Sivu: 2 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 123:sta
  1. #31
    Lainaa (dirlandaa @ Elo. 05 2008,19:06) kirjoitti
    Terve!

    Onko kenelläkään tietoa, että vieläkö tuohon hitaaseen ryhmään mahtuisi? Olen ajelemassa huomenna lomareissulla tampereelta varkauteen ja 1. ratapäivä kiinnostaisi kovasti.

    Niin, ja riittääkö, että on 10:30 perillä?
    Hidas ryhmän on ennakkoilmoittautumisten perusteella täynnä. Ainahan joku tietysti saattaa jättää tulematta.
    Keskiryhmässä ja nopeassa on tilaa.

    Ilmoittautuminen on klo 10.00->
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  2. #32
    Lainaa (marnik @ Elo. 05 2008,18:46) kirjoitti
    minä tulen noin 8.30 varkauteen . . ajan siitä teboil severin kautta mikä on siinä abc :n vieressä ja katon näkyykö ketään sen näköstä joka ois lähössä virtasalmelle *
    Itse varmaan lähden ajelemaan tuossa kahdeksan maissa ja ajattelin osittain mutkien kautta tulla Motoparkiin.
  3. #33
    Ei pääse tulemaan duunijuttujen takia, eli paikka vapaana keskiryhmässä(vaikka taitaa tilaa olla muutenkin)
    -T
  4. #34
    Kouluttaja BANDIT-R:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2007
    Mänttilä
    MotOrg ry jäsen
    Etelästä tulijat Mäntsälän P-Shell. Lähtö 7.40 Siitä sit suoraan motoparkkiin. Mukaan letkaan mahtuu
    Hallitusaktiivi,EVP
    Honda CBR1000F 1991
    Toyota Celica 1990


  5. #35
    ---- * mäkin jouduin feidaamaan..
    oli vähän liian hapokasta ruveta keskellä yötä pyörään vaihtaa renkaita ja pakkaan sitten kärryyn, kun olin juuri Oulusta kotio (600km/9h) ajellut. * - toivotaan, että iskee hyvää settiä paikalle ehtineille. /z
  6. #36
    Kiitos taas kaikille järkkäreille kivaa oli.Olen hiukan puhki sillä
    760km tuli lisää mittariin päivän mittaan.Vielä kun saan
    ajolinjat kohdalleen niin kyllä se siitä. Ahvenistolla jatketaan.
    Hidas ja vanha.
  7. #37
    Vaiherikas päivä pikkuhiljaa takanapäin.

    Ratapäivä oli sinällään todella mukava ja onnistunut, kiitokset järkkäreille, liputtajille, kanssa-ajajille ja -Hanskille- varsinkin monista hyvistä vinkeistä ja jutuista. Ajo tuntuikin harvinaisen mukavalle koko päivän ja voimatkin riitti kohtuullisesti loppuun asti. Lipanneiden puolesta harmittaa tietysti, Tarun puolesta erityisesti, mutta täytyy vaan ottaa kokemuksesta oppia.

    Eka starttiharjoittelu oli kokemus sinänsä. Porukkaa lappas ohi molemmin puolin, oma mopo halus vaan orhistella. Toinen meni jo paremmin, mikä sekään ei tosiaankaan ole paljoa.

    Viimeisessä setissä alkoi sitten tapahtumaan enemmänkin. En ihan tiedä että mikä liittyy mihinkin vai liittyykö mitenkään, mutta kun tapahtumasta kiinnostuneita oli useampia niin kerron sen niin kuin koin. Elikkä pääsuoran päässä vilkaisin mittaria, näytti 249. (Yleensä en vilkuile sitä). Oikea nopeus siitä ehkä jotain -15. Polkasin vaihteen pienemmälle, mutta tuli välivapaa, jota ei oo tuolla pyörällä ennen sattunut. Ihmeissäni oudosta tilanteesta jarruttelin pääsuoran jälkeiseen vasempaan ilman moottorijarrua etusella, enkä kiireessä huomannut pitää kytkintä pohjassa. Vaihde nappasikin kurvissa itsestään päälle ja heitti takapään pieneen luistoon, ei paha paikka. Seuraavassa vasemmassa perä olikin sitten täysin pitelemätön, ehdin vaan ajatella että "nyt mennään" kun se tuli rinnalle, ja heti perään "eipäs mentykään", jotenkin sain pidettyä sen pystyssä ja annoin mennä hiekan puolelle. Takanatulijoilla oli varmaan mielenkiintoista katsottavaa.

    Mielessäni mä liitin nää tapahtumat yhteen ja ajattelin sen jälkimmäisen viittä-vaille highsiderin johtuneen jotenkin siitä välivapaasta, ja niinpä en pysähtynytkään vaan jatkoin jouheasti hiekalta suoraan vapaaseen rakoon radalla. Tämähän oli tietysti suuri moka, olisi pitänyt pysäyttää hiekalle ja tutkia tilanne, mutta kun se välivapaa-juttu sotki ajatukset. Onneksi sitä öljyä ei kuitenkaan haitaksi asti tainnut sinne radalle levitä.

    Seuraavassa vasemmassa oli perä taas rinnalla, ja silloin tajusin että nyt on takarenkaassa vikaa ja vedin sivuun.

    Koneesta tuli öljyä ihan suoraa juoksua, takarengas oli vasemmalta puolelta kuin öljyastiassa kasteltu. Luulin ensin*että putsari ois löystynyt, mutta siitä ei ollut kysymys. Purin äsken vehjettä vähän ja syy vuotoon on eturattaan ja ketjun etupuolella olevan u:n muotoisen teräsohjurin- tai mikä nyt onkaan - kiinnikkeissä. Se on kolmella pultilla kiinni. Alimmaisesta pultista oli jenget repeytyneet, ja ilmeisesti repeytynyt jenganosa sekä pultti ovat kiilautuneet ketjun ja starttimoottorin puoleisen seinämän väliin ja repäisseet sen puhki. Tai sitten tämä on vaan seuraus ja syy jossain muualla, en saanut sitä nyt enempää purettua kun ei oo kotona riittävän isoo hylsyä että sais eturattaan pois ja näkis sen alle. Avatessani eturattaan suojakotelon, pultti oli ketjun ja revenneen kohdan välissä, revennyttä jenganosaa ei näkynyt. Pultti oli kyllä täysin ehjä, joten ei se yksin ole voinut sitä reikää tehdä. Lisää purkamalla selvinnee enemmän.

    Joka tapauksessa öljy on tullut suoraan tuosta repeämästä, eikä se ole ihan pieni.

    Otin kohdasta pari valokuvaa, voin laittaa ne huomenna näytille jos kiinnostaa.

    Remontti ei tule oleen ihan pieni kun on reikää kyljessä ja revennyttä jengaa eri valuosissa, joten täytynee lopetella tältä kaudelta ja korjailla talven aikana. Ahvenistolle tullaan sitten FJRllä pujottelukepiks.

    Oli siinä vehkeessä nyt loppujen lopuks mitä hyvänsä rikkipilalla, itse olen tapahtumaan tosi tyytyväinen kun selvisin tilanteesta kaatumatta, eikä kukaan muukaan saanut siipeensä tämän takia.

    Jii-äm:lle ja hänen seuralaiselleen vielä suuret kiitokset minun ja öljyruiskuni kotiin toimituksesta. Aivan mahtava homma.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  8. #38
    Lainaa (KariFi @ Elo. 07 2008,00:22) kirjoitti
    Oli siinä vehkeessä nyt loppujen lopuks mitä hyvänsä rikkipilalla, itse olen tapahtumaan tosi tyytyväinen kun selvisin tilanteesta kaatumatta, eikä kukaan muukaan saanut siipeensä tämän takia.
    Muiden tilannetta ei helpottanut pyöräsi parkkeeraaminen radalle, ja vieläpä kohtuullisen pahaan paikkaan.

    Yksinkertaisesti, jos pyörällä ei voi ajaa, pyörä ehdottomasti parkkiin asfaltin ulkopuolelle turvalliseen (sisäkaarteen puolelle) paikkaan!

    -Hese
  9. #39
    Lainaa (Hese929 @ Elo. 07 2008,01:17) kirjoitti
    Muiden tilannetta ei helpottanut pyöräsi parkkeeraaminen radalle, ja vieläpä kohtuullisen pahaan paikkaan.

    Yksinkertaisesti, jos pyörällä ei voi ajaa, pyörä ehdottomasti parkkiin asfaltin ulkopuolelle turvalliseen (sisäkaarteen puolelle) paikkaan!

    -Hese
    Jeps. Olis pitänyt ajaa suosiolla reilusti hiekan puolelle. Nyt jätin sivutuen asfaltille niin pysyi pystyssä. Normaalia ajolinjaa se ei kyllä ollut lähelläkään.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  10. #40
    Lainaa (KariFi @ Elo. 07 2008,00:22) kirjoitti
    Viimeisessä setissä alkoi sitten tapahtumaan enemmänkin. En ihan tiedä että mikä liittyy mihinkin vai liittyykö mitenkään, mutta kun tapahtumasta kiinnostuneita oli useampia niin kerron sen niin kuin koin. Elikkä pääsuoran päässä vilkaisin mittaria, näytti 249. (Yleensä en vilkuile sitä). Oikea nopeus siitä ehkä jotain -15. Polkasin vaihteen pienemmälle, mutta tuli välivapaa, jota ei oo tuolla pyörällä ennen sattunut. Ihmeissäni oudosta tilanteesta jarruttelin pääsuoran jälkeiseen vasempaan ilman moottorijarrua etusella, enkä kiireessä huomannut pitää kytkintä pohjassa. Vaihde nappasikin kurvissa itsestään päälle ja heitti takapään pieneen luistoon, ei paha paikka. Seuraavassa vasemmassa perä olikin sitten täysin pitelemätön, ehdin vaan ajatella että "nyt mennään" kun se tuli rinnalle, ja heti perään "eipäs mentykään", jotenkin sain pidettyä sen pystyssä ja annoin mennä hiekan puolelle. Takanatulijoilla oli varmaan mielenkiintoista katsottavaa

    Mielessäni mä liitin nää tapahtumat yhteen ja ajattelin sen jälkimmäisen viittä-vaille highsiderin johtuneen jotenkin siitä välivapaasta, ja niinpä en pysähtynytkään vaan jatkoin jouheasti hiekalta suoraan vapaaseen rakoon radalla. Tämähän oli tietysti suuri moka, olisi pitänyt pysäyttää hiekalle ja tutkia tilanne, mutta kun se välivapaa-juttu sotki ajatukset. Onneksi sitä öljyä ei kuitenkaan haitaksi asti tainnut sinne radalle levitä.

    Seuraavassa vasemmassa oli perä taas rinnalla, ja silloin tajusin että nyt on takarenkaassa vikaa ja vedin sivuun.
    Ei siellä kyllä öljyä radalla ollut sillä mä ajoin siitä varovasti läpi
    ton episoodin jälkeen ja ei pyörä vikuroinnut,ilmeisesti ne öljyt
    lensi sun takaselle eikä radalle.Sinällään hassu homma että se
    että se porsi eturattaan luota.
    Hidas ja vanha.
  11. #41
    Lainaa (m.e @ Elo. 07 2008,09:25) kirjoitti
    Ei siellä kyllä öljyä radalla ollut sillä mä ajoin siitä varovasti läpi
    ton episoodin jälkeen ja ei pyörä vikuroinnut,ilmeisesti ne öljyt
    lensi sun takaselle eikä radalle.Sinällään hassu homma että se
    että se porsi *eturattaan luota.
    Ketjuhan ne roiski tohon renkaan vasempaan puoliskoon.

    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  12. #42
    Huomenta ja kiitos paljon järjestäjille, hienosta ratapäivästä!

    Kuvia saa mielellään pistää, jos joku sattui kuvia siellä räpsimään?
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  13. #43
    Mikäs hitto siellä eilen mätti kun muillakin oli kaluston kanssa ongelmia? Itseltä tipahti ensin mittaristo kiinnikkeiden murruttua ja seuraavaksi katkesi pakoputken kannake. Ajo oli kyllä yllättävänkin hyvän tuntuista. 1.35.5 pintaan jokunen kiekka ennen kuin joutui keskeyttämään, joten saa olla tyytyväinen. Oli kuitenkin vasta 4. kerta radalla tänä kesänä. Kivaa hommaa ja pitäisi ehtiä paljon useammin radalle. Vieläkö Jukka paranteli lopussa aikoja?
  14. #44
    Lainaa (Mänty @ Elo. 07 2008,10:15) kirjoitti
    Vieläkö Jukka paranteli lopussa aikoja?
    Eipä parantunut. Päivän parhaaksi jäi 1:37.33. Näppituntumalta uskaltaisin väittää, että jos arvoisa mustavalkoinen shikaani ei olisi ollut tulppana mutkissa, olisi se painunut sinne 1:36 puolelle, ehkä jopa korkea 1:35. Lähtöharjoituksesta sai ihan hyvin kilpailufiilistä. Virhe oli tietysti mennä antamaan Heselle vähän karkumatkaa koska Lauri punki sitten siihen väliin tonnisellaan säätämään. Harjoittelussa ei aivan viitsi ottaa samoja riskejä kuin kisassa, joten kun siistejä ohituspaikkoja ei ole kusiaisella tonnista vastaan tuolla radalla, niin jäi sitten niissä pahemmissa paikoissa ohittamatta. Jarruissa ei oikein ehdi kun tonninen saa sen 50-150 metrin kaulan. Alastarolla Hese-jänis toimi ja pääsin kauden parhaaseen. Toisaalta Motoparkissakin pääsin kauden parhaaseeni, joka tosin vielä ennätyksestä uupuu 1,5 sek kun Alastarossa mentiin jo 0,3 sek päähän ennätyksestä.

    Ensi viikolla on neljä treenipäivää, joten sinne sitten parantelemaan. Kun kerran lähti noin hyvin sujumaan, laitoin aiemmat tavoitteeni uusiksi ja lähdetään hakemaan jo toisena treenipäivänä (torstai) sitä matalaa 1:36 sarjaa ja aika-ajoissa 1:35:n pintaan. Nämä kaikki tietysti oletuksella, että on kuiva sää ja lämpö välillä +15...+25 c eikä älytön myrsky. Kisassa sitten pyritään sopivan vetoavun turvin 1:34 puolelle.

    1:35:lla päästäisiin aikaisempien tasojen valossa kolmanteen tai neljänteen riviiin, josta onnistunut lähtö on vielä jotenkin mahdollinen. Pussin perältä jos lähtee, niin se vaatii jo reaktioajan ym. lisäksi hyvää tuuria, että osuu reikä jonne tunkea. Alastarolla onnistui, Kemoralla ei ollut mitään mahdollisuuksia. Jahka tuon tyttöpyörän saa päivitettyä joskus 2010, 2011 aikuisten malliin, niin sitten sillä lähdölläkään ei niin justiinsa. Eipä haittaa sitten mutkissa nuljuilevat tonniset kun omalla voi täräyttää ulostulossa ohi.

    Lähtöharjoitukset uskoakseni toisivat ko. järjestäjän päiville vähän lisää väkeä nopeaan ryhmään, joka tuntui olevan vähiten suosittu. Meidän päivillä taas nopea on nykyisin suosituin, eikä ehkä vähiten järjestämiemme kisojen ansiosta.

    Tuohon Hesen mainitsemaan tilanteeseen sen verran lisäystä, että olin aivan Laurin takakontissa kiinni siinä tilanteessa ja Lauri taas kyttäämässä ohituspaikkaa Hesestä. Aivan limiitillä en mennyt, koska tarkoituksena olisi jättää se ensimmäinen kaato sinne kisaan. Mutkaa ennen, jossa mies ja pyörä seisoi, Lauri nostaa pyörää pystyyn. Ajattelin, että tuli ajovirhe ja oikaisen sisäkautta ohi vaikkakaan se ei varsinainen ajolinja ole, koska on aika likainen. No, likainenhan se oli jos roskiksi lasketaan aikuinen mies ja pyörä. Tuli itselleni sellainen jännäkakkaa tilanne kun oikaisin sitten takaisin varsinaiselle ajolinjalle jossa sitten Lauri onkin jarrulla. Katteet hieman ottivat kosketusta ylämäessä ja pieni endon poikanenkin oli päällä.

    Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Tuosta sen verran oppia tuleviin ajajakokouksiin, että täsmentäkää siellä aina, että jos pyörään tulee tekninen vika, kaato tms. niin ensimmäisenä kuski hommaa itsensä turvalliseen paikkaan. Jos mahdollista, niin pyörä sisämutkan puolelle tai sitten niin kauas, ettei siihen voi toinen pyörä osua. Ajossa tapahtuvista kilkkauksista selviää yleensä hajonneella kalustolla ja sanasodalla, mutta jos ajaa radalla paikallaan seisovaa, istuvaa, makaavaa tai kierivää kuskia päin, seurauksena on lähes poikkeuksetta ambulanssikeikka tai ruumisauto. Jos paikallaan seisova mies saa vastapalloon n. 150 km/h etenevän moottoripyörän, uskoisin lopun olevan kivuton mutta varma. Huonoimmassa tapauksessa jää raajarikoksi. Olen ollut yhden tapauksen nostamassa ambulanssiin, jossa toinen kuski ajoi yli. Hänen onni oli siinä, että liukui vielä selällään kun toinen ajoi alavatsan ja rintakehän yli. Selvisi kohtuullisen pienillä vammoilla ja siinä tilanteessa vauhtia oli vain n. 80 km/h. Viime viikonlopulta surullinen esimerkki miten käy kun jää toisen kuskin kolhaisemaksi asfaltilla ollessaan, henki veks ja kynttilähymiöt.

    Itselleni tuli myös päivällä tekninen vika, joka johdosta melkein poistuin ja poistatin muita. Olin kierroksen verran kytännyt siistiä ohituspaikkaa edellä menevästä Rytkösestä. Avauksissa ei päässyt kun tonninen lähtee paremmin. Lammen mutkan avauksen huomasin sujuvan itselläni paremmin ja pysyin imussa ja sitten kun edellä menevä tuntui menevän jarrulle n. 50 metriä aikaisemmin, päätin ohittaa siinä, koska siinä ehtii yleensä ohitettava näkemään rinnalle tulevan eikä tilannetta pääse syntymään toisin kuin esim. kahvilan mutkassa tai pitkässä vasurissa. No, en vieläkään saanut varmuudella selville mikä tuli. Jarrulle kun meni pyörä alkoi pomppimaan selittämättömästi. Vauhti ei juurikaan hidastunut ja oli lähteä käsistä. Ainoaksi vaihtoehdoksi siinä pikosekunnin harkinnan jälkeen jäi ajaminen suoraksi ja vauhdin himmaaminen takajarrulla. Pitkälle varikkoalueelle mentiin.

    Mutta vielä kertauksena. Älkää koskaan pysähtykö radalle toista auttamaan tai kuljetusta odottamaan. Vaikka tilanne omasta mielestä olisikin hallussa, ei se sitä välttämättä ole. Takaa voi tulla porukkaa, jotka keskittyvät vain omaan ajoon, lippumiehet eivät ole nähneet tilannetta jne. Väärä oletus voi johtaa vakaviin seurauksiin. Vastapelurin väärän oletuksen vuoksi on vieläkin tuo helvetin liimaside karvoissa kiinni.

    Kesän kokemusteni perusteella voin kertoa pelkääväni eniten keltaisia pyöriä ja Rytkösiä, olivat ne sitten sinisiä, keltaisia tai punaisia (hymiö)

    457 ratapäivää putkeen kaatumatta ja lähtökuninkuus taas palautettu paikalleen, niihinkin tyytyväinen voi olla. Nyt salille treenaamaan etenkin vasen olkapää ja ojentaja iskuun. Motoparkin 15 kierroksen kisa tulee pistämään ainakin allekirjoittaneelta ne kovalle koetukselle.

    Ja kaikki vielä arpovat mukaan ilmoittautumaan kauden päätöskilpailuun.

    Jukka Relander
    Puheenjohtaja
    Moottoripyöräilyn tuki ry
  15. #45
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,11:37) kirjoitti
    Tuohon Hesen mainitsemaan tilanteeseen sen verran lisäystä, että olin aivan Laurin takakontissa kiinni siinä tilanteessa ja Lauri taas kyttäämässä ohituspaikkaa Hesestä. Aivan limiitillä en mennyt, koska tarkoituksena olisi jättää se ensimmäinen kaato sinne kisaan. Mutkaa ennen, jossa mies ja pyörä seisoi, Lauri nostaa pyörää pystyyn. Ajattelin, että tuli ajovirhe ja oikaisen sisäkautta ohi vaikkakaan se ei varsinainen ajolinja ole, koska on aika likainen. No, likainenhan se oli jos roskiksi lasketaan aikuinen mies ja pyörä. Tuli itselleni sellainen jännäkakkaa tilanne kun oikaisin sitten takaisin varsinaiselle ajolinjalle jossa sitten Lauri onkin jarrulla. Katteet hieman ottivat kosketusta ylämäessä ja pieni endon poikanenkin oli päällä.
    Kuvittelin että asia ois saatu käsiteltyä paikanpäällä, mutta voidaanhan sitä väännellä vielä täälläkin.

    Tuosta tilannekuvauksestasi ymmärrän nyt vieläkin paremmin, että parkkeeraaminen valkoisen viivan päälle ei tuossa tilanteessa ollut fiksu homma.
    Itsellä oli mielessä se, että
    1. äkkiä pysähdyksiin ettei mahdollinen öljy leviä radalle (enhän mä varma siitä öljystä ollut ennen pysähtymistä, mutta vahvasti epäilin), ja
    2. pois ajolinjalta.
    Heti pysähdyttyäni katsoin lippumieheen, ja keltainen oli pystyssä. Tilanteen tarkistukseen ei mennyt sekunttiakaan, öljyä tuli sen verran reilusti. Pomppasin siis radan reunaan pystyyn, ajatuksena että pyörää ja radalle valunutta öljyä pystyttäisiin varomaan paremmin kun liikun siinä. Olin kuitenkin aivan asfaltin reunassa, naama tulijoihin päin ja valmiina väistämään jos joku näyttäisi olevan ns. törmäyskurssilla, joten sikäli huolesi minun turvallisuudestani on osittain aiheeton.

    Mutta moka mikä moka, itsellä kun ei ole 457 ratapäivää takana, hyvä kun on se 7. Olisi pitänyt ajaa pitkälle hiekan puolelle kun pyörä kerran kulki. Tarkoitus oli kuitenkin nimenomaan estää lisävahinkojen syntyminen, ei aiheuttaa niitä.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,11:37) kirjoitti
    Tuosta sen verran oppia tuleviin ajajakokouksiin, että täsmentäkää siellä aina, että jos pyörään tulee tekninen vika, kaato tms. niin ensimmäisenä kuski hommaa itsensä turvalliseen paikkaan. Jos mahdollista, niin pyörä sisämutkan puolelle tai sitten niin kauas, ettei siihen voi toinen pyörä osua.
    Järjestävän organisaation päälle tätä nyt ei voi mitenkään vääntää. Asia on kerrottu joka ikisessä ajajakokouksessa, joten kyllä virhe oli yksin mun. Tilanne vaan nyt ei ollut se tyypillinen kaato, joten ihan suoria toimintaohjeita tuossa tilanteessa ei päästä löytynytkään.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,11:37) kirjoitti
    Itselleni tuli myös päivällä tekninen vika, joka johdosta melkein poistuin ja poistatin muita. Olin kierroksen verran kytännyt siistiä ohituspaikkaa edellä menevästä Rytkösestä. Avauksissa ei päässyt kun tonninen lähtee paremmin. Lammen mutkan avauksen huomasin sujuvan itselläni paremmin ja pysyin imussa ja sitten kun edellä menevä tuntui menevän jarrulle n. 50 metriä aikaisemmin, päätin ohittaa siinä, koska siinä ehtii yleensä ohitettava näkemään rinnalle tulevan eikä tilannetta pääse syntymään toisin kuin esim. kahvilan mutkassa tai pitkässä vasurissa. No, en vieläkään saanut varmuudella selville mikä tuli. Jarrulle kun meni pyörä alkoi pomppimaan selittämättömästi. Vauhti ei juurikaan hidastunut ja oli lähteä käsistä. Ainoaksi vaihtoehdoksi siinä pikosekunnin harkinnan jälkeen jäi ajaminen suoraksi ja vauhdin himmaaminen takajarrulla. Pitkälle varikkoalueelle mentiin.
    Turhaan lämpenemiseeni varikolla vaikutti juuri tämä tilanne, siinäkin kun satuttiin sinun kanssasi turhan liki. Tosissaan ihmettelin tilannetta, juuri kun olin jarrulla kääntämässä shikaaniin niin pöllähdit vierelle ja laitoit oven kiinni. Jouduin sitten ajamaan hiekalle, jotten olisi tökännyt kylkeesi. No tilanteellehan löytyi selitys kun kävin sulta sitä kyselemässä. Tasapainotuspalat kuulemma irronneet ja tehneet moposta hyppykepin.

    Selityshän riitti mulle sillä erää täysin. Sitten öljyvuotosekaannuksien jälkeen mua alkoi tosissaan tympiin kun haukut mua naama punaisena sun turvallisuutesi vaarantamisesta. Tätä aiempaa tilannetta et mitenkään pahoitellut, saati puolella sanalla kiittänyt mua kun en survaissut kylkeen sua kylkeen vaan vedin suosiolla hiekalle. Eikä tietysti tarvitsekaan, jokainen taaplaa tyylillään. Kun oli kuulemma tekninen vika, ei voi mitään. No siitä voidaan olla useampaa mieltä kuten varikolla kerroin, mutta eiköhän tämä tästä riitä. Tietty 457 ratapäivän kokemuksella vois kuvitella että osais liimata painotkin kiinni niin että pysyvät.

    Mä uskoisin että kaikki oleellinen tästä keissistä on kerrottu, ja minulle tämä riittää. Jollei hymyillä kun tavataan, niin ei nyt irvistellä kuitenkaan.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  16. #46
    Lainaa (KariFi @ Elo. 07 2008,12:53) kirjoitti
    Kuvittelin että asia ois saatu käsiteltyä paikanpäällä, mutta voidaanhan sitä väännellä vielä täälläkin.

    Tuosta tilannekuvauksestasi ymmärrän nyt vieläkin paremmin, että parkkeeraaminen valkoisen viivan päälle ei tuossa tilanteessa ollut fiksu homma.
    Itsellä oli mielessä se, että
    1. äkkiä pysähdyksiin ettei mahdollinen öljy leviä radalle (enhän mä varma siitä öljystä ollut ennen pysähtymistä, mutta vahvasti epäilin), ja
    2. pois ajolinjalta.
    Heti pysähdyttyäni katsoin lippumieheen, ja keltainen oli pystyssä. Tilanteen tarkistukseen ei mennyt sekunttiakaan, öljyä tuli sen verran reilusti. Pomppasin siis radan reunaan pystyyn, ajatuksena että pyörää ja radalle valunutta öljyä pystyttäisiin varomaan paremmin kun liikun siinä. Olin kuitenkin aivan asfaltin reunassa, naama tulijoihin päin ja valmiina väistämään jos joku näyttäisi olevan ns. törmäyskurssilla, joten sikäli huolesi minun turvallisuudestani on osittain aiheeton.

    Mutta moka mikä moka, itsellä kun ei ole 457 ratapäivää takana, hyvä kun on se 7. Olisi pitänyt ajaa pitkälle hiekan puolelle kun pyörä kerran kulki. Tarkoitus oli kuitenkin nimenomaan estää lisävahinkojen syntyminen, ei aiheuttaa niitä.

    Järjestävän organisaation päälle tätä nyt ei voi mitenkään vääntää. Asia on kerrottu joka ikisessä ajajakokouksessa, joten kyllä virhe oli yksin mun. Tilanne vaan nyt ei ollut se tyypillinen kaato, joten ihan suoria toimintaohjeita tuossa tilanteessa ei päästä löytynytkään.

    Turhaan lämpenemiseeni varikolla vaikutti juuri tämä tilanne, siinäkin kun satuttiin sinun kanssasi turhan liki. Tosissaan ihmettelin tilannetta, juuri kun olin jarrulla kääntämässä shikaaniin niin pöllähdit vierelle ja laitoit oven kiinni. Jouduin sitten ajamaan hiekalle, jotten olisi tökännyt kylkeesi. No tilanteellehan löytyi selitys kun kävin sulta sitä kyselemässä. Tasapainotuspalat kuulemma irronneet ja tehneet moposta hyppykepin.

    Selityshän riitti mulle sillä erää täysin. Sitten öljyvuotosekaannuksien jälkeen mua alkoi tosissaan tympiin kun haukut mua naama punaisena sun turvallisuutesi vaarantamisesta. Tätä aiempaa tilannetta et mitenkään pahoitellut, saati puolella sanalla kiittänyt mua kun en survaissut kylkeen sua kylkeen vaan vedin suosiolla hiekalle. Eikä tietysti tarvitsekaan, jokainen taaplaa tyylillään. Kun oli kuulemma tekninen vika, ei voi mitään. No siitä voidaan olla useampaa mieltä kuten varikolla kerroin, mutta eiköhän tämä tästä riitä. Tietty 457 ratapäivän kokemuksella vois kuvitella että osais liimata painotkin kiinni niin että pysyvät.

    Mä uskoisin että kaikki oleellinen tästä keissistä on kerrottu, ja minulle tämä riittää. Jollei hymyillä kun tavataan, niin ei nyt irvistellä kuitenkaan.
    Kyllä se loppuun asti omalta osaltani tuli siellä. Syy, miksi sen täällä otin, oli Hesen kirjoitus ja toisaalta taas se, että vakavat vaaratilanteet on ihan hyvä tuoda muidenkin tietoon, jotta voivat mahdollisesti oppia muutoinkin kuin kantapään kautta.

    1. Tuossa tapauksessa toimittu aivan oikein. Älyttömin vaihtoehto on ajon jatkaminen. Tällöin varmistaa kyllä muiden kaatumisen. Pyöräpuolella tuo harvinaisempaa, mutta autojen kanssa enemmän kuin yleistä. Siksi en käy vapaissa harjoituksissa.

    2. Omasta näkökulmasta (ajajan) tilanne vaikutti kohtuullisen vaaralliselta. Itse olisin luultavasti törmäystilanteessa vain lentänyt pyörän päältä ja soralle ja selvinnyt korkeintaan murtumilla. Oma kohtalosi taas olisi ollut luultavimmin karumpi, oletetaan, että vaikkapa oma pyöräni olisi lähtenyt radalla olevasta öljystä, ajovirheestä tms. aiemmin omille teilleen. Toisinaan käy niin, ettei kaatunut pyörä (ja kuljettaja) enää välttämättä liiku pitkin ajolinjaa vaan aivan jonnekin muualle. Hyvänä esimerkkinä about siitä kohdasta muutaman vuoden takainen kisaonnettomuus jossa pyörä lensi väärällä puolella tuomaripistettä olleen ratatuomarin kintuille ja jalat poikki.

    Kenenkään muun piikkiin tuota tilannetta en ole tai ollut vääntämässä, tietyt asiat vain pitää korostaa ja käydä läpi ehkä useampaan kertaan kun taas joidenkin osalta riittää maininta säännöissä. Tuokin kantapään ja kokemuksen kautta opittua. Ensikertalaisilla esiintyy meidän tapahtumissa usein toimintaa, jossa jäädään ihmettelemään kaverin kaatunutta pyörää ja/tai omaa vaaralliseen paikkaan, vaikka ajajakokouksessa tuosta mainitaan aina. Nopeassa sellaista ei esiinny, koska käytännössä siellä ajaa vain erittäin kokeneita radalla kävijöitä (lue n. 50-1000 ratapäivää). Tästä ja omasta kuitistasi oman virheeni jälkeen johtuen oli lähes pakko kuitata takaisin ja vähemmän rakentavaan sävyyn. Oletin (joka tietysti kaikkien perusvirheiden isoäiti), että nopeassa ryhmässä ajaa kokeneita kuljettajia. Tästä(kin) syystä minulle oli hienoinen yllätys, että suberbikella ajava kuski tulee perä edellä vastaan vaikka itse ajan alkeisharjoitteluun tarkoitetulla tyttöpyörällä koska oma vauhtini on vähintäänkin vielä hakusessa. Oletin siis, että nopeassa ryhmässä ajaa kokeneita kuskeja jotka tietävät pelisäännöt ja siksi tyylini oli himpan erilainen kuin ensikertalaiselle asiaa selvittäessäni. Jos virhe johtuu tietämättömyydestä on se tietenkin anteeksiannettavampaa kuin että se johtuisi kusipäisyydestä. Oletin siis kokemus- ja osaamistasosi täysin väärin.

    Huomasin heti oman ajovirheeni jälkeen varikolla, että olet helposti lämpeävää versiota ja kun sattui tilaisuus antaa samalla mitalla takaisin ja lämmittää lisää, käytin tietenkin tilaisuuden hyväksi ja punarajallehan sitä mentiin nopeammin kuin laitteesi. Oma naamani ei käsittääkseni ollut lainkaan punainen. Voit tietysti kysäistä paikalla olleilta objektiivisemman näkemyksen kummalla meni herne nenään ja kumpi oli niitä sinne työntämässä. Myönnän lapsellisuuteni, mutta olit niin somasti tuohtumassa, joten lisäsin löylyä valmiiksi kuumalle kiukaalle. Ja pahoittelin muuten aiempaa tilannetta. Tein sen siinä samalla kun ajoit viereeni ja kummallakin oli kypärät päässä. Myöhemmin vielä kyselin, että tietääkö joku kuka oli se R1-kuski ja aiheesta pari sanaa senkin jälkeen vaihdettiin. Jatkossa kun teen virheen joka vaarantaa muita, otan kuittauksen pahoitteluuni jotta on sitten näyttö tuosta kun ei nauhalle tallentunut. Kiittäminen kieltämättä jäi, sillä en havainnut tilanteessa muuta vaarallista kuin oman poistumiseni hiekan ja renkaiden välistä varikolle. Tämä tietysti johtui siitä, että ainoa taakse osoittava silmäni oli peitetty sääntöjen vaatimalla tavalla. Näin jälkikäteen kiitos. Tämän vuoden kiintiö minua päin ajaneista kuskeista on jo täynnä ja vammat kohta jo parantuneet.

    Muutaman sata pyörää olen tasapainottanut, joten osaan kyllä. Virheeni oli taas alkeellinen. Olin ulkoistanut tuon toimenpiteen ja apuri oli vetänyt jeesusteipillä kiinni, kuten monasti tapana on. Itse käytän liimapainoja, jotka kestävät paikoillaan lähes yhtä hyvin kuin tuo liimaside kyljessä. Kuski vastaa aina siitä mitä varikkoväki tekee ja eipä siinä mitään selityksiä. Jos mekaanikko mokaa varikolla, kuskia rangaistaan. Jos mekaanikko on tehnyt virheen, voi mekaanikko saada turpaan (näin taisi erään tiimin kohdalla käydä kun rengas oli asennettu väärin päin) ja joskus kuski päätyy vuodeksi sairaalaan mekaanikon mokan tuloksena (kuten kävi eräälle kuskille tuossa 90-luvun puolivälin tietämissä). Eli ulkoistus oli oma virheeni ja tuskin toistuu.

    Itselleni on ollut ja on vieläkin mysteeri kuinka nopeaan ryhmään päätyy kuskeja jotka tuhatkuutioisilla jäävät jalkoihin noin alitehoiselle mopolle niin lähdössä kuin muutoinkin. Mutkat vielä ymmärrän, kun niissä tarvitaan pelisilmää, motoriikkaa, rohkeutta, kokemusta, alustaa ym. ym. jotka kaikki minulla tasoa surkeat. Mutta lähtö. Eihän siinä tarvitse kuin nostaa kytkintä ja antaa mennä, yksinkertaista kuin mäkihyppääjä.

    Mutta tuli taas oppia ja opetus siitä, ettei koskaan pitäisi olettaa ja satojen ratapäivienkään jälkeen jättää mitään kysymättä. Jatkossa kyllä kysyn jos minulle tuntemattomiin tapahtumiin eksyn, onko nopeassa ryhmässä ensikertalaisia ja/tai muutoin kokemattomia. Alastarossa minulta meinasi lähteä henki eräässä tapahtumassa kun ensikertalainen päätti peruuttaa eteeni kesken kiihdytyskilpailun. Se oli yksi niistä harvoista kerroista jolloin menetin malttini radalla. Jäi marginaalia aika vähän kun +200 nopeudella Honda Type R:n ohi mentiin kiihdytyssuoran päässä. Ajokkina muuten R1 itselläni ja sillä vasta kiihdytykset ja lähdöt onnistuvat, toista tuolla pikkumopolla

    No, vaikka et enää oppivelvollisuusikäiseltä näyttänytkään, niin etköhän tuosta jotain oppinut ja jahka olet käynyt muutaman sata kuskia ja pyörää radan varresta hakemassa, niin sitä alkaa näkemään noita vaarapaikkojakin vähän eri silmällä. Noiden 457:n päivän ajan olen pysynyt pystyssä ja ehkä tuo tilastollinen tosiseikka puhuu puolestani etten aivan reikäpäisin kuski voi olla. Jokaiselle tulee kuitenkin joskus virheitä ja omaa ensimmäistä kaatoani olen tässä jo muutaman vuoden kiihkeästi odottanut. Olen sen verran herkkä ihminen, että pelkään menettäväni ainakin yhden yön unet jos jonkun yli ajan ja tapan, joten pyrin sitä välttämään. Varmaan siihen tottuu siinä missä lintujen ampumiseenkin, mutta ensimmäisellä kerralla se varmaan järkyttäisi. Tästä syystä mieluummin pahoitan mielesi ja saan aiheesta viriämään keskustelun ja ehkä joku siitä oppii ja vastaavan tilanteen tullessa toimii toisin.

    Ja noita kaatumattomuuksiani tilastoin puhtaasti muiden iloksi. Kaatumattomien päivieni määrä lienee lähellä samaa kuin Suomen pisteettömät kilpailusuoritukset Euroviisuissa. Mutta kun se ensimmäinen kerta koittaa, repeää kansa riemuun ja täyttää kadut juhlinnallaan. Olen ollut havaitsevinani, että monesti on uteliaan iloisena jo tiedusteltu olisinko mennyt nurin kun ei missään näy, mutta pettymyksen olen joutunut tuottamaan. Mutta lupaan yrittää että jonain päivänä vielä.

    Jukka

    P.S. Noiden ikävuosien, joita tuntui olevan jopa enemmän kuin itselläni tai sitten tehokkaasti elettyinä ne vähäisemmät, kokemuksella luulisi osaavansa ostaa pyörän joka pelittää.
  17. #47
    Dänks vaan järkkääville ja osallistujille. Minulla oli ainakin kivaa. Vettäkään ei onneksi tullut kuin se muutama tippa, vaikka se taivas ei hirmuisesti parempaa luvannut.

    Ja sitä en tiedä, olenko seisonut koko ajan visiiri kiinni ja tulpat korvissa, mutten kuullutkaan mitään mistään mahdollisesta öljystä tai muista läheltä_piti_paikoista.

    Koitin jotain kuvia napsia pokkarilla ja vapisevaa videotakin siitä tornin lenkiltä. Laittelen sinnepäin olevia ja huonompia, kunhan löydän ajan jostain.
    Prum piu...ja jarrussa ohi.
  18. #48
    Kiitokset järjestäjille. Ensimmäinen ratapäivä sujui todella mukavasti. Meininki radalla ja sen ulkopuolella ainakin hitaassa ryhmässä leppoisaa, muualla ilmeisesti voinut olla hieman toisin Loppupäivästä vauhti kasvoi enemmän kuin taidot, mutta kipinä tuohon hommaan kyllä tuli!
    Tunturi tiger aqua -91 ---- Yamaha R1 -05
  19. #49
    Kun asiallinen asia tuli käsiteltyä, on kai jatkettava sitten näillä asiattomuuksilla.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    Oletin (joka tietysti kaikkien perusvirheiden isoäiti), että nopeassa ryhmässä ajaa kokeneita kuljettajia.
    Siirryin nopeaan ryhmään keskiryhmästä kahden setin jälkeen koska minulle tuotiin tarra jossa seisoi N, ja annettiin käsky. Ihan samalla tavalla kuin Alastarossa ja Kemorassakin. Sekä Tuen päivillä Apparalla toukokuussa. Itsellä ei ole ollut mitään kiinnostusta änkeytyä sinne väkisin.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    Tästä(kin) syystä minulle oli hienoinen yllätys, että suberbikella ajava kuski tulee perä edellä vastaan vaikka itse ajan alkeisharjoitteluun tarkoitetulla tyttöpyörällä koska oma vauhtini on vähintäänkin vielä hakusessa.
    Vai on vauhti vielä 457 ratapäivän jälkeen hakusessa. Eipä näytä prognoosisi kovin hyvältä, mutta omapahan on asiasi.
    Itse olin Motoparkissa nyt toista kertaa. Siirto nopeaan ryhmään ei tuntunut kovin väärältä päätökseltä ainakaan sillä perusteella, että ohitettavia mulla oli siellä selvästi enemmän kuin ohittajia. Itse asiassa ohittajia ei niissä kuudessa setissä nopeassa ryhmässä ollut kuin muutama.
    Tällä kokemuksella aion ilmottautua siihen jatkossakin, täysin sun perä edellä-kommenteistasi riippumatta.

    Kun rajaat noita nopeaan kelpaavien kuskien kierrosaikoja, vedä raja tarkasti ettet itse joudu väärälle puolelle.

    Muutenkin en voi olla ihmettelemättä tätäkin kommenttiasi. Toimit käsittääkseni moottoripyöräkoulutusta harrastavan yhdistyksen puheenjohtajana, ajat kisapyörää kisarenkailla ja hi-tech-kisavarusteilla. Minulla on tosiaan tonninen "superbike", täysin vakio, katurenkailla joista kemora oli syönyt toisen puolen täysin sileäksi, kuten ylempänä olevasta kuvasta näkyy. Renkaanlämmittimistä sun muusta hifistelystä tietoakaan. Alla oli jo siirtyminen kotoa radalle, 290 km, samalla mopolla. Takana tosiaan tämä kesä ajoa kyykkypyörällä, yksi kerta Motoparkissa.

    Kuinkahan kovaa mun näistä lähtöasemista olis pitänyt ajaa, jotta säästyisin arvon puheenjohtajan vittuiluilta?
    Ensimmäisen Motoparkin reissun kierrosennätykseksi jäi naurettava 1:42.0. Valitettavasti RaceChrono, puhelin ja gepsipalikka temppuilivat nyt tosissaan. Sain ajan vain kolmelta kierrokselta, kaikki keskiryhmästä toiselta setiltä. Niistä paras oli 1:40.5. Uskoisin kuitenkin 1:40 alittuneen suht selvästi nopeassa ryhmässä ajellessa.

    On helppo perustella oman kierrosaikansa heikkoutta kusiaisella. On vaan niin että niiden, jotka osaavat ajaa, kuten jens, wexi, jii-äm vain muutamia mainitakseni, ei tarvitse selitellä mitään. Ne vaan menevät ohi.
    Älä selittele vauhtias sillä kusiaisella, kuka tuollaista jaksaa kuunnella. Osta se helposti ajettava tonninen tai aja sillä rykköselläs ja näytä kaikille kuinka kova luu olet. Varmaan peset joka jampan suomessa, ainakin näiden puheiden perusteella.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    Huomasin heti oman ajovirheeni jälkeen varikolla, että olet helposti lämpeävää versiota
    Jälleen meni havaintosi metsään. Mä hikeennyn todella harvoin, ei ole moni sinun lisäksesi ollut sitä todistamassa. Nykyisessä työpaikassani, jossa olen ollut yli 10 v, on vastaava tapaus sattunut kerran, samoin edellisessä työpaikassa jossa olin yhdeksän vuotta. Omalle tytölleni olen korottanut ääntäni (= huutanut) kolme kertaa. Hän on nyt kuusivuotias. Orgin tapahtumissa näin on käynyt kerran aikaisemminkin, viime kesänä kun aloittelin harrastusta matkasohvalla ja tulin ohitetuksi todella vaarallisesti Apparalla. Siinäkään tilanteessa hiiltymistä ei aiheuttanut itse ohitus, vaan ohittajan välinpitämätön asenne tapahtuneeseen. Mutta sekin asia on sovittu jo ajat sitten.
    Sen sijaan minulla on ollut vaikeuksia tiettyjen ilman auktoriteettiä, pelkän virka-asemaansa nojaavien virkamiesten kanssa. Muutamassa sakotustilanteessa on käämit palaneet täysin, kun esim. maglitellä sohitaan silmään heti avauksessa. Useimmiten nämäkin tilanteet hoidellaan sivistyneesti, joskus jopa vitsaillen.
    Ihan ilman ääntä ei mennyt myöskään kohtaaminen mistä-lie-Keniasta tulleen rakennustarkastajan sijaisen kanssa, joka ei pitänyt perustustyömme laadusta. Savimajoissa lienee vahvemmat anturat. Eipä kaveri kyllä toista kertaa tontillekaan astunut, rakennustarkastaja sen sijaan pyysi syvästi anteeksi kaverin puolesta.

    Hommaansa osaamattomien "auktoriteettien" perseennuolijan vikaa musta ei löydy, kaikkee muuta vikaa löytyykin.

    Mitenhän sen sijaan on oman lämpenemisen kanssa? *Ainoa, jonka kuulin radalla narisevan hieman venähtäneestä lippumiesten vaihdosta ja siitä aiheutuneesta hetken odotuksesta, olit sinä. Oli kuulemma järjestelyt onnetonta säätämistä. Itse tietysti hoidat hommat kokemuksellasi tyylikkäämmin.
    Ainoa, jonka kuulin narisseen tultuaan ohitetuksi, olit sinä. Katso peiliin joskus, eiköhän se murrosikä oo sultakin jo ohitse.

    Joten pieleen meni luonneanalyysisikin. Toivottavasti olet etevämpi juridiikan kuin psykologian puolella. Tosin opiskeluaikasi ei sitäkään toivetta puolla.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    Ja pahoittelin muuten aiempaa tilannetta
    Käsityksesi pahoittelusta on mielenkiintoinen. Itse olen hoitanut näissä tilanteissa homman niin, ettei pahoitteluni ole jäänyt epäselväksi vastapuolelle. Ehkäpä liki täydellinen virheettömyytesi on saanut aikaan pientä ruostumista näissä taidoissa. Maineesi tietäen höristelin oikein korviani, mutta mitään pahoitteluksi tulkittavaa niihin ei kantautunut. No, pääasia on että olet itse tyytyväinen tapaasi hoitaa homma, muista viis.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    Itselleni on ollut ja on vieläkin mysteeri kuinka nopeaan ryhmään päätyy kuskeja jotka tuhatkuutioisilla jäävät jalkoihin
    noin alitehoiselle mopolle niin lähdössä kuin muutoinkin. Mutkat vielä ymmärrän, kun niissä tarvitaan pelisilmää,
    motoriikkaa, rohkeutta, kokemusta, alustaa ym. ym. jotka kaikki minulla tasoa surkeat. Mutta lähtö.
    Eihän siinä tarvitse kuin nostaa kytkintä ja antaa mennä, yksinkertaista kuin mäkihyppääjä.
    Ja sama virsi jatkuu. Ikinä en ole lähtöjä kierroksilla, kytkintä luistattamalla ennen harjoitellut. Nyt heitettiin sinne lähtöriviin sen paremmin omaa mielipidettä kysymättä. Eikäpä siitä oikein mitään tullutkaan, ainakaan ensimmäisestä, hyppi pystyyn vaan. Toinen yritys oli vähän parempi.
    Mulle toi oli kuitenkin hieno kokemus. Anteeksi surkeuteni sinun suuruutesi rinnalla.

    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    No, vaikka et enää oppivelvollisuusikäiseltä näyttänytkään....

    Noiden ikävuosien, joita tuntui olevan jopa enemmän kuin itselläni tai sitten tehokkaasti elettyinä ne vähäisemmät,
    kokemuksella luulisi osaavansa ostaa pyörän joka pelittää
    Tosiaan, mä olen joutunut tähän ikään tekemään vähän muutakin kuin kiertämään mopolla ympyrää. Aiemmin ei tällaiseen harrastukseen ole työn vuoksi ollut mitään mahdollisuutta. Pari vuotta sitten tekemieni järjestelyjen ansiosta nyt sellainen mahdollisuus on, ja olen käyttänyt sitä hyväkseni.
    Onneni onkin ollut se, että lähdin mukaan tähän orgin porukkaan. Todella suuret kiitokset jensille, Andylle, -hanskille, heipalle, patrikille, Terolle, Sumpalle, Tommille jne jne. Olen saanut kaikilta todella hienoa opastusta kaikissa tähän rata-ajoon - ja myös kaikkiin muihin aiheisiin - liittyvissä asioissa. Kukaan ei oo vinoillut että ajan liian hiljaa, pikemminkin päinvastoin. Joten kiitos sulle tästä näkökulmasta. Jos olisin aloittanyt rataharrastuksen tuen porukoissa ja saanut tällaista paskaa niskaan, lyhyeksi ois harrastus jäänytkin.

    Tämä keskustelu on typerää ja täysin ot, toivottavasti poistetaan pian. Me löimme kättä päälle radalla, ja normaali-ihmisten välisessä kanssakäymisessä se tarkoittaa että asia on käsitelty ja sovittu. Edellisessä viestissäkin annoin lopussa ymmärtää, että soisin keskustelun loppuvan siihen. Kuitenkin jatkat itkuasi. Ole huoleti, saat kyllä tässäkin asiassa lopulta viimeisen sanan, et kait muuten pysty nukkumaankaan.

    Ihan tiedoksi, että sinulla ei ole Orgin päivillä minkäänlaista virallista asemaa, joten minä en pompi sinun pillisi mukaan sentin vertaa. Ns. ohjeesikin voit jatkossa suunnata vapaasti muille, tulen varmasti toimeen ilman niitä. Ja jollen tule, sinun ei tarvitse siitä huolta kantaa.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  20. #50
    Lainaa (KariFi @ Elo. 07 2008,23:15) kirjoitti
    Toimit käsittääkseni moottoripyöräkoulutusta harrastavan yhdistyksen puheenjohtajana, ajat kisapyörää kisarenkailla ja hi-tech-kisavarusteilla. Minulla on tosiaan tonninen "superbike", täysin vakio, katurenkailla joista kemora oli syönyt toisen puolen täysin sileäksi, kuten ylempänä olevasta kuvasta näkyy.
    Mitä nuo hi-tech -varusteet mahtavat olla? Pyörässäni on täysin katulailliset renkaat alla, samat kuin kilpipyörässäni jolla ajelen pääasiassa kadulla. Vakioon verrattuna pyörään on vaihdettu alkuperäisten katteiden tilalle halvemmat lasikuituiset (eivät tietääkseni lisää suorituskykyä), kaatumatapit (nekään eivät lisää vauhtia), ohjausiskunvaimennin (vauhti ei siitäkään lisäänny olennaisesti) ja jalkatappisarja (ei käsittääkseni sekään vauhtia lisää). Se, että toimin perustamani yhdistyksen puheenjohtajana, ei tietääkseni myöskään olennaisesti ole vauhtia nostava tekijä, väittäisin jopa hidastavaksi tekijäksi.

    Työpaikoillani en ole menettänyt malttiani, mitä nyt kerran väänsin yhden sekakäyttäjän kanssa joka yritti survaista särkemällään olutpullolla minua, mutta siitäkin alun toistakymmentä vuotta aikaa ja hermot eivät siinäkään tilanteessa menneet. Lapsille en ole huutanut, enkä koiria potkinut, saan ne tottelemaan itseäni ilmankin. Rakennustarkastajienkaan kanssa ei ole ollut ongelmia, virkavallan kanssa ei ole tarvinnut kinastella kun on tullut ajeltua viime ajat ihan sääntöjen mukaan ja vaikka pentuna sakkoja tulikin, ei tarvinnut kinastella kun syystä sakottivat.

    Psykologiassa en ole kaksinen, vaikka sen arvosana lukiosta 10 olikin. Mutta kerro miksi ihmeessä tuot tässä keskustelussa esille tuon puheenjohtajuuden? En ole tietääkseni missään yhteydessä kyseinen viitta hartioillani sinua lähestynyt. Olin maksavan asiakkaan roolissa keskiviikkona Motoparkissa ja syy miksi olin, oli se, ettei tarvitse vastailla mihinkään kysymyksiin ja keskittyä vain omaan ajamiseen. Sinua selvästikin ahdistaa myös viranomaiset, vaikka työntään vain tekevät.

    Sen verran kauan olen näissä hommissa ollut, että ihan käsi sydämmellä voin sanoa, ettei tällaisen harrastustoiminnan puheenjohtajuus anna mitään erityisiä kiksejä. Vedän toimintaa siinä missä muutamaa muutakin toimintaa, koska ketään täysipäistä ei ole tilalle vielä löytynyt. Maksavan asiakkaan rooli kiinnostaa vuosi vuodelta enemmän ja siksi sellaisessa roolissa yhä useammin olen. Jos puheenjohtajuus kiinnostaa, pistä jäsenhakemus tulemaan ja eiköhän homma järjesty. Meillä ei ole, toisin kuin esimerkiksi poliisilla on, kokovaatimuksia. Mutta jos seitsemästä ratapäivästä jo kahtena on hermot menneet, niin kannattaa ehkä vielä miettiä.

    Osaatko psykologiaan ja ehkä Pavlovinkin tutkimuksiin tarkemmin perehtyneenä kertoa miksi pienet koirat räksyttävät, mutta isommat harvemmin elleivät aivan luonnevikaisia ole?

    Jukka

    P.S. Jos haluat aiheesta vängätä lisää, niin hoidetaan se vaikka tuolla osiossa yleinen: http://www.mp-foorumi.com/ tai sitten seuraavan kerran taas varikolla. Tällä nikillä täällä kommentoisin mieluiten jatkossa vain noita yhdistyksen asioita niin kauan kun jaksan siitä rekeä vetää. Voit myös tulla kokeilemaan syyskuun kisaan jos haluat radalla vääntää. Kyseisen viikonlopun ajaksi vapautan itseni tehtävistä ja olen sielläkin vain kilpailijan roolissa, en yhdistyksen puheenjohtajan, joten voit sielläkin tulla aivan rauhassa avautumaan eikä sisälläni piileskelevä korpaali ala käyttämään vähäistä valtaansa väärin

    Taidanpa avata valmiiksi aiheen, niin voit tulla ns. valmiille: http://www.mp-foorumi.com/forum/show...fid=1&id=52438

    Topic voidaan täältä siivota, tuolta mitään ei siivota ja voi suoltaa mitä sylki suuhun tuo...
  21. #51
    Lainaa kirjoitti
    Myönnän lapsellisuuteni, mutta olit niin somasti tuohtumassa, joten lisäsin löylyä valmiiksi kuumalle kiukaalle.
    Tätä on ehkä vaikea käsittää että miksi pitää mennä lämmittämään toista tahallaan. Olen saanut toki käsityksen että et paljoa välitä mitä sinusta ajatellaan ja ehkä hyvä niin, kun kuuntelee tuolta muiden motoristien suusta tulevaa palautetta. Jokainen taaplaa omassa ylivertaisuudessaan tavallaan.
    Yammutar
  22. #52
    Lainaa kirjoitti
    Jos haluat aiheesta vängätä lisää, niin hoidetaan se vaikka tuolla osiossa yleinen
    Aamen.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  23. #53
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 07 2008,18:14) kirjoitti
    Lainaa (KariFi @ Elo. 07 2008,12:53) kirjoitti
    Kuvittelin että asia ois saatu käsiteltyä paikanpäällä, mutta voidaanhan sitä väännellä vielä täälläkin.

    Tuosta tilannekuvauksestasi ymmärrän nyt vieläkin paremmin, että parkkeeraaminen valkoisen viivan päälle ei tuossa tilanteessa ollut fiksu homma.
    Itsellä oli mielessä se, että
    1. äkkiä pysähdyksiin ettei mahdollinen öljy leviä radalle (enhän mä varma siitä öljystä ollut ennen pysähtymistä, mutta vahvasti epäilin), ja
    2. pois ajolinjalta.
    Heti pysähdyttyäni katsoin lippumieheen, ja keltainen oli pystyssä. Tilanteen tarkistukseen ei mennyt sekunttiakaan, öljyä tuli sen verran reilusti. Pomppasin siis radan reunaan pystyyn, ajatuksena että pyörää ja radalle valunutta öljyä pystyttäisiin varomaan paremmin kun liikun siinä. Olin kuitenkin aivan asfaltin reunassa, naama tulijoihin päin ja valmiina väistämään jos joku näyttäisi olevan ns. törmäyskurssilla, joten sikäli huolesi minun turvallisuudestani on osittain aiheeton.

    Mutta moka mikä moka, itsellä kun ei ole 457 ratapäivää takana, hyvä kun on se 7. Olisi pitänyt ajaa pitkälle hiekan puolelle kun pyörä kerran kulki. Tarkoitus oli kuitenkin nimenomaan estää lisävahinkojen syntyminen, ei aiheuttaa niitä.

    Järjestävän organisaation päälle tätä nyt ei voi mitenkään vääntää. Asia on kerrottu joka ikisessä ajajakokouksessa, joten kyllä virhe oli yksin mun. Tilanne vaan nyt ei ollut se tyypillinen kaato, joten ihan suoria toimintaohjeita tuossa tilanteessa ei päästä löytynytkään.

    Turhaan lämpenemiseeni varikolla vaikutti juuri tämä tilanne, siinäkin kun satuttiin sinun kanssasi turhan liki. Tosissaan ihmettelin tilannetta, juuri kun olin jarrulla kääntämässä shikaaniin niin pöllähdit vierelle ja laitoit oven kiinni. Jouduin sitten ajamaan hiekalle, jotten olisi tökännyt kylkeesi. No tilanteellehan löytyi selitys kun kävin sulta sitä kyselemässä. Tasapainotuspalat kuulemma irronneet ja tehneet moposta hyppykepin.

    Selityshän riitti mulle sillä erää täysin. Sitten öljyvuotosekaannuksien jälkeen mua alkoi tosissaan tympiin kun haukut mua naama punaisena sun turvallisuutesi vaarantamisesta. Tätä aiempaa tilannetta et mitenkään pahoitellut, saati puolella sanalla kiittänyt mua kun en survaissut kylkeen sua kylkeen vaan vedin suosiolla hiekalle. Eikä tietysti tarvitsekaan, jokainen taaplaa tyylillään. Kun oli kuulemma tekninen vika, ei voi mitään. No siitä voidaan olla useampaa mieltä kuten varikolla kerroin, mutta eiköhän tämä tästä riitä. Tietty 457 ratapäivän kokemuksella vois kuvitella että osais liimata painotkin kiinni niin että pysyvät.

    Mä uskoisin että kaikki oleellinen tästä keissistä on kerrottu, ja minulle tämä riittää. Jollei hymyillä kun tavataan, niin ei nyt irvistellä kuitenkaan.
    Kyllä se loppuun asti omalta osaltani tuli siellä. Syy, miksi sen täällä otin, oli Hesen kirjoitus ja toisaalta taas se, että vakavat vaaratilanteet on ihan hyvä tuoda muidenkin tietoon, jotta voivat mahdollisesti oppia muutoinkin kuin kantapään kautta.

    1. Tuossa tapauksessa toimittu aivan oikein. Älyttömin vaihtoehto on ajon jatkaminen. Tällöin varmistaa kyllä muiden kaatumisen. Pyöräpuolella tuo harvinaisempaa, mutta autojen kanssa enemmän kuin yleistä. Siksi en käy vapaissa harjoituksissa.

    2. Omasta näkökulmasta (ajajan) tilanne vaikutti kohtuullisen vaaralliselta. Itse olisin luultavasti törmäystilanteessa vain lentänyt pyörän päältä ja soralle ja selvinnyt korkeintaan murtumilla. Oma kohtalosi taas olisi ollut luultavimmin karumpi, oletetaan, että vaikkapa oma pyöräni olisi lähtenyt radalla olevasta öljystä, ajovirheestä tms. aiemmin omille teilleen. Toisinaan käy niin, ettei kaatunut pyörä (ja kuljettaja) enää välttämättä liiku pitkin ajolinjaa vaan aivan jonnekin muualle. Hyvänä esimerkkinä about siitä kohdasta muutaman vuoden takainen kisaonnettomuus jossa pyörä lensi väärällä puolella tuomaripistettä olleen ratatuomarin kintuille ja jalat poikki.

    Kenenkään muun piikkiin tuota tilannetta en ole tai ollut vääntämässä, tietyt asiat vain pitää korostaa ja käydä läpi ehkä useampaan kertaan kun taas joidenkin osalta riittää maininta säännöissä. Tuokin kantapään ja kokemuksen kautta opittua. Ensikertalaisilla esiintyy meidän tapahtumissa usein toimintaa, jossa jäädään ihmettelemään kaverin kaatunutta pyörää ja/tai omaa vaaralliseen paikkaan, vaikka ajajakokouksessa tuosta mainitaan aina. Nopeassa sellaista ei esiinny, koska käytännössä siellä ajaa vain erittäin kokeneita radalla kävijöitä (lue n. 50-1000 ratapäivää). Tästä ja omasta kuitistasi oman virheeni jälkeen johtuen oli lähes pakko kuitata takaisin ja vähemmän rakentavaan sävyyn. Oletin (joka tietysti kaikkien perusvirheiden isoäiti), että nopeassa ryhmässä ajaa kokeneita kuljettajia. Tästä(kin) syystä minulle oli hienoinen yllätys, että suberbikella ajava kuski tulee perä edellä vastaan vaikka itse ajan alkeisharjoitteluun tarkoitetulla tyttöpyörällä koska oma vauhtini on vähintäänkin vielä hakusessa. Oletin siis, että nopeassa ryhmässä ajaa kokeneita kuskeja jotka tietävät pelisäännöt ja siksi tyylini oli himpan erilainen kuin ensikertalaiselle asiaa selvittäessäni. Jos virhe johtuu tietämättömyydestä on se tietenkin anteeksiannettavampaa kuin että se johtuisi kusipäisyydestä. Oletin siis kokemus- ja osaamistasosi täysin väärin.

    Huomasin heti oman ajovirheeni jälkeen varikolla, että olet helposti lämpeävää versiota ja kun sattui tilaisuus antaa samalla mitalla takaisin ja lämmittää lisää, käytin tietenkin tilaisuuden hyväksi ja punarajallehan sitä mentiin nopeammin kuin laitteesi. Oma naamani ei käsittääkseni ollut lainkaan punainen. Voit tietysti kysäistä paikalla olleilta objektiivisemman näkemyksen kummalla meni herne nenään ja kumpi oli niitä sinne työntämässä. Myönnän lapsellisuuteni, mutta olit niin somasti tuohtumassa, joten lisäsin löylyä valmiiksi kuumalle kiukaalle. Ja pahoittelin muuten aiempaa tilannetta. Tein sen siinä samalla kun ajoit viereeni ja kummallakin oli kypärät päässä. Myöhemmin vielä kyselin, että tietääkö joku kuka oli se R1-kuski ja aiheesta pari sanaa senkin jälkeen vaihdettiin. Jatkossa kun teen virheen joka vaarantaa muita, otan kuittauksen pahoitteluuni jotta on sitten näyttö tuosta kun ei nauhalle tallentunut. Kiittäminen kieltämättä jäi, sillä en havainnut tilanteessa muuta vaarallista kuin oman poistumiseni hiekan ja renkaiden välistä varikolle. Tämä tietysti johtui siitä, että ainoa taakse osoittava silmäni oli peitetty sääntöjen vaatimalla tavalla. Näin jälkikäteen kiitos. Tämän vuoden kiintiö minua päin ajaneista kuskeista on jo täynnä ja vammat kohta jo parantuneet.

    Muutaman sata pyörää olen tasapainottanut, joten osaan kyllä. Virheeni oli taas alkeellinen. Olin ulkoistanut tuon toimenpiteen ja apuri oli vetänyt jeesusteipillä kiinni, kuten monasti tapana on. Itse käytän liimapainoja, jotka kestävät paikoillaan lähes yhtä hyvin kuin tuo liimaside kyljessä. Kuski vastaa aina siitä mitä varikkoväki tekee ja eipä siinä mitään selityksiä. Jos mekaanikko mokaa varikolla, kuskia rangaistaan. Jos mekaanikko on tehnyt virheen, voi mekaanikko saada turpaan (näin taisi erään tiimin kohdalla käydä kun rengas oli asennettu väärin päin) ja joskus kuski päätyy vuodeksi sairaalaan mekaanikon mokan tuloksena (kuten kävi eräälle kuskille tuossa 90-luvun puolivälin tietämissä). Eli ulkoistus oli oma virheeni ja tuskin toistuu.

    Itselleni on ollut ja on vieläkin mysteeri kuinka nopeaan ryhmään päätyy kuskeja jotka tuhatkuutioisilla jäävät jalkoihin noin alitehoiselle mopolle niin lähdössä kuin muutoinkin. Mutkat vielä ymmärrän, kun niissä tarvitaan pelisilmää, motoriikkaa, rohkeutta, kokemusta, alustaa ym. ym. jotka kaikki minulla tasoa surkeat. Mutta lähtö. Eihän siinä tarvitse kuin nostaa kytkintä ja antaa mennä, yksinkertaista kuin mäkihyppääjä.

    Mutta tuli taas oppia ja opetus siitä, ettei koskaan pitäisi olettaa ja satojen ratapäivienkään jälkeen jättää mitään kysymättä. Jatkossa kyllä kysyn jos minulle tuntemattomiin tapahtumiin eksyn, onko nopeassa ryhmässä ensikertalaisia ja/tai muutoin kokemattomia. Alastarossa minulta meinasi lähteä henki eräässä tapahtumassa kun ensikertalainen päätti peruuttaa eteeni kesken kiihdytyskilpailun. Se oli yksi niistä harvoista kerroista jolloin menetin malttini radalla. Jäi marginaalia aika vähän kun +200 nopeudella Honda Type R:n ohi mentiin kiihdytyssuoran päässä. Ajokkina muuten R1 itselläni ja sillä vasta kiihdytykset ja lähdöt onnistuvat, toista tuolla pikkumopolla

    No, vaikka et enää oppivelvollisuusikäiseltä näyttänytkään, niin etköhän tuosta jotain oppinut ja jahka olet käynyt muutaman sata kuskia ja pyörää radan varresta hakemassa, niin sitä alkaa näkemään noita vaarapaikkojakin vähän eri silmällä. Noiden 457:n päivän ajan olen pysynyt pystyssä ja ehkä tuo tilastollinen tosiseikka puhuu puolestani etten aivan reikäpäisin kuski voi olla. Jokaiselle tulee kuitenkin joskus virheitä ja omaa ensimmäistä kaatoani olen tässä jo muutaman vuoden kiihkeästi odottanut. Olen sen verran herkkä ihminen, että pelkään menettäväni ainakin yhden yön unet jos jonkun yli ajan ja tapan, joten pyrin sitä välttämään. Varmaan siihen tottuu siinä missä lintujen ampumiseenkin, mutta ensimmäisellä kerralla se varmaan järkyttäisi. Tästä syystä mieluummin pahoitan mielesi ja saan aiheesta viriämään keskustelun ja ehkä joku siitä oppii ja vastaavan tilanteen tullessa toimii toisin.

    Ja noita kaatumattomuuksiani tilastoin puhtaasti muiden iloksi. Kaatumattomien päivieni määrä lienee lähellä samaa kuin Suomen pisteettömät kilpailusuoritukset Euroviisuissa. Mutta kun se ensimmäinen kerta koittaa, repeää kansa riemuun ja täyttää kadut juhlinnallaan. Olen ollut havaitsevinani, että monesti on uteliaan iloisena jo tiedusteltu olisinko mennyt nurin kun ei missään näy, mutta pettymyksen olen joutunut tuottamaan. Mutta lupaan yrittää että jonain päivänä vielä.

    Jukka

    P.S. Noiden ikävuosien, joita tuntui olevan jopa enemmän kuin itselläni tai sitten tehokkaasti elettyinä ne vähäisemmät, kokemuksella luulisi osaavansa ostaa pyörän joka pelittää.
    Hyökkäys on paras puolustus!

    Mitään asiasta tietämättä, tosielämässä, saati juridiikan parissa tuo ei välttämättä kuitenkaan aina pure.

    Kukin tietenkin taapertaa tyylillään, joten toivotan onnea tälle valitsemallesi tielle. *
    ...Vespa EI ole lälläripyörä, eihän??
  24. #54
    Lainaa (YAMMUTAR @ Elo. 08 2008,08:40) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Myönnän lapsellisuuteni, mutta olit niin somasti tuohtumassa, joten lisäsin löylyä valmiiksi kuumalle kiukaalle.
    Tätä on ehkä vaikea käsittää että miksi pitää mennä lämmittämään toista tahallaan. Olen saanut toki käsityksen että et paljoa välitä mitä sinusta ajatellaan ja ehkä hyvä niin, kun kuuntelee tuolta muiden motoristien suusta tulevaa *palautetta. Jokainen taaplaa omassa ylivertaisuudessaan tavallaan.
    Jos kaveri virheen tapahduttua aloittaa agressiivisella tyylillä ennen kuin toinen ehtii ottaa edes kypärää päästä, niin joidenkin tapauksessa tyyli vastata voi olla sama, oli vastapeluri sitten nuorempi, vanhempi, eri sukupuolta tai pienempi. Lisäksi tunsin pientä kiusausta hänen avautumisensa jälkeen avautua takaisin virheestä jonka olisi voinut myöskin välttää. Usein kriittisintä ja äkäisintä palautetta antavilta henkilöiltä puuttuu alkeellisinkin vastaanottokyky ja kun pilkka osuu omaan nilkkaan, mopo lähtee lapasesta.

    Omasta mielestäni tämä topic voitaisiin rauhoittaa kuka on vittumainen ja kuka ei -keskustelulta ja siirtyä vaikka sitä puntaroimaan tuonne avaamaani ketjuun jossa kenellekään ei tule banneja lähti keskustelu kuinka lapasesta tahansa.

    Pahoittelen omaa henkistä pienuuttani. Luultavasti Arto Paasilinnaltakin kysyisin miksi Artolla on ongelmia hallita hermojaan ja miksi vaarantaa liikenteessä täysin alkeellisilla virhetoiminnoillaan muiden hengen, terveyden ja omaisuuden. Ehkä Arto vetäisi turpaan tai sitten kirjoittaisi aiheesta kirjan jossa kertoisi kokemuksistaan virkavallan kanssa, kuinka inhoaa auktoriteetteja jne. Jokaisessa meissä asuu pieni tai iso paasilinna. Kun sitten kaksi sellaista kohtaa, edessä on enemmän tai vähemmän myötähäpeää aiheuttava dialogi.

    Kaikesta pitää kuitenkin hyvät puolet löytää. Tämä keskustelu, mikäli tätä sattuu joku seuraamaan, voi johtaa siihen, ettei vastaavassa tilanteessa kukaan enää jätä pyöräänsä pahaan paikkaan ja kipittää itsekin turvallisempaan paikkaan. Jos paikka olisi turvallinen katsella, siinä varmaan kisojen aikaan yleisökin olisi. Myöskään kilpaharjoitteluun kyseisen järjestäjän nopea ryhmä ei välttämättä ole paras paikka, sen enempää kuin erään toisen tapahtumanjärjestäjän viihteellisemmät tapahtumat omatoimiseen ajoharjoitteluun ja rataan tutustumiseen turvallisesti.

    Ajoharjoittelupäivien järjestäjänä kyseinen järjestäjä ihan hyvä. Pisteet paikalla olleesta ambulanssista ja lippumiehistä. Lippumiehet tosin voisi kouluttaa heiluttamaan sitä lippua, eikä roikottamaan. Liput voisi vaihtaa sellaisiin, joissa keppi, eikä lötkö putki. Järjestäjällä myös näköjään samoja ongelmia mihin itse olen törmännyt, eli joidenkin ehkä muihin viihdykkeisiin persompien järkkäreiden luotetettavuus niin ja näin. Meiltä kyseiset henkilöt siivotaan organisaatiosta pois. Ensin varoitetaan ja sitten voi siirtyä sairaslomailemaan pulloineen muualle.

    Tähän aiheeseen en enää jaksa vastata tänne. Jos joku haluaa lisätä aameniaan, erilaisia hymiöitä tms. niin voin käydä kopioimassa ne tuonne toisaalle ja jatkaa siellä jaarittelua. Jaaritteluun tuntuu onneksi muillakin riittävän energiaa kun seuraa tuota liivimieskeskustelua. Omalta osaltani tämän vänkääminen tässä osiossa päättyy, ainoastaan linkittämässä käyn mikäli joku vallan haluaa vielä jatkaa, minä jaksan kyllä jatkaa.

    Jukka
  25. #55
    Kuules Jukka, eikö orgin päivät ollut vielä viimeksi tarkistaessani määritelty ajoharjoitteluksi, vai kuinka? Mitä ihmettä te teitte siellä harjoittelemassa YCC-kisaa ja lähtöjä, oliko ne todellakin päivän ohjelmassa järjestäjän toimesta, ennakkoon ilmoittamatta? Oli miten tahansa minä olisin vilpittömästi pahoillani ja olenkin, kun suhteellisen kokematon kaveri ollessaan viattomasti ajoharjoittelemassa, vaikka luonnostaan nopea onkin, joutuu väistelemään kilvan ajajia hiekalle.

    Mitä jos myöntäsit olleesi väärässä paikassa väärään aikaan ja oli sattua paha vahinko? Keksit varmaan lisää jotain nasakkaa sanottavaa, mutta olisko paikallaan päättää keskustelu pyytämällä "anteeksi", sekä omasta että viran puolesta?

    /z
  26. #56
    Lainaa (zeromark @ Elo. 08 2008,10:29) kirjoitti
    Kuules Jukka, eikö orgin päivät ollut vielä viimeksi tarkistaessani määritelty ajoharjoitteluksi, vai kuinka? Mitä ihmettä te teitte siellä harjoittelemassa YCC-kisaa ja lähtöjä, oliko ne todellakin päivän ohjelmassa järjestäjän toimesta, ennakkoon ilmoittamatta?
    Rata-ajoa koskevien sääntöjemme >> kliks << mukaan kilpailuun tähtäävä harjoittelu on sallittu Motorg ry:n järjestämillä ratapäivillä nopeassa ryhmässä.
    Yleisön/osallistujien pyynnöstä on nyt järjestetty pariin otteeseen lähtöharjoituksia nopeassa ryhmässä.

    Hitaassa ja keskiryhmässä kilpailuun tähtäävä harjoittelu on kielletty.



    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  27. #57
    Lainaa (jens @ Elo. 08 2008,12:50) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Elo. 08 2008,10:29) kirjoitti
    Kuules Jukka, eikö orgin päivät ollut vielä viimeksi tarkistaessani määritelty ajoharjoitteluksi, vai kuinka? Mitä ihmettä te teitte siellä harjoittelemassa YCC-kisaa ja lähtöjä, oliko ne todellakin päivän ohjelmassa järjestäjän toimesta, ennakkoon ilmoittamatta?
    Rata-ajoa koskevien sääntöjemme >> kliks << mukaan kilpailuun tähtäävä harjoittelu on sallittu Motorg ry:n järjestämillä ratapäivillä nopeassa ryhmässä.
    Yleisön/osallistujien pyynnöstä on nyt järjestetty pariin otteeseen lähtöharjoituksia nopeassa ryhmässä.

    Hitaassa ja keskiryhmässä kilpailuun tähtäävä harjoittelu on kielletty.
    Jep jep no meni kohdan 3. tarkemmalla lukemisella sekin peruste. Jukka oli paahtamassa ihan oikeassa paikassa - turha pyydellä keltään anteeksi tai odottaa sitä, jos häntä joutuu väistelemään (paitsi tietysti Jukalta ja järjestäjiltä, että oli siellä hituroimassa ja kone laukes, eikä älynnyt hinata masiinaa ja luitaan taimikon puolelle). Äläkää menkö tuen tai orgin päivinä nopeeseen jos siinä voi käydä niin että jää kisakuskien jalkoihin ja joutuu siitä liekitettäväksi (olipa hyvä etten 6. päivä päässyt ja vastaisuudessa tiedän org:n porukoissakin ajella hitaampia aikoja että pysyn keskiryhmässä tai jos pääsen saman verran kovempaa niin saatte yhden väisteltävän lisää (sen verran härskisti hitaammista ohi pistän vaikka nopeammille ovi onkin edelleen aina sopivasti auki)? [parempi jäädä alle, kuin "ei ohiteta ollenkaan mutkissa"-säännöt!]). /z

    edit1: Vastaavassa tilanteessa vahingon sattuessa saattasin ruveta kyselemään järjestäjän vastuuvakuutuksen voimassaoloa, ellei asiasta tiedoteta esim. ajajakokouksessa (vaikka omat vakuutukset ovatkin kattavat).

    edit2: tavataankohan tää pyytävä yleisö "r e l a n d e e r"?

    edit3: sittehän tää keskustelu on ihan vaan luonne-asennevammasten ja auktoriteettiagressioiden purkamista/purkautumista - jatkaa. (koska tällä on viihdearvoa)

    edit4: tässäkään ajopäivien järjestämisessä määrä ei tunnu korvaavan laatua - eipä ole ainakaan vielä HelRC:n tai SRRAn leireillä tarvinnut vastuunpakoilua ja venkoilua nähdä (säännöt onkin selkeät | nopea = KISA). Ehkä sitä on kaikkialla mutta se ei muutaman päivän aikana ehdi näkyä? Ei en nyt mitenkään viittaa siihen että maineikkaan komeljanttarin ylivertaiset selitykset ja seikkailut heijastuisivat negatiivisesti minkään ratatoimintaa järjestävän yhteisön toimintaan sen enempää kuin bomber tai drifting tapahtumatkaan (hämärrän vain entisestään näitä horinoita alkuperäisestä yhteydestään).

    edit5: Onhan toi ymmärrettävää molemmilta kiehahtaa ja vääntää peistä jälkikäteen. Adrenaalinitasot on voineet olla aika kohillaan noiden episodien johdosta. Mitä olen kuullut niin joskus ei tarvii kuin vähän ohitus-sääntöjä rikkoa niin on järkkäri pää sinisenä huutamassa (tuellahan säännöt on lähinnä rikottaviksi niin sitä ei pääse kuin harvoin tapahtumaan?).

    edit6: Jokohan tässä on bensaa tarpeeksi liekkeihin joka suuntaan, että Lappi palaa toistamiseen?

    edit7: Aatelkaapa nyt hetki jos olisin asenteineni edellä tosissani niin montako meitä tarvitaan, että hengenvaarallinen ruletti on valmis ja järjestäjien elämä muuttuu erittäin vaikeaksi? Onneksi järjestäjien tehtävä on poistaa vaaralliset yksilöt radalta/tapahtumasta oli nimi sitten mikä tahansa - vaikka sitten muiden asiakkaiden pyynnöstä?

    edit8: jokohan mä vetäytyisin odottelemaan minkälaisen barbeguen tästä saadaan vielä aikaan?



  28. #58
    Kiitokset kaikille jälleen mukavasta ajopäivästä! Pari harmillista kaatoa siellä oli, mutta onneksi niistä taidettiin selvitä vähäisin ruumiillisin vaurioin... Olisko kellään laittaa ajokuvia jakoon?
    ZRX 1100 + KLR 650
  29. #59
    Lainaa (zeromark @ Elo. 08 2008,10:56) kirjoitti
    edit2: tavataankohan tää pyytävä yleisö "r e l a n d e e r"?
    Ei. Tavataan "Haaparanta", ainakin 6.8 Motoparkissa.

    Noin yleisesti päivä oli hyvin järjestetty, kaatoja onneksi vain muutama.

    Kiitokset erityisesti lähtöharjoituksista.
  30.  
  31. #60
    Lainaa (Hese929 @ Elo. 08 2008,14:09) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Elo. 08 2008,10:56) kirjoitti
    edit2: tavataankohan tää pyytävä yleisö "r e l a n d e e r"?
    Ei. Tavataan "Haaparanta", ainakin 6.8 Motoparkissa.

    Noin yleisesti päivä oli hyvin järjestetty, kaatoja onneksi vain muutama.

    Kiitokset erityisesti lähtöharjoituksista.
    ai " h a b a r a n d a " - no ei saanut sitäkään "kaadettua" sitten Jukan avopiikkiin? Anteeksi pahat puheeni! /z



Sivu: 2 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen