Nonni.
Deauville vaihtui tuollaiseen, vielä kun sen saisi kotiin asti.
2002-vuotinen Äffä, ajettu 76 000 km. Mitäs tuosta nyt pitäisi käydä ekana läpi, kun huoltohistoriassa on aika aukko - lähinnä öljyjä vaihdeltu edellisen 5 vuotta, noin 5tkm ajettu sinä aikana. Mitä tuossa lueskellut, niin venttiilit olisi hyvä tarkistaa, samoin kaasareiden synkka? Näytti käyvän ja kukkuvan ihan hyvin kun koeajolla kävin, niin ei varmaan tarvi aukoa kaasareita sen kummemmin? Onko näissä jotain spesiaalia mikä tulee tarkistaa ja laittaa kuntoon samantien, vrt. Deauvillen bensapumppu? Nyt vielä talvella kerkeis laitella....
2002 Suzuki GSX750F
ex: Honda XL125V Varadero, Honda CBR125R, Honda NT650V Deauville ja sekalainen kasa mopoja
Eipä noissa oo mitään kummallista eli kokolailla normihuolloilla.
Vanhassa pyörässä varmaan kannattaa myös jarrut huoltaa ja nesteet vaihtaa varsinkin jos ei oo tietoa milloin tehty.
Ainoa pieni erikoisuus tai Suzukimaisuus mikä nopeesti tuli mieleen on kytkimen irroitusmekanismi siellä eturattaan kopan sisällä. Se kannattaa säätää ja voidella (sen kumitulpan kautta).
Säätö on simppeli; ensin vaijeri ihan löysälle ja sitten sieltä tulpan alta m6 (10mm avainväli) lukkomutteri löysälle ja ruuvarilla säätöruuvia ensin vähän (kierros tms) auki ja sitten kiinnipäin kunnes tulee vastusta. Sitten varttikierros takaisin ja lukitusmutteri kiinni, kannataa pitää ruuvarilla säätöruuvia paikoillaan ettei pyöri mukana. Sitten vaijeriin oikea välys takaisin.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Mun pyörässä on ilmeisesti näiden tyyppivika = matkamittari pysähtynyt lukemaan 99999. Millähän tämä on korjattavissa? Muuten ei minua häiritse, mutta olisi ihan mukava saada trippimittari toimimaan..
<p> GSX-F 750 -98 </p>
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tuli öljyt ja suodatin vaihdettua 01 äffään ja huomasin että osa kierteistä on lähteny pultin mukana öljypohjasta. Pultti menee kiinni kohtuu tiukalle sain kiristettyä mutta ei uskaltanut aivan momenttiin kiristää ettei ala pyörimään hupia.Lisäsin myös kierreliimaa. Toistaiseksi pysynyt öljyt sisällä. Tulevaisuutta ajatellen kysyn uskaltaako/uskaltaisitteko ajaa tuollaisena vai pikaiseen ruveta tekemään uutta kierrettä? Motarivauhdissa jos pultti antautuisi ja öljyt valuisi suoraan takanakille olisi vähintää sairaalareissu edessä.
Ne jotka teistä on uuden kierteen tehny öljypohjaan,teittekö sen irrottamalla öljypohjan kokonaan vai öljypohja paikoillaan?
Vinkkejä kaivattaisiin. Ensi kaudelle tarkoitus viimeistään tehdä uusi kierre.
Kyllä se tulppa nyt siellä varmasti tämän ajokauden / öljynvaihtovälin pysyy jos on kierreliimalla ja edes kohtuu momentilla kiinni, liima pitää kyllä tulpan paikoillaan niin ettei löysty.
Ja sitten siihen uuteen kierteeseen / Helicoiliin tms kierreholkkiin...
Uusi kierre pitää saada kokolailla absoluuttisen suoraan jotta tulppa pitää ja se on vaikeaa ellei ö-pohjaa ota irti ja tee hommaa penkkiporakoneella tai jyrsimellä. Parasta olisi tehdä homma jyrsinkoneella ja koneistaa samalla kiinnityksellä uusi tasopinta tulpan prikalle silloin tiiveys olis sata varmaa.
Ja joo on näitä ennekin käsikoneella mutta siinä on kyllä kaikki mahdollisudet tiputtavaan lopputulokseen.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Viime keväänä laitoin sisäkierteen kaverin Honda 600 Hornetin öljypohjan tulppaan. Kallistetiin pyörää sen verran reilusti että mahtui poraamaan vanhan kierteen jämät pois ja siihen kierretapilla paikka uudelle sisäkierteelle. Kun oli sisäkierre saatu paikalleen kaadettiin puhdasta öljyä koneeseen tulppa auki jotta öljypohjaan päätyneet mahdolliset metallinmurut tulisivat ulos ja tulppa kiinni, öljyt koneeseen ja kovaa ajoa. Porasin ihan käsivaralla reiän ja onnistui riittävällä tarkkuudella että saatiin pitämään hyvin uudella kupariprikalla. Jos olisi mennyt poraus vinoon arveltiin että olisi saatu tiiviiksi kahdella kuparirikalla mutta nyt osui sen verran hyvin että yksi prikka riitti.
Born to be middle aged.
Vissiin puhutaan nyt tyhjennyspropun kierteistä, ei öljypohjan kiinnityspultin? Korjausta varten ottaisin ehdottomasti pohjan irti. Ei pitäisi olla kovin iso operaatio. Kuten jo muutkin kommentoi, niin silloin on paljon helpompi saada uusi kierre kunnolla suoraan ja saa putsattua kaikki lastut pois. Ja öljypohjan putsaaminen silloin tällöin ihan muutenkin ei ole mitenkään huono idea, saattaa olla jopa huolto-ohjelmassa. Kytkimestä irtoaa yllättävän paljon moskaa, joka kertyy koneen pohjalle eikä välttämättä poistu normaalissa öljynvaihdossa.
Arttu
Uuden kierteen teko alumiiniin onnistuu kohtuullisen hygieenisesti, kun laittaa jäykkää rasvaa kierretappiin ja vähän kerrallaan uutta kierrettä ja välillä putsaa lastut kierretapista ja laittaa uudet rasvat. Öljypohjan sisälle ei mene yhtään lastuja, vaan tarttuvat rasvaan ja tulevat pois.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mistä ootte hankkinu jarrulevyjä? Ebaysta näyttäisi saavan selkeesti halvemmalla hinnalla ainoastaan laatu mietityttää?
Ebayn kiinnanlevyt jättäisin kauppaan ja valitsisin jonkun laatuvalmistajn, kuten esim. EBC, TRW, Brembo, Galfer levyt. Jarruosia myy hyvään hintaan esim: https://www.carpimoto.com/
-- Brake later and open the gas earlier --