• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

10w40 vs 15w50 öljyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DerClown
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt tästä löytyy varmaan löytyy jo juttuu, mutta pistetääs ihan oma topicci asialle.

Eli mitä mieltä olette, te jotka ovat käyttäneet molemmat öljyt?

Olen aina käyttänyt 10w40 (Motul 5100) mutta nyt ajattelin vaihtaa 15w50 (Motul 5100). Ulkolämpötila liikkuu aina +5c -+30c kun prätkällä ajaa, ja nyt kuumilla kesäpäivillä mopon lämpötila nousee yli 100 astetta, niin vois tuo 50 sopia paremmin kun 40!

Ainakin Hondan ohjekirjassa on SAE-suositukset eri lämpötiloille. Omalla vekottimella voi näemmä päästellä +40 asti 40-öljyillä ja +50 asti 50-öljyillä.

Kyllähän siel lukee 10w40, mutta nehän pelaa varman päälle. 15w50 en menis laittaa jos asuisin esim. Lapissa.

Laatikko tuntuu ainakin vähän siltä että siinä olisi vettä kun lämpötila om nyt ulkona 30c ja prätkä 105c.

Mulla on ollu Motorexin 10w40. Mulla alko vaihdelaatikko takertelemaan rata-ajossa kuumalla kelillä. Ei meinannu aina saada isompaa pesään.

Vaihdoin Motorexin 15w50 ja ei ollut enää vastaavaa ongelmaa. Kerran tuntu kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä, että kytkin ei kunnolla pitäny.Mutta en muista kävikö niin toista kertaa.

Nykykään on Motorexin täyssynteettiset 10W50 ja on musta toiminu hyvin!

Mulla on ollu Motorexin 10w40. Mulla alko vaihdelaatikko takertelemaan rata-ajossa kuumalla kelillä. Ei meinannu aina saada isompaa pesään.

Vaihdoin Motorexin 15w50 ja ei ollut enää vastaavaa ongelmaa. Kerran tuntu kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä, että kytkin ei kunnolla pitäny.Mutta en muista kävikö niin toista kertaa.

Nykykään on Motorexin täyssynteettiset 10W50 ja on musta toiminu hyvin!
Joop, mutta kyllähän se pyörä lämpenee parissa minuutissa vaikka ulkona olisi vaan +10c. Paljon sen alle en mee sitt enää ajelee.

Kiva kuulla että on toiminnu!

Vaihdoin Motorexin 15w50 ja ei ollut enää vastaavaa ongelmaa. Kerran tuntu kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä, että kytkin ei kunnolla pitäny.
Tuossa mainituilla oireilla ja kerrotuilla viskositeettieroilla lienee samanlainen syy yhteys kuin Afganistanin tilanteella naapurin kissan kiiman alkuun.
tounge.gif

Itse uskon 15W-50 olevan parempi kampuralle yms lämpimässä/ääritilanteissa.

kysyin joskus bel rayn kuluttaja neuvonnasta, että antaako tuo paksumpi öljy vahvemman öljykalvon ja he vastasivat, että antaa.

ääritilanteilla tarkoitan, esim tl suzukin kampiakselia, pisteessä missä se leikkaa 10w-40:Sellä, niin 15w-50:sellä se vielä menee

Vaihdoin Motorexin 15w50 ja ei ollut enää vastaavaa ongelmaa. Kerran tuntu kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä, että kytkin ei kunnolla pitäny.
Tuossa mainituilla oireilla ja kerrotuilla viskositeettieroilla lienee samanlainen syy yhteys kuin Afganistanin tilanteella naapurin kissan kiiman alkuun.
tounge.gif
Jäykempi öljy kestää enemmän lämpöä, ei mene niin litkuksi kovissa lämpötiloissa.

Ei vaan korkeamman kuumaviskositeetin öljy säilyttää voitelukalvonsa lämpötilan noustessa paremmin. Lämmönkesto sinänsä on perusöljyn ainesosista kiinni.

"W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimässä (40 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa öljy on tuossa lämpötilassa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kuumassa (100 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana."

Ai? Se on ulkolämpötila joka tämän homman säännöt määrää? Okei, ehkä käynnistyshetkellä, mut entäs kun kone on siinä omassa normaalissa käyntilämpötilassa, meinaatteko, että ulkolämpötilalla on jotain merkitystä vielä koneen omaan normaaliin käyntilämpötilaan ja sitäkautta viskositeetteihin? No joo, tietty ilmajäähdytteiset puputtimet voi karsia pois...
talktohand.gif

Ai? Se on ulkolämpötila joka tämän homman säännöt määrää? Okei, ehkä käynnistyshetkellä, mut entäs kun kone on siinä omassa normaalissa käyntilämpötilassa, meinaatteko, että ulkolämpötilalla on jotain merkitystä vielä koneen omaan normaaliin käyntilämpötilaan ja sitäkautta viskositeetteihin? No joo, tietty ilmajäähdytteiset puputtimet voi karsia pois...
talktohand.gif
starttihetkihän sitä kuluttaa, ulkolämpötila on siksi tärkeä, koska siitä lähetään. tietysti voit käyttää vaikka suoraa 50 weight öljyä, jos pidät sen sisällä ja lämpimänä. venäjä tyyliin.

Back