Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
  1. #1
    Mulla fjr:ssä tuntuu kuin olisi ns. tyhjää keulassa. Pyörässä on ilmeisesti kolme kohtaa mistä tota voisi säädellä. Alapäässä ja ylhäällä kaksi, ohjekirjan mukaan. Ei aikaisempaa kokemusta FJR:ristä. Nyt täytyisi saada opastusta kyseisestä kiristys/jäykistys säädöistä. Olen valmis ajelee pyörän kanssa vaikka pidemmällekkin jos joku ystävällisesti auttaiai asiassa. Myös hiukka ihmetyttää toi kaasuun vastaaminen,jotenkin vällillä sammuilee ja pätkii ei aina. Pitäis saada mopo reissua varten kohdilleen et ois ainakin yhtä hyvä ajettava mitä edellinen 05 vuosimallia oleva suzuki bandiitti. Kai se alkaa pelittää kun saa hommat kohdilleen.
    rengas
  2.  
  3. #2
    Olen tuolla aiemmissa topiceissa ottanut kantaa niin ikään tuohon sammahteluun, eli stumppaamiseen, joka vaivaa joitain sotanorsuja, erityisesti vaikkapa valoista liikkeelle lähdettäessä. Olin yhteydessä asian tiimoilta Yamahalle ja ongelma tiedostetaan. Kyseessä on EU päästönormit, ja erityisesti niiden vaatima poskettoman laiha seos. Ongelma kuulemma hoituu varsin näppärästi ja käden käänteessä osaavissa käsissä, seosruuvia vaan rukataan hitusen rikkaammalle ja vot. Toinen hyvä ja toimiva pikafiksaus on nostaa tyhjäkäynnin kierroslukua satasella parilla. Ei aiheuta laatikon rusahtelua sen kummemmin. (jokunen tuttu on tehnyt tuon tyhjäkäyntitempun myös hayabusalle ja todenneet liikkeellelähdömukavuden nousseen selvästi)

    Etupää onkin sitten toinen juttu. Pääosin on pakko vaan todeta että orggis jouset ovat.. Noh, paskat =) (tarkoitan tällä siis etuputkien sisällä olevia kierrejousia)

    Mutta siis asiaa voi ojentaa ilman jousienvaihtoakin. Alapäästä löytyy sisäänmenovaimennus, joka siis vastaa siitä kuinka pikaisesti jousituksen sallitaan painua kasaan. makukysymys joka selviää lähinnä vain kokeilemalla klikkaus kerrallaan. Itse olen syyllistynyt kompensoimaan heikkoja jousia säätämällä *sisäänmenojäykkyyttä ehkäpä jopa liian kovalle. klikkaus kerrallaan ja testausta väliin, kertonee sen mikä on oman mieltymyksesi mukaan se paras.

    Mutta sitten se etujousien esijännityksen säätö. Se on edessä minullakin koskapa haluan päästä eroon liian jäykän iskunvaimennuksen aiheuttamasta pintakovuudesta. Sen verta on asiaan jo perehdytty että säätöä saa tehdä vain max. puoli viivanväliä kerrallaan, muuten menee pipoon että posahtaa. Sama stoori kuin edellä, säätö ja testi, ja tätä niin kauan kunnes tuntuu omalle takapuolelle (ja käsille) hyvältä.

    Itse olen ränkkinyt säätöjä melkotavalla jo nytkin, ja suurimman edun ehdottomasti, saavutin sarvien asennon brutaalilla rusikoimisella. Nyt voi mutkapätkilläkin jo härnätä ratakettuja edes vähän, ja peräpää on saatu rauhoitettua ilman tonnin öhlins-keikkaa. FJR on varsin kyvykäs mopo rajuunkin menoon, pontevasta painostaan, ja touring-imagostaan huolimatta. Oikea asento, jousituksen kanssa leikkiminen ja asioiden räätälöinti antaa hyvät ominaisuudet raapia vaikkapa tapeilla asflattia, kovissakin nopeuksissa.

    Ja jos joku nyt jeesustelee että miksi en osta kyykkyä jos kerta etsin moisia ominaisuuksia, vastaus on se että 198 senttiselle isolle miehelle ei ihan heti sopivampaa ohjaamoa löydy, kuin mitä tämä mopo tarjoaa. Tilaa on, eikä polvilumpiot turhaa pamahtele katteen reunoihin.

    menipäs romaanin kirjoittamiseksi, mutta miksi ei, kun topicin osa-alueet ovat jo tutuksi tulleet =)

    EDIT:
    Aamun koittaessa tein itselleni seuraavat toimenpiteet: Esijännitys viivaan 2 (ylin viiva on siis se No1 ja seuraava 2 jne...). Alapäästä sisäänmenoruuvi kokonaan kiinnin kellon myötäisesti, ja sitten takaisin päin 4 klikkausta. Tuntuisi suht toimivalta, joskin tarkoituksella melko jäykältä konseptilta, mutta itse haen juuri jämäkkyyttä ja tiukkuutta. paluuvaimennusta (yläpään mustista nupikoista) saapi säädellä vaikkapa kesken ajon (toki pysähtyneenä siksi aikaa) kunnes sopiva paluujäykkyys löytyy.

    Nämä säädöt siis ottaen huomioon että pituuteni on tuo liki 2 metriä, ja paino ajokunnossa noin 120 kiloa. + että ajan voittopuolisesti semireipasta mutka-ajoa eteen siirretyllä stongan asennolla. Pelkällä pitkän matkan touringajolla suosittelen selvästi pehmeämpiä asetuksia. (esim esijännitys viivaan 3-4 ja alapään klikkauksia vähintään 6-8 kpl.)

    Toivottavasti saat näistä edes jotain iloa/apua itsellesi

    EDIT II: enemmän kokemuksia eri tyyleillä, ja nyt on esijännitystä löysätty kohtaan 2,5 ja lisätty sisäänmenovaimennuksen naksahduksia neljästä kuuteen (eli siis löystetty sisäänmenovaimennusta). Nämä toimenpiteet asettivat etu ja takapään selvästi parempaan balanssiin. Eli keulan liiallinen jäykistäminen sai takapään uudelleen vellomaan agressiivisissa mutkissa kovilla nopeuksilla. Nyt aletaan olla jo tosi lähellä optimaalista...



    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter