Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 81:sta
  1. #1
    Olen siis lähdössä pidemmälle (nojaa, vain pari viikkoa) matkalle yksin, ja tässä pakkauksen minimoimista suunnitellessa mietin että pitäisikö? En minä koskaan ennenkään ole tuntenut tarvetta ottaa mukaan mitään keklua, teleskooppipamppua tai pesismailaa enkä minä nyt muutenkaan ehkä siltä ihan heiveröismmältä ryöstökohteelta näytä. Kaveri (iso jätkä sekin), joka on liikkunut mp:llä yksikseen euroopassa enemmänkin, on aina pakannut mukaan vanhan mutta hyvin kunnioitettavan lapinleukunsa "just in case" mutta ei sitä melkein koskaan ole tarvinnut. Toinen tuttu taas on rullattu Marseillessa ja kolmas Barcelonan metrossa (minua ei ole koskaan edes yritetty ryöstää), joten kyllähän maailmalla tapahtuu. Itse olen esim yöpynyt ranskalaisessa tienvarsimotellissa jonka huoneen ikkunaluukuissa oli alle viikon vanhat luodinreijät (en nukkunut kovin hyvin). En minä nyt glockia tai mossbergia ole ottamassa mukaan (kun en omista), mutta mietin että ajaisiko retkikirves asiaa, vai tyydynkö tempasemaan kaljapullolla tai saippuapala-sukassa ratkaisulla jos tarvetta ilmenee?

    Mitä sinä kokenut yksinmatkailija tekisit, ja millaisin ikäviin tilanteisiin olet joutunut (ja niistä selvinnyt)?

    Tiedän toki että tämä aihe voi ehkä aiheuttaa kärkeviäkin mielipiteitä, siksi sanon jo nyt että kaikki "ei siellä mitään tapahdu" -kommentit jätän omaan arvoonsa. Tuo pätee ehkä pohjolassa mutta etelämmässä ei, ja tulen mahd. liikkumaan hyvinkin epäilyttävissä paikoissa ihan pakostakin. Maailma ei aina ole kiva paikka edes sille eniten peruspositiiviselle motoristille, saatikka minulle. Uskon enemmän mottoon "ole valmis" kun sanoihin "käännä toinenkin poski", valitettavasti.

    /MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  2. #2
    Itse ajattelisin ehkä asiaa siltä kannalta, että luopuuko mielummin siittä matkakassasta ja ehkä prätkästä, kuin rupeaa terveyttään ja henkeään pistämään likoon jonkun putken pätkän kanssa kun yleensä ei ole mitään hajua vastapuolen varusteista tai edes hlö määrästä

    Eri asia sitten jos joku vaan haluaa mukiloida muuten vaan mutta aika epätodennäköistä.
  3. #3
    ite harkittisin mukaan jotain pientä pampun tapaista just varmuuden välttämiseksi.

    Itellä ei niinkään ole noista etelänmaista kokemusta, mutta ihan täälä kylmässä pohjolassa olen joutunut autossa istuessani tuntemattoman miehen uhkailemaksi. Kyseisen tyyppi siis uhkasi puukolla ja piti sitä kaulalla. sen jälkeen on melko tiiviisti liikkunut mukana aina jotain pientä kevyttä mutta tosi KOVAA turva välinettä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Ei kovin äkkiä nappaa uudestaan sama tilanne. Joku keklu voi myös olla ihan hyvä, taitto mallinen muunmuassa ehkä. Ihan mikä itsestä tuntuu hyvältä ja helpolta kuljettaa mukana.
    Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
    Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
  4. #4
    Pippurisuihketta simmuille eli öögaan? Tallinnasta.
    Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
  5. #5
    Nancy f**king Drew Kriisi:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Dec 2003
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Kannattaa myös miettiä missä maassa haluaa mahdollisesti sellissä aikaa viettää retkikirveellä tehdystä taposta, kaikkialla ne olot ei ole hääppöiset.

    Jotain kättä pidempää ehkä itse pitäisin lähistöllä, mutten kuitenkaan teräasetta. Laittoman pippurispraynkin voi korvata esim pienellä hiuslakka pullolla. Maglite taskulampun varsi toimii hyvin pamppuna, avainketjulla huitaistessa saa lisää ulottuvuutta jne.
    -nomen est omen-
  6. #6
    kakstahtisella matkaan niin ei ole kärpäsistäkään haittaa
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  7. #7
    Ehkä urpoin idea ikinä jotain puukkoa tai kirvestä kantaa mukana. Noilla kun tappaa melko helposti, niin onhan se vaihtoehto sekin istua seuraavat 10v kiven sisässä.

    Pippurisumutteet ja aseet onkin luvanvaraisia ja niistäkin tulee ongelmia jos kaupungilla kantelet ilman lupaa mukana. Ja sitten vielä jos erehdyt käyttämään..

    Jos kuulen/näen että joku kantaa puukkoa mukana (suomessakin..) itsepuolustustarkoituksessa niin tulee välitön suomiurpojuntti-leima ottaan =P
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  8. #8


    E: Siitä kättä pidemmäksi hyvä miekka, kaksiteräinen



    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  9. #9
    Lainaa (Kriisi @ Huhti. 21 2010,22:14) kirjoitti
    hiuslakka pullolla. Maglite taskulampun varsi toimii hyvin pamppuna, avainketjulla huitaistessa saa lisää ulottuvuutta jne.
    Puukko- ja muut määräykset vaihtelevat maittain ja pamppukin saattaa kuulua kiellettyihin mutta Maglite on valaisin. -Tosin pelkästään valoa varten Petz Tikka otsalamppu paljon kätevämpi muuta pelotusvaikutus rosvoihin aika vaatimaton.
    ET
    fluctuat nec mergitur

    BMW R1250 GSA -19
    (BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
    (BMW R1200 GSA -10)
    (BMW R1200 RT -05)
    (BMW R1100 RT -99)
  10. #10
    miten olis ketjusprayta hiuslakan sijaan? *

    no vitsi vitsi, mut maglite kuulostais kyl hyvältä vaihtoehdolta kun vois olla jotain hyötyä muussakin tapauksessa..!
    jokatapauksessa turvallista matkaa!
    Näillä mennään toistaiseksi...

    Yamaha Tenere 700 -22
    KTM XC350F -11
    Honda CR500 -99
    Yamaha DT Tenere125 -91
  11. #11
    Mikäli yksin matkustaminen pelottaa niin paljon, ettei matkaan uskalla lähteä ilman 'aseistusta' niin suosittelen pysyttelemään kotosalla. Mikäli ulkomaille kuitenkin mieli tekee niin silloin kannattaa harkita seuramatkoja tai jotain muuta matkustusmuotoa, jossa turvallisuuden tunne on riittävä.

    Tietenkin reissussa voi sattua ja tapahtua kuten kotosuomessakin, mutta harvoin siitä puukosta tai kirveestä mitään hyötyä on. Lehtijuttuja lukemalla saa ennemminkin käsityksen, että ne sankarit ketkä kättä pidempää mukanaan kuljettaa joutuu muuta väestöä useammin tappeluihin ja puukkohippasille.
  12. #12
    Ota pullo Kossua, juo se niin saat siitä niin paljon rohkeutta että voit jättää puukot, kirveet, pamput yms. kotiin ja nauttia matkasta, moottoripyöräilystä
  13. #13
    En suosittele.

    Tämä siksi, että maailma on loppujen lopuksi ällistyttävän ystävällinen paikka (vaikkei lehdistä lukien aina uskoisikaan), ja itsensä aseistaminen kääntyy useimmiten sinua itseäsi vastaan. Vaikka voittaisitkin jonkun puukkohipan, sitten löydät itsesi kiven sisästä. Sitä paitsi et kuitenkaan pysty kantamaan mukana vastaavia tykkejä, kuin mitä jollain ammattiryöstäjillä saattaa löytyä. Eli jos sellainen osuisi tiellesi, sitten on todellakin parasta olla yhtään leikkimättä sankaria, ja luopua maallisesta omaisuudestaan ihan suosiolla. Matkavakuutus on tuollaisia tilanteita varten. Ja todennäköisyyden moiselle arvioisin myös missä päin Eurooppaa tahansa häviävän pieneksi.

    Oma toimintasi vaikuttaa myös paljon, miten suuri mahdollisuus on sille, että sinusta tulee ´kohde´. Eli mihin aikaan liikut ja missä (ja onko paikalla muita ihmisiä, sekä onko paikka valaistu + sellainen, mistä voit ottaa ripeästi hatkat moneen eri suuntaan, vai pystytäänkö sinut saamaan jonnekin pimeään ´umpikujaan´)......... ja sekin vaikuttaa, että viestit ulospäin että tiedät, minne olet menossa, ja olet tietoinen ympäristöstäsi, läsnäolijoista, jne., ja arvoesineesi ovat poissa näkyvistä.

    Jos kovin jännittää, niin ns. ´mugger wallet´ saattaa olla käyttökelpoinen idea. Eli: vanha lompuuki, jossa kuljetetaan pieninä seteleinä ehkä 1-2 päivän käyttörahoja, ja autenttisuuden nimissä sinne on keräilty myös kaikenlaisia käyntikortteja, vanhaksi menneitä pankki- ja luottokortteja ym. Ja isommat massit on hajautettuna esim. ajopuvun sisällä piilotaskussa ja reisipussissa housujen alla. Ryöstotilanne nimittäin saattaa olla sikäli pikainen, ettei vorolla ole aikaa/kanttia alkaa tutkimaan sinua tarkemmin, jolloin tällainen asiallisesti kyhätty valemaali voi mennä täydestä.

    Mutta kun käyttää omaa järkeään tuolla liikkuessaan (eikä esim. juo itseään puolitajuttomaksi), niin aseellisen ryöstön kohteeksi joutuminen vaan on aika pirun harvinaista.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  14. #14
    Lainaa (jyk4 @ Huhti. 21 2010,22:16) kirjoitti
    Jos kuulen/näen että joku kantaa puukkoa mukana (suomessakin..) itsepuolustustarkoituksessa niin tulee välitön suomiurpojuntti-leima ottaan =P
    Huoh. Kaikki aseet, kirveet ja terävät pitää KIELTÄÄ, koska niillä ei voi tehdä muuta kun TAPPAA. Vai mitä? Nyrkilläkin voi tappaa, tarkoituksellisesti. Kuten myös kynällä, sytkärillä+bensalla, kypärällä tai vaikka tällä. (Jollainen minulla sattumoisin aina on pyörässä mukana, toki nimenomaan juuri itsepuolustuskäyttöön.)

    Ennen kun lähdet suomijunttiurpoleimaamaan ihmisiä ihan liikaa niin kannattanee esim. tutustua näihin, noin aluksi.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Right_of_self-defense
    vs.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Turning_the_other_cheek

    Lasketko kaikki esmes. sveitsinlinkkaria kanniskelevat myös näihin juntteihin? Onko mahdotonta nähdä että mukana olevan esineen tarkoitus voi hyvinkin äkkiä *muuttua* jos tilanne niin edellyttää? Kaljapullo voi muuttua aseeksi jos rikastuttaja käy päälle, ei ennen. Sama pätee myös leathermaniin. Se, millä pahimmassa tapauksessa päällekäyneen henki on viety, on aika toisarvoista sitten kun sitä 10 vuotta istutaan, varsinkin jos kyseessä on ollut itsepuolustus.

    Kuten jo totesin, minä EN usko että maailma on mikään lintukoto. Toivon että olisit oikeassa, ja että näitä asioita ei edes tarvitsisi ajatella, mutta kun se oikea maailma nyt vaan ei toimi niin.

    Kiitos muillekkin vinkeistä. Mora jää kotiin (olisi se muutenkin jäänyt), ja onhan mulla tuo tunkki sekä 194 heppaa pakovälineessä joten kai tämä tästä. Enhän tässä nyt Kabuliinkaan ole menossa. Olen nyt ainakin ajatellut asiaa aktiivisesti, ja ylläpidän kyllä muutenkin ns. korostettua ympäristöni tilannekuvaa mielessäni jos/kun liikun hämäräseuduilla (pl jos olen kännissä jolloin tyhmyyttäni ansaitsen kaiken mitä minulle tapahtuukin).

    Ainiin. En minä pelkää itsekseni liikkumista (suorastaan rakastan sitä), enkä ole koskaan pelännyt vaikka olenkin tätä maailmaa nähnyt. Se ei tarkoita sitä että pitäisi olla sinisilmäinen maailman pahuuden suhteen. Olen kai vaan synnynäinen pessimisti.

    /MarcusB



    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  15. #15
    Muutaman kerran on tullut eteläisessä Euroopassa yksin liikuttua.
    Eipä ole tullut mieleen kättä pidempiä kannella tuolla reissussa. Tämmöinen naruranne kun alkaa haastamaan mahdollista ryöstäjää keklun kanssa niin se on oma henki pois. En näe syytä satojen/tuhansien eurojen vuoksi laittaa omaa henkeä enempää alttiiksi.

    Itse olen "varautunut" mahdolliseen ryöstötilanteeseen hajauttamalla omaisuuden ja vakuuttamalla tärkeimmän omaisuuden eli pyörän. Niin ja vähän katsoo, missä liikkuu ja missä kunnossa. Välillä tullut aika pieruissakin oltua.

    Suomessa Mäkkärin kulmalla saa varmemmin pataan kuin tuolla maailmalla - mielestäni.

    Ensimmäisellä Norjan reissulla ~15 vuotta sitten laitoin osan rahoista minigrippiin ja kengänpohjaan - nyt asia naurattaa. Matkailu avartaa.

    Ihan mielenkiintoinen keskustelu sinällään. Maailma on täynnä kaikenlaisia reppureissaajia, 15-16 vuotiaita interreilaajia, tavallisia turisteja, maailmanympärimatkaajamotoristeja jne. Monellakohan heistä on mukanaan kättä pidempää?



  16. #16
    Mun mielestä on tosi hyvä idea kantaa mukana jotain, kunhan sen käyttöä ei ole yhtään treenannut. Puukko on esim. tosi hyvä itsepuolustusväline, sillä ylettää pitkälle, eikä sillä voi satuttaa itseään. Pamppukin on tosi kätevä, koska baarissa se pullottaa housunpuntissa kivasti. Huomio on taattu! Moottorisahasta en oikein diggaa, kaverit pyytää aina esittämään Maukka Perusjätkää, eikä saa dokata rauhassa. Sen sijaan OC-sumute on aivan loistava keksintö, se toimii kenttäolosuhteissa myös nacho-mausteena!
    "Voiko kyykkypyörää ajaa ylipäänsä?"
  17. #17
    Nancy f**king Drew Kriisi:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Dec 2003
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nomad @ Huhti. 21 2010,22:47) kirjoitti
    Ensimmäisellä Norjan reissulla ~15 vuotta sitten laitoin osan rahoista minigrippiin ja kengänpohjaan - nyt asia naurattaa. Matkailu avartaa.
    Itse tein 2006 saman tempun Kambodzassa, jälkikäteen nauratti se että siinä maassa jos oltaisiin tultu ryöstämään, olisi todennäköisesti viety myös uudehkot maiharit jaloistani *
    -nomen est omen-
  18. #18
    Lainaa (MarcusB @ Huhti. 21 2010,22:46) kirjoitti
    Enhän tässä nyt Kabuliinkaan ole menossa.
    Lueskelin vähän aikaa sitten yhdestä ranskalaisesta bikerista, joka viime vuonna ajeli Afganistanin läpi (!) ... ja hän oli pohdiskellut tuota aseenkantamisjuttua, mutta oli sitten saanut selville jo ennen maahan menemistä, että jos hengenlähtö voi siellä ilman asetta matkatessa olla melko todennäköistä, ase mukana se on käytännössä varmaa. Nimittäin kun sinulla on ase, sinusta tulee siellä konfliktin osapuoli - eikä sinulla ole esim. armeijaa lisäsuojaa antamassa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  19. #19
    Pitikin mennä trollin trollattavaksi vaan eipä se niin vaarallista ole. Onhan se hyvä näistäkin asioista keskustella, vaikka trollauksen seurauksena, jotkut kun varmasti ihan aidosti miettii näitä turvallisuusjuttuja euroopan reissuillaan.

    Täälllä tulikin puheeksi jo tuo valelompakon käyttö ja käteisvarojen jemmaaminen useampaan paikkkaan. Jos jostain syystä mukanani on ollut hieman enemmän rahaa niin rahapussissa en ole pitänyt kuin paria sataa kerrallaan. Normaalistihan käteistä ei kannata mukana suuria summia turhaan kuljetella.

    Onnettomuuteen joutuminen ja tieltä suistuminen lienevät ne isoimmat vaaranpaikat reissussa. Jos ryöstöhommia pelkää niin ne harvoin liittyy itse mopoiluun. Ryöstetyksi joutumisen riski lienee mopoillessa huomattavasti pienempi kuin kaupunkilomaillessa.

    Mulle tämä paljastui trolliksi siinä vaiheessa kun ketjun avaaja antoi ymmärtää, että hänellä on mukanaan tunkki sitä varten että voi yrittää pahoinpidellä mahdollisen päällekävijän hengiltä. Jotkut muut ehkä aavistivat jo aikaisemmin.
  20. #20
    Lainaa (vkoivu @ Huhti. 21 2010,23:10) kirjoitti
    Pitikin mennä trollin trollattavaksi vaan eipä se niin vaarallista ole. Onhan se hyvä näistäkin asioista keskustella, vaikka trollauksen seurauksena, jotkut kun varmasti ihan aidosti miettii näitä turvallisuusjuttuja euroopan reissuillaan.

    Mulle tämä paljastui trolliksi siinä vaiheessa kun ketjun avaaja antoi ymmärtää, että hänellä on mukanaan tunkki sitä varten että voi yrittää pahoinpidellä mahdollisen päällekävijän hengiltä. Jotkut muut ehkä aavistivat jo aikaisemmin.
    Kuulehan Visa, samassa söhmissä marcuksen kanssa olet keskustellut, joten veikkaan että tiedät, että kyseessä ei ole trolli.
    Kyllä mulla on sellainen kuva miehen ajatusmaailmasta, että tosissaan kysyi, enkä tarkoita tätä sanomaani pahalla. Musta ihan järkevä kysymys (pessimisti ei pety).
    Vastauksista komppaisin kriisiä ja pechaa. Tarpeen tullen jokainen kättä pidempi käy puolustusvälineeksi (tunkki) ja tosiasia on, että ryöstäjällä on varmasti asiankuuluva välineistö ryöstön suorittamiseen. Eli hallittu vetäytyminen takavasempaan ja huonon säkän käydessä vakuutukset kunnossa, voi kohtuu rauhallisesti matkustaa.
    Todellakin kultakaulakoru näkyvästi kaulassa voi tosiaankin tuoda väärässä paikassa "vuoden safkat" -singaalin hämärämiehille.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  21. #21
    Karata-paras itsesuojelulaji, tarvitsee ainoastaan nopeat jalat ja toimii jokapuolella tätä planeettaa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  22. #22
    Lainaa (vkoivu @ Huhti. 21 2010,23:10) kirjoitti
    Mulle tämä paljastui trolliksi siinä vaiheessa kun ketjun avaaja antoi ymmärtää, että hänellä on mukanaan tunkki sitä varten että voi yrittää pahoinpidellä mahdollisen päällekävijän hengiltä.
    Heh. Enhän minä toki voi olla trolli, vai voinko. Ne kun kokemusteni mukaan eivät vättämättä ymmärrä tällaista.<rautalanka>Olisikohan se tunkki sittenkin mukana ihan siksi että busan ketjuja on helpompi rasvata.</rautalanka>

    No. Oma mokahan tämä koko aiheen aloitus oli, vaikka toki odotinkin että minut todetaan juntiksi, pelkuriksi ja jopa potentiaaliseksi moottorisahatappajaksi ihan jo asiaa yleensä ihmettelemällä. Minkäs sitä luonteelleen mahtaa, itse olen aina valmis odottamaan ihmisiltä pahinta. Tulee vähemmän pettymyksiä. Se, että tuo ylläoleva tunkkiasia piti vääntää rautalangasta[1] ei valitettavasti heikennä mielipiteitäni. Minun tarvitsisi varmaan katsoa peiliin ja miettiä miksi olen tällainen ikävä ihminen ja miksi pidän muitakin sellaisina (kunnes toisin todistetaan).

    /MarcusB

    [1] Ethän sinä ihan oikeasti uskout että se tunkki on mukana juuri siksi että sillä voi pamputtaa? Ethän? Vai meninkö minäkin trolliansaan?
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  23. #23
    Joo. Ku et mee jurris kierteleen kaikkia huorakortteleita niin hyvin menee. Eipä niihin vaikeusiin joudu jos niitä ny ei ihan vasiten hae.
    Sit noista aseista, niitä pitää sitten kans olla valmis käyttämään. Mieti sitä, muuten se paha poika tulee ja ottaa sulta sen Magliten, kirveen tai pampun etc. pois lyö sua sillä. Näin se menee jenkkilässä, suurin osa jengistä ammutaan niitten omilla aseilla kun loppu muna silloin kun sitä olisi pitänyt käyttää.
    Juu lopuksi vielä: ei normaali ihminen lähde reissuun menttaliteetilla että joudun pieksään jonkun.
    Ihan vaan idiksenä.
    tapsa
  24. #24
    Valitettavasti en jaksa muistaa kenen kaikkien kanssa olen missäkin yhteyksissä keskustellut. Pahoittelen.

    En osannut aavistaa, jonkun ihan oikeasti ajattelevan turvallisuusjutusta niin eri tavalla mitä minä ja moni muu ajattelee. Lyömäaseella tai vastaavalla varustautuminen lienee enemmän psykologinen kuin turvallisuutta todellisuudessa parantava asia.

    Jos reissuun ottaa mukaan kättä pidempää niin sitä täytyisi pitää käden ulottuvilla, jotta siitä olisi konkreettista hyötyä. Tällöinkin olisi tosipaikan tullen tehtävä todella nopeat johtopäätökset milloin siitä on hyötyä ja milloin se vain pahentaa tilannetta.

    Jos ryöstäjä on aseeton tappelutaidoton pikkutyttö tilanteesta selviytynee ilman nyrkkejä, jos vastassa on kaksi ehkä aavistuksen itseä pienempää kaveria paljain käsin saattaa tappelun voittaa jos itsellä sattuu olemaan kättä pidempää ja heillä ei. Jos näillä parilla kaverilla sattuu olemaan kolmas kaveri kulman takana tai taskussa kättä pidempää niin silloin tulee ryöstön lisäksi todennäköisesti huomattavasti pahemmin pahoinpidellyksi kuin suosiolla rahat luovuttamalla. Tilanteita, joissa pampusta on oikeasti konkreettista hyötyä on vähän ja sellaseen tilanteeseen joutuminen parin viikon euroopan reissulla on äärettömän epätodennäköistä.

    Ryöstäjien hakkaamisen suunnittelemisen sijaan kannattaisi ennemmin miettiä kuinka välttää ryöstökohteeksi joutumisen. Jostain reppumatkaajien foorumeilta aiheesta löytynee paljonkin keskustelua ja vinkkejä kuinka selvitä Eurooppaa eksoottisemmillakin alueilla. Olettaisin monien suosittelevan käyttäytymään mahdollisuuksien mukaan paikallisten tavoin, pitämään näkyvillä mahdollisimman vähän mitään arvokasta, kuljettamalla mukana mahdollisimman vähän ryöstettävää, välttämään mahdollisuuksien mukaan vaaralliseksi tietämiään alueita, välttämään syrjäisillä paikoilla ihmisryhmiä, pitämään turistipaikoissa huolta lompakosta ja olla olematta kaikkein helpoimman kohteen näköinen (ehkä muilla keinoin kuin aseistuksen avulla).

    Kuten pechakin totesi niin ihmisistä erittäin suuri osa on mukavaa porukkaa ja niistä epämukavistakin erittäin harva ryöstelee ihmisiä. Uudet asiat ja paikat toki jännittää hieman itse kutakin ja lopulta monet ennakkoluulot osoittautuu vääriksi.

    Jos haluaa spekuloida riskiä tulla ryöstetyksi niin voi koittaa kaivaa tilastoja eri kaupunkien riskeistä. JOS jossain kaupungissa ryöstetyksi tulemisen riski on vaikkapa 10-kertainen helsinkiin nähden ja JOS helsingissä tulee ryöstetyksi vaikkapa 50 vuoden välein niin riski joutua ryöstetyksi parin päivän visiitillä 'vaarallisessa kaupungissa' on olematon.
  25. #25
    parit upparit, koukut ja jabit selkäytimestä - ajohanskat hyvällä tuurilla kädessä, auttavat aika pitkälle
  26. #26
    Kun asuin saksassa reilut 5 vuotta sitten niin sähköpamput oli lupavapaita eli 18v ikä riitti ostamaan ;)... Toisaalta euroopassa lienee melko turha sen kummemmin aseistautua.
    Nykyinen
    -11 Kawasaki Versys 650
    Vanhat
    -04 Kawasaki Z750
    -07 Qingqi Zoner 125
    -95 Yamaha XJ600 Diversion
    -07 Qingqi Zoner 125
    -88 Kawasaki GPZ500S
  27. #27
    Joo ei kun turvallista matkaa, kun pääset Suomesta laivaan voit katsoa jo olevasi turvassa

    Itse koetan varoa eniten taskuvarkaita ympäristöä tarkkailemalla (metrossa ja väkijoukossa), muihin auttaa kun ei tee itsestään liian helppoa kohdetta vetämällä päätä täyteen.

    Kattelin et olet tulossa Madridiin päin? Itse ollut täällä koko talven mutta ensiviikon jälkeen lähden käymään kotona todennäköisesti pyörän kanssa.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  28. #28
    "musta laatikko"-strategia olisi minusta paras; vrt. lentokoneiden ongelmien taltiointi. Pitäisi siis olla mukana laite, jolla koko tapahtuman saisi dokumentoitua huomaamattomasti ja sitten asian jälkiselvittelyn voisi toimittaa paikallisille luvallisesti aseistetuille joukoille.

    Joku tällainen pikkukamera voisi olla hyvä, mutta saisi lisäksi olla pimessä toimiva ja myös liikkeestä aktivoituva, niin kelpaisi myös yövahdiksi. Kunhan tuottaa paikalliseen poliisi-tv:hen sopivaa materiaalia, niin jäliseuraukset tekijälle voisivat olla paljon suuremmatkin kuin mitä jollakin maglitella huitomalla voi koskaan saada aikaiseksi.

    Jos sitten pahin vaihtoehto tapahtuu, mutta se piilotettu kamera toimii, niin seurauksena voisi jopa olla ns. kosto haudan takaa. Eikös suomessakin ollut joku taksimurhajuttu joka selvisi, kun siinä taksissa olikin ollut kamera joka oli taltioinut kaiken?
  29. #29
    Lainaa (qazwsx @ Huhti. 22 2010,07:51) kirjoitti
    Joo ei kun turvallista matkaa, kun pääset Suomesta laivaan voit katsoa jo olevasi turvassa
    Tuo on muuten tavallaan ihan totta. Valitettavasti.

    Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen oikein ihmetellyt sitä, että ensin on ollut pidempäänkin jossain kaukomaan reissussa, eikä kertakaikkiaan yhtään mitään ongelmia siellä... mutta ootappas kun tulet takaisin Suomeen, ja erehdyt vaikkapa lähtemään vähän viikonloppuna kylille, niin johan on kumma, jos ei viimeistään nakkikioskijonossa ole vähintään turpiin tulossa, vaikket edes itse haastaisi riitaa.

    Lienevätkö tuolla suuressa maailmassa jo ehtineet tajuta, että ihmisillä saattaa olla esim. puukkoja ja pyssyjä mukana (ja aina voi löytyä sekin kaveri, joka pistää sinua ihan reilussa one-on-one nyrkkitappelussakin pataan, vaikka olisit minkälainen taituri), joten ei kannata ruveta heilumaan.

    Suomessa on tuo meininki todella aika aggressiivista. Toisaalta aika harvassa paikassa tällä pallolla sitä ollaan tyypillisesti ihan samanlaisessa räkäposkella-kondiksessakaan...
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  30.  
  31. #30
    Metsästysaikana voi kantaa hirvikivääriä tai haulikkoa olalla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen