http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=783242
Eli kyseistä mopoa kävin vilkaisemassa paikan päällä. Nyt tarttis vähän tietoa jotka tuntevat mallin että kun kilometrejä on jo tuossa takana aikalailla että onko odotettavissa ongelmia.
Ja tietysti kaikkea muuta tietoa mitä kannattaa katsoa tuosta.
Kiitoksia jo etujalkaan.
Mulla on ollu -97 malli nyt pari vuotta ja oon tykännyt kyllä sillä päristellä *Tarkista nyt ihan ekana että ABS järjestelmä todellakin toimii, on aika kallis korjata eikä ihan helppokaan jos sellaseen joudut. Laita tuohon haku napin takana olevaan kenttään K1200RS ja klikkaa sitten BMW talk niin sieltä avautuu tämän foorumin ko. mallin keskustelu aiheet ja kyllä niistä suuri osa menee tuohon ABS-järjestelmän aiheuttamiin juttuihin. Ei toimi minunkaan Bemussa Absit mutta ilman niitäkin menee mainiosti mutta entäs jos tulee se katsastuspakko? Otteessa kun lukee ABS *
Honda XL1000VA 2006
Ei kai tuossa vanhemmassa järjestelmässä mitään kovin mystistä ole, eikä edes kovin kallista korjattavaa.. Noi keskustelut koskee enempi sitä uudempaa - pitäiskö sanoa välimallien tehostettua jarrujärjestelmää.(Jouni K @ Elo. 03 2009,17:08) kirjoitti
Ja laita nyt hyvä mies jarrusi kuntoon.
Ai niin ja tuohon varsinaiseen kysymykseen.. Jos pyörää on huollettu säännöllisesti ja pidetty muutenkin hyvin, niin eiköhän sillä vielä toisen mokoman ajele ilman ihmeempiä remontteja. Toisaalta, näyttäishän noita RS:iä olevan myynnissä halvemmallakin ja vähemmän ajettuina. Kilometreihin pitää tosin suhtautua varauksella, sillä vallankin ulkomaantuontien osalta historian selvittäminen on melkoisen mahdotonta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eli mitenkäs testaan että toimii? Entisessä mopossa kun ei ollut ABS eikä ole tuossa emännänkään keksinnössä. Vetäsemällä vauhdista jarrut pohjaan vai =)
Niin ja mites öljyn syönnit? Syökö bemarin rivinelonen öljyä?
Siinä näytössä taitaa tuossa mallissa olla parikin varoitusvaloa abseille. Niiden pitää vilkkua, kun pyörä käynnistetään ja sammua muutaman metrin ajon jälkeen. Ja toki ne jarrut voi testata juuri niin kuin sanoit. En tosin suosittele, jos varoitusvalot vilkkuvat, mutta periaatteessa voit vetää kahvan pohjaan mistä vauhdista vaan.(Krono @ Elo. 03 2009,17:37) kirjoitti
Ei syö kunnossa oleva RS:än kone öljyä, mutta öljyä ei saa olla koneessa yhtään liikaa. Muuten on luvassa kytkinremonttia ja vähintäänkin sivutuella seisonnan jälkeen mahtava savupilvi. Öljysilmän puolivälissä kun pitää, niin ei savuttele niin pahasti käynnistäessä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mistä löysit vähemmillä kilometreillä ja halvemmalla? Nettimotossa ei ainakaan.(J@ck @ Elo. 03 2009,17:35) kirjoitti
Nettimotosta
Vilkaisin vaan, taisi olla tosin pari vuotta vanhempi, mutta kilometrejä vähemmän. Ja onhan siellä 2000 mallinenkin, pienemmillä km-lukemilla ja hinta käytännössä sama. On vielä tuo erikseen hinnoiteltu maalaus, jollaisen hinta nykyään taitaa olla 700 € luokkaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Omalla -00 mallisella nyt ajettu n.80tkm.
Öljyn kulutuksesta omassani:
Toteutan tänä kesänä vähän pitkää huolto-ohjelmaa:
huollettu viime syksynä n.66tkm lukemissa, seuraava huolto menee n. 84 tkm lukemiin asti.
n. 10tkm kohdalla lisäsin öljyä n.4dl, jolloin asettui takaisin ylärajalle. Eli en pidä mitenkään pahana/haittaavana.
ABS:istä ja jarruista
Kun laitat virrat päälle, pitää alkaa vilkkua kaksi valoa ABS:stä, jotka sammuvat kun lähdet ajamaan. Olen kyllä usammankin kerran testaillut myös käytännössä toimivuutta. Takasen ABS:t saa reagoimaan varsin helposti. Etusella saa vähän puristaakin. Yhdessä toimii hyvin. ABS:ien aktivoitumiseen ei liity mitään dramatiikkaa, varsinkaan kun sen on kokeillut ja osaa varautua. Tuon mallin jarruissa on vielä aika pitkältä tuntuva viive ennen kuin alkaa jarruttaa lisää, se saattaa säikäyttää, jos kokee ensimmäisen kerran vasta tositilanteessa.
Jarrupaloja syö aika paljon, yllättäen vielä takaselta nopeammin vaikka en sitä edes juuri käytä. Orkkis jarrupalat olivat sikakalliit mielestäni, mutta väittivät niitten sitten kestävän pitkään.
Etupumput:
tarkista, että stefat pitää. Omassani vaihdettiin kahdesti tai kolmesti ennen kuin alkoi pitää. Nyt on sitten pitänyt toista kesää ja n.30tkm. Olen lukenut, että muillakin on ollut satunnaisia haasteita.
Perä:
siihen parjattuun pemun perään vaihdatin viime huollossa sen ison laakerin. Ei kuulemma ollut mitään vikaa, mutta vaihdatinpahan nyt kumminkin. Perän/muun toisiovedon kanssa ei mitään ongelmia kertaakaan.
Kone:
sehän kestää, paljon pidempään kuin kärsivällisyys...
Huollot:
merkkiliikkeessä, jossa vieläkin vanhustani käytän saan erinomaisen palvelun ja maksaa vähemmän kuin auton huolto ja sen jälkeen laitteeseen voi luottaa.
Kokonaisuus:
erittäin huoleton työmatkailuajoneuvo on ollut. Ajan työkseni sillä pitkää matkaa kelillä kuin kelillä niin kauan kuin tiet pysyvät kohtuullisen sulina. Säilytän 90% säiden armoilla milloin missäkin. Koskaan ei ole ollut mitään, ei pienintäkään teknistä ongelmaa. (nyt koputtelen täällä puuta)...
Pitkän ajovalon vaihtaminen palaneen tilalle meinasi tuottaa päänvaivaa viime viikolla kun huomasin vasta yöllä tienpäälle lähdettyäni. Ei siinä edes mitään työkalua tarvittu, mutta kun oli vähän pimeää ja ahdastakin. Sain vaihdettua ABC:n pihassa. Siinä on suurin operaatio, jonka olen pyörääni tehnyt.
Laiskahan se on nykyisiin nopeisiin matkapyöriin verrattuna, mutta ehkä se on osittain säästänyt sakkokuluissa. Moottorissa on nimittäin erittäin tasaista voimaa jo erittäin alhaisilla kierroksilla, joten pyörällä on mukava ajaa jopa nopeusrajoituksia mukaille, etenkin jos on cliparit nostettu ylös/nostosarjalla korotettu.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
ihan omasta mielenkiinnosta:(J@ck @ Elo. 03 2009,17:59) kirjoitti
miten se liika öljy syö kytkintä? Pääseekö se öljy jotenkin loikkaamaan sinne kuivakytkimeen? (todellakin kysyn tietämättömyyttäni!)
Kytkimestä unohdin muuten tuossa omassa vastauksessani kirjoittaa:
kuivakytkin, olen lukenut ja nyt myös itse kokenut, että sitä oppii käyttämään aika on/off periaatteella. Hirveästi sitä ei tule luistateltua. Toisaalta ei tarvettakaan ole hyvän väännön takia. Omassani kytkin antaa vähän periksi 1.vaihteella tiukasti lähtiessä, joten jonkin sortin kytkinremonttia on edessä varmasti jo ensi kesänä. Toisaalta oire ei ole matka-ajollani muuttunut miksikään ainakaan 20tkm aikana.
Mitähän tuohon kytkinremppa muuten mahtaa maksaa?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Kyllä se sinne loikkaa. Loikkaa siksi, että kampiakselin stefa saattaa pettää.(sarkka @ Elo. 03 2009,18:11) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ok, eli tosiaan aika ikävä reaktio.(J@ck @ Elo. 03 2009,18:15) kirjoitti
Pitänee siis jatkossakin olla laiska öljyn tarkistaja ja nuuka lisääjä...
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Vääntöä saa olla kun eipä ole hirveästi tullut kaahailtua omallakaan mopolla. Entisessäkin mopossa vääntöä oli joten siihen tottui.
Ajoasento pitää olla hyvä ja luotettava pyörä tietysti. Huomenna aiomme emännän kanssa käydä koeajamassa tuon. Ja emännän pyörä menee vaihdossa kun ei se muuten ole kaupan mennyt.
Kiitoksia jo näistä vastauksista, vähän aukaisee bmw maailmaa edes kun kuulee käyttäjiltä.
Otin vain samanvuotiset vertailuun. Onhan tuo hopea/sini väritys paaaaaaljon hienompi kuin punainen. Se kun on hankala väri sinänsä että aurinko ottaa nopeasti siihen. Toki mopoja puunataan huomattavasti paremmin ja tarkemmin ja myös useammin kuin autoja.(J@ck @ Elo. 03 2009,18:06) kirjoitti
Niin - ja vielä noista ABSeista. Hyvinkin ajankohtainen keskustelu "Halvoista ABS-yksiköistä" tällä foorumilla kertoo kaiken. Eli jos nuo samaan tahtiin vilkkuvat varoitusvalot eivät sammu parin metrin ajon jälkeen tai alkavat vilkkua vuorotahtiin, voi tuo pahimmillaan maksaa reilut 2000€! Jos siis ABSit haluaa pyörässään säilyttää.
Muista siis, että niiden ABS-valojen pitää vilkkua virtojen kytkennän jälkeen. Tuo kommentti ihan vaan siksi, ettei kukaan ole poistanut polttimoitaja pistänyt myyntiin.
<p>2002-2014</p>
En käyttänyt konetta mutta virrat pistin päälle ja kaksi ABS valoa siinä vilkutti kokoajan.(C-A-D @ Elo. 03 2009,18:36) kirjoitti
Mutta eihän 1999 mallissa mitään servojarruja ole ja eikös noissa keskusteluissa ole kyse juuri siitä servoyksiköstä..? Mun mielestä ne tehostetut jarrut tuli vasta 2001, vaikka silloinkin myytiin vielä sitä vanhempaa painosta.(C-A-D @ Elo. 03 2009,18:36) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ei Kun ongelma on nimenomaan ABSII-jarruissa, joita asennettiin jonnekin 2001 - 2002 asti.(J@ck @ Elo. 03 2009,18:55) kirjoitti
Ei nuo vanhemmatkaan ABS't mitään ongelmavapaita ole.
ABSII-jarruissa tuo "Piston failure" on tyypillinnen hydrauliyksikön vaihtoa ennakoiva oire. Eri asia sitten on, että tuohonkin on jo nettikirjoituksissa korjauksia....
<p>2002-2014</p>
Eli onko 99 - 00 ikäisissä nyt sitten kummat apsit ja ovatko yleensä ns. ongelmakohta? Mikä niissä pettää ja miten hintavaksi kyseinen asia kehkeytyy silloin suurinpiirtein?(C-A-D @ Elo. 03 2009,19:44) kirjoitti
Niissä on ABSII / 2
Ei noi nyt mitenkään erityisen vikaherkkiä ole. Paljon on kuitenkin kirjoituksia siitä, että jos
a) jarrunesteitä ei ole vaihdettu
b) ABS-järjestelmää ei ole käytetty (vekotin seisoo joutilaana käynnistystestejä lukuunottamatta)
Tuo saattaisi poikia noita "Piston Failure"-tilanteita, jolloin merkkiliikkeen ainoa vaihtoehto on ostaa 1750€ varaosa ja muutamalla sadalla €urolla vaihtotyötä siihen päälle. Toki jarrut toimivat mainiosti ilman ABSejakin...
Edit: Ei kait noi nyt niin yleisiä tilanteita ole. Muuten täällä kiroiltaisiin paljon nykyistä useammin.
<p>2002-2014</p>
Ai, no opin sitten jotain uutta. Joka tapauksessa 1998 mallisessa K 12 RS Bemussani ei ollut integral abseja (oli absit, mutta kahva vaikutti siis vain etupyörään ja poljin takapyörään) eikä servoa mutta uudemmassa 2001 valmistetussa, 2002 rekisteröidyssä oli.(C-A-D @ Elo. 03 2009,19:44) kirjoitti
60 tkm tällä 02 pyörällä ajoin ja koskaan ei ollut jarrujen suhteen ongelmia - ei tosin minkään muunkaan.
Olen ollut siinä käsityksessä, että ongelmat koskevat tätä 2001 jälkeen tullutta ja ilmeisesti 2006 päättynyttä "sähkökäyttöinen tehostin kokeilua". Vai onko niitä servojarruja edelleen uusissakin lotjissa?
En kyllä usko juttuusi oikein vieläkään. Hydrauliyksikkö? Siis se tehostinko kuitenkin?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Usko nyt hyvä veli. Ei ole servojarrullinen, tehostettu peli. Trust me. Vaihdoin moisen 2005-mallin vekottimen veks kun tuo petti alta. Nyt petti tuo evoluution edellinenkin versio... Eli se sama versio kun sun -98-mallisessa oli.(J@ck @ Elo. 03 2009,20:30) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Kuinka pitkälle normaaliajolla tankillisella mahtaa päästä? Entisellä mopolla kun tuntui että sai olla kokoajan tankkaamassa =) Eli kahdensadan kilsan välein.
Parhaimmillaan pääseen reilut 350km, varotusvalon syttymisen jälkeen pääsee nätisti ajaen n.40km. Tarkista ehdottomasti kardaanin suojakumi, käsikopelolla sieltä jarrulevyn välistä. Kytkimen menon näkee koneen ja laatikon välisen sauman hikoamista. Tarkista takaiskarin säädön toiminta.(Krono @ Elo. 04 2009,09:28) kirjoitti
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Hyvä kiitoksia. Juuri olen lähdössä koeajamaan pyörää miten toimii kaks päällä.(Mikk@ @ Elo. 04 2009,10:21) kirjoitti
Toimii kuin juna, mutta ei mee mutkiin itsekseen, pitää työntää menemää.(Krono @ Elo. 04 2009,10:40) kirjoitti
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Joo Bemari kyllä taittuu mutkaan aikas mukavasti mutta sitä tarttee kyllä AJAA sinne! Parikymmentä tuhatta takana 03 GT.llä ja päivä päivältä siitä tykkää enemmän ja enemmän. Omalla ajettu 88tkm eikä ole murheita ollut. Ei öljyn lisäys tarvetta öljynvaihtovälillä. Eturengaskin rupesi kestämään kilometrejä vähän mukavammin kun laittoi vahvistetulla rungolla varustetun Misukan alle!
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Onnea uudelle Puimuristille....Olkoon kilometrisi mukavia ja säilyköön ABS-yksikkösi ehjänä.
<p>2002-2014</p>
Jovvain...
Samoin täältä, onnittelut hyvästä valinnasta !Onhan se alppiteille "vähän" turhan painava (300 kg) mutta saa ne jalkatapit silläkin "teroitettua" siellä jos sikseen....
Biker Nest:iltä alas
![]()
Sielä se bemu makaa velipoijan pihas...
Tuo vaihteisto lykkäs öljyä pihalle ja kun antoi kaasua niin kierrokset ylös eikä mitään tapahtunut, sitten hetken päästä lähti mopo mukaan eli kytkin luistaa. Remonttiin.
Velipoijan tekemän pienen ajolenkin jälkeen tuli nesteitä pihalle vasemman puolen jalkatappien välistä jostain. Jäähdytinnesteeltä se maistui.
40-50 vauhdissa kun teki edestakaista kaartelua kuuluu jotain harraavaa ääntä joka tuntuu jalkatappeihin asti vähän. Eli aina kun pyörä kallistui ja kaartoi jompaankumpaan suuntaan tämä tuli ilmi. Suoraa mentäessä ei tätä kuulunut.
En uskaltanut enää ajaa kotiin, sinne jäi pihaan. Olipa hankalassa paikassa tuo jäähdyttimen korkki, aika erkki vissiin saa olla kun sinne lisää =)