Sivu: 2 / 20:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 588:sta
  1. #31
    Lainaa (scuuba @ Elo. 27 2009,22:48) kirjoitti
    Riippuu vähä mimmone ratastus sulla on (orkkisketjuilla), eli kuin lähellä "minimiä" taka-akseli on. Jos se on ihan minimissä sen takii kun on isompi takaratas, ja sit törkkää isompiprofiilisen renkaan, niin takaswingin keskellä oleva pystysauma on ensimmäinen joka ottaa renkaasen kiinni kovemmassa vauhissa.
    Ookoo, no nyt alkoi aukeamaan, ihan loogiseltahan tuo kuulostaa. Kiitos. Hyvä tietää niin voi varautua tuollaiseen hommaan jos ja kun profiilia ja ratastusta vaihtaa.

    Sitten vielä ratastus for dummies * , jos eteen vaihtaa yhtä pienemmän niin onko takapäähän vaihdettava ratasta kanssa vai voiko/kannattaako pitää normikokoinen?

    Luulenpa että tuolle pehmeälle osalle rengasta vaan kävi niin kuin Andy tuossa tuumaili ja ominaisuudet loppuivat kun liikaa lämpesivät. Pitäisköhän sitä kokeilla noita Supercorsa SC2/SC3:a kun ootte ilmeisesti niistä tykänneet. Miten sen kanssa luistojen osalta, varoittaako ja millä tavalla ja miten sen kanssa huomaa kun alkaa olemaan lopussa ominaisuuksiltaan?

    Kiitos Jukalle kattavasta kirjoituksesta, ei mun vauhdit oo vielä lähelläkään noita sun mainitsemia aikoja, Motoparkissa noin 1:42. Kiinnostaisi kuitenkin kehittyä ja oppia lisää ja sitä varten vinkit ja opastus tulee enemmän kuin tarpeeseen ettei tarvitsisi ihan kantapään kautta opetella/hölmöillä kaikkea. Hyviä oppeja ja vinkkejä on kyllä ratapäivillä saanutkin.

    Noissa avauksissa olen itse melkoisen varovainen, tai ainakin tuntuu että kaikki aina karkaa niissä horisonttiin. Olen koittanut niissä varoa nimenomaan tuon perän irtoamisen takia, joten tuo 4.mutkan luistelu tuli täytenä yllätyksenä kun sen kolmosella tasakaasulla pyrin läpi ajamaan. Mutta voin vahvistaa tuon rengastestituloksen, arvaamattomat ovat .


    Toni


    P.S. Eipä tuo qazwsx (miten sä lausut tuon ) haittaa ollenkaan, toivottavasti saat apuja/lukea muitten kokemuksia, niitähän mäkin täällä yritän kalastella. Mulla oli itsellä aiemmin tuollainen matkasportti Bemu (painoltaan varmaan aika samoissa FJR:n kanssa) jossa alla Pilot Road 2:set ja kyllä niillä hitaassa ajeli oikein mukavasti.

    P.P.S. Eiköhän tuo JT-racing ole paaaljon parempi, menee sitten vähän niinkuin joka suhteessa oikein päin * .*Koskas tuollaiset messut on, saatoin hieman kiinnostua... no ehkä hieman enemmänkin * . Palataas asiaan!
    Honda CBR 600RR - 03
    BMW S 1000 RR - 11
  2. #32
    Lainaa (Medi @ Elo. 28 2009,09:44) kirjoitti
    Lainaa (VLU @ Elo. 27 2009,19:21) kirjoitti
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 27 2009,16:47) kirjoitti
    Alla on tällä hetkellä Michelin Pilot Power 2 CT:t 120/70 ja 190/50, jotka meinasivat heittää highsiderilla Alastarolla nopeassa oikeassa....
    Itsellä samat renkaat 600:ssa gixxerissä ja Las Palmasissa lähti perä alta (La 22.8). Paineet takana 2.0 ja edessä 2.1. Ihmeellisen paskoilta (lue lipsuivat normaalissa ajossa)tuntuivat kadullakin sen mitä pari sataa kilometriä noilla ehdin ajamaan. Radalla sitten lipsukin koko ajan enkä tietenkään tajunnut alkaa mitään sen ihmeempää kokeilemaan kun tuota ratakokemustakin on kaikki 8 päivää takana.. Edellisessä pyörässä nuo toimivat todella hyvin (Z1000), mutta tuossa uudessa ei sitten yhtään. Tai sitten en vain osaa... Joka tapauksesa viimeiset Michelinin renkaat minun kohdalla ratakäyttöön.
    Keskiryhmässä ilmeisesti ajelit ja avatessa lähti alta? Tulin siinä yhden(kahden?) pyörän päässä takana. Täähän oli ihan siinä kolmannen setin alussa, eli olisko voinu vielä olla vähän kylmät renkaat? Itellä oli ainakin vasta toinen kierros menossa ja eturenkaassa tuntui vielä pientä muljuamista. Tosin Racetec tuntuukin mun vauhdeilla lämpiävän aika hitaasti.

    E: Nähtävästi monella ollut lauantaina ohjelmaa avauksissa, meinasin myös lähteä lentämään katsomon suuntaan pääsuoralle tullessa. En olis kyllä voinut kun syyttää itteäni, kuvittelin kai olevani taas 600cc:n puikoissa.. Rauhotti loppupäivän avauksia kummasti *
    Jep, keskiryhmässä, kolmas setti ja avauksessa lähti. RaceChronosta juuri tarkastin ja itsellä oli menossa 4. kierros joten voisi olettaa renkaiden olevan jo tarpeeksi lämpimät?
  3. #33
    Ehkäpä jo liian lämpimät * ...
    Honda CBR 600RR - 03
    BMW S 1000 RR - 11
  4. #34
    Kaiap se on kokeiltava yksi satsi Raceteccejä, niin sittenhän se on testattu.

    Saa nähdä, sulavatko ne sitten painavan pyörän ja kuskin alla Saksan baanalla, kun ajetaan vauhdikkaampaa siirtymää.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  5. #35
    Lainaa (VLU @ Elo. 28 2009,10:52) kirjoitti
    Lainaa (Medi @ Elo. 28 2009,09:44) kirjoitti
    Lainaa (VLU @ Elo. 27 2009,19:21) kirjoitti
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 27 2009,16:47) kirjoitti
    Alla on tällä hetkellä Michelin Pilot Power 2 CT:t 120/70 ja 190/50, jotka meinasivat heittää highsiderilla Alastarolla nopeassa oikeassa....
    Itsellä samat renkaat 600:ssa gixxerissä ja Las Palmasissa lähti perä alta (La 22.8). Paineet takana 2.0 ja edessä 2.1. Ihmeellisen paskoilta (lue lipsuivat normaalissa ajossa)tuntuivat kadullakin sen mitä pari sataa kilometriä noilla ehdin ajamaan. Radalla sitten lipsukin koko ajan enkä tietenkään tajunnut alkaa mitään sen ihmeempää kokeilemaan kun tuota ratakokemustakin on kaikki 8 päivää takana.. Edellisessä pyörässä nuo toimivat todella hyvin (Z1000), mutta tuossa uudessa ei sitten yhtään. Tai sitten en vain osaa... Joka tapauksesa viimeiset Michelinin renkaat minun kohdalla ratakäyttöön.
    Keskiryhmässä ilmeisesti ajelit ja avatessa lähti alta? Tulin siinä yhden(kahden?) pyörän päässä takana. Täähän oli ihan siinä kolmannen setin alussa, eli olisko voinu vielä olla vähän kylmät renkaat? Itellä oli ainakin vasta toinen kierros menossa ja eturenkaassa tuntui vielä pientä muljuamista. Tosin Racetec tuntuukin mun vauhdeilla lämpiävän aika hitaasti.

    E: Nähtävästi monella ollut lauantaina ohjelmaa avauksissa, meinasin myös lähteä lentämään katsomon suuntaan pääsuoralle tullessa. En olis kyllä voinut kun syyttää itteäni, kuvittelin kai olevani taas 600cc:n puikoissa.. Rauhotti loppupäivän avauksia kummasti *
    Jep, keskiryhmässä, kolmas setti ja avauksessa lähti. RaceChronosta juuri tarkastin ja itsellä oli menossa 4. kierros joten voisi olettaa renkaiden olevan jo tarpeeksi lämpimät?
    Joo eipä se sitten siitä voinut olla kiinni, kai nuo 2ct:t vaan on arvaamattomat. Niin kuin muutama muukin tässä ketjussa niin oon myös jostain lukenut, ettei noi juuri varota ennen kun lipsahtaa.

    Jos jotain positiivista niin ei ainakaan jää kaivelemaan, että mistä kaato johtui.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  6. #36
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 28 2009,10:57) kirjoitti
    Ehkäpä jo liian lämpimät * ...
    Niin, mistäpä tuon tietää. Edellinen kierros oli tasan 1.33 joten ei nyt niin lujaa kuitenkaan menty..
  7. #37
    Mitä eroa noilla Supercorsilla on kun näyttää olevan Diablo Supercorsaa ja Dragon Supercorsaa? Diablo näyttäisi olevan hieman kalliimpi.
    Honda CBR 600RR - 03
    BMW S 1000 RR - 11
  8. #38
    Dragon on vanha malli, Diablo uudempi ja Diablo takasessa käytetään käsittääkseni matalampia paineita kuin etusissa ja Dragon takasessa. Luulisin, että Dragonit, joita tarjolla, ovat ylijäämiä muutaman vuoden takaa. Viisaamat voi varmistaa...

    Dragonia on ainakin -06 vielä tehty ja Diabloa ekan kerran -07, tehtiinkö niitä päällekkäin en ole varma...

    Niin lisätään sen verran, että hyviä ratarenkaita molemmat, aloittelija ja vähän pidemällekin edennyt ei taatusti huomaa eroa noiden kanssa vaan pärjää molemmilla, SM-kuskit sitten erikseen...



  9. #39
    Lainaa (LL1 @ Elo. 28 2009,12:03) kirjoitti
    Dragon on vanha malli, Diablo uudempi ja Diablo takasessa käytetään käsittääkseni matalampia paineita kuin etusissa ja Dragon takasessa. Luulisin, että Dragonit, joita tarjolla, ovat ylijäämiä muutaman vuoden takaa. Viisaamat voi varmistaa...
    En ole viisaampi, mutta myytävissä dragoneissa näkyy olevan 08-leimoja. 09 ei ole.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #40
    Lainaa (Ekku @ Elo. 27 2009,23:27) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 27 2009,23:08) kirjoitti
    Katukumien seos taas on sit suunniteltu kompromissiks kestävyyden ja pidon suhteen, ja alemmalle "käyntilämpötilalle". Joten radalle mennessä se lämpee nopeesti, pitää niin kauan kuin pitää, ja sit ku lämpö nousee liikaa, alkaa pinta sulaa, ja sit vauhdin noustessa ratapäivän aikana kuski totee olevansa turvallaan, ja kiroo pidon loppumista, ku takarengas luisti alta apeksin jälkeen/avauksessa, vaikka avas kaasua saman verran ku aina aikasemminkin.
    Minä olen aina luullut, että siinä vaiheessa kun se takarengas alkaa lipsumaan avauksessa syy on siinä, että päivän edistyessä sitä tulee avattua aina vaan aikaisemmin ja enemmän.
    Toki tuo kaasun käyttö vaikuttaa ihan yhtä paljon/ sitä lisäämällä pääsee nopeammin tilanteeseen jolloin renkaan ominaisuudet loppuvat.

    Tarkoitin lähinnä tilannetta jossa kuski yrittää parantaa mutkavauhtia, eikä niinkään avaamista, jolloin mutkavauhdit nousee, kierrosajat tippuu, rengas lämpenee enemmän, pinta alkaa sulaa. Ja sit jossain vaiheessa tulee ylläri avauksessa, vaikka avasi samalla tavalla kuin sata kertaa aikasemminkin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #41
    Lainaa (vetomies @ Elo. 28 2009,12:16) kirjoitti
    Lainaa (LL1 @ Elo. 28 2009,12:03) kirjoitti
    Dragon on vanha malli, Diablo uudempi ja Diablo takasessa käytetään käsittääkseni matalampia paineita kuin etusissa ja Dragon takasessa. Luulisin, että Dragonit, joita tarjolla, ovat ylijäämiä muutaman vuoden takaa. Viisaamat voi varmistaa...
    En ole viisaampi, mutta myytävissä dragoneissa näkyy olevan 08-leimoja. 09 ei ole.
    Alla on 09-paistettu Dragon Supercorsa Pro, tosin Espanjasta tilattuna.
  12. #42
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 28 2009,09:21) kirjoitti
    Samasta puljusta IRC:n lämppärit ja voin todellakin kehua niitä, Scuubakin voinee antaa näkemyksensä. Tyyriimmät (450 euroa) toki kuin halvat marketmallit, mutta aivan eri maailmasta. Halvat lämppärit eivät välttämättä lämmitä vannetta edes koko päivän aikana, nuo vähän kylmemmälläkin säällä 30-45 min sisään. Settien välissä ehtii kääntämään renkaan ympäri ja lämppärit uudelleen päälle ja radalle uskaltaa lähteä. Luotto renkaisiin eri levelillä kun tietää niiden olevan lämpimät.
    Ostin talvella jotku 150e lämppärit briteistä. Kesti jonku 25 ratapäivää niin etulämppäristä kärähti lanka yhdestä kohtaa. Enkä jaksanut alkaa niitä britteihin takas lähetteleen jne.
    Ne myöskin lämmitti renkaat vain johonkin 50-60 asteeseen.
    Muutoinkin kaikilta on kuullut juttua että halvat on mitä on ja kärähtelee. Eli sitä todellakin saa mitä tilaa.

    Erinäisten vaiheiden kautta päädyin sit ostamaan noi mainitut hifi-bling-bling-lämppärit, ajatuksella ett jos kestää, niin bueno. Ja jos ei kestä, niin takuu varmasti toimii.

    Toistaseks en oo ehtiny niitä käyttää ku ton yhen päivän, joten en sinänsä ei oo sen suurempia käyttökokemuksia. Mutta ne kaikki "pikkuasiat" (esim kiinnittämisen helppous) mitkä erottaa noi halppislämppäreistä, plus se iso seikka, ett noi todellakin lämmittää renkaat siihen mihin on termarin säätänyt, tekee noista ihan hintansa arvoiset. Onhan ne "kalliit", mutta mitä tuolla hinnalla saa; puoltoista settiä renkaita? Joten kaikki on suhteellista.

    Se että renkaat todella on lämpöset kun lähtee radalle, ja pysyy lämpösenä varikolla:
    Ei tarvi ajaa lämppärikierroksii
    Renkaille ei tule kylmä-kuuma-kylmä-kuuma... syklejä
    Eli säästää renkaita, eli säästää rahaa
    Ei tarvi pelätä "onko lämpöset, onko pitoa"
    Ja antaa mahollisuuden vetää aina täysii radalla, eli saa maksimoitua treenin hyödyn
    Voi jossain tapauksessa säästää kaadolta, eli säästää paljon rahaa/ säästää loukkaantumiselta
    Kukaanhan ei koskaan ole lipannut "kylmillä" renkailla vaan ajanut aiiiiina ja _joka kerta_ järkevästi renkaita lämmitellen

    Esim noita kannattaa miettii kun funtsii sitä 450e hintaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #43
    Kysymys tietäville -

    Tuo 190/55 renkaan "clearence" - paljonko pitää swingin ja renkaan välissä olla paikallaan tyhjää, ettei se ota kiinni vauhdissa?

    Malli kohtaiset ratas/ketju parit ei auta mua kun ei oo tässä ketjussa käsitelty R1 alla.

    Kiitos ja kumarrus.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  14. #44
    Lainaa (Tumpp! @ Elo. 28 2009,09:42) kirjoitti
    Itse en ole ainakaan huomannut merkittävää eroa pidossa riippuen siitä onko rengas ajettu 50 vai 100 kierrosta. Itse ajan renkaan aina kulutusmerkit loppuun, eikä ainakaan noissa raceteckeissä pito juuri muutu. Mad Man voi kertoa kuinka paljon renkailla voi vielä ajaa, vaikka kulutusmerkkejä ei enää näy... *
    Itse ehisin ajamaan supercorsa sc2:lla oikean kyljen; uraa jälellä alle milli. Sit rengas ympäri ja oikee kylki taas finaaliin. Pari tyyppiä katteli huolestuneena jo puolessa välissä ett "vaiha ny jo toi rengas ennen ku lipsahtaa", mut kun ei ollu viel kertaakaan lipsahtanut, edes hitusta, niin empä vaihtanu. Ja sit kun rengas oli todella finaalissa (no okei, ei läheskään niin finaalissa ku jotkut vetää), niin vaihdoin. Ei ehtiny takanen lipsahtaa kertaakaan. Tajuton pito esim mun alastaro 1.34,6 vauheissa.

    Sc2:lla oon nyt ajanu yhteensä baut ~25 ratapäivää/ ~150 settiä/ ~+1000 kierrosta /~+10 000 mutkaa, tjsp. Ja kertaakaan ei oo etunen tai takanen lipsahtanu. Aivan tajuton pito jos vertaa esim edellisiin corsa3:iin (ts vastaa 2CT:sta), jotka sit taas rajotti vauhtia kun lipsuivat jo mun mummovauheissa.

    Toki poikkeus vahvistaa säännön, eli kun väsyneenä vedin "viimestä settiä", ajoin alastaron nopeen vasurin pompusta + avasin jo ennen apeksia (haloo, hereil!?), niin olipa yllätys että perä lähti irti, ja tuli ohjelmaa. Mut ei voi sinänsä laskee renkaan pidon loppumiseks.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #45
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 28 2009,10:49) kirjoitti
    Sitten vielä ratastus for dummies * , jos eteen vaihtaa yhtä pienemmän niin onko takapäähän vaihdettava ratasta kanssa vai voiko/kannattaako pitää normikokoinen?
    Ei sil sinänsä oo mitn välii.

    Paitsi jos haluu hifistellä ja välttää mahollisen monikerran; esim 15 ja 45; ei hyvä; koska joka kolmas kerta osuu sama hammas ja sama ketjun rulla vastakkain, eli tulee ns vastinpareja.
    Eli mielummin esim 15 ja 46 ni ei tuu vastinpareja.
    Mut tosiaan turhaa hifistelyy, käytännössä ei mitn merkitystä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #46
    Ei ny mitään uutta lisättävää, komppaan ja kertaan.
    Lämppärit missä on säädettävä termostaatti. Omat on säätimettömät, vastukset kestänee kun ovat "kuitua" mutta paistavat katukumit liian kuumiksi päivän mittaan.

    Katurenkaan saa hidaskin kuski (matopurk 1:40 kieppeille) sulamaan - ei siksi et olis nopea vaan siksi että hitauttaan prässää rengasta avauksissa.
    Seoskumeista kaikki mitä olen kokeillut on toimineet (kun paineet on saanut osumaan kohilleen) Pirelli, Metzeler, Continental paremmin kuin katukumeista P Corsa, D Qualifier ei kestä hittaallakaan sulamatta, jos tulee jo avattua edes vähääkään. Molemmissa pitoa kyllä riittää, mutta olis ajettava niin että säästää niitä niin ei tule yllätyksiä. Veikkaan et Misukan 2CT:n kanssa on voinut olla vähän sama tilanne.

    Käännä renkaan pyörimissuuntaa välillä oli mulle uusi idea!
    Mulla on kyllä olleet molemmat sivut sen verran karussa kunnossa, etten uskaltais tota kokeilla, mut voip hyvinkin säästää uudelta setiltä kun tekee fiksussa vaiheessa! Täytyypä jo kertaalleen loppuunajattujen kasaa katella sillä silmällä et sais otettua sieltä jotain uusiokäyttöön ennen kierrätykseen viemistä!
    Käyn vaikka ajamassa vuorotellen Alastaroa ja Motoparkkia ja katua 3000km niin ei tarvii vaihtaa pyörimissuuntaa!

    GearingCommander ratastushifistelijöille

    /z



  17. #47
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 28 2009,10:49) kirjoitti
    Kiitos Jukalle kattavasta kirjoituksesta, ei mun vauhdit oo vielä lähelläkään noita sun mainitsemia aikoja, Motoparkissa noin 1:42. Kiinnostaisi kuitenkin kehittyä ja oppia lisää ja sitä varten vinkit ja opastus tulee enemmän kuin tarpeeseen ettei tarvitsisi ihan kantapään kautta opetella/hölmöillä kaikkea. Hyviä oppeja ja vinkkejä on kyllä ratapäivillä saanutkin.

    Noissa avauksissa olen itse melkoisen varovainen, tai ainakin tuntuu että kaikki aina karkaa niissä horisonttiin. Olen koittanut niissä varoa nimenomaan tuon perän irtoamisen takia, joten tuo 4.mutkan luistelu tuli täytenä yllätyksenä kun sen kolmosella tasakaasulla pyrin läpi ajamaan. Mutta voin vahvistaa tuon rengastestituloksen, arvaamattomat ovat .
    Tänään testasin toista uutta Pirellin Diablo Supercorsaa 190/55-17 SC3 takana, edessä vanha SC1. Oma ennätys parani 0,7 sekuntia ollen nyt 1:34.06, joten kisaan asetettu tavoite 1:33 alkuisesta lienee mahdollisuuksien rajoissa. Vielä yhden setin ajattelin käydä tänään ajamassa.

    Nyt rengas kuluu tasaisen kauniisti. Paineet lämpimänä 2,0. Eilen aluksi 1,80 ja siitä sitten 1,9:iin. Eli liian vähän oli ilmeisesti painetta eilen SC3:lle. SC2 on toiminut noilla 1,85 paineilla hyvin.

    Eli uskaltaisin suositella tuota SC3:sta taakse katukuskille varauksetta. Pito ei loppunut missään vaiheessa, ei luisto, ei mitään. Kesto sitten astetta parempi SC2:een nähden. Kisaan laitan pehmeämmät alle.

    Suosittelen myös kuvaamaan oman ajon pyörän päältä ja näyttämään sitten jollekin, jolla tietämystä aiheesta. Sillä tavalla oppii aika tehokkasti. Toissailtana Jyrkin kanssa taas omat ajoni analysoitiin, sen jälkeen treenasin kerran ja eilisen sulattelin ja tänään siirsin toteutukseen ja pari sekuntia tippui heti toissapäivän treeniaikojen keskiarvosta. Yksinään junnaamalla ja riskitasoa nostamalla saa pääsääntöisesti vain bensaa ja renkaita kulumaan.

    Meidän (Ratarengas Oy) kautta noita SC3:ia saa. Toissapäivän testirenkaan myin jo, tämän päivän rengas on vielä kauppaamatta. Uusiakin tietenkin saa myös.

    Jukka
  18. #48
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 28 2009,14:42) kirjoitti
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 28 2009,10:49) kirjoitti
    Kiitos Jukalle kattavasta kirjoituksesta, ei mun vauhdit oo vielä lähelläkään noita sun mainitsemia aikoja, Motoparkissa noin 1:42. Kiinnostaisi kuitenkin kehittyä ja oppia lisää ja sitä varten vinkit ja opastus tulee enemmän kuin tarpeeseen ettei tarvitsisi ihan kantapään kautta opetella/hölmöillä kaikkea. Hyviä oppeja ja vinkkejä on kyllä ratapäivillä saanutkin.

    Noissa avauksissa olen itse melkoisen varovainen, tai ainakin tuntuu että kaikki aina karkaa niissä horisonttiin. Olen koittanut niissä varoa nimenomaan tuon perän irtoamisen takia, joten tuo 4.mutkan luistelu tuli täytenä yllätyksenä kun sen kolmosella tasakaasulla pyrin läpi ajamaan. Mutta voin vahvistaa tuon rengastestituloksen, arvaamattomat ovat .
    Tänään testasin toista uutta Pirellin Diablo Supercorsaa 190/55-17 SC3 takana, edessä vanha SC1. Oma ennätys parani 0,7 sekuntia ollen nyt 1:34.06, joten kisaan asetettu tavoite 1:33 alkuisesta lienee mahdollisuuksien rajoissa. Vielä yhden setin ajattelin käydä tänään ajamassa.

    Nyt rengas kuluu tasaisen kauniisti. Paineet lämpimänä 2,0. Eilen aluksi 1,80 ja siitä sitten 1,9:iin. Eli liian vähän oli ilmeisesti painetta eilen SC3:lle. SC2 on toiminut noilla 1,85 paineilla hyvin.

    Eli uskaltaisin suositella tuota SC3:sta taakse katukuskille varauksetta. Pito ei loppunut missään vaiheessa, ei luisto, ei mitään. Kesto sitten astetta parempi SC2:een nähden. Kisaan laitan pehmeämmät alle.

    Suosittelen myös kuvaamaan oman ajon pyörän päältä ja näyttämään sitten jollekin, jolla tietämystä aiheesta. Sillä tavalla oppii aika tehokkasti. Toissailtana Jyrkin kanssa taas omat ajoni analysoitiin, sen jälkeen treenasin kerran ja eilisen sulattelin ja tänään siirsin toteutukseen ja pari sekuntia tippui heti toissapäivän treeniaikojen keskiarvosta. *Yksinään junnaamalla ja riskitasoa nostamalla saa pääsääntöisesti vain bensaa ja renkaita kulumaan.

    Meidän (Ratarengas Oy) kautta noita SC3:ia saa. Toissapäivän testirenkaan myin jo, tämän päivän rengas on vielä kauppaamatta. Uusiakin tietenkin saa myös.

    Jukka
    OFFTOPIC:
    Nyt kun pyöräkin tuntuu toimivan, niin on se kait tultava Jukan kiusaksi vääntämään Motoparkin jokkiskisaa. Kuukauden tauon jälkeen meni tasaiseen 1.34.xx aikoja kuussatkulla, joten mielenkiinnolla odottelen kisaa (toivottavasti ei sadetta lupaa, tai voi jäädä jälki-ilmoittautuminen tekemättä). 1.33.xx myös tavoitteeksi kisassa.

    Edit: Ensi kaudelle tavoitteeksi 1.31.xx

    // Jarkko #71



    täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
  19. #49
    Kuinka paljon hitaammin nuo "oikeat renkaat" lämpenevät radalla käyttökelpoiseen tilaan ajamalla kuin katurenkaat ?

    Kyselen tätä lähinnä siksi kun satunnaisena ratailijana olisi jatkossakin tarkoitus tulla mopolla pelipaikalle jolloin lämppärit eivät tule kyseeseen..

    EDIT: Corsa3:ssa joista ainoastaan kokemusta radalla, niin takasen reunoilla on SC2 ja keskellä SC3. Mutta ovatkohan nuo vertailukelpoisia vaikkapa supercorsan vastaaviin luokituksiin, hmm.



    R1
  20. #50
    Lainaa (zeromark @ Elo. 28 2009,14:42) kirjoitti
    Käännä renkaan pyörimissuuntaa välillä oli mulle uusi idea!
    Mulla on kyllä olleet molemmat sivut sen verran karussa kunnossa, etten uskaltais tota kokeilla, mut voip hyvinkin säästää uudelta setiltä kun tekee fiksussa vaiheessa! Täytyypä jo kertaalleen loppuunajattujen kasaa katella sillä silmällä et sais otettua sieltä jotain uusiokäyttöön ennen kierrätykseen viemistä!
    Käyn vaikka ajamassa vuorotellen Alastaroa ja Motoparkkia ja katua 3000km niin ei tarvii vaihtaa pyörimissuuntaa!
    Jos on köyhä, nii o "pakko". *

    Kaikki radat paitsi motoparkki kuluttaa kummsiki vain lähinnä oikean kylen renkaasta.
    Tämmösellä mummovauhtii ajelevalla ei tarvi niit renkaan rungon viimesii ominaisuuksii, joten menee se "väärinpäinkin".
    Ja en oo ainakaan kuullu ett kellään ois ollu fataaleja ongelmia takasen kans, jotka harrastaa tota kääntämistä. Ja ne ajaa selkeesti mua nopeemmin.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  21. #51
    Mulla oli vielä varastossa yksi setti noita Michelin 2 CT -kumeja ja saan ne vaihdettua Diablo Supercorsiin, ei tosin ihan päittäin. Eteen tulee SC1 ja taakse SC2. 55-profiilisen otin taakse, joten pitää vielä katsoa miten saa mahtumaan ettei osu swingiin ajossa. Keväämmällä sitten noi Diablot alle kun kausi lähtee kunnolla käyntiin, siihen asti saa nämä 2 CT:t olla ajossa kadulla jossa ne kyllä hyvin ovat palvelleetkin.

    Katsotaan nyt mitä muuta sitä vielä keksii kun rengasasiat on hoidossa. Tuossahan Jukalla olikin jo riittävästi listaa pimeneviä iltoja varten, hankintojen pohjaksi...

    Kiitos tähän mennessä kertyneistä vinkeistä jotka uskoakseni johtivat hyvään rengasvalintaan! *
    Honda CBR 600RR - 03
    BMW S 1000 RR - 11
  22. #52
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 28 2009,20:36) kirjoitti
    Katsotaan nyt mitä muuta sitä vielä keksii kun rengasasiat on hoidossa. Tuossahan Jukalla olikin jo riittävästi listaa pimeneviä iltoja varten, hankintojen pohjaksi...
    Lisää tekemistä:
    Varmistukset öljypropulle, öljykorkille, öljysuodattimelle, etu ja takajarrupulteille. Hainevä-suoja..... *
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  23. #53
    Lainaa (scuuba @ Elo. 28 2009,19:00) kirjoitti
    Kaikki radat paitsi motoparkki kuluttaa kummsiki vain lähinnä oikean kylen renkaasta.
    Ahvenistolla viisi mutkaa oikealle ja viisi vasemmalle, miten ne mutkat sitten lasketaankin. Aika tasaisesti syö kumpaakin puolta.

    Kemora, Botniaring ja Alastaro kuluttaa oikealta puolelta ja Motopark vasemmalta.

    Jukka
  24. #54
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 28 2009,21:32) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 28 2009,19:00) kirjoitti
    Kaikki radat paitsi motoparkki kuluttaa kummsiki vain lähinnä oikean kylen renkaasta.
    Ahvenistolla viisi mutkaa oikealle ja viisi vasemmalle, miten ne mutkat sitten lasketaankin. Aika tasaisesti syö kumpaakin puolta.

    Kemora, Botniaring ja Alastaro kuluttaa oikealta puolelta ja Motopark vasemmalta.
    Ahvenisto ei ole rata, vaan kylätie.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #55
    Lainaa (slaideri @ Elo. 28 2009,18:41) kirjoitti
    Kuinka paljon hitaammin nuo "oikeat renkaat" lämpenevät radalla käyttökelpoiseen tilaan ajamalla kuin katurenkaat ?

    Kyselen tätä lähinnä siksi kun satunnaisena ratailijana olisi jatkossakin tarkoitus tulla mopolla pelipaikalle jolloin lämppärit eivät tule kyseeseen..

    EDIT: Corsa3:ssa joista ainoastaan kokemusta radalla, niin takasen reunoilla on SC2 ja keskellä SC3. Mutta ovatkohan nuo vertailukelpoisia vaikkapa supercorsan vastaaviin luokituksiin, hmm.
    Eipä niillä hirveästi eroa pitäisi olla. Muutamassa kierroksessa renkaat lämpenevät, mutta ongelmaksi muodostuu nopeammassa vauhdissa se, ettei renkaan runko ole lämmennyt, mutta pinta on, joka johtaa siihen, että pinta repeilee aivan toiseen malliin kuin jos se olisi läpensä lämmennyt.

    Karkeasti voisi heittää, että sellaisessa ripeässä vauhdissa rengas kuluu tuplasti nopeammin jos ei ole kokonaan lämmennyt ja ajaminen muutoinkin vähemmän miellyttävää. Toki jos ajelee hitaan ryhmän vauhteja, tuolla ei ole mitään merkitystä, sillä rengas on lähinnä haalea kun radalla ajaa, joten lämppäreistä niissä nopeuksissa voi olla jopa haittaa kun rengas suotta lämpeää ja sitten taas jäähtyy.

    Jukka
  26. #56
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 28 2009,21:45) kirjoitti
    Lainaa (slaideri @ Elo. 28 2009,18:41) kirjoitti
    Kuinka paljon hitaammin nuo "oikeat renkaat" lämpenevät radalla käyttökelpoiseen tilaan ajamalla kuin katurenkaat ?

    Kyselen tätä lähinnä siksi kun satunnaisena ratailijana olisi jatkossakin tarkoitus tulla mopolla pelipaikalle jolloin lämppärit eivät tule kyseeseen..

    EDIT: Corsa3:ssa joista ainoastaan kokemusta radalla, niin takasen reunoilla on SC2 ja keskellä SC3. Mutta ovatkohan nuo vertailukelpoisia vaikkapa supercorsan vastaaviin luokituksiin, hmm.
    Eipä niillä hirveästi eroa pitäisi olla. Muutamassa kierroksessa renkaat lämpenevät, mutta ongelmaksi muodostuu nopeammassa vauhdissa se, ettei renkaan runko ole lämmennyt, mutta pinta on, joka johtaa siihen, että pinta repeilee aivan toiseen malliin kuin jos se olisi läpensä lämmennyt.

    Karkeasti voisi heittää, että sellaisessa ripeässä vauhdissa rengas kuluu tuplasti nopeammin jos ei ole kokonaan lämmennyt ja ajaminen muutoinkin vähemmän miellyttävää. Toki jos ajelee hitaan ryhmän vauhteja, tuolla ei ole mitään merkitystä, sillä rengas on lähinnä haalea kun radalla ajaa, joten lämppäreistä niissä nopeuksissa voi olla jopa haittaa kun rengas suotta lämpeää ja sitten taas jäähtyy.

    Jukka
    Asia ymmärretty, kiitos. Tästä on muillekkin vastaavien asioiden kanssa kamppaileville vastausta ihan mukavasti.
    Ja ilman provoja vieläpä, mikä on erityisen hyvä juttu.
    R1
  27. #57
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 28 2009,09:21) kirjoitti
    Omia tuntemuksia.

    -snip-

    Karkeasti voi yleistää seuraavasti.

    Mitä kovempi rengas (SC0/K0 -> SC4) sitä pidempi kulutuskestävyys, mutta hieman heikompi pito kadulla. Kadulla pidon kanssa tuskin tulee laillisissa vauhdeissa millään renkaalla ongelmia kuivalla suvisäällä. Sade, lumi tai nollakelit sitten erikseen joihin noita renkaita ei ole suunniteltu.
    Omia tuntemuksia multakin:

    Kädetön mies (esim. minä) ajaa radalla Dragon Supercorsa SC1/SC2-setillä aika helvetin paljon lujempaa kun Corsa III / 2CT - rinkuloilla, kierroksesta toiseen. Eikä ohjelmaa ole ollut sitten laisinkaan, ei lipsumista, etujarrun kanssa oppi (muka) ajamaan mutkaan yms. Aika surulliseksihan nuo 4 .org-päivänä kuluivat reunoilta (ei lämppäreitä kun saapuminen, poistuminen ja siirtymä tapahtuvat prätkällä), takarenkaan kääntäminen auttoi kyllä.

    Sitten touringista. Karkeasti 3-4 tonnia tullut Supercorsilla kadulla. Ero on julmettu siihen, että onko ne lämmennyt edes pari minuuttia vai lähteekö suoraan marketin parkkipaikalta moottoritien ramppiin, nimimerkillä etupäätä lipsutellen - toki sama on havaittavissa vähemmässä määrin myös esim. Corsa III:lla. Vauhtia jos pitää niin pitokin jonnin verran paranee, joskin vähän vaikuttaisi siltä että pito hiukkasen hiipuu ajan myötä. Takasella ajelee ehkä vielä 1-2 tonnia mutta ahdistaa tämä syyssää ja keskeltä katoava ura.

    Lopulta voin todeta, että sateella ei ollut minkäänlaista ongelmaa ajaa muutaman sadan kilsan mutkasiirtymää upouusilla Supercorsilla. Kuitenkin nyt vaikuttaa siltä, että jos vettä on, niin pitokin on kovin heikkoa ja powerslidejä tulee tahtomattakin. Osasyy voi olla myös renkaiden kuluneilla profiileillakin - kantteja kun jonkin verran tulee, niin eipä tartuntapinta ole välttämättä niin hyvä.

    Nämä minun tunnelmia. En väitä olevani sen enempää oikeassa kuin kukaan muukaan, vaikka sisimmässäni sen kuitenkin tiedän

    OT: Zeipiille tsemppiä, hyvä että pyörä on taas kasassa, annahan padan laulaa taas.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  28. #58
    Lainaa (scuuba @ Elo. 28 2009,21:19) kirjoitti
    Lisää tekemistä:
    Varmistukset öljypropulle, öljykorkille, öljysuodattimelle, etu ja takajarrupulteille. Hainevä-suoja..... *
    No perskules, älkää nyt enempää keksikö, loppuu jo talvikin kesken ...
    Honda CBR 600RR - 03
    BMW S 1000 RR - 11
  29. #59
    Lainaa (Poutapäivä @ Elo. 29 2009,12:46) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 28 2009,21:19) kirjoitti
    Lisää tekemistä:
    Varmistukset öljypropulle, öljykorkille, öljysuodattimelle, etu ja takajarrupulteille. Hainevä-suoja..... *
    No perskules, älkää nyt enempää keksikö, loppuu jo talvikin kesken ...
    Scuuba vinkkas vaan sulle et noi ja yksosanen puku (ellei ole) niin meet jo katsastuksesta läpi ja YCC:t kutsuu, ratateoria+koe+näyttö niin taitas olla siinä kun maksat osallistumis ja lisenssimaksut niin pääset valkkaan numeroo ens kesän keitoksiin. /z



  30.  
  31. #60
    Lainaa (scuuba @ Elo. 28 2009,21:00) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Elo. 28 2009,14:42) kirjoitti
    Käännä renkaan pyörimissuuntaa välillä oli mulle uusi idea!
    Mulla on kyllä olleet molemmat sivut sen verran karussa kunnossa, etten uskaltais tota kokeilla, mut voip hyvinkin säästää uudelta setiltä kun tekee fiksussa vaiheessa! Täytyypä jo kertaalleen loppuunajattujen kasaa katella sillä silmällä et sais otettua sieltä jotain uusiokäyttöön ennen kierrätykseen viemistä!
    Käyn vaikka ajamassa vuorotellen Alastaroa ja Motoparkkia ja katua 3000km niin ei tarvii vaihtaa pyörimissuuntaa!
    Jos on köyhä, nii o "pakko". *

    Kaikki radat paitsi motoparkki kuluttaa kummsiki vain lähinnä oikean kylen renkaasta. Tämmösellä mummovauhtii ajelevalla ei tarvi niit renkaan rungon viimesii ominaisuuksii, joten menee se "väärinpäinkin".
    Ja en oo ainakaan kuullu ett kellään ois ollu fataaleja ongelmia takasen kans, jotka harrastaa tota kääntämistä. Ja ne ajaa selkeesti mua nopeemmin.
    Tosi hyvä tietää, ihan käypäselle idealle tuntuu silloin kun toinen puoli säästyy.
    Täytyy pitää mieles et toi on ihan mahdollista! En kyllä saa settien välillä rengasta ympäri ilman konetta, käsityönä. Jukka mainitsi pistävänsä kumin ympäri settien välillä, mutta mulla menis ilta välis et ehtis punnertaa, kun vaihtotekniikka on vielä vähän hioutumatonta.

    Mitä kattelin noita omia vähän ajettuja niin ne on mulla kaikki ensin syöneet kummankin sivun aika hyvin. Tulee yleensä käytyä Matopurkissa sekin riittää kun siellä on kuitenkin muutama oikeekin, ellei niin muutaman keikan siihen väliin heittää kermorrassa tai alastaros niin setti on loppu jo senkin takia, että profiili katuajon ansiota muistuttaa enemmän mutteria, vaikka kumia voi periaatteessa paikoin radalla ajamiseen olla! Etunenkin menee ensin kantikkaaksi ennenkuin siitä pito loppuu, molemmista sivuista lähtee ensin kumi-kuvio ja keskelle tulee leveä tasanen mikä tekee ohjauksen raskaammaksi ja hidastaa mutkiin menoa.

    Sen verran paljon tulee kadulla vielä pörrättyä ja työmatkaa ajettua, että joutuu renkaan vaihtaa ensin siksi, että se on sakkokunnossa. Mulla on parikin etusta säästössä, mitkä voi halutessaan jopa pistää vielä radalle, muoto tai kuvio ei enää vastaa tieliikennelain vaatimusta mutta kulutuspintaa on ehkä useammaksikin päiväksi, kun ei kuitenkaan kovaa aja. Sitten on kolme takasta mitkä on paremmalta puolen minimi urasyvyydessä ja toinen puoli lähestyy sliksiä, käännettynä voivat päivän vielä kukin kestää ennen kuin kangas tulee vastaan. Edellisten lisäksi on uudet racetekit etunen ja pari takasta oottelemassa, mutta taitaa niidenkin alle laitossa käydä niin, että syksyn katupainotteiset ajot menee noilla Qualifiereilla...

    /z

    edit1: Noin 270km matopurkissa ja ehkä 2/3 lähti vasemmalta ja 1/2 oikealta sivulta, nyt olis kääntöharjoituksen paikka jos vaikka sais siihen skuuban joltain kellottamaan kuuteen (6) minuuttiin vaihdettua sen ympäri!



Sivu: 2 / 20:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen