Tuli tuossa renkaan vaihdon yhteydessä kirittyä ketjut keskituen varassa niin että kohtuu voimalla heiluivat sen vajaa 20mm suuntaansa siitä alhaalta.
Ajelin parisataa kilsaa ja hokasin että ne kirii vielä huomattavasti joustoissa ja kun on ite kyydissä.
Tietty himmasin ne heti sopivalle "löysyydelle.
Tulikin tuossa mieleen että olisko nuo voineet ottaa itteensä tuon parinsadan kilsan matkalla kun olivat aavistuksen liian kireällä??
Aina oon pitäny kettingit hyvässä rasvassa. Nyt kun puottaa pitemmän siivun niin ketjujen tappien kohdalle tulee semmoset kuivemman näköset viirut?? Onko tuo normaalia vajaan kympin ajetuille ketjuille vai kertooko että tuossa ehti vaseliinit ketjuilta kuivahtaa ja kohta noi alkaa venymään ja ääntämään??
Kuuluuko terveistä ketjuista kuulua mitään ääntä kun ajaa sopivalla tasakaasulla? Tulee pieni kahina mut en oo varma kuuluko se vaan nyt kun asia ajattelee ja pelkää pilanneensa lähes uudet ketjut
![]()
Elämäntapa motoristi.
Jos keskituen varassa (=takarengas ilmassa) ovat ketjut heiluneet kohtuuvoimalla 20mm, niin sanoisin että ne ovat olleet _todella_ kireällä. Ketjujen kireys kuuluu tsekata sillä painumalla, joka motossa on kun kuski on kyydissä ja silloinkin taitaa olla se 30mm löysät ilman että ketjuja tarvii pahemmin "painaa" suuntaan tai toiseen.
Terveetkin ketjut mun mielestä pitää kyllä pientä ääntä. Vaikea sanoa olisko nuo tosta ottaneet nokkiinsa. Pidä mieluummin vähän löysällä kuin liian kireällä ja tarkista tuleeko kiristystarvetta. Mun mutulla vaihtotarpeesta alkaa kieliä jatkuva venyminen ja tiuhaan toistuva kiristystarve.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
No ainakin Hondassa tsekattiin ketjut mopottimen ollessa sivujalan varassa ilman kuskia ja silloin löysimmässä kohdassa ketjussa 30mm liikevaraa.
Jos kuski päällä on löysää 30mm. ovat ketjut liian löysällä ja millä ihmeellä ne saa edes yksin mitattua?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Kannattaa lukea ohjekirjasta miten ne kyseisen pyörän ketjut tulee säätää. Kun laittaa ohjeiden mukaan eikä sen jälkeen enään murehdi asiaa ei mene varmastikkaan paljoa pieleen![]()
Ainakin tossa Hornetin ohjekirjassa käsketään pistämään pyörä sivutuelle ja vaihde vapaalle, jolloin ketjujen pitäisi siitä alaosan keskeltä nousta 30 - 40 mm. Siis ei kuskia päällä...
KTM 1290 Super Duke R '14
No perhana, sehän tuossa ärsyttääkin kun ohjekirjan mukaan tuli kiristeltyä ne, keskituoella ja heiluminen 30-45mm suuntaansa. Laitoin just tuon mukaan ja kun noita tunnustelin hiukka myöhemmin niin tuli semmonen fiilfi että ei hele, liian tiukalla, sano ohjekirja mitä tahansa![]()
Elämäntapa motoristi.
Ei kai se ole temppu eikä mikään penkillä istuessaan kokeilla kädellä liikematkaa. Hobiteilla toki vaikeampaa(Mopottelija @ Heinä. 10 2010,20:23) kirjoitti
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Jos on jo jonkin verran ajetut ketjut täytyy tarkistaa että se on se löysin kohta ketjusta mistä mittaat tuon kireyden. Eli säätö kohdilleen sitten pari kertaa työntelee edes takas ja mittailee ettei ole mistään kohtaa liian kireällä kun ne eivät kulu aina ihan tasaiseen nuo ketjut. Ja käsittääkseni tuo mitattava väljyys on se oikeasti väljä liike eli ei paineta sitä ketjua enään pidemmälle sen jälkeen kun se on jo kiristinyt.(jleino @ Heinä. 10 2010,21:01) kirjoitti
Tuskin ne sinne ohjekirjaan nyt ihan paskaa ovat kirjoittaneet ja veikkaan että hondan insinöörit osaavat perus motoristia paremmin määrittää koska ketjut ovat sopivan kireällä![]()
Kaksipuoleisella haarukalla ketjulla on taipumus kiristyä jonkin verran, kun vetää akselimutterin momenttiin.(jleino @ Heinä. 10 2010,21:01) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
No käsikopelolla voi arvailla liikevaraa istuen mopedin päällä ja kädellä alas kurottaen, mutta arviointikykyni ei pedanttiseen mielenlaatuuni yhdistettynä mahdollista ko. tapaa.(-JuhaK- @ Heinä. 10 2010,21:08) kirjoitti
Ja ketjujen kiristämisen jälkeen takapyörän suoraan saaminen onkin jo toinen juttu...
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Asiaa auttaa se, että laittaa ketjun ja rattaan väliin jonkun rätin tai vaikka ohuen ruuvarin varren. Pitää ketjun kireänä ja näin akseli ei kiristettäessä pääse liikkumaan taaksepäin.kirjoitti
Tai tuurnan tai 4-tuuman naulan.(1ossi1 @ Heinä. 10 2010,22:08) kirjoitti
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Se 30 milliä on varattu sille kuskin painolle.
Eli säätö sivujalla jolloin pyörän oma paino tulee huomioitua ja löysää täytyy olla noin 30 milliä. *Jos kuski painaa 150 kiloa niin sitten 40 milliä. *Sitä painavammat voi suosilla siirtyä lavettikuljetukseen.
No, yllättävän monessa mopossa säädetään takapyörän akselin asento kummallakin puolella olevalla suuntausruuvilla tai epäkeskolla.
Joten ei ole mieleen tullut laittaa rättiä/tuurnaa ketjun ja rattaan väliin.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
No se kiristyy silti kun laittaa mutterin momenttiin. Yllättävästi et ole tätä huomannut.(Mopottelija @ Heinä. 11 2010,00:25) kirjoitti
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Ehkä Bladeni oli sitten luonnonoikku, jonka takapyörä ei takahaarukan säätöruuveista kohdalleen laittamisen jälkeen muuttanut asentoaan akselin mutteria kiristettässä.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Minkäs mutterin sinä laitat momenttiin epäkeskolla säädettävässä taka-akselissa? Eihän siinä ole akselimutteria...(Murina @ Heinä. 11 2010,12:40) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Duh.. stupid me. Meni ajatus sikaisin.(wekkuli @ Heinä. 11 2010,15:00) kirjoitti
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Kyllä kaverin Rexissä on akselimutteri, vaikka akselin asema säädetäänkin epäkeskon avulla kummallakin puolella.
Esim. VFR onkin eri juttu, koska siinä yksipuolisen haarukan suhteen säätyy takapyörän etäisyys epäkeskolla, muistaakseni lukitaan kuitenkin mutterilla sekin.
Mitäs se asemointipalikka vaikuttaa akselin kiristystapaan?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Ei sillä kuskin painolla ole mitään väliä. Valmistajan ohjeessa ketjut on sellasessa kireydessä että varaa jää vaikka takahaarukka olisi vaakasuorassa jolloin ketjut ovat kireimmillään sitten kun menee vielä syvemmälle niin rupeaa taas jo löystymään.(Geronimo @ Heinä. 11 2010,00:24) kirjoitti
Niin, moniko säätää ketjut uudelleen jos ottaa kyyditettävän?
Ja jonkun mukaan ne pitäisi säätää kuski ja kyyditettävä pyörän päällä...
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Tai sormen...(TiTu @ Heinä. 10 2010,23:20) kirjoitti
![]()
Heh, alkuperäinen kysymys onkon jo unohtunut aikaa sitten uuden ja mielenkiintoisemman väännön takia
Nyrkkinä vois pitää että mieluummin hieman liian löysällä kun kireällä, ja tuossa huoltomanuaalissa neuvotaan kohdistamaan kilon veto suuntaansa sitä ketjun liikevaraa tarkistettaessa. Ja olen huomannut itsekkin saman seikan jokaisessa mopossani josta aiemmin mainittiin, ketjut kiristyvät kun emäakseli vedetään momenttiin, vaikka siellä haarukoiden päissä molemmilla puolilla on nuo oivat säätömutterit.
Takapyörän suoraan laittamisessa auttaa asteikko haarukassa mutta siinäkin täytyy huomioida suhteellisen suuri välys kun akselia säätää suuntaansa.
Yskinkertainen toimenpide joka vaatii kuitenkin yllättävän paljon paneutumista
Elämäntapa motoristi.
sattuman oikusta laitoin kuussatkuun aikanaan D.I.D. ZVM 520 ketjun. tarkoitettu vissiin hiukan eri kaliiberin vehkeisiin. ajelin kolme täyttä kesää ja osan neljättäkin kunnes myin mopotin pois. ehkä jotain 15tkm tuli rallattua tuolla ZVM:llä eikä sitä tarvinu kiristää kertaakaan. ihmettelin hiukan issekin.(wekkuli @ Heinä. 10 2010,19:51) kirjoitti
joo ja aiempi ketju loppui sitten tosiaan silleen että loppumatkasta sai kiristää joka toinen viikko..
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Ei liity mitenkään alkuperäiseen aiheeseen mutta pakko avautua. Kävin vaihdattamassa pyörään takarenkaan alan liikkeessä joka on vielä merkkihuolto. Sellaset varmaan kolme viikkoa sitten. Sen jälkeen jotain omituista ääntä kuului kun veti moottori sammuksissa aina ruutuun. En sitä sen suuremmin ihmetellyt kun oli se vesipumppukin rikki - ajattelin että se kuului sieltä.
Äsken kävin rasvaamassa ketjut kun näyttivät likasilta. Huomasin, että ketjun välys oli laitettu ammatti-ihmisten toimesta aivan perseelleen. Siis huoltomanuskan mukaan pitäisi olla 25 - 35 milliä. Mittasin ketjun kireissä kohdissa alle sentin välystä. Taisi olla pahimmillaan 8 mm ja sitten normisi vähän enemmän. Eli noin kolmanneksen siitä mitä sen pitäisi olla.
Veistelin itse välyksen kohilleen mutta voi perseen suti näitä ammattiliikkeitä. Onneksi toi ei ole kovin iso homma tehdä.
Taas jälleen on mainittava sana kitka, se koskee kaikkea materiaa joka liikkuu. vaikka tuo ketju on kireäälä se ei sanottavasti vielä parin sadan kilsan pätkällä haittaa mutta siitä on haittaa rasvalle. Liian kireä ketju kuumenee kitkan ansiosta ja aiheuttaa venymistä ja kuumuutta joka hävittää rasvan. Kejtu venyy huolimatta siitä onko oikein kiritty vai ei, kaikki äkkilähdöt kysyvät ketjulta kestävyyttä. Niin terästä kuin onkin se todellakin venyy ja mitä suurempi lämpö sen suurempi vaikutus. Vaikutus taas antaa hammasrattaille rahinaa ne ikäänkuin rallattaa, johtuen siitä että ketju on liian venynyt tai liian tiukalla ja tai tuo venyminen puolestaan on hakeutumista hammasrattaan piikistöön, kun sitten ketjun akselivälit on pidemmät kuin hammasrattaan hammasjako, syntyy kaikenlaisia ääni. Siitä pahimmillaan seuraa päältä lipsuminen joka ei aina ole mieluinen tapaus. Siinä saattaa ketju hirttää kiinni johonkin ja se on menoa sen jälkeen joko vetopäähän tai muuten mettähallitusta jututtamaan. Kiristäessä mieluiten vähän reilummin löysiä kuin liiaksi kiinni, ja ne merkit jotka taka-akselilla on kannattaa laittaa muistiin ennen kiekon irrottamista ja silloin vältytään arvailuilta missäköhän se oli? Pikkasen kun on malttia ja katsoo enemmän kuin aikoo nähdä on usein melko kannattavaa näissä mopottimissa. Turvallista matkaa kaikille.
Mutta en minä mitään tiedä kunhan taas horisin joutavia.
Ketju ei veny, mutta ketjun lenkkien nivelet kuluvat jolloin ketju saa pituutta lisää. Niinkuin täällä on jo mainittu monta kertaa: mieluummin ketju löysällä kuin kireällä ja hyvässä rasvassa.(templeton @ Heinä. 25 2010,20:56) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Muutamasta puljusta niin huonoja kokemuksia, ettei pyörää oikeen uskalla mihinkään viedä.(opmdevil @ Heinä. 25 2010,20:01) kirjoitti
Mitään oikeita momenttejakaan ei kukaan käytä. Pultit mihin kireyteen milloinkin (välillä liian löysälle ja välillä mopolla hervetin tiukkaan) ja työ on muutenkin huolimatonta. Perkl...
Parempi ku tekee ite niin paljon ku pystyy.
Mitäs jos pitää ketjuja liian löysällä niin eikös se taas syö ratasta aika tavalla. esim. jos ajotapa on ns. hyökkäävä paljon nopeita kiihdytyksiä.(BlackCat @ Heinä. 25 2010,21:47) kirjoitti
Lapsuudesta huonoja kokemuksia tuosta löysälle jätöstä. Kerran 125cc kiihdytettäessä ketjut vei takarattaan piikeistä puolet huit helvettiin. Tietty en muista enää mut saattohan se olla et silloi ei niin usein muistanut kiristellä et oli jo luvattoman löysällä ketjut.
Kawasaki ZX-10R -07