Mun kokemuksen mukaan jos haluaa arvioida öljyn määrää eri tilanteissa niin ei riitä että pyörä on keskituella, sen pitää olla aina samassa paikassa samalla kallistuksella tai vaaterissa.
FJR -17
Jep. Kalliossa öljyn tarkistus on suht työlästä, kun tasaista paikkaa ei ole oikein missään. Katu on aina kallellaan johonkin suuntaan. Läheisen koulun pihalta löytyy noin 2x2 metrin kokoinen tasainen alue. Honda neuvoo mittaamaan öljyn keskituella. Silloin pyörä on lievästi etukenossa. Jos mittaa pyörillä, niin tulee eri tulos koska mittatikku on aivan moottorin takaosassa.
Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Motoristin autoon on varmaan liimattu kaksi vatupassia, josta näkee nopeasti, että auto on suorassa öljymäärän tarkistusta varten...
Niin riittääkö se, että sitä öljyä näkyy siitä tarkistusreiästä vai pitääkö se öljytaso olla millimetrin tarkkuudella aina samassa kohdassa ja tietenkin öljyn lämpö huomioiden.
Öljyn lämmön voi ottaa huomioon ja kaivertaa siihen tarkistusreiän lasiin merkit eri lämpöiselle öljylle..
Viitaten kommentointiin edellä: http://www.fjrforum.com/forum/index....owtopic=123053
Varsin pirullisia tarkistaa nämä, missä oljyä runkoputkessa vaikka XR-Honda. Kellokin pitää olla.
<p>X-ADV + LC4-400MIL</p>
FJR:ssä ei sikäli huolta, siinä on öljyn pinnan varoitusvalo joka aikaisessa vaiheessa alkaa huomautella että öljyt on vajunut. Öljynpaineesta siinä ei ole valoa ollenkaan. Edellisellä -07 FJR:llä ajoin 60 tkm, öljynvaihdot 10 tkm välein eikä kertaakaan syttynyt valo ajossa. Joo, mulla on sellainen nappivatupassi minkä laitoin tankin korkin päälle FJ-jammun aikoihin.
FJR -17
Niin kuin tuolla jenkkifoorumin linkissä kerrotaan, ei ole bensaa eikä nestettä seassa. Kun vaihtaa öljyn, niin jonkun ajan jälkeen öljy lisääntyy sen yhden ja ainoan kerran ja jää pysymään siihen tilaan maailman tappiin asti. Ei lisäänny enempää eikä vähene. Jos ajelee vaikka kevään kylmillä keleillä, ei lisääntymistä heti tapahdu, vaatii kunnon vedon tai helteellä se tapahtuu jopa ensimmäisellä ajokerralla. On tätä sielläkin jenkeissä ihmetelty, eikä kukaan ole vielä kertonut ymmärrettävästi mistä asia johtuu.
Voisko se olla niin että kun siellä on lohkoissa ja noissa poskissa paljon erilaisia koloja ja loiskelevyjä yms. että siihen lohkon osaan missä se silmä on ei pääse öljyä kylmänä niin että pinta olisi tasainen eli pitää ajaa öljyt tarpeeksi ohueksi että tasoittuu pinta ja nousee silmässä. Enpä tiedä.
FJR -17
Ei kannata tehdä liian vaikeaa vaaterista. Hakee sellaisen paikan missä pyörä ei estelemättä itsellään ole menossa taaksepäin tai eteenpäin, eli on silloin pituussuunnassa vaaterissa. Sitten pyörä sivutuelle, kierrät pyörän toiselle puolelle, kyykistyt ja otat tukevan asennon ja vedät kädellä pyörän sivujalalta pystyyn. Sitten kun se ei keiku tai vedä kummallekaan puolelle, niin pyörä on joka suuntaan tarpeeksi suorassa. Erittäin helppoa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Lämpölaajenemista tapahtuu, paljonkohan se öljytila laajenee ja mites se vaikuttaa kaikkeen....?
T: Epätietoinenespoosta.
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Myytävää; https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Molemmat lämpeää, alumiininen lohko/laakeripesä sekä teräksinen laakerin ulkokehä. Alumiinin laajenemiskerroin on suurempi kun teräksellä ja +20 asteessa välyksetön laakerin ulkokehä on -0.063mm horo pesään +95 asteen lämpötilassa. Laskettu Camcut appilla, oletuksena molempien nimellismitta +20 asteessa 50mm.
On muuten ihan ässä tuo sovellus "alalla" työskenteleville.
Kylätason kurapyöräilijä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Juurikin näin .
Valitettavan usein homma lirvahtaa samoin tein siihen, että unohdetaan.... jos nyt on edes alkujaan ymmärretty
mitä itse asiassa ollaan tekemässä.... koko poraaminen & terän pyörimissuunta ja aletaan munat vaahdossa
kinaamaan terän materiaaleista ja sen spekseistä..... ilman että päästään edes terän ominaisuuksiin saakka.
Homma varmaan menee ihan sattuman piikkiin..... vähän kuin Myllykosken lyriikassa "Lintumiehessä",
jossa se taisi päästää suustaan totuuden aikamoisenkin....
nimittäin siinä kohtaa kun Kuustosen tyttö pläjäytti Putouksessa parta ajamattomana: "Mitä jäbä duunaa"?
Tuo jos on kateissa, muusta ei ole juuri enempään kuin kaaoksen ja kasvavan vitutuksen rakennusaineiksi .
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näyttäisi että näissä on "vilkkurele" sisäänrakennettuna kun nätisti vilkuttaa suoralla 12v jännitteellä.
Eli varmaan pitäisi vähän modata sähköjä ja poistaa nykyinen rele, jotta saisi nämä pelittämään halutulla tavalla?
http://<a href="https://youtu.be/X3F...3FmVKtZkJA</a>
Triumph Speed Triple 1050 -12
Kävin vilkasemassa tuon nimimerkin mukaisen pyörän kaaviota, siinä on juuri tuo vanha systeemi, sulakkeelta releelle ja siitä vilkkukytkimelle. Eli juuri niin, releen johdot nippuun
FJR -17
Mä ostin kanssa tommoset kiinan maalta. En oo vaan saanu vielä heitettyä niitä pyörään kiinni.
Korjattu linkki https://youtu.be/X3FmVKtZkJA
Braaaaap
Varmaan toi on hyväksytty nykyään tuo liukuva valo kun ainakin Audeissa noita näkee. Jossain jenkissä oli aikanaan liukuvat vilkut ja ne piti Suomessa poistaa sivuvalojen lisäksi.
FJR -17
Toi HAA:n mittahan oli oikein, eli kun lämpökerroin on noin kaksinkertainen alumiinilla verraten teräkseen.
Tositilanteessa krymppiä on pari satkua ja kun alumiini hävittää lämpöä nopeammin, eikä puhuta ns. vapaassa tilassa olevasta raudan pätkästä, niin todellisuus on vähän ihmeellisempi.
Mikäli laakerin ja pesän väliin syntyis tollanen välys joka tilanteessa, niin eihän tuolla tien päällä olis yhtään hiljaista moottoria. Eli laakerit pyöris pesissään
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Aika monessa moottorissa on kuulalaakeri prässätty kampiakseliin eikä laakerin ulkokehä liity lohkon laakeripesään krympillä vaan menee sinne nätisti painamalla, laakeripesä on satkun-pari suurempi kun laakerin ulkokehä koska muuten ei saa lohkoja kasaan, eikä purettua ilman väkivaltaa. Siitä huolimatta laakerin ulkokehä ei pääse pyörimään lohkon laakeripesässä vaikka lämmetessään välys kasvaa entisestään.
Kylätason kurapyöräilijä.
melkein jokainen juttu on suomessa ensin kielletty ja sitten se on sallittu ja kohta pakollinen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050