Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    Tutkailin tuossa etupään jarrulevyjä ja huomasin, että levyjen pyöreät niitit eivät pyörineet ollenkaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin levy on "kelluva" juuri noiden niittien ansiosta ja periaatteessa niitit pitäisi olla huomattavasti herkempiä liikkumaan.

Niiteillä tarkoitan siis kuvassa punaisella ympyröityä osaa jarrulevystä:

Onko noiden niittien herkistämiseen mitään vinkkejä vai olenko ymmärtänyt homman aivan väärin?

Pyörä on siis Yamaha TDM 900.
    Mopoton
    brakecleaneria ja paineilmaa vuorotellen ja sitten sormin pyörittelee liikkeelle.
    Lainaa (vuohi @ Heinä. 19 2010,15:54) kirjoitti
    brakecleaneria ja paineilmaa vuorotellen ja sitten sormin pyörittelee liikkeelle.
    Ja jos ei sormin liiku niin pultti läpi ja mutteri päähän.
    Siitä on helppo sitten lenkillä nitkuttella.
    Mikä ton funktio on että levy on "kelluva"?
    Kawasaki ZZR 600 -92
    Onko sama systeemi, jos levy on "puolikelluva"?
    BMW R1200GS -13
    Ex. Kawasaki Versys -08
    Lainaa (BlueRoan @ Heinä. 19 2010,17:50) kirjoitti
    Onko sama systeemi, jos levy on "puolikelluva"?
    Käsittääkseni katupyörissä on juuri nuo puolikelluvat levyt jossa levyt kyllä pääsevät liikkumaan mutta niiteissä on joku jousivoima pitämässä levyjä about keskellä. Jos olisi täysin kelluvat niin levyt pääsisivät 100km touringin aikana tökkimään jarrupalat liian sisälle, jolloin se kerta pumppaus jarrukahvalta ei riittäisi painamaan niitä paloja levyyn asti.

Näin itse muistan joskus asian kuulleeni saa korjata jos muistan väärin.
    En tiedä tuosta jarrupalojen leviämisestä kelluvilla levyillä(levy heiluu pyörimissuuntaisesti huomattavasti, ei juuri mitään sivuttain), mutta hyvin vittumaista ääntä ne pitää. Crossipyörissä käytetty kohtuu paljon. Tiedä mikä niissä mukamas olis parempaa...
    Just vaihdoin uudet levyt kaverin bandiittiin. Ei ne niitit kyllä pyörinyt, mutta sivuittain oli liikettä kyllä. Jos ne pyörisi vapaana, eikö ne silloin kuluisi ja jarrulevy pääsisi tekemään esim. ovaalia liikerataa???
    Jos ne liikkuu jarrupalojen myötäisesti kaikki on kunnossa, eli renkaaseen päin ja pois. Sinne jousiprikkojen väliin kertyy hiekkaa ja muuta skeidaa, se lähtee kun nitkuttelet niitä levyjä ja paineilmalla puhaltelet väleihin samalla.
    Mikä ihmeen vastaohjaus??
    Lainaa (L18 @ Heinä. 19 2010,17:45) kirjoitti
    Mikä ton funktio on että levy on "kelluva"?
    Ilman mitään faktaa asiasta olen itse pähkäillyt asiaa, että levy on kelluva / puolikelluva lämpölaajenemisen takia. Jos levy olisi yhtä puuta ja pultattu tiukasti vanteeseen, voisi levy paljon kuumuessaan ja lämpälaajetessaan vedellä kieroon, jos kiinnityspisteet ei laajene samaa tahtia? Niitit sallii levyn halkaisijan kasvun lämmetessään.

Asiasta tietävät voivat kestoa oikean syyn.

Pisti kyllä vkl silmään ettei esim. uudessa 1000 R-bemussa ollut kelluvia etulevyjä?
    Huono tie, parempi mieli
    satulat/palat irti (kauemmaksi turvaan) crc:tä niitteihin, niitin reikään sopivan tapin vuoleskelin puusta (kartiomainen), se porakoneeseen ja pyörittelin niittejä jonkun aikaa... sit brakecleanerilla crc:t pois. Toimi ainakin kawassa, nypytykset hävis.
    Lainaa (vuohi @ Heinä. 19 2010,18:40) kirjoitti
    Käsittääkseni katupyörissä on juuri nuo puolikelluvat levyt jossa levyt kyllä pääsevät liikkumaan mutta niiteissä on joku jousivoima pitämässä levyjä about keskellä. Jos olisi täysin kelluvat niin levyt pääsisivät 100km touringin aikana tökkimään jarrupalat liian sisälle, jolloin se kerta pumppaus jarrukahvalta ei riittäisi painamaan niitä paloja levyyn asti.

Näin itse muistan joskus asian kuulleeni saa korjata jos muistan väärin.
    Mulla heiluu joka suuntaan, mutta en ole huomannut mitään ongelmaa kadullakaan. Ainut on se, että ne rämisee jonkun verran, lähinnä sillon ku pyörää työntelee ees taas. Mutta ei se kahvan liikkeeseen vaikuta, ainakaan mulla.
    Olin eilen tallilla pakertamassa ja kävin noiden levyjen kimppuun. Sormilla ei siis minkäänlaista jakoa, että olisi saanut pyöriteltyä, mutta kun laitoin pultin kolosta läpi ja kiristin mutterilla niitin ympärille niin kiintoavaimella sai niittiä pyöriteltyä. Laitoin jokaisen niitin juureen suihkauksen wd40:stä ja pyörittelin niittiä tovin kumpaankin suuntaan. Lopuksi sitten paineilmaa ja pyörittelyä. Ei ne kyllä vieläkään pyöri sormivoimin, mutta kyllä osa alkoi pyörimään hieman vapaammin. Lopuksi hinkkasin levyt brakecleanerillä ja löin takaisin kiinni vanteeseen. Saa luvan riittää.

Saipahan samalla vanteet puhtaaksi ja vahan päälle niin ehkä pysyy paremmin siistinä.
    Mopoton
    Lainaa (R@gdoll @ Heinä. 19 2010,21:27) kirjoitti
    Pisti kyllä vkl silmään ettei esim. uudessa 1000 R-bemussa ollut kelluvia etulevyjä?
    Bemarilla taitaa tuo kellutus olla toteutettu suoraan levyn kiinnityksessä vanteeseen.

Eli ei erillistä keskiötä ja niittejä levyssä.
    Lainaa (willik @ Heinä. 19 2010,19:07) kirjoitti
    En tiedä tuosta jarrupalojen leviämisestä kelluvilla levyillä(levy heiluu pyörimissuuntaisesti huomattavasti, ei juuri mitään sivuttain), mutta hyvin vittumaista ääntä ne pitää. Crossipyörissä käytetty kohtuu paljon. Tiedä mikä niissä mukamas olis parempaa...
    Täysin kelluvat levyt potkivat palat kauemmaksi, jotta levyt eivät lämpiäisi. Tekevät ison eron mm. Räyskälän kisassa. Muuten vaan perin ikävät ajaa. Edit: hakkaamisen huomaa, kun jarruttaa pienellä voimalla mutkaan sisään. Kahva hakkaa ikävästi käsille.

En tiedä miksi crossissa käytetään vastaavia. Luulisi, että siinä jarrut eivät ole niin kovilla. Vaikuttaneeko kulumiseen?

- JAM Racing Team -
    Joo ja tälleen äkkiseltään voisi kuvitella, että tulee myös satulalle vähemmän sivuttaisvääntöä, kun levy menee vastuksetta just siihen, mihin palat sen laittaa. Saatan toki olla väärässäkin.

Mutta ikävät ajaa? Mä kyllä tykkään kovasti. Tuntuma vaikuttaisi paremmalta. Enkä ole tuollaista hakkaamista huomannut.

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  16.  
    Hakkaaminen on ehkä liiottelua, mutta kahva nypyttää. Ainakin minulla vaikeutti maksimijarrupidon arviointia kallellaan, ja en ollut ihan yksin ongelman kanssa, sillä muutkin teamimme kuskit valittivat samaa. Ongelmat olivat pahimmat Motoparkin takasuoran jälkeisissä mutkissa ja alamäkimutkassa ennen paluusuoraa. *

Siksi käytin saman levyvalmistajam puolikelluvia muualla kuin Räyskälässä. Se voi toki olla jarrulevymerkistäkin kiinni.

Edit: Itse asiassa koin saman ongelman kahdella eri jarrulevymerkillä. Edit 2: Tosin molemmat olivat piparilevyjä. Toisissa ongelma poistui, kun vaihdoimme puolikelluvat niitit. Toiset jätimme täyskelluviksi Räyskälää varten.

- JAM Racing Team -