Sivu: 25 / 25:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15232425
Tulokset 721:stä 746:een 746:sta
  1. #721
    Motorg ry, hallituksen jäsen shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Riippuu siitä mitä tarkoitat, mutta normaalilta muuten, mutta kuvion edessä ja takana vähän erilaista pintaa, plus kuvion reunassa lippaa, ehkä rebound eli paluuvaimennuksen säätö hakusessa?
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  2. #722
    Lainaa SeaMonster kirjoitti Katso viesti
    Rengaspaineista ...

    Olen aloitteleva rataharrastaja (viime kesänä kaksi kertaa Ahvenistolla & AT2). Olen tällä viikolla käynyt pari kertaa karting-radalla palauttamassa tuntumaa, minkä seurauksena takarengas näyttää kuvan mukaiselta:
    Liite 21263

    Detaljit:
    -pyörä Monster 696
    -renkaat Michelin Pilot Power 3, valmistettu 2016
    -käytössä ohjekirjan mukaiset katupaineet: edessä 2,25 ja takana 2,5 bar
    -vauhti etanamaisen hidas

    Ei kai renkaan tuollaiselta pidä näyttää? Epäilen liian korkeaa rengaspainetta. Vai?
    Kyllä se minunkin Michelin Pilot Road 5 näytti busan alla juuri tuolta kun sillä radalla päästelee menemään. Toki pistelin menemään aivan limitillä, toisin kuin sinä jos sanoit että vauhti oli etanaa?
    Jos vauhti on sitä samaa mitä kadulla, ni ei vakiopaineissa mitään vikaa ole. Mutta sit ku aletaan mutkiin viemään vähä vauhtia lisää, ni sellanen 0.2bar voi tiputtaa ainaki molemmista päistä jottei kuumene nakki liikaa.

    HUOM! Kyllä se katunakki kuumenee loppujen lopuksi vaik mitkä paineet löisit jos sitä alkaa oikein piiskaamaan, mutta vähän pitenee se sulamisikä jos kovassa käytössä pudottaa niitä paineita. Itellä esmes on 2.9bar busassa molemmat renkaat, mutta radalle on pakko laskea 2.5:een tai muuten sulaa kahdessa kierroksessa nakki niin että se alkaa luistamaan aivan silmittömästi.

    Ratapinnoite on sen verta pitävämpää kuin katuasfaltti että se vähän repiikin tuota renkaan pintaa aina erilailla kuin katupinnoite. En mä ainakaan tuosta kuvan nakista huolestuisi.

    Ja tuo "sileä reuna" sun takarenkaassa on ns. "nynnyraitaa" eli kohtaa joka ei ole vielä asfalttiin raapinut ollenkaan. Kunnon moottoriradalla sen saa helposti käytettyä koko pinnalta, karting-radalla saattaa tehä tiukkaa ehtiä kallistaa niin paljoa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  3. #723
    Lainaa SeaMonster kirjoitti Katso viesti
    Rengaspaineista ...

    Olen aloitteleva rataharrastaja (viime kesänä kaksi kertaa Ahvenistolla & AT2). Olen tällä viikolla käynyt pari kertaa karting-radalla palauttamassa tuntumaa, minkä seurauksena takarengas näyttää kuvan mukaiselta:
    Liite 21263

    Detaljit:
    -pyörä Monster 696
    -renkaat Michelin Pilot Power 3, valmistettu 2016
    -käytössä ohjekirjan mukaiset katupaineet: edessä 2,25 ja takana 2,5 bar
    -vauhti etanamaisen hidas

    Ei kai renkaan tuollaiselta pidä näyttää? Epäilen liian korkeaa rengaspainetta. Vai?
    Renkaassa ei minkäänlaista repeämää, joten paineet on ihan suht koht ok. Toki voi säätää suuntaan jos toiseenkin, mutta mitään varsinaista tarvetta ei ole.
    Vähän ehkä korkea paine, jolloin renkaan pinta kuumenee ja sulaa helpommin.
    Lisäksi jos sun ajolinjat on vähänkään eksoottiset, niin renkaan lämmin pinta kerää helposti mukaansa irtokumia, mitä on varsinaisen ajolinjan sisä- ja ulkopuolella. Ja sitten tuo irtokumi alkaa levitä pitkin renkaan pintaa, ja pinnasta tulee helpommin tuon näköinen.

    Normi kesäpäivänä voi kokeilla kylmäpaineita 2.0 eteen ja 1.9 taakse, ja mitata paineet heti setin jälkeen + katsoa miltä renkaat näyttää. Niin oppii hieman yhdistelemään rengas&olosuhteet&rengaspaine -yhtälöä.
    Ja kylmäpaine tarkoittaa sitä että rengas ei ole auringon tai ajon lämmittämä, vaan noin 10-20 asteinen/ mitä nyt kesäpäivä sattuukaan olemaan.

    Jos taasen säätää ajolämmintä rengaspainetta niin silloin kannattaa mitata rengaspaine ja esim vähentää/lisätä 0,1 baaria vs se mitattu paine.
    Eli sun tapauksessa vois esim tehdä silleen että ajaa setin, ja vähentää 0,1 baaria, ja ajaa setin, ja kattoo miltä näyttää jne.
  4. #724
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Eli sun tapauksessa vois esim tehdä silleen että ajaa setin, ja vähentää 0,1 baaria, ja ajaa setin, ja kattoo miltä näyttää jne.
    Normi radalla oisin samaa mieltä, mutta karting-radalla tulee niin pieniä nopeuksia että en näkis tarvetta koskea paineisiin lainkaan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #725
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Normi radalla oisin samaa mieltä, mutta karting-radalla tulee niin pieniä nopeuksia että en näkis tarvetta koskea paineisiin lainkaan.
    Takarenkaan rasitus ei juurikaan ole nopeuksista kiinni, varsinkaan hitailla nopeuksilla.
  6. #726
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Takarenkaan rasitus ei juurikaan ole nopeuksista kiinni, varsinkaan hitailla nopeuksilla.
    Sori, piti kirjoittaa "voimia" eikä "nopeuksia". Karting-radalla vietetään niin lyhyitä aikoja mutkissa hiljaisella nopeudella ettei se iha hirveästi ehdi töitä tekemään se renkaan pinta. En näinollen olisi paineista huolissani karting-radalla. Ja niinku renkaan pinnastakin näkee, ni ei siellä kunnolla ehdi/pysty kallistamaan jotta rengas ehtis keräämään lämpöjä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #727
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Sori, piti kirjoittaa "voimia" eikä "nopeuksia". Karting-radalla vietetään niin lyhyitä aikoja mutkissa hiljaisella nopeudella ettei se iha hirveästi ehdi töitä tekemään se renkaan pinta. En näinollen olisi paineista huolissani karting-radalla. Ja niinku renkaan pinnastakin näkee, ni ei siellä kunnolla ehdi/pysty kallistamaan jotta rengas ehtis keräämään lämpöjä.
    Takarenkaan rasitus on voimista kiinni, varsinkin hitailla nopeuksilla.
    Ja vaikka kuski olisi hidas/ ajaisi "pystyssä", niin voimat on silti helposti suuret.
    Lisäksi hitailla nopeuksilla renkaan lämmöntuotto on suhteellisesti paljon suurempaa kuin suurilla nopeuksilla.
  8. #728
    Kiitos kaikille vastauksista!

    Ajolinjat ovat takuulla eksoottiset, joten mukana voi tosiaan olla muiden renkaista irronnutta tavaraa. Näillä (tai minimaalisesti alemmilla) paineilla sitten mennään. Ja chicken stripeistä on tarkoitus päästä vähitellen eroon kun taidot kehittyvät.
    Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
  9. #729
    Lainaa SeaMonster kirjoitti Katso viesti
    Ja chicken stripeistä on tarkoitus päästä vähitellen eroon kun taidot kehittyvät.
    Niistä pääsee eroon siinä vaiheessa kun ajolinja alkaa olemaan järkevä, oli ratana sitten karttirata tai moottorirata.
    Jos niistä yrittää päästä eroon pelkästään kallistelemalla mopoa, niin seurauksena on kaato/ kaatoja.
    Eli keskity ajolinjaan, ja korjaa se, niin kaikki muut ongelmat katoaa sen seurauksena.
  10. #730
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Lisäksi hitailla nopeuksilla renkaan lämmöntuotto on suhteellisesti paljon suurempaa kuin suurilla nopeuksilla.
    Ihan lämpöteknisesti spekuloiden: Vai onko se niin että lämmöntuotto on suurilla nopeuksilla suurempaa MUTTA suuri nopeus myös tarkoittaa että rengas luovuttaa samaan aikaan enemmän lämpöä pois? Eli netto on kylmenpää?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  11. #731
    Joskus kun lähdin aikaisin aamulla mopolla töihin +6-8 astetta, niin huomattavan paljon lämpeni seosrenkaat, vaikkei mitään mutka-ajoa. Matkaa tuollaiset 12km ja rengaspaine mitä nyt sattui olemaan ratapäivien jälkeen. Ehkäpä ne alhaiset paineet "leipoi" lämpöä.
    Yamaha R1
  12. #732
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ihan lämpöteknisesti spekuloiden: Vai onko se niin että lämmöntuotto on suurilla nopeuksilla suurempaa MUTTA suuri nopeus myös tarkoittaa että rengas luovuttaa samaan aikaan enemmän lämpöä pois? Eli netto on kylmenpää?
    Tyypillisesti hitailla nopeuksilla vedetään mutkassa = suurempi lämmöntuotto.
    Suorilla nopeasti = pienempi lämmöntuotto koska koneessa ei riitä teho.
  13. #733
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Niistä pääsee eroon siinä vaiheessa kun ajolinja alkaa olemaan järkevä, oli ratana sitten karttirata tai moottorirata.
    Jos niistä yrittää päästä eroon pelkästään kallistelemalla mopoa, niin seurauksena on kaato/ kaatoja.
    Eli keskity ajolinjaan, ja korjaa se, niin kaikki muut ongelmat katoaa sen seurauksena.
    Juuri tämän vuoksi karting-radalla ramppaan.
    Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
  14. #734
    Nonnii, tuli ostettua lippu 2.7 hitaaseen, ei uskaltanu viel muuta
  15. #735
    Nonii eilen sain vasta toisen ratapäiväni alle kuivissa olosuhteissa (kaksi päivää sadekelillä) ja kivaahan se oli vaikka kuuma olikin. Halu kehittyä on kova ja pitääkin malttaa keskittyä oikeisiin asioihin mahdollisimman paljon. Saisiko täältä vinkkejä mihin kannattaa paneutua ensi viikolla 1-2.7. päivillä.

    Pyörä stock Triumph Daytona 675
    Renkaat: Michelin Power RS

    Tässä kuvaa eilisestä. Tasasesti 1:45 aikoja tuli ajettua: https://youtu.be/V1E-jZNNdOw
    -Triumph Daytona 675 '08
  16. #736
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Nonii eilen sain vasta toisen ratapäiväni alle kuivissa olosuhteissa (kaksi päivää sadekelillä) ja kivaahan se oli vaikka kuuma olikin. Halu kehittyä on kova ja pitääkin malttaa keskittyä oikeisiin asioihin mahdollisimman paljon. Saisiko täältä vinkkejä mihin kannattaa paneutua ensi viikolla 1-2.7. päivillä.

    Pyörä stock Triumph Daytona 675
    Renkaat: Michelin Power RS

    Tässä kuvaa eilisestä. Tasasesti 1:45 aikoja tuli ajettua: https://youtu.be/V1E-jZNNdOw
    Ompa hyvät ajolinjat sulla.
    Siivetön jäsen
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  17. #737
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Nonii eilen sain vasta toisen ratapäiväni alle kuivissa olosuhteissa (kaksi päivää sadekelillä) ja kivaahan se oli vaikka kuuma olikin. Halu kehittyä on kova ja pitääkin malttaa keskittyä oikeisiin asioihin mahdollisimman paljon. Saisiko täältä vinkkejä mihin kannattaa paneutua ensi viikolla 1-2.7. päivillä.

    Pyörä stock Triumph Daytona 675
    Renkaat: Michelin Power RS

    Tässä kuvaa eilisestä. Tasasesti 1:45 aikoja tuli ajettua:
    Kikkamutkan ylämäessä kevennä kaasua hetkeksi sen verran että mopo kääntyy radan oikeeseen reunaan kiinni ja pysyy siellä.
  18. #738
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Saisiko täältä vinkkejä mihin kannattaa paneutua ensi viikolla 1-2.7.[/url]
    Linjat näyttää hyvältä, pysyt hyvin radan reunassa ennen sisään kääntämistä. Mutta keskity seuraavaksi ottamaan apexit kiinni ja malta pikkasen enemmän että pyörä osoittaa suoralle ennenkuin avaat kaasun.

    Lemminkäinen meni Siperian kautta eli olet kkko mutkan monta metriä irti sisäkantista, kikkamutka sen jälkeen heti meni kolme metriä ohi ekasta apexista ja sen jälkeen koko kikkamutkan linja ja kaasun käyttö menee pieleen ja väärällä ajoituksella. Noihin keskittyisin seuraavana.

    Tuu nykimään hihasta varikolla jos kaipaat neuvoja, oon iteki tulossa sinne ke-to.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #739
    Lainaa Taffu kirjoitti Katso viesti
    Ompa hyvät ajolinjat sulla.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kikkamutkan ylämäessä kevennä kaasua hetkeksi sen verran että mopo kääntyy radan oikeeseen reunaan kiinni ja pysyy siellä.

    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Linjat näyttää hyvältä, pysyt hyvin radan reunassa ennen sisään kääntämistä. Mutta keskity seuraavaksi ottamaan apexit kiinni ja malta pikkasen enemmän että pyörä osoittaa suoralle ennenkuin avaat kaasun.

    Lemminkäinen meni Siperian kautta eli olet kkko mutkan monta metriä irti sisäkantista, kikkamutka sen jälkeen heti meni kolme metriä ohi ekasta apexista ja sen jälkeen koko kikkamutkan linja ja kaasun käyttö menee pieleen ja väärällä ajoituksella. Noihin keskittyisin seuraavana.

    Tuu nykimään hihasta varikolla jos kaipaat neuvoja, oon iteki tulossa sinne ke-to.
    Jep.

    Mutta sun pyörä vaappuu koko ajan, mutkissa ja suorilla.
    Vaikuttaa siltä, että rutistat kädet jäykkinä kahvoja koko ajan yrittäen kontrolloida mopoa.
    Jäykillä käsillä se ei onnistu.

    Näpit irti siitä pyörästä!
    No ei ihan kokonaan, mutta tämä ei ole voimalaji, ja pyöräsi käyttäytyy hienosti
    kunhan et häiritse sitä.

    Jaloilla kiinni moposta ja yläkroppa rentona.
    Vauhdin kasvaessa tulee mukaan painonsiirto ja ajoasento menee uusiin puihin,
    mutta pyörää ei saa edelleenkään häiritä.

    Et nähtävästi ole käynyt tämän kioskin Ajotaito II-kurssia, mars sinne.
  20. #740
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kikkamutkan ylämäessä kevennä kaasua hetkeksi sen verran että mopo kääntyy radan oikeeseen reunaan kiinni ja pysyy siellä.
    Eli kun on käynyt ulkoreunassa odottaa kaasun kanssa, että pyörä kääntynyt kunnolla vai ihan kevennys jo sen jälkeen kun kerran kaasun avannut? Nyt en koskaan päässyt lähellekkään ulkoreunaa.
    -Triumph Daytona 675 '08
  21. #741
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Linjat näyttää hyvältä, pysyt hyvin radan reunassa ennen sisään kääntämistä. Mutta keskity seuraavaksi ottamaan apexit kiinni ja malta pikkasen enemmän että pyörä osoittaa suoralle ennenkuin avaat kaasun.

    Lemminkäinen meni Siperian kautta eli olet kkko mutkan monta metriä irti sisäkantista, kikkamutka sen jälkeen heti meni kolme metriä ohi ekasta apexista ja sen jälkeen koko kikkamutkan linja ja kaasun käyttö menee pieleen ja väärällä ajoituksella. Noihin keskittyisin seuraavana.

    Tuu nykimään hihasta varikolla jos kaipaat neuvoja, oon iteki tulossa sinne ke-to.
    Tämä apexien ottaminen kiinni oli oma ajatuskin. Pitäisi uskaltaa kantaa enemmän vauhtia mutkaan, jotta ei pyörä hyydy ennen apexia.
    -Triumph Daytona 675 '08
  22. #742
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Jep.

    Mutta sun pyörä vaappuu koko ajan, mutkissa ja suorilla.
    Vaikuttaa siltä, että rutistat kädet jäykkinä kahvoja koko ajan yrittäen kontrolloida mopoa.
    Jäykillä käsillä se ei onnistu.

    Näpit irti siitä pyörästä!
    No ei ihan kokonaan, mutta tämä ei ole voimalaji, ja pyöräsi käyttäytyy hienosti
    kunhan et häiritse sitä.

    Jaloilla kiinni moposta ja yläkroppa rentona.
    Vauhdin kasvaessa tulee mukaan painonsiirto ja ajoasento menee uusiin puihin,
    mutta pyörää ei saa edelleenkään häiritä.

    Et nähtävästi ole käynyt tämän kioskin Ajotaito II-kurssia, mars sinne.
    AT2:sen kävin viime kesänä Motoparkissa sateessa. Hyvä kurssi ja suosittelen kyllä kaikille. Harmittavasti tuo sadekeli söi mielekkyyttä aika paljon, kun en edes sadepukua, vedenpitäviä hanskoja tai bootseja omistanut.

    Käsistä sen verran, että kädet ovat kämmeneen asti melko löysät mutta kämmenillä puristin aivan liikaa ja siitä ihan jäljet nähtävissä. Ajaessa en tuohon vaappumiseen kiinnittänyt huomiota, mutta videoissa se oli ilmeistä.
    -Triumph Daytona 675 '08
  23. #743
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Pitäisi uskaltaa kantaa enemmän vauhtia mutkaan, jotta ei pyörä hyydy ennen apexia.
    Älä ole siitä vauhdin hyytymisestä huolissasi, se on vain seurausta siitä että ajamisessa on paljon korjattavaa. Eli kunhan keskityt korjaamaan ne virheet, niin se vauhti kyllä nousee sitten niitten korjausten seurauksena.
  24. #744
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Eli kun on käynyt ulkoreunassa odottaa kaasun kanssa, että pyörä kääntynyt kunnolla vai ihan kevennys jo sen jälkeen kun kerran kaasun avannut? Nyt en koskaan päässyt lähellekkään ulkoreunaa.
    Helpompi tapa on tuo kaasun hetkellinen kevennys.
  25. #745
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Jaloilla kiinni moposta ja yläkroppa rentona.
    Vauhdin kasvaessa tulee mukaan painonsiirto ja ajoasento menee uusiin puihin,
    mutta pyörää ei saa edelleenkään häiritä.
    Pakko täydentää yöllä kirjoittamaani puutteellista ohjetta:

    Jaloilla/reisillä kiinni moposta.
    Selkä- ja vatsalihaksilla pidetään ajoasento ja otetaan vastaan voimat kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.
    Noin rinnan korkeudelta ylöspäin yläkroppa rentona, eli hartiat, käsivarret, kämmenet ja pää.
    Eli pidä pää kylmänä.
    Jos rutistat ohjaustankoa, jokin yläkropan rentouteen liittyvä asia on pielessä ja häiritset lisäksi erittäin
    todennäköisesti mopoa, kuten videolla käy.

    Loppuosa lainauksesta seuraa aikanaan mikäli kiinnostusta riittää ja vauhdin kasvaminen sitä vaatii.
  26.  
  27. #746
    Kävin ulkoiluttamassa kameraa ja pyörää Kymiringillä. Jos haluat nähdä miltä rata näyttää pystyasennossa (kauhean vaikea nähdä mitään noista nopean ryhmän videoista kun kamera on jatkuvasti liian vinossa), niin tuosta se selviää. Hieno rata, vaihteiden vaihtaminen customilla vain vähän haastavaa 200+ vauhdissa.

    Ajelin käyttämättä jarruja, kierrosaika siinä 3:10 kieppeillä.

    https://youtu.be/NRpA6ZjR-XA
    Ducati XDiavel
    ex. Suzuki GSR600
Sivu: 25 / 25:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15232425