuvalainaus poistettu. -Juutana



    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  3. #303
    Lainaa (fiuri @ Kesä. 30 2011,16:33) kirjoitti
    tästä kuvasta tuli mieleen sellainen kysymys että kuinka loppuun takakumin voi hidas keskiryhmäläinen ajaa? uusia kumeja en ehdi alle laittamaan vaikka ne jo hyllyssä odottelevat, kele.
    Jos ei oo omaa kuljetuskalustoo, niin tuuppaat ne jonkun kyytiin, ja vaihat varikolla. Tod näk jollain on hyvällä säkällä rengaskonekin mukana.

    Ikävää ajella koko päivä miettien että onkohan renkaat finaalissa. Ei siit ajamisesta tuu sen takii mitn. Ne renkaat kun kuitenkin on se ensimmäinen ja suurin ja ehkä jopa ainoa asia jolla on merkitystä siinä paljonko kuski luottaa pyöräänsä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #304
    Lainaa kirjoitti
    Siinä tunteessa, että takanen muljuaa on muitakin tekijöitä kuin rengas. Hitaan ryhmän vauhdeissa asfaltin saumat, paikat ja muut epätasaisuudet olen ainakin itse huomannut epämääräisenä muljuamisena ja onhan se luonnollista, että heti ensimmäinen ajatus on että nyt lähtee renkaista pito, varsinkin jos on lueskellut nopeampien kuskien rengashifistelyjä.

    Tuohon mun mielestä kiteytyy hyvinkin pitkälle se renkaiden pito-ongelman analyyttisen ratkaisun löytäminen hitaassa ryhmässä. Kuskin ajaminen ei ole vielä niin tasaista, että renkaan antamia "varoituksia" olisi käytännössä mahdollista kuulla. Siinä vaiheessa kun mennään sladissa, niin puuperseinen mummokin sen jo tajuaa, mutta pienet luistot ja varoitukset jää kyllä helposti radan epätasaisuuksien, kuskin heilumisen tai kaasunkäytön virheiden alle. Jos ei muu, niin jännitys edellä menevän ohittamisesta, polven koskemisesta maahan tai jännäkakan kurkistus persposkien välissä vie sitten viimeisenkin herkkyden siitä tuntumasta.

    Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että esim Pilot Power 2CT sallii pitonsa puolesta kantata bladen jalkatapit maahan. Takapään luistot sillä oli aika rauhallisia, mutta kun se rupesi lipsahtelemaan liikaa, niin oli vaika vaihtaa pitävämpää kumia alle.-> hitaassa ryhmässä riittää että rengas on musta ja pyöreä. Mielellään moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu.
    Ylläoleva todellakin kiteyttää kaiken hyvin, yhtä asiaa lukuunottamatta. Mielestäni aloittelijankin kannattaa satsata vähän parempiin ja pitävämpiin renkaisiin: ne antavat anteeksi ajajan virheitä, joita hitaassa ryhmässä esiintyy ja pelkkä tieto että alla hyvät kumit lisännee kuskin luottoa joka taas edesauttaa vauhdin kasvamista jne. Radalla-ajo on kuitenkin vähän niinkuin skimbaamista, tiettyjä asioita voi tehdä/oppia vasta kun vauhtia tarpeeksi, mutta kanttien on hyvä olla terävät ihan alusta asti.

    Tämä perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin aikoinaan BT016:lla rata-ajon aloittaneen, olivat muuten ihan hirveät ja pelotti koko ajan. Sitten vaihdoin Supercorsa seoskumeihin (edelleen hitaan ryhmän vauhteja) ja renkaiden lipsumista joutuimmiettimään uudelleen vasta kun nopeassa ryhmässä ei oltu enää pujottelukeppinä - silloinkin pääasiassa ajolinja ym. virheiden vuoksi. Eli kyllä se seoskumikin toimii hitaissa vauhdeissa radalla ilman lämppäreitä kuten Jukka toi esiin, mutta varmasti noilla katukumeilla pärjää jos haluaa päästä helpolla/halvemmalla...
  5. #305
    Lainaa (fiuri @ Kesä. 30 2011,16:33) kirjoitti
    tästä kuvasta tuli mieleen sellainen kysymys että kuinka loppuun takakumin voi hidas keskiryhmäläinen ajaa? uusia kumeja en ehdi alle laittamaan vaikka ne jo hyllyssä odottelevat, kele.
    Jos osaava kuski ajelee keskiryhmän aikoja, renkaan voi ajaa käytännössä kankaille. Mutta kuten linkitetystä kuvastakin näkee, kyseessä on ollut kuski joka avaa pyörän ollessa jo aika pystyssä ja mutkat mennään pintakaasulla. Tällöin renkaasta jää kulumatta reunat (ja keskikohta) ja avauskohtaan tulee kulumajälki.

    Silloin kun kuski ajaa oman osaamisensa rajoilla, en suosittelisi ajamaan renkaita noin loppuun, oli kyse sitten hitaasta, keskiryhmästä tai nopeasta.

    Itselläni renkaat kuluivat muutamia vuosia sitten juurikin tuolla tavalla. Sitten luottoa tuli hieman lisää niin pyörään, renkaisiin kuin itseenikin ja renkaat alkoivat kulumaan tasaisemmin. Vaikka vauhti kasvoi, renkaat alkoivat kestämään hieman kauemmin koska raivokas avaus jäi pois. Myöskin helpotti pyörän keulimiseen. Nyt enää harvemmin pyörä pomppii pystyyn avauksessa, aiemmin se oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus vaikkei moiseen ollut halua.

    Jukka
  6. #306
    Lainaa (LL1 @ Kesä. 30 2011,17:08) kirjoitti
    Tämä perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin aikoinaan BT016:lla rata-ajon aloittaneen, olivat muuten ihan hirveät ja pelotti koko ajan. Sitten vaihdoin Supercorsa seoskumeihin (edelleen hitaan ryhmän vauhteja) ja renkaiden lipsumista joutuimmiettimään uudelleen vasta kun nopeassa ryhmässä ei oltu enää pujottelukeppinä - silloinkin pääasiassa ajolinja ym. virheiden vuoksi. Eli kyllä se seoskumikin toimii hitaissa vauhdeissa radalla ilman lämppäreitä kuten Jukka toi esiin, mutta varmasti noilla katukumeilla pärjää jos haluaa päästä helpolla/halvemmalla...
    Ja onhan tossa semmonenkin pointti käytännössä, jos ajatellaan kuivaa rataa ett;
    mitä kovempaa katukumeilla ajaa, niin sitä huonommin ne pitää.
    Kun taasen seoskumeilla; mitä kovempaa ajaa, niin sitä paremmin ne pitää.
    Jos siis ajatellaan vauhdin kehittymistä hidas-keski-nopee.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #307
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Kesä. 30 2011,17:14) kirjoitti
    Lainaa (fiuri @ Kesä. 30 2011,16:33) kirjoitti
    tästä kuvasta tuli mieleen sellainen kysymys että kuinka loppuun takakumin voi hidas keskiryhmäläinen ajaa? uusia kumeja en ehdi alle laittamaan vaikka ne jo hyllyssä odottelevat, kele.
    Jos osaava kuski ajelee keskiryhmän aikoja, renkaan voi ajaa käytännössä kankaille. Mutta kuten linkitetystä kuvastakin näkee, kyseessä on ollut kuski joka avaa pyörän ollessa jo aika pystyssä ja mutkat mennään pintakaasulla. Tällöin renkaasta jää kulumatta reunat (ja keskikohta) ja avauskohtaan tulee kulumajälki.

    Silloin kun kuski ajaa oman osaamisensa rajoilla, en suosittelisi ajamaan renkaita noin loppuun, oli kyse sitten hitaasta, keskiryhmästä tai nopeasta.

    Itselläni renkaat kuluivat muutamia vuosia sitten juurikin tuolla tavalla. Sitten luottoa tuli hieman lisää niin pyörään, renkaisiin kuin itseenikin ja renkaat alkoivat kulumaan tasaisemmin. Vaikka vauhti kasvoi, renkaat alkoivat kestämään hieman kauemmin koska raivokas avaus jäi pois. Myöskin helpotti pyörän keulimiseen. Nyt enää harvemmin pyörä pomppii pystyyn avauksessa, aiemmin se oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus vaikkei moiseen ollut halua.

    Jukka
    Luen rivien välistä tästä sen, että PR2 sopii juurikin tuollaiseen varovaisempaan ajotyyliin ja vähän sporttisempi rengas saattaisi kestääkin enemmän avausta aiemmin? En muista koskaan tunteneeni mitään lipsumista, saati haisaiderin hajua avatessani kurvin jälkeen.

    Tuosta pahiten kuluneesta pinnasta yli puolet on varmasti kulutettu Botniaringillä viime kesänä kun siellä tulee juurikin sellaisia rajuja avauksia mutkien jälkeen. Ja vielä pahasti toispuoleisesti. Ahvenisto ja jossain määrin myös Alastaro on paljon jouheammin ajettava rata mielestäni. B-ringillä on selvä jako mutkaan ja suoraan, varsinkin Ahvenisto on taasen lähes pelkkää mutkaa, jossa meikäläisen taitotasolla ei rajuja avauksia edes ole.

    Noh, ensisijainen tavoite ei ole avata aiemmin vaan pysyä pystyssä pidempään. Mieluusti vaikka seuraavat 30 vuotta.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  8. #308
    Tervehdys,

    Olin juhannuksena kemorassa ekan kerran radalla ja hitaassa ryhmässä. pyörällä olen kurvaillut 4 kautta mut kaksi viimeista suzukin k4 1000 gigserillä.

    Aikaisemmin en ole päässyt radalle mutta tän ekan kerran jälkeen on toinen ratapäivä jo tiedossa heinäkuun lopulla.

    Oli se sen verran hauskaa touhua mitä voi vielä tehdä "nahkapuku" päällä ja vielä luvan kanssa...

    Itsellä on kanssa noiden renkaiden kanssa arvuuttelemista.
    milloin tulee se renkaan pito ns siihen rajalle et kohta lähetään.

    Tuossa joku kirjoitti että ei kannata tourinki renkaalla mennä kun kurvailemaan, joten ajattelin täältä kysyä apua.

    Mulla on edessä pirellin corsa rosso mutta taas takana pirellin angel!

    Kannattako mun satsata uus takanen ja mikä olisi paras ratkaisu?
  9. #309
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (ulpuu @ Kesä. 30 2011,22:45) kirjoitti
    Tervehdys,

    Olin juhannuksena kemorassa ekan kerran radalla ja hitaassa ryhmässä. pyörällä olen kurvaillut 4 kautta mut kaksi viimeista suzukin k4 1000 gigserillä.

    Aikaisemmin en ole päässyt radalle mutta tän ekan kerran jälkeen on toinen ratapäivä jo tiedossa heinäkuun lopulla.

    Oli se sen verran hauskaa touhua mitä voi vielä tehdä "nahkapuku" päällä ja vielä luvan kanssa...

    Itsellä on kanssa noiden renkaiden kanssa arvuuttelemista.
    milloin tulee se renkaan pito ns siihen rajalle et kohta lähetään.

    Tuossa joku kirjoitti että ei kannata tourinki renkaalla mennä kun kurvailemaan, joten ajattelin täältä kysyä apua.

    Mulla on edessä pirellin corsa rosso mutta taas takana pirellin angel!

    Kannattako mun satsata uus takanen ja mikä olisi paras ratkaisu?
    Hitaan ryhmän vauhdeissa ihan oikeasti riittää, että rengas on musta ja pyöreä. Molemmilla noilla renkailla, jotka sinulla on alla, mennään reilusti keskiryhmän kyytejä ennen kuin mitään radikaalia alkaa tapahtumaan ja silloinkin on kyse useimmiten kuskin virheestä. Jouhevalla ajolla noilla molemmilla laahaa polvea asvaltissa ihan helposti pidon puolesta. Tietenkin renkaan pidon saa irtoamaan kun oikein yrittämällä tötöilee piiskakaasun tai paniikkijarrun kanssa kesken mutkan. Jouhevaa jarrutonta ajoa kevyesti kiihdyttäen mutkien läpi niin mitään ongelmia ei ole ihan heti tiedossa pyörän alustan tai renkaiden osalta.

    Terveisin:
    Kouluttajan retale.

    Edit. Jos olet heinäkuun lopussa tulossa orgin päiville Alastaroon, tule nykimään hihasta, olen siellä kouluttamassa. Kuskin tunnistaa kovasta äänestä ja pyöränä on hieman rujon oloinen mattamusta gixeri.

    Edit2: Lisätään yleisön pyynnöstä: Renkaaksi siis riittää musta ja pyöreä, kunhan siinä on pintaa jäljellä, eikä se ole ihan kivikaudelta peräisin.

    Edit3: Kaikki tähän topiciin kirjoittamani viestit koskevat vain orgin hidasta ryhmää. Muilla ratapäivillä hidas ryhmä voi olla huomattavasti nopeampi, jolloin nämä neuvot eivät enää päde.



    Superbike #7
  10. #310
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Ite oon tulossa 27.7. ke. Mulla on tänä kesänä salainen haave saada polvi maahan (hallitusti), ja vauhti onkin hieman parantunut... mutta mutta

    Tuntuis, että ton tunturikissan kanssa joudun miettimään ajoasentoa liiaksi, kun ei ukko oikein taivu, tai pitäis saada omasta mielestä persettä taaemmaksi, jotta roikkuminen onnistuis edes jotenkin, mutta silloin jarruissa on meno yhtä liukumista tankkiin kiinni. (on niissä muissakin osa-alueissa kehitettävää)

    Niin, että Alastarolla nähdään ja kaikki vittuilu sekä vinkit otetaan vastaan. Osa omaksutaan, ja osaan vittuilla myös takaisin.

    Paineita joudun tosissaan vähentämään, muuten menee renkaat ihan ruvelle. Tällä hetkellä edessä PP 2CT, ja takana PR 2CT. Heinäkuun loppuun mennessä taaksekin ilmestyy PilotPower.

    Niin, tai sitten... Asennan vain sellaiset pidemmät tötteröt polvipaloiksi...



    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #311
    Jonkinlainen second opinion:

    http://www.therevcounter.com/motorbi....ck.html

    Itse en enkeleillä radalle lähtisi, jos yhtään on halua oppia ajamaan rataa ja ei pelkästään mutkapätkäfiilistelemään. Kannattaa huomioida sekin, että rataorientoituneemmat renkaat ovat erilaisen profiilinsa ansiosta (siis vs. touring-kumit) mukavampia ajaa radalla vakautensa ja kääntyvyytensä ansiosta. Ja sen eron huomaa aloittelijakin.

    En ymmärrä miksi radalle pitäisi lähteä ajamaan osin ei sinne suunnitelluin varustein, jos yhtään hommassa kiinnostaa edistyä. Mutta meneehän se puolimaratonkin varvastossuin ihan turvallisesti vaikka ei ehkä innosta harrastusta jatkamaan
  12. #312
    Lainaa (Mikuni @ Kesä. 30 2011,13:56) kirjoitti
    Sitten tosta pään kestämisestä, sehän tässä juuri hannaa vastaan ja se mistä se hannaa on se että "mahtaako se rengas pitää ja kanttaanko liikaa". Jos voisin noi unohtaa niin pää kestäisi paljon paljon pidemmälle. Jos tiedän miten se pyörä/rengas käyttäytyy kun ollaan rajoilla niin sitten voisi sitä tarkkailla ja antaa vaan mennä iloisesti niin pitkälle ku homma pysyy rentona.
    Tossa kiteytyy mun ongelma, paitsi että ton liian kanttaamisen voi jättää pois .
    Ei mun vauhdeissa tarvii, eikä pysty kanttaamaan.

    Hullua sinänsä että tämä tuntuu ongelmalta, maantieajossa useinkin tullut soraisia/röykkyisiä paikkoja, joihin välillä tullut losotettua liiankin kovaa ilman ongelmia..tai suurempia paniikkeja.

    väärinpäinongelma

    (Jos miettii maantien vs. radan vaaroja)
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  13. #313
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JMH @ Kesä. 30 2011,23:13) kirjoitti
    Ite oon tulossa 27.7. ke. Mulla on tänä kesänä salainen haave saada polvi maahan (hallitusti), ja vauhti onkin hieman parantunut... mutta mutta
    Ajakko hitaassa vai keskiryhmässä? Tuu nykäsemään Alastarossa hihasta niin ihmetellään sunkin ajoa vähän tarkemmin.
    Superbike #7
  14. #314
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 30 2011,23:20) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Kesä. 30 2011,23:13) kirjoitti
    Ite oon tulossa 27.7. ke. Mulla on tänä kesänä salainen haave saada polvi maahan (hallitusti), ja vauhti onkin hieman parantunut... mutta mutta
    Ajakko hitaassa vai keskiryhmässä? Tuu nykäsemään Alastarossa hihasta niin ihmetellään sunkin ajoa vähän tarkemmin.
    Hitaassa hitaassa. Turhaan meen sinne jokkissällien sekaan tötöilemään, joita jo keskiryhmässä posottaa, mitä muistan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #315
    Lainaa (ulpuu @ Kesä. 30 2011,22:45) kirjoitti
    Tuossa joku kirjoitti että ei kannata tourinki renkaalla mennä kun kurvailemaan, joten ajattelin täältä kysyä apua.

    Mulla on edessä pirellin corsa rosso mutta taas takana pirellin angel!

    Kannattako mun satsata uus takanen ja mikä olisi paras ratkaisu?
    Kyl tourinkirenkaillakin pärjää. Ne vaan asettaa rajotteita mutkavauhdin ja ajotyylin suhteen.
    Eli niilläkin voi naatiskella rata-ajosta, kunhan muistaa että alla on tourinkikumit.
    Niiden pito on ohkasempi, eli ajamisen pitää olla hellää ja pehmeetä.

    Jos taasen tavotteena on nimenomaan lisätä vauhtia rata-ajossa, niin sit kannattaa vaihtaa alle vähintäänkin jotku katukumit joita mainostetaan ett ne on myös hyvät ratapäiväkumit.
    Niittenkin kohdalla kannattaa muistaa se että mitä kuumempi keli, mitä kovempi vauhti, mitä usempi setti ajettuna, niin sitä huonompi pito.
    Tosin lipsuminen alkaa ehkä vasta jossain keskiryhmän yläpään vauhdeissa, jos ajotyyli on jouheva.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #316
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (LL1 @ Kesä. 30 2011,23:15) kirjoitti
    En ymmärrä miksi radalle pitäisi lähteä ajamaan osin ei sinne suunnitelluin varustein, jos yhtään hommassa kiinnostaa edistyä. Mutta meneehän se puolimaratonkin varvastossuin ihan turvallisesti vaikka ei ehkä innosta harrastusta jatkamaan
    Itse puolestani en ymmärrä miksi henkilön joka suunnittelee aloittavansa lenkkeilyn pitäisi heti ostaa samat varusteet kuin maratoonarin. Onhan se tietty hienoa kun voi sanoa että ajaa hitaassa ryhmässä samoilla kumeilla kuin jokkiksen kärki, mutta en näe mitään syytä heittää hyviä katukumeja roskikseen ratakumien tieltä jos ratapäiviä tulee kesässä pari kappaletta.

    Renkaat on kuitenkin aina kompromissi jonkun suhteen, joten jos rataa tulee kesässä 1% ajoista ja katua 99%, niin itse optimoisin renkaan ominaisuudet kadulle. Etenkin kun kyse on edelleen hitaan ryhmän kuljettajista.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  17. #317
    Lainaa (JMH @ Kesä. 30 2011,23:13) kirjoitti
    Tuntuis, että ton tunturikissan kanssa joudun miettimään ajoasentoa liiaksi, kun ei ukko oikein taivu, tai pitäis saada omasta mielestä persettä taaemmaksi, jotta roikkuminen onnistuis edes jotenkin, mutta silloin jarruissa on meno yhtä liukumista tankkiin kiinni. (on niissä muissakin osa-alueissa kehitettävää)
    Suoralla, ennen jarrua, siirrä perse sivulle, jarrussa anna perseen liukua eteen siten että nivunen/sisäreisi on tankissa kiinni. Ennen mutkaan taittamista paina yläkroppa sivulle eteen ja alas, ota tuki siitä tankista sillä reidellä, avaa sisäpuolen jalka rennosti, älä työnnä sitä ulos, ja mee "pää eeltä" mutkaan. Ja mopo mukaan vastaohjauksella, ja lisää kaasua sen verran että kallistuksesta johtuva "moottorijarru" eliminoituu.

    Jos et siirrä yläkroppaa sivulle, niin sillon lantio ei aukee, ja joudut jännittämään sisäjalkaa, ja ajaminen on kankeeta, koska joudut käyttämään voimaa sekä yläkropan sisälle kääntämiseen että sisäjalan ulostyöntämiseen. Pahimmassa tapauksessa sen takia otat vielä tukea käsillä, eli kädetkin on jäykät.
    Ei siit tuu hevon veetä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  18. #318
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 01 2011,00:04) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Kesä. 30 2011,23:13) kirjoitti
    Tuntuis, että ton tunturikissan kanssa joudun miettimään ajoasentoa liiaksi, kun ei ukko oikein taivu, tai pitäis saada omasta mielestä persettä taaemmaksi, jotta roikkuminen onnistuis edes jotenkin, mutta silloin jarruissa on meno yhtä liukumista tankkiin kiinni. (on niissä muissakin osa-alueissa kehitettävää)
    Suoralla, ennen jarrua, siirrä perse sivulle, jarrussa anna perseen liukua eteen siten että nivunen/sisäreisi on tankissa kiinni. Ennen mutkaan taittamista paina yläkroppa sivulle eteen ja alas, ota tuki siitä tankista sillä reidellä, avaa sisäpuolen jalka rennosti, älä työnnä sitä ulos, ja mee "pää eeltä" mutkaan. Ja mopo mukaan vastaohjauksella, ja lisää kaasua sen verran että kallistuksesta johtuva "moottorijarru" eliminoituu.

    Jos et siirrä yläkroppaa sivulle, niin sillon lantio ei aukee, ja joudut jännittämään sisäjalkaa, ja ajaminen on kankeeta, koska joudut käyttämään voimaa sekä yläkropan sisälle kääntämiseen että sisäjalan ulostyöntämiseen. Pahimmassa tapauksessa sen takia otat vielä tukea käsillä, eli kädetkin on jäykät.
    Ei siit tuu hevon veetä.
    Sä oot nähnyt ku mä ajan...

    Pitää muistaa, ja ennen kaikkea treenata parin viikon päästä MP-tuen seteissä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  19. #319
    Lainaa (JMH @ Heinä. 01 2011,00:19) kirjoitti
    Sä oot nähnyt ku mä ajan...

    Pitää muistaa, ja ennen kaikkea treenata parin viikon päästä MP-tuen seteissä.
    Mä oon nähny jonku sata...tuhat kuskia joilla on eriasteisesti bauttiarallaa ihan sama ongelma. Itsekkin siitä kärsin eritoten viime kaudella. Eli ett todellakaan ole yksin tuon ongelman kassa.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #320
    Lainaa kirjoitti
    Itse puolestani en ymmärrä miksi henkilön joka suunnittelee aloittavansa lenkkeilyn pitäisi heti ostaa samat varusteet kuin maratoonarin. Onhan se tietty hienoa kun voi sanoa että ajaa hitaassa ryhmässä samoilla kumeilla kuin jokkiksen kärki, mutta en näe mitään syytä heittää hyviä katukumeja roskikseen ratakumien tieltä jos ratapäiviä tulee kesässä pari kappaletta.

    Renkaat on kuitenkin aina kompromissi jonkun suhteen, joten jos rataa tulee kesässä 1% ajoista ja katua 99%, niin itse optimoisin renkaan ominaisuudet kadulle. Etenkin kun kyse on edelleen hitaan ryhmän kuljettajista.
    Ymmärtämättömyytesi tässä johtunee pointin missaamisesta, en kai saanut ajatustani paperille (taaskaan). Yritin sanoa, että moni harrastus on mukavampaa ja turvallisempaa oikein varustein, oli aloittelija tai ei.

    Rata-ajoon löytyy hyviä renkaita, jotka toimivat erinomaisesti myös kadulla. Aikaisemmin mainitut ns. touring-renkaat toimivat varmaan ihan hyvin hitaassa ryhmässä mutta sporttirenkailla hommasta saa sielläkin enemmän irti ja ennen kaikkea turvallisemmin. Tämä perustuu omiin kokemuksiin ja rohkenen tuoda sen julki sellaiselle, joka miettii
    rengastyypin vaihtoa. Itseasiassa suosittelen lämpimästi. Roskiin heittämisen sijasta sen vanhan kumin voi vaikka myydä tms.

    Mutta kukin tyylillään, itselle vain koko homma muuttui selkeästi mielekkäämmäksi ja pyöränkin ajettavuus (K2 gixxer tuolloin) parani oleellisesti kunnon rengastuksen myötä. Sitäpaitsi ei tuo aikaisemmin mainittu Angel varmaan ole tarkoitettu kilogixxeriin muutenkaan, eikös kysyjällä ollut K4 mallinen sellainen.

    Renkaiden merkityksen vähättely edes hitaassa ryhmässä ei mielestäni ole järkevää, pyöreä ja musta riittää voi antaa vähän väärän signaalin. Tämä taisi itseasiassa jonkun kouluttajaksi itsensä tituleeravan suusta, joka ehkä vähän arveluttavaa. Joku vielä innostuu -02 paistetuilla Macadameilla ratapäiville ja sitten ei hyvä heilu. Nekin kun oli mustat ja pyöreät...
  21. #321
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (LL1 @ Heinä. 01 2011,00:44) kirjoitti
    Renkaiden merkityksen vähättely edes hitaassa ryhmässä ei mielestäni ole järkevää, pyöreä ja musta riittää voi antaa vähän väärän signaalin. Tämä taisi itseasiassa jonkun kouluttajaksi itsensä tituleeravan suusta, joka ehkä vähän arveluttavaa. Joku vielä innostuu -02 paistetuilla Macadameilla ratapäiville ja sitten ei hyvä heilu. Nekin kun oli mustat ja pyöreät...
    Ihanaa tämä foorumikirjoittelu, jossa väärinymmärryksiltä ei voi välttyä. Rengassuositukseni perustuu ihan puhtaasti kokemuksen tuomaan tietoon hitaan ryhmän vauhdista ja siellä käyvistä kuskeista. (Koskee vain orgin päiviä) On totta, että hitaan ryhmän nopeampi puolisko hyötyy ehkä jonkin verran sporttisemmasta renkaasta, mutta varsinkin ensikertalaisena radalle tuleva voi ihan hyvin tulla treenaamaan samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin. Hitaassa ryhmässä treenataan kuitenkin pääsääntöisesti mutka-ajoa maantievauhdeissa, eikä yritetä rikkoa rataennätystä. (Hitaassa ryhmässä rataennätyksen tavoittelijat liputetaan aika äkkiä radalta pois oman turvallisuutensa takia.) Mielestäni on jopa järkevää treenata mutka-ajoa samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin.

    Nämä suositukset koskevat siis vain orgin hidasta ryhmää, muilla ratapäivillä hidas ryhmä voi olla huomattavasti nopeampikin, eikä minulla ole niistä juuri kokemusta.

    Terveisin: Vähän arveluttava kouluttajan retale.

    Superbike #7
  22. #322
    Lainaa kirjoitti
    ensikertalaisena radalle tuleva voi ihan hyvin tulla treenaamaan samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin
    Samaa mieltä

    Lainaa kirjoitti
    Ihanaa tämä foorumikirjoittelu, jossa väärinymmärryksiltä ei voi välttyä
    Samaa mieltä

    Itse yritin muotoilla vastausta kavereille, jotka olivat huolissaan renkaan pidosta käytyään jo radalla. Molempien kirjoituksista olin lukevinani ehkä osin rivienkin välistä halun mennä lujempaa turvallisesti. Muistelin itse olleeni samassa tilanteessa ja jaoin ns. positiivisen kokemuksen, ei sen enempää. Matkan varrella itselleni on toiminut kokeneempien ja/tai nopeampieni kuuntelu kaikista parhaiten.

    Omasta puolestani tämä oli tässä, tänään haen pyörän pajalta jotta pääsee maanantaina kuuntelemaan nopeempia ja viisaampia ja ehkä sitten itse taas oppii vähäsen...
  23. #323
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 01 2011,07:04) kirjoitti
    Lainaa (LL1 @ Heinä. 01 2011,00:44) kirjoitti
    Renkaiden merkityksen vähättely edes hitaassa ryhmässä ei mielestäni ole järkevää, pyöreä ja musta riittää voi antaa vähän väärän signaalin. Tämä taisi itseasiassa jonkun kouluttajaksi itsensä tituleeravan suusta, joka ehkä vähän arveluttavaa. Joku vielä innostuu -02 paistetuilla Macadameilla ratapäiville ja sitten ei hyvä heilu. Nekin kun oli mustat ja pyöreät...
    Ihanaa tämä foorumikirjoittelu, jossa väärinymmärryksiltä ei voi välttyä. Rengassuositukseni perustuu ihan puhtaasti kokemuksen tuomaan tietoon hitaan ryhmän vauhdista ja siellä käyvistä kuskeista. (Koskee vain orgin päiviä) On totta, että hitaan ryhmän nopeampi puolisko hyötyy ehkä jonkin verran sporttisemmasta renkaasta, mutta varsinkin ensikertalaisena radalle tuleva voi ihan hyvin tulla treenaamaan samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin. Hitaassa ryhmässä treenataan kuitenkin pääsääntöisesti mutka-ajoa maantievauhdeissa, eikä yritetä rikkoa rataennätystä. (Hitaassa ryhmässä rataennätyksen tavoittelijat liputetaan aika äkkiä radalta pois oman turvallisuutensa takia.) Mielestäni on jopa järkevää treenata mutka-ajoa samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin.

    Nämä suositukset koskevat siis vain orgin hidasta ryhmää, muilla ratapäivillä hidas ryhmä voi olla huomattavasti nopeampikin, eikä minulla ole niistä juuri kokemusta.

    Terveisin: Vähän arveluttava kouluttajan retale.

    Kyllä nuissa nykyisissä Touring / Sport Touring renkaissakin on ihan järkyttävän hyvä pito, kunhan ei tee mitään yllättäviä painon siirtoja / muutoksia ajoasennossa kesken mutkan..

    Eli ihan huoletta voi hidas/keskinopea ryhmä ajaa normi katurenkailla, pitää vain lämminpaineista huolen.. jokaisen omalla ajotyylillä ja vauhdilla kun nuo lämmöt nousee tai laskee eri tahtiin.. eli kylmäpaineita mielestäni ihan turha mittailla
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  24. #324
    Mä taas olen saanut useammaltakin "kouluttajalta" neuvon unohtaa rengaspaineiden miettiminen ja ajella katurenkailla katupaineilla. Puhutaan siis edelleen hitaasta tässä topikissa.


    Painonsiirrosta kaipaisin kädestä-pitäen neuvoja kun itsekseen opettelemalla ei nyt vaan tunnu homma edistyvän ollenkaan.
    Mahtaako ajotaito III olla koska ja missä? Tai saisko opastusta joskus noin muuten hitaassa?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Albumi
    * Tuubi
  25. #325
    Joskus vuonna "miekka&kirves" kun ekan kerran itse kävin radalla, niin hitaan ryhmän suurena ongelmana ei ollut touring-renkaat.

    Pääasiallisia ongelmia olivat ajolinja, jarrutukset ym. kaikki muu ajamiseen liittyvä toiminta sekä maahan raapivat sivu-ja keskiseisontatuet sekä jossain tapauksessa jo jalkatapitkin.

    Kannattaa ottaa huomioon, että osa niistä pyöristä jolla siihen hitaaseen ryhmään tullaan eivät ole mitään mallivalikoiman sporttisemmasta päästä.

    Silti niillä radalla käyminen voi olla kuskille palkitseva kokemus.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  26. #326
    Lainaa (wekkuli @ Kesä. 30 2011,21:40) kirjoitti
    Luen rivien välistä tästä sen, että PR2 sopii juurikin tuollaiseen varovaisempaan ajotyyliin ja vähän sporttisempi rengas saattaisi kestääkin enemmän avausta aiemmin? En muista koskaan tunteneeni mitään lipsumista, saati haisaiderin hajua avatessani kurvin jälkeen.

    Tuosta pahiten kuluneesta pinnasta yli puolet on varmasti kulutettu Botniaringillä viime kesänä kun siellä tulee juurikin sellaisia rajuja avauksia mutkien jälkeen. Ja vielä pahasti toispuoleisesti. Ahvenisto ja jossain määrin myös Alastaro on paljon jouheammin ajettava rata mielestäni. B-ringillä on selvä jako mutkaan ja suoraan, varsinkin Ahvenisto on taasen lähes pelkkää mutkaa, jossa meikäläisen taitotasolla ei rajuja avauksia edes ole.

    Noh, ensisijainen tavoite ei ole avata aiemmin vaan pysyä pystyssä pidempään. Mieluusti vaikka seuraavat 30 vuotta.
    En lähde ottamaan suuremmalti kantaa katurenkaisiin ja niiden toimivuuteen radalla, koska vuoden 2002 jälkeen ei ole tullut juurikaan kokemusta niistä ja mutuja on turha viljellä. Mutta uskaltaisin kuitenkin epäillä, että jos rataennätykseen tyrkätään 30 sek lisää aikaa eikä tehdä mitään älyttömiä temppuja vaan ajellaan tasaisen rauhallisesti, niin rengas kuin rengas toimii harjoittelussa. Kisakäyttöön suunniteltu rengas antaa kuitenkin enemmän anteeksi. Sellainen lähtee tasaiseen luistoon kun taas puhdas katurengas tuppaa lähtemään alta varoittamatta, vähän kuin sadekelin kumi sateella. Noita tuollaisia lähtöjä olen nähnyt jonkun verran perässä ajellessani. Kisarenkaat piirtävät koko ajan mustaa avauksissa, katurenkaassa moista ei ole juurikaan nähtävissä. Siksi en lähtisi katurenkailla kokeilemaan milloin se pito alkaa lähtemään, jätän moiset testailut pätevämmille ja hurjaipäisimmille.

    Jukka
  27. #327
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 01 2011,10:38) kirjoitti
    Mä taas olen saanut useammaltakin "kouluttajalta" neuvon unohtaa rengaspaineiden miettiminen ja ajella katurenkailla katupaineilla. Puhutaan siis edelleen hitaasta tässä topikissa.
    Mulla meni hitaassa ryhmässä katurenkaat katupaineilla ihan helvetin karmeeseen kuntoon, pinta suli ihan täysin. Ja ongelma hoitu laakista sillä ett laski paineet siihen nyrkkisääntökylmäpaineeseen eli +20 kelissä ~2.0 takana ja ~2.1 edessä.

    Mutta joo, jos rengas näyttää setin jälkeen hyvältä, niin eipä niille paineille tarvi tehä mitn.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #328
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 01 2011,11:59) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 01 2011,10:38) kirjoitti
    Mä taas olen saanut useammaltakin "kouluttajalta" neuvon unohtaa rengaspaineiden miettiminen ja ajella katurenkailla katupaineilla. Puhutaan siis edelleen hitaasta tässä topikissa.
    Mulla meni hitaassa ryhmässä katurenkaat katupaineilla ihan helvetin karmeeseen kuntoon, pinta suli ihan täysin. Ja ongelma hoitu laakista sillä ett laski paineet siihen nyrkkisääntökylmäpaineeseen eli +20 kelissä ~2.0 takana ja ~2.1 edessä.
    no varmaan siinä vaiheessa on syytä niille paineille tehdä jotain...

    tuskin ne suli alle kuitenkaan millään alastaron 2 minuutin kierrosajoilla?



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Albumi
    * Tuubi
  29. #329
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 01 2011,12:01) kirjoitti
    no varmaan siinä vaiheessa on syytä niille paineille tehdä jotain...

    tuskin ne suli alle kuitenkaan millään alastaron 2 minuutin kierrosajoilla? *
    ~1:50..1:55, eli ei paljoo siihen 2 minuuttiin jääny...



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  30.  
  31. #330
    Harmi kun ei viime kesänä tullut otettua kuvaa omista Power Pure 2CT renkaista, miten repaleiset ne oli reunoilta ajosetin jälkeen, kun en kertaakaan laskenut paineita vaikka rengas kuumeni ajossa. Jossain vaiheessa kesää aloin ajosetin jälkeen tsekkaamaan paineet ja päästin ilmaa sen verran pois, että paineet oli jotain välillä 2,1 - 2,5 kuumana niin alkoi siistiytyä pintakin. Ajossa en huomannut mitään eroa.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Sivu: 11 / 29:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011121321 ... ViimeinenViimeinen