Katso äänestykset tulokset: Äänestys: Rattijuopumusrajat -

Äänestäjät
341. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Nykyinen on hyvä

    178 52,20%
  • Kovemmissakin känneissä saisi ajella

    23 6,74%
  • 0,2 promillea

    39 11,44%
  • Nollatoleranssi

    70 20,53%
  • 0-0,5 promillea (rikesakko) ja 0,5promillen jälkeen nykyinen käytäntö

    24 7,04%
  • 0-0,5 promillea (päiväsakkoja) ja 0,5 promillen jälkeen nykyinen käytäntö

    6 1,76%
  • Joku muu, mikä?

    1 0,29%
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 84:sta
  1. #1
    Luin vanhempaa TM:ää, jossa kerrottiin sen aikaisista Baltian maiden liikennesäännöistä. Siellä sai sakon, jos mittari värähti *yhtään ja ajokieltoa tuli kuten Suomessakin, jos 0,5 promillea ylittyi.

    Mitä mieltä olette ajokieltojen pituudesta? Toki myöskin rangaistusten kovuutta saa arvostella/puolustaa.

    Kerron oman mielipiteen myöhemmin, ettei se vaikuta tähän äänestykseen.



    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
  2. #2
    Nykyinen systeemi mikä sallii sen yhden tai kaksi ruokajuomaa on ihan jees. Rangaistuksia saisi tosin koventaa, tämä nykyinen "kännin piikkiin" linja on ihan perseestä
  3. #3
    Linja jossa ruokajuomaksi voi juoda oluen tai lasin viiniä on hyvä.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  4. #4
    Kun promilleja on nolla, ei jäämieleen epäilystä, että olisiko tuota selvinpäin sattunut...

    Hirvitti kuunnella taannoin nuorison kommentteja keskustellusta nuorison 0.2 promillen rajasta: "Ei hyvä, kun ei voi ottaa paria ja lähteä ajamaan"

    Mistä p...leestä ne haalii tuon asenteen? Kotoa? Kaveripiiristä?

    Kun on nolla, ei tarvitse selittää.
    Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
    Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010

    Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
  5. #5
    Lainaa (vuohi @ Syys. 24 2009,13:51) kirjoitti
    Nykyinen systeemi mikä sallii sen yhden tai kaksi ruokajuomaa on ihan jees. Rangaistuksia saisi tosin koventaa, tämä nykyinen "kännin piikkiin" linja on ihan perseestä *
    Samoilla linjoilla ollaan.

    Se, että esim. 0,1‰ -> olisi jo rangaistavaa on ihan tuulesta temmattu juttu ja perustuu pelkästään rahastukseen. Muistelen nähneeni jonkun oliskohan ollu Karpon ohjelman joskus 80-luvulla jossa testiporukkaa juotettiin ja ajatettiin autoilla suljetulla alueella. Testattavat tekivät parhaat suoritukset 0,2‰ ketterässä!!!

    Mutta tosiaankin nuo rangaistukset voisivat olla kovempia varsinkin uusijoille. Tuntuu ihan käsittämättömältä, että joku voi kärähtää ratista useita kymmeniä kertoja *



    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  6. #6
    Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
  7. #7
    Lainaa (Eki- @ Syys. 24 2009,14:03) kirjoitti
    Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
    Sattui vaan silmään äsken tällainen ku etsin, että vieläkö pätee samat säännöt Latviassa: "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

    Linkki
    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
  8. #8
    Tässä asiassa mä olen ehdottoman nollatoleranssin puolesta.
  9. #9
    Samoilla linjoilla usean muun kanssa. Ongelma ei ole akselilla 0,2-0,5 vaan siinä yläpuolella. Paljon kovemmat rangaistukset kaikesta 0,5 ylittävästä!!

    Kyllä mielestäni voi just sen YHDEN oluen ottaa samalla kun syö makkaran ja pari tuntia myöhemmin ajaa.
    <p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
  10. #10

    Tunnus suljettu
    Liittyi May 2008
    I lodge my appeal at your tribunal, Lord
    Lainaa (Number28 @ Syys. 24 2009,14:06) kirjoitti
    Lainaa (Eki- @ Syys. 24 2009,14:03) kirjoitti
    Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
    Sattui vaan silmään äsken tällainen ku etsin, että vieläkö pätee samat säännöt Latviassa: "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

    Linkki
    Toisaalta,miten paljon vaikuttaa se että latviassa kuten muissakin itämaissa viinaa käytetään enemmän ja useammin kuin suomessa,alkoholi ei ole niissä maissa saatanasta niinkuin meidän ev.lut/lestadio kulttuurissa, kuten seksikään ei ole saatanasta tai masturbointi syntiä. Itä-maat ovat autoistuneet viimeisen 15 vuoden aikana tosissaan, mutta infra ja tiestö ovat vallankumouksen aikaisia, kuten suureksi osaksi myös ajatusmaailma. Ajatusmaailma sinänsä ei ole huonompi kuin meillä, se vaan on hieman rennompi ja välinpitämättömämpi,hyvää ja huonoa tasapuolisesti.

    Kannatan pysymistä nykyisellään.
    You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"

    Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
    niin jumalten riemut ma juoda sain
    ja juoda ne täysin siemauksin -
    niin riemut kuin murheetkin.
  11. #11
    Lainaa (Bali Sunset @ Syys. 24 2009,14:14) kirjoitti
    Lainaa (Number28 @ Syys. 24 2009,14:06) kirjoitti
    Lainaa (Eki- @ Syys. 24 2009,14:03) kirjoitti
    Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
    Sattui vaan silmään äsken tällainen ku etsin, että vieläkö pätee samat säännöt Latviassa: "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

    Linkki
    Toisaalta,miten paljon vaikuttaa se että latviassa kuten muissakin itämaissa viinaa käytetään enemmän ja useammin kuin suomessa,alkoholi ei ole niissä maissa saatanasta niinkuin meidän ev.lut/lestadio kulttuurissa, kuten seksikään ei ole saatanasta tai masturbointi syntiä. *Itä-maat ovat autoistuneet viimeisen 15 vuoden aikana tosissaan, mutta infra ja tiestö ovat vallankumouksen aikaisia, kuten suureksi osaksi myös ajatusmaailma. Ajatusmaailma sinänsä ei ole huonompi kuin meillä, se vaan on hieman rennompi ja välinpitämättömämpi,hyvää ja huonoa tasapuolisesti.

    Kannatan pysymistä nykyisellään.
    Saatoin ymmärtää väärinkin, mutta tuo tutkimus on tehty Suomessa. Enkä minä siihen sen kummemmin kantaa ota, oli vaan aika mielenkiintoinen, että maistissa ajaminenkin vaikuttaa aika paljon.

    Itse olen sitä mieltä, että 0,5 promillea on ihan hyvä raja, mutta rangaistuksia voisi nostaa. Toisaalta houkuttaa tuo, että tulisi pieni muistutus myös siitä, että vaikkapa 0,2 ylityksestä rikesakko. Toisaalta se voisi todella helposti tulla ravintolaillan jälkeen ja jälleen oltaisiin kysymyksen äärellä: "Riittääkö poliiseja antamaan koko ajan sakkoja?" Itse pyrin aina olemaan täysin selvä ja täysin varma, että olen ajokunnossa.



    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
  12. #12
    Nykyinen on hyvä raja , pari kolme kaljaa voi huoletta ottaa.
  13. #13
    Lainaa (rammus @ Syys. 24 2009,13:55) kirjoitti
    Linja jossa ruokajuomaksi voi juoda oluen tai lasin viiniä on hyvä.
    Niinhan se pitaa olla. Kumma kun Suomessa on kova jatka jos vetaa 3 pulloa viinaa illassa ja menee rayhaamaan taksijonoon mutta alkoholisti juoppo jos paivalla lasin viinia.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  14. #14
    Nykyinen on ihan ok. Saa tosiaan ottaa huoletta sen tuopin tai lasin punkkua, jos käy syömässä, tai terdellä, tai kaverilla jne..
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  15. #15
    Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.



    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  16. #16
    Mun mielestä tuo suurin kohta mikä pitäisi nostaa noista johtopäätöksistä ylös, on tämä:

    Lainaa kirjoitti
    törkeän rattijuopumuksen rajan (1,2 promillea) ylittää noin 80 % osallisista rattijuopoista
    Onko yllä olevaan viitaten mitään syytä laskea rajaa 0,5 -> 0,2 promilleen? Vaikuttaako se jotenkin noiden 80 prosentin käyttäytymiseen? Saadaanko sillä oikeasti konkreettisia hyötyjä aikaiseksi vai pelkkää närää autoilijoissa?
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  17. #17
    Lainaa (jorim @ Syys. 24 2009,14:40) kirjoitti
    Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia?
    Enta miksi kieltaa?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  18. #18
    Lainaa (jorim @ Syys. 24 2009,14:40) kirjoitti
    Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.
    Moni (mm. minä) tykkäävät nauttia ruuan kanssa sen oluen tai käydä terasilla yksillä tapaamassa kavereita ilman että pitää alkaa säätämään aivan TURHAAN taksilla tai bussilla paikalle. Jos ei usko suoriutuvansa 0.2 promillea alkoholia veressään tuola liikenteessä ajamisesta niin ei ole pakko itse näin toimia mutta suotakoon muille tämä vapaus
  19. #19
    Lainaa (jorim @ Syys. 24 2009,14:40) kirjoitti
    Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.
    Miksi niitä ei pitäisi sallia?

    Mielestäni ne pitäisi sallia siksi, että jotkin ruuat joidenkin mielestä tarvitsevat täydentyäkseen oluen tai hieman viiniä ja en näe siinä mitään pahaa.

    Tähdennettäköön, että mm itse en juurikaan ole viimeisen vuoden aikana käyttänyt alkoholia, viimeiseen puoleen vuoteen en lainkaan mutta suon sen kyllä toisille. Varsinkin kun en näe mitään pahaa siinä, että joku nauttii lasin kaksi. Se kun ei mielestäni vaikuta ajosuoritteeseen.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  20. #20
    Lainaa (Number28 @ Syys. 24 2009,14:06) kirjoitti
    Lainaa (Eki- @ Syys. 24 2009,14:03) kirjoitti
    Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
    "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

    Linkki
    Toi taas voidaan tulkita just niinpäin kuin huvittaa, eli kännissä ja maistissa nukahdetaan rattiin helpommin ja selvinpäin vedetään aivan hullua ylinopeutta vai mitä toi tarkoittaa? Molemmat haisee kaljalle?

    Tossa TL:n jutussa mainitaan linkki Sirpa Rajalinin tekemään tutkimukseen, mut taisin olla sen verta maistissa et ei sattunu silmään...
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  21. #21
    Lainaa (rammus @ Syys. 24 2009,15:11) kirjoitti
    Lainaa (jorim @ Syys. 24 2009,14:40) kirjoitti
    Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.
    Miksi niitä ei pitäisi sallia?

    Mielestäni ne pitäisi sallia siksi, että jotkin ruuat joidenkin mielestä tarvitsevat täydentyäkseen oluen tai hieman viiniä ja en näe siinä mitään pahaa.

    Tähdennettäköön, että mm itse en juurikaan ole viimeisen vuoden aikana käyttänyt alkoholia, viimeiseen puoleen vuoteen en lainkaan mutta suon sen kyllä toisille. Varsinkin kun en näe mitään pahaa siinä, että joku nauttii lasin kaksi. Se kun ei mielestäni vaikuta ajosuoritteeseen.
    Niinpä, mutta kun me kaikki emme ole samanlaisia. Tuo kommenttisi "ei vaikuta ajosuoritteeseen" yleistää aivan liikaa, tutkimusten mukaan joillekin jo 0,4 vaikuttaa selvästi heikentävästi ja toisille taas vasta 07 - 08 aiheuttaa saman. Itse en koske alkoholiin jos olen liikkeellä moottoroidulla vehkeellä, vaikka suht. isokokoinen sälli olenkin en lainkaan häpeä tunnustaa että jo yhdenkin tuopin juotuaan huomaa eron. Aivan turha muuta väittää.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  22. #22
    Nykyinen on ihan hyvä, tosin tiukennusta yli 1promilen maisteissa ajaessa tarvittaisiin.
    Kyllä _yhden_ ottamisen pitäisi sallia, mutta jokaisella on omat periaatteensa miten tähän alkoholiin suhtautuu varsinkin MOTORISTEILLÄ pitäisi olla tiukka EI *+
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  23. #23
    Nykylinja on minun mielestä aivan hyvä.
    Ymmärystä kuitenkin riittää myös kaikille joita alkoholismi koskettaa niin läheltä että yksikin olut terassilla keskellä päivää tuntuu häpeälle...
    Supermoto
  24. #24
    Yhden vielä jotenkin ymmärrän, vaikka itse en ota jos ajan.
    Prätkänsarviin tällä autokoulu/crossipyörä-kokemuksella ei tulisi edes pieneen mieleen lähteä.
    Itsellä ei yhtään vaikeuksia juoda vaikka kahvi tai limukka terdellä jos oon autolla matkassa.
    "On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
    * * * *
    Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
    Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
  25. #25
    Lisäisin vielä niin, että ei ole syytä puuttua vesiliikenteen yhden promillen rajaan, ainakaan helpoilla sisävesillä. Veneily on kyllä parhaimmillaan kun on säännöllisillä oluilla hyvin tähdätty 0,5 ja 1 promillen väliin. Kyydissäolijoilla tietysti samalla tasolla tai pikkasen enemmän.

