Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 207:sta
  1. #1
    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onnistuuko esim. 120/70/17 sisärenkaattoman nakin vaihto käsityökaluilla? Ite en oo vaihtanu pyörän rengasta kuin aikoinaan endurokevarin pinnavanteelle.
  2. #2
    Onnistuu, kumin painaminen vanteelta saattaa aiheuttaa pientä päänvaivaa. Vaikka kuulostaa karskilta niin, jos ei ole laitteita käytössä niin pistolapiolla vanteelta poisto onnistuu kohtuu kivuttomasti. Ja jos joutuu käyttämään voimaa, tekee jotain väärin.
  3. #3
    Onnistuuhan tuo hyvinkin. Suurin ponnistus on saada vanha rengas irti vanteen reunasta, johon tarkoitukseen on olemassa monenlaisia puristimia ja työkaluja operaatiota helpottamaan.

    Tilapäisvälineistä olen havainnut toimivaksi reilun metrin mittaisen kakkosnelosen pätkän. Vanne on hyvä laittaa esim vanhan renkaan päälle, jottei jarrulevy vaurioidu ja tämän jälkeen lankun toinen pää tukevasti maahan ja toinen pää renkaan päälle. Rengas irtoaa vanteen reunasta reilulla polkaisulla kun samalla seisoo lankun päällä painona.

    Kahdella kunnollisella jäykällä raudalla saa hoidettua loput. Mitään ohutta löysää rautaa ei kannata ostaa kuin korkeintaan mopon renkaita varten. Vanne kannattaa suojata esimerkiksi öljykannun kyljestä leikatuilla muoviliuskoilla, joita laittaa raudan ja vanteen väliin.

    Tasapainotuskin onnistuu mallia Biltema olevalla setillä kohtuudella. En ole ainakaan havainnut ongelmia. Painot ensin teipillä kiinni ja sopivan yhdistelmän löydyttyä liimaus.

    Näillä menettelytavoilla vaihdoin 120/70-17 + 190/50-17 renkaat Firebladeen viimesyksynä. Oliko tuossa mitään järkeä on sitten eri asia, mutta halusimpa kokeilla. Vaihdan kyllä toistekkin, kun ei tuo mikään mahdoton tehtävä ollut.
    Blackbird 1998 (2004-2008)
    Fireblade 2006 (2008-2011)
    KX450F 2011 (2011-2012)
    RC8 2008 (2012-2013)
    Adventure R 2011 (2013-2015)
    R1 2012 (2016-2017)
    EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
    MG1000 Cafe racer
  4. #4
    Youtube on videoita täynnä:
    Irroitus
    Uusi tilalle
    Irrotus+uuden asennus
    Siinä muutama esimerkki. Kymmeniä lisää samassa paikassa.



  5. #5
    Juurikin tuollaisen renkaan talvella irroitin vanteen maalauksen yhteydessä, ihan oli kiinni. Päälle laitto tehtiinkin sitten liikkeessä ja jatkossa myös irroitukset tehdään oikeilla työkaluilla ammattilaisten toimesta. Eli DIY mallilla toimitaan hamaan loppuun asti, mutta autojen ja mopojen rengastyöt olen nyt pitkin hampain ulkoistanut.



    CB750 -99

    Ex
    GSX1400 -02
    CB750 -79
  6. #6
    Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
  7. #7
    Lainaa (psi @ Maalis. 23 2010,21:04) kirjoitti
    Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
    Niin kauan aikaa kun renkaan vaihto maksaa jotain sen voi yhtä hyvin tehdä ite kotona.

    Nuo slicksit tuntuu purevan vanteeseen aika kovaa, että siihen tosiaan on joku konsti oltava että saa renkaan reunan vois vanteelta. Loppu on helppoa...
  8. #8
    Lainaa (psi @ Maalis. 23 2010,21:04) kirjoitti
    Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
    Päinvastoin.
    Se tehdään itse koska sen voi tehdä itse.
    Vähällä vaivalla, pikku harjoittelulla onnistumisen riemua *

    Kuuluu harrastukseen ja voi tehdä vaikkapa aamuyöllä muutaman kaljan kera.

    Muokkaan että olisko tässä tärkein, eli riippumattomuus. Mä vaihdan renkaan just silloin kun se pitää vaihtaa tai just silloin kun mulle itelle sopii.

    Muistakaa reilusti liukastetta ja suojatkaa vannetta kolhuilta.



    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  9. #9
  10. #10
    Lainaa (Goofy S @ Maalis. 23 2010,22:49) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Maalis. 23 2010,21:04) kirjoitti
    Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
    Päinvastoin.
    Se tehdään itse koska sen voi tehdä itse.
    Vähällä vaivalla, pikku harjoittelulla onnistumisen riemua *

    Kuuluu harrastukseen ja voi tehdä vaikkapa aamuyöllä muutaman kaljan kera.

    Muistakaa reilusti liukastetta ja suojatkaa vannetta kolhuilta.
    + 1 Ja kun on vielä jonkunlainen hitsikone ja rälläkkä ja sitä romurautaa niin syntyy täysin toimiva (kone) http://www.motot.net/galleria/g50920_rengaskone
  11. #11
    Mulle riitti onnistumisen riemua yksi kerta. Sitten tuumasin että jos renkaat kestää 3 kesää niin 25e per rengas 3. vuoden välein on pieni raha siitä että joku hikoilee puolestani
    Jos kotoa löytyisi kompura ja nosturi niin muuttaisi hieman asiaa
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  12. #12
    Lainaa (jyk4 @ Maalis. 24 2010,06:55) kirjoitti
    Mulle riitti onnistumisen riemua yksi kerta. Sitten tuumasin että jos renkaat kestää 3 kesää niin 25e per rengas 3. vuoden välein on pieni raha siitä että joku hikoilee puolestani
    Jos kotoa löytyisi kompura ja nosturi niin muuttaisi hieman asiaa
    Niin mutta takana voi mennä jopa 3 kumea kaudessa.Edessä korkeintaan kaksi.Siis minulla.
  13. #13
    Jos olis hyvät tilat niin sitte... Pihamaalla kaiken hiekan keskellä rengasremontti on kohtalaisen hankalaa.
  14. #14
    Lainaa (Goofy S @ Maalis. 23 2010,22:49) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Maalis. 23 2010,21:04) kirjoitti
    Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
    Päinvastoin.
    Se tehdään itse koska sen voi tehdä itse.
    Nimenomaan, kyse on asenteesta enemmän kun säästöstä. Toiset vaan luovuttaa heti jos on kyse suuremmasta ponnistelusta kun tietokoneen näpyttelystä tai luottokortin vilauttamisesta
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  15. #15
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 23 2010,23:13) kirjoitti
    Ihan hyödyllinen taito osata...
    Onhan se tärkeä taito osata, renkaanvaihto käsipeleillä
  16. #16
    Päätellen siitä, että biltsukassa on tasapainotuspainot, mp-rengastasapainotuslaite ja rengasrasva ollu hyllystä loppu useammin kuin kerran, niin "laji" on aika suosittu.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #17
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 25 2010,16:29) kirjoitti
    Päätellen siitä, että biltsukassa on tasapainotuspainot, mp-rengastasapainotuslaite ja rengasrasva ollu hyllystä loppu useammin kuin kerran, niin "laji" on aika suosittu.
    Taitaa olla niin että mitä karkeammaksi rengas mopon alla muuttuu niin sen varmemmin se vaihtuu itse?
  18. #18
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 25 2010,17:16) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 25 2010,16:29) kirjoitti
    Päätellen siitä, että biltsukassa on tasapainotuspainot, mp-rengastasapainotuslaite ja rengasrasva ollu hyllystä loppu useammin kuin kerran, niin "laji" on aika suosittu.
    Taitaa olla niin että mitä karkeammaksi rengas mopon alla muuttuu niin sen varmemmin se vaihtuu itse?
    Ja myöskin toisessa ääripäässä samaa ilmiötä, eli mitä slicksimmäksi se muuttuu, niin sen varmemmin se vaihtuu itse.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #19
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 25 2010,18:23) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 25 2010,17:16) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 25 2010,16:29) kirjoitti
    Päätellen siitä, että biltsukassa on tasapainotuspainot, mp-rengastasapainotuslaite ja rengasrasva ollu hyllystä loppu useammin kuin kerran, niin "laji" on aika suosittu.
    Taitaa olla niin että mitä karkeammaksi rengas mopon alla muuttuu niin sen varmemmin se vaihtuu itse?
    Ja myöskin toisessa ääripäässä samaa ilmiötä, eli mitä slicksimmäksi se muuttuu, niin sen varmemmin se vaihtuu itse.
    Ja mitä harvinaisemmista romuista on kyse, sitä varmemmin vaihtuu kumit itse.

    Naarmuista ei tartte kiitellä kun itteensä.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  20. #20
    Jovain..


    Helppoa kuin saippua kunhan vain muistaa varata & käyttää rengasrasvaa ja runsaasti ...

    No mää unohdin mutta "kultarypsi" -ruokaöljy pelasi veiläkin paremmin !!
  21. #21
    Vaihdan itse kurapyöriin kumit, mutta katupyörän kumeja en ole vielä vaihtanut.

    Kurapyörissä ainakin pätee tuo "jos joudut käyttämään voimaa, teet sen väärin" -sanonta.

    Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa kolmeen crossipyörään piikkirenkaiden tilalle kesäkumit.
  22. #22
    Mulla syy itse vaihtamiseen on pääasiassa ajansäästö, kun ei tartte ajella tai odotella missään.

    Toisena tulee huolellisuus ja parempi tasapainotus kunnollisen renkaan istuvuuden myötä. Uskomatonta miten hutiloidusti noita rahasta vaihdetaan. Jää pieniä korkeusheittoja kun ei jakseta kumia väsyttää paikoilleen. Hyvä rengas ei montaa grammaa edes painoja vaadi, jos vanne on hyvä.

    Nykyään pyörät niin vanhoja, ettei enää jaksa stressata, mutta huolloissa ne vanteet yleensä myöskin satuloihin kolhittiin ja kotona vaihtamalla pystyy tekemään ilman jälkiä kun jaksaa suojata.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  23. #23
    Lainaa (wolvie @ Maalis. 25 2010,20:07) kirjoitti
    Kurapyörissä ainakin pätee tuo "jos joudut käyttämään voimaa, teet sen väärin" -sanonta.
    Kyllä se taitaa päteä lähes missä tahansa renkaanvaidossa.

    Skidinä tuli testattuu, ett ei edes fillarin rengas vaihdu*/ vanteen kyllä saa soikeeks ala-asteikänen pulkannarukin.

    *Jos ei tiputa renkaan vastakkaista puolta siihen vanteen keskiuraan, niin ihan aivan turha edes yrittää vääntää rengasrauta soikeena.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #24
    Lainaa (svahnm @ Maalis. 25 2010,20:19) kirjoitti
    kotona vaihtamalla pystyy tekemään ilman jälkiä kun jaksaa suojata.
    Tohonki saa hinta/laatu-suhteeltaan ihan helvetin kätevät palikat biltsusta:
    http://www.biltema.fi/osteri....e=82519

    Muistaakseni noi oli vuos pari sit jotain pari egee.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #25
    Lainaa (nuudel @ Maalis. 23 2010,20:57) kirjoitti
    Youtube on videoita täynnä:
    Irroitus
    Uusi tilalle
    Irrotus+uuden asennus
    Siinä muutama esimerkki. Kymmeniä lisää samassa paikassa.
    Erittäin hyvät videot.
    tässä vielä tasapainotuksesta, tosi helppoa näyttää olevan sekin:
    tasapainotus
  26. #26
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 25 2010,20:27) kirjoitti
    Lainaa (svahnm @ Maalis. 25 2010,20:19) kirjoitti
    kotona vaihtamalla pystyy tekemään ilman jälkiä kun jaksaa suojata.
    Tohonki saa hinta/laatu-suhteeltaan ihan helvetin kätevät palikat biltsusta:
    http://www.biltema.fi/osteri....e=82519

    Muistaakseni noi oli vuos pari sit jotain pari egee. *
    Toimivat ja vielä halvemmat suojat saa kun pätkii puutarhaletkusta pari 20cm pätkää ja halkoo ne.

    Toinen hyvä kikka on Lego-palikat. 3:lla Legopalikalla pidät irroitusvaiheessa renkaan näppärästi irti vanteesta. Irti>palikka väliin, seuraavasta kohdasta irti>palikka väliin jne.

    Ei ne palikat sinne sisään jää mut jos jää niin kuulunee kiva ääni...
    No ei jää.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  27. #27
    Lainaa (Goofy S @ Maalis. 26 2010,00:43) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 25 2010,20:27) kirjoitti
    Lainaa (svahnm @ Maalis. 25 2010,20:19) kirjoitti
    kotona vaihtamalla pystyy tekemään ilman jälkiä kun jaksaa suojata.
    Tohonki saa hinta/laatu-suhteeltaan ihan helvetin kätevät palikat biltsusta:
    http://www.biltema.fi/osteri....e=82519

    Muistaakseni noi oli vuos pari sit jotain pari egee. *
    Toimivat ja vielä halvemmat suojat saa kun pätkii puutarhaletkusta pari 20cm pätkää ja halkoo ne.
    No jos säkin erehtyisit joskus testaamaan noit biltsukan palikoita, niin huomaisit kuin ylivertaiset ne on. Ne siis ihan aivan oikeesti on erittäin toimivat. Samaa ovat sanoneet muutkin, jotka on erehtyny noi ostamaan, verratessaan niit öljypurkinkylkilätkiin tai letkunpätkiin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #28
    Löytypäs helmi kohta huoltomanuaalista:
    Remove the tire from the rim using a suitable commercially available tire changer.
    NOTE
    The tires cannot be removed with hand tools because they fit the rims too tightly.

    Jep jep...
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  29. #29
    Lainaa (psi @ Maalis. 23 2010,21:04) kirjoitti
    Suosittelen: Mene vanteen ja renkaan kanssa alan liikkeeseen ja pyydä vaihtamaan, kustannukset n.15,-€
    Oho! Bike World pyytää 40€ per rengas irtovanteelle.
    Noilla hinnoilla jo kannattaa ostaa Biltemasta kaikki tarvittavat rengas vehkeet omaksi.
  30.  
  31. #30
    Omantallin nurkasta löytyy hydrauliprässi. Siihen sopiva kalikka väliin, niin ei ole mikään tiukassa. Mulla on ylimääräisenä sellainen hydraulijuttu, millä painetaan telaketjun niitti ulos/sisään. Siinä on erikseen pumppu ja puristinyksiköt letkun päissä. Siitä vois tehdä liikutettavan "puristimen" jonkun kerhon tiloihin.
    KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen