Sivu: 10 / 15:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89101112 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 271:stä 300:een 444:sta
  1. #271
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (viltsu81 @ Tammi. 21 2011,04:49) kirjoitti
    Sensijaan E95:n lämpöarvo on 33,8 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 47,0 MJ/kg...[/i]
    Todennäköisesti tullut kirjoitusvirhe tai sekoitetty lämpöarvojen yksiköt MJ/kg ja MJ/l. Muistelisin muutenkin bensan lämpöarvon olevan 48,3MJ/kg. Eli silloin E95:n lämpöarvo olisi 48,3MJ/kg ja E10:n 47MJ/kg. Yritän muistaa tarkistaa nuo arvot päivän aikana jostain.
    Superbike #7
  2. #272
    E10 on jo eilispäivää. Rapakon takana mennään jo seuraavaan portaaseen. Kohta me perässä... Jenkkisaitilta kopsattua. Siellä on vissiin menossa jo keskustelu 15% etanoliin siirtymisestä. Hyvinhän meillä siis asiat on

    Lainaa kirjoitti
    Well, it looks as though the EPA in it's politically affected wisdom, is going to go forward and mandate 15% ethanol gasoline. While they admit they have to study more on trucks and motorcycles, here is comes on cars.

    Contact your representative, at least those not bought off by ethanol producers, and let them know your feelings on this. As for me, NO MORE ETHANOL!
    <p>2002-2014</p>
  3. #273
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 21 2011,20:22) kirjoitti
    E10 on jo eilispäivää. Rapakon takana mennään jo seuraavaan portaaseen. Kohta me perässä... Jenkkisaitilta kopsattua. Siellä on vissiin menossa jo keskustelu 15% etanoliin siirtymisestä. Hyvinhän meillä siis asiat on *

    Lainaa kirjoitti
    Well, it looks as though the EPA in it's politically affected wisdom, is going to go forward and mandate 15% ethanol gasoline. While they admit they have to study more on trucks and motorcycles, here is comes on cars.

    Contact your representative, at least those not bought off by ethanol producers, and let them know your feelings on this. As for me, NO MORE ETHANOL!
    Seuraava porras E15? Onhan siellä ollu jo E85:nenkin käytössä vuosia ja sama ruotsissa.



  4. #274
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 12 2011,09:51) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Tammi. 12 2011,08:53) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Tammi. 11 2011,23:09) kirjoitti
    Lainaa (panu.. @ Tammi. 11 2011,21:20) kirjoitti
    oli kirjannut ylös kulutukset tällä uudella e10 bensalla. Oli kulutus noussut 1,5l 100 kilometrillä.
    Jaa. Vastikään lehdessä julkaistu mittaus Hayabusalla taasen kertoi, että kulutusten ero ei käytännössä ollut mitattavissa. Ja se oli mitattu testipenkissä, eli mahdollisimman vertailukelpoisissa olosuhteissa.
    Viittaat varmaan bike-lehdessä olleeseen testiin. Tuo "testi" nyt ei ollut mistään kotoisin, eikä täytä minkäänlaisia kriteerejä. 95E10 oli haettu nesteen omasta "laboratoriosta" ja muut vertailubensat huoltoasemien pumpusta. Mutta jos olet niin sinisilmäinen että luotat moiseen "testiin" niin mikäs siinä. Jos asia olisi hoidettu niin kuin pitää, olisi kaikki polttonesteet pitänyt ottaa huoltamoiden pumpuista, ja ne olisi ennen testausta pitänyt analysoida, jotta varmasti tavarat ovat sitä mitä etiketissä lukee. Nesteellä on liikaa oma lehmä ojassa, jotta siihen voisi luottaa että se heidän luovuttamansa polttoaine varmasti olisi sitä mitä tulevaisuudessa tankkaamme. Muutoinkin koko biken "testi" oli kuin lasten satukirjasta, eli yhtä uskottava ja vakuuttava.
    En ole tuota Biken testiä lukenut, mutta täytyy ihailla tervettä vainoharhaisuuttasi ja kykyäsi löytää salaliittoteorioita ympäriltäsi. *

    E10:llä ajettaessa kulutuksen pitäisi kasvaa teoriassa n. 3% verrattuna alkoholittomaan 95E:hen. Kun vielä otetaan huomioon, että bensa on sisältänyt jo aiemmin n. 5% etanolia, on kulutuksen kasvu vielä tuota kolmea prosenttia reilusti pienempi. Ja tuollainen 1-2% kulutuksen vaihtelu menee aikalailla puhtaasti mittausvirheen/olosuhteiden yms. piikkiin.

    Paljonko muuten kulutuksen tulisi mielestäsi tuollaisessa testissä sitten kasvaa, että testi olisi luotettava?
    No, tiedä sitten salaliitoista, mutta: mun mielestä e10 on hyvä juttu, tajusinpa alkaa tankkaamaan ysikasia (ajoneuvojen vuosimallit on 2004 ja 2006, kumpaankaan ei saa e10:tä laittaa). Tulee nääs halvemmaksi. Autossa kulutus tipahti puoli litraa/100 km, siis verrattuna 95e5:een. Nykyisellä hintaerolla jään jopa voitolle.
  5. #275
    Lainaa (viltsu81 @ Tammi. 21 2011,04:49) kirjoitti
    Nyt tulee tiukkaa MuTua ilman mitään henkilökohtasia kokemuksia:

    Olen saanut kuunnella niin töissä kuin vapaallakin lässytystä uudesta E10-bensasta. Asia ei kovin paljon näin autottomana kiinnosta, mutta jotain on korvan taakse tarttunut. Aika järjestään pienimoottoristen ja kevyiden (Yaris, Clio, Fabia, Micra) autojen omistajat ovat olleet sitä mieltä että noilla polttoaineilla ei ole mitään vaikutusta tehoon tai kulutukseen. Vastaavasti raskaiden ja/tai isomoottoristen autojen (9-5,V70,BMW530, Voyager, A6) omistajat mäkättää siitä että kulutus on kasvanut, tehot kadonneet ja kone nakuttaa kuin kiimanen tikka toukokuussa.
    Tunnistan oman autoni, W220 S500, tuosta tikka vertauksesta. Tehoista en tiedä kun ei pitoa ole riittävästi että pääsisi persdynolla mittailemaan.

    Eli 98 siirrytään sekä pyörässä että autossa.
    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  6. #276
    Tankkaa vain benzaa, niin liikkeellä pysyy!
    Moto Guzzi BrevaV 1100 -06

    Kawasaki zg 1300 -84
    Kawasaki Zephyr 750 -90
    Kawasaki GpZ Ninja 600 -84
    Kawasaki GpZ 550 -82
    Vespa Piaggio 125 -81
  7. #277
    Lainaa (Adve @ Tammi. 12 2011,11:24) kirjoitti
    Lainaus toisesta foorumista.

    Tuo Biken testi oli aika olematon koska siinä ei mitattu testattujen bensiinien etanolipitoisuutta. Testattujen 95E ja 98E etanolipitoisuus voi vaihdella 0-5 prosentin välillä ja 95E10 bensalla tuo vaihteluväli on 0-10 prosenttia. Elikkä se voi olla kaikissa vaikka sama. Kysyin artikkelin kirjoittaneelta lehden markkinointipäälliköltä että miksi etanolipitoisuutta ei mitattu. Hän antoi aika ympäripyöreän vastauksen jonka mukaan se oli tietoinen päätös mutta syytä hän ei kertonut?
    Tulikohan luvatussa bensatestin jatko-osassa jotain ilmi mitä Neste ei kelpuuttanu julkaistavaksi kun sitä ei olekaan uudessa bikessä. Vähä sukkaa tommoset jutut, taitaa biken jatkotilaus jäädä tekemättä.
  8. #278
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  9. #279
    Joo, tankkasin autoon pari tankillista 95E10 bensaa kokeilumielessä, ilmeisesti kyseisen huoltsikan bensassa oli se 10% etanolia seassa:

    95:lla kulutus oli maltilliset 13,7l/100Km
    95E10:llä kulutus nousi aavistuksen 17,9l/100Km

    eli äkkiä päissään laskien kulutus nousi 4,2l/100Km

    Nyt on tankissa 98:a, mittaus kesken mutta näyttäisi asettuvan tuonne 13l paikkeille.

    En edes harkitse 95E10 litkua mopo hommiin.....
  10. #280
    Sama tuli huomattua itsekkin et kulutus nousi siihen malliin että molemmat autot siirtyi käyttään 98E, ja prätkään toi 95E10 ei ollu ees vaihtoehto missään vaiheessa...

    Tässä alkoi tuleen näitä 95E10 haittoja jo ilmi kun olin paikallisella korjaamolla hakemassa omaan autoon osia, jonkun papan piiliin oltiin tankkiin tekemässä sitä käsittelyä mikä pitäis tehdä tankin "viinan" kestäväksi jne..No se piti onnistua ihan laittamalla aineet sisään jne...no se mömmöhän oli liuottanut sieltä tankista kaikki paskat liikenteeseen ja selittelivät papalle että tulee lisää laskua kun pitäis tankki ottaa kokonaan irti ja pestä jne jne... Toi vielä kun kuulemma tarvis tehdä kerran vuodessa niin pitäköön 95E10 ihan rauhassa
    Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
    Honda VTR 1000F vm 2000
    Honda cbr 600F vm 1992
    Yamaha Virago 535 vm 1999
  11. #281
    Lainaa (viltsu81 @ Tammi. 21 2011,04:49) kirjoitti
    Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg)...

    Sensijaan E95:n lämpöarvo on 33,8 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 47,0 MJ/kg...
    Lähde? En usko
    vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
  12. #282
    Autolla on niin vaikea mitata kulutusta varsinkin talvella.. On kovat lämpötilavaihtelut ja kylmästartteja ja iso tankki joten siihen mahtuu monenlaista ajoa.
    2 edellistankkausta autolla, E10-tankillinen.. kulutus 8.4L (pienin ikinä!). Sitä edellinen tankkaus 98:lla reilut 10L.

    Annan lopullisen tuomioni kun pääsen busalla ajamaan matkaa, sillä kulutus oli aina hieman alle 5L matka-ajossa. Joten jos ei pääse enää alle viiteen niin kulutus on noussut. Sitten vielä pitää miettiä että nousiko se yli hintaerotuksen..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  13. #283
    No en oo kuullu keltään vielä että kulutus olisi laskenut tankattuaan 95E10 että pointsit sulle siitä jos näin on...meillä kyllä nousi molemmissa autoissa melko reippaasti ja pelkkää matka-ajoa tulee molempiin autoihin.
    Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
    Honda VTR 1000F vm 2000
    Honda cbr 600F vm 1992
    Yamaha Virago 535 vm 1999
  14. #284
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    En meinaan mopooni tunkea tuota E10 menovettä, vaikka honda sanookin että vm.78 jälkeen kaikkiin hondiin sopii E10.

    Enkä myöskään meinaa pistää sitä autooni, meinaan kyllä tankata ruohonleikkurista --> autoon ja kaikkiin siltä väliltä niin 98.
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

    Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
  15. #285
    Katsokaapa ilmailuhallinnon sivuilta e 10 bensiinistä (Trafi).Näin siellä jonkun tutkimuksen tuosta ilmailukäytössä.Joku osaava voi sen linkittää tänne.Siinä oli selitelty vähän enemmänkin tuota asiaa.

    http://www.ilmailuhallinto.fi/files/...iset/bensiinin lisätyn etanolin vaikutukset
  16. #286
  17. #287
    Lainaa (kylaenmies @ Helmi. 19 2011,13:12) kirjoitti
    Kielletty on myös 5% etanolia sisältävät polttoaineet. Eikös lopeteta sitten mopojen ja autojen tankkaaminen kokonaan tai haeta bensat ulkomailta :-D

    Jos alkoholi sisältää enemmän happea, niin kulutushan voi pienentyä jos seokset ovat olleet alunperin liian rikkaalla ja täten seokset sattuukin e10:llä kohdilleen?

    Eikö tuo E10:n suurempi happimäärä mahdollista myös suuremman polttoainemäärän syöttämisen -> lisää tehoa? Tämä tosin taitaa tasaantua siinä jos etanoli ei ole yhtä energiapitoista.
    E85:lla, 85% etanolilla ainaskin turbovehkeissä saa enemmän tehoa johtuen korkeammasta puristuskestävyydestä. Vai onkohan tuolla happipitoisuudella myös etua?



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  18. #288
    [QUOTE= (jyk4 @ Helmi. 19 2011,17:50)]
    Lainaa kylaenmies,Helmi. 19 2011,13:12 kirjoitti
    Kielletty on myös 5% etanolia sisältävät polttoaineet. Eikös lopeteta sitten mopojen ja autojen tankkaaminen kokonaan tai haeta bensat ulkomailta :-D
    Saahan sitä Greeniä, siis pienkonebensaa... sil ajelu tullee viel sopevan huokeekski.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  19. #289
    Lisää vettä myllyyn, vai etanolia..tai siis vettä *

    BMW väittää että E10–bensiini ohentaa ja vanhentaa öljyt


    http://yle.fi/uutiset....88.html



    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  20. #290
    Iltalehden sivuilla oli kans uutinen, jossa kerrottiin että Saksassa e10 on ollut fiasko. 70% autolijoista ei tankkaisi/tankkaa sitä ja sen valmistus on joissakin paikoissa jo lopetettu huonon kysynnän takia. Pitävät siellä hätäkokousta. Tuskin pian starttaavat saksalaismotoristitkaan ovat sen ahneempia e10:n perään
    Oma bemari ottaa dieseliä ja suzuki sit 98:a...
    xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
  21. #291
    Omiin mopoihin oon tähänkin asti tankannu 98:a.
    Kotiloon on menny e10, enkä oo huomannu toistaseks mitään ihmeempää muutosta, eli näillä mennään toistaseks.
    GSF 1250SA -09
  22. #292
    Lainaa (SuKaHo @ Maalis. 07 2011,22:41) kirjoitti
    Kotiloon on menny e10, enkä oo huomannu toistaseks mitään ihmeempää muutosta, eli näillä mennään toistaseks. *
    Ja öljynvaihto sitten muutaman tuhannen kilsan jälkeen
    Sakemannien kehut
  23. #293
    Lainaa (panman @ Maalis. 07 2011,22:49) kirjoitti
    No mut toihan oliski loistavaa jos sakut hylkäis ton bensan, päästäis täälläki eroon koko litkusta.
    On niillä sen verran vaikutusvaltaa Eu:ssa.
    GSF 1250SA -09
  24. #294
    Lainaa (panman @ Maalis. 07 2011,22:49) kirjoitti
    Ja öljynvaihto sitten muutaman tuhannen kilsan jälkeen
    Sakemannien kehut
    no sithän se sopis hyvin yhteen kuin paremmin Delvac-vaihtovälin kanssa
    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  25. #295
    Täytyy kyllä myöntää, että olisin kyllä voinut luulla ainakin tiedotuspolitiikan olevan tässä asiassa vähän vakuuttavammalla pohjalla. "Öh tuota, tutkitaan..." ei tässä vaiheessa kuulosta kovin hyvältä, kun tuote on jo valtakunnallisesti käytössä!

    Mutta edelleen pitää muistaa myös se, että esimerkiksi USA:ssa E10:ä on ollut käytössä jo vuosia. Ja se, että kun on kyse tällaisesta ajoneuvoihin liittyvästä asiasta, mikään ei liiku niin ripeästi kuin huhut. Tämäkin threadi on siitä hyvä erimerkki.

    Itse asiassa juurikin tuo edellämainittu olisi pitänyt niiden tahojen selvästikin funtsia paljon tarkemmin, jotka tämän lanseeraamisesta päättivät. Kunnollisella tiedottamisella olisivat varmastikin voineet välttää suuren osan asioista, jotka nyt on nostettu pöydälle (ja joista jälleen kiertää niitä huhuja vaikka millä mitalla).
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  26. #296
    Lainaa (panman @ Maalis. 07 2011,22:49) kirjoitti
    Lainaa (SuKaHo @ Maalis. 07 2011,22:41) kirjoitti
    Kotiloon on menny e10, enkä oo huomannu toistaseks mitään ihmeempää muutosta, eli näillä mennään toistaseks. *
    Ja öljynvaihto sitten muutaman tuhannen kilsan jälkeen
    Sakemannien kehut
    Jos vaihdatat merkkiliikkeessä bemariin (auto) öljyt 3000 km välein sen sijaan, että käytät normaalia 40000 km väliä, tämä tuo lisäkustannuksia noin 10 c / km. Melko reilua siihen nähden, että dieselautolla polttoainekulut ovat pienemmät.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  27. #297
    Lainaa (pecha @ Maalis. 08 2011,10:11) kirjoitti
    Täytyy kyllä myöntää, että olisin kyllä voinut luulla ainakin tiedotuspolitiikan olevan tässä asiassa vähän vakuuttavammalla pohjalla. "Öh tuota, tutkitaan..." ei tässä vaiheessa kuulosta kovin hyvältä, kun tuote on jo valtakunnallisesti käytössä!

    Mutta edelleen pitää muistaa myös se, että esimerkiksi USA:ssa E10:ä on ollut käytössä jo vuosia. Ja se, että kun on kyse tällaisesta ajoneuvoihin liittyvästä asiasta, mikään ei liiku niin ripeästi kuin huhut. Tämäkin threadi on siitä hyvä erimerkki.

    Itse asiassa juurikin tuo edellämainittu olisi pitänyt niiden tahojen selvästikin funtsia paljon tarkemmin, jotka tämän lanseeraamisesta päättivät. Kunnollisella tiedottamisella olisivat varmastikin voineet välttää suuren osan asioista, jotka nyt on nostettu pöydälle (ja joista jälleen kiertää niitä huhuja vaikka millä mitalla).
    Ei ne jenkeissäkään siitä litkusta tykkää,ja jokaises maassa misä sitä on kokelumielessää niin ei pahemmin käytetä.
    Suomi sitten taas vaihteeks perse edellä puuhuun kun ei noi päättäjät mitään mistään tiedä vaan kuntelevat milloin mikäkin lobbaaja
  28. #298
    Tulevan kesän tilanne polttoaineen osalta näyttää pahalta.
    E-10 bensiiniä ei mielellään mp:ään tankkaa ja arabi kansannousut sekä
    usan varmuusvarantojen käyttöönotto tulevat nostamaan hinnan
    ennätyslukemiin.
    Kesällä muutenkin hinnat nousevat kausiluonteisesti.
    Itse arvailen 98.n asettuvan 1,70€:n paikkeille.
    Minun vähillä kilometreillä (6000-7000) ei niin suurta merkitystä,mutta
    rahat ovat pois toisaalta.
    Kuinkas sinä aiot menetellä?
  29. #299
    Kyllähän sitä joutuu 98:sia tankkaamaan ihan varmuuden vuoksi, eikä tuo 5l/100km keskikulutuksella niin kauheasti vie kun on tottunut että autopuolella helposti menee se 10l/100km.

    Itse en kyllä usko että ihan tuonne 1,70e/litra tulee hinnat nousemaan mutta olen ennenkin ollut väärässä
    Epävirallinen .ORG irckanava:
    #moottoripyora @ IRCNet
    Current:
    Honda CBR1000RR -05
    Ex:
    Suzuki GSX1300R -05
    Honda CBR600F -00
    Suzuki GSR600 -06
    Suzuki GSX-R1000 -02
    Honda CBR600F -94
  30.  
  31. #300
    Lainaa (polip @ Maalis. 08 2011,17:16) kirjoitti
    Tulevan kesän tilanne polttoaineen osalta näyttää pahalta.
    E-10 bensiiniä ei mielellään mp:ään tankkaa ja arabi kansannousut sekä
    usan varmuusvarantojen käyttöönotto tulevat nostamaan hinnan
    ennätyslukemiin.
    Kesällä muutenkin hinnat nousevat kausiluonteisesti.
    Itse arvailen 98.n asettuvan 1,70€:n paikkeille.
    Minun vähillä kilometreillä (6000-7000) ei niin suurta merkitystä,mutta
    rahat ovat pois toisaalta.
    Kuinkas sinä aiot menetellä?
    Ilometrejä kertyy niin vähän kesällä että en ressaa, kunhan 98:a saa alle 2€/l, ja että sitä tosiaan SAA. Jos ei toi laimennettu versio ala liikkumaan niin pelkään että valtiovalta "pakkosyöttää" sitä jollain muilla keinoilla kuin hintamuutoksilla. Saadaan sitte huudella Rysselissä kuinka helvetin ekolokisia me Suomalaiset ollaan kun kiellettiin 98:n valmistus ja nyt kukaan ei tankkaa muuta kuin E10:ä.
    Litranen sisävessa
Sivu: 10 / 15:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89101112 ... ViimeinenViimeinen