    e. Ymmärtäisin oikein hyvin, jos vahingon sattuessa TÖRKEISSÄ ratti-, ruori yms. tapauksissa rangaistukset ja korvaukset olisivat ankarammat. Ts. jos otat ja tötöilet, maksat ja kärsit.



    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
  26. #26
    Nollatoleranssin linjoilla. *Ratti/ruori/tankojuopoilta kulkuneuvo valtiolle, jopa pienesta ylityksesta ja ajokielto kaupan paalle, jonka pituus johtuu ylityksen maarasta.

    Kuten ylhaalla jo sanottiin, jos ajat, et ota, jos otat, et aja. *Jos on aamulla menoa, voi illalla ottaa vahan vahemman.

    Simples. *



  27. #27
    Lainaa (jorim @ Syys. 24 2009,16:06) kirjoitti
    Niinpä, mutta kun me kaikki emme ole samanlaisia. Tuo kommenttisi "ei vaikuta ajosuoritteeseen" yleistää aivan liikaa, tutkimusten mukaan joillekin jo 0,4 vaikuttaa selvästi heikentävästi ja toisille taas vasta 07 - 08 aiheuttaa saman. Itse en koske alkoholiin jos olen liikkeellä moottoroidulla vehkeellä, vaikka suht. isokokoinen sälli olenkin en lainkaan häpeä tunnustaa että jo yhdenkin tuopin juotuaan huomaa eron. Aivan turha muuta väittää.
    Kommenttini oli mielestäni ei vaikuta ajo suoritteeseen ja se yleistä yhtään mitään se vaan kertoo oman mielipiteeni.

    Erään tutkimuksen mukaan muutama olut/ lasi viiniä taas vaikuttaa positiivisesti ajosuoriteeseen.

    Toisaalta aivan sama!

    Itsellä lähinnä kyse on siitä, että suon muille sen mahdollisuuden vaikkapa siideriin kesällä prätkäillessäkin, kaikki muu on tiukkapipoista hössötystä, turha muuta väittää
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  28. #28
    Fonecta sen tietää 02..
    Syödessä kalja tai sidukka, ruokailun jälkeen ajokunnossa (kuhan ei ahnehdi ja on pieni polttonen)

    Joskus se kaks olutta tuntuu.

    Kun et
    XJ750 -83
    Specialized Camber Comp 29 -13
    TDM900A -08
    Fantic trial 200 -79
  29. #29
    Kyllä tämä nykyinen on hyvä, kepukka tai lasi viiniä ruoan kanssa tulee pysyä sallittuna. Tuo promillerajan laskeminen ja sen perustelu sillä, että "annetaan voimakas viesti, ettei alkoholin vaikutuksen alaisena saa ajaa" on aivan typerää hyssäilyä, kai nyt jokainen normaalijärkinen tietää tilanteen, eikä se ongelma tosiaankaan ole alle puolen promillen kuljettajat, vaan ne yli puolentoista promillen veijarit, jotka tulisi saada kitkettyä pois liikenteestä.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Gecko @ Syys. 24 2009,16:50) kirjoitti
    Nollatoleranssin linjoilla. *Ratti/ruori/tankojuopoilta kulkuneuvo valtiolle, jopa pienesta ylityksesta ja ajokielto kaupan paalle, jonka pituus johtuu ylityksen maarasta.

    Kuten ylhaalla jo sanottiin, jos ajat, et ota, jos otat, et aja. *Jos on aamulla menoa, voi illalla ottaa vahan vahemman.

    Simples. *
    Ei ole ihan noin yksinkertaista: alkoholia voi olla hieman veressä, vaikka et joisi alkoholia koskaan. Muutamista ruoka-aineista sitä muodostuu vähäisiä määriä ja sitä on myös sotkettuna joihinkin elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin jotka eivät ole alkoholijuomia.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen