Juhannuksen suunnitelmat meni uusiks.
Pikkuhiljaa rupeen keräämään kasaan riittävää bensakanisteripatteristoa. Eihän tuohon välttämättä kauheesti bensaa pala, alle 200 litraa riittää varmaan hyvin...
Ennätykset on tehty rikottaviksi joten veikkausta kehiin...
Mikä on Rataperse 2010 ajon eniten ajaneen kilometrimäärä??
Ei voi sanoa "voittajan" koska kyseessä ei ole kilpailu... *
Millä pyörällä jääräpäisin radankiertäjä ajaa??
Monta kertaa on kuultu ettei siihen tartte edes ajaa jos jonku 1600 tai 2000km vuorokauden aikana kelaa mittariin. Kaheksaakymppiä kun vetää koko ajan niin siinähän se pari tuhatta tuli...
Aika harva vaan on oikeesti tehnyt sitä..
Rautaperse on rautaperse, ja ihan kova juttu, ei siinä mitään.
Mukavahan se on prätkällä ajella suoria, ja miksei vähän kaarteleviakin maanteitä.
Rataperse on ehkä vähän vähemmän mukava ja ehkä enemmän vauhdikas/vaativa.
Kerrankin saa ajaa radalla niin paljon ku jaksaa!!!
Mun veikkaus on, että ennätys vuodelta 2005 (2099km) on viimesiä kuukausiaan voimassa.
Tuleva ennätys on yli 2200km ja se ajetaan Kawasakilla *Milläs muullakaan...
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
Jaa-a. Ennätyksistä en sen enempää tiedä, mutta ainakin allekirjoittanut lähtee tohon voittamaan vaan tasan tarkkaan itseään. Maantiellä on huomattu, että sellanen reilu tonni menee helpolla, mutta 1400km jälkeen alkaa sitten ne todelliset ajot. Vähän sama juttu kuin marathonin vaikeus on ne viimeiset pari kilsaa.
Harkinnassa oli että jos hommais tynnyrillisen gasoa ja siihen pumpun, niin ei tarvitsisi miettiä tankkausreissua välillä. Toinen vaihtoehto on sitten haalia jostain niitä purkkeja ja purnukoita joista pyörää tankkaa. Kaikkien purnukoitten ja tynnyrien kanssa on vaan vaarana roskat joita en mielelläni tankkiin haluaisi.
Mitenkäs muuten porukka aikoo valmistella pyöräänsä koitokseen? Minä vähän harkitsin xenonien asentamista sekä ajattelin perushuollot suorittaa ennen ajoonlähtöä. Varmaan uudet jarrupalat alle samoin kuin uusi rengassatsi jotain "hyvää merkkiä" joka pitää sateessakin jonkinverran. Ajatuksena oli tyrkätä PP 2CT:t alle. Tietääkseni yhtään "koitosta" ei le vielä täysin kuivalla radalla ajettu, mikä voi helposti kirjaimellisesti romuttaa haaveet rataperseen suorittamisesta.
Positiivisena puolena olen ajatellut, että jos ton jälkeen ei ala Kemoran mutkat olemaan tuttuja, niin jätän koko ratapyöräilyn siihen.Kierrosajathan eivät varmasti kovin kauheiksi nouse, sillä tarkoitus on ajella "mukavuusalueella" koko ajan, mutta jos sitä sellaista 1.35-1.40 aikoja pystyisi keskimääräisesti pitämään.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tulen seuraamaan aitiopaikalta, kuka sen ennätyksen ajaa ja montako kilometriä se on.
Tämän uuden ennätyksen haltijan tunnistan siitä, että hän on se joka ohittaa minut useimmin vuorokauden aikana radalla.
Kadulle:
Bimota SB6
BMW K1200S
Suzuki GSX1300R T Sawon Woima 527,5hv 503,8Nm 390,7km/h
Radalle:
Yamaha R6R Superstock
Tonni on ensimmäinen tavote. Vauhdillisesti se ei vaadi yhtään mitään, mutta kaikki muu onkin sitten ihan eri juttu.
Tuhat mailiakaan ei vaatis vauhdillisesti yhtään mitään. Ja noi ei käytännössä edes kuluttais renkaita tai jarrupaloja.
Joko muotoiltu satula (toinen) ja/tai geelipenkki tulee ainakin tod näk tehtyy/vaihdettuu. Jo normaaleillakin ratapäivillä, jos ajaa kaikki setit, tahtoo perse tulla kipeeks. Ja maksimissaan on tainnut tulla joku vajaa 400km mittariin päivän aikana.
Funtsinu myös jos tiputtais keulaa viel hieman (jos ei muutu liian levottomaks), niin sais noi orggiskliparit t-palan yläpuolelle. Nyt on takana 190/55 ja kun sen vaihtaa 180/55:een niin perä tippuu ~5,5mm jolloin toi keulan laskun vaikutus vähenee. Normi keula on 10mm pamppujen pää esillä, ja nyt noi on ~15mm. Klipareiden kiinnitys on ~26mm paksu, joten keulaa ei tarvi kovin montaa millii lisää laskee jotta saa noi kliparit kunnolla kiinni. Ja kun kääntää kliparit vielä väärin päin niin ajoasento on melkei 15 senttii pystympi.
Jos vaan kaikki vaijerit toimii sit viel ok jne. Tarvii testata jossain vaiheessa.
Jalkatapit (säädettävät ku on) vois siirtää eteen ja alas.
Ja salaisena aseena tulee olemaan toi:
http://app.infopia.com/img/image/fp/...tra/1/size/250
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ajankohta on juhannus ja paikka pohjanmaalla, joten ei siellä valoja tarvita.(Juutana @ Huhti. 19 2010,18:02) kirjoitti
Vielä olisi paikkoja jäljellä innostuneille.
Jukka
Talvella oma tavoite vielä oli ajaa yli 2000 km, mutta pyöräprojekti ei taida valmistua ajoissa. Epäilen, ettei olisi radalla ollut parempaa vekotinta nimenomaan tuohon ajoon.
Nyt joutunee kokeilemaan 955i Daytonalla, joka taitaa olla vähän liian raskas ajaa, jotta pääsisi edes tuota tuhatta mailia.
Maantiellähän on kyllä onnistunut yli 3400 kilometriä kahdessa vuorokaudessa.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Pyörän valmistelu on tähän mennessä hoidettu perushuollolla ja oikeanlaisilla renkailla. Täytyy paikanpäälle varata vähän ketjuöljyä.
Kuskin huolto onkin pikkasen monimutkasempi juttu. Eikä taida onnistua yhtä nopeesti. Kunto oli aika paljon parempi vuoden 2005 rataperseen aikoihin...Täytyy varmaan lähteä lenkille.
Vielä muutama ratakeikka alkukesälle, saa vähän tuntumaa pörräilyyn, niin hyvin menee.
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
Hifist:(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Huhti. 20 2010,10:49) kirjoitti
Auringonlasku 23:43
01:25 aurinko ~2,5 astetta horisontin alapuolella (vs >18 astetta olis täysi pimeys), eli itse asiassa niin "hämärää" kun just nyt (20.4. 20:20) on ku kattoo ikkunasta pihalle.
Auringonnousu 03:11
Hämärän kesto 3:28
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hämärä
Porvarillinen hämärä (engl. civil twilight): Aurinko on 0 - 6 astetta taivaanrannan alapuolella. Nimi tulee siitä että keskiajalla käsityöläiset eli porvarit näkivät vielä työskennellä. Kirkkaimmat tähdet tulevat esiin.
Tietty yks mahis on ett taivas on umpipilves ja vettä tulee perkeleesti. Sillon varmaan mopon valoista ois tohon aikaan jotain iloa. :]
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Meinaan valmistautua lepäämällä. Pyörään tehdään huolto ja uudet kummit alle. Vaimo ja muksu lähtee kannustamaan, isä tulee huolehtimaan pyörän huolloista ja äiti huolehtii ravinto ja neste tasapainosta. Pyörälle toi ei ole temppu eikä mikään taitaa ensimmäisenä loppua miehestä puhti kuin pyörästä.
Elämä on onneksi mutkikasta
Huh, hulluja kavereita :P Jos ymmärsin oikein, meinaatte radallla vetästä rautaperseen ?
Jukka
Mitäs hullua siinä on.![]()
Kuinka pljon innokkaita ratailijoita on koitokseen lähdössä.![]()
Suzuki GS 750 -80
Kawasaki ZXR 750 -91
Kawasaki ZZR 1100 C -92
Honda CBR 900 RR -96
Kawasaki ZZR 1100 D -94
Kawasaki ZX-12 R -00
Tällä hetkellä vajaa 30. Vielä joukkoon mahtuu innokkaita kokeilijoita.(Jake21 @ Kesä. 18 2010,14:37) kirjoitti
Myynti auki?(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Kesä. 18 2010,16:56) kirjoitti
Mitähän vauhtia jätkät on suunnitellut ajelevansa? Itse pyrin jotain 1.40 aikoja ainakin alussa, jos vain maltti riittää kun kuitenkin joku kiskoo paljon kovempaa.
1.12,5 on näköjään vielä sallittu vauhti.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
En meinaa kyllä kierros aikoja virveesti kattella fiiliksellä mennäänno on mulla navi josta näkee keskinopeuden, sen yritän pitää siinä 80-100 välissä.
Mites meinaako Jukka ottaa sinne muutaman renkaan myyntiin jos pahaan väliin esim. takanakki antautuu? En viitsisi ostaa takanakkia varalle ja tolla on jo takanaan yksi ratapäivä Affenistolla. Varmaan raceattack setin otan varmuuden vuoksi mukaan, mutta vähänkin jos on kosteaa niin sen heittäminen alle on aika tyhjä arpa.
1.35-1.45 väliin ois tarkoitus ajaa ja pitää joka tunti n. 5min taukoa venyttelyyn, tankkauksiin ja kuskin huoltoon. Sitten jos alkaa väsyttää, niin vedetään tirsat. Ei tässä itseään telomaan olla menossa. Perse kipeytyy jne, mutta kyllä mä ainakin oon tonne lähdössä ihan hauskaa pitämään.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
http://www.mp-tuki.fi/kauppa/liput/(scuuba @ Kesä. 18 2010,16:59) kirjoitti
Jep. Oli mennyt kiinni, mutta nyt auki.
Jukka
Tarkoitus on ottaa renkaita ja polvipaloja sinne myyntiin vaikka Rataperseessä tuskin polvi maassa ajellaan, mutta muutoin se syö kumpiakin aika tiuhaan tahtiin. Perussettinä on 190/55-17 kumia kuviollisena ja ilman ja eteen 120/70-17. Jos on tarvetta muulle koolle, niin aiheesta vaan infoa.(Juutana @ Kesä. 18 2010,21:04) kirjoitti
Jukka
Saako osallistujat ostaa jäsenhintaan, vai pitäisikö liittyä "varmuuden vuoksi" mp-tukeen ennen sitä?
Mahollisimman hitaasti alusta alkaen. Varsinkin ihan alussa ettii semmonen vauhti mitä pystyy ylläpitämään 0%-efortilla. Ja sit 24h päästä kattoo mihin asti pääsi. Koska ei tarvi vetää alussa kuin muutama "kova" kierros, niin se tappaa ainakin meikäläiseltä koko 24h-yrityksen.(K100 @ Kesä. 18 2010,19:36) kirjoitti
Kuten kaikissa "kisoissa" (itse itseään vastaan taistellen), niin kisan voi hävitä heti lähdössä tyrimällä, ja voittaa vain tulemalla maaliin asti (24h).
Jukka jos otatte sinne myyntiin renkaita onko siellä työkaluja renkaan vaihtamiseen? itse en ainakaan omista moisia työkaluja.Toi rengas koko sopiia ainakin mun pyörään
![]()
Mä otan ainakin raudat mukaan työkalupakkiin sekä takaswingistä ja etuputkista nostavat pukit. Niitä saa kyllä lainata silloin kun en itse niitä tarvitse. Jos jollain on "rengaskone" mukana, niin se ois kyllä helmi laite, koska joka tapauksessa renkaanvaihtoon menee "liikaa" aikaa.
Just noin!(scuuba @ Kesä. 19 2010,04:59) kirjoitti
Jos lähtee sillä asenteella et nytt ajetaan ja kovaa,niin ei siinä kauan ajeta.
Laskee etukäteen abaut millainen on REALISTINEN vauhti ja yrittää sitä pitää.
Se on just sitä kun ajatellaan ettei tommonen ole onkelma eikä mikään,silti kun tämmöset on aikaisemmin ajettu niin ihmen pieni osa kaikista lähteneistä pääsee kunnialla läpi,siis yli sen 1000 mailia,jos nytt joku vetää yli 2200 kilsaa niin nostan todella kypärän ja korkealle!!!
On meinaa rankkaa vetää radalla vuorokauden!!!
Ite ajan mielummin talvellakin sen ajon kun radalla vaikka alla oliskin ratapyörä!
Ei muuta kun tsemppia ja turvallisia kieroksia kaikille *![]()
Mä en kyl laske etukäteen/ yritä ylläpitää yhtään mitn.(Adve @ Kesä. 19 2010,10:02) kirjoitti
Veikkaisimpa, että eräällä on rengaskone mukana. Ja sitä ehkä saa käyttää tietyin ehdoin.(Juutana @ Kesä. 19 2010,09:28) kirjoitti
Ja emmä nyt tiedä tuosta ajastakaan, esim takarenkaan vaihtaa käsityökaluilla hosumatta alta alle 6 minuutissa tavis kyykkyyn. En siis minä, mutta sellainen joka osaa homman rutiinilla heittämällä.
En ole itse rengasta ikinä vaihtanut joten, jos siinä mulla menee vaikka tunti niin ihan sama. Rengaskoneella se tosin menis näppäremmin. voishan siitä maksaakin jotain, jos joku on rengaskoneen sinne jaksanut raahata.
Ei muuta kun kovaa ajoa sitten vaan(scuuba @ Kesä. 19 2010,14:47) kirjoitti
Vuorokauden putkeen ajaminen on tosi helppoa ja sen teke kuka vaan,mutt rataa pitkin voi ollakin pikkasen haastavampi![]()
Mä tuskin kykenisin ajamaan tolla pikkuninjalla edes puolta vuorokautta putkeen, joten tuskien taival on edessä. Toisaalta; onneks radassa on mutkii, niin saa persettä siirtää jatkuvasti, mikä taasen voi helpottaa tilannetta edes vähän.(Adve @ Kesä. 19 2010,17:03) kirjoitti
Saa nähä mitä täst tulee... *![]()
Hyvää siit tulee kun hyvää tekee *(scuuba @ Kesä. 19 2010,21:10) kirjoitti
Jos lähdet kisaasenteella niin luultavasti olet ittes polttanut loppuun jo viiden tunnin päästä,sen jälkeen ei puutu kuin 19 tunnin tuskien taival *
Semmoinen viel et keskivauhti pitäis olla 67km/h ilman stoppeja jos meinaa yli 1600 kilsaa ajaa 24 tunnis *
Pikkasen tekee mieli itekkin tulla kokeilee enskal onks must siiheen?
Mun suoritusta helpottais se ettei niit pakolliset tankkaukset/kuittien keräilyt mitä normi ss ajoissa on pakolliset tarvis hirveesti harrastaa kun pääsen yli 500 kilsaa tankillisella *
Sais rauhassa muutaman nortin polttaa tankkauksien jälkeen
Ja kun penkki on mallia pyykkilauta niin hyvin saa siin itteensä siirrettyä ajon aikana,ylensä seison ja ajan kummiskin niin kauan kun ei vauhti menee yli satasen,sitt on jo suht raskast pitää stongasta kiinni pidempi matkaa/aikaa *
Ei muuta kun tsemppiä vaan kaikille jotka lähtevät kokeilemaan!!!
Yllättävän pieni % pääse tosta kunnialla läpi,mutt sen jälkeen onkin **
olo *
![]()