Olen tässä kesän aikana kiinnittänyt huomiota, että kaupunkialueella liikennevaloissa yms. risteyksissä moottoripyöräilijät ovat alkaneet yhä useammin etuilla. Ajetaan sinne jonon keulille ja jäädään muina miehinä odottelemaan valojen vaihtumista.
Tiedän, että se ei ole keneltäkään poissa ja moottoripyörä ei yleensä jää käkkimään siihen, kun valot vaihtuu.
Mutta, mikä kuva jää sille korollajormalle, joka hikoilee siinä liikenevaloissa, akka jäkättää vieressä ja lapset huutaa takapenkillä. Se ajattelee, että saa*anan motoristit, siis motoristit, eli me kaikki.
Vielä vähän tarkennusta, 75% se etuileva moottoripyörä on melko uusi kyykky ja kuskilla on viimeisen päälle Valentino Rossi asusteet päällä. Oliko se vetomies vai mikä se oli
Onko meillä motoristeilla niin kiire, että me ei edes ehditä jonottaa kaupunkialueella, vaan pitää etuilla koko ajan.
Jos tämä tapa oikeasti yleistyy, niin jossain vaiheessa jotain sattuu. Silloin voisi käyttää uutta termiä:sitä saa, mitä tilaa.
Mopopojat tekee sitä myös ja vaikka mopon paikka on pientareella, niin ei sekään ole kovin järkevää toimintaa.
Maantiellä varovasti piennarta pitkin ohittaminen on pienempi paha, jos autojono seisoo, esim. onnettomuuden takia tms. Silloinkin se pitää tehdä varovasti ja silleen ihan hissukseen, ettei herätetä turhaa pahennusta autoilijoissa.
Ohi vaan aina ja sinne keulille. Kyllä ne autoilijat siihen tottuu. Sivistyneissä maissa annetaan mopoille tilaa, jos nähdään auton peileistä splittaaja.
Dixi et animam levavi
Myönnän splittaavani joka ikinen kerta kun on vähänkin enemmän ruuhkaa/jonoa. Kohtuu paljon maailmalla tullut ajeltua niin pyörällä kuin autollakin ja tämä rakas kotimaamme on ehkä ainut kolkka maapallolla jossa autoilijat hiiltyy splittailusta. Muualla se on melkeempä laki että pyörällä kuuluu mennä jonon keulille.
Suomen maatiekulttuuri on muutenkin täysin perseestä ja 90 prossaa meistä härmän junteista tarttis laittaa esim. saksaan tai vaikkapa ruotsiin pariksi viikoksi harjoittelemaan ajamista.
no se ainakin ehkä kai oli 125cc mutta silti..(lario @ Elo. 08 2009,03:57) kirjoitti
Valoristeys ja oikealle kääntyvien kaistalla oli mopopoika tuupannut auton rinnalle, auton oikealle puolelle.
Vaaarsin fiksua :-) No onneksensa autoilija ei ollunna joku vastaavaan käytökseen ja/tai mopopoikiin vittuuntunut heppu, ja ei sit jyränny sitä allensa vaan odotti sen verta että tää kiireisempi ehti altansa pois.
Täällä paljon puhuvat siitä et miten millonkin on tehny mieli lähtee autoilijoiden perään jotta vois sitten keskustella. Tää ei todellakaan ollut itsellä eka kerta kun on tehnyt mieli lähteä mopoilijan perään jotta vois keskustella siitä että kuinkahan järkevää oli riskeerata henkensä millon mitäkin typerimmällä
tavalla.
Emmää halua kukkahattuilla kuitenkaan, että en ole haluamassa keskustelua jokaisen vetomiehen kanssa jne.
Mitä siin sitten sattuu, jos autojono on paikallaan ja kävelyvauhtia sinne keulille menee.(lario @ Elo. 08 2009,03:57) kirjoitti
Ja en tiiä onko se nyt niin etuilua, jos siinä ei muille mitään viivästystä tule.
Suomessa monelle autoilijoille moottoripyörä on muutenkin kuin punainen vaate. Ainakin itseäni vituttaa monen autoilijan asenne moottoripyöriä kohtaan. Toki tähän väliin täytyy sanoa, että on myös niitä autoilijoita, jotka arvostavat liikenteessä myös mootoripyöräilijöitä ja antavat ruuhkissa itsealoitteisesti tilaa prätkille.
Ei oo kyllä itseasiassa ees käyny moinen mielessä. Tosin eipä täällä landella oo ruuhkia, eikä kellään kiirekkään![]()
www.alphaindigo.net
www.soulhealermusic.com
"Vanhassa Corollassa ei tosiaan tainnu olla ilmastointia"(lario @ Elo. 08 2009,03:57) kirjoitti
-> kateellinen
Taitaa johtua tuosta turvallisesta pukeutumisesta.
Ei ku pukuihin ilmastointi.![]()
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
Saahan nähdä milloin Suomessa käy näin http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=106191
Taivas saa odottaa
Ymmärrän aloitusviestin pointin ja näin varmasti osa autoilijoista asian kokee. Lopulta kuitekin jokainen splittaava motoristi lyhentää jonoja, vähentää ruuhkaa ja parantaa sujuvuutta. Normaalia suomalaista kateutta se vaan on, kun ottaa herneet siitä, kun toinen pääsee helpommalla.
Itse splittailen ja suosittelen muillekin, kunhan sen tehdään turvallisesti ja asiallisesti. Ja muistetaan kiittää niitä jotka antaa tilaa splittaajalle.
xxx
Ketjun aloittaja lario on ottanut mielestäni esiin mielnkiintoisen aiheen. Etuilun kokeminen suomalaisessa liikenteessä on perin suomalainen ilmiö. Muualla maailmassa ohitetuksi tuleminen nimen omaan liikenteessä ei ole juuri minkäänlainen erityinen juttu. Täällä Suomessa ohitetuksi tuleminen koetaan jotenkin nöyryyttävänä ja siinä ilmeisesti jotkut kokevat ihmisarvoaan loukattavaksi. Tuolla maailmalla kaupunkimainen elämäntapa ja nimen omaan kaupunkimainen liikenne on pelkästään ohittamista ja ohitetuksi tulemista. Tuota ei koeta mitenkään kilpailutilanteena ja ihmisarvokysymyksenä. Suomessa on tätä karvanoppatoyotaprinnettä ja näyttämisentarvetta ja testosteronien virtailua suonissa. Kesäöinä nuorukaiset mittelevät milloin milläkin vaarallisella tavalla ja viikonloppujen jälkeen lehdistä voi lukea surkeaa tulosta. Saman tapainen teinipoikamainen käyttäytyminen tuntuu jatkuvan aikuisiälläkin. Muistan kuulleeni, että yliopiston vanhempi herramies ja professori muuttui täysin päästyään autonrattiin. Mies kaahasi ja ajoi ylinopeutta ja kiilaili ja käyttäytyi kuin kilvanajoissa. Asian hyvä puoli oli, että hän huomasi sen itsekin ja vältti kaikin tavoin tietoisesti joutumasta itse kuskiksi.
Suomalaisten jonotustekniikassa on rutkasti parantamisen varaa edelleenkin. Kauppojen ja pankkien ja sen sellaisten jonoihin ilmestyy usein tyyppejä, jotka pitävät täysin luonnollisena, että nimen omaan heidän täytyy päästä keulille, kun vain heillä on erityinen kiire ja hyvä syy. Samanlaista käyttäytymista on havaittavissa autoliikenteessä maanteilläkin. "Ja minun eteenihän et varmasti tule" - asenne kukoistaa muissa autoilijoissa ja tuo asenne voi hyvin erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Helsingin nurkilla on ollut havaittavissa, että tuosta ilmiöstä ollaan pääsemässä pikku hiljaa eroon sekä kiilareiden että muiden osalta. Suomen liikennekulttuuri on kaikesta huolimatta kansainvälistymässä ja ihan kaikki ajaminen ei ole enää välttämättä kilpailua ja nokkimisjärjestyksen selvittämistä. Ohitetuksi tuleminen vai pitäisikö sanoa joutuminen, ei ole enää niin iso juttu kuin aiemmin, mutta sen tunnekuohuja aiheuttavia rippeitä on toki jäljellä vielä runsain mitoin.
Liikenne on selvästi erilainen ilmiö kuin mitä monet vapauden perään huutajat antavat ymmärtää. Liikenteessä täytyy olla sääntöjä ... väistämissääntöjä, vilkunkäyttöä ja nopeusrajoituksia jne. Nuo eivät suinkaan ole mitään "DDR" -sääntöjä ja kenenkään perusvapauksiin ei liikennesäännöillä puututa. Liikennesäännöt ovat liikenteen sujuvuuden kannalta keskeisen tärkeitä. Kuitenkaan en itse katso, että spllittaamisesta olisi kokonaisuuden kannalta mitään haittaa kenellekään. Muualla mantereella splitataan kaikkialla ja motoristeille annetaan jopa väistämällä lisätilaa. Kaikissa suurkaupungeissa - Roomassa, Milanossa, Marseillessa, Madridissa, Pariisissa jne - kaikkialla motoristit, aina poliiseja myöten, ajavat kaikkien jonojen keulille. Siellä ei näe suomalaiskansallista ahdasmielisyyttä tässä suhteessa. Kassajonoissa jonon eteneminen hidastuu selvästi kiilarien vuoksi ja samoin on autojonoissakin, mutta mopojen kiilaaminen ei aiheuta samanlaista efektiä lainkaan. Miksi siis pitäisi pillastua siitä, että jotkut ohittavat. Olisiko jo syytä kasvaa aikuiseksi tässä suhteessa ja lopettaa kateudessa rypeminen. Ohitetuksi tuleminen ei todellakaan ole enää mikään erityinen juttu.
Rock ..![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tosi paljon kyllä edistääkin liikennettä kun ensin pari moottoripyörää splittaa siihen jonon keulalle, ja säntäävät vauhdilla seuraaviin valoihin. Siellä sitten pysähdytään hyvällä turvavälillä peräkkäin, ja kun valot vaihtuu aletaan etsimään että missähän tässä oikein mahtaa olla niitä vaihteita, kun automaatilla varustetun kotteron kuski olisi mieluummin jo pitkällä.
Splittauksen jälkeiset liikennevalot on myös loistopaikka jäädä juttelemaan kaverin kanssa. Kun valot vaihtuu niin säädetään kypärän visiiriä kiinni ja aloitetaan lähtövalmistelut.
Ja annapa olla millainen rähinä tulee jos autolla yrittää samaa eli vetää siihen keulille edellisissä valoissa splitanneen mp:n rinnalle.
Loogisesti ajateltuna tilannehan on ihan sama kumpi siihen ensin tulee ja rinnakkaissuunnassa pitäisi olla tismalleen saman verran tilaa. Jostain syystä väärässä järjestyksessä suoritus kuitenkin aiheuttaa helposti pärräkuskin käämien ylikuormituksen.
Sitten on vielä erikseen muutamaan kertaan nähty sekin versio, kun liikennettä nopeutetaan niin että kaksipyöräisellä splitataan autojen välistä ja sitten vaan reippaasti päin punaisia suojatielle, ja kotona voi sitten liimata taas mummo- tai koulutyttötarroja kulkineen kylkeen.
MattiR:n tekstin kanssa paljon samaa mieltä.(MattiR @ Elo. 08 2009,08:37) kirjoitti
Liikenne ei ole eikä saa olla koskaan kilpailutilanne, eikä siellä sattuvia ohitus, tai muitakaan tilanteita pidä ottaa arvovaltakysymyksinä.
Siitäkin olen samaa mieltä, että liikennesäännöt ovat kaikkien turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden vuoksi laaditut ja niitä tulee kaikkien noudattaa.
Kuitenkin oma moraalini taso tässä antaa myöten joustavuudelle. Tiedän, että se rikkoo lakia. Saman teen valitettavasti myös ajamalla lievää ylinopeutta varsin usein. (Käyköhän kenellekään muulle tienpäällä autolla tai moottoripyörällä koskaan niin, että tulee ajaneeksi lievää ylinopeutta ja rikottua siis lakia?)
Muualla Suomessa, kuin Helsingissä olen vain erittäin harvoin ollut tilanteessa, jossa splittaaminen on ollut mielekästä ja turvallista.
Pääkaupunkiseudulla tilanne on hieman toinen, esimerkiksi kun lähden moottoripyörälläni Itä-Helsingistä perjantai-iltapäivänä töistä kohti kotia ja siis Keski-Suomea, niin varmasti ja joka kerta tulen splitanneeksi usean valoissa seisovan autojonon. Teen sen varoen ja hitaalla nopeudella ja vain jos jono on paikallaan. Kertaakaan tästä ei ole ollut vaaraa kenellekään. Muutaman kerran muutama autoilija on äänimerkkiä käyttänyt. Kuitenkin, kuten kaikki tiedämme, poistun minäkin pyörälläni valoista riittävän nopeasti, etten ole haitaksi yhdellekään autoilijalle.
Vastaavasti, jos havaitsen perässäni ajoneuvon, joka haluaa edetä itseäni nopeammin annan varmasti aina siihen mahdollisuuden niin pian kuin mahdollista liikuinpa sitten autolla tai moottoripyörällä. Heidän nopeampi etenemisensä ei ole minulta mitenkään pois.
Kyllä me tähän maahan ja tämän maan teille kaikki sovimme!
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Ite en aja keulille liikennevaloissa muutenkuin kuumina kesäpäivinä kun on oltava mahdollisimman vähän paikoillaan ettei ala hiki valua ajosaappaisiin![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Tuohon "etuiluun" nyt silleenkään, mutta mp:llä ei ole mitään asiaan pientareelle! Siellä ei saa ajaa - paitsi ne 50cc mopot ja polkupyörät. Ja omakohtaisesti mp-kytältä kysyttynä se splittaaminen kaistojen välissä on oikeasti se pienempi paha kuin pientareen kautta(lario @ Elo. 08 2009,03:57) kirjoitti
Vaikka nykylain mukaan kiellettyjähän ne on toki molemmat
Tiesitkö muuten sitä että 50cc mopolla tahi polkupyörällä saa ihan lailisesti vetää sitä piennarta pitkin autojonoista ohitsePerustuen juurikin tuohon ed. kohtaan kun autoillakaan ei sinne pientareelle ole mitään asiaa, on ohitus turvallista ja siksi laillista
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mitähän haittaa tuosta splittauksesta oikeasti autoilijoille on, ei yhtään mitään. Splittaus ei hidasta liikennettä millään tavoin, sieltä keulilta kun pääsee lähtemään paljon nopeammin kuin autot ja jonot lyhenee
Taitaa olla vain suomalaisten liikennekulttuuriin kuuluvaa tuo kateus siittä et toinen on nopeampaa perillä![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Onpa sulla isot murheet!! Tuolla asenteella ei ehkä kannattaisi lähteä lainkaan liikenteen sekaan. Jos joku sinut ohittaa niin laskepa kymmeneen ja mieti oliko se niin paha asia sittenkään. Itse ainakin splittaan aina kun katson sen olevan vähänkin järkevää. Ja yleensä aina se on(terkale @ Elo. 08 2009,08:50) kirjoitti
![]()
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Tuota "etuilu" sanaa käytetäänkin sitten vain suomessa. Jookos?![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Miks pitää olla huolissaan mitä joku autokuski ajattelee?(lario @ Elo. 08 2009,03:57) kirjoitti
Oletko koskaan mennyt autolla lautalle?
Huomasitko, että siihenkin jonoon moottoripyörät ajaa autoista ohi ja laivan henkilökunta ottaa pyörät sisään ensin?
Siksi, että ne pyörät tungetaan koloihin joihin ei autot mahdu ja nopeampiliikkeisinä ne päästetään laivasta monesti ensin poiskin, riippuu nyt hiukan lastaustilanteesta.
Ajattelitko ollenkaan, että monet pyöristä on ilmajäähdytteisiä ja pitkään jonossa seisoessaan kuumenevat liikaa?Hellekelillä.
Eikö silloin ole järkevää päästää sellainen laite jonoon keulille, että se pääsee lähtemään siitä nopeasti ja saamaan sitä ilmavirtaa jäähdytykseen.
Lisäksi on paljon ihanampi seisoa siinä kuumissa kamppeissa, kuuma moottori jalkojen välissä odottamassa autojen menoa, samaa vaivaa ei ole kaverilla, joka istuu ilmastoidussa autossa?
Kysyt mihin on kiire motoristilla, minä kysyn mihin on niin kiire autolla, ettei se *voi päästää pyörää edelleen?
Slloin kun olen itse autolla liikkeellä, olen erittäin huomaavainen motoristille, liikennesääntöjen puitteissa.
Minulle pyörä on aina erikoisasemassa ja pyrin helpottamaan sen liikkeitä, koska tiedän mitä itse ajattelisin sen kuskin asemassa...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Olen muutaman kerran vääntänyt kättä tästä aiheesta autoilijoiden kanssa. Heidän mielestään splittaava moottoripyöräilijä hidastaa muun valoissa seisovan liikettä koska jonon kärjessä seisova auto ei nyt voi lähteä niin ripeästi liikkeelle kuin se lähtisi jos siihen viereen ei olisi tullut motoristi.
TÄmä siis siksi että pitää kuulemma odottaa että motoristi poistuu paikalta. Sinänsä hassua, koska en ole vielä kertaakaan nähnyt että valoissa takanani ollut autoilija ehtisi vielä edes risteysalueelle, kun itse olen jo risteyksen ylittänyt. Eikä tuollaiseen suoritteeseen tarvita edes puolella kaasulla tapahtuvaa kiihdytystä.
Mutta ei. Yleismielipide autoilla ajavilla on se, että tuo koetaan häiritseväksi "hidastavan vaikutuksen" takia. Eikä siihen auta perustella että se mopo on hävinnyt sadan metrin päähän ennen kuin autossa saadaan ykkönen silmään.. (Itse kyttään autollakin ajaessa liikennevalojen vaihtumista kuin kiihdytysautokuski konsanaan, joten poistun paikalta aika äkkiä valon vaihduttua. Siltikään moottoripyörät eivät ole koskaan olleet haitolla.)
Suzuki Bandit 1250SA (RIP)
BMW K1200R Sport
Olen sitä mieltä, että kateutta on olemassa kahtaa lajia: tervettä ja sairasta.
Terve kateus on sitä, kun näen jollain kaverilla, naapurilla, kollegalla tms olevan jotain enemmän, jotain parempaa tai hän osaa jotan paremmin, niin minussa kasvaa halu kehittää itseäni kohti parempaa suoritusta saadakseni itselleni lisää jotain. Lisää osaamista, lisää taloudellista menestystä tai muuta vastaavaa. Siis terve kateus ohjaa kehittämään itseään.
Väitän, että terve kateus on vahva voimavara ja kannatin markkinataloudessa. Terve kateus ohjaa ihmisiä yrittämään vielä enemmän, kehittämään parempia palveluita ja tuotteita kuin muilla.
Liikenteessä, vanhalla ilmastoimattomalla Corollalla palavan öljyn katkussa helteellä hikoillessani joitain vuosia sitten ajoi moottoripyörä jonon ja siis minun ohi. Tämä ja lukuisat muut terveen kateuteni tilanteet ohjasivat ajatusmaailmaani siten, että tämä ja monet muut seikat johtivat oman pyörän ostamiseen. (Siis huom, en ole ostanut pyörää näyttääkseni kenellekään enkä vain sen takia, että voin splittailla, vaan nauttiakseni elämästäni hyvän harrastuksen parissa.)
Sairas kateus on sitä, kun ihminen jollain kaverilla, naapurilla, kollegalla tms huomaa olevan jotain enemmän, jotain parempaa tai hän osaa jotain paremmin, niin ihmisessä kasvaa halu aiheuttaa pahaa tai haittaa sille, jolla on enemmän. Siis sairas kateus ei ohjaa kehittämään ihmistä itseään ja omaa toinintaansa positiivisesti, vaan energia ohjataan toiselle haitan tuottamiseen tavalla tai toisella.
Liikenteessä sairas kateus voi näkyä mm. siten, että kun joku Jamppa on liikennejonossa jumissa ilmastoidulla Corollallaan helteessä tuskaillen, hän jonoa ohittavan motoristin huomattuaan kateuksissaan kiilaa eteen tai keksii jotain vielä pahempaa. Tämän hän tekee vain siksi, ettei toinen henkilö saisi jotain etua, jota hän ei voi sillä hetkellä saavuttaa. Teollaan hän ei saavuta myöskään itselleen mitään etua, mutta sairas kateus saa mielihyvää, kun ei toinenkaan saanut etua.
Itse ainakin toivon, että ihmiset kadehtivat toisiaan aina vain terveemmin, kehittääkseen itseään ja omaa toimintaansa. Jälleen sovimme näille suomen lakeuksille kaikki vieläkin paremmin... Meitä kumminkin on tälle pinta-alalle suhteutettuna niin vähän, että tilaa pitäisi riittää kaikille!
ps. splittaaminen on edelleen laitonta, mutta moraalini on tältä kohdin löyhä.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Ja miksei sama myös toisinpäin. Jos valoissa seisoo lyhyt, muutaman hassun auton letka, niin harvemminpa sinne tulee paalupaikalle enää itse mentyä = ei ole itselleni mikään pakkomielle. Ja splitatessani käsi nousee tyylikkäästi tervehdykseen sille tilaa antaneelle autoilijalle, kuten myös autolla liikkuessani jätän aina sille mahd. splittaajalle "kaistan" auki. Siis kohteliaasti liikenteessä muita kohtaan, oli sitten alla 2- tahi 4-pyöräinen menopeli. Siitä jää kaikille parempi mieli(Cute @ Elo. 08 2009,10:03) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Antaa apassin hiota peltilaatikossaan jos sitä hikoiluttaa. Kuuluu taas sektoriin "eipä oikeastaan kiinnosta".
Kaupungissa en splittaile esim. nuolivaloihin, sillä siellä saatan hidastaa muuta liikennettä, mutta esim. kehäteillä ja työmaa-alueilla vedän keulille aina. Ei ole muilta pois, eikä hidasta muiden matkan tekoa. Osa ymmärtää, osa ei.
Väittäisin, että tässäkin asiassa kannattaa kertoa autoileville kavereille motoristin näkökulma. Monta kertaa esim. sukulaisten kanssa on asiasta puhuttu ja lopputulemaksi onkin tullut, että eihän se oikeastaan ketään haittaa jos se siististi tehdään.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Autolla ajaessa annan tilaa motoristeille sen minkä pystyn seisovissa jonoissa. Se ei ole pois keneltäkään, jos se pyörä "kiilaa" siihen jonon keulille.
Tämän tavan vastustajien kannattanee erityisesti vierailla autollaan etelä-euroopan maissa, niin huomaa kuinka normitoimintaa tuo on.
Itse en splittaa, mutta suon sen niille, jotka osaa ja haluavat sen tehdä.
Suzuki SV1000s '03 - V for Power
Kawasaki ZX-6R '03 - "El Tornado" - EX
Juuri näin, nalkuttavaa akkaa kuumassa kopissa kuunteleva hemmo voi kävellä kauppaan ja ajaa sieltä ulos prätkän kanssa. Silloin ei tarvitse kateellisena kyräillä sitä, kun toiset pääsee, pystyy ja uskaltaa. Valintakysymys! *(ek@ @ Elo. 08 2009,04:16) kirjoitti
![]()
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Jotenkin on sellainen olo, että tästäkin aiheesta kasvaa "popcorn-ketju"!
Onhan tästä aiheesta väännetty jo monta kertaa aiemminkin.
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Aivan.(HiTec @ Elo. 08 2009,10:20) kirjoitti
Kohteliaisuus liikenteessä ei kai ole tappanut vielä ketään.
Jollei itsellä ole kiire, niin miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä "minun tilastani".
Antaa mennä sen, jolla on kiire.
Joskus on oltu peräkärryllisen pyörän kanssa liikenteessä ja sattuneista syistä ajoimme hiljaa, silloin vaan viittilöidään takanatuleville, että menkää vaan.
Ja kiitän sillä kädenheilautuksella kans autojakin ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Ei se tietty näytä hidastavan, kun poistuu reippaasti siitä keulilta. Jos kuitenkin *ajatellaan kunnon ruuhkaa, jossa taas seuraavissakin valoissa jonotellaan niin kyllä ne kaikki ohitetut putoaa jonossa pykälän taaksepäin splittauksen seurauksena.(pepper @ Elo. 08 2009,09:43) kirjoitti
Joustavuutta näissä hommissa tarvittaisiin kuitenkin puolin ja toisin.
Eurooppalainen tapa, jonka soisi lisääntyvän Suomessa (..nyt kun olemme osa Eurooppaa).
Itse kannatan ja harrastan toimintaa - toki mahdollisimman turvallisesti suoritettuna.
Ei hirveästi kiinnosta, mitä se tojoveikko asiasta zuumailee. Tuskin edes kerkeää tajuamaan mitä juuri tapahtui.
edit. kyseessä on tietysti splittaus, ei etuilu.
Good to the bone
...
Hassua, juuri eilen mietin että eiköhän täällä Keski-Suomessakin ole sen verran sivistynyttä porukkaa että voi splitata ilman huolta siitä, että joku peräkammarin poika päättää että tuosta et mene. Nähtävästi jossakin päin tämä toiminta herättää jonkinlaista pyhää vihaa. Tuossa kuvauksessa huvitti suuresti tuo '75% uusi kyykky ja nahat ja rossi ja kaikki'-kommentti. Jotenkin nyt kateus kommunikoituu tuosta paremmin kuin kuvaus kyseisistä 'vetomiehistä'.(juszi @ Elo. 08 2009,11:14) kirjoitti
Sitten tuohon lainaukseen, mitähän se haittaa seuraavissa valoissa kun ne prätkät ovat jo splitanneet seuraavan autojonon väliin ja pitkälle? Ei siinä kukaan mitään sijoituksia menetä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kyllä minä ainakin tilanteen mukaan menen ohi keulille, ompahan ainakin yksi mulkero jonosta pois. Eikä ole kyykkypyörää, enkä ole vetomies,enemmänkin heinähattu...(lario @ Elo. 08 2009,03:57) kirjoitti
On tainnut liikennevaloissa mennä kurat housuun, kun joku on täräyttänyt jonon ohi.... *![]()