Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Tuossa kahtelin vähän laakereita pyörään ja tuli mieleen että onko kellään keraamisista kokemuksia? Löytys moottorin, vaihdelaatikon ja pyörien laakerisarjaa. Onko kukaan laittanu? Ja jos on nii mitenkä on vaikuttanu kulkuun.

    Itte oon aatellu vaihelaatikkoon laittaa kun epäilyttää vähän vetopuolen päätylaakeri että josko siinä on jotain pientä vikaa. Voi olla että ketjukin pitää ylimäärästä ääntä vaikka on uus. Äänet on alkanu moottorijarrutuksesta jossa meni takarengas lukkoon (R1 '98) ketjuissa ja rattaissa oli vikaa kyllä ja osa äänestä hävis kun ne vaihto uusiin (Supersprox takaratas ja edessä joku perus teräs ratas, ketjuna RK GB530XSO GOLD). Alkuperäsessä oli kumivaimennus niin sen puuttuminen voi pientä muutosta tuoda ääneen.
  2. #2
    No eipä ole vielä vastaan tullut. Onko ne pinnoitettu jollain keraamisella aineella vai umpi tavaraa? Epäilen että läpi asti keraaminen laakeri ei ole kestävä vaihtoehto. Pistä linkkiä missä moisia ihmeitä näkisi.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  3. #3
    Ainakin tuolta My Webpage näky Kwaakkuun saavan nuita keraamisia laakereita.
    https://www.mprengas.fi
  4. #4
    Jep, teräskuulat kuten normilaakereissakin pinnoitettuna keraamisesti.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  5. #5
    Joo pinnotettujahan ne yleisimmin, tuosta nyt en oo varma. Tekstistä pikasesti tajuais olevan umpitavaraa...
    http://www.oncycles.com/catalog.asp?pn=CBR00012



  6. #6
    Kyllähän noilla moottorin sisäiset häviöt saa pienemmäksi kun on pienemmät vierintävastukset ja huomattavasti enemmän kestäävät lämpöä nuo keraamiset laakerit. Turboissahan noita jonkun verran käytetään.
    ...
  7.  
  8. #7
    Eipä ole kokemusta, mutta tuossa talvella tutkailin hiukan aihetta, kun piti hankkia koneeseen vaihteiston laakereita.

    Kyllähän noita laakereita ilmeisesti tehdään ihan kokonaan keraamisena ja oikeastikin niillä saadaan pienennettyä pyörintävastusta ja ilmeisesti myös parannettua kuormituksen kestoa teräslaakereihin verrattuna. Valmistus ja materiaalitekniikka noiden kanssa on kai jonkun verran haastavaa, joten en välttämättä kokeilisi onneani jonkun tuntemattoman kiinalaisen valmistajan tuotoksien kanssa vaan satsaisin ennemmin johonkin laajemmin käytettyyn merkkiin. (Tämä huomautus vaan sen takia, että nuo merkkituotteet maksavat aika suolaisesti ja kiinalaisia halpavalmistajia näyttää löytyvän jonkun verran.)

    Kulkupuolen paranemista kannattaa lähteä arvioimaan miettimällä hiukan mihin voimansiirtoketjussa tehoa häviää ja kuinka paljon. Tyypillisesti ketjuvetoisessa pyörässä hukkuu tehoa kampuran ja takarenkaan pinnan välillä noin 12%. Tästä suurimman osan taitaa viedä ketju ja seuraavana tulee ratasvälitykset vaihteistossa ja ensiövedossa. Myös renkaan muodonmuutoksiin taitaa hukkua ihan kohtuullisen iso osuus. Eli sivistyneenä arvauksena sanoisin, että vaihteiston ja pyörien laakerit syövät tästä häviöstä melko pienen osuuden, jos pitäisi joku lukema sanoa, niin veikkaisin 0,1-2% kokonaistehosta. Eli jos näiden laakereiden vierintävastusta pystyy pienentämään vaikka 50%, niin ei sekään kauheasti menossa tunnu.

    Sitten etenkin jenkkiläisten viritysosien markkinointipuheita arvioidessa kannattaa pitää mielessä ensinnäkin, että kyseessä on nimenomaan markkinointi, joka sisältää ainakin runsaasti liioittelua ja mahdollisesti myös ihan perättömiä väitteitä. Ja toisekseen likimain kaikki nuo on tarkoitettu kiihdytyskäyttöön ja mahdolliset hyödyt on mitattu sitä ajatellen. Eli vaikka joku hilu toimisikin mainiosti ajettaessa 400m kerrallaan joitain kertoja vuodessa ja korjaisi siinä käytössä esiintyviä ongelmia se ei välttämättä menesty yhtä hyvin jos pyörällä ajetaan 10tkm kauteen.

    Esimerkkinä tästä jälkimmäisestä probleemista vaikka vaihteiston "HD" laakerisarja, jollaisen päädyin ostamaan omaan koneeseen. Muuten hyvä, mutta parista laakerista puuttuivat pölytiivisteet, jotka alkuperäisissä oli toisella puolella. Hetken pohdin, että mitä virkaa noilla mahtaa olla koneen sisällä olevissa laakereissa. Sitten huomasin, että ne tarvitaan, jotta vaihdeakseleiden päiden kautta vaihteistolle syötetty paineöljy päätyy oikeaan paikkaan eikä laakerin läpi suoraan öljypohjaan. Eli näillä "HD"-laakereilla vaihteisto ja kytkin olisivat jääneet ilman painevoitelua. Ja tuotakin laakerisarjaa on myyty jenkeissä vuosia ison ja arvostetun virityspalikoiden myyjän toimesta.
    Arttu