Katso äänestykset tulokset: Ajoharjoittelupäivien ohitusongelmat - hitaassa ryhmässä Ahvenistolla

Äänestäjät
45. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Olen osallistunut yhteen tapahtumaan, ohitusongelmia ei ollut

    10 22,22%
  • Olen osallistunut yhteen tapahtumaan, ohitusongelmia oli

    14 31,11%
  • Olen osallistunut yhteen tapahtumaan, vakavia ohitusongelmia oli

    3 6,67%
  • Olen osallistunut useaan tapahtumaan, ohitusongelmia ei ole ollut

    3 6,67%
  • Olen osallistunut useaan tapahtumaan, ohitusongelmia on ollut

    13 28,89%
  • Olen osallistunut useaan tapahtumaan, vakavia ohitusong. on ollut

    2 4,44%
Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tämä äänestys koskee vain Motorg ry:n ajoharjoittelupäivillä Ahvenistolla hitaassa ryhmässä ajaneita kuljettajia. Jos et aja/ole ajanut Ahvenistolla hitaassa ryhmässä, älä äänestä.

    Äänestys pyrkii selvittämään kuljettajien kokemuksia hitaan ryhmän ohituskäyttäytymisestä ja ohitusmahdollisuuksista Ahveniston radalla. Järjestin äänestyksen, jotta saataisiin jotain selvyyttä ongelman laajuudesta.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  2. #2
    Eipä voine välttämättä sanoa, että useaan, mutta kahteen ajoon ko. radalla olen osallistunut (11.7 ja 25.7), joista jälkimmäisellä ongelmia oli. Täply meni toiseksi viimeiseen lokeroon.

    Ei kai (?) niinkään niillä, jotka ajoivat ns. omaa ajoa ja ohittivat hitaampia (lue: meikäläistä), mutta siinä tilanteessa melkonen sumppu, kun EAK-kouluttajan takaa jättäytyi ne kolme ihmistä odottamaan, että muu letka pääsi ohi.

    Siinä kyllä sai ihan tosissaan katella mihin väliin sitä ittensä tunki takasin sinne jonoon ja vauhti ennen hevosenkenkää laski ihan kävelyksi ja miltei joutui pysähtymään.

    Ongelmaahan ei tuolta osin ollut kuin ekassa setissä, tokassa kouluttajan takana ajeli enää kait ihan muutama kuski?

    11. päivän seteissä ongelmia ei mielestäni ollut, koska linjoja oli näyttämässä kaksi kouluttajaa ja letka perässä oli silloin lyhyempi eikä paikkoja silloin vissiin edes kauheemmin vaihdeltu.

    Nyt häikkää ekan ja kai vähän tokan setinkin aikana aiheutti järjettömän pitkä letka, jonka lyhyiden välimatkojen takia vauhtiakaan ei sitte voinu järin ottaa.

    Mut tosiaan aika pieni juttu, kun pääosin kaikki sujui kuitenki ihan sujuvasti ja luullakseni kaikki pääsi ajamaan sitä vauhtia, kuin itse halusivat?

    Ja jos mä möhköni kanssa vielä tänä kesänä ehdin paikalle, niin mulle saa sitte tulla ihan suoraan sanomaan, jos oon siinä ohitustilanteessa jotain tötöilly! Pyrin kyllä siinä pääsuoralla ajamaan max. 100km/h mittarin mukaan, joten luulisin, että kaikki ketkä tahtoo, pääsee kyllä ohi.

    Mulla kuitenki pääosin erittäin positiiviset kokemukset noista päivistä, ei kai sitä muuten useampaa kertaa paikalle vaivautuis!

    Kiitokset vaan EAK:lle, että jaksatte meijän kanssa siellä käkäillä!

    E: kävin tota palauteosiota tiiraamassa ja mun nopeus siinä suoralla on siis n. 92km/h mittarivirhe huomioiden. Musta on molemmilla päivillä menny lots of kuljettajia ohitte, joten olisko tuo 90km/h sellanen vauhti, josta pääsee hyvin ja helposti ohi ja ennenkaikkea, ehtii päättää ohituksen hyvissä ajoin ennen seuraavaa mutkaa? Mitä mieltä ohittajat on? Mulle ainaki tossa suoralla riittää vallan hyvin se 90km/h, mitäs sitä suotta siinä kiirehtimään, kun ei muuallakaan vauhti päätä huimaa.

    11. päivän ajoissa olisin yhden kerran kääntyny suoraa jonku kuskin päälle, kun tuli niin viime tingassa ohi. Jollen olisi vastoin "sääntöjä" kääntyny kattomaan, ni olis voinu olla hässäkkä valmis.

    Eli mä ehdotan, että nykyisen 120km/h kattonopeuden sijasta lasketaan se ohitettavan kattonopeus 90km/h nopeuteen, jolloin luulisi kaikkien halukkaitten ehtivän ohittamaan turvallisesti?

    Ja ohitukset vasta tornin mutkan jälkeen, kun itsekin otan siinä linjan ensin sisään ja sitten vasta ulos, vaikken kovaa ajakaan.



    Honda CBR1100XX Blackbird
  3. #3
    Edellisen kirjoittajan puhe on aika lailla sitä asiaa jota itsekin olisin sanonut.

    Olin raskaan 1300 FJR:ni (touring "sohva") kanssa hitaiden ryhmän keskinopeaa kastia.

    Eka ajosetti meni tosiaan ihan metsään kun se letka oli niin pitkä. Sain sen kiinni parin kierroksen jälkeen ja useamman kuin 1-2 pyörän ohittaminen turvallisesti kerrallaan oli mahdotonta.

    Muut setit meni ihan hienosti. Minäkin ajoin koko pääsuoran alusta loppuun tasaista 100km/h ja hidastin lopussa lievästi hieman aiemmin, jotta ohi tarvittaessa päästäisiin.

    Mutta minullakin oli muutamaan otteeseen ainakin kolme nopeampaa perässä ja tuo pääsuora on vähän lyhyt, jotta niin moni pääsee ohi sujuvasti ilman että itse joutuu hidastamaan normaalista poikkeavasti (vaarallista, jos perässä tulee joku, joka ei tahdo ohittaa). Se kolmas ohittaja oli sitten jo vähän oman ajolinjan edessä ja joutui jarruttamaan hieman liian kovaa kaarteeseen sisääntuloon.

    Muutama noista hitaan ryhmän nopeammista sitten myöhemmin siirtyi osin minun kannustuksestani keskinopeaan ryhmään ja se oli ihan oikea siirto. Hekin oppivat siellä paljon lisää ja vauhti nousi entisestään.

    Yhden kerran joku ohitti minut siinä tornin mutkaa tultaessa ja se on kyllä ihan väärä paikka ohittaa kun mutkan jälkeen ehtii ihan hyvin turvallisestikin.

    Ehdotuksia:

    Hitaassa ryhmässä tulisi sallia YHDEN pyörän ohitus YHDELLÄ pyörällä myös siellä suolenkin lyhyellä suoralla, joka on siinä heti sen tiukan vasemmalle alas käntyvän mutkan jälkeen. Se on turvallinen ohituspaikka ja osaava kuski on ohi hitaammasta sisäkautta jo ennenkuin suora on puolessa välissä (itsekin olen aiemmissa ajotilaisuuksissa siinä kohtaa ohittanut). Näin vähenisi tuo pääsuoran ohitusruuhka.

    Pääsuoran ohittamisohjetta hitaalle ryhmälle ainakin voisi tarkentaa niin, että vain tornin mutkan jälkeen saa ohittaa. Hitaammat pitää vasemman laidan ajolinjan suoralla ja ajavat tasaista max 100km/h.

    Lisäksi minun MUTU vaikutelmani oli, että keskinopeiden ryhmästä muutamia olisi pitänyt houkutella siirtymään nopeiden ryhmään ja samoin hitaiden ryhmästä osa keskinopeisiin.

    Mutta kaikenkaikkiaan hienosti sujunut päivä (harmi vaan ne muutamat kaadot :-/).

    PALJON kiitoksia järjestäjille! Etenkin sille aina-niin-iloiselle lipputyttönä toimineelle ladylle !

    Muutenkin oli todella positiivinen yllätys nähdä paljon naisia mukana ajamassa !
  4. #4
    Nancy f**king Drew Kriisi:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Dec 2003
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Mullahan ei ongelmia ohittamisen kanssa voi olla, kun en oo vielä ketään ohittanut *

    Epäselväksi jäi minullekin tuo mistä kohdasta alkaen ohittaminen on sallittua, tornin mutkassa säväytti kun oikealta ohitettiin juuri kun vedin omaa ajolinjaani sisämutkaan. Tilanne ei ollut mitenkään läheltä piti, mutta itse sain pari ylimääräistä sydämentykytystä. Tämän jälkeen vilkuilin kyllä aina sivulle ennen tornin mutkaa,vaikka ohitus onkin aina ohittajan vastuulla.

    Myöskin tuo alempi nopeus pääsuoralla saa minulta kannatusta. Suora ei kuitenkaan ole hirveän pitkä, jolloin useamman pyörän ohitus ei välttämättä onnistu jos vauhtia ohitettavilla on se 120 km/h. Itselläni ei ainakaan kantti kestä nostaa vauhtia kovin korkeaksi suoralla, koska siellä päässä on se mutka * *
    Muutaman kerran olisin voinut ohittaa jos itsellä vaan olisi kantti kestänyt kiihdyttää edellä n.130km/h ajavan ohi, mutta ei niin ei. Itse yritin pitää vauhdin pääsuoralla maksimissaan satasessa, ja kyllä niitä pyöriä sen verran ohi paahtoi että ei kai se minun ohittaminen kovin vaikeaa ollut.

    25.7. hitaassa ryhmässä tuntui kyllä olevan paljon eri nopeuksia ajavia kuskeja, eli mahdollisesti voisi rohkeammin siirtää/siirtyä nopeimpia sinne keskiryhmään?

    Kiitos järjestäjille ja anteeks kaikille hitaan ryhmän kuskeille *

    T: keltainen liikkuva shikaani
    -nomen est omen-
  5. #5
    Jep 25 päivän ajoissa oli vähän vaikeaa tuo ohittaminen, juuri tuon "3 sivuun systeemin takia" -ja olihan toki siinä hitaassa paljon porukkaakin. Ja kun on monta ihmistä ketkä voisi ohittaa ja "ohituskaista" on blokattu niin kyllähän se hieman alkoi ahdistamaan..

    Aikaisemmalla kerralla ei ollut mitään ongelmia ohitusten kanssa...

    Ja nytkin ongelmat poistui kun meni keskiryhmään itse tulppailemaan -kiitti ja sori -



    Yammutar
  6. #6
    No jos mä jatkan nyt sitten vähän vielä tännekin (työnantaja kiittää).

    En oikein tykkää absoluuttisesta nopeusrajoituksesta ideana. Sumppahan yritti mainostaa sääntöä, jossa vauhti jolla tornin mutka ajetaan pidettäisiin myös suoralla (kai sitä kaasua siinä sitten höllätäkin voi jos siltä tuntuu), silloin nopeampien pitäisi kyllä helposti ehtiä ohi.

    Jos tosta 25.7. päivästä ny puhutaan, ni eihän se ongelma ollu se yhden pyörän ohittaminen. Vaan se et olis pitäny ehtiä ohittaa 10 pyörää sen suoran aikana. Ja sitten niitä ohittajia oli vielä useampaa 'tasoa'. Eli mulle ainakin aiheutti paljon ongelmaa se, että edessä menevä hitaampi kuski lähti suoralla itse ohittamaan edessä meneviä, työnnä siinä ny sitten vielä ohi...

    Jos ohituspaikkoja olis useampia, ni tuo tietty helpottuis vähän. Tai sitten vois sallia sen että saa päästää takana tulevan ohi (reilusti sivuun, ja selvä merkki). Se ainakin keskiryhmässä tuntui toimivan. Tosin siellähän ei pitkässä letkassa ajeltu. Äh, emmä tiä...

    Lainaa kirjoitti
    luullakseni kaikki pääsi ajamaan sitä vauhtia, kuin itse halusivat?
    No ei kyllä päässy.
    bandit600s --> zx6r --> zx10r --> gsxr 600 --> zx6rr --> nyttemmin tauolla

    ¤ttu, kirjoitin taas. Anteeksi. Mutku mul ei oo elämää...
  7. #7
    Kahdessa tapahtumassa ollut, eritoten aiheuttamassa tuota jonoa

    Ohitus ongelmia on ilmennyt, etenkin päivän alussa.
    Suurelta osin se on aiheutunut juuri tuosta ajattamis tavasta. Kaikki ajaa kouluttajan perässä nätisti ja paikkoja vaihdetaan.
    Parin setin jälkeen saa alkaa ohittaa. Tämä tuntuu ainakin olevan osittainen ongelma. En kyllä muista että muutettiinko heti toisella ajopäivällä jo niin että halukkaat pääsee radalle ennen kouluttajaa

    No letkaa vetäessa taisi nopeus suoralla olla 70 km/h ja silti ei aina kaikki päässeet ohi vaikka olisi halunneet.
    Kuitenkin suurempi ongelma melkein oli 5 ohi ehtinyttä pyörää joista kaikilla ei sitten meinannut taito riittää siinä jarrutuksessa

    Tulisi mielestäni kuitenkin muistaa että osalle tuo ratapäivä on ensimmäinen ja silloin sitä vauhtia ei ole tai ei uskalla käyttää. Hyvä niin. Samaiset kuljettajat ovat varmaan tulleet hakemaan sitä mutka vauhtia ja varmuutta, ja mielenkiinto harjoitteluun todennäköisesti katoaa nopeasti jos ohi mennään oikealta ja vasemmalta niin mutkissa kuin joka suorilla.

    Toivottavasti joku nopeampi ja kokeneempi korjaa heti jos omat ajatukseni aivan päin ******* (Make80)

    1. Kun kouluttajan perässä "pitkä" letka mutta ohitukset jo sallittu niin kouluttajan max nopeus suoralla 60-70 km/h
    Yksin ajaville tuo nopeus voisi kyllä mielestäni olla korkeampi (120?), jotta pääsee harjoittelemaan tehokasta jarrutusta kovemmasta nopeudesta siinä suoran päässä.

    2. Kouluttajan perässä ajaville painotetaan että välimatkat LYHYIKSI, helpottaa ohitusta ja mikä vielä tärkeämpää helpottaa linjojen seuraamista.
    Tämä välimatkojen supistaminen tulisi aloittaa sillä tornin mutkaa edeltävällä suoralla, jolloin pääsuoraa tultaisiin jo tiiviissä paketissa.

    3. yhden pyörän ohittamisen salliminen ennen tornin mutkaa?? Voisi olla hyvä mutta EI MUTKASSA tai juuri ennen sitä.

    4. Ryhmän valinta tai siirtäminen toiseen ryhmään. Onko se itsetunto kysymys ettei halua olla ohitettavana vaan ohittajana vai mikä siinä mietityttää. Tietenkään ei nopeus erot saa liian suuriksi kasvaa, mutta kovin on yleensä hiljaista siellä nopeassa. Keskiryhmässä ja varsinkin hitaassa alkaakin sitten löytyä ajajia.
    Jos ajoaika 20min => 10-12 kierrosta??(1,30/kierros)
    ero ajajien nopeudessa 5 s/kierros => setissä ero 50-60s eli ei vielä edes ohitusta.
    No letkan pääsy radalle 30s => ohitus tarve tulee, mutta vain kerran/ hitaampi pyörä.
    Olisiko näin ollen hitaan ja keskiryhmän "nopeimpien" aina syytä vakavasti harkita sitä siirtymistä seuraavaan ryhmään?

    Jos otetaan ajatuksena että hidas ryhmä on kuitenkin paikka jossa "epävarmat" kuljettajat tulevat hakemaan sitä varmuutta ajamiseensa, linjoja kaarreajoon, sekä oikean kasrre nopeuden arviointia niin tuskin ryhmän nopeimmilla on enään siihen samanlaista tarvetta vaan heillä perusteet jo on ja kyse on enään niiden taitojen "hiomisesta", joka on todennäköisesti helpompi suorittaa keski/nopeassa ryhmässä.
    Samaten saattaa saada lisä vinkkejä muilta "nopeilta" kuskeilta.

    Tulipas pitkä vuodatus ja vielä hirveä määrä """"""""" merkkejä
  8. #8
    En laittanut rastia ruutuun, kun en ole vielä orgin ratapäivillä käynyt, mutta ajattelin silti kommentoida.

    Itse olen kerran käynyt mp-tuen ratapäivällä Ahvenistolla ja siellä hitaassa ryhmässäkin ohitus on sallittua kahden ensimmäisen kierroksen jälkeen missä vaan. Tosin mutkissa sitä ei suositella. Tuon yhden kerran perusteella tuo vaikutti ihan toimivalta käytännöltä. Ei tullut kertaakaan mitään läheltäpiti-tilanteita. Jonossakin joutui ajelemaan vain ensimmäisissä seteissä kahdella ensimmäisellä kierroksella, kun ei vielä osannut lähteä radalle suunniilleen nopeuttaan vastaavaan väliin.

    Sitten myöhemmissä seteissä kun itsekin joutui joitain pyöriä ohittelemaan, niin se onnistui oikeastaan helpommin muualla kuin pääsuoralla. Tosin mp-tuen päivillä ei tuolla pääsuoralla ollut mitään kattonopeutta. Hyväksi havaittuja paikkoja oli ainakin varikonsuora ja suora ennen sitä alamäkeen kääntyvää tiukkaa vasenta. Noille suorille sai helpommin suuremman nopeuseron paremman kaarrenopeuden avulla.

    Että tällaisia kokemuksia minulla ohittamisesta Ahvenistolla sen yhden kerran perustella.
    YZF600R Thundercat 1998 -> CBR600RR 2006

    "Value your freedom, or you will lose it, teaches history. 'Don't bother us with politics', respond those who don't want to learn." -Richard Stallman
  9. #9
    Itselleni sattui myös että ohitettiin jo tornimutkaa edeltävällä suoralla. Meinasin säikähtää . Itse yritin ajaa pääsuoran alle 120 paitsi 2 ekalla kierroksella kun ei kuitenkaan saanut ohittaa niin avasin reilummin etten olisi tiellä. Tunnustan myös syyllistyneeni olan yli vilkuiluun pääsuoralla ja hidastin enemmän jos ohittajia oli takana. Ohituksia pystyin huomattavasti vähentämään menemällä ajovuoron alussa jonon hännille jolloin nopeammat olivat edellä. Tietysti ohitukset eivät minulle ole ongelma kun olen muiden tiellä pujottelukeppina
  10.  
  11. #10
    olen marsun jäljillä *

    Ehkä yksi vaikeimista valinnoista ihmisille on ryhmät. *

    "olen ekaa kertaa radalla mutta olenko hidas vai keskinopea??"


    Jos otetaan ajatuksena että hidas ryhmä on kuitenkin paikka jossa "epävarmat" kuljettajat tulevat hakemaan sitä varmuutta ajamiseensa, linjoja kaarreajoon, sekä oikean kaarre nopeuden arviointia!

    niin tuskin ryhmän nopeimmilla on enään siihen samanlaista tarvetta vaan heillä perusteet jo on ja kyse on enään niiden taitojen "hiomisesta", joka on todennäköisesti helpompi suorittaa keski/nopeassa ryhmässä.

    Itse näen monia jotka aloittavat hitaassa vaikka ajokokemus antaisi suoraan mahdollisuuden keski/nopeaa. Joten ne jotka ovat ekaa kertaa mutta muutaman setin jälkeen näemme heidän olevan väärässä (liikaa ohituksi, nopeus erot) ryhmässä siirtyisivät toiseen. Näin voisimme myös estää jarruissa ohi menemisen yms.

    Kiitos motorgille että sain olla kouluttamassa ja toivotaan yhteistyön tuovan lisää voimaa meidän kummankin ajo päiville.

    Mika