Moro.
Voisko joku selittää milloin pitää käyttää mikä hiotusmateriaali?
Molemmissa on samat karkeudet, 400, 600, 800, 1200 jne.
käyttötarkoitus olisi vesihionta, mutta en ymmärrä mikä niissä on ero.
Ja mikä on karhukielen OIKEA nimi?
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Mitä suurempi numero sitä hienompi paperi, eli aloitat vaikka 800 ja lopuksi mennään vaikka 1200 tai 2000.
Karhunkieli on vaan karhunkieli...
tiedän tiedän, mutta mikä on ero jos vertaa karhunkieli 400 vs hiekkapaperi 400?(rellonen @ Elo. 21 2009,09:13) kirjoitti
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Jos puhutaan maalauksesta ja sen pohjatöistä,käytän karhunkieltä vain jos joudun vetämään uutta kuivineen päälle esim. valumien takia. muuten aina paperia. Onhan se joustavampaa esim putkien hionnassa kuin paperi joten sopii tiukan koverille ja kuperille esineille.
Karkeudet pitäis olla silloin samaa luokkaa jos numero on sama..
Eli jos edessä olisi pienien aluosien kiillotushommaa, niin silloin kannattaa käyttää karhukieltä joustavuuden takia?(rellonen @ Elo. 21 2009,09:26) kirjoitti
Mutta jos maalaa esim. autooven niin paperi on parempi? Tai periaatteessa molemmat käy yhtähyvin?
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Kyllä mä olen käyttänyt paperia alun kiillotuksen alkuvaiheessa kun on naarmuja ja hapettumaa pois otettavana.Kokeile kumpi toimii paremmin,eihän noi kalliita ole kumpikaan.Loppuosalle on nykyään hyviä aineita tarjolla,joskus kauan sitten käytin Fareclan tahnaa ja akryylivahaa rättilaikan kera.Jos käytät Fareclaa,se täytyy pestä pois lämpimällä vedellä,muuten jää läikikkääksi.Kiillotettuun alumiiniin huuhteluveteen tilkka Sinolia ja avot,kyllä loistaa eikä jää vedestä raitoja.Tämä silloin jos et vedä päälle vahaa tai muuta suojaa.
Karhunkielen "villan" käyttötarkoitus on lähinnä pinnan rikkominen eli karhennus, hiontatyö tehdään sitten paperilla, näin siis maalaamisessa.
Kiilloitustyössä milloin milläkin...
Purkaan sen joutuu kumminkin...
hmm okey, mutta mikä on sitten karhunkielen 2500 käyttötarkoitus? ei nyt semmoisella enää mitään pintoja "rikotaan"?(Sepi @ Elo. 21 2009,09:50) kirjoitti
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
En ole varma mitä kaikkea markkinoilta löytyy mutta ei lakkapinnan karhennukseen edes tarvii noin hienoa, varmaankin se on metallin kiilloitukseen tarkoitettua, joskus muinoin kun vanteen reunat kiilloitin niin viimeinen karkeus oli 2000 paperi ja siitä vaihdoin tahnaan ja rättilaikkaan. Sen karhunkielen etu on tosiaan lähinnä se että se muotoutuu paremmin kuten Rellonen jo tuolla aikaisemmin sanoikin.
Se nimihomma, kaveri on ammattimaalari ja puhuu villaamisesta, karhunkieli, villa ja vielä sellaisia sieniäkin olen nähnyt jotka on paksuja.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Villa/karhunkieli=mattaushuopa? :think: