Tällä hetkellä tuntuu siltä että tuo RP-2000 (km) vastaa ainakin tuplamäärää katukilometrejä.(K100 @ Kesä. 30 2010,09:43) kirjoitti
Täytyy päästä taas radalle kunhan ollaan muotoiltu putkea uusiks. Ja kunhan reidet on vähän toipuneet ja tunnoton alue oikean päkiän tietämillä palautunut..ja ranteet..ja.. On tää kivaa.
Noita IBA-ajoja en ole ajanut ainuttakaan vaikka periaatteessa sellaisen kriteerit täyttäneitä keikkoja on ollut muutamakin.
Ne ovat olleet sellaisia hetken mielijohteesta tulleita keikkoja ja aika harvoin suorinta mahdollista reittiä kahden tankkauspisteen välillä.(Pitikö IBA-ajossa olla lyhin reitti kahden tankkauspisteen välissä?)
Mutta oli tosi hienoa olla ajamassa tätä kolmattakin toteutusta rataperse ajosta. Seuraavalla kerralla lähden *todennäköisesti mukaan ihan samalla mentaliteetillä kuin tähänkin, eli testaamaan paljonko senhetkisellä kalustolla pystyn vuorokaudessa ajamaan. Harmi ettei kalusto, kuski tai tiimi ollut ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa.
Olisi ollut kiva katsoa pärjääkö vähän hitaammalla vauhdilla mutta vähemmillä tauoilla Rata-Gixxer tyylistä menoa vastaan. Luulisin että olisi pärjännyt...
Seuraavalla kerralla 800 kierrosta menee rikki.
Ja todennäköisesti myös 2200km haamuraja.
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
Kahden tositteen (ei siis tarvitse välttämättä olla tankkauskuitti) välinen etäisyys lyhintä reittiä pitkin. Eli reitin jokaisessa kulmassa kannattaa ottaa kuitti, jottei käy ohraisesti.(Piippuz @ Kesä. 30 2010,16:04) kirjoitti
Kiinnostaneeko muita, mutta listasin pyörät, joilla ratatonni ajettiin:
BMW K1200S
BMW R1200GS
Honda Fireblade
Honda VFR
Kawasaki ZR-7
KTM:n joku supermoto?
Suzuki SV1000
Suzuki GSX-R1000
Triumph Daytona 955i
Yamaha Fazer
Vaan yhtä pyörää en pirullakaan saa päähäni.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Saiko se "sammakko" kilsat täyteen? Eli vihreä ZX-10/6R?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ottiko joku valokuvia siellä? Itsellä oli täysi työ ajaa, niin en ottanut kuvankuvaa, mutta olisi kiva nähdä kuvia jos jollain sattuu olemaan![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Mulla on muutama pääsuoran vierestä otettu kuva, tulen varmaan laittamaan niitä huonoja kuvia joskus nettiin mutta mulla ei ole nyt mahdollisuutta lisäillä niitä kuvia mihinkään kun ne on vaan kameran kortilla (oma läppäri epäkunnossa ja töissä ei viitti omia juttuja käyttää). Ja jos ei niitä kuulu niin muistuttakaa mua(marko.fzs @ Kesä. 30 2010,19:59) kirjoitti
![]()
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Jaa sinäkö se olit kameran kanssa siinä varikonmuurilla? Huomasin kun salamavalo välähti, muttei ehtinyt tarkemmin katsella että kuka siellä kuvaa.(Millamus @ Heinä. 01 2010,10:51) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Moro,(helmut @ Kesä. 30 2010,09:33) kirjoitti
Onnittelut Ilkalle uudesta RP-ennätyksestä!
Ja awaaja nickin omaavalle BMW-kuskille kans.
Olis ollu kiva antaa vähän tiukempi vastus mutta se roikkuminen oikeasti veti reidet hapoille.
Lopussa oli pakko pitää ylimäärästä taukoa tankkausten yhteydessä kun jaloista jäi tunto jonnekin radan varteen.
Oli vähän omituinen tunne kun varikolle tullessa ei ollut ihan satavarma saako ton käpälän irrotettu tapilta ja laitettua jalan maahan, ja jos saa, niin riittääkö koivessa puhtia pitää laite pystyssä...
Vakioputkella (tai nykyisellä putkella vähän modattuna) olisi kaarreajo ollut helpompaa ja nopeampaa eikä lopun palauttelutaukoja olisi tarvinnut pitää... siinä olis kilahtanu yli 2200km mittariin... mutta nyt sen hakeminen jää neljän vuoden päähän.
Rataperseilyn kilsaennätys:
vuosi * * km * * * * pyörä * * * * * * * * * kuski
2004 * *2011km * Yamaha R1 * * * * * * Båm
2005 * *2099km * Kawasaki ZR-7 * * * *Tomi
2010 * *2171km * Suzuki GSX-1000R **Ilkka
Renkaista täytyy vielä mainita:
muistelin Kemorassa vähän alakanttiin kun arvelin että Misukan Pilot Road kumeilla olis ajettu n.17000 km ennen ratapersettä. Tarkistin MP-huoltovihosta/ajopäiväkirjasta että ne laitettiin alle n. 20000km ennen ratapersettä.
Ja sen mitä vasemmalle tuli reippaammin kantattua niin hyvin piti vaikka oli jalkatappi ja polvi maassa.
Kovaa kiihdytystä kantilla ne tuskin olis sietäny mutta hyvä noinkin. Ei kuitenkaan mitkään varsinaiset ratakumit.
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
Anteeksi häiriö ja off-topic, mutta hayabusa kaverini pisti nuo roadit alle viime kesänä, kun kului liian nopsaan 2CT:t ja kovasti on pitänyt noista roadeistakin. Sanoi, että hyvin kanttaa noillakin ja ei tartte vaihtaa kolmea kertaa kesässä takasta, vaan veti koko viime kesän tuolla roadilla.(Piippuz @ Heinä. 02 2010,14:30) kirjoitti
Hää ei radalla pyöri, mutta ajaa kumminkin silleen reippaasti.
Hyvä rengas on siis kuulemani mukaan tuo roadikin.![]()
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Kiitos vinkistä. Vamma ei tullut Rataperseestä vaan taisi tulla siitä valitettavasta yliajotilanteesta. Luulin itse selvinneeni vain säikähdyksellä, mutta tarkemmassa tarkastelussa pyörästä alakate hajalla ja ilmeisesti lihasvenähdykseksi luulemani kipu heijasteleekin muljahtaneesta välilevystä. Ensin näytetään lekurille maanantaina ja sen mukaan sitten kiropraktikoita ym. vaivaamaan.(KariFi @ Kesä. 29 2010,21:33) kirjoitti
Jäi sitten hyvät kiihdytyskisatkin aitiopaikalta näkemättä moisen takia, mutta maistuuhan se Burana näillä ilmoilla limun kanssa varsin hyvältä. Rataperseeseen ei olisi oma kunto ja psyyke riittänyt, kovempien tyyppien homma. Rautapersettä vastaavan koitoksen olen muutamia kertoja vetänyt, mm. aamuksi Helsingistä Kemijärvelle vetämään koulutusta erään vakuutusyhtiön väelle (ohessa kuva retkeltä, kylmä oli kuin hitto silloin yöllä ajaa noilla leveysasteilla) http://www.mp-foorumi.com/gallery....243.jpg
ja muutaman kerran on sitten tullut ajettua Helsingistä Rolloon, väänettyä tentti ja takaisin Helsinkiin. Kuitteja en keräilyt, mutta kaikki nuo retket tuli vedettyä alle 24h. Kokemuksena aika tylsiä, pariin kertaa kivuiliaitakin kun sormet umpi jäässä, mutta muutoin suorituksena fyysisellä tasolla kevyempiä kuin se reilun 800 km Rataperseyritelmäni. 10 x 1000 mailia voin kokeilla lentokoneella, pyörällä en, siihen ei riitä kärsivällisyyteni, tuskin kuntonikaan. Rataperse ehkä 2014 jos siihen mennessä kunto on hilattu vaaditulle tasolle.
Fyysisesti rankin mp-kokemukseni on ollut HD:n Yöjunalla ajo Helsingistä Hämeenlinnaan. Mieluummin otan turpaan kuin kokeilen moista härveliä uudestaan moottoritiellä. Henkisesti rankimmasta päästä on ollut Ratapersevalvomisten nollailun jälkitilanteet. Niiltä keikoilta voi pidempikinpinnaisen naisen hoivista joutua kanssamatkustajat ulkoruokintaan pidemmäksikin ajaksi, joten en suosittele.
Jukka
KTM taisi olla kaverini pyörä, eli Superduke. Jos oli siis sellainen kokomusta kaatumis- ja keulimisraudoilla? Ja mainittakoon vielä että kyseinen kuski oli ensimmäistä kertaa elämässään radalla. Aika äijä. *(K100 @ Kesä. 30 2010,17:44) kirjoitti
![]()
I hear the birds on the summer breeze, I drive fast, I am alone in the night
Been tryin' hard not to get into trouble, but I, I've got a war in my mind
So I just ride
Voip olla että olin mä, seisoskelin just ennen ekaa mutkaa siinä varikkosuoran vieressä verkon vieressä joten kuvatki on laadukkaita verkkoräpsyjä(Juutana @ Heinä. 01 2010,10:56) kirjoitti
Mutta en kyllä muista että käytinkö salamaa-pahoitteluni jos käytin ja häiritsin keskittymistä
![]()
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Nonii tässä niitä hitusen huonohkoja kuvia: Rataperse2010
ps. Juutana, mä myös pyysin sulta teippiä Ahvenistolla 14.6![]()
Kohti ääretöntä - ja sen yli!
Kuvat oli ihan hyviä, vauhtivaan oli niin kova.
Mun kuva olikin ihan ekana
Kiitos
Elämä on onneksi mutkikasta
Ja mä roikuin vikan kuvan vikana... Mistäs se nyt sitten kertoo
Kiitokset kuvaajalle. Tästä on hyvä jatkaa... *![]()
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
Ja minä perässä valmistautumassa ohittamaan, boxeri vasta kehittää painetta ja nostaa keulaakirjoitti
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Näin nopealla silmäilyllä ympäristöluvasta saa melun ja tärinän osalta poiketa tilapäisesti ihan ilmoitusmenettelyllä. Toki melualueella asuvia naapureita kannattanee pehmitellä etukäteen ainakin kukkapuskin ja pullakahvein. Niin ja vähintään kuukautta aikaisemminhan tuo ilmoitus pitää tehdä. Ehkä moinen hölmöily voisikin olla mahdollista jollain Suomen radoista. Jos joku vielä onnistuu järjestämään niin lähden toki kokeilemaan kuinka paljon 24h ehtii ja jaksaa ajaaKun kerran viime kerrasta on jo aikaa tuon pian 15 vuotta niin eikös se olisi jo korkea aika lähteä ennätyksiä rikkomaan
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Rataperse oli kyllä next level typeryyttä. Kun tuon ajoin niin taisi mennä 5 - 6 vuotta ennen kuin Kemoraan meni uudelleen ajamaan. Tuo oli kivaa ensimmäiset 200 kierrosta ja sitten se rupesi ottamaan jo vähän jäseniin. Karuselli tuli ajettua aina ulkopuolen jalka suorana että jalassa pysyisi tunto ja jarruttaminen sattui kun meni paluusuoran jarrussa sen sauman yli. Kun ajoin viimeisen kerran varikolle en päässyt pyörän päältä omin avuin ylös. Kiikka tuolissa tuota on varmaan siistiä muistella mutta nyt vielä vähän ahdistaa. Kadulla ajettu rautaperse oli tylsää ja siksi vaarallista. Tuo on siihen verrattuna jo ihan hitosti vaarallisempaa kun ajatuksen kasassa pitäminen on paljon haastavampaa.
Jos tuo joskus uudestaan järjestetään niin voin tulla visiirimeekaanikoksi mutta ajamaan en kyllä enää suostu![]()
Menee kyllä helposti kategoriaan epic shit.
Elämä on onneksi mutkikasta
Ite tykkään ajella niin että on hyvässä henkisessä ja fyysisessä vireessä. Silloin ajamista parempaa tekemistä on vaikea keksiä.
Olen kyllä joskus vetäissyt yli 1000km siivun, ja takavuosina Köpiksestä tornion kautta Jyväskylään, mutta kyllä se vaan niin on, että mielestäni 80% sääntö pätee tässäkin. Elikkä jos tuntuu että vielä tässä 20% ajohaluja olis jäljellä, niin kannattaa ottaa majoitus. Illallinen sitten vastaavasti 80% täyttöasteeseen.
Seuraavana aamuna on sitten kahta kauheempi hinku paanalle.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos vielä järjestetään samassa paikassa, niin ennätys tulee menemään uusiksi. Jo pelkästään kaluston osalta, kun ei tarvitse kytkintä räplätä kuin lähdössä, luistoa avauksessa ei tarvitse pelätä, ajoasento oleellisesti parempi ja tankillä stopataan harvemmin.
Olihan koitoksen jälkeen nahkapuhun avaaminen täysi mahdottomuus.
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Toki EWC:llä ei ole mitää tekemistä Ra(u)taperseilyn kanssa koska jätkät ajaa 2h ja sen jälkee 2h taukoa. Paljon mielekkäämpää ja turvallisempaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Le Mansissa sekä Bol d’Orissa taitaa vain kuskit ja heidän kalustonsa päästä helpommalla kuin ”tukijoukkojen”
Pyörien endurancekisat ovat pyörineet vuosikymmeniä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.