Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Miten onnistuu nokkaketjun vaihto blackbirdiin? Onnistuuko tehdä itse, onko joku kenties vaihtanut? ja missä kilometrimäärässä?
  2. #2
    Huoltomanuaalista löytyy ohjeet, linkki on jossain täällä foorumilla. Tiedosto on yli 100 megaa pdf. Ilmeisesti nokkaketjulle ei ole varsinaista huoltoväliä vaan se vaihdetaan tarpeen mukaan. Omassa -99 XX:ssä se on vaihdettu 70tkm kohdalla. Nyt mittarissa on 93tkm eikä rallatusta kuulu.
    Suzuki Hayabusa K8
    Honda CBR 1100XX Blackbird
    Kawasaki Z 750
  3. #3
    Lainaa (Pno @ Heinä. 15 2009,23:26) kirjoitti
    Miten onnistuu nokkaketjun vaihto blackbirdiin? Onnistuuko tehdä itse, onko joku kenties vaihtanut? ja missä kilometrimäärässä?
    "Nokkaketjun kiristin" on se joka vaihdetaan juuri tuon rallatuksen vuoksi ja se ompi suht. helppo homma kenelle tahansa
    Mutta harvemmin noita nokkaketjuja on tosiaan vaihdeltu niin usein kuin kiristäjiä, mutta ei kait siitä haittaa ole jos senkin vaihtaa. Tuo Bläkkärin huoltomanuska pdf-muodossa oli jossain vekkosaitilla jaossa nimellä ...shopmanual.pdf tai jotain siihen suuntaan.
    *******************
    zx10r
    *******************
  4. #4
  5. #5
    Lainaa (eeroolli @ Heinä. 18 2009,13:42) kirjoitti
    Lainaa (Pno @ Heinä. 15 2009,23:26) kirjoitti
    Miten onnistuu nokkaketjun vaihto blackbirdiin? Onnistuuko tehdä itse, onko joku kenties vaihtanut? ja missä kilometrimäärässä?
    "Nokkaketjun kiristin" on se joka vaihdetaan juuri tuon rallatuksen vuoksi ja se ompi suht. helppo homma kenelle tahansa
    Mutta harvemmin noita nokkaketjuja on tosiaan vaihdeltu niin usein kuin kiristäjiä, mutta ei kait siitä haittaa ole jos senkin vaihtaa. Tuo Bläkkärin huoltomanuska pdf-muodossa oli jossain vekkosaitilla jaossa nimellä ...shopmanual.pdf tai jotain siihen suuntaan.
    Kun rakentelin AVK:n kolaroidusta pläkkäristä ajopeliä itselleni toissa talvena, tuli purettua pari 60000km ajettua konetta. Niissä ei kummassakaan ollut mitään vikaa ketjuissa, mutta moilempien ketjunkiristäjät olivat finaalissa.
    Ei tuo ketjun vaihtokaan tähtitiedettä ole, kunhan muistaa pitää ajoitukset kohdallaan.
    "Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
    Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
  6. #6
    Kiitokset tiedoista. Taidan tässä sopivassa välissä sit vaihtaa sen kiristäjän. Ajattelin laittaa sen manuaalisen kiristäjän. Sanoivat euromotor centerillä samaa, että ei ole vaihtoväli suositusta.
  7. #7
    Nämä sivut ovat hyviä jos tarvitset houltomanualin.

    http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

    tai

    http://www.motorosok.hu/szervizkonyvek/

    user: guest
    pass: oiRi9sha
  8. #8
    Onko tuo ketjunkiristäjä sama kun mopo pitää hivenen ääntä kytkin painettuna sisään muttei ajossa kuulu mitään? Vai rallattaako ajossa? Vai mistä tuon huomaa? Itsellä 36tkm täynnä bläkkärissä ja rallattelee hivenen kun kytkin painettuna sisään...
    98% of all statistics are made up

    Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
  9. #9
    Mulla on kohta bläkkäri menossa 72tkm huoltoon. Ostin Davidsilvers'iltä nokkaketjun kiristin kitin, mutta ajatteluttaa tuo nokkaketju.

    Onko kukaan vaihtanut sitä sen takia, että se olisi kulunut? Jos se kuluu, niin millä kilometreillä? Venyykö se tasaisesti vai paikoin -tietyt kohdathan on aina raskaimmin kuormitetut koska nokat pyörii tasan puolet kampurasta.

    Itsellä kuuluu resonanssiääni tuossa 3,5 .. 4,5 seutuun. Voi tosin olla Yoshimuran kiristysjousista.
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  10. #10
    Lainaa (xx99jkl @ Elo. 24 2009,20:14) kirjoitti
    Onko kukaan vaihtanut sitä sen takia, että se olisi kulunut? Jos se kuluu, niin millä kilometreillä?

    Itsellä kuuluu resonanssiääni tuossa 3,5 .. 4,5 seutuun. Voi tosin olla Yoshimuran kiristysjousista.
    Mulla oli XX pari viikkoa sitten Metura-motorsin 96tkm-huollossa. Siellä oli puhetta tuosta itse ketjusta, joka ei vieläkään ollut lähellä vaihtotarvetta, vaikka se jo jonkin verran oli kulunutkin. Tuo 3500-4000rpm sirinä (jos se siis on nimenomaan rallatusta eikä resonanssia) on kyllä kuluneelle kiristimelle aika tyypillinen. Halvahko ja helppo vaihtaa itse (jopa minä osasin).

    /MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  11.  
  12. #11
    Lainaa (xx99jkl @ Elo. 24 2009,20:14) kirjoitti
    Venyykö se tasaisesti vai paikoin -tietyt kohdathan on aina raskaimmin kuormitetut koska nokat pyörii tasan puolet kampurasta.
    Kyllä se melkoisen tasaisesti kuluu, en ole nähnyt yhtäkään nokkaketjua joka olisi kulunut/venynyt vain tietyistä tai tietystä kohdasta.
    Jos jakomerkit laitetaan kohdilleen, ja merkataan yksi ketjun lenkki jakomerkin kohdalta, saa konetta pyöritellä melkoisen pitkään että tuo merkattu lenkki osuu taas samalle kohdalle. Rattaat tietty pyörivät samaa tahtia, kampura kaksi kierrosta kun nokka-akseli yhden kierroksen, tuo em ilmiö riippuu nokkaketjun "lenkkien " lukumäärästä.
    Älä korjaa ehjää....