Ongelma juontaa kesään 2008. Alkukesästä jännitteensäädin pimeni ja uusi tuli hommattua. Kesä meni hienosti, kunnes syksyllä 2008 alkoi seuraavanlainen oireilu. Pyörä starttinapista käyntiin. Käyntiinlähtöä edelsi kellon ja trippimittarin nollaantuminen, mutta pyörä starttasi. Tätä toistui noin ehkä joka 3. tai 5. käynnistyskerta. Joka tapauksessa niin usein että enää ei jaksanut pistää kelloa aikaan, kun tiesi että kohta kellossa on kuitenkin 1:00 kellonaika.
Ongelmaa taustavalottaa tehdyt jännitemittaukset. Starttaushetkellä akku näyttää lyhyen hetken 0 V, mutta sen jälkeen elpyy ja pyörä starttaa. Akun hommasin uuden keväällä 2008, joten akulla oli ikää vain uutama kuukausi. Kun pyörä käynnistyi, mittauksia jatkettiin ja todettiin että jännitteensäädin toimii. Asialle ei tehty syksyllä 2008 mitään.
Kevät 2009 koitti ja sama ongelma jatkui parilla ensi startilla, mutta sitten vika katosi mystisesti kesän ajaksi palatakseen taas lokakuussa 2009. Ongelma ei ole vaikuttanut ajamiseen toistaiseksi mitenkään, eli ainoa ongelma on että trippi ja kello nollautuvat 50 % varmuudella pyörää laitettaessa käyntiin.
Itsellä on käynyt mielessä, että onko pyörässä jokin sähköliitos löysällä tai vastaavaa. Sähköissä tuntuu olevan muutenkin jotain outoa, sillä Pro Oiler ketjunvoitelua en ole saanut toimimaan kyseisessä pyörässä sitten millään EMC häiriöiden takia. Tähän ongelmaan epäilen syyksi viallisia tulpanjohtoja, jotka mahdollisesti antavat Pro Oilerille häiritseviä EMC pulsseja. En ole vielä alkanut häiriösuojaamaan Pro Oilerin piuhoja, mutta ehkä sekin tulee tässä talvella tehtyä - ellei sitten vaihda ketjuvoitelua alipaineella toimivaan Scottoileriin.
Onko kellään mitään ajatuksia tai vinkkejä, mikä tuon tripin ja kellon nollautumisen voisi aiheuttaa starttihetkellä ja miten sitä vikaa lähtisi paikallistaan ja sen jälkeen poistaan?
Kello nollautunee jännitteen mennessä hetkellisesti nollaan. Kyseessä lienee huono kontakti. Jännitemittarilla mittailemaan minne jännite jää. Parempi olisi mitata oskilloskoopilla, jolla näkisi jännitteen muuttumisen ajan funktiona.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Tai sitten jossain voi olla myös suora oikari? ---> startti!!! Ittellä yhdessä autossa samanlainen vika ku maihin otti!!! Periaate autoissa ja pyörissähän on melko sama joten voisi soveltaa... Myös jos on mahdollista irtikytkeä joitain sähkölaitteita ja sitten käynnistellä enemmän myös siten voi haarukoida vikaa. Toisinaan Tuollaset sähköviat on kenkkumaisia löytää... nimim. ammattina oikosulku
ja kaikki liittimet ja kaapelit tarkistukseen, akun kaapeleissa voi olla esim pari säiettä enää kiinni niin sekin vaikuttaa, omassa sevenfiftyssä aikoinaan starttasi huonosti ku maakaapeli oli huono
PS ja se kellon nollautuminen tosiaan johtuu siitä kun jännite menee hetkellisesti nollille niinkuin edellä kaveri sanoi...
-CB Sevenfifty-93 (ex)
-CBR 900 Fireblade - 98 (ex)
-GSF 1200 Bandit - 04 (nyk.)
* -JaaJaa RacingTeam-
Minun vanhassa VFR -98 pyörässä myös samoja ongelmia. Korjaantui kun laitoin uusiksi samalla akun, jännitteensäätimen sekä staattorin käämin. Jotta käämin kunnon saa tarkastettua, pitäisi olla eristysvastusmittari jolla saisi tarkastettua sen kunnon.
Joo, kannatta vilkaista myös satulan alla olevaan pääsulakkeeseen ja sen johtoihin / koteloon ja liitoksiin, olisiko näkyvää vaivaa siellä.
Itselläni suli koko pääsulakkeen kotelo.
Aina kun laitat uuden säätimen, niin vaihda akku suosiolla myös.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx