Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

    Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia.

    Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä.. Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön.
    Yamaha XJR 1300 -05
    Entinen: Honda CBR 600f -99
    Don't drive faster than your guardian angel can fly.
  2. #2
    vauhti kohilleen ja renkaat kunnossa.
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  3. #3
    Lainaa (karivei @ Heinä. 04 2010,20:35) kirjoitti
    vauhti kohilleen ja renkaat kunnossa.
    Nuo molemmat on ok, renkaissa pintaa reilusti ja varovainen kuski muutoinkin. En toki sanoisi ettenkö koskaan ikinä tulis mihinkään liian kovaa tilannenopeutta, mutta pääsääntöisesti järki mukana.
    Yamaha XJR 1300 -05
    Entinen: Honda CBR 600f -99
    Don't drive faster than your guardian angel can fly.
  4. #4
    Kyllähän se on kriittisintä sateella, millainen pinta siellä renkaan alla on. Pikipaikkaukset, tiemaalaukset, kaivonkannet, hiekka, suolattu kivikatu, jne. ovat paljon liukkaampia kuin normaali märkä asfaltti.
    Huono tie, parempi mieli
  5. #5
    Lainaa (HelinäX @ Heinä. 04 2010,20:31) kirjoitti
    Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

    Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia. *

    Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä.. *Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön. *
    Ihan hirveessä kaatosateessa jään odottelemaan... tulitikkuaskin kokoinen pala mikä renkaasta on tiessä >>> ei se sateella kauheesti pitele.
    Normisateessa >>> muuten vaan varovasti. Eikä mutkat ole nautintoa silloin .

    Varovasti siis sateella.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  6. #6
    Hyvä ettet kaatunu. Mä kippasin prikulleen samallalailla uudella asfaltilla liittymään käänyessä. Ikävälle tuntu kun hieman sattu ja kastu perse sekä muovinpalastakin hieman ympärillä. Tympäs vielä enemmän ku punnersin mopon pystyyn ja sarvet ja etukolmiokin oli päin kettua ja siitä sai jatkaa nilkuttamalla kotia kohti=/

    Kokeilin jalalla kohtaa, ja se oli aivan sairaan liukas. Nyt jussina tuli työnnettyä lapissa kaatosateessa joku kuutisensataa kilsaa ja siinä alko jo tuntumaa saada kakspäälläki. Marssi vauhti oli reipas sateestakin huolimatta ja mutkiinki uskalksi kohtuudella ajaa. Muakin kiinnostas tietää että missä se pidon rajaa menee, tai kuinka sen huomaa muuten ku lippaamalla?

    MotoGP:tä kun kahtoo niin kaverit luistattaa kunnolla mutkista lähtiessä ja jarrulla siihen tultaessa. No, tuota jälkimmäistä on tullu itekki usen harrastettua, mutta kun kaasun avaa mutkassa niin jännittää, sekä se ettei kertakaikkiaan uskalla kovin kantata. Miksi omien kokemusten mukaan pito lähtee kerralla eikä ainakaan mua ole varotellut

    Soralla tietty erijuttu enskalla ajaessa, mikä lie kun asfaltilla vaan ei yhtälailla taito riitä

    Vinkkejä vaan gurut tulemaan
    Elämäntapa motoristi.
  7. #7
    eipä se puhdas asvaltti ole mitenkään liukasta, likaista taas on vaikea havaita. liukkaimmiillaan pinta on heti sateen alettua, jolloin kannattaa olla varovainen.

    taajamissa ja risteyksissä nyt muutenkin kannattaa varoa ja välttää ajamasta urien välissä. varsinkin valoristeyksissä se on kaikkein liukkain kohta.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  8. #8
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 04 2010,22:09) kirjoitti
    eipä se puhdas asvaltti ole mitenkään liukasta, likaista taas on vaikea havaita. liukkaimmiillaan pinta on heti sateen alettua, jolloin kannattaa olla varovainen.

    taajamissa ja risteyksissä nyt muutenkin kannattaa varoa ja välttää ajamasta urien välissä. varsinkin valoristeyksissä se on kaikkein liukkain kohta.
    Juurikin noin.

    Jos ajelee liikenteen mukaan rauhallisesti, hyväkuntoisilla renkailla pystyy ajamaan aikalailla ku kuivalla - siis jos alla on puhdas asfaltti.

    Mut hiekka ja savi/muta, pikipaikat, maalaukset on liukkaita. Noi risteys alueet on usein liukkaita,varsinkin keskeltä kaistaa- varsinkin jos on raskaan liikenteen suosimia. kaupungissa kannattaa varmaan pysyä renkaan uran kohalla, varsinkin jos tie on märkä.
    Raskaasta kalustosta tahtoo tippasta rasvaista kuraa, öljyä, yms rankaan urien väliin ja joskus tankista tai tankatessa ylivaluneita dieseleitä. Joskus jopa vanhoista autoista vuotaa tankki.
    Diesel on erittäin liukasta, varsinkin veden kanssa - bussireiteillä ja huoltoasemien ja bussiasemien likellä kannattaa kattoa tarkemmin.

    Sit sen mitä ajamisessa voi huomioida, on pehmeämmät otteet. sievästi jarrulle ja kaasulle.
    Toiset sanoo et isommallavaihteella jottei oo voimaa niin mut jos on raskas kaasukäsi ja/tai kovasti alhaalta vääntävä kone niin pienemmällä vastaa tarkemmin kaasuun eikä ampaise niin kierroksille niin jos sit luistaakin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  9. #9
    Risteysalueilla on monasti myös naftaa ja bensaa. Silloin on kuin jään päällä ajelisi ja liukkaimmillaan se onkin juuri silloin kun tie on hiukan kostea. Sitten kun on kunnolla jo tullut vettä niin on litkut huuhtoutunu pois.
    BMW F800GT
  10. #10
    Joskus tuli sateella välteltyä paikallisbussien reittejä, ne kun tuppasivat kesän kynnyksillä pudottelemaan hydrauliikkaöljyjään syystä tai toisesta reiteilleen ja sateella ne olivat todella liukkaita kohtia.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  11. #11
    jos on ollut pitkään kuivaa, ja sitten alkaa sataa, vähän aikaa on todella liukasta. Ei kuitenkaan mikään ongelma, kunhan a) ottaa asian huomioon ja b) renkaat on kunnossa.

    Hyvän, ennustettavan ja lineaarisen märkäpidon tarjoavilla kumeilla on jopa ihan hupaisaa ajella sadekelillä, ja siinä oppii pyörän hallintaa ja pidon rajoja aika kivasti. Kaikki renkaat tosin eivät ole tuossa kohti todellakaan samalla viivalla. Ja aloittelijalla ymmärrettävästi ei ole vielä myöskään ajamisessaan sellaista rentoutta, minkä tuo vaatii.

    Väärä jarrutustekniikka on varmaankin suurin yksittäinen syy, miksi mennään sateella turvalleen. Eli lisää vaan kilometrejä mittariin, sieltä se löytyy.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  12. #12
    Lainaa (HelinäX @ Heinä. 04 2010,20:31) kirjoitti
    Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.
    tuohon vielä..

    Kuvauksen mukaisessa tilanteesa CBR 600f *tuskin puskee keulaa jollei oo todella kovakourainen kaasun kans - taikka tiellä jotain liukasta, johon "ajourasta sivussa" viittaa. Joten vaan ajoa pehmein ottein sateessa, niin kammo katoaa. Ja kattelee noi missä voi olla liukasta

    Joku on levitelly autolla jotain liukasta, bensaa/dieseliä/muita nesteitä/kuraa.

    Itse asiassa keväisin/alkukesäisin on aika yleistä että siellä on noita, kun kesäautot ja ekat omat autot lähtee liikkeella - siis halvat louskut.

    -- itekin oon kerran bensaan tai dieseliin liukastunut. Oli joku ajellu kisalinjoilla, kadunkulmissa oikoen ja pitkät norot nestettä valunu tielle joka jarrukohdan jälkeen. Huomasin liian myöhään ja sit mentiin- hitaasti, mopo liukui kyljellään n 2 m, itse n30 cm..
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  13. #13
    Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vaan jatkaa harjoittelua ja kehittää havainnointia. Vähän olis vielä tekemistä noissa sujuvissa vaihteen vaihdoissakin, kun tuppaa vielä leikkimään herkästi kengurua pienillä vaihteilla, vai johtuisko se sittenkin vaan bensasta??
    Yamaha XJR 1300 -05
    Entinen: Honda CBR 600f -99
    Don't drive faster than your guardian angel can fly.
  14. #14
    Lainaa (Naakka @ Heinä. 04 2010,20:51) kirjoitti
    Lainaa (HelinäX @ Heinä. 04 2010,20:31) kirjoitti
    Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

    Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia. *

    Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä.. *Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön. *
    Ihan hirveessä kaatosateessa jään odottelemaan... tulitikkuaskin kokoinen pala mikä renkaasta on tiessä >>> ei se sateella kauheesti pitele.
    Normisateessa >>> muuten vaan varovasti. Eikä mutkat ole nautintoa silloin *.

    Varovasti siis sateella.
    Taivas aukeni. Ajettiin kuutta kymppiä moottoritiellä autojen kanssa samaa vauhtia. Sadepisarat rummuttivat kypärää ja reisiä kuin hauleja olisi ammuttu. Salamat valaisivat aavemaisesti tien vieruksia. Yksi mahtavimmista ajokokemuksistani.

    Hyvät renkaat ja tilanteen mukainen vauhti.
  15. #15
    myöskin renkaissa hyvin suuria eroja.
    Vanhoilla kumeilla tuntu lipsuvan kokoajan, nykyisillä uskaltaa ajaa suuremmin säikkymättä..
  16. #16
    Lainaa (kiivi3 @ Heinä. 05 2010,18:20) kirjoitti
    myöskin renkaissa hyvin suuria eroja.
    Vanhoilla kumeilla tuntu lipsuvan kokoajan, nykyisillä uskaltaa ajaa suuremmin säikkymättä..
    Juuri näin, jos on vähänkin vanhemmat gummit niin paras pito on kateissa vaikka kuviossa oliskin pintaa vielä pitkäksi aikaa. Renkaat kannattaa ajaa kesässä loppun niin on joka kesä hyvät gummit alla

    Niin jos keulaa on keventänyt vielä vaihtotilanteessa niin tilanne nopeus ja kahvan kääntö on ollut tilanteeseen nähden väärä.
  17. #17
    Betonitie (Tampereella ainakin osa ohitustien rampeista edelleen) on tosi liukas sateella. Samoin liikenneympyrät.



    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  18. #18
    Sadekelille ainoa kuvaava sana on yllättävä. Pito voi olla yllättävän hyvä,tai sitten yllättävän huono. Isoilla teillä kannattaa pitää nopeudet kohtuullisina vaikka esim motarilla rajoitus sallisi 120,niin monsuunissa kannattaa jättää käyttämättä tämä optio.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  19. #19
    Lainaa (jaket @ Heinä. 06 2010,20:22) kirjoitti
    Isoilla teillä kannattaa pitää nopeudet kohtuullisina vaikka esim motarilla rajoitus sallisi 120,niin monsuunissa kannattaa jättää käyttämättä tämä optio.
    juuri näin, silloin kun tiellä alkaa olla selkeä vesikerros, vauhtia on syytä tiputtaa, ja oikeastaan jo ennen tätä on osattava hieman seurailla, paljonko ajourissa on vettä; jos urat on syviä, sitä voi kerääntyä niihin aika äkkiä. Vesiliirto ei mp:llä ole mikään hauska kokemus.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #20
    Lainaa (Athene @ Heinä. 06 2010,13:59) kirjoitti
    Betonitie (Tampereella ainakin osa ohitustien rampeista edelleen) on tosi liukas sateella. Samoin liikenneympyrät.
    Siis missä Tampereen tien rampeissa on betonia? En ole vielä huomannut ja kuitenkin kohtuullisen tarkkaan ajanut kaikki rampit läpi.

    Ja sateella ajamiseen, tai yleensäkin liukkaankelin ajoharjoituksena, auttaa soralla päästely. Ei muuta kuin etsit sopivan soratien ja puhallat hieman vauhtia fillariin ja työnnät menemään. Kyllä siellä kyykkykin kulkee kunhan antaa riittävästi vauhtia, muttei liikaa...
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  21. #21
    Lainaa (Aarra @ Heinä. 05 2010,17:59) kirjoitti
    Lainaa (Naakka @ Heinä. 04 2010,20:51) kirjoitti
    Lainaa (HelinäX @ Heinä. 04 2010,20:31) kirjoitti
    Kävin vähän luistelemassa sateessa, meinas eturengas livetä alta yhdessä risteyksessä. Olipa kurja tunne ku rengas lipes vähän alta, hetken oli olo että nyt kippas, mutta löyty sen verta pitoa että kunnialla selvittiin. Vauhti oli olematon, tosin tosi tyhmästi vaihdoin just ennen kurvia kakkoselle niin se luultavasti kevensi keulaa sen verran hetkellisesti että kun olin vähän ajourasta sivussa niin rengas vähän lipesi.

    Sen jälkeen olo olikin että pyörän renkaat luistaa suorallakin, vähän tais säikäyttää noviisia. *

    Mutta sitten vois laittaa ohjeita tulemaan kokeneemmilta, koska myös sateella voi ajaa turvallisesti. Perusknopit tiedossa: suojatie yms. maalatut merkit ja uus asfaltti on liukkaita, ei ajouriin ajamaan ku vettä paljon tiellä jne.. Milläs muulla sitä voi edesauttaa että pysyis jatkossakin pystyssä.. *Ei tekis mieli liukua pyörän kans pöpelikköön. *
    Ihan hirveessä kaatosateessa jään odottelemaan... tulitikkuaskin kokoinen pala mikä renkaasta on tiessä >>> ei se sateella kauheesti pitele.
    Normisateessa >>> muuten vaan varovasti. Eikä mutkat ole nautintoa silloin *.

    Varovasti siis sateella.
    Taivas aukeni. Ajettiin kuutta kymppiä moottoritiellä autojen kanssa samaa vauhtia. Sadepisarat rummuttivat kypärää ja reisiä kuin hauleja olisi ammuttu. Salamat valaisivat aavemaisesti tien vieruksia. Yksi mahtavimmista ajokokemuksistani.

    Hyvät renkaat ja tilanteen mukainen vauhti.
    Sitten kun keli menee ihan överiksi, ajaminen muuttuu taas kivaksi. Mutta ei siinä paljoa yli 60 tarvii enää ajella. Ihan jo siksi että näkyvyys on heikko. Normisateessa ajaminen on aika mälsää.



    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  22. #22
    Lainaa (mopokesa @ Heinä. 07 2010,11:27) kirjoitti
    Siis missä Tampereen tien rampeissa on betonia? En ole vielä huomannut ja kuitenkin kohtuullisen tarkkaan ajanut kaikki rampit läpi.
    Ainakin tuo herwoodin valtaväylän ja ohitustien liittymä. Osittain se on asfaltilla korvattu, mutta betonia on mielestäni edelleen jäljellä. Liukkaaksi en ole havainnut sateella vaikka rupulikumit alla. Vauhtia minulla on kuitenkin enimmäkseen rajoituksen mukaisesti.

    Epämääräisen pidon kaarteessa/käännöksessä on mielestäni aina hyvä vaan pitää edes jonkinlainen veto koko ajan päällä, vaikka tuntuu että nopeus ei ole riittävä/tai aivan liikaa tai vetoalue kohdalla niin vaihda vasta suoremmalla, ettei se nyi. Jos on liian nopea niin laahaa jarrua ja luistata kevyesti kytkintä, veto koko ajan päällä mutta hidastuen.
    Itselläni tuppaa twini nykähtämään helposti vaihteen vaihdossa alaspäin.

    Ylöspäin vaihto menee todella nätisti jos laittaa jalalla ensin vähän painetta vaihdekeppiin ja sitten irrottaa kytkintä, menee melkein itsestään päälle ja todella pehmeästi.
  23. #23
    Parkkihallien betonilattiat on todella liukkaita sateella. Eilen sai todistaa, kun yksi meni pyörällä nurin ja itselläkin oli sama lähellä, vaikka kävelyvauhtia ajettiin todella varovaisesti.
  24. #24
    Lainaa (mopokesa @ Heinä. 07 2010,11:27) kirjoitti
    Ja sateella ajamiseen, tai yleensäkin liukkaankelin ajoharjoituksena, auttaa soralla päästely. Ei muuta kuin etsit sopivan soratien ja puhallat hieman vauhtia fillariin ja työnnät menemään. Kyllä siellä kyykkykin kulkee kunhan antaa riittävästi vauhtia, muttei liikaa...
    Ei lainkaan tyhmä ajatus.

    Veikkaisin että sinne sun tänne luistelevat renkaat on kohtuu tuttuja jokaiselle joka enempi soralla joutuu/pääsee ajamaan.

    Ei tule niin kulman takaa se että pito voi olla hieman huterakin välillä.
    Eikä varsinkaan se mitä sitten tapahtuu kun se pito hetkeksi häviää.
  25. #25
    Joopajoo, on se liukasta, vittu kun vituttaa!!!!!!! jäi reissut sit tekemättä.
    Eilen Kellokoskella tuli mentyä nutulleen, märkä asfaltti, naftaa tiellä, sateenkaaren värit siinä kohtaaa loiseteli, kun lipan jälkeen tutkin paikan. Vauhtia 40 kosketus etujarruun ja sit mentiin, ei kerenny kissaa sanoon. Paikalla ihme pinta, peukunpään kokosta kiveä ! Mopo päreiks, kuskilla peukku rikki.
    Pe ortopedille, ja sit leikataan. Takarenkaan vaihtoon olin menossa, tulikii isompi remppa sit, abt 3 viikko mopo pois pelistä, kuskista ei vielä tietoo kui menee. Mutta että vituttaa!
    Se on sit loppuloma
    Vaaraton puolihullu, mä mistään mtn tiiä, kuhan ajelen.
  26.  
  27. #26
    Kysele paikalliselta polliisilta tai pelastuslaitokselta jos niilltä sattuisi olemaan tieto naftan levittäjästä, saisit maksajan...
    Jotain, jossain, silloin tällöin!