Sivu: 2 / 18:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 533:sta
  1. #31
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,12:07) kirjoitti
    No nythän mä tiedänkin... * ja älkää daamit ottako itseenne. Oma tutorial kurssi: Pari nopeaa daamia nahka-asuissa edelle linjaa näyttämään, niin on perkele pakko pysyä näköetäisyydellä vauhdista huolimatta, ja vaikka mentäis kohti helvetin portteja.

    Sovinismi pelastaa päivän...
    Eihän tuo mitään sovinismia ole vaan tosiasioiden tunnistamista. On tuo tullut itsekin radalla huomattua, että jos siellä on oikeasti nopea naiskuski niin aikas moni mies vetää suorat ihan täysiä että pysyisi perässä vaikka kaarteissa sitten jää aina uudelleen ja uudelleen


    Alustan säädöistä sen verran että jos joku ihan oikeasti osaava orgista innostuisi järkkäämään pyöränsäätökurssin aloittelijoille, niin mukana olisin. Olishan se kiva tietää muuttuuko mutkatuntuma jos pyörä olisi omalle painolle ja vauhdille säädetty.

    E:Lisäselvennyksesi kerrottakoon, että ei, en kuvittele alustan säätöihin tutustumisella ajavani nopeampia kierrosaikoja, vaan ihan mielenkiinnosta voisin tutustua pyöräni tekniseen puoleen.



    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  2. #32
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JGo @ Elo. 16 2010,12:23) kirjoitti
    [Eihän tuo mitään sovinismia ole vaan tosiasioiden tunnistamista. On tuo tullut itsekin radalla huomattua, että jos siellä on oikeasti nopea naiskuski niin aikas moni mies vetää suorat ihan täysiä että pysyisi perässä vaikka kaarteissa sitten jää aina uudelleen ja uudelleen


    Alustan säädöistä sen verran että jos joku ihan oikeasti osaava orgista innostuisi järkkäämään pyöränsäätökurssin aloittelijoille, niin mukana olisin. Olishan se kiva tietää muuttuuko mutkatuntuma jos pyörä olisi omalle painolle ja vauhdille säädetty.

    E:-typo
    Hyvä kurssin idea, ja voisin kuvitella, että ihan perusjutut on helppo katsoa ja oppia normaaliälyllä varustettuna, ja sitten levittää evankelia kiinnostuneille tutuille.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #33
    Lainaa (Juutana @ Elo. 16 2010,11:55) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,11:52) kirjoitti
    Meikäläinen on sitten tällä mittapuulla ahkera. Eilen alkoi keula vuotamaan, tänään nappaan putket irti ja huomiselle on huoltoaika varattuna.
    Kun on valtiolla töissä, riittää energiaa harrastaa vielä iltaisinkin...
    Äläs nyt kehtaa, ei tää oo valtion hommia vaan käsittääkseni jonkin sortin säätiö, jota valtio tukee jollain summalla. Tentteihinkin sitä paitsi pitäisi ehtiä iltaisin lueskellä.

    Jos oot apparalle tulossa 28. päivä niin renkaalle saattaisi olla sillon tarvetta, huutelen sulle tarkemmin viimestään ens maanantaina kun nään kuinka tuo Dunloppi kuoriutuu.

    Sori offtopic.
  4. #34
    Lainaa (Juutana @ Elo. 16 2010,10:35) kirjoitti
    swrt555 vois ottaa sutkin ehkä "henkilökohtaiseen valmennukseen" kuten me yritettiiin psyykata Kattista ja pertiä parempiin vauhteihin Pohjanmaan rundilla.
    Juutana tuossa jo laittoikin yhden erittäin hyvän asian millä saa lisää vauhtia, eli kysele joku joka oikeasti osaa ajaa ja opettaa "personal traineriksi", eiköhän noi .orgin keltaliivit ainakin auta.

    Sitten muutama asia mitkä itse huomannut, ykkösenä ehkä toi luottamus mopoon ja ekana siinä asiassa kannattaa heittää tourinkikumit roskiin. Jousista painumat kohdalleen, tai ainakin säätelee sillai ettei pohjaa, nippuside etupumppuun, niin siitä näkee ainakin vähän millä alueella mennään.

    Aikaa kannattaa myös ainakin silloin tällöin mitata, ei kukaan 100m:n pikajuoksua treenavakaan treenaa mutu tuntumalla, näin hiukan kärjistäen. Se sekunnin parannus omaan aikaan tuntuu aikas hienolta, vaikka se aika olisi 1:59. Ja toisin päin, vaikka ajo tuntuisi mukavalta, niin kello ei tykkää sitten millään! Ja jälleen personal trainerin jutulle...

    Vielä yks tuli mieleen, kannattaa satsata kaks päiväisiin rata-ajoihin. Eka aamu menee tälläisellä "turistilla" aina muisteluun ja rata-ajamiseen tutustumiseen. Toinen päivä alkaa heti aamusta siitä mihin edellinen jäi. Ja siellä leirinuotillahan vasta lujaa ajetaan ja tuttuja tulee.

    Ja joskus se ajaminen ei vaan suju sitten millään, kuten allekirjoittanella eilen Alastarolla...
    50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->

    Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
  5. #35
    Hitto himot olis kovat päästä joskus edes koittaa radalle, vieläkös noita mahdollisuuksia olis jonnekin noviisiajeluun?
    Aina kun olis ollut noita aloittelijaryhmiä, niin aikataulut ei onnaa.
    <p>KTM640 Nykyinen</p><p>exät Z1000, R1, 600RR, Monstrer</p><p>&nbsp;</p>
  6. #36
    Lainaa (mijumu @ Elo. 16 2010,14:22) kirjoitti
    Hitto himot olis kovat päästä joskus edes koittaa radalle, vieläkös noita mahdollisuuksia olis jonnekin noviisiajeluun?
    Aina kun olis ollut noita aloittelijaryhmiä, niin aikataulut ei onnaa.
    Ens lauantaina ja sunnuntaina näyttäs olevan Alastarolla mp-tuen ajelut 13-20.

    E: Vielä Lauantaina 18.9 näyttäs olevan myös orgin Ahvenistopäivällä tilaa.



    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  7. #37
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 16 2010,12:18) kirjoitti
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 15 2010,23:51) kirjoitti
    Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
    Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä.
    Aihe on hitaanryhmän juttuja, mutta ko. kuski oli keskiryhmässä, että siitä sekaannus.
    xxx
  8. #38
    Lainaa (JGo @ Elo. 15 2010,21:54) kirjoitti
    Tänä kesänä on tullut koluttua 12 ratapäivää ja viimeinen, 13. on Ahvenistolla tässä kuussa. Viime kesänä ajoin radalla ekan kerran ja silloin tuli mentyä ihan hulluna ja silmät soikeena joka mutkassa. Aika lailla oli niitä oho-tilanteita, kun takanen lipsui avauksessa yms. Tästä viisastuneena lähdin tähän ajokauteen sillä teemalla, että ajan niin hiljaa, että voin olla koko ajan rentona, eli mutkat ei tule silmille ja voisin vaikka lauleskella radalla lipuessa. Lopputulos näyttää olevan kuitenkin se, että mulla on ihan hemmetin tylsää. Tylsää siksi, että tuo jarruton ajo ja kruisailu on jäänyt päälle, mutta silti en vain saa annettua sitä hanaa enemmän, kun sittenhän sitä taas mentäis silmät soikeena.

    Jonkin verran menoa tietty rajoittaa tuo kilvellinen uudehko CBR600RR, koska en sitä hajoittaa haluaisi. Ihan loistava pyörä kuitenkin radalle, mutta vaatii kuskilta kanttia ajaa lujaa, että se olisi vakaa. Hondalla hankalimmat hetket tuntuu olevan silloin kun vauhti hiljenee liikaa, silloin se pyörä huomaa jokaisen epätasaisuuden radalta ja on yliohjautuva ja kaasu on ihan hemmetin tarkka, helposti nykäsee. Renkaina mulla on nyt loppukesän ollut tuossa Michelin Power Pure 2CT, josta ei valittamista löydy. Edelliset Corsa 3:t luisti aina silloin tällöin, takanen siis.
    Olen ajanut tämän kesän hitaassa samalla pyörällä ja tunnistan noita ongelmia mitä luettelit. Olen kehittynyt pikkuhiljaa seuraavilla ajatuksilla. (nyt ajelen keskiryhmän hitaimmassa kolmanneksessa). Nämä eivät siis ole neuvoja kokeneelta ajajalta vaan pelkästään omia fiiliksiä.

    Mutkat tulivat ennen tosi pahasti silmille, Ajotaito III-kurssin jälkeen tuli ahaa-elämys että sitä mutkaa ei kannata tuijottaa. Ajan nyt suunnilleen näin: katson jarrupaikkaan, kun jarrutus alkaa siirryn katsomaan sisäkanttaria ja kun kallistus alkaa siirrän katseen ulkokanttariin. Tosin erityisesti oikealle mennessä katse tuppaa jäämään vielä liian lähelle. Yritän myös jatkaa jarrutusta pikkuhiljaa enemmän kallistuksessa.

    Avaukset ovat ongelma, ne menisivät paremmin jos vain katsoisi vielä selkeämmin kauemmaksi radalle mutta se katse jää helposti vielä liian lähelle. Pakka sekoaa täysin jos on joku vielä edessä ajamassa. Takarengas ei ole ikinä lipsunut avauksissa, etunen monesti ennenkuin korjasin paineita, ajoasentoa ja ymmärsin mitä käytännössä tarkoittaa renkaiden ajaminen lämpimäksi.

    En sanoisi että CBR600RR hakee epätasaisuuksia. Pyörä tuntui kyllä aikaisemmin siltä mutta luulen että se johtui liian jännittyneestä otteesta ja huonosta ajoasennosta. Kahvoja ei saa puristaa missään tilanteessa eikä niissä saa roikkua. Kaasu on tarkka ja minullakin se nyki välillä pahasti. Nykyään yritänkin siirtyä pienelle pintakaasulle ennen mutkan jyrkintä kallistusta. Alastaron ajan vaihteilla 2-3 ja jätän kovat nopeudet suorilla pois, minun taidoillani ne vain sotkisivat mutka-ajon.



    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  9. #39
    Lainaa (Medi @ Elo. 16 2010,14:35) kirjoitti
    Lainaa (mijumu @ Elo. 16 2010,14:22) kirjoitti
    Hitto himot olis kovat päästä joskus edes koittaa radalle, vieläkös noita mahdollisuuksia olis jonnekin noviisiajeluun?
    Aina kun olis ollut noita aloittelijaryhmiä, niin aikataulut ei onnaa.
    Ens lauantaina ja sunnuntaina näyttäs olevan Alastarolla mp-tuen ajelut 13-20.

    E: Vielä Lauantaina 18.9 näyttäs olevan myös orgin Ahvenistopäivällä tilaa.
    Jeh, ei muuta kuin tuo 18.9 laitettava varaukseen, hieno juttu!
    <p>KTM640 Nykyinen</p><p>exät Z1000, R1, 600RR, Monstrer</p><p>&nbsp;</p>
  10. #40
    Lainaa (mijumu @ Elo. 16 2010,14:22) kirjoitti
    Hitto himot olis kovat päästä joskus edes koittaa radalle, vieläkös noita mahdollisuuksia olis jonnekin noviisiajeluun?
    Aina kun olis ollut noita aloittelijaryhmiä, niin aikataulut ei onnaa.
    Jokaisella orgin ratapäivällä on koulutusta tarjolla pois lukien 2-päiväisten settien jälkimmäinen päivä, joten aloittelija voi tulla mille tahansa päivälle. Ahvenistolla ilmoittaudu koulutusryhmään, muilla radoilla hitaaseen. 23.8 Alastarolle voi tulla perutuuspaikkoja myyntiin, kannattaa seurata ko. päivän topicia ja syyskuun Ahvenistolle (18.9) lienee vielä tilaa kaupassakin.

    Edit. Ehditkin jo asiaan tarttumaan. Nähdään siis Ahvenistolla koulutuksessa.



  11. #41
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 16 2010,12:18) kirjoitti
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 15 2010,23:51) kirjoitti
    Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
    Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

    No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

    Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

    Jukka
    Kiitos kommentista Jukka! Jos Orgin hitaassa päästellään 1:35sia Alastarossa niin aikalailla on ajat muuttuneet sitten viime näkemän. Tais sitten mies on todellakin ollut väärässä porukassa ajamassa.
  12. #42
    Lainaa (isolter @ Elo. 16 2010,15:30) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 16 2010,12:18) kirjoitti
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 15 2010,23:51) kirjoitti
    Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
    Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

    No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

    Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

    Jukka
    Kiitos kommentista Jukka! Jos Orgin hitaassa päästellään 1:35sia Alastarossa niin aikalailla on ajat muuttuneet sitten viime näkemän. Tais sitten mies on todellakin ollut väärässä porukassa ajamassa.
    Kuten tuossa aiemmin mainittiin, ko. kuski ajoi kyllä keskinopeassa.
  13. #43
    Hyvää juttua tähän ketjuun on jo tullutkin ja hyviä vinkkejä. Varikolla ei ole tullut kyseltyä neuvoja nopeammilta, kun sitä on aina pieni kynnys mennä häiritsemään vieraita ihmisiä omilla asioillaan. Ajotaito II:n olen käynyt läpi ja niillä opeilla tässä on menty tähän asti. Jos ensi kesänä tuo Ajotaito III järkätään Alastarolla, niin pitää päästä mukaan.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  14. #44
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,15:52) kirjoitti
    Lainaa (isolter @ Elo. 16 2010,15:30) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 16 2010,12:18) kirjoitti
    Lainaa (mattipoeka @ Elo. 15 2010,23:51) kirjoitti
    Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
    Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

    No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

    Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

    Jukka
    Kiitos kommentista Jukka! Jos Orgin hitaassa päästellään 1:35sia Alastarossa niin aikalailla on ajat muuttuneet sitten viime näkemän. Tais sitten mies on todellakin ollut väärässä porukassa ajamassa.
    Kuten tuossa aiemmin mainittiin, ko. kuski ajoi kyllä keskinopeassa.
    Pahoitteluni siis, keskinopeassa ajoin, mutta miellän itseni kyllä vielä hitaaksi, koska ajelin ihan perus touring renkailla ja vielä helposti olisi tuostakin aikaa otettavissa sekuntti kaupalla pois, jos vain treenaamaan pääsisi..

    Itselläni ns. tehtävälistalla on ainakin seuraavat asiat:

    - Nopeat mutkat oikeasti nopeasti, nyt niihin himmaa ihan turhaan ja menee ainakin se 0,5 - 1 sec hukkaan pelkästään näiden osalta.
    - Oikealle kääntyvät mutkat alkoivat sujumaan vasta lopussa ja silloinkin hädintuskin siedettävästi (alussa ei edes saanut polvea maahan, kun jäykistelin)
    - Touring renkaiden (metzler z6) vaihto johonkin enemmän ratarenkaaksi soveltuvaan renkaaseen. Nuo metzlerit kun kestää melkein perinnöksi asti..
    - Jarrutukset vähän myöhempään (5-10m) sekä kovempi sisään meno mutkiin, niin saa ne mutka nopeudet vielä kovemmaksi. Tällä kertaa tuo takarenkaan luistaminen pääsuoran jälkeisessä oikeassa ja ensimmäisessä vasemmassa mutkassa sai jännittämään.

    Itsellä ajolinjat parani heti, kun ajelin pari kiekkaa sen MV agustan perässä.. vielä pari mutkaa on semmosia mihin hakee ja pahasti (las palmas ja viimeinen mutka)..

    Näihin kaipaisinkin vinkkejä :P mutta uskoisin, että renkailla ja myöhäisemmällä jarruttamisella sekä enemmän rohkeutta ajaa nuo nopeat mukat pääsisi jo johonkin 1.31.xx - 1.32.xx aikoihin?

    Hyvät paineet kyllä löytyi nyt takaseen eli se 2.35 lämpimänä ja edessä 2.25.. kului rengas erittäin tasaisesti (tuskin edes rypylälle). Ajolinjojen muutoksen jälkeen luistelukin meni vähemmälle, mutta ei oikein uskaltanu enää avata kaarteesta lähtiessä kun pelkäsi että tulee highsideri..

    facebookissa tosiaan nuo omat videot, niin näkee vähän ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja..

    Jukalla mitään vinkkejä?

    ps. pahoitteluni erään setin aikaisista hämmennyksistä mitä sain aikaiseksi kun menin parissa mutkassa pahasti pitkäksi.. johtui siitä, että tuli väli vapaa ja meni pakka sekasi päässä, kun veto katosi pyörästä
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  15. #45
    Katsotaan toimiiko.. eli siis radalla kuvattua..

    Video 1

    Video 2

    Vähän vanhempaa settiä (eka kerta radalla). Tuossa 4 videossa ajaa kaveri mun takana (se joka nyt tällä reissulla kaatui).

    Video 3

    Video 4

    Ilmotelkaa toimiiko vai ei :P
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  16. #46
    Kiva lueskella muiden fiiliksiä ja saada vinkkejä "miten tästä eteenpäin". Itse ajelen myös siellä vemppajengi osastolla eli hitaassa ryhmässä ja se tuntuu olevan vauhdin puolesta ihan oikea lokero mulle. Kova hinku olis ajaa lujempaa mutta ei oikeen uskalla. Olen itekin tahkonnut ratapäiviä tänä vuonna yli kymmenen ja pientä edistystä oon jo havainnut. Aika on parantunut useampia sekunteja alkukeväästä ja olen saanut rentoutta ajoon (kuvissa näyttää olevan olkapäät korvissa mutta ei enää niin korvissa kun keväällä....).

    Yks juttu. Vaikka kierrosajat on vielä mitä on niin mulle RaceChronon käyttö on ollut ihan mielenkiintoista varsinkin kun luulee menevänsä kierrokset lujaa ja jälkikäteen huomaan että se vika leppoisa kierros olikin se paras. Saman havainnon on moni muukin huomannut (muistelen lukeneeni). RaceChronon kautta olen myös seurannut miten tasaisesti tulee ajettua eli onko kierrosajat 2-3 sekunnin sisällä. Tottakai heittoja tulee jos jotakin joutunee ohittelemaan mutta antaa tietoa omasta tasaisuudesta. Eli suosittelen RaceChronoa ihan oman ajon seurantaan - myös hitaille kuskeille. Nyt varmaan joku kouluttaja laittaa mut mustalle listalle...

    Tällaisia ajatuksia mulle tuli mieleen. Itse olen kyllä joka kerta päässyt ajofiilikseen päivän aikana vaikkakin joskus saattaa mennä jokunen setti päin p##settä ja sit ihmetellään että mikä nyt. Mutta tilanteen nollaaminen ja "back to basics" yleensä auttaa asiaan. Kyllä se tästä vielä
    Honda CRF250L pörötin
  17. #47
    Mä oon ajellut toista vuotta hitaassa, ja salakavalasti se vauhti vaan vähitellen nousee. Aina välillä oon kysellyt ja kuunnellut ohjeita, ja aina saanutkin ihan hyviä vinkkejä.

    Kehitys on lähtenyt siitä Jukan mainitsemasta "tarttis apupyörät mutkassa ettei kellahtais kyljelleen" -tasosta, ja siitä sitten vähitellen on koitettu lisätä vauhtia. Jossain vaiheessa kolahteli varpaat maahan, ja sitten koitettiin saada ajoasentoa parannettua - ja otettiin taas monta askelta taaksepäin muilla osa-alueilla. Nyt viimeisin neuvo mulla kuuluu, että "tuo sun ajoasentos rupee näyttään jo välillä ihan hyvältä, mutta sun tarttis saada vähän lisää vauhtia. Koita sillai rauhallisesti vääntää sitä kaasua" (minkä jälkeen ko. kouluttaja näytti vielä kädellä ilmaan mallia, ilmeisesti että ymmärtäisin mihin suuntaan sitä kahvaa pitää vääntää)

    Nyt ongelmana on tosiaan tuo mutkavauhdin lisääminen, joka alkaa välillä hitaassa olemaan vaikeaa edellämenijöiden vuoksi. Sitten toinen mitä en osaa yhtään on avaaminen ja jarru - jos vauhti suoralla kasvaa niin viimeistään siinä vaiheessa menee mutka plörinäksi. Ja jarrustahan ei oikein tässä vaiheessa voi vielä puhua, pikemminkin kevyestä jarrukahvan hivelystä yhdistettynä moottorijarruun...

    Keskiryhmää oon kerran käynyt kokeilemassa .ORGin päivillä, eikä se niin kaameaa ollut (vaikka alussa jännitti niin että koko mies tärisi). Siellä ollaan aika lailla hitainta kastia, joten keskiryhmään siirtymisen edellytyksenä ois kyllä toi suoravauhdin lisäys yhdistettynä vähintäänkin mutkavauhdin pitämiseen, mieluiten lisäämiseen.

    Ja RaceChrono on muuten hyvä apuväline, mutta .ORGin Alastaron kierrosennätys syntyi keskiryhmässä, kun koitin hakea ohituspaikkaa (mielestäni) itseäni hitaammasta kuskista. Siinä vaiheessa meinas lentää kännykkä ketoon kun sen huomasin...
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675
  18. #48
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (oukkis @ Elo. 16 2010,19:25) kirjoitti
    Ja RaceChrono on muuten hyvä apuväline, mutta .ORGin Alastaron kierrosennätys syntyi keskiryhmässä, kun koitin hakea ohituspaikkaa (mielestäni) itseäni hitaammasta kuskista. Siinä vaiheessa meinas lentää kännykkä ketoon kun sen huomasin...
    Toihan vaan tarkoittaa sitä, että kykyjä ja vauhtia olisi kovempaankin menoon, mutta pää haraa vastaan. Jos keskiryhmässäkin joutuu ohittelemaan, niin kyllä silloin kuuluu siihen ryhmään.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    KAIKKI RATAPÄIVIÄ KOSKEVAT KYSYMYKSET OSOITTEESEEN: ratavastaavat@moottoripyora.org
  19. #49
    Hyviä kommentteja ja kokemuksia. Itsellä vasta muutama ratapäivä takana ja pikkuhiljaa alkaa oppimaan perusteita. Ainakin renkaiden valinta on osoittautunut yhdeksi luottamusta lisääväksi elementiksi. En tiedä onko se pelkästään korvien välissä, mutta tieto kunnon pidosta helpottaa ajoa. Tietysti pelimiehet ja -naiset vetää kovia aikoja vaikka tourinkikumeilla mutta kuitenkin.

    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei... Vinkkejä? Youtubesta löytyy hyviä opetusvideoita ja niitä on tullut tuijotettua, mutta asian siirtäminen käytäntöön tuntuu vaikealta.



    Suzuki DL 1000 V-Strom & Husqvarna TE 250
  20. #50
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
    Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
    Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
  21. #51
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:11) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
    Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
    Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
    Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
    Suzuki DL 1000 V-Strom & Husqvarna TE 250
  22. #52
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:11) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
    Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
    Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
    Itsekin tuota polvea yritin aiemmin väkisin työntää asvalttiin. Jossain kohtaa vain uskoin, ettei meikäläisen mittasuhteilla ja ajoasennolla se polvi raavi asvalttia ihan herkästi.
    Tällä hetkellä ajoasento on aika lailla sellainen, että polvi ja varvas ottavat yhtä aikaa maahan, joten pyörä on jo suht kallellaan ennen kontaktia.
    Ajamisessa tärkeintä lienee kuitenkin se vauhti, ei polven laahaaminen?

    Rentouteen auttaa kun harrastaa tiputanssia ajaessa ja aavistuksen tiputtaa vauhdista pois.



  23. #53
    MotOrg Ry hallituksen jäsen, Rahastonhoitaja rantaile:n avatar
    Liittyi Jul 2008
    Hesa
    MotOrg ry jäsen
    Mulla pitäis olla hyvät renkaat (Michelin Pilot Power), mutta silti nyt ja välillä kadullaki on tuntunu vähän lipsuvan. Etunenki tuntu lipsahtavan las palmasin jälkeissä nopeassa tai sitten se neliön kokoinen paikkaus vain aiheutti elämistä. Onkohan paineet kohillaan kyseisille renkaille kun edessä oli ajon jälkeen 2.6 ja takana 3.0 vai pitäiskö jousitusta koventaa. Menee kyllä hifistelyks hidas ryhmäläiseksi, mutta paremman luoton sais jos noista lipsumisista pääsis.
    Suzuki GSX-R 1000 L1 liki kilvetön
  24. #54
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,20:24) kirjoitti
    Ajamisessa tärkeintä lienee kuitenkin se vauhti, ei polven laahaaminen?
    Höpsis. Polvipalojen kulutus on 'the' tärkein juttu.

    No vakavissaan: Minä ajelen siellä siksi kun se on hauskaa. Ajasta viis, lähinnä tasaisia suorituksia haen näin aloittelevana harrastajana. Säännöllisiä "apexiin" osumisia, ajolinjoja, oikeita vaihtoja jne. Jos siinä vauhti samalla kasvaa, niin kiva juttu, mutta kun kilpaileminen ei ole tarkoitus, niin se on sellaista itsensä voittamista, keskittymistä, tähtäämistä tasaiseen hyvään suoritukseen tjs.



    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  25. #55
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 16 2010,20:37) kirjoitti
    Minä ajelen siellä siksi kun se on hauskaa.
    Korjaan aiempaa: Ajamisessa hauskuus on tärkeintä.
  26. #56
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,20:20) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:11) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
    Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
    Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
    Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
    Ton kuvan perusteella pää/yläkroppa liian keskellä, sisäkäsi/olkapää liian jäykkänä(?), ja mutkavauhtii liian vähän/mopo liian pystyssä. Eli perus mutkajäykistelyy tjsp kuten itsekkin sanoit. Tarvis päästä livenä kyttäileen jotta sitten taas osais arpoo mahdollisii syitä tohon jäykistelyyn.
    Mahdollisii syitä voi olla esim; jalkoihin tuijotus, hidas tai aikanen taitto, mutkaan valutus, moottorijarru apeksiin, vedon puute mutkassa, ajolinja, ajoasennon muutokset mutkassa, tuen puute, jne.
    (Jaa että mistä-kö Tiedän, no siitä kun olen itse tehnyt ihan samoja virheitä samalla seurauksella...)

    Mut muuten toi kuva näyttää ihan ok, ei mitään suurempaa hasardia. *
  27. #57
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 16 2010,20:24) kirjoitti
    Rentouteen auttaa kun harrastaa tiputanssia ajaessa ja aavistuksen tiputtaa vauhdista pois.
    Toisaalta toi vauhdin tiputus auttaa vain siinä tapuksessa, jos sen tiputuksen avulla saa korjattua sen virheen mikä aiheuttaa sen jäykistelyn.
  28. #58
    Onkohan tässä ketjussa oikeasti hitaita vai mitä?

    Omat kokemukset. Mukavaa se on, eikä mulla oo kiire mihinkään. Sitä varten en mopoa ainakaan ostanut. Joten hauskaa on ja kyllä se vauhti pikkuhiljaa siitä paranee. Tulee siellä sentään jokuset jo kaarteessa perä edellä vastaan vaikka just vingutettiin ohi suoralla. Antaa mennä jos on kiire. Tosin, eipä tällä menetelmällä aikoja ajellakaan, mutta eipä minulla se tavoitteena olekkaan.

    Sen verran olen settejä kellotellut, että menee ne 1-2s sisään setillä, jos ei tarvi jarruttaa kaarteessa muiden takia.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  29. #59
    Ajellut olen kadulla kuutisen vuotta, ja nyt Alastarolla 15.8. tuli vasta toinen ratakerta. Koulutusryhmässä ajelin ja ihan perusasioita opettelin.

    Kyllähän sen kuvista näkee (tuo vanha ZXR750) että ihan kauheeta jäykistelyä se vielä on, eli sellasta "pyörä kallistuu, mies ei" -perusjäykkishommaa. Kai sitä vaan vanhalla äijällä itsesuojeluvaisto pukkaa päälle vähän liiankin nopeasti.

    Koitin kyllä keskittyä lähinnä ajolinjojen löytämiseen ja katseen käyttöön, ja pään kurviin painamiset saatikka muut kehon siirtelyt jäi sitten näemmä vähemmälle huomiolle.

    Suorat otin suosiolla hitaasti etten olisi blokannut kenenkään mutkissa nopeamman etenemistä.

    Sitä ihmettelin että miten niinkin hitaalla ajolla nuo touring-renkaat alkaa oikeen murenemaan silmissä (uudet Pilot Road 2:t) ja ainakin kerran tuntu takanen lipsuvan pääsuoraa edeltävässä neulansilmässä.

    Mutta joka tapauksessa, kivaa oli, ja hyödyllistä, ja varmaan toistekin tulen koulutusryhmään, toivottavasti ensi kerralla alla joku uudempi pyörä (tähtäimessä joku 2000-luvun perussportti, kuussatku tai seiskapuoloiaks).
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  30.  
  31. #60
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:53) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,20:20) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2010,20:11) kirjoitti
    Lainaa (Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
    Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
    Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
    Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
    Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
    Ton kuvan perusteella pää/yläkroppa liian keskellä, sisäkäsi/olkapää liian jäykkänä(?), ja mutkavauhtii liian vähän/mopo liian pystyssä. Eli perus mutkajäykistelyy tjsp kuten itsekkin sanoit. Tarvis päästä livenä kyttäileen jotta sitten taas osais arpoo mahdollisii syitä tohon jäykistelyyn.
    Mahdollisii syitä voi olla esim; jalkoihin tuijotus, hidas tai aikanen taitto, mutkaan valutus, moottorijarru apeksiin, vedon puute mutkassa, ajolinja, ajoasennon muutokset mutkassa, tuen puute, jne.
    (Jaa että mistä-kö Tiedän, no siitä kun olen itse tehnyt ihan samoja virheitä samalla seurauksella...)

    Mut muuten toi kuva näyttää ihan ok, ei mitään suurempaa hasardia. *
    Sieltähän niitä tiedostettuja juttuja tulikin, eli tekniikka hakusessa. Omasta mielestäni suurimmat ongelmat on juurikin valuttelu moottorijarrulla apeksiin ja siitä ohi, yläkroppa liian ylhäällä ja keskellä, sisäkurvin olka- ja kyynärpää jäykkänä jne.

    Mielestäni kehitystä tapahtuu kuitenkin parhaiten, kun itse hoksaa virheensä ja mentaaliharjoittelulla sekä ajamalla opettelee ja korjaa pikkuhiljaa suoritusta parempaan suuntaan. Juurikin se kierrosten tasaisuus ja oikea tekniikka on tavoitteena. Ja tietysti ajamisen hauskuus
    Suzuki DL 1000 V-Strom & Husqvarna TE 250
Sivu: 2 / 18:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen