Todennäköisesti tullut kirjoitusvirhe tai sekoitetty lämpöarvojen yksiköt MJ/kg ja MJ/l. Muistelisin muutenkin bensan lämpöarvon olevan 48,3MJ/kg. Eli silloin E95:n lämpöarvo olisi 48,3MJ/kg ja E10:n 47MJ/kg. Yritän muistaa tarkistaa nuo arvot päivän aikana jostain.(viltsu81 @ Tammi. 21 2011,04:49) kirjoitti
Superbike #7
E10 on jo eilispäivää. Rapakon takana mennään jo seuraavaan portaaseen. Kohta me perässä... Jenkkisaitilta kopsattua. Siellä on vissiin menossa jo keskustelu 15% etanoliin siirtymisestä. Hyvinhän meillä siis asiat on
kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Seuraava porras E15? Onhan siellä ollu jo E85:nenkin käytössä vuosia ja sama ruotsissa.(C-A-D @ Tammi. 21 2011,20:22) kirjoitti
No, tiedä sitten salaliitoista, mutta: mun mielestä e10 on hyvä juttu, tajusinpa alkaa tankkaamaan ysikasia (ajoneuvojen vuosimallit on 2004 ja 2006, kumpaankaan ei saa e10:tä laittaa). Tulee nääs halvemmaksi. Autossa kulutus tipahti puoli litraa/100 km, siis verrattuna 95e5:een. Nykyisellä hintaerolla jään jopa voitolle.(Nitrous @ Tammi. 12 2011,09:51) kirjoitti
(viltsu81 @ Tammi. 21 2011,04:49) kirjoitti
Tunnistan oman autoni, W220 S500, tuosta tikka vertauksesta. Tehoista en tiedä kun ei pitoa ole riittävästi että pääsisi persdynolla mittailemaan.
Eli 98 siirrytään sekä pyörässä että autossa.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Tankkaa vain benzaa, niin liikkeellä pysyy!
Moto Guzzi BrevaV 1100 -06
Kawasaki zg 1300 -84
Kawasaki Zephyr 750 -90
Kawasaki GpZ Ninja 600 -84
Kawasaki GpZ 550 -82
Vespa Piaggio 125 -81
Tulikohan luvatussa bensatestin jatko-osassa jotain ilmi mitä Neste ei kelpuuttanu julkaistavaksi kun sitä ei olekaan uudessa bikessä. Vähä sukkaa tommoset jutut, taitaa biken jatkotilaus jäädä tekemättä.(Adve @ Tammi. 12 2011,11:24) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo, tankkasin autoon pari tankillista 95E10 bensaa kokeilumielessä, ilmeisesti kyseisen huoltsikan bensassa oli se 10% etanolia seassa:
95:lla kulutus oli maltilliset 13,7l/100Km
95E10:llä kulutus nousi aavistuksen 17,9l/100Km
eli äkkiä päissään laskien kulutus nousi 4,2l/100Km
Nyt on tankissa 98:a, mittaus kesken mutta näyttäisi asettuvan tuonne 13l paikkeille.
En edes harkitse 95E10 litkua mopo hommiin.....
Sama tuli huomattua itsekkin et kulutus nousi siihen malliin että molemmat autot siirtyi käyttään 98E, ja prätkään toi 95E10 ei ollu ees vaihtoehto missään vaiheessa...
Tässä alkoi tuleen näitä 95E10 haittoja jo ilmi kun olin paikallisella korjaamolla hakemassa omaan autoon osia, jonkun papan piiliin oltiin tankkiin tekemässä sitä käsittelyä mikä pitäis tehdä tankin "viinan" kestäväksi jne..No se piti onnistua ihan laittamalla aineet sisään jne...no se mömmöhän oli liuottanut sieltä tankista kaikki paskat liikenteeseen ja selittelivät papalle että tulee lisää laskua kun pitäis tankki ottaa kokonaan irti ja pestä jne jne... Toi vielä kun kuulemma tarvis tehdä kerran vuodessa niin pitäköön 95E10 ihan rauhassa![]()
Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
Honda VTR 1000F vm 2000
Honda cbr 600F vm 1992
Yamaha Virago 535 vm 1999
Lähde? En usko(viltsu81 @ Tammi. 21 2011,04:49) kirjoitti
![]()
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Autolla on niin vaikea mitata kulutusta varsinkin talvella.. On kovat lämpötilavaihtelut ja kylmästartteja ja iso tankki joten siihen mahtuu monenlaista ajoa.
2 edellistankkausta autolla, E10-tankillinen.. kulutus 8.4L (pienin ikinä!). Sitä edellinen tankkaus 98:lla reilut 10L.
Annan lopullisen tuomioni kun pääsen busalla ajamaan matkaa, sillä kulutus oli aina hieman alle 5L matka-ajossa. Joten jos ei pääse enää alle viiteen niin kulutus on noussut. Sitten vielä pitää miettiä että nousiko se yli hintaerotuksen..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
No en oo kuullu keltään vielä että kulutus olisi laskenut tankattuaan 95E10 että pointsit sulle siitä jos näin on...meillä kyllä nousi molemmissa autoissa melko reippaasti ja pelkkää matka-ajoa tulee molempiin autoihin.
Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
Honda VTR 1000F vm 2000
Honda cbr 600F vm 1992
Yamaha Virago 535 vm 1999
En meinaan mopooni tunkea tuota E10 menovettä, vaikka honda sanookin että vm.78 jälkeen kaikkiin hondiin sopii E10.
Enkä myöskään meinaa pistää sitä autooni, meinaan kyllä tankata ruohonleikkurista --> autoon ja kaikkiin siltä väliltä niin 98.![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Katsokaapa ilmailuhallinnon sivuilta e 10 bensiinistä (Trafi).Näin siellä jonkun tutkimuksen tuosta ilmailukäytössä.Joku osaava voi sen linkittää tänne.Siinä oli selitelty vähän enemmänkin tuota asiaa.
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/...iset/bensiinin lisätyn etanolin vaikutukset
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Kielletty on myös 5% etanolia sisältävät polttoaineet. Eikös lopeteta sitten mopojen ja autojen tankkaaminen kokonaan tai haeta bensat ulkomailta :-D(kylaenmies @ Helmi. 19 2011,13:12) kirjoitti
Jos alkoholi sisältää enemmän happea, niin kulutushan voi pienentyä jos seokset ovat olleet alunperin liian rikkaalla ja täten seokset sattuukin e10:llä kohdilleen?
Eikö tuo E10:n suurempi happimäärä mahdollista myös suuremman polttoainemäärän syöttämisen -> lisää tehoa? Tämä tosin taitaa tasaantua siinä jos etanoli ei ole yhtä energiapitoista.
E85:lla, 85% etanolilla ainaskin turbovehkeissä saa enemmän tehoa johtuen korkeammasta puristuskestävyydestä. Vai onkohan tuolla happipitoisuudella myös etua?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
[QUOTE= (jyk4 @ Helmi. 19 2011,17:50)]Saahan sitä Greeniä, siis pienkonebensaa... sil ajelu tullee viel sopevan huokeekski.kylaenmies,Helmi. 19 2011,13:12 kirjoitti
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Lisää vettä myllyyn, vai etanolia..tai siis vettä *
BMW väittää että E10–bensiini ohentaa ja vanhentaa öljyt
http://yle.fi/uutiset....88.html
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Iltalehden sivuilla oli kans uutinen, jossa kerrottiin että Saksassa e10 on ollut fiasko. 70% autolijoista ei tankkaisi/tankkaa sitä ja sen valmistus on joissakin paikoissa jo lopetettu huonon kysynnän takia. Pitävät siellä hätäkokousta. Tuskin pian starttaavat saksalaismotoristitkaan ovat sen ahneempia e10:n perään
Oma bemari ottaa dieseliä ja suzuki sit 98:a...
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
Omiin mopoihin oon tähänkin asti tankannu 98:a.
Kotiloon on menny e10, enkä oo huomannu toistaseks mitään ihmeempää muutosta, eli näillä mennään toistaseks.![]()
GSF 1250SA -09
Ja öljynvaihto sitten muutaman tuhannen kilsan jälkeen(SuKaHo @ Maalis. 07 2011,22:41) kirjoitti
Sakemannien kehut
No mut toihan oliski loistavaa jos sakut hylkäis ton bensan, päästäis täälläki eroon koko litkusta.(panman @ Maalis. 07 2011,22:49) kirjoitti
On niillä sen verran vaikutusvaltaa Eu:ssa.![]()
GSF 1250SA -09
no sithän se sopis hyvin yhteen kuin paremmin Delvac-vaihtovälin kanssa(panman @ Maalis. 07 2011,22:49) kirjoitti
![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Täytyy kyllä myöntää, että olisin kyllä voinut luulla ainakin tiedotuspolitiikan olevan tässä asiassa vähän vakuuttavammalla pohjalla. "Öh tuota, tutkitaan..." ei tässä vaiheessa kuulosta kovin hyvältä, kun tuote on jo valtakunnallisesti käytössä!
Mutta edelleen pitää muistaa myös se, että esimerkiksi USA:ssa E10:ä on ollut käytössä jo vuosia. Ja se, että kun on kyse tällaisesta ajoneuvoihin liittyvästä asiasta, mikään ei liiku niin ripeästi kuin huhut. Tämäkin threadi on siitä hyvä erimerkki.
Itse asiassa juurikin tuo edellämainittu olisi pitänyt niiden tahojen selvästikin funtsia paljon tarkemmin, jotka tämän lanseeraamisesta päättivät. Kunnollisella tiedottamisella olisivat varmastikin voineet välttää suuren osan asioista, jotka nyt on nostettu pöydälle (ja joista jälleen kiertää niitä huhuja vaikka millä mitalla).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos vaihdatat merkkiliikkeessä bemariin (auto) öljyt 3000 km välein sen sijaan, että käytät normaalia 40000 km väliä, tämä tuo lisäkustannuksia noin 10 c / km. Melko reilua siihen nähden, että dieselautolla polttoainekulut ovat pienemmät.(panman @ Maalis. 07 2011,22:49) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei ne jenkeissäkään siitä litkusta tykkää,ja jokaises maassa misä sitä on kokelumielessää niin ei pahemmin käytetä.(pecha @ Maalis. 08 2011,10:11) kirjoitti
Suomi sitten taas vaihteeks perse edellä puuhuun kun ei noi päättäjät mitään mistään tiedä vaan kuntelevat milloin mikäkin lobbaaja![]()
Tulevan kesän tilanne polttoaineen osalta näyttää pahalta.
E-10 bensiiniä ei mielellään mp:ään tankkaa ja arabi kansannousut sekä
usan varmuusvarantojen käyttöönotto tulevat nostamaan hinnan
ennätyslukemiin.
Kesällä muutenkin hinnat nousevat kausiluonteisesti.
Itse arvailen 98.n asettuvan 1,70€:n paikkeille.
Minun vähillä kilometreillä (6000-7000) ei niin suurta merkitystä,mutta
rahat ovat pois toisaalta.
Kuinkas sinä aiot menetellä?
Kyllähän sitä joutuu 98:sia tankkaamaan ihan varmuuden vuoksi, eikä tuo 5l/100km keskikulutuksella niin kauheasti vie kun on tottunut että autopuolella helposti menee se 10l/100km.
Itse en kyllä usko että ihan tuonne 1,70e/litra tulee hinnat nousemaan mutta olen ennenkin ollut väärässä![]()
Epävirallinen .ORG irckanava:
#moottoripyora @ IRCNet
Current:
Honda CBR1000RR -05
Ex:
Suzuki GSX1300R -05
Honda CBR600F -00
Suzuki GSR600 -06
Suzuki GSX-R1000 -02
Honda CBR600F -94
Ilometrejä kertyy niin vähän kesällä että en ressaa, kunhan 98:a saa alle 2€/l, ja että sitä tosiaan SAA. Jos ei toi laimennettu versio ala liikkumaan niin pelkään että valtiovalta "pakkosyöttää" sitä jollain muilla keinoilla kuin hintamuutoksilla. Saadaan sitte huudella Rysselissä kuinka helvetin ekolokisia me Suomalaiset ollaan kun kiellettiin 98:n valmistus ja nyt kukaan ei tankkaa muuta kuin E10:ä.(polip @ Maalis. 08 2011,17:16) kirjoitti
Litranen sisävessa